ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

עוונות וזכיות לעת"ל


 הגב עמוד  < 1 2 3 >
מחבר
אליעד כהן
מנהל הפורום

נושא: עוונות וזכיות לעת"ל
נשלח במקור על ידי avi

זה שאתה אומר שיש קיום מצוות גם אחרי פטירתו של האדם זה הפך גמרות מפורשות והנה אחת מהן :"הכי קאמר לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצות קודם שימות שכיון שמת בטל מן התורה ומן המצות ואין להקב"ה שבח בו והיינו דאמר ר' יוחנן מאי דכתיב (תהילים פח) במתים חפשי כיון שמת אדם נעשה חפשי מן התורה ומן המצות" (שבת,ל),ע"כ. וזה אמר לא אחר מאשר רבי יוחנן עצמו המדובר לעיל בחיי מוהר"ן.


לפ"ז מה שאמר רבינו שאחר פטירתו הוא כמו שעובר מחדר לחדר כי כבר אמרו חז"ל שצדיקים במיתתן קרוים חיים ואין להסיק מכאן שגם בעולם ההוא מקיימים מצוות.


לגבי מה שאין האדם נידון בעוה"ב (אחרי פטירתו) על עבירות שעשה בעולם הזה לא זכיתי להבין מהיכן שאבת זאת. שהרי אם כדבריך, מהו עניין חיבוט הקבר שהוא עונש איום ונורא שנעשה מייד אחרי הקבורה, ומה עם אותם עבירות שאחז"ל שעושיהם אין להם חלק לעולם הבא שהרי אם כדבריך היו צריכים לקבל עונשם בעוה"ז.

ומה תאמר כל עניין עונש הגילגולים שכותב האר"י בפירוש שחור ע"ג לבן ש"אחרי פטירת האדם נפרעים ממנו על חטאתיו קודם שיכניסוהו לגיהנם "(עיין שער הגילגולים- ענייןד' חלוקי כפרה) ומי שלמשל מזלזל בברכות ענשו להתגלגל באמת מים וע"ש כל העונשים שבאים על האדם אחרי פטירתו על עוונות שעשה בעוה"ז ועוד כהנה רבות.
 
שלום לך.
 
קודם כל צא מנקודת הנחה שאני מכיר את כל המקורות הנ"ל. ואלמלא הם היו הדעה הרווחת, הרי שממילא לא הייתי צריך לומר את דברי. ואם אמרתי אותם, זה בדיוק בגלל שאני מודע לכל הנ"ל.
 
ולעצם העניין. יש כאן 2 עניינים. 1 לגבי קיום מצוות אחרי הפטירה. 2 לגבי העונשים בעוה"ב על העולם הזה.
 
אם תתבונן היטב היטב על דברי קודם לכן, כתבתי שאכן היום לעשותם ומחר לקבל שכרם, וכיון שמת אדם נעשה חופשי מן המצוות (שרבי נחמן מברסלב דרך אגב פירש על זה פירוש אחר לגמרי), זה הכל מדבר על המצוות של עולם העשייה הגשמי, שבו קיום המצוות הוא עם הגוף ובלי גוף ממילא לא שייך להניח תפילין וכיו"ב.
 
יחד עם זאת ידועים דברי רבי נחמן מברסלב שיש גם את בחינת תורת ה ממש, וגם השי"ת מניח תפילין בלי גוף וכולי. ומצד התורה הזאת בוודאי שאפשר לקיים אותה גם בלי גוף. וממילא מצד התורה הזאת שהיא בכלל מעל עולם האצילות, כי היא תורת ה ממש, מהצד שלה יש עברות ומצוות גם בלי גוף.
 
ורבי נחמן מברסלב הדגיש ורמז שאכן מי שאינו יודע זאת, דהיינו לא זוכה לדעת איך לקיים את כל המצוות גם בלי הגוף, הרי שהוא לא עולה מדרגה לדרגה אחרי מותו. אלא הוא מקבל שכר לפי מעשיו וזהו. אבל הצדיק האמת זוכה גם אחרי מותו לעלות מדרגה לדרגה. וזה (זה הסבר שלי) על ידי שמקיים את המצוות גם בלי גוף.
 
ורבי נחמן מברסלב כתב בפירוש שעבודתו של משה גם אחרי מותו היא לגייר גרים (ולא, הוא לא התכוון רק על ידי התלמידים שנשארו כאן). ורבי נחמן מברסלב כתב בפירוש שאצל הצדיק האמת אין חילוק בין העולם הזה לבין הקבר לבין העולם הבא, כי בכולם הוא רוצה את התורה ואת השי"ת. דהיינו שגם בקבר וגם בעולם הבא (שגם בו המצוות בטלות כמובא), הרי שהצדיק האמת זוכה לקיים מצוות גם שם.
 
וזה הכל בחינה אחת עם העניין של מ"ש חז"ל על "ימים שאין לי בהם חפץ" שאלו ימות המשיח שאין בהם לא חובה ולא זכות. כי הקב"ה שוחט את היצר הרע וכולי. אבל רבי נחמן מברסלב מחדש לנו שגם בעולם הבא עולים מדרגה לדרגה למי שזוכה. ויותר מזה, רבי נחמן מברסלב בתורה ו מרמז שבעצם גם בעולם הבא שכולו טוב גם שם יש גהנום !
 
כי כל בחינה היא גהנום ביחס לבחינה שמעליה עד אין סוף.
 
רבי נחמן מברסלב גם מביא שאפשר לחזור בתשובה גם בגהנום ע"י העצות שלו וכפי שזה הובא כאן בפורום.
 
בסיכומו של דבר, המצוות של הגוף אכן לא ניתן לקיימן אחרי הפטירה. אך מי שזוכה לתורת ה ממש, הוא מקיים מצוות עד אין סוף, גם בלי גוף. ועל ידי זה דייקא עולה מדרגה לדרגה.
 
