ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 
      התחברות

מה השכל הכי גדול שאפשר לדבר ממנו?


 הגב
מחבר
אליעד כהן
מנהל הפורום



הצטרפות: ב 25/10/09
מצב חיבור: מנותק
הודעות: 1193
אפשרויות    ציטוט  תגובה נושא: מה השכל הכי גדול שאפשר לדבר ממנו?

חידה

רבי נחמן מברסלב בליקוטי מוהרן מביא שיש שכל מסויים, שהוא השכל הכי גדול שבן אדם יכול להשיג אותו בשכל אנושי ולדבר אותו בשכל של בני אדם.

מהו ?

או במילים אחרות, מהו השכל האחרון שהאדם מגיע אליו, לפני שהוא זוכה לשכל הנקנה ? מה מבינים שם ?
 
רמז: זה קשור לחוכמות של זעיר אנפין מול עתיקא סתימאה ...
אליעד כהן
מנהל הפורום



הצטרפות: ב 25/10/09
מצב חיבור: מנותק
הודעות: 1193
אפשרויות    ציטוט  תגובה
כאן מביא רבי נחמן מברסלב http://breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עַתִּיקָא טְמִיר וּסְתִים
 
כי השכל הכי גדול שאפשר לדבר ממנו במילים, הוא שהכל טוב ושאין שום רע בעולם כלל, רק הכל טוב והכל אחד תמיד.
 
פירוש: מעל השכל הזה, יש שכל נוסף וגדול יותר. אך הוא שכל כ"כ גדול, שהוא לא נכנס במילים, כי הוא מבחינת לפני הבריאה ... ששם אין מילים ואין אותיות דיבור ...
 
השכל הגדול הזה הוא השכל הנקנה. ואם מצטרך לצמצם את השכל הנקנה אל תוך דיבור, נוכל רק לומר שהכל טוב והכל אחד.
 
כי השכל הנקנה הוא בחינת שתיקה, בחינת לפני הבריאה. אך הצמצום שלו הוא שהכל טוב ...
 
ובלשון רבי נחמן מברסלב שם:
 
עַתִּיקָא טְמִיר וּסְתִים, זְעִירָא דְּאַנְפִּין אִתְגַּלְיָא וְלָא אִתְגַּלְיָא
עַתִּיקָא זֶה בְּחִינַת הַמַּקִּיפִין הַנַּ"ל
שֶׁהֵן טְמוּרִים וּסְתוּמִים מִכָּל צַד
בְּכָל הֶמְשֵׁךְ הַזְּמַן שֶׁל עוֹלָם הַזֶּה
וְלא יִתְגַּלֶּה אֶלָּא לֶעָתִיד
אֲבָל בִּזְעֵיר אַנְפִּין
חָכְמוֹת שֶׁל הָאָדָם שֶׁהָאָדָם יָכוֹל לְהַשִּׂיג אוֹתָם
גַּם בָּהֶם יֵשׁ פְּנִימִי וּמַקִּיף
וְכָל אֶחָד לְפִי בְּחִינָתוֹ יֵשׁ לוֹ פְּנִימִי וּמַקִּיף
וְאֵלּוּ הַמְּבוּכוֹת הַנַּ"ל
שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְשֵׂכֶל הָאָדָם לְהַשִּׂיגָם
הֵם מִבְּחִינַת עַתִּיקָא
וְכָל הַחָכְמוֹת שֶׁיָּכוֹל מחַ אֱנוֹשִׁי לְהַשִּׂיג אוֹתָם
הֵם בְּחִינַת זְעִירָא דְּאַנְפִּין

