ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

תורה ע"ב - יצר הרע של הצדיקים


 הגב
מחבר
avi
מתקדם

נושא: תורה ע"ב - יצר הרע של הצדיקים

רבינו אומר בתורה זו שישנו יצר הרע של מעלה ששייך לצדיקים הגדולים במעלה ומביא את דוד המלך ושלמה המלך ומסביר שמעשיהם היו לא כפשוטם ואין שייכות ליצה"ר שיש להמון העם.


א"כ מה מהות יצה"ר הזה של מעלה ואיך רצו הצדיקים הקדושים להמתיקו ע"י מעשה שנראה על פניו כחטא (ומשמע שהדרך להמתיקו הוא דווקא ע"י מעשים בכגון זה)
אליעד כהן
מנהל הפורום

נשלח במקור על ידי avi

רבינו אומר בתורה זו שישנו יצר הרע של מעלה ששייך לצדיקים הגדולים במעלה ומביא את דוד המלך ושלמה המלך ומסביר שמעשיהם היו לא כפשוטם ואין שייכות ליצה"ר שיש להמון העם.


א"כ מה מהות יצה"ר הזה של מעלה ואיך רצו הצדיקים הקדושים להמתיקו ע"י מעשה שנראה על פניו כחטא (ומשמע שהדרך להמתיקו הוא דווקא ע"י מעשים בכגון זה)
 
לגבי יצר הרע של מעלה ... זה בערך כמו להסביר כיצד הרע הוא טוב.
 
כי הרע בשורשו הוא טוב. ואין הפירוש הוא שאין רע, אלא שיש רע שהוא גם טוב. וזה קשה להבין.
 
כי גם הקב"ה ביקש שיביאו עליו כפרה, בגלל הבחינה של היצר הרע שיש למעלה.
 
ואלמלא היה להשי"ת יצר הרע, הוא לא היה בורא את העולם ...
 
כי בריאת העולם היא בחינת השינוי והזמן שיש מעל הזמן. וזה אותו בחינה עם הרע שיש למעלה.
 
בקיצור, אי אפשר להסביר את זה, אלא האדם צריך לשם כך להשלים את שכלו וכולי ...
 
***
 
לגבי החלק השני של דבריך ... כאן יש כבר הנחת יסוד שלא ממש נכתבה בדברי רבי נחמן מברסלב.
 
בכל מקרה, הבחירה / השכל והרצון של צדיק אמת, הוא עניין אחר לגמרי.
 
ואין טעם להכנס לזה עכשיו.
avi
מתקדם

אולי זה קשור למה שכתב רבינו בתורה כ"ב עה"פ "ביום ההוא יבוקש עוון ישראל ואיננו", שמהעוונות שנכללים באין יהיו סתרי תורה 
אליעד כהן
מנהל הפורום

נשלח במקור על ידי avi

אולי זה קשור למה שכתב רבינו בתורה כ"ב עה"פ "ביום ההוא יבוקש עוון ישראל ואיננו", שמהעוונות שנכללים באין יהיו סתרי תורה 
 
תמיד הכל קשור, למרות ששם יש קשר הפוך. כי שם מבואר שאין יותר עוונות בכלל כי הכל נכלל באין.
 
ולעומת זאת רבי נחמן מברסלב אומר להפך בנ"ל שהזכרת ... שדווקא כן יש יצר הרע גם למעלה ... וזה לכאורה הפוך מהעניין של אין עוונות ...
 
אך מצד נוסף הכל אחד. כי כאשר האדם מחובר לשורש ... אין אצלו הבדל בין עברה למצווה ... כי אין הבדל בין טוב לרע ...
 
וזה בחינת היצר הרע שמתבטל לעתיד לבוא ...
 
ובזה תלוי גם העניין של ביטול הבחירה ...
avi
מתקדם

היום בערב יחול היארצייט של בעל "מי השילוח" מאיזביצא. הוא אומר אותו כנ"ל גם לגבי מה שמלכי ישראל בתקופת בית המקדש הראשון היו עוע"ז ועם זאת היו חביבים מאוד לפני השי"ת. וגם כאן הע"ז היא לא כפשוטו כי היו להם כוונות עליונות. ועוד דבר פלא שהוא אומר לגבי פנחס בן אלעזר שדקר את כזבי בת צור ונשיא בית אב שמעון באוהל. שהוא למעשה היה צריך לההענש על משהו זה כי הם היו זווג מששת ימי בראשית והוא לא הבחין בזאת ודקר אותם מקנאת ה' שהיתה בו
avi
מתקדם

לפי מש"כ בתורה כ"ב יוצא שאם כבר אדם נפל בעבירה תשובתו באמיתית היא "לשתף" את הקב"ה במעשה    
אליעד כהן
מנהל הפורום

נשלח במקור על ידי avi

לפי מש"כ בתורה כ"ב יוצא שאם כבר אדם נפל בעבירה תשובתו באמיתית היא "לשתף" את הקב"ה במעשה    
 
איפה זה כתוב שם ?
 
בעקרון, הטעות של אדם הראשון היתה ... שהוא לא גלגל את האחריות על השי"ת.
 
כמובא לגבי הפסוק "מי יתן והיה לבבם זה ליראה אותי " ... שאמר משה, טיפשים אתם ... היה לכם לומר אתה תיתן ...
 הגב


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 29_03_2024 השעה 11:57:42