**
 
לגבי העניין של העונשים, גם כאן הדברים ידועים, אלא שרבי נחמן מברסלב מביא במספר מקומות בליקוטי מוהרן שמפי עליון לא תצא הרעות והטוב והכל לפי הכלי של האדם. ובאמת אין רע בעולם כלל, רק שהעוונות מענישים את האדם. ורבי נחמן מברסלב מביא גם שמי שיש לו עיניים לראות, הוא רואה שכל עוון הוא עונש יותר גדול מכל היסורים שבעולם. כך שמצד הבחינה הזאת, בוודאי שהעונש על העוונות הם גם כאן בעולם הזה ממש.
 
וכמובן שהעוונות של האדם כאן, נקשרים עמו להיות אצלו גם בעולם הבא כמובן, וגם שם האדם סובל בגלל העוונות שהוא עשה כאן. אבל זה לא רק בגלל שהוא עשה את העוונות כאן, אלא בגלל שהם קשורים איתו שם.
 
לדוגמא, אדם עשה עברה כאן, והרשימו של העברה הזאת מעניש אותו בעולם האמת. אבל העונש בא לא בגלל מה שהיה, אלא בגלל הרשימו שנשאר בו.
 
כך שכמובן אין שום סתירה.
 
ומאיפה שאבתי את זה ... אז בלי קשר לכל הדיבורים של רבי נחמן מברסלב, זה גם דבר שמתבקש מאליו. כי מאחר שהשי"ת הוא טוב, ממילא הוא לא יעשה רע לאדם. והרע קיים רק מצד האדם עצמו. וממילא העונש מגיע לאדם רק בגלל הרשימו של העברות שדבוק בו. וזה ברור מאליו.
 
*
 
עניין נוסף, למרות שנחלקו רבים בעניין הזה, כל העונשים של חיבוט הקבר וכיו"ב הם כולם דימויים של הגוף, על עונשים של הנשמה. וכן, אני מודע לכך שכתוב שיש הרכבה חוזרת של הנשמה על הגוף ונפרעים מהם ביחד, אבל בעקרון את הסבל מרגישה הנשמה, כי הגוף הוא רק גוף ועפר.
 
ואפילו כאשר יתוש עוקץ את האדם, הרי שצער של הגוף מורגש בנשמה. ועיקר העונש של העולם הבא הוא של הבושה כמובא. ובעקרון חיבוט הקבר וכל השאר הם משל ונמשל על הצער של הנשמה.
 
וממילא ברגע שמבינים שהעונש הוא לנשמה ולא לגוף, ממילא קל יותר להבין שאת העונש מקבלים גם כאן. כי ברגע שמבינים שהעונש הוא בעיקר לנשמה, אז גם כאן בעולם הזה יש עונש לנשמה.
 
ורבי נחמן מברסלב במקום שהוא אמר שכאן זה הגהנום, הוא הוסיף שם (או במ"א) שעונש הגהנום הוא הבושה, ומיד הוא אמר שגם כל היסורים שבעולם הזה יש בהם צער של הבושה.
 
בקיצור, האדם מקבל את העונש גם כאן וגם שם, אבל העונש הוא תמיד רק לפי הכלי של האדם, ולא נפרעים ממנו על העבר, אלא על הרשימו שיש אצלו באותו הרגע.
אליעד כהן
מנהל הפורום

לשון רבי נחמן מברסלב
http://breslev.eip.co.il/?key=184 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ז - וַיְהִי מִקֵּץ - כִּי מְרַחֲמָם יְנַהֲגֵם
 
כִּי עִקָּר הָרַחֲמָנוּת הוּא
כְּשֶׁיִּשְׂרָאֵל עַם קָדוֹשׁ נוֹפְלִין, חַס וְשָׁלוֹם בַּעֲווֹנוֹת, רַחֲמָנָא לִצְלָן
כִּי זֶהוּ הָרַחֲמָנוּת הַגָּדוֹל מִכָּל מִינֵי רַחֲמָנוּת
כִּי כָל הַיִּסּוּרִים הַקָּשִׁים שֶׁבָּעוֹלָם
אֵינָם נֶחֱשָׁבִים כְּלָל כְּנֶגֶד הַמַּשּׂאוֹי הַכָּבֵד שֶׁל עֲווֹנוֹת, חַס וְשָׁלוֹם
כִּי כְּשֶׁיִּשְׂרָאֵל נוֹפְלִים בַּעֲווֹנוֹת, חַס וְשָׁלוֹם
זֶהוּ מַשּׂאוֹי כָּבֵד מְאד, שֶׁאִי אֶפְשָׁר לִשָּׂא כְּלָל הַמַּשּׂאוֹי הַכָּבֵד הַזֶּה
בִּבְחִינַת: "כְּמַשָּׂא כָבֵד יִכְבְּדוּ מִמֶּנִּי"
כִּי מִי שֶׁיּוֹדֵעַ קְדֻשַּׁת יִשְׂרָאֵל מֵאַיִן הֵם לְקוּחִים
וְיוֹדֵעַ רוּחָנִיּוּת וְדַקּוּת שֶׁל יִשְׂרָאֵל
הוּא יוֹדֵעַ, שֶׁיִּשְׂרָאֵל הֵם רְחוֹקִים לְגַמְרֵי מֵעָווֹן
וְאֵין עָווֹן שַׁיָּך לָהֶם כְּלָל כְּלָל לא
לְפִי גּדֶל קְדֻשָּׁתָם מִשָּׁרְשָׁם וְגדֶל דַּקּוּתָם וְרוּחָנִיּוּתָם
וְעַל כֵּן כָּל הַיִּסּוּרִים שֶׁבָּעוֹלָם אֵינָם נֶחֱשָׁבִים לְמַשּׂאוֹי
כְּנֶגֶד הַמַּשּׂאוֹי הַכָּבֵד שֶׁל עֲווֹנוֹת, חַס וְשָׁלוֹם, רַחֲמָנָא לִצְלָן
וַאֲפִילּוּ כְּשֶׁיֵּשׁ לָאָדָם יִסּוּרִים
אִם אֵין בָּהֶם עֲווֹנוֹת, אֵינָם נֶחֱשָׁבִים לְיִסּוּרִים כְּלָל .
'אֵין יִסּוּרִים בְּלא עָוֹן' שֶׁכְּשֶׁאֵין בָּהֶם עָווֹן אֵינָם יִסּוּרִים כְּלָל
כִּי עִקָּר הַיִּסּוּרִים הֵם רַק כְּשֶׁנּוֹפְלִים בַּעֲווֹנוֹת חַס וְשָׁלוֹם
וְזֶהוּ עִקָּר הָרַחֲמָנוּת
לְרַחֵם עַל יִשְׂרָאֵל עַם קָדוֹשׁ לְהוֹצִיאָם מֵהַמַּשּׂאוֹי הַכָּבֵד שֶׁל עֲווֹנוֹת
 