וְלִפְעָמִים הֵם בְּהֶעְלֵם, בִּבְחִינַת עִבּוּר כַּנַּ"ל
וְזֶה בְּחִינַת: לָא אִתְגַּלְיָא
וּכְשֶׁנִּתְגַּלֶּה לוֹ אָז בִּבְחִינַת אִתְגַּלְיָא
וְכָל זְמַן שֶׁהָיָה הַדָּבָר אֶצְלוֹ בִּבְחִינַת לָא אִתְגַּלְיָא, בִּבְחִינַת הֶעְלֵם
הַוֵי אֶצְלוֹ כְּמוֹ סְגֻלָּה כַּנַּ"ל
שֶׁהוּא לְמַעְלָה מִשִּׂכְלוֹ
וְאַחַר כָּךְ כְּשֶׁנִּתְגַּלֶּה לוֹ
אֲזַי יֵיטִיב מִטּוּבוֹ לַאֲחֵרִים כַּנַּ"ל
****
וְהִנֵּה לֶעָתִיד הַכּל יֵדְעוּ אֶת הַשֵּׁם
אֲפִילּוּ עַכּוּ"ם כַּנַּ"ל
"וּמָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה"
אַךְ הַדַּעַת שֶׁיִּהְיֶה לָהֶם אָז
אֶפְשָׁר לָנוּ לֵידַע וּלְדַבֵּר מִמֶּנּוּ
אַךְ הַדַּעַת שֶׁיִּהְיֶה לָנוּ אָז
זֶה אִי אֶפְשָׁר כָּעֵת אֲפִילּוּ לְדַבֵּר מִמֶּנּוּ
כִּי עַכְשָׁו זֶה הַדַּעַת בִּבְחִינוֹת מַקִּיפִים כַּנַּ"ל
...
אֲבָל לֶעָתִיד יְבָרְכוּ עַל הַכּל 'הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב'
כִּי לֶעָתִיד שֶׁיִּתְגַּלֶּה הַדַּעַת
יֵדְעוּ שֶׁאֵין שׁוּם רַע בָּעוֹלָם כְּלָל
רַק כֻּלּוֹ טוֹב וְכֻלּוֹ אֶחָד

****
 
היינו כי בשכל של זעיר אנפין, בשכל הזה יש טוב ורע, כי הוא השכל של העולם הזה.
 
אך בשכל של עתיקא, בשכל הזה הכל טוב והכל אחד.
 
ולא ממש ניתן לדבר ממנו כאן בעולם הזה.
 
לסיכום: השכל הכי גדול שאפשר להשיג אותו בשכל אנושי ולדבר ממנו במילים, הוא השכל שהכל טוב ושהכל אחד.
 
אך עדיין יש שכל אחר גדול יותר, שהוא השכל הנקנה, השכל של עתיקאה סתימאה, שהוא כולו בבחינת שתיקה ואי אפשר לדבר ממנו כלל בדיבור, אלא רק לדעת אותו וכולי
כאן מביא רבי נחמן מברסלב http://breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עתיקא טמיר וסתים
עתיקא טמיר וסתים, זעירא דאנפין אתגליא ולא אתגליא
עתיקא זה בחינת המקיפין הנ"ל
שהן טמורים וסתומים מכל צד
בכל המשך הזמן של עולם הזה
ולא יתגלה אלא לעתיד
אבל בזעיר אנפין
חכמות של האדם שהאדם יכול להשיג אותם
גם בהם יש פנימי ומקיף
וכל אחד לפי בחינתו יש לו פנימי ומקיף
ואלו המבוכות הנ"ל
שאי אפשר לשכל האדם להשיגם
הם מבחינת עתיקא
וכל החכמות שיכול מח אנושי להשיג אותם
הם בחינת זעירא דאנפין

ולפעמים הם בהעלם, בבחינת עבור כנ"ל
וזה בחינת: לא אתגליא
וכשנתגלה לו אז בבחינת אתגליא
וכל זמן שהיה הדבר אצלו בבחינת לא אתגליא, בבחינת העלם
הוי אצלו כמו סגלה כנ"ל
שהוא למעלה משכלו
ואחר כך כשנתגלה לו
אזי ייטיב מטובו לאחרים כנ"ל
והנה לעתיד הכל ידעו את השם
אפילו עכו"ם כנ"ל
"ומלאה הארץ דעה"
אך הדעת שיהיה להם אז
אפשר לנו לידע ולדבר ממנו
אך הדעת שיהיה לנו אז
זה אי אפשר כעת אפילו לדבר ממנו
כי עכשו זה הדעת בבחינות מקיפים כנ"ל
...
אבל לעתיד יברכו על הכל 'הטוב והמטיב'
כי לעתיד שיתגלה הדעת
ידעו שאין שום רע בעולם כלל
רק כלו טוב וכלו אחד

אליעד כהן
מנהל הפורום



הצטרפות: ב 25/10/09
מצב חיבור: מנותק
הודעות: 1193
אפשרויות    ציטוט  תגובה
ראה כעין זה כאן http://www.eip.co.il/?key=335 - שכל. מהי הידיעה הגדולה ביותר שהשכל האנושי יכול לדעת אותה ?
 
