ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

מה היה החטא של משה רבנו?


 הגב
מחבר
אליעד כהן
מנהל הפורום

נושא: מה היה החטא של משה רבנו?
כיצד רבי נחמן מברסלב מבאר כאן http://breslev.eip.co.il/?key=68 את החטא של משה שמנע ממנו להכנס לארץ ?

ומדוע בעצם החטא של משה מנע ממנו בהכרח להכנס לארץ ? ז"א מדוע החטא הזה עצמו של משה, הוא בחינת פגם ארץ ישראל ?
אליעד כהן
מנהל הפורום

תשובה: ראשית נצטט את לשון רבי נחמן מברסלב עצמו:
 
וּכְשֶׁמִּתְפַּלֵּל קדֶם הַדְּרוּשׁ
צָרִיךְ לְהִתְפַּלֵּל בְּתַחֲנוּנִים
וִיבַקֵּשׁ מֵאֵת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַתְּנַת חִנָּם
וְלא יִתְלֶה בִּזְכוּת עַצְמוֹ

אַף עַל פִּי שֶׁעַכְשָׁו נִתְעוֹרֵר מַטֵּה עֻזּוֹ שֶׁל עֲבוֹדָתוֹ
אֵין זֶה הַמַּטֶּה כְּדֵי לְהִתְגָּאוֹת
אֶלָּא כְּדֵי לְהַכְנִיעַ הָרָע שֶׁבָּעֵדָה
כִּי בְּרַבִּים יֵשׁ בָּהֶם טוֹבִים וְרָעִים
וְצָרִיךְ לְהַכְנִיעַ הָרָע שֶׁבָּרָעִים כַּנַּ"ל
אֲבָל לִפְנֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ
יַעֲמד כְּדַל וּכְרָשׁ וִידַבֵּר תַּחֲנוּנִים
וְלא יִתְלֶה בְּשׁוּם זְכוּת
וזהו: "וָאֶתְחַנַּן אֶל ה' בָּעֵת הַהִיא לֵאמר"
שֶׁצָּרִיךְ לְדַבֵּר תַּחֲנוּנִים
בְּשָׁעָה שֶׁרוֹצֶה לוֹמַר
הַיְנוּ קדֶם הַדְּרוּשׁ
וְזֶהוּ טָעוּת שֶׁטָּעָה משֶׁה
שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אָמַר לְמשֶׁה.
"קַח אֶת הַמַּטֶּה וְהַקְהֵל אֶת הָעֵדָה וְדִבַּרְתָּ אֶל הַסֶּלַע לְעֵינֵיהֶם"
שֶׁיִּקַּח מֶמְשֶׁלֶת עֻזּוֹ
שֶׁיֵּשׁ לוֹ מִמִּצְווֹת וּמִמַּעֲשִׂים טוֹבִים שֶׁלּוֹ
"וְהַקְהֵל אֶת הָעֵדָה"
כִּי בִּשְׁעַת הַקְהֵל
שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם גַּם רָעִים
צָרִיךְ מַטֵּה עז כְּדֵי לְהַכְנִיעַ רִשְׁעָתָם כַּנַּ"ל
וְאַחַר כָּךְ "וְדִבַּרְתָּ אֶל הַסֶּלַע לְעֵינֵיהֶם"
'אֵין דִּבּוּר אֶלָּא נַחַת'
שֶׁיִּשְׁפּךְ שִׂיחוֹ וּתְפִילָּתוֹ בְּתַחֲנוּנִים כְּדַל וּכְרָשׁ
אֶל הַסֶּלַע
הַיְנוּ לֵב הָעֶלְיוֹן כַּנַּ"ל
לְעֵינֵיהֶם דַּיְקָא
שֶׁיִּהְיֶה הַקָּהָל בִּשְׁעַת מַעֲשֶׂה
כְּדֵי שֶׁיְּקַשֵּׁר אֶת עַצְמוֹ עִם נִשְׁמָתָם כַּנַּ"ל
וְהוּא לא כֵן עָשָׂה
שֶׁזָּכַר טוּבוֹ וְצִדְקָתוֹ בִּשְׁעַת תְּפִילָּתוֹ
שֶׁלּא הִשְׁתַּמֵּשׁ עִם הַמַּטֶּה בִּשְׁבִיל הַקָּהָל
אֶלָּא הִשְׁתַּמֵּשׁ עִם הַמַּטֶּה בִּשְׁעַת תְּפִילָּתוֹ
וְזֶה בְּחִינַת: "וַיָּרֶם משֶׁה אֶת יָדוֹ"
יָדוֹ זֶה תְּפִילָּתוֹ
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וַיְהִי יָדָיו אֱמוּנָה"
תַּרְגּוּמוֹ: פְּרִישָׂן בִּצְלוֹ
שֶׁהֵרִים אֶת תְּפִילָּתוֹ
וְלא קִשֵּׁר אֶת עַצְמוֹ עִם הַקָּהָל
"וַיַּךְ אֶת הַסֶּלַע בְּמַטֵּהוּ פַּעֲמָיִם"
כִּבְיָכוֹל "הִכָּה צוּר וַיָּזוּבוּ מָיִם"
שֶׁהִכָּה לֵב הָעֶלְיוֹן
כְּמוֹ שֶׁלּוֹקְחִין אֵיזֶה דָבָר בְּכחַ וּבְאנֶס
כִּי בָּא בְּכחַ מַעֲשָׂיו הַטּוֹבִים
וְזֶהוּ הַכָּאַת הַסֶּלַע פַּעֲמַיִם
הַכָּאָה אַחַת
שֶׁלָּקַח בֵּאוּרֵי הַתּוֹרָה בְּכחַ וּבְאנֶס
וְלא בִּקֵּשׁ מַתְּנַת חִנָּם כַּנַּ"ל
וְהַכָּאָה אַחַת
כִּי מִי שֶׁדּוֹחֵק אֶת הַשָּׁעָה, שָׁעָה דּוֹחַקְתּוֹ
וְנִסְתַּלֵּק קדֶם זְמַנּוֹ
דהיינו בפשיטות, שמשה רבנו ביקש לזכות להגיע לארץ ישראל בזכות המצוות והמעשים טובים שלו, ולא במתנת חינם לגמרי.
 
