ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

פרדוקסים בדברי רבי נחמן מברסלב. מה שורשם ופישרם?


 הגב
מחבר
אליעד כהן
מנהל הפורום

נושא: פרדוקסים בדברי רבי נחמן מברסלב. מה שורשם ופישרם?
מצו"ב קושיא שתכליתה עיון והעמקה בדברי רבי נחמן מברסלב.

כאן: breslev.eip.co.il/?key=47 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה יח - קַרְטָלִיתָא

מזכיר רבי נחמן מברסלב את המושג "אמונה בשלמות שאין שלמות אחריה" דהיינו שיא השלמות שאין שלמות גדולה ממנה.

לעומת זאת: כאן: breslev.eip.co.il/?key=443 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קעג - עַל יְדֵי הַכְּתָב יָכוֹל הַצַּדִּיק הָאֱמֶת לְהַכִּיר הַנֶּפֶשׁ

אמר רבי נחמן מברסלב , כי "שיש עולם אמונה שמשם נלקח האמונה ועולם האמונה יש לו גם כן אמונה בהשם יתברך" דהיינו שגם לעולם האמונה עצמו יש עוד אמונה מעליו ...

וגם כאן: breslev.eip.co.il/?key=418 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קמח - מִדַּת הַיִּרְאָה בְּעַצְמָהּ הִיא יְרֵאָה מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַך

אמר רבי נחמן מברסלב , כי יש יראה מעל יראה עד אין סוף.

וגם בעניין תכלית הידיעה, אמר רבי נחמן מברסלב שיש ידיעה גדולה ממנה. כמובא כאן:

breslev.eip.co.il/?key=2159 - שיחות הר"ן - אות ג

וגם: breslev.eip.co.il/?key=564 - חיי מוהר"ן - רמא - גדולת נוראות השגתו

וגם: breslev.eip.co.il/?key=1847 - שבחי הר"ן - סדר הנסיעה שלו לארץ ישראל - אות לה

וגם: breslev.eip.co.il/?key=555 - חיי מוהר"ן - ס - שיחות השיך לספורי מעשיות

***********

והשאלה היא, כיצד בדיוק אפשר להגיע לשלמות שאין שלמות אחריה, אם הכל זה עד אין סוף ???

דוגמא נוספת:

כאן: breslev.eip.co.il/?key=35 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ו - קְרָא אֶת יְהוֹשֻׁעַ

מדבר רבי נחמן מברסלב על לעשות "תשובה שלמה"

אבל כותב שם רבי נחמן מברסלב , שאחרי שעושים תשובה שלמה, אז עושים שוב פעם תשובה שלמה ושוב פעם תשובה שלמה עד אין סוף.

והשאלה היא, אם יש להיכן להתקדם, מדוע היא מוגדרת כתשובה שלמה ???

השאלה הזאת כמובן חלה גם על דברי רבי נחמן מברסלב שאמר, "אני לא גמרתי ?! אני גמרתי ואגמור !"

breslev.eip.co.il/?key=562 - חיי מוהר"ן - קפה - נסיעתו וישיבתו באומן

והשאלה, אם כבר גמרת, אז מדוע ואגמור ? מה יש לגמור אחרי מה שגמרת ?

******

כאן breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עַתִּיקָא טְמִיר וּסְתִים

רבי נחמן מברסלב מדבר על ביטול הבחירה ועל "העדר השתנות" מרצון אל רצון. דהיינו שרבי נחמן מברסלב זכה למדרגה שבה אין לו בחירה חופשית, והרצון שלו לא משתנה יותר.

והשאלה: אם הרצון שלו לא משתנה, כיצד הוא עושה את הפעולות שלו.

**********

כאן breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עַתִּיקָא טְמִיר וּסְתִים

רבי נחמן מברסלב מדבר על ביטול הבחירה ממש שהאדם זוכה לו.

אך לעומת זאת כאן:

breslev.eip.co.il/?key=564 - חיי מוהר"ן - רמא - גדולת נוראות השגתו

וגם כאן: breslev.eip.co.il/?key=554 - חיי מוהר"ן - א - שיחות השיכים להתורות

רבי נחמן מברסלב מדבר על זה שהוא זכה לכבוש את הבחירה, דהיינו שיש לו בחירה.

אז או שיש לו בחירה או שאין לו בחירה.

