![]() |
חיפוש בספרי ברסלב
|
![]() |
![]() |
|
הגב ![]() |
עמוד < 1 2 3 4 5 > |
מחבר | ||
נחמן מאומן סבא!! ![]() מתקדם ![]() |
![]() |
|
אם תגיד לי שראית. אני חושב שאני אאמין. למה לא?
|
||
![]() |
||
נחמן מאומן סבא!! ![]() מתקדם ![]() |
![]() |
|
התם היה בעל שכל פשוט ונמוך והיו צוחקים עליו. ואז עשה אותו המלך חכם
|
||
![]() |
||
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
|
אני אשאל משהו פשוט, האם זה שתאמין שמישהו ראה את המלך, האם האמונה הזאת משפיעה עליך בצורה כלשהי ?
אם לא, אז אכן תאמין כרצונך כי זה חסר משמעות. אך אם יש לזה משמעות כלשהי, אל תאמין לשום אלא תאמת את המידע.
|
||
![]() |
||
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
|
התם והחכם זה משל ונמשל. וכל אחד בעולם יש בו גם בחינה של החכם וגם בחינה של התם.
רבי נחמן מברסלב אמר שזאת חוכמה מאוד גדולה להיות תמים כמו בהמה. בקיצור להיות תמים ופשוט זה הדבר הקשה ביותר בעולם.
כדי לזרוק את השכל צריך הרבה הרבה הרבה מאוד שכל.
תמימות היא לא טיפשות. פשטות היא מעלה עליונה מן הכל.
בקיצור, תמימות היא תוצאה של שכל מושלם.
|
||
![]() |
||
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
|
מצד האמת להאמין למישהו שהוא ראה את המלך, יש לזה הרבה משמעות. כי זה בעצם אומר שאפשר לראות את המלך. וממילא זה משפיע על הצורה שבה האדם תופס את מהותו של המלך.
להאמין למישהו שהוא ראה את המלך, זה כפירה. כי המשמעות היא שהאדם חושב שאת המלך אפשר לראות, וזאת כפירה.
מדוע ?
כי המלך הוא אין סוף מעל המחשבה. וכאשר נדמה לאדם שאפשר לראות את המלך, הרי שהוא "מגשים" את הבורא וחושב שיש תפיסה כלשהי בבורא.
ולכן העניין של האם מישהו ראה את המלך, הוא קריטי. משום שיש לו משמעות לגבי תפיסת מהות המלך.
|
||
![]() |
||
יעקב חיים ![]() מתקדם ![]() |
![]() |
|
בקיצור להגיע לאמונה בלי שכל זה פשוט מאוד , וגם על הדרך ליראות את המלך זה גם פשוט למי שהולך בפשיטות ותמימות ,שלמה המלך החכם באדם אמר " אין עיצה ואין תבונה כי אם לנגד הוויה , ללכת לבקש ממי שהאמונה שלו , אמונה , דהיינו להתבודד בהתקשרות לצדיקים , ולראות את המלך ולהרגיש אותו הרי מבוהר בזוהר הקדוש , ברעותא דליבה ( ברצון הלב) תפיס , (ברצון הלב ה' ניראה וניתפס ), במחשבתיה לה תפיס ( במחשבה לא ניתפס ה' )
אז פשוט יש עיצה שהיא הכי גבוהה זה להתבודד ולבקש את פני ה' ,בעיצתיו של רבינו הקדוש וזהו . ולגבי זריקת השכל אז ככה רבי נתן אומר בספר ימי התלאות " כל פעם שהכנסתי שכל של רבינו למוחי ככה יצאו כל השכליים הקודמים שהיו לי " וכן הלאה .... |
||
![]() |
||
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
|
אי אפשר להגיע לאמונה בלי שכל. ולו רק משום שבלי שכל האדם לא יודע במה להאמין.
בנוסף האמונה היא מעל הכתר שהוא מעל החוכמה. כך שגם אם אפשר להגיע לאמונה בלי שכל, הרי שמי שאין לו שכל בשלמות ! ממילא זה אומר שגם אין לו אמונה בשלמות. כי האמונה גדולה מהשכל וכוללת אותו. וממילא מוכרח שמי שיש לו אמונה שיהיה לו שכל בשלמות. כי השי"ת הוא השכל עצמו וכולי.