ומעין זה מובא גם:
http://breslev.eip.co.il/?key=31 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ב - אֱמר אֶל הַכּהֲנִים
 
וְאִי לא הֲוֵי מִקָּרְבִינָן לִסְפִינְתָּא
הַיְנוּ: "לְמַעֲנִי לְמַעֲנִי אֶעֱשֶׂה זאת"
כִּדְאִיתָא בַּמִּדְרָשׁ "מִי הִקְדִּימַנִי וַאֲשַׁלֵּם לוֹ"
'מִי עָשָׂה לִי מְזוּזָה קדֶם שֶׁנָּתַתִּי לוֹ בַּיִת' וְכוּ'
נִמְצָא, שֶׁכָּל מַעֲשִׂים טוֹבִים שֶׁלָּנוּ וְכָל הַתְּפִילּוֹת הַכּל מֵאִתּוֹ
וְאֵין רָאוּי לַחֲשׁב לְקַבֵּל שָׂכָר עַל שׁוּם דָּבָר.
וְאַף עַל פִּי שֶׁנִּרְאֶה, שֶׁעַל יְדֵי תְּפִילָּתֵנוּ וְתוֹרָתֵנוּ יִהְיֶה הַגְּאֻלָּה
אַף עַל פִּי כֵן צְרִיכִין אֲנַחְנוּ לְחַסְדּוֹ, שֶׁבְּחַסְדּוֹ יִגְאַל אוֹתָנוּ

 
וכאן מובא http://breslev.eip.co.il/?key=40 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה יא - אֲנִי ה' הוּא שְׁמִי
 
