רבי נחמן מברסלב - אליעד כהן - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

בחירת מצב.


 הגב
מחבר
רויטל
חדש

נושא: בחירת מצב.

עד כמה אני אחראית על מצבים שונים בחיי , האם יש לי את האפשרות לשנות ,

 או שישנם מצבים שהם אמורים להיות חלק מהמסע שעלי לעבור
 
 איך אפשר לדעת ? עד כמה אני אחראית על מה שקורה עם אנשים שקשורים אלי ,
 
בפרט שבחירותיהם יכולות להשפיע על בחירות שלי .
 
אליעד כהן
מנהל הפורום

אביא מספר ציטוטים של רבי נחמן ...
 
כאן http://breslev.eip.co.il/?key=231 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה נד - הַבְּחִירָה בְּיַד הָאָדָם לַעֲשׂוֹת כִּרְצוֹנוֹ
 
הַבְּחִירָה בְּיַד הָאָדָם לַעֲשׂוֹת כִּרְצוֹנוֹ
וַאֲפִילּוּ כָּל הַדְּבָרִים, הַכּל בְּיַד הָאִישׁ הַיִּשְׂרְאֵלִי לְהִתְנַהֵג הַכּל כִּרְצוֹנוֹ כִּבְחִירָתוֹ
כִּי בְּיַד יִשְׂרָאֵל יֵשׁ בְּחִירָה בְּיָדָם עַל כָּל דָּבָר שֶׁבָּעוֹלָם
כִּי אֵצֶל אֲחֵרִים יֵשׁ דְּבָרִים שֶׁהֵם מֻכְרָחִים בָּהֶם
אֲבָל אֵצֶל אִישׁ הַיִּשְׂרְאֵלִי
כָּל דָּבָר וְדָבָר שֶׁהוּא עוֹשֶׂה כְּגוֹן לִנְסֹעַ לְאֵיזֶה מָקוֹם וְכַיּוֹצֵא
יֵשׁ בּוֹ עֲבוֹדָה
וְעַל כֵּן יֵשׁ לוֹ בְּחִירָה עַל הַכּל
 
וכאן מובא http://breslev.eip.co.il/?key=289 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה קי - כֵּיצַד הוּא הַבְּחִירָה
 
שָׁמַעְתִּי שֶׁאִישׁ אֶחָד שָׁאַל אוֹתוֹ
כֵּיצַד הוּא הַבְּחִירָה
הֵשִׁיב לוֹ בִּפְשִׁיטוּת: שֶׁהַבְּחִירָה הִיא בְּיַד הָאָדָם בִּפְשִׁיטוּת
אִם רוֹצֶה עוֹשֶׂה וְאִם אֵינוֹ רוֹצֶה אֵינוֹ עוֹשֶׂה
וְרָשַׁמְתִּי זאת, כִּי הוּא נִצְרָך מְאד
כִּי כַּמָּה בְּנֵי אָדָם נְבוּכִים בָּזֶה מְאד
מֵחֲמַת שֶׁהֵם מֻרְגָּלִים בְּמַעֲשֵׂיהֶם וּבְדַרְכֵיהֶם מִנְּעוּרֵיהֶם מְאד
עַל כֵּן נִדְמֶה לָהֶם שֶׁאֵין לָהֶם בְּחִירָה חַס וְשָׁלוֹם
וְאֵינָם יְכוֹלִים לְשַׁנּוֹת מַעֲשֵׂיהֶם
אֲבָל בֶּאֱמֶת אֵינוֹ כֵן
כִּי בְּוַדַּאי יֵשׁ לְכָל אָדָם בְּחִירָה תָּמִיד עַל כָּל דָּבָר
וּכְמוֹ שֶׁהוּא רוֹצֶה עוֹשֶׂה וְהָבֵן הַדְּבָרִים מְאד
 