וכל זמן שהאדם לא נמצא במדרגה שבה הוא רואה בעיני שכלו את העניין הנ"ל, הרי שהוא לא מבין לא מה הם יסורים ולא מהו הפגם של העוונות. ואם יראו לאדם מישהו שסובל את כל היסורים שבעולם ומישהו אחר שעושה עוון, מי שלא מבין מדוע הרחמים הם על אותו דובר לשון הרע לדוגמא, יותר מאשר כל היסורים שבעולם, הרי שהוא לא מבין דבר. וכמובן שלא מדובר על להאמין ב, אלא על להבין. כי משה הבין זאת ולא האמין בכך.
 
**
 
וראה כאן http://breslev.eip.co.il/?key=357 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה פג - מַתָּן בַּסֵּתֶר יִכְפֶּה אַף
 
שהפאים נוקמים באדם.
 
וראה כאן http://breslev.eip.co.il/?key=171 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כט - הַאי גַּבְרָא דְּאָזֵל בָּעֵי אִתְּתָא וְלָא קָיָהֲבִי לֵהּ
 
שהבגדים בעצמם הם דנים אותו !
 
וראה כאן http://breslev.eip.co.il/?key=33 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ד - אָנכִי ה' אֱלהֶיךָ
 
שהצרוף של העוונות הוא דייקא נוקם באדם. וממש כמו נסירה ושברי עצמות ממש.
 
 
וכנ"ל מי שלא רואה בעיניו ממש מדוע וכיצד ובאיזה אופן העוונות נוקמים באדם, הרי שהוא לא מבין את עניין השכר והעונש בשלמותו.
http://breslev.eip.co.il/?key=184 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ז - ויהי מקץ - כי מרחמם ינהגם
כי עקר הרחמנות הוא
כשישראל עם קדוש נופלין, חס ושלום בעוונות, רחמנא לצלן
כי זהו הרחמנות הגדול מכל מיני רחמנות
כי כל היסורים הקשים שבעולם
אינם נחשבים כלל כנגד המשאוי הכבד של עוונות, חס ושלום
כי כשישראל נופלים בעוונות, חס ושלום
זהו משאוי כבד מאד, שאי אפשר לשא כלל המשאוי הכבד הזה
בבחינת: "כמשא כבד יכבדו ממני"
כי מי שיודע קדשת ישראל מאין הם לקוחים
ויודע רוחניות ודקות של ישראל
הוא יודע, שישראל הם רחוקים לגמרי מעוון
ואין עוון שיך להם כלל כלל לא
לפי גדל קדשתם משרשם וגדל דקותם ורוחניותם
ועל כן כל היסורים שבעולם אינם נחשבים למשאוי
כנגד המשאוי הכבד של עוונות, חס ושלום, רחמנא לצלן
ואפילו כשיש לאדם יסורים
אם אין בהם עוונות, אינם נחשבים ליסורים כלל .
'אין יסורים בלא עון' שכשאין בהם עוון אינם יסורים כלל
כי עקר היסורים הם רק כשנופלים בעוונות חס ושלום
וזהו עקר הרחמנות
לרחם על ישראל עם קדוש להוציאם מהמשאוי הכבד של עוונות
וראה כאן http://breslev.eip.co.il/?key=357 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה פג - מתן בסתר יכפה אף
וראה כאן http://breslev.eip.co.il/?key=171 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כט - האי גברא דאזל בעי אתתא ולא קיהבי לה
וראה כאן http://breslev.eip.co.il/?key=33 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ד - אנכי ה' אלהיך
אליעד כהן
מנהל הפורום

ועוד באותו העניין, כאשר לגבי העניין של היום לעשותם ומחר לקבל שכרם, רבי נחמן מברסלב דווקא מרמז שזאת לא השלמות. כי יש את הבחינה של ולא תבוא עליו השמש, שלא יעשה את המצוות בשביל העולם הבא אחרי ביאת שמשו, שזה בחינת תאוות העולם הבא.
 
והשלמות היא ביומו תתן שכרו, ששכר מצווה מצווה ממש. ושאינו חפץ בשכר העולם הבא, ששכרו מהמצווה בעצמה. ומצד הבחינה הזאת גם שכר עברה עברה, שהעונש הוא העברה עצמה.
 