וְלָא מְטֵי לְאַרְעָא
הַיְנוּ שֶׁעַל יְדֵי הֶעָווֹן הַזֶּה
עֲדַיִן לא חָזַרְנוּ לְאַרְצֵנוּ
כִּי עַל יְדֵי הֶעָווֹן הַזֶּה שֶׁהוּא הַגַּדְלוּת
שֶׁהוּא כְּעוֹבֵד עֲבוֹדָה זָרָה
בְּחִינַת שֶׁבַע בָּתֵּי עֲבוֹדָה זָרָה
עַל יְדֵי זֶה גָּלִינוּ מֵאַרְצֵנוּ כַּנַּ"ל
וְעַל יְדֵי זֶה עֲדַיִן לא חָזַרְנוּ לְאַרְצֵנוּ
הַכּל עַל יְדֵי הֶעָווֹן הַזֶּה שֶׁל הַגַּדְלוּת
שֶׁהוּא בְּחִינַת עֲבוֹדָה זָרָה כַּנַּ"ל
וְלָא מִשּׁוּם דִּנְפִישֵׁי מַיָּא הַיְנוּ
לא תּאמַר שֶׁבִּשְׁבִיל זֶה לָא מְטֵי לְאַרְעָא
דְּהַיְנוּ שֶׁאֵין יְכוֹלִין לְהַגִּיעַ וְלָשׁוּב לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל
מִשּׁוּם דִּנְפִישֵׁי מַיָּא
מֵחֲמַת שֶׁהָעַכּוּ"ם הֵם רַבִּים
בְּחִינַת "רַבִּים הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה"
שֶׁהֵם בְּחִינַת מַיִם רַבִּים
אֶלָּא מִשּׁוּם דִּרְדִיפֵי מַיָּא
שֶׁהֵם רוֹדְפִים אַחַר
הַכָּבוֹד
שֶׁהוּא בְּחִינַת מַיִם
בְּחִינַת "אֵל הַכָּבוֹד הִרְעִים, ה' עַל מַיִם רַבִּים"
עַל יְדֵי זֶה אֵין יְכוֹלִין לְהַגִּיעַ וְלַחֲזר לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל
הַיְנוּ עַל יְדֵי רְדִיפַת הַכָּבוֹד וְהַגַּדְלוּת
כִּי עִקַּר אֲרִיכַת הַגָּלוּת שֶׁאֵין יְכוֹלִין לָשׁוּב לְאַרְצֵנוּ
הוּא רַק מֵחֲמַת עֲווֹן הַגַּדְלוּת וּרְדִיפַת הַכָּבוֹד כַּנַּ"ל
 
********
 
ושורש העניין הוא, כי משה רבנו רצה להגיע לארץ ישראל, מאותה הסיבה בגללה רצה רבי נחמן מברסלב להגיע לארץ ישראל, היינו כדי להיות יהודי.
 
כמ"ש כאן http://breslev.eip.co.il/?key=554 - חיי מוהר"ן - א - שיחות השיכים להתורות
 
ואמר בזו הלשון מי שרוצה להיות יהודי, דהינו לילך מדרגא לדרגא אי אפשר כי אם על ידי ארץ ישראל וכשמנצחין המלחמה אז נקראין איש מלחמה כי קדם שמנצחין המלחמה אז אל יתהלל חוגר כמפתח רק כשמנצחין המלחמה אז הוא איש מלחמה
 
וגם כאן http://breslev.eip.co.il/?key=68 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כ - תִּשְׁעָה תִּקּוּנִין יַקִּירִין
 
הינו כשבא לבחינת ארץ ישראל אזי נקרא גבר תקיף. כי קדם שבא לבחינת ארץ ישראל אזי "אל יתהלל חגר כמפתח" אבל אחר כך כשנוצח אז נקרא איש מלחמה
 
****
 
כי ארץ ישראל היא בחינת שלמות האמונה. בשלמות שאין שלמות אחריה. דהיינו השגת השכל שיש מעבר לחלל הפנוי.
 
והנה משה עצמו ביקש הראני נא את כבודך. אך הקב"ה סירב לכך. ומשה לא זכה לכך בחייו, אלא רק במותו, כאשר הוא הסתלק בבחינת רעווא דרעווין, שזו בחינת השגת הא"ס.
 
ומשה רצה להגיע לארץ ישראל, כדי לזכות לדעת מדוע צדיק ורע לו ורשע וטוב לו. כמובא על השאלה שהוא שאל לגבי רבי עקיבא וכולי.
ראה כאן: http://breslev.eip.co.il/?key=335 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סד - וַיּאמֶר ה' אֶל משֶׁה בּא אֶל פַּרְעה
 
****
 
והתשובות לשאלות שבאות מהחלל הפנוי, הם בחינת הדעת שיתגלה לעתיד לבוא, שזו אורייתא דעתיקא סתימאה. שהיא השכל של הבורא שבו נברא העולם.
 
