![]() |
חיפוש בספרי ברסלב
|
![]() |
![]() |
|
הגב ![]() |
עמוד 1 2 > |
מחבר | |
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
http://breslev.eip.co.il/?key=337 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סו - וִיהִי נָא פִּי שְׁנַיִם בְּרוּחֲך אֵלָי כדי להבין את התורה הזאת, יש להקדים את ההקדמה הבא: יש 2 בחינות, בחינת לפני הבריאה ובחינת אחרי הבריאה. וכל אחיזת הטוב והרע הם בבחינת אחרי הבריאה, כי לפני הבריאה כולו טוב בשלמות. אך בחינת הבריאה כאשר היא מקושרת לבחינת לפני הבריאה, היא גדולה פי שנים מבחינת לפני הבריאה בלבד. וזו הסיבה כמובן שהשי"ת ברא את העולם, כי בחינת אחרי הבריאה היא גבוה פי שנים מבחינת לפני הבריאה. וכל הכוח של בחינת אחרי הבריאה כולו נמשך מבחינת לפני הבריאה, אך הוא פי שנים מבחינת לפני הבריאה. כי לפני הבריאה הוא כולו אין סוף, והוא שלמות. אך כאשר בחינת הבריאה מקושרת לבחינת לפני הבריאה, הוא שלמות גדולה יותר. כמו כן יש להבין כי בחינת לפני הבריאה היא בחינת אחדות בחינת אב בחינת רב בחינת תפילה בחינת כוח, ביחס לבחינת אחרי הבריאה שהיא בחינת שינויים בחינת בן בחינת תלמיד בחינת תורה בחינת בפועל. |
|
![]() |
|
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
ועפ"ז יש לבאר את כל התורה הנ"ל כדלהלן: וִיהִי נָא פִּי שְׁנַיִם בְּרוּחֲך אֵלָי, וַיּאמֶר וְכוּ' אִם תִּרְאֶה אתִי לֻקָּח מֵאִתָּך יְהִי לְך כֵן וְכוּ' אלישע התפלל בכוונה יותר מאליהו רבו, היינו כי הבריאה היא בשלמות יותר גדולה מבחינת לפני הבריאה. כי התפילה היא השלמות. כי התפילה היא כולה דבקות ואין סוף ושלמות. אך השלמות דהיינו התפילה של אחרי הבריאה, היא גדולה מהשלמות של לפני הבריאה. כי כאשר הבריאה מקושרת לבורא, היא גדולה מבחינת לפני הבריאה.
דַּע, שֶׁאֶפְשָׁר שֶׁיִּהְיֶה הַתַּלְמִיד גָּדוֹל מֵהָרַב פירוש כי בחינת אחרי הבריאה היא גדולה מבחינת לפני הבריאה, ואף על פי כן כל הגדולה של הבריאה, היא רק על ידי החיות שיש בה מבחינת לפני הבריאה. **** כִּי אִיתָא, שֶׁיֵּשׁ לְהַצַּדִּיק בְּחִינַת שְׁנֵי רוּחוֹת היינו בחינת לפני ואחרי הבריאה. *** וְהָרוּחַ וְהַחִיּוּת שֶׁלְּמַעְלָה, הוּא גָּדוֹל מְאד מְאד כי הוא כולו אין סוף כנ"ל, והוא בחינת השגת "מה" של הצדיק וכולי. ***** וְהַתַּלְמִידִים הֵם עִם הַצַּדִּיק מִשּׁרֶשׁ אֶחָד הצדיק היינו לפני הבריאה והתלמידים היינו כל השינויים שנמשכים מבחינת אחרי הבריאה. ובאמת גם הצדיק וגם התלמידים, דהיינו גם לפני וגם אחרי הבריאה, הם כולם משורש אחד. אלא שבחינת לפני הבריאה היא בחינת אילן, שבה תלויים השינויים שיש אחרי הבריאה. ובחינת אחרי הבריאה יונקת את חיותה מבחינת לפני הבריאה. ************וְיֵשׁ בָּזֶה כַּמָּה בְּחִינוֹת כִּי יֵשׁ תַּלְמִידִים שֶׁהֵם בִּבְחִינַת עֲנָפִים וְיֵשׁ שֶׁהֵם בִּבְחִינַת עָלִים וְכֵן שְׁאָרֵי הַבְּחִינוֹת היינו כי גם בבחינת הבריאה, יש בחינות הסתרה שונות. כי יש מקומות שכלפי חוץ מקושרים יותר על לפני הבריאה, ויש מקומות שבהם ההסתרה גדולה יותר. והכל לפי הלבושים והקליפות שיש בכל מקום ומקום ...