*********

בנוסף רבי נחמן מברסלב העיד על עצמו יותר מפעם אחת שהוא הגיע לשלמות, כגון "יחידה דיחידה בתכלית מעלה עליונה".

אך מצד שני אמר שהוא עולה תמיד מדרגה לדרגה.

כיצד זה יתכן ???

או שלמות, או לעלות מדרגה לדרגה.

***********

נסכם את השאלה:

מצד אחד רבי נחמן מברסלב מציג את המושג של השלמות שאין שלמות אחריה.

מצד שני רבי נחמן מברסלב אומר שגם אחרי השלמות המושלמת עדיין יש להיכן להתקדם.

********

כאן breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עַתִּיקָא טְמִיר וּסְתִים

רבי נחמן מברסלב אומר שמי שנכלל בהשי"ת יש לו שלמות כמו של השי"ת.

אז מה שייך שלמות מעבר לזה ?

**********

וגם כאן breslev.eip.co.il/?key=236 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה נט - יֵשׁ זָרִיז וְנִשְׂכָּר, זָרִיז וְנִפְסָד

יש שאלה עקרונית, מה ההבדל בין מי ש"צריך לעשות תשובה", לבין מי שכבר עשה תשובה ועולה מדרגה לדרגה.

***********

בנוסף אמר רבי נחמן מברסלב כאן: breslev.eip.co.il/?key=164 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כב - חוֹתָם בְּתוֹךְ חוֹתָם

שלפני העלייה מוכרח שתהיה ירידה.

אז כיצד צדיק שתקן את עצמו בשלמות, יכול לרדת כדי לעלות. מה שייך אצלו ירידה בכלל ??!

בנוסף אמר רבי נחמן מברסלב כאן: breslev.eip.co.il/?key=343 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה עב - לִפְעָמִים בָּא לָאָדָם הִרְהוּר תְּשׁוּבָה

כי לצדיק אמיתי יש יצר הרע שהוא "מלאך קדוש ממש". כי מי שנכלל באין סוף, שם כולו טוב ממש.

וממילא השאלה היא מה שייך שם יצר הרע באין סוף. הרי שם הכל טוב.
 
*******
 
תוספות לשאלה:

השאלה הנ"ל היא גם על זה:

breslev.eip.co.il/?key=60 - סיפורי מעשיות - מעשה יג - משבעה קבצנים

שרבי נחמן מברסלב מביא על המלך שאמר לבן שלו שהוא יהיה שמח גם אם הבן יהיה עצוב. אבל אם הבן יהיה שמח, הוא עוד יותר יהיה שמח.

והשאלה היא, איך יהיה עוד יותר שמח, אם אין שום חסרון גם במצב הקודם.

***********

השאלה הזאת דומה גם לשאלה הבא:

breslev.eip.co.il/?key=564 - חיי מוהר"ן - רמא - גדולת נוראות השגתו

"בְּמשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם אֵינוֹ מְיֻשָּׁב אֶצְלִי מַה שֶּׁכָּתוּב בּוֹ שֶׁהָיָה עָנָו מְאד מִכָּל הָאָדָם
אֵיךְ שַׁיָּךְ זאת מֵאַחַר שֶׁכֻּלָּם הָיוּ תַּלְמִידָיו
אֵיךְ הָיָה עָנָו כְּנֶגְדָּם
אַךְ צָרִיךְ לִהְיוֹת גַּם כֵּן כַּנַּ"ל שֶׁהָיָה עָנָו מִכָּל הָאָדָם
שֶׁהָיָה לוֹ מִדַּת הָעֲנָוָוה שֶׁל כָּל הָאָדָם
הַיְנוּ שֶׁאֶצְלוֹ הָיְתָה הָעֲנָוָוה שֶׁל כֻּלָּם
כִּי כֻּלָּם הָיוּ אֶצְלוֹ בְּחִינַת עֲנָוָוה בִּבְחִינַת אַיִן וָאֶפֶס כַּנַּ"ל
אַךְ אֶת עַצְמוֹ הָיָה מַחֲזִיק יוֹתֵר לְאַיִן וָאֶפֶס
יוֹתֵר מִבְּחִינַת אַיִן וָאֶפֶס שֶׁהָיָה מַחֲזִיק אוֹתָם
וְהָבֵן הֵיטֵב.
"

השאלה: מה שייך יותר כלום מכלום ? ז"א מה שייך להחזיק את עצמו ליותר אין מאשר אין ?