ומשה רצה לזכות לתורה הזאת, דהיינו רצה לזכות לשכל הנקנה כאן בחייו בעולם הזה ...
 
והוא בהחלט היה יכול לזכות לכך, למרות שהוא לא זכה לכך בחייו אלא רק במותו.
 
כי רבי נחמן מברסלב מבאר לנו כאן http://breslev.eip.co.il/?key=182 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ה - תִּקְעוּ בַחֹדֶשׁ שׁוֹפָר, הָעִקָּר הוּא הָאֱמוּנָה
 
כי אפשר להשיג כאן בגוף הגשמי גם את מה שמשה בחייו לא השיג.
 
כמ"ש
 
וַאֲזַי כְּשֶׁאַהֲבָתוֹ חֲזָקָה כָּל כָּך לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַך
עַד שֶׁמְּסַלֵּק כָּל חָכְמָתוֹ
וּמַשְׁלִיך עַצְמוֹ לְרֶפֶשׁ וְטִיט בִּשְׁבִיל עֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַך
כְּדֵי לַעֲשׂוֹת לוֹ יִתְבָּרַך אֵיזֶה נַחַת
אֲזַי הוּא טוֹבָה לְהַמּחִין
כִּי אֲזַי זוֹכֶה לְהַשִּׂיג אֲפִילּוּ מַה שֶּׁהוּא לְמַעְלָה מֵהַמּחִין
מַה שֶּׁגַּם משֶׁה בְּחַיָּיו לא הִשִּׂיג
הַיְנוּ בְּחִינַת: "צַדִּיק וְרָע לוֹ, רָשָׁע וְטוֹב לוֹ"

שֶׁזֶּה בְּחִינַת עִוּוּת הַמִּשְׁפָּט, כִּי זֶה נִרְאֶה כְּעִוּוּת הַדִּין, חַס וְשָׁלוֹם
שֶׁגַּם משֶׁה בְּחַיָּיו לא הִשִּׂיג זאת
....
אֲבָל עַל יְדֵי שֶׁהַבֵּן מְסַלֵּק כָּל חָכְמָתוֹ וּמַשְׁלִיך עַצְמוֹ לְעַבְדוּת כַּנַּ"ל
עַל יְדֵי זֶה אָבִיו מְרַחֵם עָלָיו וּמְגַלֶּה לוֹ מַה שֶּׁאֵינוֹ נִמְסָר אֲפִילּוּ לְבֵן
הַיְנוּ שֶׁנִּתְגַּלֶּה לוֹ בְּחִינַת 'צַדִּיק וְרַע לוֹ, רָשָׁע וְטוֹב לוֹ'
שֶׁגַּם משֶׁה בְּחַיָּיו לא הִשִּׂיג זאת

וְזֶהוּ בְּחִינַת: וְחָמַלְתִּי עֲלֵיהֶם כַּאֲשֶׁר יַחְמל אִישׁ עַל בְּנוֹ הָעבֵד אתוֹ
'הָעבֵד אתוֹ' דַיְקָא
הַיְנוּ בְּחִינַת בֵּן שֶׁמַּשְׁלִיך עַצְמוֹ לְעַבְדוּת
שֶׁמְּסַלֵּק כָּל חָכְמָתוֹ וְעוֹשֶׂה מַעֲשֵׂה עֶבֶד
וְזֶהוּ: בְּנוֹ הָעבֵד אתוֹ, הַיְנוּ בֵּן שֶׁעוֹשֶׂה מַעֲשֵׂה עֶבֶד כַּנַּ"ל
עַל יְדֵי זֶה 'וְחָמַלְתִּי עָלָיו'
כִּי עַל יְדֵי זֶה הַשֵּׁם יִתְבָּרַך מְרַחֵם עָלָיו
מֵחֲמַת שֶׁרוֹאֶה אַהֲבָתוֹ חֲזָקָה כָּל כָּך
וּמַרְאֶה וּמְגַלֶּה לוֹ בְּחִינַת 'צַדִּיק וְרַע לוֹ, רָשָׁע וְטוֹב לוֹ' כַּנַּ"ל .
 
