![]() |
חיפוש בספרי ברסלב
|
![]() |
![]() |
|
הגב ![]() |
מחבר | |
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
אמר רבי נחמן מברסלב http://breslev.eip.co.il/?key=337 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סו - וִיהִי נָא פִּי שְׁנַיִם בְּרוּחֲך אֵלָי
וְכָל מַה שֶּׁהַדָּבָר הַנֶּחֱשָׁק גָּדוֹל בְּיוֹתֵר, הַמְּנִיעָה יוֹתֵר גְּדוֹלָה
כִּי יֵשׁ חֵשֶׁק וְחוֹשֵׁק וְנֶחֱשָׁק דְּהַיְנוּ הָאָדָם הַחוֹשֵׁק וְהַדָּבָר הַנֶּחֱשָׁק וְהַחֵשֶׁק שֶׁחוֹשְׁקִין לַדָּבָר הַנֶּחֱשָׁק וּכְפִי מַעֲלַת הַנֶּחֱשָׁק כֵּן צָרִיך לִהְיוֹת גּדֶל הַחֵשֶׁק וְעַל כֵּן כְּשֶׁהַנֶּחֱשָׁק גָּדוֹל מְאד נִמְצָא שֶׁצָּרִיך שֶׁיִּהְיֶה לוֹ חֵשֶׁק גָּדוֹל מְאד אֲזַי יֵשׁ לוֹ מְנִיעָה גְּדוֹלָה בְּיוֹתֵר שֶׁעַל יְדֵי זֶה הַחֵשֶׁק גָּדוֹל בְּיוֹתֵר כִּי כָּל מַה שֶּׁהַמְּנִיעָה יוֹתֵר גָּדוֹל הַחֵשֶׁק מִתְגַּבֵּר בְּיוֹתֵר כַּנַּ"ל ... וְהִנֵּה הַכְּלָל, שֶׁכָּל הַמְּנִיעוֹת הֵם רַק בִּשְׁבִיל הַחֵשֶׁק
כְּדֵי שֶׁעַל יְדֵי זֶה יִהְיֶה לוֹ חֵשֶׁק גָּדוֹל בְּיוֹתֵר כַּנַּ"ל וְעַל כֵּן כְּשֶׁאָדָם חוֹשֵׁק בְּיוֹתֵר בְּוַדַּאי יוּכַל לַעֲשׂוֹת הַדָּבָר וְיוּכַל לְהוֹצִיאוֹ מִכּחַ אֶל הַפּעַל כִּי עַל יְדֵי הַחֵשֶׁק נַעֲשִׂין נְקֻדּוֹת שֶׁעַל יְדֵי זֶה מוֹצִיאִין מִכּחַ אֶל הַפּעַל כַּנַּ"ל כִּי הַחֵשֶׁק מְשַׁבֵּר הַמְּנִיעָה כִּי עִקַּר הַמְּנִיעָה אֵינוֹ אֶלָּא בִּשְׁבִיל הַחֵשֶׁק כַּנַּ"ל וְעַל כֵּן כְּשֶׁאָדָם חוֹשֵׁק בְּיוֹתֵר כְּפִי הַמְּנִיעָה, מִמֵּילָא נִשְׁבָּר הַמְּנִיעָה ... כִּי יֵשׁ כַּמָּה בְּחִינוֹת בְּהַנֶּחֱשָׁק
כִּי יֵשׁ נֶחֱשָׁק לְמַעְלָה מִנֶּחֱשָׁק וּלְפִי גּדֶל מַעֲלוֹת הַנֶּחֱשָׁק, כֵּן צָרִיך לִהְיוֹת גּדֶל הַחֵשֶׁק וְעַל כֵּן יֵשׁ לוֹ מְנִיעָה גְּדוֹלָה כַּנַּ"ל שֶׁעַל יְדֵי זֶה נַעֲשֶׂה הַנְּקֻדָּה כַּנַּ"ל ... עַד שֶׁיֵּשׁ נֶחֱשָׁק שֶׁהוּא בְּחִינַת קָמַץ, קְמִיץ וּסְתִים
שֶׁהוּא בְּחִינַת נְקֻדּוֹת קָמַץ שֶׁהוּא לְמַעְלָה מִכָּל הַנְּקֻדּוֹת כִּי הַנֶּחֱשָׁק קְמִיץ וּסְתִים מְאד וּכְלַל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, שֶׁכָּל מַה שֶּׁהָאָדָם חוֹשֵׁק בֶּאֱמֶת בְּוַדַּאי יוּכַל לְגָמְרוֹ וּלְהוֹצִיאוֹ מִכּחַ אֶל הַפּעַל וְלא יוּכַל לְמָנְעוֹ מִזֶּה שׁוּם מְנִיעָה וָאנֶס רַק צָרִיך שֶׁיִּהְיֶה הַחֵשֶׁק גָּדוֹל מְאד, כְּפִי מַעֲלַת הַנֶּחֱשָׁק וְזֶה יוּכַל לְהָבִין מֵהַמְּנִיעָה בְּעַצְמָהּ שֶׁכְּשֶׁרוֹאֶה הַמְּנִיעָה מִתְגַּבֶּרֶת וּמִשְׁתַּטַחַת וְעוֹמֶדֶת לְפָנָיו, וּמוֹנַעַת אוֹתוֹ מְאד יֵדַע וְיָבִין מִזֶּה שֶׁהַנֶּחֱשָׁק גָּדוֹל מְאד כַּנַּ"ל שֶׁיִּהְיֶה לוֹ חֵשֶׁק גָּדוֹל מְאד מְאד, כְּפִי הַנֶּחֱשָׁק, וּכְפִי הַמְּנִיעָה כַּנַּ"ל וְאָז בְּוַדַּאי יוּכַל לְגָמְרוֹ כַּנַּ"ל. ***
וסוד העניין הוא כי הקמץ הוא בחינת הכתר כידוע.