**************

ועוד מקום: breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עַתִּיקָא טְמִיר וּסְתִים

רבי נחמן מברסלב כותב שאחרי שהאדם נכלל באין סוף ומגיע לשלמות המושלמת של הבורא עצמו, אז הוא חוזר ונכלל שוב פעם בא"ס. וכן הלאה עד א"ס.

והשאלה היא. איך בדיוק חוזר ונכלל בא"ס, אחרי שהוא כבר כלול בא"ס ?

**************

נסכם את השאלה: כיצד שייך שלמות ולעלות מדרגה לדרגה, אחרי שמגיעים לשלמות שאין שלמות אחריה ?

רמז לתשובה:

רבי נחמן מברסלב עצמו שאל את השאלה הזאת בליקוטי מוהרן, ואפילו ענה עליה תשובה.

אתם מוזמנים להעמיק בעניין הנ"ל.

ואוסיף: אין צורך צורך לשחק עם המילים של רבי נחמן מברסלב , כדי למצוא תשובה.

ז"א דברי רבי נחמן מברסלב הם כפשוטם ממש.

מצד אחד תשובה שלמה בשלמות שאין שלמות אחריה. ומצד שני יש שלמות אחריה ועולים מדרגה לדרגה.

הרעיון הוא להעמיק בעניין הנ"ל, מה השורש האמיתי שלו ? מהיכן הוא מגיע ?

השאלה הזאת עצמה, היא צמצום של שאלה אחרת. איזו שאלה ? מדוע ואיך היא צמצום שלה ? ומה התשובה ?

תהנו ...
מצו"ב קושיא שתכליתה עיון והעמקה בדברי רבי נחמן מברסלב.

כאן: breslev.eip.co.il/?key=47 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה יח - קרטליתא

מזכיר רבי נחמן מברסלב את המושג "אמונה בשלמות שאין שלמות אחריה" דהיינו שיא השלמות שאין שלמות גדולה ממנה.

לעומת זאת: כאן: breslev.eip.co.il/?key=443 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קעג - על ידי הכתב יכול הצדיק האמת להכיר הנפש

אמר רבי נחמן מברסלב , כי "שיש עולם אמונה שמשם נלקח האמונה ועולם האמונה יש לו גם כן אמונה בהשם יתברך" דהיינו שגם לעולם האמונה עצמו יש עוד אמונה מעליו ...

וגם כאן: breslev.eip.co.il/?key=418 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קמח - מדת היראה בעצמה היא יראה מהשם יתברך

אמר רבי נחמן מברסלב , כי יש יראה מעל יראה עד אין סוף.

וגם בעניין תכלית הידיעה, אמר רבי נחמן מברסלב שיש ידיעה גדולה ממנה. כמובא כאן:

breslev.eip.co.il/?key=2159 - שיחות הר"ן - אות ג

וגם: breslev.eip.co.il/?key=564 - חיי מוהר"ן - רמא - גדולת נוראות השגתו

וגם: breslev.eip.co.il/?key=1847 - שבחי הר"ן - סדר הנסיעה שלו לארץ ישראל - אות לה

וגם: breslev.eip.co.il/?key=555 - חיי מוהר"ן - ס - שיחות השיך לספורי מעשיות

***********

והשאלה היא, כיצד בדיוק אפשר להגיע לשלמות שאין שלמות אחריה, אם הכל זה עד אין סוף ???

דוגמא נוספת:

כאן: breslev.eip.co.il/?key=35 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ו - קרא את יהושע

מדבר רבי נחמן מברסלב על לעשות "תשובה שלמה"

אבל כותב שם רבי נחמן מברסלב , שאחרי שעושים תשובה שלמה, אז עושים שוב פעם תשובה שלמה ושוב פעם תשובה שלמה עד אין סוף.

והשאלה היא, אם יש להיכן להתקדם, מדוע היא מוגדרת כתשובה שלמה ???

השאלה הזאת כמובן חלה גם על דברי רבי נחמן מברסלב שאמר, "אני לא גמרתי ?! אני גמרתי ואגמור !"

breslev.eip.co.il/?key=562 - חיי מוהר"ן - קפה - נסיעתו וישיבתו באומן

והשאלה, אם כבר גמרת, אז מדוע ואגמור ? מה יש לגמור אחרי מה שגמרת ?