אבל רק מי שהוא בבחינת שכר מצווה מצווה, שזאת בחינת משה כמבואר, רק הוא מבין ורואה את הבחינה של שכר עברה עברה.
אליעד כהן
מנהל הפורום

ועוד באותו העניין, רבי נחמן מברסלב כותב http://breslev.eip.co.il/?key=2207 - שיחות הר"ן - אות נא
 
עָנָה וְאָמַר: אוֹ שֶׁצְּרִיכִין לָזֶה רַחֲמָנוּת מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ
אוֹ יְגִיעוֹת וַעֲבוֹדוֹת
אוֹ שֶׁצְּרִיכִין שְׁנֵיהֶם
שֶׁיִּהְיֶה לוֹ יְגִיעוֹת גְּדוֹלוֹת בַּעֲבוֹדַת ה' וְגַם רַחֲמָנוּת מֵאִתּוֹ יִתְבָּרַךְ
קדֶם שֶׁזּוֹכִין שֶׁיַּעַמְדוּ וְיִשְׁקְטוּ שִׁמְרֵי הַמּחַ לְמַטָּה
עַד שֶׁלּא יִרְצֶה שׁוּם דָּבָר בָּעוֹלָם
וְיִהְיֶה הַכּל שָׁוֶה אֶצְלוֹ
"בְּהִתְהַלֶּכְךָ תַּנְחֶה אוֹתְךָ בְּשָׁכְבְּךָ תִּשְׁמר עָלֶיךָ וַהֲקִיצוֹתָ הִיא תְשִׂיחֶךָ"
הַיְנוּ שֶׁהַכּל שָׁוֶה
וְאֵין שׁוּם חִלּוּק בֵּין הָעוֹלָם הַזֶּה וּבֵין הַקֶּבֶר וּבֵין הָעוֹלָם הַבָּא
כִּי "בְּהִתְהַלֶּכְךָ תַּנְחֶה אוֹתָךְ" הַתּוֹרָה
וְכֵן "בְּשָׁכְבְּךָ תִּשְׁמר עָלֶיךָ" שֶׁשָּׁם בְּשָׁכְבְּךָ בַּקֶּבֶר
שָׁם גַּם כֵּן הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וְהַתּוֹרָה
וְכֵן "וְהֲקִיצוֹתָ" לָעוֹלָם הַבָּא וְכוּ'
כִּי מֵאַחַר שֶׁאֵין לוֹ שׁוּם תַּאֲוָה וְרָצוֹן כְּלָל לְשׁוּם דָּבָר
רַק לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וּלְהַתּוֹרָה
נִמְצָא שֶׁהַכּל שָׁוֶה אֶצְלוֹ בֵּין בָּעוֹלָם הַזֶּה, בֵּין בַּקֶּבֶר, בֵּין בָּעוֹלָם הַבָּא
בְּכֻלָּם הוּא דָּבוּק רַק בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וּבְהַתּוֹרָה
כִּי מִי שֶׁמְּקֻשָּׁר בָּעוֹלָם הַזֶּה
יֵשׁ חִלּוּק בֵּין הָעוֹלָם הַזֶּה שֶׁהוּא רַחֲבַת יָדַיִם
וּבֵין הַקֶּבֶר שֶׁהוּא מָקוֹם צַר
וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה
אֲבָל מִי שֶׁנִּזְדַּכֵּךְ מחוֹ וְאֵין לוֹ שׁוּם שְׁמָרִים בַּמּחַ
הַכּל שָׁוֶה אֶצְלוֹ כַּנִּזְכָּר לְעֵיל
 
 
והשאלה המתבקשת היא, מה שייך להיות דבוק בתורה אחרי מותו ... ?
 
והתשובה כמובן כי רבי נחמן מברסלב מדבר על תורת ה ממש, שאינה מוגבלת בזמן / או בגוף / או במקום וכולי.
 
*
 
וצדיקים בממתן קרויים חיים זה בחינה אחרת לגמרי. כי הצדיק האמת הוא חי ממש, ולא קרוי חי.
 
וראה גם כאן http://breslev.eip.co.il/?key=414 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קמד - אֵין אָדָם מֵת וַחֲצִי תַּאֲוָתוֹ בְּיָדוֹ
 
 
אֵין אָדָם מֵת וַחֲצִי תַאֲוַותוֹ בְּיָדוֹ
כִּי אֵצֶל הַצַּדִּיק אֵין חִלּוּק בֵּין הַחַיִּים וּבֵין לְאַחַר מִיתָה
כִּי גַּם לְאַחַר מִיתָה הוּא עוֹבֵד אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַך
וְאֵין זֶה הַחִלּוּק
אֶלָּא אֵצֶל זֶה הָאָדָם שֶׁנִּמְשָׁך אַחַר תַּאֲווֹת אֲכִילָה וּשְׁתִיָּה כָּל יָמָיו
וּלְאַחַר מִיתָה אֵין אוֹכֵל וְשׁוֹתֶה
זֶה נִקְרָא מֵת, וְהַמִּיתָה נִכֶּרֶת אֶצְלוֹ
וְיֵשׁ יָמִים שֶׁהֻתְּרָה אֲכִילָה וּשְׁתִיָּה, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חָכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: 'חֶצְיוֹ לַה' וְחֶצְיוֹ לָכֶם'
וְהַצַּדִּיק, אֲפִילּוּ בְּזאת הַחֲצִי הוּא כּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ, וְאוֹחֵז אֶת תַאֲוַותוֹ בְּיָדוֹ
וַחֲצִי תַאֲוַותוֹ בְּיָדוֹ
אֲפִילּוּ זאת הַחֲצִי שֶׁהֻתַּר לוֹ, אֲפִילּוּ בָּזֶה הוּא אוֹחֵז תַאֲוַותוֹ בְּיָדוֹ
בְּוַדַּאי זֶה אֵין מֵת, אֶלָּא תָּמִיד חַי
אֲפִילּוּ לְאַחַר מִיתָה
וְאֵין חִלּוּק אֶצְלוֹ בֵּין מִיתָה לְחַיִּים, כִּי תָּמִיד הוּא עוֹבֵד הַשֵּׁם.
 
 
היינו שהצדיק עובד את ה' גם אחרי מותו.
 
