לעין האמת. הצדיק הוא השי"ת. והשי"ת זה שכל מאוד גדול. והשכל הזה נמצא בתוך הספרים של הצדיק, ונמצא גם בכל מקום בעולם ובכל דיבור שיש בעולם ובכל מחשבה שיש בעולם וכולי.
ולהתקרב לצדיק האמת, היינו להכיר את השי"ת. דהיינו לקבל את השכל שמעל השכל. שזה נקרא להתקרב לצדיק האמת.
וכל אדם שלומד את רבי נחמן מברסלב, וכל הבנה שיש לאדם בדברי רבי נחמן מברסלב, היא סוג של תלמיד של רבי נחמן מברסלב, שמחייה את השכל של רבי נחמן מברסלב.
אבל אל תסתבך יותר מידי. רבי נחמן מברסלב הוא לא עגל הזהב. ורבי נחמן מברסלב הוא לא עבודה זרה.
התכלית היא השי"ת ולא רבי נחמן מברסלב.
ומכך שיש כאלו שחושבים שהתכלית זה להתקרב לרבי נחמן מברסלב, מכך יש השתלשלות של כאלו שחושבים שהתכלית זה להתקרב לרב שלהם. וכולם נגועים בעניין הזה של עגל הזהב. ושכחו את התכלית, שהיא השי"ת עצמו, ובמקום זה המציאו כל מיני דברים אחרים.
והכל זה בגלל קטנות המוחין של האדם. שהוא לא מסוגל להתקרב אל המלך שהוא השי"ת. ואז הוא נאחז בקליפות ובבגדים של המלך. כי כל התגלות של השי"ת בעולם, היא לבוש ובגד וקליפה שלו. וכל העולם ומלואו וכל מה שיש בו, זה רק קליפות ולבושים של השי"ת.
והתכלית זה להכיר את השי"ת עצמו. דהיינו שהאדם בשכל האנושי שלו, יבין את השי"ת עצמו. ויבין את מהות השי"ת עצמו.
וזה השכר שיהיה לעולם הבא. ובזה תלוי הכל. והאדם יכול ללכת סחור סחור ולבקר בגן עדן ממש, אבל אם הדעת שלו לא מבינה בשכל שלו מה זה השי"ת, אז הוא עדיין בגהנום וכולי.
ובשורה התחתונה, אחרי ההתמקדות בעיקר הנ"ל, איזה עוד שאלות יש ?
בתכלס, אם משהו עוזר לך להבין את רבי נחמן מברסלב, אז תלמד אותו. ואם לא, אז לא.
ויותר מזה, אי אפשר להבין את רבי נחמן מברסלב, בלי להבין את כל הפירושים שלו. ז"א גם אם כל הפירושים הם שקר, בהכרח לעבור בהם לפני שמגיעים אל האמת. כי בהכרח לעבור דרך הקליפות.
ואי אפשר להגיע להשגה של אמת, בלי שלפני כן אוכלים המון חצץ. וכל ספרי תלמידי רבי נחמן מברסלב, וגם הפירוש הפשוט של ספרי רבי נחמן מברסלב עצמו, זה הכל קליפות וחצץ.
כי השכל של הצדיק, הוא נמצא מחוץ לספר שלו. כי הוא כ"כ גדול, עד שהוא לא יכול להתלבש בשום דיבור ובשום צורה. והספר של רבי נחמן מברסלב עצמו, הוא רק צמצומים שונים. וגם הליקוטי מוהרן עצמו, גם הוא לא התכלית.
וגם מי שמבין את כל הליקוטי מוהרן כפשוטו, וגם כדרשו, וגם כסודו ובכל צורה אחרת, וגם מי שמקיים את כל העצות ככתבו וכלשונו, הרי שכל זמן שהוא לא הגיע להשגה של רבי נחמן מברסלב עצמו, הרי שהוא בחוץ לגמרי.
והדרך לדעת האם האדם הגיע לתכלית הידיעה שלא נדע, היא על ידי זה שהאדם בודק האם יש לו תשובה לשאלות שבאות מהחלל הפנוי.
כי בסוף תורה סד, רבי נחמן מברסלב כותב שלעתיד לבוא יתגלה הדעת של החלל הפנוי. ואז יעלמו כל השאלות שיש שם. והוא בחינה אחת עם מ"ש רבי נחמן מברסלב, שלעתיד יתגלה המקיף של הבחירה והידיעה.
וכל זמן שאין לאדם תשובות לשאלות שבאות מהחלל הפנוי, הרי שהוא עדיין רחוק לגמרי מהשלמות ומהשכל של רבי נחמן מברסלב.
כי השכל של רבי נחמן מברסלב, הוא מעל החלל הפנוי, מהבחינה של הסובב כל עלמין, שהיא הא"ס, שהוא מעל החלל הפנוי, מעל הכתר.
ומי שאין לו תשובות לשאלות שבאות מהחלל הפנוי, הרי שהוא עדיין בחוץ לגמרי.
וצריך לעמול וכולי, ולהתסכל בשכל שיש בכל דבר. וכאשר משיג בשכלו את כל מה שיש ביד אנושי להשיג, אז שב שכלו שכל הנקנה.
וכל העצות של רבי נחמן מברסלב, תכליתן היא לגרום לאדם להפוך להיות אדם חכם. ולא טיפש כמו שחושבים המון העם. שחושבים שרבי נחמן מברסלב רצה שהאדם יזרוק את השכל.
אבל רבי נחמן מברסלב רצה שהאדם יזרוק את הטיפשות שלו, ואדרבה יתחבר לשכל האמיתי. כמבואר דיבור זה בחייה מוהרן, על אותו האחד שפירש שהחוכמות שלו יתבטלו, ואמר לו רבי נחמן מברסלב שהטיפשות שלו תתבטל וכולי.
והעצות של רבי נחמן מברסלב, הן כגוף ללא נשמה, אם האדם לא מסתכל על השכל שיש בהן.
ובסופו של דבר, התכלית היא למצוא תשובה לשאלות שבאות מהחלל הפנוי. שזה קיבול השכר וזה התכלית של הכל.
ואיך למצוא תשובות ? על ידי יצירת כלי אין סופי, שיכול להכיל את השכל שיש שם.
ואיך ליצור את הכלי ? על ידי שהולך אחרי האמת לפי בחינתו וכולי ... עד שעולה ועולה, עד שיש לו את הכלי, ואז מקבל את התשובות ובא לציון גואל ...