******

כאן breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עתיקא טמיר וסתים

רבי נחמן מברסלב מדבר על ביטול הבחירה ועל "העדר השתנות" מרצון אל רצון. דהיינו שרבי נחמן מברסלב זכה למדרגה שבה אין לו בחירה חופשית, והרצון שלו לא משתנה יותר.

והשאלה: אם הרצון שלו לא משתנה, כיצד הוא עושה את הפעולות שלו.

**********

כאן breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עתיקא טמיר וסתים

רבי נחמן מברסלב מדבר על ביטול הבחירה ממש שהאדם זוכה לו.

אך לעומת זאת כאן:

breslev.eip.co.il/?key=564 - חיי מוהר"ן - רמא - גדולת נוראות השגתו

וגם כאן: breslev.eip.co.il/?key=554 - חיי מוהר"ן - א - שיחות השיכים להתורות

רבי נחמן מברסלב מדבר על זה שהוא זכה לכבוש את הבחירה, דהיינו שיש לו בחירה.

אז או שיש לו בחירה או שאין לו בחירה.

*********

בנוסף רבי נחמן מברסלב העיד על עצמו יותר מפעם אחת שהוא הגיע לשלמות, כגון "יחידה דיחידה בתכלית מעלה עליונה".

אך מצד שני אמר שהוא עולה תמיד מדרגה לדרגה.

כיצד זה יתכן ???

או שלמות, או לעלות מדרגה לדרגה.

***********

נסכם את השאלה:

מצד אחד רבי נחמן מברסלב מציג את המושג של השלמות שאין שלמות אחריה.

מצד שני רבי נחמן מברסלב אומר שגם אחרי השלמות המושלמת עדיין יש להיכן להתקדם.

********

כאן breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עתיקא טמיר וסתים

רבי נחמן מברסלב אומר שמי שנכלל בהשי"ת יש לו שלמות כמו של השי"ת.

אז מה שייך שלמות מעבר לזה ?

**********

וגם כאן breslev.eip.co.il/?key=236 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה נט - יש זריז ונשכר, זריז ונפסד

יש שאלה עקרונית, מה ההבדל בין מי ש"צריך לעשות תשובה", לבין מי שכבר עשה תשובה ועולה מדרגה לדרגה.

***********

בנוסף אמר רבי נחמן מברסלב כאן: breslev.eip.co.il/?key=164 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כב - חותם בתוך חותם

שלפני העלייה מוכרח שתהיה ירידה.

אז כיצד צדיק שתקן את עצמו בשלמות, יכול לרדת כדי לעלות. מה שייך אצלו ירידה בכלל ??!

בנוסף אמר רבי נחמן מברסלב כאן: breslev.eip.co.il/?key=343 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה עב - לפעמים בא לאדם הרהור תשובה

כי לצדיק אמיתי יש יצר הרע שהוא "מלאך קדוש ממש". כי מי שנכלל באין סוף, שם כולו טוב ממש.

וממילא השאלה היא מה שייך שם יצר הרע באין סוף. הרי שם הכל טוב.
תוספות לשאלה:

השאלה הנ"ל היא גם על זה:

breslev.eip.co.il/?key=60 - סיפורי מעשיות - מעשה יג - משבעה קבצנים

שרבי נחמן מברסלב מביא על המלך שאמר לבן שלו שהוא יהיה שמח גם אם הבן יהיה עצוב. אבל אם הבן יהיה שמח, הוא עוד יותר יהיה שמח.

והשאלה היא, איך יהיה עוד יותר שמח, אם אין שום חסרון גם במצב הקודם.

***********

השאלה הזאת דומה גם לשאלה הבא:

breslev.eip.co.il/?key=564 - חיי מוהר"ן - רמא - גדולת נוראות השגתו

"במשה רבנו עליו השלום אינו מישב אצלי מה שכתוב בו שהיה ענו מאד מכל האדם
איך שיך זאת מאחר שכלם היו תלמידיו
איך היה ענו כנגדם
אך צריך להיות גם כן כנ"ל שהיה ענו מכל האדם
שהיה לו מדת הענווה של כל האדם
הינו שאצלו היתה הענווה של כלם
כי כלם היו אצלו בחינת ענווה בבחינת אין ואפס כנ"ל
אך את עצמו היה מחזיק יותר לאין ואפס
יותר מבחינת אין ואפס שהיה מחזיק אותם
והבן היטב.
"

השאלה: מה שייך יותר כלום מכלום ? ז"א מה שייך להחזיק את עצמו ליותר אין מאשר אין ?