*
 
ובהפוך על הפוך במתים חופשי, הצדיק זוכה לזה כבר כאן:
 
http://breslev.eip.co.il/?key=353 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ערה - כָּל מִצְוָה וּמִצְוָה שֶׁעוֹשִׂין, נַעֲשֶׂה מִמֶּנָּה נֵר אֶחָד
 
דַּע שֶׁכָּל מִצְוָה וּמִצְוָה שֶׁעוֹשִׂין, נַעֲשֶׂה מִמֶּנָּה נֵר אֶחָד
וּכְשֶׁנִּסְתַּלֵּק הָאָדָם
אִם הִיא נְשָׁמָה גְּדוֹלָה שֶׁהִיא יְקָרָה מְאד בְּעֵינֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַך
אֲזַי נוֹתְנִין לָהּ לִהְיוֹת מְחַפֵּשׂ בְּגִנְזַיָּא דְּמַלְכָּא
שֶׁיְּחַפֵּשׂ וְיִקַּח לוֹ מַה שֶּׁיִּרְצֶה מִגִּנְזֵי הַמֶּלֶך יִתְבָּרַך
וְזֶהוּ תַּכְלִית כָּל תַּעֲנוּגֵי עוֹלָם הַבָּא
וּלְחִפּוּשׂ: צְרִיכִין נֵרוֹת
כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: 'שֶׁחִפּוּשׂ בְּנֵרוֹת'
וְלָמְדוּ מִפָּסוּק "נֵר ה' נִשְׁמַת אָדָם חוֹפֵשׂ כָּל חַדְרֵי בָטֶן"
וְהַנֵּרוֹת נַעֲשִׂין מִן הַמִּצְווֹת כַּנַּ"ל, בִּבְחִינַת: "נֵר מִצְוָה"
וְאֵצֶל אֵלּוּ הַנֵּרוֹת, מְחַפֶּשֶׂת הַנְּשָׁמָה אַחַר הַהִסְתַּלְּקוּת בְּגִנְזַיָּא דְּמַלְכָּא
וְזֶה בְּחִינַת "בַּמֵּתִים חָפְשִׁי" 'כֵּיוָן שֶׁמֵּת אָדָם נַעֲשֶׂה חָפְשִׁי מִן הַמִּצְוֹת'
'חָפְשִׁי' הַיְנוּ בְּחִינַת הַחִפּוּשׂ שֶׁנַּעֲשֶׂה מִן הַמִּצְווֹת
כִּי הַמִּצְווֹת הֵם נֵרוֹת שֶׁעַל יָדָם הַחִפּוּשׂ כַּנַּ"ל.
אֲבָל יֵשׁ צַדִּיק שֶׁמֵּמִית עַצְמוֹ בְּחַיָּיו
וְגַם בְּעוֹדוֹ בַּחַיִּים הוּא מְחַפֵּשׂ בְּגִנְזֵי אָבִיו
 
 
היינו שהצדיק כבר בחייו נחשב מת !
 
*
 
והוא בחינה אחת עם מ"ש רבי נחמן מברסלב שאפשר לזכות בחייו למה שמשה רבנו לא זכה במותו כמובא. והוא בחינה אחת עם העניין שיכול למסור את נפשו ממש ועדיין להשאר בחיים. והוא בחינה אחת עם העניין של נוטל חייו מן העולם כמובא.
 
בין כך ובין כך, אצל הצדיק האמת אין שום חילוק משום סוג שהוא בין חי למת וכולי.
ענה ואמר: או שצריכין לזה רחמנות מהשם יתברך
או יגיעות ועבודות
או שצריכין שניהם
שיהיה לו יגיעות גדולות בעבודת ה' וגם רחמנות מאתו יתברך
קדם שזוכין שיעמדו וישקטו שמרי המח למטה
עד שלא ירצה שום דבר בעולם
ויהיה הכל שוה אצלו
"בהתהלכך תנחה אותך בשכבך תשמר עליך והקיצות היא תשיחך"
הינו שהכל שוה
ואין שום חלוק בין העולם הזה ובין הקבר ובין העולם הבא
כי "בהתהלכך תנחה אותך" התורה
וכן "בשכבך תשמר עליך" ששם בשכבך בקבר
שם גם כן השם יתברך והתורה
וכן "והקיצות" לעולם הבא וכו'
כי מאחר שאין לו שום תאוה ורצון כלל לשום דבר
רק להשם יתברך ולהתורה
נמצא שהכל שוה אצלו בין בעולם הזה, בין בקבר, בין בעולם הבא
בכלם הוא דבוק רק בהשם יתברך ובהתורה
כי מי שמקשר בעולם הזה
יש חלוק בין העולם הזה שהוא רחבת ידים
ובין הקבר שהוא מקום צר
וכיוצא בזה
אבל מי שנזדכך מחו ואין לו שום שמרים במח
הכל שוה אצלו כנזכר לעיל
וראה גם כאן http://breslev.eip.co.il/?key=414 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קמד - אין אדם מת וחצי תאותו בידו
אין אדם מת וחצי תאוותו בידו
כי אצל הצדיק אין חלוק בין החיים ובין לאחר מיתה
כי גם לאחר מיתה הוא עובד את השם יתברך
ואין זה החלוק
אלא אצל זה האדם שנמשך אחר תאוות אכילה ושתיה כל ימיו
ולאחר מיתה אין אוכל ושותה
זה נקרא מת, והמיתה נכרת אצלו
ויש ימים שהתרה אכילה ושתיה, כמו שאמרו חכמינו, זכרונם לברכה: 'חציו לה' וחציו לכם'
והצדיק, אפילו בזאת החצי הוא כובש את יצרו, ואוחז את תאוותו בידו
וחצי תאוותו בידו
אפילו זאת החצי שהתר לו, אפילו בזה הוא אוחז תאוותו בידו
בודאי זה אין מת, אלא תמיד חי
אפילו לאחר מיתה
ואין חלוק אצלו בין מיתה לחיים, כי תמיד הוא עובד השם.
http://breslev.eip.co.il/?key=353 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ערה - כל מצוה ומצוה שעושין, נעשה ממנה נר אחד
דע שכל מצוה ומצוה שעושין, נעשה ממנה נר אחד
וכשנסתלק האדם
אם היא נשמה גדולה שהיא יקרה מאד בעיני השם יתברך
אזי נותנין לה להיות מחפש בגנזיא דמלכא
שיחפש ויקח לו מה שירצה מגנזי המלך יתברך
וזהו תכלית כל תענוגי עולם הבא
ולחפוש: צריכין נרות
כמו שאמרו רבותינו, זכרונם לברכה: 'שחפוש בנרות'
ולמדו מפסוק "נר ה' נשמת אדם חופש כל חדרי בטן"
והנרות נעשין מן המצוות כנ"ל, בבחינת: "נר מצוה"
ואצל אלו הנרות, מחפשת הנשמה אחר ההסתלקות בגנזיא דמלכא
וזה בחינת "במתים חפשי" 'כיון שמת אדם נעשה חפשי מן המצות'
'חפשי' הינו בחינת החפוש שנעשה מן המצוות
כי המצוות הם נרות שעל ידם החפוש כנ"ל.
אבל יש צדיק שממית עצמו בחייו
וגם בעודו בחיים הוא מחפש בגנזי אביו
אליעד כהן
מנהל הפורום

