ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

להאיר בדרי מעלה ובדרי מטה


 הגב
מחבר
אליעד כהן
מנהל הפורום

נושא: להאיר בדרי מעלה ובדרי מטה
אמר רבי נחמן מברסלב http://breslev.eip.co.il/?key=184 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ז - וַיְהִי מִקֵּץ - כִּי מְרַחֲמָם יְנַהֲגֵם
 
כִּי יֵשׁ דָּרֵי מַעְלָה וְיֵשׁ דָּרֵי מַטָּה
דְּהַיְנוּ עוֹלָם הָעֶלְיוֹן וְעוֹלָם הַתַּחְתּוֹן, בְּחִינַת שָׁמַיִם וָאָרֶץ
וְצָרִיך הַצַּדִּיק לְהַרְאוֹת לְדָרֵי מַעְלָה
שֶׁאֵינָם יוֹדְעִים כְּלָל בִּידִיעָתוֹ יִתְבָּרַך

שֶׁזֶּה בְּחִינַת הַשָּׂגָה שֶׁל מָה
בְּחִינַת: 'מֶה חָמִית מַה פִּשְׁפַּשְׁתְּ'
בְּחִינַת אַיֵּה מְקוֹם כְּבוֹדוֹ
וּלְהֶפֶךְ: צָרִיך לְהַרְאוֹת לְדָרֵי מַטָּה
שֶׁאַדְּרַבָּא מְלא כָּל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ
כִּי יֵשׁ שׁוֹכְנֵי עָפָר, שֶׁהֵם בְּנֵי אָדָם הַמּוּנָחִים בַּמַּדְרֵגָה הַתַּחְתּוֹנָה
וְנִדְמֶה לָהֶם שֶׁהֵם רְחוֹקִים מְאד מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַך
וְצָרִיך הַצַּדִּיק לְעוֹרְרָם וְלַהֲקִיצָם
בִּבְחִינַת "הָקִיצוּ וְרַנְּנוּ שׁכְנֵי עָפָר"
וּלְגַלּוֹת לָהֶם שֶׁה' עִמָּם
וְהֵם סְמוּכִים אֵלָיו יִתְבָּרַך
, כִּי "מְלא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ"
וּלְחַזְּקָם וּלְעוֹרְרָם, שֶׁלּא יִהְיוּ מְיָאֲשִׁין עַצְמָן, חַס וְשָׁלוֹם
כִּי עֲדַיִן הֵם אֵצֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַך וּקְרוֹבִים אֵלָיו
כִּי "מְלא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ"
...
וְהַכְּלָל שֶׁהַצַּדִּיק עִקָּר שְׁלֵמוּתוֹ, כְּשֶׁיֵּשׁ לוֹ שְׁנֵי הַבְּחִינוֹת הַנַּ"ל
דְּהַיְנוּ שֶׁיֵּדַע אֵיך לְדַבֵּר וְלִלְמד וּלְהָאִיר בְּכָל אֶחָד וְאֶחָד
בְּדָרֵי מַעְלָה וְדָרֵי מַטָּה, בָּעֶלְיוֹנִים וּבַתַּחְתּוֹנִים, בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ
שֶׁהֵם בְּחִינַת גְּדוֹלִים וּקְטַנִּים
הַיְנוּ שֶׁלְּהַגְּדוֹלִים בְּמַעֲלָה בְּנֵי עֲלִיָּה, בְּחִינַת דָּרֵי מַעְלָה
צָרִיך שֶׁיִּהְיֶה כּחַ לְהַצַּדִּיק לְהַרְאוֹת לָהֶם וּלְגַלּוֹת לָהֶם
שֶׁעֲדַיִן אֵינָם יוֹדְעִים כְּלָל מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַך
בְּחִינַת: 'מֶה חָמִית מַה פִּשְׁפַּשְׁתְּ' וְכוּ'
וְזֶה הַלִּמּוּד וְהַהַשָּׂגָה הוּא צָרִיך לְהָאִיר וּלְהַכְנִיס בְּהַגְּדוֹלִים בְּמַעֲלָה
שֶׁהֵם בְּחִינַת דָּרֵי מַעְלָה
וּלְהֶפֶך, יֵשׁ בְּנֵי אָדָם שֶׁמּוּנָחִים בַּמַּדְרֵגָה הַתַּחְתּוֹנָה מְאד
עַד שֶׁהָיוּ מְיָאֲשִׁין אֶת עַצְמָן לְגַמְרֵי, חַס וְשָׁלוֹם
כִּי נִדְמֶה לָהֶם שֶׁהֵם רְחוֹקִים מְאד מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַך
וּכְבָר אָבַד נִצְחָם וְתוֹחַלְתָּם מֵה'
צָרִיך הַצַּדִּיק שֶׁיִּהְיֶה לוֹ כּחַ לְעוֹרְרָם וְלַהֲקִיצָם
שֶׁלּא יִהְיוּ מְיָאֲשִׁין עַצְמָן בְּשׁוּם אפֶן בָּעוֹלָם, יִהְיֶה אֵיך שֶׁיִּהְיֶה
וּלְהַרְאוֹת לָהֶם וּלְהָאִיר בָּהֶם, כִּי עֲדַיִן ה' עִמָּם וְאֶצְלָם וְקָרוֹב לָהֶם
וַאֲפִילּוּ בְּתוֹך הָאָרֶץ מַמָּשׁ
אֲפִילּוּ אִם נָפַל לִשְׁאוֹל תַּחְתִּיּוֹת, חַס וְשָׁלוֹם
אַף עַל פִּי כֵן שָׁם דַּיְקָא נִמְצָא כְּבוֹדוֹ יִתְבָּרַך, כִּי "מְלא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ"
וְזֶה בְּחִינַת כּל שֶׁיֵּשׁ לְהַצַּדִּיק וְכוּ', כַּנַּ"ל]
 