**************

ועוד מקום: breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עתיקא טמיר וסתים

רבי נחמן מברסלב כותב שאחרי שהאדם נכלל באין סוף ומגיע לשלמות המושלמת של הבורא עצמו, אז הוא חוזר ונכלל שוב פעם בא"ס. וכן הלאה עד א"ס.

והשאלה היא. איך בדיוק חוזר ונכלל בא"ס, אחרי שהוא כבר כלול בא"ס ?

**************

נסכם את השאלה: כיצד שייך שלמות ולעלות מדרגה לדרגה, אחרי שמגיעים לשלמות שאין שלמות אחריה ?

רמז לתשובה:

רבי נחמן מברסלב עצמו שאל את השאלה הזאת בליקוטי מוהרן, ואפילו ענה עליה תשובה.

אתם מוזמנים להעמיק בעניין הנ"ל.

ואוסיף: אין צורך צורך לשחק עם המילים של רבי נחמן מברסלב , כדי למצוא תשובה.

ז"א דברי רבי נחמן מברסלב הם כפשוטם ממש.

מצד אחד תשובה שלמה בשלמות שאין שלמות אחריה. ומצד שני יש שלמות אחריה ועולים מדרגה לדרגה.

הרעיון הוא להעמיק בעניין הנ"ל, מה השורש האמיתי שלו ? מהיכן הוא מגיע ?

השאלה הזאת עצמה, היא צמצום של שאלה אחרת. איזו שאלה ? מדוע ואיך היא צמצום שלה ? ומה התשובה ?

תהנו ...
אליעד כהן
מנהל הפורום

תשובה:

כל השאלות הנ"ל הן צמצום של השאלות שבאות מהחלל הפנוי ששם אין תשובה.
 
ואדרבה זו מעלת הצדיק שיש עליו קושיות, ובהכרח שיהיה כן. כי הצדיק יש לו שכל אחר לגמרי לגמרי מהשכל של בני האדם ...
ראה כאן: http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=13
 
השורש של כל השאלות האלו הוא השאלה הבאה: מאחר שהכל היה טוב לפני הבריאה, אז מדוע בעצם ברא הבורא את הבריאה. דהיינו מאחר שהכל כבר היה בשלמות, כי היה רק הבורא לבדו, ממילא מה הטעם בכלל לברוא את הבריאה ? וכי לפני הבריאה היה פחות טוב ?
 
שזה בעצם סוג השאלות הנ"ל, מאחר שהכל כבר בשלמות כמו לפני הבריאה, אז מדוע בעצם ואיך בדיוק אפשר לעלות מדרגה לדרגה אחרי השלמות ?
 
וכיו"ב: מאחר שהשם יתברך גומר את רצונו תמיד, ממילא מדוע הוא מחדש את העולם בכל רגע מחדש, הרי הוא כבר גמר את רצונו ברגע הקודם ? וזה בדיוק הסוג של השאלות הנ"ל.
 
ורבי נחמן מברסלב כמובן שאל את השאלות האלו בליקוטי מוהרן.
 
****
 
אך נצטט משהו בעניין זה:
 
http://breslev.eip.co.il/?key=323 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה נא - כְּשֶׁאַתֶּם מַגִּיעִין לְאַבְנֵי שַׁיִשׁ טָהוֹר
 
וְאָמַר אָז, שֶׁגַּם בָּזֶה יֵשׁ קֻשְׁיָא מַה שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְהָבִין
כִּי אִם כֵּן אֵיך יִהְיֶה חִלּוּק הַשָּׂכָר לְכָל אֶחָד וְאֶחָד לְפִי מַדְרֵגָתוֹ
וּלְפִי עֲבוֹדָתוֹ וִיגִיעָתוֹ בְּזֶה הָעוֹלָם בִּשְׁבִיל הַשֵּׁם יִתְבָּרַך
כִּי בְּוַדַּאי גַּם בְּהַסּוֹף הָאַחֲרוֹן, לא יִהְיוּ כֻּלָּם שָׁוִים
וּמֵאַחַר שֶׁיִּהְיֶה כֻּלּוֹ אֶחָד, אֵיך שַׁיָּך חִלּוּק בֵּין אֶחָד לַחֲבֵרוֹ לְפִי מַדְרֵגָתוֹ
אַך יֵשׁ בָּזֶה סוֹד שֶׁאִי אֶפְשָׁר לַהֲבִינוֹ, וְהַדְּבָרִים עַתִּיקִים.
 