ראה כאן בהרחבה: http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=76 - בחירה חופשית. יש או אין ?
כאן http://breslev.eip.co.il/?key=231 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה נד - הבחירה ביד האדם לעשות כרצונו
הבחירה ביד האדם לעשות כרצונו
ואפילו כל הדברים, הכל ביד האיש הישראלי להתנהג הכל כרצונו כבחירתו
כי ביד ישראל יש בחירה בידם על כל דבר שבעולם
כי אצל אחרים יש דברים שהם מכרחים בהם
אבל אצל איש הישראלי
כל דבר ודבר שהוא עושה כגון לנסע לאיזה מקום וכיוצא
יש בו עבודה
ועל כן יש לו בחירה על הכל
וכאן מובא http://breslev.eip.co.il/?key=289 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה קי - כיצד הוא הבחירה
שמעתי שאיש אחד שאל אותו
כיצד הוא הבחירה
השיב לו בפשיטות: שהבחירה היא ביד האדם בפשיטות
אם רוצה עושה ואם אינו רוצה אינו עושה
ורשמתי זאת, כי הוא נצרך מאד
כי כמה בני אדם נבוכים בזה מאד
מחמת שהם מרגלים במעשיהם ובדרכיהם מנעוריהם מאד
על כן נדמה להם שאין להם בחירה חס ושלום
ואינם יכולים לשנות מעשיהם
אבל באמת אינו כן
כי בודאי יש לכל אדם בחירה תמיד על כל דבר
וכמו שהוא רוצה עושה והבן הדברים מאד
רויטל
חדש

אם הבנתי נכון ,
מי שזוכה לשכל הנקנה כבר לא קיימת אצלו
הבחירה החופשית , האין זה קשור לעניין התשובה
השתיקה שיש לנו על מצבים שעוברים עלינו ,
או מה שקורה איתנו על ידי אחרים ?
אליעד כהן
מנהל הפורום

גם כאשר אדם זוכה לשכל הנקנה, גם אז יש לו בחירה, אבל זאת בחירה מסוג אחר, אפילו גדולה יותר ...
 
אך עד אז, יש לאדם בחירה חופשית רגילה על כל דבר ועניין ...
נקודה טובה
מתקדם

שבוע טוב רויטל 
(אני מתייחס לשאלה הראשונה שלך ולא לשנייה)
חז"ל מלמדים שהכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים, דהיינו הבחירה היא חופשית רק בענייני יראת שמיים.
רבי נחמן מרחיב את העניין ומסביר שמכיוון שאצל יהודי בכל דבר שייך העניין של יראת שמיים, כי בכל מצב ובכל דבר בעולם טמונים ענייני עבודת ה', הרי הבחירה היא על הכל.
אבל לכאורה אנו רואים שאין לאדם בחירה על שום דבר.
למשל, אדם מתכוון ליסוע למקום כלשהו, בסוף יכול להיתקע יום שלם בפקק, ולחזור כלעומת שבא בלי להיות במקום שבו התכוון להיות. ואפשר להביא עוד אינספור דוגמאות.
ק"ו כשמדובר בעניינים שנוגעים לאנשים אחרים.
קושיה נוספת היא על המשפט "אין דבר העומד בפני הרצון" - האומנם?
הרי אנחנו רוצים הרבה דברים רצון אמיתי ולבינתיים לפחות - הם אינם מתגשמים.

התשובה לשתי השאלות היא אחת.
הבחירה נמצאת ברצון האדם ולא במעשיו. 
אם יסע או לא - זה איננו תלוי בו, אבל אם הוא ירצה ליסוע או ירצה להישאר בביתו - זה כן תלוי בו, ובכל דבר כזה שייך רצון שבו הבחירה חופשית. 
וכך מתפרש המשפט "אין דבר העומד בפני הרצון" - שום דבר בעולם לא יכול למנוע ממך לרצות!
וכך גם במצוות - אם אדם חושב לעשות מצווה ונאנס ולא עשאה - מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה (תלמוד בבלי ברכות דף ו') ולהיפך - אדם שעושה מצווה בלי שום רצון - לא נחשב לו כמצווה - למשל אדם שיאכל בליל הסדר מצה רק בשביל לשבוע ולא יכוין כלל שהוא עושה זאת לשם מצוה - לא יחשב לו שקיים מצות אכילת מצה.


יהי רצון שנזכה לכוון את רצונותינו שיתאימו לרצון העליון...
 הגב


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 28_03_2024 השעה 22:34:12