חיפוש בספרי ברסלב
|
ספרי ברסלב און ליין:
ליקוטי מוהר"ן חלק א
| ליקוטי מוהר"ן חלק ב
| סיפורי מעשיות
| ספר המידות
| שבחי הר"ן
| שיחות הר"ן
| חיי מוהר"ן
|
האם רבי נחמן לא טעם טעם חטא? |
הגב | עמוד < 1 2 |
מחבר | |||||
אליעד כהן
מנהל הפורום |
נושא: האם רבי נחמן לא טעם טעם חטא? | ||||
אמרת כאן שני דברים שאינם קשורים זה לזה. תתבונן היטב ותבין שאין קשר בין הדברים. אך אם אתה חושב שיש קשר, הרי שזו זכותך.
לא נכון. הכל צריך ליישב על פי השכל כמובא בליקוטי מוהרן במספר מקומות. הדבר היחיד שלא צריך ליישב ע"פ השכל הוא את עניין החלל הפנוי. כל השאר מצוה גדול וצריך ליישב על פי השכל. ורק על ידי השכל יכול לזכות למה שמעל השכל.
העיקר של רבי נחמן מברסלב זה אמונה של אמת. דהיינו אמונה עם שכל ביחד. וכדברי רבי נחמן מברסלב, אצל העולם אמונה זה דבר קטן, אבל כשרבי נחמן מברסלב אומר אמונה הוא מתכוון למשהו שנמצא מעל ספירת הכתר. כמובא בתורה אמצעותא דעלמא.
בכל מקרה, רק על ידי שכל שלם !!! רק על ידי זה זוכה לשכל הנקנה שהוא בחינת האמונה שרבי נחמן מברסלב מדבר עליה. כמבואר בליקוטי מוהרן.
מאיפה הבאת את זה ?
כל אדם בעולם יכול להשיג את כל ההשגות של רבי נחמן מברסלב. ולעתיד לבוא כולם יזכו להגיע למדרגה של רבי נחמן מברסלב ואף למעלה ממנה. כמבואר בליקוטי מוהרן שבעולם הבא כולם יזכו למקיפים מעל הזמן וכולי.
חס וחלילה לומר שרבי נחמן מברסלב לא חטא. הוא חטא גם חטא גם חטא גם חטא. ומעלתו היא שהוא חזר בתשובה.
עדיין לא הבנתי מאיפה הומצא העניין הזה שרבי נחמן מברסלב לא חטא ? וגם לא הבנתי מה המעלה בכך שלא חטא ? אדרבה, זאת גנות מאוד גדולה לצדיק אם הוא לא חטא. כמבואר על השליח של המלך שתפסו אותו ושהוא התגבר דייקא.
אין דבר כזה לא חטא. שכח מזה. גם אדם הראשון חטא. ככה עובד העולם.
החידוש של רבי נחמן מברסלב הוא שכל אחד יכול לזכות לכל דבר. ולומר שרבי נחמן מברסלב לא חטא, זה להתחיל לעשות חילוקים בין רבי נחמן מברסלב לשאר בני האדם, וזה בוודאי לא כוונת רבי נחמן מברסלב.
רבי נחמן מברסלב היה אדם רגיל לגמרי, אלא שהוא זכה למה שזכה. ואדרבה זה עיקר מעלתו, שהוא אנושי לגמרי ואעפ"כ התגבר.
העניין של יצר הרע שהוא מלאך הקדוש ממש, מובא בליקוטי מוהרן http://breslev.eip.co.il/?key=343 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה עב - לִפְעָמִים בָּא לָאָדָם הִרְהוּר תְּשׁוּבָה
אך הוא מדבר על היצר הרע של מי שכבר עשה תשובה שלמה, דהיינו היצר הרע של העולם הבא. אך עד שמגיעים לשם לוקח זמן ...
לגבי עניין הצדיק שהתענה ... בלי לדבר עליו עצמו, צריך לזכור את מ"ש רבי נחמן מברסלב http://breslev.eip.co.il/?key=39 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה י - וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים
אֲבָל אֵלּוּ הַבַּעֲלֵי גַּאֲוָה
מְעַכְּבִים תַאֲוַותוֹ שֶׁל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וְאֵינָם מְבַקְשִׁים מִצַּדִּיקִים שֶׁיִּתְפַּלְּלוּ עֲלֵיהֶם כִּי חוֹשְׁבִים שֶׁהִתְעַנּוּ וְסִגְּפוּ אֶת עַצְמָם, וּבָזֶה הֵם צַדִּיקִים אֲבָל הָאֱמֶת אֵינוֹ כֵּן כִּי כָּל הַתַּעֲנִיתִים שֶׁהִתְעַנּוּ אֵין זֶה אֶלָּא כְּמוֹ שַׂק שֶׁיֵּשׁ בּוֹ חוֹרִים הַרְבֵּה וּכְשֶׁמְּרִיקִים אֶת הַשַּׂק אַף עַל פִּי כֵן נִשְׁאֲרוּ בּוֹ הַחוֹרִים וְהַגּוּף נִקְרָא שַׂק כְּמַאֲמַר הַתַּנָּא: שִׁינְנָא, שְׁרֵי שַׂקָּךְ וְאִם הִתְבּוֹנְנוּ בְּעַצְמָן הָיוּ רוֹאִים אַחַר כָּל הַתַּעֲנֵיתִים עֲדַיִן נִשְׁאֲרוּ אֶצְלָם כָּל תַאֲוַותָם קְשׁוּרִים בְּשַׂקָּם, הַיְנוּ בְּגוּפָם