גם השאלה הזאת נמשכת בשורשה מהחלל הפנוי, כי יש בו 2 הפכים.
כמו גם כל השאלות הנ"ל, שהן כולן הצגה של 2 הפכים.
 
בכל מקרה, רבי נחמן מברסלב גם משיב על השאלה הזאת:
 
 http://breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עַתִּיקָא טְמִיר וּסְתִים
 
וְגַם בֵּין יִשְׂרָאֵל בְּעַצְמָן
בְּוַדַּאי יִהְיֶה הֶפְרֵשׁ גָּדוֹל בֵּין כָּל צַדִּיק וְצַדִּיק
מִכָּל שֶׁכֵּן בֵּין צַדִּיק לְרָשָׁע
כִּי מַה שֶּׁיִּהְיֶה מַקִּיף לָזֶה יִהְיֶה פְּנִימִי לָזֶה
כַּנַּ"ל: 'כָּל צַדִּיק נִכְוֶה מֵחֻפָּתוֹ שֶׁל חֲבֵרוֹ' כַּנַּ"ל, עַיֵּן שָׁם
וְכַמּוּבָא פֵּרוּשׁ הַפָּסוּק: "כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת ה' כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים"
כִּי בְּהַשֵּׂכֶל הַמְשֻׁתָּף יִהְיוּ כֻּלָּם שָׁוִים
שֶׁהַכּל יֵדְעוּ אֶת ה', אֲפִילּוּ עַכּוּ"ם
אַךְ בְּעַמְקוּת הַחָכְמָה
יִהְיֶה כָּל אֶחָד לְפִי מַדְרֵגָתוֹ
כַּמַּיִם הַמְכַסִּים לַיָּם
שֶׁלְּמַעְלָה הַמַּיִם שָׁוִים בְּכָל מָקוֹם
אַךְ בְּעַמְקוּת הֵם מֻבְדָּלִים מְאד
כִּי בְּזֶה הַמָּקוֹם הַמַּיִם נְמוּכִים וּסְמוּכִים לָאָרֶץ
וּבְמָקוֹם אַחֵר עֲמֻקִּים יוֹתֵר וְיוֹתֵר
וּבְמָקוֹם אַחֵר הֵם עֲמֻקִּים עַד הַתְּהוֹם
כֵּן יִהְיֶה בְּהַשָּׂגַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ לֶעָתִיד
 
*************
 
וזה ההסבר של זה שיש תכלית הידיעה שלא נדע עד אין סוף. וזה ההסבר של "מטי ולא מטי" שרבי נחמן מברסלב דיבר עליו. וכולי.
 
בשורה התחתונה, בשכל האנושי הרגיל אי אפשר להבין את זה. כי זה נראה כדבר והיפוכו.
 
אבל מי שיש לו שכל גדול יותר, הוא מבין שבכלל אין שום שאלה, וגם אחרי השלמות שאין שלמות אחריה, עדיין יש שלמות נוספת וכולי ...
 
***********
 
העניין הזה הוא מאוד עמוק, והוא נוגע במה שיש אחרי האין סוף, בשכל הנקנה, וכולי.
 
ממולץ לכל מי שרוצה להעמיק בנ"ל, ללמוד לעיון ולעומק את התורות הבאות בליקוטי מוהרן, שבהן מדובר גם על המדרגות שיש אחרי האין סוף.
 
http://breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עַתִּיקָא טְמִיר וּסְתִים
 
http://breslev.eip.co.il/?key=164 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כב - חוֹתָם בְּתוֹךְ חוֹתָם
 
http://breslev.eip.co.il/?key=335 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סד - וַיּאמֶר ה' אֶל משֶׁה בּא אֶל פַּרְעה
 