וכיו"ב אמר רבי נחמן מברסלב כאן http://breslev.eip.co.il/?key=245 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה סח - עִקָּר שְׁלֵמוּת הַצַּדִּיק שֶׁיּוּכַל לִהְיוֹת לְמַעְלָה וּלְמַטָּה
 
עִקָּר שְׁלֵמוּת הַצַּדִּיק שֶׁיּוּכַל לִהְיוֹת לְמַעְלָה וּלְמַטָּה
שֶׁיִּהְיֶה יָכוֹל לְהַרְאוֹת לְמִי שֶׁהוּא לְמַעְלָה
וְנִדְמֶה בְּדַעְתּוֹ שֶׁהוּא בְּמַדְרֵגָה עֶלְיוֹנָה
יִהְיֶה מַרְאֶה לוֹ שֶׁהוּא הַהֵפֶך
וְכֵן לְהֵפֶך, לְמִי שֶׁהוּא לְמַטָּה מְאד בַּמַּדְרֵגָה הַתַּחְתּוֹנָה
בְּתוֹך הָאָרֶץ מַמָּשׁ
יִהְיֶה מַרְאֶה לוֹ שֶׁאַדְּרַבָּא הוּא סָמוּך לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַך
וְזֶה הַשְּׁלֵמוּת מֻכְרָח שֶׁיִּהְיֶה לְהַצַּדִּיק
וּבְלא זֶה אֵינוֹ צַדִּיק כְּלָל

 
וכיו"ב אמר רבי נחמן מברסלב כאן http://breslev.eip.co.il/?key=564 - חיי מוהר"ן - רמא - גדולת נוראות השגתו
 
גַּם שָׁמַעְתִּי בִּשְׁמוֹ שֶׁאָמַר
אִם הָיִיתִי אוֹמֵר פְּשָׁטִים בגמפ"ת [בְּגְמָרָא פֵּרוּשׁ רַשִׁ"י תּוֹסְפוֹת]
הָיוּ כָּל הַלּוֹמְדִים וְהַגְּדוֹלִים מֻנָּחִים תַּחַת כַּפּוֹת רַגְלַי
אַךְ עֲדַיִן אֵין לִי חֵשֶׁק לָזֶה.
וְעַיֵּן בְּמָקוֹם אַחֵר שֶׁאָמַר
שֶׁבַּנִּגְלֶה קַל יוֹתֵר לְחַדֵּשׁ וְכוּ'
וּמִי שֶׁמְּעַיֵּן הֵיטֵב בִּדְבָרָיו
יוּכַל לְהָבִין מֵאֵלָיו עצֶם גְּדֻלַּת חָכְמָתוֹ עַד אֵין סוֹף וְאֵין תַּכְלִית
אמר רבי נחמן מברסלב http://breslev.eip.co.il/?key=184 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ז - ויהי מקץ - כי מרחמם ינהגם
כי יש דרי מעלה ויש דרי מטה
דהינו עולם העליון ועולם התחתון, בחינת שמים וארץ
וצריך הצדיק להראות לדרי מעלה
שאינם יודעים כלל בידיעתו יתברך