***********
 
וכדי לזכות לבחינה הזאת, אין הדבר אפשרי אלא על ידי תיקון ושלמות האמונה בשלמות שאין שלמות אחריה.
 
ומשה ביקש לזכות לבחינה ולשכל הנ"ל בכוח מעשיו ומצוותיו. ולכן הוא לא זכה להגיע לארץ. כי ארץ ישראל, היא שלמות האמונה.
 
ומאחר שלא ראוי לאדם לבקש שכר על מעשיו, כי זהו פגם האמונה כנ"ל, לכן ממילא הוא לא זכה להכנס לארץ ולא זכה לדעת בחייו מדוע צדיק ורע לו רשע וטוב לו וכולי כנ"ל.
 
אך רבי נחמן מברסלב לעומת זאת זכה להגיע לארץ ישראל.
 
כי הוא גילה את סוד העניין, שהוא שצריך למסור את נפשו ברחמים ובתחנונים ... ועל ידי זה זוכה להתגלות התורה הנצחית, שהיא התורה דעתיקא סתימאה וכולי ...
 
בעניין זה ראה גם כאן:
 
וכשמתפלל קדם הדרוש
צריך להתפלל בתחנונים
ויבקש מאת הקדוש ברוך הוא מתנת חנם
ולא יתלה בזכות עצמו

אף על פי שעכשו נתעורר מטה עזו של עבודתו
אין זה המטה כדי להתגאות
אלא כדי להכניע הרע שבעדה
כי ברבים יש בהם טובים ורעים
וצריך להכניע הרע שברעים כנ"ל
אבל לפני השם יתברך
יעמד כדל וכרש וידבר תחנונים
ולא יתלה בשום זכות
וזהו: "ואתחנן אל ה' בעת ההיא לאמר"
שצריך לדבר תחנונים
בשעה שרוצה לומר
הינו קדם הדרוש
וזהו טעות שטעה משה
שהקדוש ברוך הוא אמר למשה.
"קח את המטה והקהל את העדה ודברת אל הסלע לעיניהם"
שיקח ממשלת עזו
שיש לו ממצוות וממעשים טובים שלו
"והקהל את העדה"
כי בשעת הקהל
שיש בהם גם רעים
צריך מטה עז כדי להכניע רשעתם כנ"ל
ואחר כך "ודברת אל הסלע לעיניהם"
'אין דבור אלא נחת'
שישפך שיחו ותפילתו בתחנונים כדל וכרש
אל הסלע
הינו לב העליון כנ"ל
לעיניהם דיקא
שיהיה הקהל בשעת מעשה
כדי שיקשר את עצמו עם נשמתם כנ"ל
והוא לא כן עשה
שזכר טובו וצדקתו בשעת תפילתו
שלא השתמש עם המטה בשביל הקהל
אלא השתמש עם המטה בשעת תפילתו
וזה בחינת: "וירם משה את ידו"
ידו זה תפילתו
כמו שכתוב: "ויהי ידיו אמונה"
תרגומו: פרישן בצלו
שהרים את תפילתו
ולא קשר את עצמו עם הקהל
"ויך את הסלע במטהו פעמים"
כביכול "הכה צור ויזובו מים"
שהכה לב העליון
כמו שלוקחין איזה דבר בכח ובאנס
כי בא בכח מעשיו הטובים
וזהו הכאת הסלע פעמים
הכאה אחת
שלקח באורי התורה בכח ובאנס
ולא בקש מתנת חנם כנ"ל
והכאה אחת
כי מי שדוחק את השעה, שעה דוחקתו
ונסתלק קדם זמנו
http://breslev.eip.co.il/?key=31 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ב - אמר אל הכהנים
ואי לא הוי מקרבינן לספינתא
הינו: "למעני למעני אעשה זאת"
כדאיתא במדרש "מי הקדימני ואשלם לו"
'מי עשה לי מזוזה קדם שנתתי לו בית' וכו'
נמצא, שכל מעשים טובים שלנו וכל התפילות הכל מאתו
ואין ראוי לחשב לקבל שכר על שום דבר.
ואף על פי שנראה, שעל ידי תפילתנו ותורתנו יהיה הגאלה
אף על פי כן צריכין אנחנו לחסדו, שבחסדו יגאל אותנו
וכאן מובא http://breslev.eip.co.il/?key=40 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה יא - אני ה' הוא שמי
ולא מטי לארעא
הינו שעל ידי העוון הזה
עדין לא חזרנו לארצנו
כי על ידי העוון הזה שהוא הגדלות
שהוא כעובד עבודה זרה
בחינת שבע בתי עבודה זרה
על ידי זה גלינו מארצנו כנ"ל
ועל ידי זה עדין לא חזרנו לארצנו
הכל על ידי העוון הזה של הגדלות
שהוא בחינת עבודה זרה כנ"ל
ולא משום דנפישי מיא הינו
לא תאמר שבשביל זה לא מטי לארעא
דהינו שאין יכולין להגיע ולשוב לארץ ישראל
משום דנפישי מיא
מחמת שהעכו"ם הם רבים
בחינת "רבים הגוים האלה"
שהם בחינת מים רבים
אלא משום דרדיפי מיא
שהם רודפים אחר
הכבוד
שהוא בחינת מים
בחינת "אל הכבוד הרעים, ה' על מים רבים"
על ידי זה אין יכולין להגיע ולחזר לארץ ישראל
הינו על ידי רדיפת הכבוד והגדלות
כי עקר אריכת הגלות שאין יכולין לשוב לארצנו
הוא רק מחמת עוון הגדלות ורדיפת הכבוד כנ"ל
כמ"ש כאן http://breslev.eip.co.il/?key=554 - חיי מוהר"ן - א - שיחות השיכים להתורות
 