****
 
ואם יש שאלות, תשאלו ...
http://breslev.eip.co.il/?key=323 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה נא - כשאתם מגיעין לאבני שיש טהור
ואמר אז, שגם בזה יש קשיא מה שאי אפשר להבין
כי אם כן איך יהיה חלוק השכר לכל אחד ואחד לפי מדרגתו
ולפי עבודתו ויגיעתו בזה העולם בשביל השם יתברך
כי בודאי גם בהסוף האחרון, לא יהיו כלם שוים
ומאחר שיהיה כלו אחד, איך שיך חלוק בין אחד לחברו לפי מדרגתו
אך יש בזה סוד שאי אפשר להבינו, והדברים עתיקים.
 http://breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עתיקא טמיר וסתים
וגם בין ישראל בעצמן
בודאי יהיה הפרש גדול בין כל צדיק וצדיק
מכל שכן בין צדיק לרשע
כי מה שיהיה מקיף לזה יהיה פנימי לזה
כנ"ל: 'כל צדיק נכוה מחפתו של חברו' כנ"ל, עין שם
וכמובא פרוש הפסוק: "כי מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים"
כי בהשכל המשתף יהיו כלם שוים
שהכל ידעו את ה', אפילו עכו"ם
אך בעמקות החכמה
יהיה כל אחד לפי מדרגתו
כמים המכסים לים
שלמעלה המים שוים בכל מקום
אך בעמקות הם מבדלים מאד
כי בזה המקום המים נמוכים וסמוכים לארץ
ובמקום אחר עמקים יותר ויותר
ובמקום אחר הם עמקים עד התהום
כן יהיה בהשגת השם יתברך לעתיד
http://breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עתיקא טמיר וסתים
http://breslev.eip.co.il/?key=164 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כב - חותם בתוך חותם
http://breslev.eip.co.il/?key=335 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סד - ויאמר ה' אל משה בא אל פרעה
adi
חדש

תשובה:
 
כאשר האדם מבטל את עצמו לגמרי עד שנהיה בחינת "אין אדם משים עצמו רשע"
(דהיינו שאפילו אם יהיה רשע היינו אם יהיה רע בעולמו לא ירגיש בזאת כלל,אלא יהיה לו טוב תמיד.)
אז כל מה שישאר זה רק ישות אחת שהיא אלוקים בעצמו ולכן לא יהיו לו שאלות כלל ,כי מן הסתם שהוא כבר לי יהיה,
ולאלוקים,היינו לאני האמיתי של האדם,אין שאלות על עצמו.
כל השאלות של האדם נובעות מזה שהוא חושב שהוא משהו.שאם הוא  לא היה משהו לא היה מקום בכלל לשאלות.
 
וזו נקראת שלמות שאין שלמות אחריה.
 
אלא מה?
מכיוון שהאדם מבוטל לחלוטין לאלוקיו,יוצא שהוא לעולם לא ישיג דעת הבורא באמת יתברך,אלא רק בחינת "מטי ולא מטי" בחינת "גילה סוד ולא גילה" בבחינת "עין לא ראתה"  היינו שברגע שתראה עין את זולתו היא מיד תכלל בו ולא תחשב עוד לעין כמו שכתוב "לא יראני האדם וחי" היינו שכאשר האדם נפגש פנים אל פנים עם ה' ממש הוא מיד מבין שלא היה מעולם אדם בכלל.
 
וזה נקראת שלמות שהיא בחינת "אפס בלתו" היינו שיש שתי דרכים לשלמות האחת להיות האין סוף והשניה להתאפס היינו בחינת ביטול שזו אותה בחינה.ובגלל שהאדם לא יכול להיות האי סוף הוא צריך לבחור בביטול עצמיותו היינו להיות בחינת אפס שאז ישאר רק האי סוף וזה כמו להיות האין סוף ממש,היינו להכלל בו יתברך.
 
ובגלל שהאדם מתאפס וזו בחינת שלמות מוחלטת אבל בגלל שהוא לא הבורא בעצמו מאותו רגע ואילך התנודה קדימה היא רק ברמת הבנת הבורא ממש,ומכיוון שהוא אין סוף הוא לעולם לא ישיג דעת הבורא אלא כפי הבנתו שלו.
 
:)
 
החלל הפנוי לא יעמוד בדרכי!
 
 
 הגב


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 28_03_2024 השעה 18:51:58