![]() |
חיפוש בספרי ברסלב
|
![]() |
![]() |
|
הגב ![]() |
עמוד 1 2 3 > |
מחבר | |
avi ![]() מתקדם ![]() |
![]() |
בתורה ס"ו אומר רבינו "אז יהיה יומא דדינא רבא שיהיה האדם נדון על כל מעשה על כל פרט ופרט ולא יותרו לו על שום דבר קטן כי אין שכחה לפניו יתברך, והכל יהיה נזכר לו אז ואזי כשיהיה מפלת הרשעים וישובו וירא" וכו' היינו שאין משוא פנים וכל אחד יצטרך לתת דין וחשבון על מעשיו
ואילו בתורה כ"ב אומר ע"י בקשת סלח נא נמשך מבח'י נעשה ונשמע הנ"ל בחי' תורת ה' ותפלת ה' שמשם כל סליחות העונות בבחי' ביום ההוא יבוקש עון ישראל ואיננו הנ"ל ומשם כל קדושת חנוכה שהוא בחי' חנוכת הבית המקדש ששם עיקר כלליות תורת ה' ותפלת ה' " וכו' היינו שיבקשו איפה יש עוד עוונות כדי לעשות מהם תורות גבוהות
מהו ישוב הסתירות שבין התורות ?
|
|
![]() |
|
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
האם תרצה לחדד את השאלה ? איפה בדיוק הסתירה ?
יחד עם זאת, לגבי הציטוט הראשון יש לבאר את העניין הבא.
והוא כי השי"ת משלם במזומן. ולא בצ'קים דחויים. וצדיק הוא זה שטוב לו ורשע הוא זה שרע לו. וכפי שהתבאר כאן בפורום בהרחבה.
ראה כאן http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=134 - צדיק ורע לו רשע וטוב לו - מידה כנגד מידה ?
ובאמת מצד האמת השי"ת נפרע מהאדם ומדקדק עם כל אחד ואחד כחוט השערה, כבר כאן בעולם הזה.
ולעתיד לבוא יראו את זה. אך זה קורה כבר עכשיו.
בין כך ובין כך, מפלת הרשעים והנקמה ברשעים וכולי לעתיד לבוא, אין הכוונה כי בתכלית הסופית שכולו טוב, שמישהו יקבל עונש וכולי ... כי העונש הוא במזומן ובמדוייק בזמן אמת.
מפלת הרשעים משמעותו העניין של זביחת היצר הרע לעתיד לבוא. היינו שכל הרע יפול ויראו שכולו טוב.
הנקמה שתהיה ברשעים, בקליפות וכולי, היינו שיראו כיצד כל הרע הוא טוב.
וע"ז הדרך ביאר רבי נחמן מברסלב את העניין של "נתן בו את עיניו ועשאו לגל של עצמות", שזה אינו עונש, אלא שכר !
שהצדיק יש לו את עיני ה, דהיינו שהוא רואה את המציאות כפי מה שהשי"ת רואה אותה, בבחינת ה הדעת שיש לצדיק שהשלים את דעתו.
וכאשר הוא נותן את זה לרשע, עי"ז הרשעות נופלת וכולי.
בין כך ובין כך, אף אחד לא הולך לסבול בשום שלב.
היחיד שהולך לסבול ולמות וכולי ... זה הדמיון של הבן אדם שלא מבין מה קורה איתו ...
|
|
![]() |
|
avi ![]() מתקדם ![]() |
![]() |
ציטוט מתורה כ"ב :
וְזֶה: בַּיּוֹם הַהוּא יְבֻקַּשׁ עֲוֹן יִשְׂרָאֵל וְאֵינֶנּוּ כִּי לֶעָתִיד יִהְיֶה כֻּלּוֹ תְּשׁוּבָה וְעַל יְדֵי הַתְּשׁוּבָה זְדוֹנוֹת נַעֲשִׂין זְכֻיּוֹת וְיִהְיֶה נַעֲשֶׂה מֵעֲבֵרוֹת יִשְׂרָאֵל תּוֹרָה וְעַל כֵּן יְבֻקְּשׁוּ אָז הָעֲוֹנוֹת כִּי יְבַקְשׁוּ וִיחַפְּשׂוּ אָז אַחַר עֲוֹנוֹת יִשְׂרָאֵל אֵיךְ לוֹקְחִין עוֹד אֵיזֶה עָוֹן כְּדֵי לַעֲשׂוֹת מִמֶּנּוּ תּוֹרָה וְאֵינֶנּוּ כִּי יִהְיוּ כָּל הָעֲוֹנוֹת נִכְלָלִין בְּאַיִן הַיְנוּ בְּאֵין סוֹף שֶׁשָּׁם הָעֲוֹנוֹת נִתְהַפְּכִין לִזְכֻיּוֹת עַל יְדֵי הַתְּשׁוּבָה שֶׁזֶּהוּ בְּחִינוֹת 'יְרִידָה תַּכְלִית הָעֲלִיָּה' הַנַּ"ל .וְזֶה: "שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל וְכוּ' כִּי כָשַׁלְתָּ בַּעֲוֹנֶךָ" הַיְנוּ עַל יְדֵי הַתְּשׁוּבָה יִהְיֶה נַעֲשֶׂה מֵהָעֲבֵרוֹת בְּחִינַת מַכְשֵׁלָה שֶׁהוּא הַתּוֹרָה, כַּנַּ"ל . א"כ רואים כאן שיחפשו עוונות לשם עשיית תורה חדשה היינו שיתגלה גם למפרע שגם העוונות היו רצון ה' וא"כ מדוע יהיה נדון האדם ? אולי בגלל שלא עשה תשובה בשעת מעשה ?