|
|
![]() |
|
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
הסתלקות הצדיק היינו בחינת משה במותו דהיינו בחינת הסתלקות המוחין, דהיינו בחינת כאשר הצדיק נכלל בא"ס שזו בחינת השגת מה שאין בה השגה כלל. **** וְדַע, שֶׁזֶּהוּ עַל יְדֵי שֶׁבִּשְׁעַת הִסְתַּלְּקוּת היינו כי כאשר בחינת לפני הבריאה מתגלה בתוך בחינת הבריאה, אז מחמת שהם מתאחדים באחדות גדולה מאוד, כי בשורשם הם אחד כנ"ל, על ידי זה נכללת כל הבריאה בבחינת לפני הבריאה, ואז השכל והמוחין של הצדיק מתבטלים, שזו בחינת הסתלקות הצדיק וכולי. **** וכאשר הצדיק חוזר למוחין שלו, אז נשאר רשימו וברשימו הזה הוא חדש את דברי תורתו מהרשימו שלו מהאין סוף. ואז: וְעַל כֵּן הוּא דָּבָר גָּדוֹל מְאד דהיינו לשמוע את התורה של הצדיק האמת, שהיא כולה נמשכת מהרשימו של הסתלקות המוחין שלו, שהיא בחינת הסתלקות ממש. כי צדיק שאינו צדיק אמת, הרי שכל דברי התורה שלו לא נמשכים מהרשימו של ביטול המוחין שלו, אלא הם נמשכים מהמוחין שלו. שזה כמובן עניין אחר לגמרי. והתורה של הצדיק, היא כולה נמשכת מהרשימו של ביטול המוחין, שזהו עניין אחר לגמרי לגמרי. **** וְהוּא טוֹבָה לָהֶם לַאֲרִיכַת יָמִים היינו כי על ידי התורה של הצדיק, על ידי זה נמשך בחינת חיים לעולם וכולי. *** כמו כן כל העניין הנ"ל הולך גם על המוחין ביחס למה שיש מעל השכל. היינו כי הצדיק הוא בחינת מעל השכל. והתלמידים הם בחינת השכל והמוחין. וכאשר המוחין דהיינו התלמידים, נמצאים בשעת הסתלקות הצדיק, דהיינו כאשר המוחין מתבטלים שזה בחינת השגת מה שיש מעל המוחין, על ידי זה יש טובה גדולה למוחין. וכפי שביאר רבי נחמן מברסלב כאן: http://breslev.eip.co.il/?key=182 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ה - תִּקְעוּ בַחֹדֶשׁ שׁוֹפָר, הָעִקָּר הוּא הָאֱמוּנָה אֲזַי הוּא טוֹבָה לְהַמּחִין עיין שם באורך. **** אֲבָל לְהַתַּלְמִידִים מַגִּיעַ הֶאָרָה גְּדוֹלָה מְאד אָז בְּיוֹתֵר היינו כי השכל של הצדיק שנסתלק, דהיינו השכל שיש מעל השכל, בו אין השגה כלל. אך התלמידים שהם בחינת השכל בחינת הבריאה, הם דייקא יכולים להנות מההשגה הזאת של מעל השכל, כי הם בחינת צמצום ושכל שיש בו השגה. **** כִּי הַצַּדִּיק שֶׁהִגִּיעַ זְמַנּוֹ לְהִפָּטֵר מִן הָעוֹלָם היינו כי הבחינה של הרצוא ושל הדבקות ושל הסתלקות המוחין, היא אין לה שום אחיזה בעולם הזה כלל, דהיינו רוח הצדיק