שכל. פילוסופיה. מהו השכל הגדול ביותר והידיעה הגדולה ביותר ששכל אנושי יכול להגיע אליה ?

תשובה: ידיעת הטוב האמיתי.

מהותו של הטוב האמיתי, היא מהותה האמיתית של המציאות.

כאשר האדם חוקר ומעמיק בשכלו ומבין מהי מהותה של המציאות באמת, בסופו של דבר הוא מבין שהמציאות כולה היא טוב אמיתי.

כל דבר שאותו יודע האדם מבוסס על ידיעות אחרות.

במציאות קיימת רק ידיעה אחת שאפשר לדעת אותה בלי לדעת ידיעות אחרות.

מהי הידיעה הזאת ?

זאת הידיעה שהיא הבסיס של כל הידיעות.

המהות של המציאות = הידיעה שעליה מבוססות כל הידיעות כולן.

ידיעת המהות של המציאות = ידיעת האחדות.

האדם חווה את כל המציאות כולה כדבר אחד.

לחוות את המציאות כולה כדבר אחד = ביטול האגו.

אין אגו בתוך המציאות, אלא יש רק את המהות של המציאות.

כאשר האדם יודע את הידיעה הזאת, הוא מרגיש שלמות וטוב אמיתי.

ומדוע זו הידיעה הגדולה ביותר ?

משום שלא ניתן לדעת יותר ממנה.

ידיעת המהות של המציאות, היא הידיעה הבסיסית ביותר שאפשר להגיע אליה.

היא השורש של כל הידיעות כולן.

ולכן לא ניתן לדעת יותר ממנה.

גם אם האדם ינסה להבין את המהות הפנימית יותר של המהות המאחדת של המציאות, הרי שהוא לא ימצא שום הבדל מהותי בין הרמות השונות.

כך שלא ניתן לדעת יותר מהידיעה הזאת.

להבין מהי מהותה של המציאות = הידיעה הגדולה ביותר.

כאשר האדם מבין מהי מהותה של המציאות, הוא בעצם מבין שכל המציאות כולה היא טוב אמיתי.

מאחר שמצד המהות של המציאות הכל זה אחדות גמורה.

וממילא אין רע.

וכשאין רע אז הכל טוב אמיתי ללא סיבה.

ידיעת המהות של המציאות = ידיעת האחדות של המציאות = ידיעת הטוב האמיתי.

אליעד כהן
מנהל הפורום



הצטרפות: ב 25/10/09
מצב חיבור: מנותק
הודעות: 1193
אפשרויות    ציטוט  תגובה
וגם http://www.eip.co.il/?key=387 - לדעת שהכל טוב. מה ידיעה מלאה ואמיתית שהכל טוב ?
 

לדעת שהכל טוב.

לדעת שהכל טוב = שלמות רגשית.

כל זמן שהאדם אינו יודע בידיעה מלאה ושלמה שהכל טוב, הרי שהוא תמיד ירגיש חסר.

לא משנה מה יהיה לאדם, הוא תמיד ימשיך לרצות.

או לרצות שיהיה לו טוב יותר, או לרצות שלא יהיה לו פחות טוב.

בכל מקרה, תחושת החסר והרצון התמידי תמיד ימשיכו להציק לאדם, גם אם יהיה לו את כל מה שהוא רוצה.

רצון = חסר >< שלמות רגשית.

המצב היחיד שבו האדם משתחרר מהרצון ומהחסר, הוא המצב שבו הוא יודע בידיעה שלמה שהכל טוב.

כאשר האדם יודע שהכל טוב, הרי שממילא הוא מפסיק לרצות יותר טוב, כי אין יותר טוב והכל תמיד הכי טוב בשלמות שאין שלמות אחריה.

וכמובן שהוא גם לא מפחד מכך שיהיה לו פחות טוב, מאחר שאין פחות טוב והכל טוב בשלמות תמיד.