ועוד באותו העניין. כל הדיון הזה גם הוא יש לו שורש. והוא מ"ש רבי נחמן מברסלב כי בעולם הבא הכל יתהפך.
 
כי כל הכבוד שיש לעכו"ם יראו שהוא שלנו וכולי. ולמרות שזה נגד החוש, לעתיד יגלו שכאן בעולם הזה הכבוד האמיתי היה דווקא לישראל.
 
ורבי נחמן מברסלב שם מביא את העניין של אין יסורים בלא עוון. ואת אותו העניין הוא מביא גם על הבחינה שעוון אחד רגוע מכל היסורים.
 
וכל הדיון הזה קיים, רק מבחינת ההסתרה של העולם הזה, שבו לא מבינים את דרכי ה וצדיק ורע לו ורשע וטוב לו. ואז מתרצים שבעולם הבא ישולם חשבונו של כל אחד ואחד.
 
אך באמת רבי נחמן מברסלב מביא שהצדיק האמת זוכה כאן בעולם הזה לדעת את התשובה לצדיק ורע לו ורשע וטוב לו, כי הוא רואה את המציאות אחרת, ומבחינתו הצדיק טוב לו והרשע רע לו. כי המצוה היא השכר והעונש הוא העברה.
 
והשכל הזה מגדיר מחדש בעצם את כל המושג טוב ורע שיש בעולם. והוא יתגלה לעתיד לבוא ...
 
אך מצד השכל הזה, כמובן שכל הדיון הזה לא היה מתקיים, כי ברור מאליו שהעונש הוא במזומן בשעת העברה עצמה וכולי כנ"ל.
avi
מתקדם

לא חשבתי שאתה לא מודע למקורות הנ"ל רק כך היא דרכה של תורה לציין מקורות ובפרט כשעוסקים בעניינים העומדים ברומו של עולם ובמיוחד שרוצים להביא חידוש גדול.
 
לגבי תורת ה' ותפילת ה' שעל עניין זה אתה מבסס את תשובתך שיש מצוות גם בעולם הבא הנעשות ללא הגוף אני רוצה (אולי) לחדש לך משהו.

אם תעיין הדק היטב בתורה כ"ב סעיף יוד תראה שכאשר רבינו מדבר על העניין הזה אומר בפירוש שאדם יכול להגיע לתורת ה' ותפילת ה' בהיותו בעולם הזה דווקא, ורבינו איננו מדבר על האדם אחרי שנפטר כלל וכלל.
 
עיי"ש שאומר שכל אדם (ולא רק צדיק האמת) צריך שילך מדרגא לדרגא עד שיגיע למדרגות הללו. וההליכה הזאת פירושה היא , שהאדם צריך לבטל כל פעם ישותו מחדש וע"י עולה לעולם העליון. כי מה שעושה את ההבדל בין העולמות היא אך ורק תודעת האדם.
 
וממילא מי שהוא "יש" הוא בעולם העשיה וכשזוכה לזכך עצמו אז עולה מעלה עד האצילות ואף למעלה מזה וכל זה כשהוא בעולם העשיה הנראה לעינינו כנפרד מהא"ס (כי רק לדעתינו הנפולה הוא נפרד ובאמת גם הוא כח הא"ס). ואז זוכה להתאחד עם האין סוף באופן שכל פעולותיו הם פעולות האין סוף עצמו המלובש בגופו וזה כל תכלית בריאת העולמות ושעשועו של השי"ת שלולא זאת היה יכול לקיים המצוות ללא צורך בבריאת האדם.
 
וזה נקרא תורת ה' ותפילת ה'. באופן שמה שאמרו חז"ל שהקב"ה מניח תפילין הוא ע"י גופו של הצדיק עצמו ולא כהתרחשות נפרדת וכמבואר גם בתורה ב' סעיף ו'. וע"ע תורה ה' סעיף ה'. ויש בזה עוד אריכות גדולה בהסבר הדברים שאין הפנאי מרשה.
 
וזהו שהבדל בין איש לרעהו בלימוד התורה וקיום מצוותיה הוא כנ"ל אם הוא רואה עצמו כאילו הוא זה עושה המצוות או שהוא מגיע לתודעה ששום דבר לא נעשה אלא ע"י הקב"ה בעצמו. וכמבואר דבר זה עוד בכל ספרי תלמידי הבע"שט הקדוש.
 
ועיין בעיקר כאן http://breslev.eip.co.il/?key=3123 סעיף ב.
באופן שדברי הגמרא דרבי יוחנן עומדים איתן לגבי כלל נשמות ישראל.
 
ומה שהצדיקים יורדים לגיהנם כדי להוציא משם נשמות אין הדבר קשור לקיום מצוות כלל.
 
ומה שרבינו אמר שבקברו הוא כמו בחדר אחר אין זה אומר שרוצה לקיים מצוות אלא שם זוכה לדבקות ה' שלא ע"י קיום מצוות כלשהם אלא בבח' שנהנה מזיו השכינה, וזהו שהצדיקים הולכים מחיל אל חיל זה בהשגות התורה ( גלוי השכינה). 

אליעד כהן
מנהל הפורום

לגבי הציטוטים, לפעמים אני עייף מלהביא מקורות, אז אני מאפשר לעצמי להביא מקורות אם יבקשו.
 