שעולה למעלה. אך התלמידים דהיינו הבחינות הנמוכות יותר, הם דייקא עוד לא הגיע זמנם להכלל בא"ס, ואז הם מקבלים את ההארה של האין סוף באמצעות הרשימו של הביטול. וזו בחינת הפי שנים שיש לתלמידים ... כי הסתלקות הצדיק היא בחינת אין ממש, כי הוא מסתלק ואין לו שום שארית בעולם. אך התלמידים הם בחינת יש כי הם עדיין בעולם, ואז שם דייקא יש בחינת פי שנים, שהיא גדולה מההסתלקות של הצדיק, אך עדיין זה בכוח הצדיק. היינו כי השכל הוא גדול יותר מבחינת מעל השכל. אך זה רק בכוח הרשימו שנשאר לשכל מבחינת הביטול של מעל השכל, שהיא בחינת הסתלקות הצדיק וכולי. |
|
![]() |
|
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
היינו רבי נחמן מברסלב בא להסביר שלא כל אחד זוכה לזה, אלא רק מי שמקושר לצדיק בשלמות, דהיינו רק השכל שנכלל בא"ס לגמרי, רק הוא זוכה לכל העניין הנ"ל. כי מי שנכלל בא"ס לגמרי, הוא מרגיש את כל העליות והירידות של הצדיק כל הזמן. כי הצדיק האמיתי מרגיש את כל העליות והירידות של השכינה ממנו מעצמו ממש. ועניין ההסתלקות של הצדיק, גם הוא יש לו בחינות שונות. כי בכל רגע ורגע בעולם יש בחינת רצוא ושוב של הבריאה שנכללת כולה בכל רגע ורגע בבחינת לפני הבריאה. והצדיק האמת שנכלל בא"ס, הוא זוכה להרגיש את הסתלקות הצדיק שיש בכל דבר ודבר. כי זה שהבריאה נכללת בבחינת לפני הבריאה, זו בחינת הסתלקות הצדיק / המוחין / הצמצום וכולי. והצדיק האמת שזוכה להרגיש בעצמו בכל דבר ועניין את ההסתלקות הזו, הוא דייקא זוכה לבחינת פי שנים. אך מי שלא זוכה לראות את כל הבריאה כולה נכללת בבחינת לפני הבריאה בכל רגע ורגע, הוא לא זוכה לבחינה הנ"ל של פי שנים. כי הוא בכלל נוח לו שלא נברא משנברא ועדיין אין לו הוויה כלל וכולי ... |
|
![]() |
|
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
וְזֶה בְּחִינוֹת הַקְבָּלַת פְּנֵי רַבּוֹ שֶׁצָּרִיך לְהִשְׁתַּדֵּל תָּמִיד לְהַקְבִּיל פְּנֵי רַבּוֹ כִּי פֶּן וְאוּלַי עַכְשָׁו הוּא עֵת שֶׁל בְּחִינַת הִסְתַּלְּקוּת וְאִם יִזְכֶּה יְקַבֵּל אָז הֶאָרָה גְּדוֹלָה, בִּבְחִינַת פִּי שְׁנַיִם כַּנַּ"ל פני רבו היינו בחינת השגת הצדיק שיש לו אפילו בשעת האכילה, דהיינו בחינת פנים בפנים, לעת האוכל גושי הלום וכולי.
היינו כי הצדיק האמת הוא תמיד בבחינת להקביל פני רבו דהיינו השי"ת. כי אצל הצדיק האמת אין בחינת הסתרה כלל, והוא תמיד בבחינת דבקות וכולי ...