שזה בחינת השגה של מה
בחינת: 'מה חמית מה פשפשת'
בחינת איה מקום כבודו
ולהפך: צריך להראות לדרי מטה
שאדרבא מלא כל הארץ כבודו
כי יש שוכני עפר, שהם בני אדם המונחים במדרגה התחתונה
ונדמה להם שהם רחוקים מאד ממנו יתברך
וצריך הצדיק לעוררם ולהקיצם
בבחינת "הקיצו ורננו שכני עפר"
ולגלות להם שה' עמם
והם סמוכים אליו יתברך
, כי "מלא כל הארץ כבודו"
ולחזקם ולעוררם, שלא יהיו מיאשין עצמן, חס ושלום
כי עדין הם אצל השם יתברך וקרובים אליו
כי "מלא כל הארץ כבודו"
...
והכלל שהצדיק עקר שלמותו, כשיש לו שני הבחינות הנ"ל
דהינו שידע איך לדבר וללמד ולהאיר בכל אחד ואחד
בדרי מעלה ודרי מטה, בעליונים ובתחתונים, בשמים ובארץ
שהם בחינת גדולים וקטנים
הינו שלהגדולים במעלה בני עליה, בחינת דרי מעלה
צריך שיהיה כח להצדיק להראות להם ולגלות להם
שעדין אינם יודעים כלל מהשם יתברך
בחינת: 'מה חמית מה פשפשת' וכו'
וזה הלמוד וההשגה הוא צריך להאיר ולהכניס בהגדולים במעלה
שהם בחינת דרי מעלה
ולהפך, יש בני אדם שמונחים במדרגה התחתונה מאד
עד שהיו מיאשין את עצמן לגמרי, חס ושלום
כי נדמה להם שהם רחוקים מאד מהשם יתברך
וכבר אבד נצחם ותוחלתם מה'
צריך הצדיק שיהיה לו כח לעוררם ולהקיצם
שלא יהיו מיאשין עצמן בשום אפן בעולם, יהיה איך שיהיה
ולהראות להם ולהאיר בהם, כי עדין ה' עמם ואצלם וקרוב להם
ואפילו בתוך הארץ ממש
אפילו אם נפל לשאול תחתיות, חס ושלום
אף על פי כן שם דיקא נמצא כבודו יתברך, כי "מלא כל הארץ כבודו"
וזה בחינת כל שיש להצדיק וכו', כנ"ל]
וכיו"ב אמר רבי נחמן מברסלב כאן http://breslev.eip.co.il/?key=245 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה סח - עקר שלמות הצדיק שיוכל להיות למעלה ולמטה
עקר שלמות הצדיק שיוכל להיות למעלה ולמטה
שיהיה יכול להראות למי שהוא למעלה
ונדמה בדעתו שהוא במדרגה עליונה
יהיה מראה לו שהוא ההפך
וכן להפך, למי שהוא למטה מאד במדרגה התחתונה
בתוך הארץ ממש
יהיה מראה לו שאדרבא הוא סמוך להשם יתברך
וזה השלמות מכרח שיהיה להצדיק
ובלא זה אינו צדיק כלל

גם שמעתי בשמו שאמר
אם הייתי אומר פשטים בגמפ"ת [בגמרא פרוש רש"י תוספות]
היו כל הלומדים והגדולים מנחים תחת כפות רגלי
אך עדין אין לי חשק לזה.
ועין במקום אחר שאמר
שבנגלה קל יותר לחדש וכו'
ומי שמעין היטב בדבריו
יוכל להבין מאליו עצם גדלת חכמתו עד אין סוף ואין תכלית
אליעד כהן
מנהל הפורום

ועל האדם לדעת שהבחינה הנ"ל של הצדיק שהוא צריך להאיר בדרי מעלה ובדרי מטה, היא נכונה לכל אדם ואדם ביחס לשאר העולם ואפילו ביחס לאדם עצמו כלפי עצמו.
 