לגבי תוכן דבריך:
 
לגבי תפילת ותורת ה, אני לא מבסס על זה את דברי, אלא מבאר על פי זה את דברי. דברי מבוססים כמובן גם על עניינים אחרים.
 
לגבי העניין שאפשר להגיע לתורת ותפילת ה דווקא בעולם הזה, אני מבין שלפי הבנתך מדובר על כך שעל ידי שנכלל בא"ס אז כביכול השי"ת מקיים דרכו את המצוות. וממילא זה שייך רק בעולם הזה וכולי.
 
אבל זה לא הפשט. כי יש את התורה דעתיקא שהיא מלובשת בכל דבר בעולם, והשי"ת מקיים את המצוות ממש בכל דבר בעולם על ידי התורה דעתיקא שמלובשת בו. ואין קשר בין קיום המצוות המעשיות על ידי הצדיק בעולם הזה כאן, לבין קיום המצוות על ידי השי"ת.
 
ז"א תורת ותפילת ה ממש, הם לא נעשים על ידי הצדיק הגשמי שנכלל בא"ס. אלא בעניין אחר לגמרי.
 
ורבי נחמן מברסלב עצמו מבאר שם, כי תורת ה ממש יש לה פירוש אחר לגמרי מהתורה שלנו. כי בתורת ה ממש, וידבר ה אל משה לאמר, זה בעצמו מצווה. והתורה עצמה יש לה פנימיות אחרת, שאותה השי"ת מקיים וכולי.
 
וראה גם את העניין של איך העולם היה קיים לפני מתן תורה, שהוא היה קיים על ידי התורה שיש בבריאה. וברור שהשי"ת קיים את כל המצוות גם לפני בריאת העולם וכולי.
 
*
לגבי העניין של הצדיקים שעוברים בגהנום, לא הבנתי איך הוא התקשר לכאן לעניין של קיום המצוות בעולם הבא.
 
מה שכן, מאחר שרבי נחמן מברסלב מבאר שגם בעולם הבא בתוך הגן עדן גם שם יש גהנום. כי כל מדרגה היא בבחינת גהנום בייחס לזו שמעליה, אז ממילא ברור שתמיד עוברים בגהנום לפני גן עדן.
 
ויש גם את הבחינה של כל צדיק נכווה וחופתו של חברו, שיש לו פירושים מנוגדים בדברי רבי נחמן מברסלב. פעם אחת הוא מסביר את זה על עניין הבושה וכעונש. ופעם אחת הוא מסביר את זה על עניין של להתחמם כמשהו חיובי. והכל אחד. כי גן העדן של אחד הוא הגהנום של זה שמעליו וכן הלאה.
 
וכשם שיש דינים למעלה למרות שהוא כולו טוב, כך יש גם גהנום למעלה. וכמובן שיש גם גהנום למטה, שהוא משהו אחר וכולי.
 
*
 
לגבי קיום המצוות אחרי הפטירה אצל הצדיק, אילו הבנת את עניין תורת ה כפי מה שאני מבין אותו, היית מבין שאכן זה לא על ידי מצוות מעשיות כמובן, אבל זה כן על ידי מצוות מעשיות כפי מה שהן בתורת ה ממש.
 
ואל תשכח את מ"ש רבי נחמן מברסלב שהוא יכול לקיים את כל התורה גם בלי לקיים אותה בפועל, כמו האבות הקדושים.
 
והשלם את החסר...
אליעד כהן
מנהל הפורום

עוד נקודה למחשבה, שאולי היא תאיר לך.
 
מאחר שרבי נחמן מברסלב אומר שבהכרח לעבור דרך היכלי התמורות, ממילא זה אומר שהאדם יכול להניח שהפשט שהוא מבין בפעם הראשונה והשניה והשלישית את ספרי רבי נחמן מברסלב, ברור שאו שהוא מוטעה לגמרי, או שהוא מהיכלי התמורות.
 
כי אם חייבים לעבור בהיכלי התמורות, ממילא אפשר להניח שאו שהאדם עוד לא שם, או שהוא שם.
 
ומי שזוכה להתקדם באמת, בכל פעם הוא מבין את הליקוטי מוהרן בצורה אחרת לגמרי לגמרי. ויש בחינת ליקו"מ שלו ובחינת ליקוטי מוהרן של רבי נחמן מברסלב. על אותו המשקל של תורתו ותורת ה'.
 
ורק כאשר האדם נכלל בצדיק האמת ממש, דהיינו מגיע למדרגה שלו, רק אז הוא מבין את הפשט האמיתי של הליקוטי מוהרן, דהיינו הוא מבין את הנמשל שאליו מכוונות כל ההקדמות של רבי נחמן מברסלב בליקוטי מוהרן, שהוא כולו בכלל רק הקדמות.
 
וזה בחינת מ"ש רבי נחמן מברסלב לרבי נתן, שהוא יטייל אצלו בכל התורות (כפי שרבי נתן עשה בליקוטי הלכות), אבל זה לא מספיק. כי הוא רוצה שיהיה שלו. היינו שההשגות יהיו מצד נשמתו של האדם ולא מצד רבי נחמן מברסלב.
 
ועד שהאדם לא משיג בשכלו את דברי רבי נחמן מברסלב עצמם, הרי שהוא באספקלריא שאינה מאירה.
 
ויש בזה עוד עניין. כי רבי נחמן מברסלב מבאר שהתורה של העולם הזה, היא בזעיר אנפין. ומהשכל של העולם הבא דעתיקא, אי אפשר לדבר ממנו, כי הוא מעל המחשבה ומעל הדיבור.
 
וזה אומר, שאם האדם מסוגל לחשוב בשכל שלו ולדבר בדיבור שלו את האמת שלו, הרי שהוא עדיין לא באמת האמיתית.
 
כי את האמת האמיתית אפשר להשיג רק ברצוא ולהישאר עם הרשימו שלה בושוב.
 