***
וּכְשֶׁמְּקַבֵּל פִּי שְׁנַיִם
אֲזַי אֶפְשָׁר שֶׁיִּתְפַּלֵּל בְּכַוָּנָה, וְיַעֲשֶׂה עֻבְדּוֹת וּצְדָקוֹת יוֹתֵר מֵרַבּוֹ וְהַכּל עַל יְדֵי בְּחִינוֹת רוּחַ שֶׁל רַבּוֹ, בִּבְחִינַת: "וִיהִי נָא פִּי שְׁנַיִם בְּרוּחֲך אֵלָי" 'בְּרוּחֲך' דַּיְקָא כַּנַּ"ל היינו כי על ידי כל הבחינות הנ"ל על ידי זה בחינת הבריאה היא גדולה יותר מבחינת לפני הבריאה, למרות שהיא מקבלת את חיותה מבחינת לפני הבריאה.
********
[וּמִי שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ זאת, אֵינוֹ יוֹדֵעַ מַהוּ אִטֵּר יָד, כִּי אִטֵּר יָד הוּא דְּבַר חִדּוּשׁ] כי איטר יד היינו מי שאצלו יד שמאל שלו חזקה מיד ימין שלו, דהיינו שהכוח של יד ימין מתגלה ביד שמאל דייקא. שזה בחינת הכוח של לפני הבריאה שאין בו השגה כלל, אז הוא מתגלה בבחינת הבריאה דייקא, שזו בחינת שמאל וכולי. או לדוגמא, בחינת מחלוקת שהיא לשם שמים, שהיא גדולה משלום שהוא לשם שמים, שזו גם בחינת איתר יד. וזו גם בחינת המחלוקת שבין הצדיקים וכולי ... ובעניין איטר יד, ראה גם כאן: http://breslev.eip.co.il/?key=2308 - שיחות הר"ן - אות קנב |
|
![]() |
|
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
היינו כי לפני הבריאה הוא בחינת הכוח והפועל שמחוברים יחד. והוא גם בחינת מעל השכל, דהיינו השכל של השי"ת שבו אין חילוק בין בכוח ל-בפועל, כי הוא מעל הזמן כמובא. **** וְצָרִיך לִרְאוֹת לְהוֹצִיא מִכּחַ אֶל הַפּעַל היינו בחינת בריאת העולם, שבה השי"ת הוציא מכוח אל הפועל דייקא. |
|
![]() |
|
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
וְאֵלּוּ הַשְּׁנֵי יוּדִין, הֵם בְּחִינַת יוּ"ד בָּראשׁ וְיוּ"ד בַּסּוֹף היינו כי שם הוויה הוא בחינת לפני הבריאה ושם אדנות הוא בחינת אחרי הבריאה כידוע. **** כִּי יֵשׁ בְּחִינַת חֲרוֹן אַף אֵצֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַך כִּבְיָכוֹל חרון אף היינו כאשר הבריאה לא מקושרת לבחינת לפני הבריאה. ופרנסה היינו כל השפע שיש בעולם. שהוא נפגם על ידי זה שהאדם לא מקשר את הבריאה ללפני הבריאה. *** וְצָרִיך לְשַׁבֵּר וּלְהַמְתִּיק הַחֲרוֹן אַף שזה בחינת למצוא נקודות טובות בכל דבר, שזו בחינת הקטרת הקטורת .... *** וְכָל זְמַן שֶׁלּא בָּא בְּחִינַת זֶה הָרוּחַ אֶל בְּחִינַת הַיָּדַיִם היינו כי קודם שהאדם נכלל בא"ס לגמרי וקודם שהוא מקשר את בחינת אחרי לבחינת לפני הבריאה, דהיינו קודם שהאדם מתקן את חטא אדם הראשון בשלמות ואוכל מעץ החיים, דהיינו תשובה שלמה, קודם לכל זה אין לו עדיין הוויה בעולם כלל, וכמבואר במקום אחר, כי נוח לו שלא נברא משנברא והוא עדיין בבחינת אפשרי המציאות וכולי .... *** וְאַחַר כָּך כְּשֶׁנִּתְגַּלֶּה הָרוּחַ בִּבְחִינַת