|
|
![]() |
|
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
תתבונן בתגובה הקודמת ותראה שכבר השבתי לך.
האדם נדון בזמן אמת בלבד. ולעתיד לבוא יתגלה שהאדם נדון בזמן אמת בלבד. אך לא מעבר לכך.
וזה בחינה אחת עם מ"ש רבי נחמן מברסלב במספר מקומות, שהעוונות הם נוקמים באדם. וכיו"ב שהבגדים נוקמים באדם. וכיו"ב שהפאים נוקמים באדם.
דהיינו רבי נחמן מברסלב מרמז שלא השי"ת נוקם באדם, כי מפי עליון לא תצא הרעות והטוב. אלא הכל זה בזמן אמת מצד האדם עצמו בלבד.
|
|
![]() |
|
avi ![]() מתקדם ![]() |
![]() |
אם הכל בזמן אמת בלבד היינו שהאדם נידון באותו רגע....
אז מה עניין כל העונשים שכתובים בספרים שיקבל האדם בעולם האמת..כף הקלע וכדו' ? ועוד דבר. לכאורה קיים פרדוקס עצום בעצם עניין הוידוי שאדם צריך לעשות בתשובה כי מצד אחד זה מראה שהוא ישות נפרדת מהבורא, וזאת התודעה שקיימת אצל רוב ככל העולם, וזה מביא אותו לפעמים לחטוא ולכן צריך וידוי ותשובה מצד שני, בראייה של אחדות הפשוטה, להגיד "חטאתי" לא רק שזה מראה שאני מחזיק עצמי כמי שיכול לעשות משהו חוץ מרצונו ית', שזה עצמו חוצפה כלפי שמיים, אלא שזה ממש כמו להגיד שקר, כי גם אם נפלתי לא יצאתי מרצונו |
|
![]() |
|
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
לגבי שאלת העונשים, מי שמכיר את שורש העניין יודע שכל העונשים האלו מתרחשים גם כאן בעולם הזה וגם בעולם הבא. כפי שאמר רבי נחמן מברסלב שמי שמכיר את עניין העוונות יודע שהם הרבה יותר קשים מכל הצרות שבעולם. כך שמי שיש לו את השכל של הצדיק האמת, הוא יודע שהעונש הכי גדול זה לעשות עוונות, כי הם נוקמים בו כאן ממש.
לגבי שאלת הוידוי, קודם כל גם בגלל זה אמר רבי נחמן מברסלב שעיקר התשובה היא שלא יחזור על מעשיו. דבר נוסף יש כאן את שאלת הבחירה והידיעה שאני לא הולך ליישב אותה כאן.
|
|
![]() |
|
avi ![]() מתקדם ![]() |
![]() |
עכשיו קצת סתרת דבריך...
מקודם כתבת "האדם נדון בזמן אמת בלבד. ולעתיד לבוא יתגלה שהאדם נדון בזמן אמת בלבד. אך לא מעבר לכך".
ועכשיו אתה אומר " מי שמכיר את שורש העניין יודע שכל העונשים האלו מתרחשים גם כאן בעולם הזה וגם בעולם הבא"...
עניין העוונות הוא קשה מאוד בגלל שהעונש הוא להרגיש נפרד מהשי"ת (אע"פ שבפועל אין פירוד) וזה מתרחש בעוה"ז ובעיקר בעולם הבא.
הרי חז"ל אמרו ששעה אחת בגיהנם (שעניינו הסתר הפנים מה') קשה משבעים שנה של יסורי איוב בעוה"ז !!!, שלא לדבר על עונשים יותר קשים מגיהנם כמו גלגול בחי ובדומם, רח"ל. ועוד מובא שהתנא רבי יוחנן שכידוע לא פסיק פומיה מגירסא ,לפני שנפטר היה בפחד נורא מהדין של עוה"ב עד שאמר שאינו יודע באיזו דרך מוליכין אותו....