פירוש: כי הצדיק צריך להיות מסוגל להראות לדרי מעלה שאינם יודעים כלל ולדרי מטה להראות להם שהם בתכלית הקרוב.
 
וכן הוא אצל כל אדם. כי אצל כל אדם יש אצלו דרי מעלה ודרי מטה, היינו כי כל אדם יש בני אדם אחרים שהוא מחזיק אותם לדרי מעלה עבורו ויש אצלו בני אדם אחרים שהוא מחזיק אותם לדרי מטה אצלו.
 
לדוגמא, כי אצל כל אדם יש את אלו שנחשבים בעיניו לצדיקים, בין אם מדובר בצדיקים חיים ובין אם מדובר בכאלו שכבר נפטרו מהעולם.
 
וצריך האדם שתהיה לו את היכולת להאיר באותם דרי מעלה, היינו שתהיה לאדם את הידיעה השלמה והברורה שכל אותם דרי מעלה, הם בכלל דרי מטה ביחס לגדולת השי"ת.
 
היינו שידע האדם את חוסר השלמות ואת העוונות והחטאים גם של כל הצדיקים הגדולים, וידע שמצד האמת ביחס להשי"ת הם בדיוק כמו הרשעים הכי גדולים והכי שפלים ונמוכים במדרגתם.
 
כי באמת ביחס לגדולת השי"ת, גם הצדיקים הגדולים כולם צריכים לחזור בתשובה, כפי מה שהזכיר רבי נחמן מברסלב הרבה פעמים.
 
וכעין מ"ש כאן http://breslev.eip.co.il/?key=562 - חיי מוהר"ן - קפה - נסיעתו וישיבתו באומן
 
מֵאַחַר שֶׁהַצַּדִּיקִים וְכוּ' אֵינָם מִתְקָרְבִים אֵלַי
אֲנִי מֻכְרָח לְקָרֵב הָרְשָׁעִים וְקַלֵּי עוֹלָם אוּלַי אֶעֱשֶׂה מֵהֶם אֲנָשִׁים כְּשֵׁרִים בֶּאֱמֶת.
וגם עוד שם:
עוֹד שָׁמַעְתִּי אָז מֵהָרַב רַבִּי נַפְתָּלִי
שֶׁפַּעַם אַחַת שָׁאַל הוּא בְּעַצְמוֹ אֶת פִּי רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה
בַּמֶּה יֵשׁ לְאֵלּוּ הַקַּלֵּי עוֹלָם אֵיזֶה שַׁיָּכוּת וְהִתְקָרְבוּת אֵלָיו
מֵאַחַר שֶׁבֶּאֱמֶת הֵם רְחוֹקִים מִקְּדֻשָּׁתוֹ מְאד מְאד בְּלִי שִׁעוּר
וְהֵשִׁיב לוֹ רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה
בַּמֶּה יֵשׁ לָכֶם שַׁיָּכוּת וְהִתְקָרְבוּת אֶצְלִי
הֲלא אַתֶּם אֶצְלִי רַק כְּמוֹ נוֹצוֹת שֶׁעַל הַבֶּגֶד
שֶׁכְּשֶׁנּוֹפֵחַ עֲלֵיהֶם, מִיָּד פּוֹרְחִין וְנִסְתַּלְּקִין מֵעָלָיו.]
 
וגם כאן http://breslev.eip.co.il/?key=564 - חיי מוהר"ן - רמא - גדולת נוראות השגתו
 
כְּשֶׁנָּסַע לְנָאוְורִיטְשׁ בִּהְיוֹתוֹ יוֹשֵׁב עַל הָעֲגָלָה אָמַר
יֵשׁ לְאֵל יָדִי לְהַחֲזִיר כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ לְמוּטָב
וְלא בִּלְבַד אֲנָשִׁים פְּשׁוּטִים אֶלָּא אֲפִילּוּ צַדִּיקִים וַאֲנָשִׁים גְּדוֹלִים אֲנִי יָכוֹל לְהַחֲזִירָם לְמוּטָב.
כִּי גַּם הַצַּדִּיקִים צְרִיכִים לְהַחֲזִירָם לְמוּטָב.
וְלא מִבָּעֲיָא יִשְׂרָאֵל קְדוֹשִׁים
אֶלָּא כָּל הָאֻמּוֹת הָעוֹלָם כֻּלָּם אֲנִי יָכוֹל לְהַחֲזִירָם לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ
וְהָיִיתִי יָכוֹל לְהוֹלִיכָם סָמוּךְ לְדַת יִשְׂרָאֵל.
אַךְ דַּיּוֹ לְעֶבֶד לִהְיוֹת כְּרַבּוֹ
 