הַיָּדַיִם היינו כאשר האדם נכלל בא"ס, אחרי שהוא עשה תשובה שלמה, אז הוא בבחינת לפני הבריאה. ***** וְאַחַר כָּך כְּשֶׁמּוֹצִיאִין מִכּחַ אֶל הַפּעַל, אָז הוּא גְּמַר הַבְּרִיאָה שזאת בחינת זה שהצדיק בורא עולמות על ידי דיבורו ומעשיו, כי הצדיק האמת בכל מעשיו בורא את העולם ממש. כי הוא מוציא מכוח אל הפועל את בחינת לפני הבריאה אל בחינת אחרי הבריאה, אך היא עדיין מקושרת אצלו לבחינת לפני הבריאה וכולי. *** וּלְהוֹצִיא מִכּחַ אֶל הַפּעַל הדיבור היינו המלכות של השי"ת, כי מלכות פה כמובא, ובעולם הזה כאשר הבריאה לא מקושרת ללפני הבריאה, הרי שזה בחינת פגם הדיבור, ועל ידי שלמות הדיבור, דהיינו שכולל את הבריאה בלפני הבריאה, על ידי זה יכול להוציא מכוח אל הפועל וכולי. **** כִּי עִקַּר גְּדֻלָּתֵנוּ וְתִפְאַרְתֵּנוּ יִתְגַּלֶּה לֶעָתִיד לָבוֹא היינו כי בעולם הזה בחינת ישראל היא בגלות, וישראל הוא בחינת התגלות המלכות של השי"ת שהיא בגלות בעולם הזה. ובעולם הבא הכל יתהפך וכולי ... **** אֲבָל צְרִיכִין לְהַמְשִׁיך בְּחִינַת עָלְמָא דְּאָתֵי גַּם בָּעוֹלָם הַזֶּה היינו כמובא שעל ידי אמת דייקא, על ידי זה זוכה לכלול את הבריאה בבחינת לפני הבריאה וכולי. |
|
![]() |
|
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
**** ובעניין להוציא מכוח אל הפועל, ראה גם כאן: וגם כאן: ובעניין "פי שניים": ראה גם כאן: http://breslev.eip.co.il/?key=31 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ב - אֱמר אֶל הַכּהֲנִים
וְיוֹסֵף שֶׁשָּׁמַר אֶת הַבְּרִית
נָטַל אֶת הַבְּכוֹרָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת עֲבוֹדַת הַתְּפִילָּה בְּחִינוֹת פִּי שְׁנַיִם. כִּי הַתְּפִילָּה הוּא פִּי שְׁנַיִם שְׁנַיִם שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם שִׁבְחוֹ שֶׁל מָקוֹם וּשְׁאֵלַת צְרָכָיו וְהוּא בְּחִינַת: "וְחֶרֶב פִּיפִיּוֹת בְּיָדָם" בְּחִינַת שְׁתֵּי פִּיּוֹת, בְּחִינַת פִּי שְׁנַיִם כִּי הִיא תָּלוּי בִּשְׁמִירַת הַבְּרִית. היינו כי שבחו של מקום זו בחינת לפני הבריאה, ושאלת צרכיו זו בחינת הבריאה.
****
וגם כאן: http://breslev.eip.co.il/?key=63 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה יט - תְּפִלָּה לַחֲבַקּוּק
וֶאֱלִישָׁע הָיָה יוֹרֵשׁ מֵאֵלִיָּהוּ רוּחַ הַקּדֶשׁ
וְעַל יְדֵי זֶה הָיָה מְקַבֵּל מִמֶּנּוּ שְׁלֵמוּת לְשׁוֹן הַקּדֶשׁ בִּבְחִינַת: "וִיהִי נָא פִּי שְׁנַיִם בְּרוּחֲךָ אֵלָי" פִּי שְׁנַיִם, הַיְנוּ לְשׁוֹן הַקּדֶשׁ כִּי 'שְׁנַיִם מִקְרָא וְאֶחָד תַּרְגּוּם' היינו כי הבריאה היא בחינת לשון תרגום שמעורב טוב ורע. ולשון הקודש היינו בחינת לפני הבריאה דייקא, כי העולם נברא בלשום הקודש.