וזה מה שרבינו אומר בתורה ס"ו שלעת"ל ביום הדין הגדול לא יוותרו לו לאדם על שום דבר....
ואני שאלתי ממה שכתב בתורה כב ששם אומר בטוי חיובי..שיבקשו עוונות ישראל לעשות מהם תורה..
היינו שלעת"ל שאז יתוקן עניין מיעוט הירח ויבינו שחטאי ישראל לא היו כפשוטם....
וזה לכאורה סתירה לנאמר עד כה לעיל..
|
|
![]() |
|
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
אין כאן שום סתירה ואני אסביר את עצמי. האדם נענש תמיד בזמן אמת כחוט השערה על עוונותיו.
וכאשר האדם כאן בעולם הזה, אז הוא נענש על מה שהוא עושה כאן בעולם הזה. וכאשר האדם נפטר בעולם הזה, אז הוא נענש בעולם הבא על העוונות שהוא עושה בעולם הבא. ז"א הוא לא נענש שם על מה שהוא עשה כאן, אלא נענש שם על העוונות שהוא עושה שם.
כי כבר הבאנו כאן בפורום שמנקודת מבטם של אלו שבעולם העשייה הגשמי עם הגוף, מנקודת המבט הזאת אי אפשר לעשות מצוות ועברות אחרי הפטירה. אך רבי נחמן מברסלב מביא במספר מקומות שהצדיק עושה מצוות גם בלי גוף. ושאפשר לחזור בתשובה גם בגהנום. כי הכל בחינה אחת עם זה שגם השי"ת עושה מצוות גלי גוף.
ומצד הבחינה הזאת של קיום התורה האמיתית שהיא תורת ה ממש, מצד הבחינה הזאת האדם יכול לעשות ועושה מצוות ועברות ויכול לחזור בתשובה וכולי גם אחרי מותו.
ולכן גם אחרי מותו של האדם, גם אז הוא נענש על העברות שהוא עושה בעולם הבא, עברות בייחס לתורת ה ממש, שאותה צריך לקיים גם בלי גוף.
*
דבר נוסף, שים לב שיש 2 עולם הבא. יש עולם הבא שהוא אחרי הפטירה, שאין חילוק בינו לבין העולם הזה בשום דבר ועניין, כפי מ"ש רבי נחמן מברסלב שאין חילוק רק שעכשיו הוא כאן ואח"כ שם. אך יש גם עולם הבא אחר, שהוא התכלית הסופית של כל הבריאה כולה, ששם הכל יומתק.
כשרבי נחמן מברסלב מדבר על העולם הבא שכולו טוב, הוא מדבר על התכלית הסופית ולא על אחרי הפטירה. כי גם אחרי הפטירה, גם שם יש עולם הבא, וגם אח"כ יש עולם הבא וכולי ...
|
|
![]() |
|
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
לגבי רבי יוחנן בן זכאי שפחד, לא צריך לעשות ספקולציות, כי רבי נחמן מברסלב כבר ביאר את העניין הזה ממש, והוא כי כל אחד ואחד לפני שהוא מגיע לגן עדן, גם הוא חייב לעבור בגהנום מסיבות שונות. כך שזאת הסיבה שבגללה הוא פחד.
|
|
![]() |
|
avi ![]() מתקדם ![]() |
![]() |
זה שאתה אומר שיש קיום מצוות גם אחרי פטירתו של האדם זה הפך גמרות מפורשות והנה אחת מהן :"הכי קאמר לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצות קודם שימות שכיון שמת בטל מן התורה ומן המצות ואין להקב"ה שבח בו והיינו דאמר ר' יוחנן מאי דכתיב (תהילים פח) במתים חפשי כיון שמת אדם נעשה חפשי מן התורה ומן המצות" (שבת,ל),ע"כ. וזה אמר לא אחר מאשר רבי יוחנן עצמו המדובר לעיל בחיי מוהר"ן.
ומה תאמר כל עניין עונש הגילגולים שכותב האר"י בפירוש שחור ע"ג לבן ש"אחרי פטירת האדם נפרעים ממנו על חטאתיו קודם שיכניסוהו לגיהנם "(עיין שער הגילגולים- ענייןד' חלוקי כפרה) ומי שלמשל מזלזל בברכות ענשו להתגלגל באמת מים וע"ש כל העונשים שבאים על האדם אחרי פטירתו על עוונות שעשה בעוה"ז ועוד כהנה רבות.
|
|
![]() |
הגב ![]() |
עמוד 1 2 3 > |
מעבר לפורום |