דבר נוסף, רבי נחמן מברסלב כתב בפירוש שרק על ידי זה שהאדם משלים את שכלו ומשיג את כל מה שיש ביד אנושי להשיג, רק על ידי זה זוכה לשכל הנקנה שהוא בחינת אמונה ! והשלמת השכל היא בניית בית המקדש וכיו"ב ...
לגבי לראות את המלך, אני לא מבין למה אנשים כאן חולקים על רבי נחמן מברסלב שאמר בפירוש שבשעת ביטול לא"ס האדם לא יודע שהוא רואה את המלך. אבל אני מניח שאנשים כנראה לא מבינים מי זה המלך, ולכן נראה להם שאפשר לראות אותו.
לגבי כל השאר, אני מסכים
|
||
![]() |
||
יעקב חיים ![]() מתקדם ![]() |
![]() |
|
אי אפשר להגיע לאמונה בלי אמת , ואי אפשר להגיע לאמת בלי אמונה . בסופו של דבר שתי המידות תלוית זה בזה ומשלימות זה את זה . כי אי אפשר זה בלא זה . ואמונה זה סוף,תוך, כל . כי כבר מצינו במעשיה של הבעש"ט שהיה יהודי פשוט שהיה קורא את כל הסידור כולל הכל בלי שכל כלל רק באמונה בה' , ושהבעש"ט הסביר לו ,שצריך פה לעמוד ופה זה שמונה עשרה , ופה לא אומרים קדיש וכ'ו , אז הייתה קושיה לאותו יהודי , והבעש'ט כבר עזב את היער והפליג בסירה לקצה השני של היער , ואותו יהודי פשוט ותמים רץ אחרי הבעש"ט בהתלהבות , ומרוב התלהבות הוא עבר את הנהר בלא סירה ,דהיינו רץ על המיים כיפשוטו , והגיע לבעש"ט ואמר לו מה אמר רבינו בקשר לפרק הזה ? ואז ראה הבעש"ט את גודל תמימותו ואת המעלה וההשגה שאותו יהודי תמים ופשוט הגיע , אז אמר לו הבעש"ט תמשיך איך שהתפללת , כי ה' אוהב אותך איך שאתה מתפלל , אז יש ראיה שלאו דייקה חייב שכל לכל דבר , אומנם יש שכל בכל דבר אבל האמונה , היא מעל השכל , וזה עובדה ניצחית , כמו שנאמר עם נבל ולא חכם , שעל ידי אמונה עוברים את כל הקושיות של החלל הפנוי , בלי שכל כלל וכלל .לפעמים שאדם הולך אחר חוכמתו ושיכלו יכול ליפול בטעותים גדולים " ויש עוד הרבה מה להוסיף אבל מחמת אהבת הקיצור לא נרבה ולא נמעיט . |
||
![]() |
||
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
|
אני לא מסכים למסקנה שלך. אדרבה, הסיפור של הבעש"ט הוא הוכחה לכך שכן צריך שכל ! אני לא מגדיר מהו השכל, אבל בהחלט כן צריך שכל. וכן, חייב שכל לכל דבר.
האמונה מעל השכל אין פירושו שהיא במקום השכל, אלא פירושו שהיא גדולה יותר מהשכל. זה כמו ש 100 ש"ח עדיף מ 10 ש"ח. אבל אי אפשר שיהיה לך 100 ש"ח אם אין לך גם 10 ש"ח. זה אחד בתוך השני. זה לא מחליף אותו.
ואם השכל שונה מהאמונה, הרי שזו לא אמונה של אמת.
בחלל הפנוי עוברים עם השכל הנקנה שהוא בחינת אמונה. אך ברור שגם שם יש שכל.
ואם תתבונן היטב בדברי רבי נחמן מברסלב שם, הוא כתב בתחילת דבריו "שאין שם חכם" שיתרץ את הקושיות האלו. היינו כי באמת יש תירוץ, רק שהחכם לא נמצא כדי לתרץ אותן.