אך כאשר הבריאה מקושרת ללפני הבריאה, זו שלמות לשון הקודש, דהיינו בחינת פי שנים. ****
וכאן: http://breslev.eip.co.il/?key=187 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה טו - אֵלּוּ הַמִּתְפָּאֲרִין עַצְמָן בְּשֶׁקֶר בִּגְדוֹלוֹת וְנִפְלָאוֹת
בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ", וּבְכוֹר נוֹטֵל פִּי שְׁנַיִם
הַיְנוּ שֶׁדִּבּוּר פִּיו הַקָּדוֹשׁ יֵשׁ לוֹ שְׁנֵי מַשְׁמָעוֹת וּמִזֶּה בָּא שֶׁיֵּשׁ כּחַ וִינִיקָה לְהַצְּבוּעִים הַנַּ"ל לִינק מֵהֶם לַהֲפך דִּבְרֵיהֶם אֶל הַשֶּׁקֶר שֶׁלָּהֶם מֵאַחַר שֶׁהַדִּבּוּר הַקָּדוֹשׁ בְּעַצְמוֹ יֵשׁ לוֹ שְׁנֵי מַשְׁמָעוֹת בִּבְחִינַת פִּי שְׁנַיִם כַּנַּ"ל. היינו בחינת הבריאה שיש בה טוב ורע, סם חיים וסם המוות, ואצל כל אחד זה מצטייר לפי הכלי שלו ...
****
וכאן: http://breslev.eip.co.il/?key=329 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה נח - בְּאֵר וְעָנָן וּמָן, כֻּלָּם חָזְרוּ בִּזְכוּת משֶׁה
עַל חַד תְּרֵין, בִּבְחִינַת לֶחֶם מִשְׁנֶה, בְּחִינַת מִשְׁנֵה תּוֹרָה
בְּחִינַת: "מְגִלָּה עָפָה", בִּבְחִינַת: 'תְּרֵין יָנְקִין לְחַד' כַּנַּ"ל, בְּחִינַת: "חֶרֶב פִּיפִיּוֹת" עַל יְדֵי הַחֶרֶב נוֹקֶמֶת כַּנַּ"ל, זוֹכֶה לְפִי שְׁנַיִם, בְּחִינַת: "לֶחֶם מִשְׁנֶה" היינו כי שבת הוא בחינת אמונה בשלמות, שהוא תיקון הדיבור, שהוא בחינת לשון הקודש, בחינת שלמות הבריאה, שזו בחינת שלמות ה"פי שניים"
כי פי שניים יש לו את הבחינה הרעה של העירוב טוב ורע, אך יש לו את הבחינה הטובה שהיא בחינת המחלוקת לשם שמים וכולי.
|
|
![]() |
|
אורח ![]() אורח ![]() |
![]() |
תודה רבה!
|
|
![]() |
|
חידוש ![]() מתקדם ![]() |
![]() |
ב-ראשית. שמלמד כי כבר היא בחינת פי שנים.. כי היא בת רישא (אשרי האיש ).
כי משה קיבל תורה מסיני כ"ש מי זה מסיני בא כגיבור מתרונן מיין..
ודרשו רבותינו כי סיני על שום שירדה שנאה לעולם..כי הוא ענין המחלוקת על רבינו נחמן (מלכות בית דויד ). וכל המקורבים אליו במשך כל הדורות.. כי משה בחינת הדעת הבן חורין הוא איש הישראלי היוצא לשדה ומקבל תורה מפי הרב כ"ש ..כי האדם עץ השדה.. לשון עצה שמקבל בשדה...
רק שלא יפול בגאוה כי יזכור תמיד כי פי שניים בכח רבו..
|
|
![]() |
הגב ![]() |
עמוד 1 2 > |
מעבר לפורום |