ואמר בזו הלשון מי שרוצה להיות יהודי, דהינו לילך מדרגא לדרגא אי אפשר כי אם על ידי ארץ ישראל וכשמנצחין המלחמה אז נקראין איש מלחמה כי קדם שמנצחין המלחמה אז אל יתהלל חוגר כמפתח רק כשמנצחין המלחמה אז הוא איש מלחמה
 
וגם כאן http://breslev.eip.co.il/?key=68 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כ - תשעה תקונין יקירין
 
הינו כשבא לבחינת ארץ ישראל אזי נקרא גבר תקיף. כי קדם שבא לבחינת ארץ ישראל אזי "אל יתהלל חגר כמפתח" אבל אחר כך כשנוצח אז נקרא איש מלחמה
ראה כאן: http://breslev.eip.co.il/?key=335 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סד - ויאמר ה' אל משה בא אל פרעה
כי רבי נחמן מברסלב מבאר לנו כאן http://breslev.eip.co.il/?key=182 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ה - תקעו בחדש שופר, העקר הוא האמונה
ואזי כשאהבתו חזקה כל כך להשם יתברך
עד שמסלק כל חכמתו
ומשליך עצמו לרפש וטיט בשביל עבודתו יתברך
כדי לעשות לו יתברך איזה נחת
אזי הוא טובה להמחין
כי אזי זוכה להשיג אפילו מה שהוא למעלה מהמחין
מה שגם משה בחייו לא השיג
הינו בחינת: "צדיק ורע לו, רשע וטוב לו"

שזה בחינת עוות המשפט, כי זה נראה כעוות הדין, חס ושלום
שגם משה בחייו לא השיג זאת
....
אבל על ידי שהבן מסלק כל חכמתו ומשליך עצמו לעבדות כנ"ל
על ידי זה אביו מרחם עליו ומגלה לו מה שאינו נמסר אפילו לבן
הינו שנתגלה לו בחינת 'צדיק ורע לו, רשע וטוב לו'
שגם משה בחייו לא השיג זאת

וזהו בחינת: וחמלתי עליהם כאשר יחמל איש על בנו העבד אתו
'העבד אתו' דיקא
הינו בחינת בן שמשליך עצמו לעבדות
שמסלק כל חכמתו ועושה מעשה עבד
וזהו: בנו העבד אתו, הינו בן שעושה מעשה עבד כנ"ל
על ידי זה 'וחמלתי עליו'
כי על ידי זה השם יתברך מרחם עליו
מחמת שרואה אהבתו חזקה כל כך
ומראה ומגלה לו בחינת 'צדיק ורע לו, רשע וטוב לו' כנ"ל .
 הגב


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 16_04_2024 השעה 14:12:45