כאשר האדם יודע שהכל טוב = אין יותר / פחות טוב = אין יותר / פחות רע = הכל טוב תמיד באמת.

כאשר האדם משתחרר מהרצון שלו לחלוטין, אז הוא מרגיש טוב באמת.

מהי ידיעה שלמה שהכל טוב ?

מי שינסה לדעת שהכל טוב כדי להרגיש טוב, הרי שזה עדיין לא יהיה מושלם.

ז"א כל זמן שהידיעה שהכל טוב, אינה נובעת מידיעת האמת הבלתי תלויה שהכל טוב, אלא רק מתוך אמונה בכך שהכל טוב, הרי שזו ידיעה שאינה שלמה.

אם האדם לא יודע שהכל טוב, ומשום כך הוא רוצה לחשוב שהכל טוב כדי להרגיש טוב, אז כמובן שזה יותר טוב להאמין באמת שהכל טוב, מאשר לחיות בטעות ולחשוב שיש רע כלשהו.

אך יחד עם זאת, זאת עדיין לא ידיעה שלמה שנובעת מידיעת האמת.

ידיעה שלמה = כאשר כל התודעה של האדם, יודעת אך ורק את הידיעה שהכל טוב, ללא שום ידיעה נוספת.

פירוש:

כל זמן שהאדם יודע שהכל טוב + עוד ידיעה כלשהי, הרי שהידיעה שהכל טוב אינה ידיעה שלמה.

כאשר האדם יודע שהכל טוב + יודע את ה"אני" שלו, הרי שזו אינה ידיעה שלמה. מאחר שהאדם אינו יודע עדיין שהכל טוב בלב שלם.

ידיעה שלמה היא ידיעה שאינה משאירה מקום לשום דבר אחר מלבדה.

ידיעה שלמה בלב שלם = האדם יודע אך ורק שהכל טוב ואינו יודע שום דבר אחר מלבד הידיעה הזאת, אפילו לא את ה"אני" שלו.

כיצד ניתן להגיע לזה ?

על ידי חיפוש האמת האובייקטיבית של המציאות.

האמת האובייקטיבית של המציאות היא הדבר היחיד שאינו תלוי ב"אני" של האדם.

מה בדיוק לחפש ?

לחפש את המהות של ה"אני".

ידיעת המהות הפנימית של ה"אני" אינה תלויה בידיעת הלבוש החיצוני של ה"אני".

כאשר האדם מחפש את האמת האובייקטיבית של המציאות על המהות של ה"אני" שלו, דהיינו מחפש את האמת ללא שום אינטרס עצמי / שיקול אגו כלשהו, על ידי זה הוא רואה את האמת שהכל טוב, ויודע את זה בידיעה שלמה = שלמות רגשית.

אנוכיננחנחמנחמן
חדש



הצטרפות: ב 29/12/09
מצב חיבור: מנותק
הודעות: 12
אפשרויות    ציטוט  תגובה
הנה לענין שכל ר"ת  שיפכי כמים ליבך  שידוע שהוא רומז לתהלים כי בחינת  שכל= שלוש כל =קנ שהוא ספר התהלים כמו שנאמר בבירכת המזון ..כשם שבירכת את אבותינו אב" יצח" ויעקוב בכל מכל כל שהוא ברכת השכל ואז זוכה לתלת מוחין שהם שלוש כפול שלוש ונותן תשע שהוא בחינת סיפורי מעשיות מנשים קדמוניות כי תשעה ירכי לידה [ ירחי ] שנת ה"תשע והוא "חכמת נשים בנתה ביתה " וזוכה לתיבת ננח סבא דסבין שאמר רבינו על זה השכל ..אפילו כתר עליון קטן עליו... והוא בסוד החוכא הגדולה שהיום שוחק מהלילה בשני בנים שנחלפו {סבא צוחק } כי ביום לא מועיל הנר ...אבל אנחנו שזכינו לזה השכל העולם חושב אותנו למשוגעים ולא מוכנים לקבל כי הוא שנקרא יעקוב בחר לו יה..ולואי שנקבל בנינו אחד מהשני בברסלב כמו שאמר רבי נתן כל העולם הזה משוגע  רק אני היכרתי אחד נורמלי
אליעד כהן
מנהל הפורום



הצטרפות: ב 25/10/09
מצב חיבור: מנותק
הודעות: 1193
אפשרויות    ציטוט  תגובה
נשלח במקור על ידי אנוכיננחנחמנחמן

ולואי שנקבל בנינו אחד מהשני בברסלב כמו שאמר רבי נתן כל העולם הזה משוגע  רק אני היכרתי אחד נורמלי
 
שאלת השאלות היא ... זה אם אתה נחשב למשוגע בעיניך, אז מאיפה אתה יודע שהכרת אחד נורמאלי ?!
 