וְלא תַאֲוַותָם בִּלְבַד נִשְׁאַר קָשׁוּר בְּגוּפָם כִּי אִם גַּם תַאֲוַות אֲבִיהֶם שֶׁיֵּשׁ אֶצְלָם מִשְּׁעַת הַהוֹלָדָה מֵחֲמַת שֶׁלּא נִתְקַדֵּשׁ אָבִיו בִּשְׁעַת זִוּוּג גַּם זֶה קָשׁוּר בְּגוּפָם עֲדַיִן וּבְוַדַּאי אִלּוּ הָיוּ רוֹאִים אֶת כָּל זֶה חֲרָדָה גְּדוֹלָה הָיָה נוֹפֵל עֲלֵיהֶם כִּי הָיוּ רוֹאִים אֵיךְ הֵם עוֹמְדִים בְּמַדְרֵגָה פְּחוּתָה וּשְׁפָלָה וְזֶה פֵּרוּשׁ: "וַיְהִי הֵם מְרִיקִים שַׂקֵּיהֶם וְהִנֵּה אִישׁ צְרוֹר כַּסְפּוֹ בְּשַׂקוֹ" אַחַר כָּל הַתַּעֲנִיתִים שֶׁהוּא הֲרָקַת הַשַּׂק, בְּחִינַת הַגּוּף עֲדַיִן וְהִנֵּה אִישׁ צְרוֹר כַּסְפּוֹ שֶׁקָּשׁוּר וְצָרוּר כַּסְפּוֹ וְתַאֲוַותוֹ בְּשַׂקּוֹ וְגוּפוֹ וַיִּרְאוּ אֶת צְררוֹת כַּסְפֵּיהֶם הֵמָּה וַאֲבִיהֶם הַיְנוּ, לא דַּי צְרוֹרוֹת כַּסְפֵּיהֶם, שֶׁהוּא תַּאֲווֹת עַצְמָן כִּי אִם גַּם הֵמָּה וַאֲבִיהֶם הַיְנוּ הַתַּאֲווֹת שֶׁל אֲבִיהֶם גַּם הֵמָּה לא נָפְלוּ מֵהֶם וַיִּירָאוּ כִּי חֲרָדָה נָפְלָה עֲלֵיהֶם וַאֲזַי לא הָיוּ רוֹצִים לְהִשְׂתָּרֵר וְלִמְלךְ וכנ"ל, זה לא מתייחס לצדיק הנ"ל, אלא זה מוזכר באופן כללי.
וראה גם כאן http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=193 - תאוות. שבירת התאוות. איך למה וכמה ? |
|||||
תלמיד
מתקדם |
|||||
רבי נחמן אמר שאפילו אם היה עושה את העברה הכי גדולה שניה אחרי היה צדיק ואחר כך היה עושה תשובה, חטא או לא הוא היה צדיק ,מפה לומדים שיש דעת שהיא מעל העברות והמצוות שקשורים בזמן , יש מעל הזמן ,שניה אחרי , להתחיל מחדש , ההוה הוא העיקר ,רבי נחמן רוצה שנילמד ממנו ,להתחיל מחדש , רואים גם שהוא אם רצה יכל לעשות את כל העברות בעולם ולהיות צדיק שניה אחרי ,שהיה חדש בכל רגע , ואמר חידוש כמוני לא היה בעולם , אפילו כל נשימה ונשימה חדשה , יוצא מפה שעיקר כל החידושים בתורה זה בשביל להתחיל מחדש, גם כתוב שאדם נופל ידע שמן השמיים הו בשביל שיתחיל מחדש , שאלה ? האם שווה להפיל אדם לעברות רק בשביל שיתחיל מחדש , תשובה : בשמיים חושבים שכן ,אם היו חושבים שלא ,לא היו מפילים אותו , יוצא מפה שההתחלה מחדש יקרה וחשובה מאד בשמיים עד ששוה להפיל אדם בעברות בשביל שיתעורר שוב מהתחלה ,העיקר לא להיות זקן , גם לא צדיק זקן , אז יאלה הופ להתחיל מעכשיו בהתחלה חדשה,
|
|||||
אליעד כהן
מנהל הפורום |
|||||
ושורש העניין שכתבת, הוא העניין של השי"ת שמבקש "הביאו עלי כפרה"
כי בריאת העולם היא בחינת עברות של הבורא, כי הוא ברא את הרע לצורך קיום העולם.
אך עדיין הוא בחינת היצר הרע של מעלה, שהוא מלאך קדוש ממש.
והצדיק האמת, אצלו היצר הרע שלו הוא יצר הטוב.
והעניין שמפילים את האדם כדי שיעשה תשובה, שורשו הוא בריאת העולם הזה בשביל העולם הבא.
|
|||||
יעקב חיים
מתקדם |
|||||
אני ראיתי בפירוש מה שהיה רשום גם בחיי מוהר'ן שרבינו אמר על עצמו , עם דבר אחד הצלחתי , וכוונתו שנישמתו לא הייתה בחטא האדם הראשון , רשום את זה בחי מוהר'ן עם ההשמטות . וגם רשום את זה בספר האדם הראשון , שהובא על ידי הרב קפשיין מאלעד . עיין שם
|
|||||
אליעד כהן
מנהל הפורום |
|||||
קודם כל, מומלץ שמישהו יביא לכן את הלשון המדוייקת של הדברים.
דבר נוסף, מאחר שביום שעושה תשובה הוא נכלל מעל הזמן ובבחינת לפני בריאת העולם, הרי שכל מי שעושה תשובה גם אחרי חטא אדם הראשון, הרי שהוא מתקשר לשורשו ומגיע לבחינה של לא להיות בחטא אדם הראשון.
התשובה מסוגלת להעלים ממש מהשורש אפילו את הרשימו של הזמן.
כך שכל אחד יכול לזכות לזה, גם אחרי חטא אדם הראשון.
|
|||||
הגב | עמוד < 1 2 |
מעבר לפורום |