ומי שישים את ליבו היטב לדברי רבי נחמן מברסלב, יראה כי רבי נחמן מברסלב שם בכפיפה אחת את הצדיקים (אלו שנחשבים לדרי מעלה צדיקים) ואת הרשעים ואומות העולם ועובדי האלילים (אלו שנחשבים לדרי מטה רשעים).
 
ובאמת ביחס לגדולת השי"ת, כולם צריכים לחזור בתשובה שלמה.
 
**
 
כי באמת כל העולם וכל אלו שבאו אחרי אדם הראשון, כולם פגומים בדעתם בחטא של אדם הראשון.
 
ואין איש זוכר את זה שכולם פגומים בחטא אדם הראשון. ולכל אחד נדמה לו שהוא כבר צדיק ובעל השגה וכולי ... למרות שהוא רחוק בתכלית הריחוק.
 
וכעין מ"ש רבי נחמן מברסלב כאן http://breslev.eip.co.il/?key=515 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רמה - דַּע שֶׁיֵּשׁ חַדְרֵי תּוֹרָה
 
כִּי יֵשׁ מִי שֶׁנִּדְמֶה לוֹ שֶׁנִּכְנָס לִפְנִים, וְלִפְנַי וְלִפְנִים
וַעֲדַיִן עוֹמֵד בַּחוּץ לְגַמְרֵי, כִּי לא הִתְחִיל לְהַשִּׂיג הַשָּׂגָה שֶׁל אֱמֶת.
ובזה רבי נחמן מברסלב כלל את כל בני האדם שלא תיקנו את חטא אדם הראשון בשלמות, שהם כולם בחוץ לגמרי מהדעת של השי"ת שהוא השכל הנקנה וכולי.
 
וכיו"ב אמר רבי נחמן מברסלב כאן http://breslev.eip.co.il/?key=343 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה עב - לִפְעָמִים בָּא לָאָדָם הִרְהוּר תְּשׁוּבָה
 
כִּי בֶּאֱמֶת יֵשׁ רוּחַ שְׁטוּת שֶׁל עֲבֵרָה
שֶׁהוּא חָכָם גָּדוֹל יוֹתֵר מִכָּל הָעוֹלָם
וְאַף עַל פִּי כֵן הוּא רוּחַ שְׁטוּת

 
וגם בזה כולל רבי נחמן מברסלב את כל בני האדם עלי אדמות שלא תקנו את חטא אדם הראשון.
 
***
 
וגם אמר רבי נחמן מברסלב http://breslev.eip.co.il/?key=2207 - שיחות הר"ן - אות נא
 
וְלַעֲבד ה'
אֵינִי יוֹדֵעַ מִי הוּא שֶׁיּוּכַל לוֹמַר שֶׁיַּעֲבד אֶת ה' לְפִי גְּדֻלַּת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ
מִי שֶׁיּוֹדֵעַ מְעַט מִגְּדֻלָּתוֹ יִתְבָּרַךְ אֵינִי יוֹדֵעַ אֵיךְ יָכוֹל לוֹמַר שֶׁיַּעֲבד אוֹתוֹ יִתְבָּרַךְ
וְשׁוּם מַלְאָךְ וְשָׂרָף אֵינוֹ יָכוֹל לְהִתְפָּאֵר עַל זאת שֶׁיּוּכַל לַעֲבד אוֹתוֹ יִתְבָּרַךְ
...
וּבֶאֱמֶת לְפִי גְּדֻלָּתוֹ יִתְבָּרַךְ
כָּל אֵלּוּ הָעֲבוֹדוֹת אֵינָם כְּלוּם
רַק הַכּל הוּא בְּדֶרֶךְ "כְּאִלּוּ"
כִּי הַכּל הוּא כְּמוֹ שְׂחוֹק בְּעָלְמָא כְּנֶגֶד גְּדֻלָּתוֹ יִתְבָּרַךְ]
 
 
כי יש גם תורת ה ממש וגם השי"ת מקיים את כל המצוות ממש. והצדיק האמת רק הוא זוכה לקיים את כל המצוות כמו שהשי"ת מקיים אותן ממש.
ראה כאן: http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=64 - קיום המצוות של הצדיק האמת
 
כי השי"ת אין לו גוף ולא דמות הגוף, ובכל זאת הוא מקיים את כל המצוות.
 