ועד שהאדם לא מגיע לאמת כ"כ גדול שהיא לא נכנסת לשכל האנושי כפשוטו ממש, הרי שהוא עדיין לא באמת האמיתית.
 
והאמת האמיתית כשהאדם משיג אותה ברצוא, אז בכלל מתבטלת כל ישותו ממש והוא לא קיים בעולם כלל, ואפילו לא יודע מעצמו, בבחינת ההשגה של משה רבנו בשעת פטירתו.
 
ועד שהאדם לא שם, אז הוא עדיין מטייל בעולמות, אך עדיין לא מבין את הדברים כפי מה שהשי"ת מבין אותם וכולי.
 
וזאת כמובן היתה נקודה למחשבה.
avi
מתקדם

אליעד היקר
האמת היא שאני יכול להשיב על דבריך אבל בוא נעמוד בנקודה זו. אני מסכים איתך בהחלט שיש ליקוטי מוהרן של מטה ויש ליקו"מ של מעלה. אבל לאור כל האמור ישנה שאלה אחרת המתבקשת מאליה. והיא שאלה כללית לגבי כל עניינו של רבינו בכלל וליקו"מ בפרט.ותמיד הטרידה אותי.
 
רבינו אמר שאחת ממטרות פעולותיו של צדיק האמת שהוא הרחמן האמיתי היא להחדיר דעת אלוקות בישראל כמבואר במס' מקומות כדי שאז יזכה האדם להקרא אדם ולא בהמה כי מי שלא מרגיש אלוקותו ית' אינו אדם.
 
למה אני אומר זאת ? מפני שאם נתבונן לאורך כל דורותיהם של חסידי ברסלב החל מהגדול שבהם ועד הקטן, לא הבחנתי שמישהו מהם מדבר "לעניין" אלא רק דברים חיצוניים בלבד שלענ"ד אפילו מביישים את רבינו.
 
וחשבתי לעצמי שאולי הגדולים שבהם השיגו משהו בפנימיות עניינו של רבינו אבל לא רצו לחשוף מה שיודעים. אבל גם זה לא יתכן כ"כ כי רבינו אמר בעצמו שמי שיש לו השגות וזכה להארות מן הראוי שישתף את העולם במה שיודע.
 
וכאן היא השאלה,אז מה בעצם רבינו רצה ? הרי ספרו הק' הוא כאגוז הקשה לפיצוח עבור רוב העם... ומה שלוקחים משם הוא מקסימום "טיול בעולמות" כפי שהגדרת זאת לעיל, ולא דעת הצדיק האמת באמת, ואם כן מה עשינו כאן ?
 
רבינו לא השאיר הרבה סיכוי לעמוד באמת על אמיתת כוונתו אלא ליחידי סגולה בלבד והוא אכן ידע שזה כך יהיה. שאין מי שיבין ספרו אלא מי שיודע אותו ישר והפוך כידוע הפירוש העמוק בזה (ועדיין רוב העולם חושב שזה כפשוטו).
 
וההוכחה הטובה ביותר היא מציאות ה"עולם" עצמו שמגששים באפלה כמו שרואים בפועל וכבר התכתבנו בנושא הזה.
 
ואפילו רבי נתן העיד שישנם מקומות הרבה שבהם רבינו בכוונה תחילה השמיט מילים נחוצות להבנת העניין באותו מקום ולא רצה לגלות. ועוד אמר ש"אעשה אתכם כתות כתות" וכו'.
חידוש
מתקדם

והוא שאמר רבינו ביום טוב שמח , ביום רע ראה. ואפשר לרמוז " ראה בעוני ישראל עמך " והוא ר"ת עוני, יבוקש עונך ולא נמצא...כי שדיברו חזל דיברו על אדם ורבינו דיבר לנישמות ישראל כ"ש  " אני אמרתי אלהים אתם ובני עליון כולכם אכן כאחד האדם תמותון...." כי נפלו ממדרגתן ושכחו מאין נפלו ואמר לנו הבנים שלי מעולם האצילות...ורמז לך במעשיה מ 7 קבצנים " והיה בריחה באיזה מדינה והלכו לאיבוד ביער שני בנים קטנים בני ארבע [ אני ד ] ובן חמש [הויה ] ושאלו אותם מאין באו ולא ידעו.  כי באמת מנסה רבינו להזכיר לנו שלא שיך כלל עוון בישראל כמו ששאלו המלאכים לאברהם איה [אני היום ילדתיך ] שרה אישתך [אמונתך ] וענה באהל ר"ת לא הביט עון ביעקוב..וכן בברסלב בוער אש [ שצעק רבינו נתן ] ר"ת ו.לא  ר.אה  ע.מל  ב.ישראל... אלא מאין באים לעוון משום שרמז לנו במעשה מבעל תפילה  שראו שהמלך מתאנח ולא שאלו לדעתו והלכו להציל את המדינה של העשירות וכמו שאמר להםהקבצן עוד לא היתקרבתם אצלם וכבר היתקלקל אצלכם הטעם והריח מה יהיה אם תיכנסו אצלם. ולכן אנו מודים שלא שמענו בעצת המלך ואכלנו מעץ הדעת טוב ורע ולכן אנו מבולבלים " ונהיה מיבשה ים ומים יבשה " ואם תירצה גאולה תצתרך לקבל מהמלך לבד בשדה והוא " דברים שבעל פה אין אתה רשאי לכותבן " ולכן עיקר הגאולה הוא לצאת מן הישוב . אבל אם תירצה לקים מיצוות אשריך כי אתה עושה את עבודת האדם אבל זכור כי זה לפנים משורת הדין כי כשלא רצה העולם לקבל את התורה הוציא השם יתברך את נישמות ישראל { הוא עצמו } שנקים את המצוות עד שיבין העולם שזו האמת ומה שנישאר לך זה ליבדוק אם ישראל אתה אם לאו
 הגב עמוד  < 1 2 3 >


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 04_07_2025 השעה 21:20:08