וכי המשוגע יודע מיהו הנורמאלי ?
 
אתה מקסימום יכול לחשוב שאתה משוגע ... אך כל זמן שאתה משוגע ... אינך יודע מיהו הנורמאלי ...
 
אמור, אני משוגע ... וכולם משוגעים ... והכרתי משוגע אחר שנראה שהוא שונה מכולם בצורת המחשבה שלו ...
 
אך כל זמן שהאדם עצמו אינו נורמאלי... הוא לא יודע מיהו הנורמאלי ומיהו המשוגע ...
 
כי משוגע ... לא באמת מסוגל להבין את הנורמאלי ...
 
כי אילו ידעתיו הייתיו. ואם לא הייתיו ממילא לא ידעתיו.
אנוכיננחנחמנחמן
חדש



הצטרפות: ב 29/12/09
מצב חיבור: מנותק
הודעות: 12
אפשרויות    ציטוט  תגובה
אבל אני ידעתיו וקצת היתיו { מתנה ממנו כמובן } וכמו שאמר החכם אילו ידעתיו היתיו ס"ת ו ו ו הוא אשר דימו בקליפה לענין 666 וארמיזה לך שתיים ראשונות שהלוחות היו ואו על ואו כ"ש שש אנוכי על אמרתך והם שש ראשונות של ק"ש שמע ישראל....שש תיבות  והן ששתחתונות ברוך שם ....שהם שש שעות בלילה של תיקון חצות ושש שעות ביום של איכה תרביץ בצהרים שלמה אהיה כעטיה על עדרי חבריך...כי אנחנו מקבלות את התורה מרבינו ולא מהספרים ..סליחה כרגע צריכה ללכת ממתינים לי תודה על התגובה
אליעד כהן
מנהל הפורום



הצטרפות: ב 25/10/09
מצב חיבור: מנותק
הודעות: 1193
אפשרויות    ציטוט  תגובה
נשלח במקור על ידי אנוכיננחנחמנחמן

אבל אני ידעתיו וקצת היתיו { מתנה ממנו כמובן }
 
בעקרון אצל רבי נחמן מברסלב אין ממוצע. או ידעתיו והייתיו או שלא. אין דבר כזה להיות קצת. או שאתה חי או מת.
 
וכן, אני זוכר את מ"ש רבי נחמן מברסלב שהוא יודע קצת מגדולת השי"ת ... אבל זה עניין אחר ...
חידוש
מתקדם



הצטרפות: ב 06/01/10
מצב חיבור: מנותק
הודעות: 314
אפשרויות    ציטוט  תגובה
כתיב 'ויהי דויד לכל דרכיו משכיל ויהוה עמו כן יהיה עמנו תמיד"
והנה סיימה התורה משה-לעיני כל ישראל הן ר"ת מלכי. ונחסר האות ש .  כ"ש שלמה המלך . מי יתנך כאח לי יונק שדי אמי.  כי האות ש רומז להויה סוד התלת מוחין הם האבות הקדושים.
והן רמוזין במלה ברא-שית. כי נותן .ש*תי=תי תי תי=קדוש קדוש קדוש=1230=רלא. היא בחינת יש-רלא.
שאמרו .אתה קדוש ושמך קדוש וקדושים בכל יום יהללוך סלה.
והוא השכל של ישראל. כ"ש רבי עקיבא "חיה אחת עומדת ברקיע ושמה ישראל "
אבל צריך בשביל זה השכל לחבר את תלת אבהן שכל אחד כלול משלושה ונותן 9. כנגד תשעה ירחי לידה. ואז זוכה ללידת המוחין מתעלומותן, 10 דבריה (מהשיר של ההגדת פסח )
 הגב


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 16_02_2019 השעה 15:04:31