והצדיק האמת יודע לקיים את כל המצוות גם בלי גוף כלל.
 
וזאת הסיבה שבגללה הוא זוכה לעלות מדרגה לדרגה גם אחרי מותו וזוכה לעבוד את ה' גם אחרי מותו, משום שהצדיק יודע איך לקיים את המצוות בשורשן גם בלי גוף כלל.
 
וכל זמן שהאדם לא זוכה לדעת ולהשיג את קיום כל המצוות כפי מה שהשי"ת מקיים את המצוות, הרי שהוא בבחינת דרי מטה ממש, גם אם נדמה לו שהוא בבחינת דרי מעלה.
מאחר שהצדיקים וכו' אינם מתקרבים אלי
אני מכרח לקרב הרשעים וקלי עולם אולי אעשה מהם אנשים כשרים באמת.
עוד שמעתי אז מהרב רבי נפתלי
שפעם אחת שאל הוא בעצמו את פי רבי נחמן מברסלב זכרונו לברכה
במה יש לאלו הקלי עולם איזה שיכות והתקרבות אליו
מאחר שבאמת הם רחוקים מקדשתו מאד מאד בלי שעור
והשיב לו רבי נחמן מברסלב זכרונו לברכה
במה יש לכם שיכות והתקרבות אצלי
הלא אתם אצלי רק כמו נוצות שעל הבגד
שכשנופח עליהם, מיד פורחין ונסתלקין מעליו.]
כשנסע לנאווריטש בהיותו יושב על העגלה אמר
יש לאל ידי להחזיר כל העולם כלו למוטב
ולא בלבד אנשים פשוטים אלא אפילו צדיקים ואנשים גדולים אני יכול להחזירם למוטב.
כי גם הצדיקים צריכים להחזירם למוטב.
ולא מבעיא ישראל קדושים
אלא כל האמות העולם כלם אני יכול להחזירם להשם יתברך
והייתי יכול להוליכם סמוך לדת ישראל.
אך דיו לעבד להיות כרבו
וכעין מ"ש רבי נחמן מברסלב כאן http://breslev.eip.co.il/?key=515 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רמה - דע שיש חדרי תורה
כי יש מי שנדמה לו שנכנס לפנים, ולפני ולפנים
ועדין עומד בחוץ לגמרי, כי לא התחיל להשיג השגה של אמת.
וכיו"ב אמר רבי נחמן מברסלב כאן http://breslev.eip.co.il/?key=343 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה עב - לפעמים בא לאדם הרהור תשובה
כי באמת יש רוח שטות של עברה
שהוא חכם גדול יותר מכל העולם
ואף על פי כן הוא רוח שטות

ולעבד ה'
איני יודע מי הוא שיוכל לומר שיעבד את ה' לפי גדלת הבורא יתברך
מי שיודע מעט מגדלתו יתברך איני יודע איך יכול לומר שיעבד אותו יתברך
ושום מלאך ושרף אינו יכול להתפאר על זאת שיוכל לעבד אותו יתברך
...
ובאמת לפי גדלתו יתברך
כל אלו העבודות אינם כלום
רק הכל הוא בדרך "כאלו"
כי הכל הוא כמו שחוק בעלמא כנגד גדלתו יתברך]
אליעד כהן
מנהל הפורום

וצריך האדם לדעת שכל מי שנדמה לו כדרי מעלה הם בכלל דרי מטה לגמרי, משום שביחס לנקודת האמת של השי"ת, כולם בחוץ לגמרי.
 
ומצד השי"ת הצדיק הגדול במעלה, הוא בבחינה אחת עם הרשע הנמוך במעלה.
 