ודברי רבי נחמן מברסלב ברורים שאמר בפירוש שהשכל הנקנה מעל השכל, הוא אמונה שלמה. ובנוסף אמר שכדי להגיע אליו, צריך את כל השכל האנושי שיש בעולם.
|
||
![]() |
||
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
|
וזה לשון רבי נחמן מברסלב
http://breslev.eip.co.il/?key=184 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ז - וַיְהִי מִקֵּץ - כִּי מְרַחֲמָם יְנַהֲגֵם
וְצָרִיך הַצַּדִּיק לְהַרְאוֹת לְדָרֵי מַעְלָה
שֶׁאֵינָם יוֹדְעִים כְּלָל בִּידִיעָתוֹ יִתְבָּרַך שֶׁזֶּה בְּחִינַת הַשָּׂגָה שֶׁל מָה בְּחִינַת: 'מֶה חָמִית מַה פִּשְׁפַּשְׁתְּ' בְּחִינַת אַיֵּה מְקוֹם כְּבוֹדוֹ ... שֶׁלְּהַגְּדוֹלִים בְּמַעֲלָה בְּנֵי עֲלִיָּה, בְּחִינַת דָּרֵי מַעְלָה
צָרִיך שֶׁיִּהְיֶה כּחַ לְהַצַּדִּיק לְהַרְאוֹת לָהֶם וּלְגַלּוֹת לָהֶם שֶׁעֲדַיִן אֵינָם יוֹדְעִים כְּלָל מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַך בְּחִינַת: 'מֶה חָמִית מַה פִּשְׁפַּשְׁתְּ' וְכוּ' וְזֶה הַלִּמּוּד וְהַהַשָּׂגָה הוּא צָרִיך לְהָאִיר וּלְהַכְנִיס בְּהַגְּדוֹלִים בְּמַעֲלָה שֶׁהֵם בְּחִינַת דָּרֵי מַעְלָה וראה גם כאן:
http://breslev.eip.co.il/?key=3898 - חיי מוהר"ן - קיג - מקום לידתו וישיבתו ונסיעותיו וטלטוליו
כִּי רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה לא הָיָה דַּעְתּוֹ מַסְכִּים לְעִנְיַן הַמַּרְאוֹת וְהַחֶזְיוֹנוֹת שֶׁלָּהֶם
וְהָיוּ לוֹ וִכּוּחִים גְּדוֹלִים עִם הָרַב הַקָּדוֹשׁ מִנֶּסְכִיז שֶׁהָיָה מְפֻרְסָם גָּדוֹל בְּעִנְיָן זֶה וְרַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה נִתְוַכַּח עִמּוֹ הַרְבֵּה בְּעִנְיָן זֶה. וְאֵינִי יוֹדֵעַ הֵיטֵב עִנְיַן הַוִּכּוּחִים אַךְ הַכְּלָל, שֶׁרַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה הָיָה אוֹמֵר שֶׁלּא כָּךְ צְרִיכִין לִרְאוֹת חֶזְיוֹנוֹת כַּאֲשֶׁר הֵם רוֹאִים. וְהָרַב מִנֶּסְכִיז שָׁלַח אֵלָיו פַּעַם אַחַת. תּאמְרוּ לוֹ שֶׁקּדֶם שֶׁבָּא לְתוֹךְ הָעִיר רָאִיתִי אֶת הַמַּלְאָךְ מט"ט וְכָךְ וְכָךְ רְאִיתִיו. וְכִמְדֻמֶּה שֶׁשָּׁמַעְתִּי שֶׁאָמַר הָרַב הַקָּדוֹשׁ הַנַּ"ל שֶׁרָאָה אֶת מט"ט בִּרְאִיָּה מַמָּשׁ וְרַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה אָמַר שֶׁלּא כָּךְ רוֹאִין אוֹתוֹ. וְכִמְדֻמֶּה שֶׁעוֹד פַּעַם אַחַת טָעַן הָרַב הַקָּדוֹשׁ הַנַּ"ל עִם רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה בְּעַצְמוֹ, כָּךְ רָאִיתִי וְכָךְ רָאִיתִי וְרַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה לא רָצָה לְהַסְכִּים עַל זֶה וְאָמַר לָהֶם רַבֵּנוּ לא כָּךְ רוֹאִין אֶת מט"ט אֲנִי רְאִיתִיו כָּךְ וְכָךְ, וְזֶה הוּא בֶּאֱמֶת רְאִיַּת מט"ט. וְהָיָה בְּעִנְיָן זֶה כַּמָּה דְּבָרִים אַךְ לא הָיִיתִי בְּכָל זֶה אֶצְלוֹ וְלא זָכִיתִי לִשְׁמעַ מִפִּיו הַקָּדוֹשׁ דָּבָר בְּעִנְיָן זֶה רַק שָׁמַעְתִּי סְתָם מִמֶּנּוּ שֶׁהָיָה אֵצֶל הָרַב מִנֶּסְכִיז. וְסִפֵּר לִי מַעֲשִׂיּוֹת אֲחֵרִים שֶׁשָּׁמַע אָז מֵעִנְיַן הִתְקָרְבוּת הָרַב הַנַּ"ל לְרַבּוֹ מֻבְהָק הָרַב הַקָּדוֹשׁ מוֹרֵנוּ מִיכְל זֵכֶר צַדִּיק וְקָדוֹשׁ לִבְרָכָה. וְאַחַר כָּךְ בְּשׁוּבוֹ כְּשֶׁהָיָה אֵצֶל הָרַב מֵאֲלִיק הַנַּ"ל וּכְבָר שָׁמַע הָרַב מֵאֲלִיק אֶת כָּל טַעֲנוֹתָיו וּוִכּוּחָיו עִם הָרַב מִנֶּסְכִיז מֵעִנְיַן מַרְאוֹת כִּי הָיָה הַדָּבָר מְפֻרְסָם וְנִשְׁמַע בִּסְבִיבוֹתָם וּכְשֶׁבָּא רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה אֵצֶל הָרַב מֵאֲלִיק עַל שַׁבַּת קדֶשׁ הָיָה גַּם הָרַב מֵאֲלִיק מְדַבֵּר הַרְבֵּה בְּכָל סְעֻדָּה מֵעִנְיַן מַרְאוֹת וְאָמַר בְּכָל סְעֻדָּה וּסְעֻדָּה בְּשַׁבָּת תּוֹרָה וְכָל הַתּוֹרָה וְכָל הַסִּפּוּרִים כֻּלָּם הָיוּ מֵעִנְיַן מַרְאוֹת לְהוֹדִיעַ שֶׁהוּא רוֹאֶה בֶּאֱמֶת. וְרַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה לא הִסְכִּים עַל זֶה כְּלָל וְשָׁתַק לוֹ לְגַמְרֵי כִּי קדֶם שֶׁנִּכְנַס לְהָרַב הַקָּדוֹשׁ מֵאֲלִיק הִתְפַּלֵּל לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וְהִתְיַשֵּׁב אֵיךְ לְהִתְנַהֵג עִמּוֹ וְכוּ' עַל כֵּן שָׁתַק לוֹ רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה לְגַמְרֵי בְּכָל הַשַּׁבָּת. וְאַחַר כָּךְ בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת נִכְנַס רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה לְחַדְרוֹ בְּתוֹךְ בֵּית הָרַב הַנַּ"ל וּבָא אֵלָיו הָרַב מוֹרֵנוּ צְבִי אַרְיֵה זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה בְּעַצְמוֹ וְאָמַר לוֹ עֲדַיִן אֵין אַתֶּם מַאֲמִינִים לִי שֶׁאֲנִי רוֹאֶה אֶתֵּן לָכֶם מוֹפֵת חוֹתֵךְ שֶׁאֲנִי רוֹאֶה וְהִתְחִיל עוֹד הַפַּעַם לוֹמַר תּוֹרָה וּלְהוֹכִיחַ לוֹ שֶׁהוּא רוֹאֶה וְאָז הֵשִׁיב לוֹ רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה הַרְבֵּה צִפּוּ לִדְרשׁ בְּמַעֲשֵׂה מֶרְכָּבָה וְלא רָאוּ אוֹתָהּ מִימֵיהֶם כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה והמבין יבין
וראה גם כאן
http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=19 - לראות "מראות אלהים"
|
||
![]() |
הגב ![]() |
עמוד < 1 2 3 4 5 > |
מעבר לפורום |