וזאת הבחינה של הצדיק שמאיר בדרי מעלה שידעו שהם רחוקים, היינו שידע האדם שאלו שהוא חושב אותם לדרי מעלה, הרי שהם רחוקים בתכלית הריחוק מהשי"ת, בבחינת "מה חמית" וכולי.
 
***
 
אך יש גם דרי מטה, שהם הרשעים של אומות העולם שהיו בכל הדורות, כולל כל הרשעים שיש בעולם ושהיו ושיהיו בעולם, שהם דרי מטה ממש.
 
וצריך האדם לדעת להאיר בהם את ההארה של דרי מעלה, היינו שצריך האדם לדעת ללמד זכות על כל הברואים שיש בעולם, ולמצוא בהם נקודות טובות, ולהאיר אותם בהארה של דרי מעלה.
 
היינו שידע האדם להתייחס לאותם דרי מטה כשם שהוא מתייחס לצדיקים הגדולים במעלה.
 
שזאת הבחינה של לדון את כל העולם לכף זכות.
ראה כאן http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=100 - לדון לכף זכות - מהו שורש העניין ?
 
***
 
וכיו"ב מובא כאן http://breslev.eip.co.il/?key=305 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה לג - מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים
וכאן http://breslev.eip.co.il/?key=191 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה יב - כְּשֶׁאָדָם הוֹלֵך אַחַר שִׂכְלוֹ וְחָכְמָתוֹ
http://breslev.eip.co.il/?key=382 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קטו - וַיַּעֲמד הָעָם מֵרָחֹק וּמשֶׁה נִגַּשׁ אֶל הָעֲרָפֶל
 
שאם יאמר לך אדם היכן אלוהיך, אמור לו בכרך גדול שברומי.
 
כי באמת יש עשרה כתרי דקדושא גם בתוך העשרה כתרי דמסאבותא.
 
ובאמת סודות התורה נמצאים גם בתוך העבודה זרה ממש.
 
ולהאיר בדרי מטה, זה אפשרי רק על ידי זה שהאדם מגלה את הסודות שמלובשים בכל דבר ודבר.
 
***
 
ונסכם:
 
על האדם שיהיו לו 2 בחינות.
 
להאיר בדרי מעלה שהם רחוקים לגמרי, היינו שידע שגם כל הצדיקים הגדולים כולל כולם, כולם רחוקים לגמרי לגמרי בתכלית הריחוק מהשי"ת.
 
וגם להאיר בדרי מטה, היינו שידע שכל הרשעים שיש בעולם, כולם מצד האמת קרובים בתכלית הקירוב להשי"ת.
וכיו"ב מובא כאן http://breslev.eip.co.il/?key=305 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה לג - מי האיש החפץ חיים
וכאן http://breslev.eip.co.il/?key=191 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה יב - כשאדם הולך אחר שכלו וחכמתו
http://breslev.eip.co.il/?key=382 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קטו - ויעמד העם מרחק ומשה נגש אל הערפל
אליעד כהן
מנהל הפורום

ועוד תוספת בעניין הנ"ל, הנ"ל רלוונטי גם למי שזכה לתקן את חטא אדם הראשון. היינו שגם רבי נחמן מברסלב עצמו לדוגמא וגם כל מי שהוא צדיק אמת באמת, גם הוא רחוק בתכלית הריחוק מהשי"ת.
 
היינו כי באמת גם הצדיק האמת שנכלל בא"ס לגמרי גם הוא עולה מדרגה לדרגה עד אין סוף. ויש את הבחינה של תשובה על תשובה עד אין סוף. וגם באין סוף עולים מדרגה לדרגה. שהוא בחינת חלוקת השכר שתהיה בעולם הבא, שגם בעולם שכולו טוב בשלמות, גם שם יש שלמות שאין שלמות אחריה מעל שלמות שאין שלמות אחריה.
 
כי יש את ההשגה של "מה" של הצדיק, והיא השגה ברצוא ושוב. וגם הצדיק כאשר הוא חוזר למוחין בבחינת ושוב, אז גם הוא למרות הרשימו שלו מה"רצוא" שלו, הרי שגם הוא רחוק בתכלית הריחוק מהשי"ת, וזה גם אם הוא תיקן את חטא אדם הראשון וכולי ...
 הגב


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 26_04_2024 השעה 02:03:21