ורבי נחמן מברסלב כאן מדבר על העניין של מ"ש כאן http://breslev.eip.co.il/?key=166 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כד - אֶמְצָעוּתָא דְּעָלְמָא הֵיכָא
דהיינו על איך משיגים את האור אין סוף שהוא מעל הכתר. שהוא בבחינת הקמץ שהוא השגת האור אין סוף, שהוא כולו סתום וקמוץ ...
וכדי להשיג את האין סוף, לשם כך צריך רצון אין סוף וכולי
והעניין הזה הוא גם בחינת מ"ש כאן http://breslev.eip.co.il/?key=336 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סה - וַיּאמֶר בּעַז אֶל רוּת
בעניין סתימו דעיניין, דהיינו בחינת הקמץ, השגת הכתר מלכות.
עַל כֵּן צָרִיך לִסְתּם אֶת עֵינָיו, וּלְצַמְצֵם הָרְאוּת
וּלְכַוְּנוֹ אֶל הַדָּבָר שֶׁצָּרִיך, כְּדֵי שֶׁלּא יְבַלְבְּלוּ דְּבָרִים אֲחֵרִים וְגַם כְּדֵי שֶׁיִּתְחַזֵּק כּחַ הָרְאוּת, וְלא יִהְיֶה קָלוּשׁ וְאָז יוּכַל לִרְאוֹת הַדָּבָר הָרָחוֹק כַּנַּ"ל כְּמוֹ כֵן כְּשֶׁרוֹצִים לְהִסְתַּכֵּל עַל הַתַּכְלִית שֶׁהוּא כֻּלּוֹ טוֹב, כֻּלּוֹ אֶחָד צָרִיך לִסְתּם אֶת עֵינָיו, וּלְכַוֵּן הַהִסְתַּכְּלוּת אֶל הַתַּכְלִית כִּי אוֹר הַתַּכְלִית הַזֶּה הִיא רְחוֹקָה מֵהָאָדָם וְאִי אֶפְשָׁר לִרְאוֹתוֹ כִּי אִם בִּסְתִימוּ דְּעֵינִין שֶׁצָּרִיך לִסְתּם אֶת הָעֵינַיִם לְגַמְרֵי, וּלְסָגְרָם בְּחָזְקָה מְאד אַף גַּם לְדָחְקָם בְּהָאֶצְבַּע, כְּדֵי לְסָתְמָם לְגַמְרֵי וְאָז יוּכַל לְהִסְתַּכֵּל עַל הַתַּכְלִית הַזֶּה הַיְנוּ שֶׁצָּרִיך לִסְתּם אֶת עֵינָיו מֵחֵזוּ דְּהַאי עַלְמָא לְגַמְרֵי לְהַעֲלִים עֵינָיו וּלְסָגְרָם מְאד לִבְלִי לְהִסְתַּכֵּל כְּלָל עַל תַּאֲווֹת עוֹלָם הַזֶּה וַהֲבָלָיו וְאָז יוּכַל לִרְאוֹת וּלְהַשִּׂיג אוֹר הַתַּכְלִית הַזֶּה, שֶׁכֻּלּוֹ טוֹב וְאָז יִתְבַּטְּלוּ הַיִּסּוּרִים כַּנַּ"ל וכאן http://breslev.eip.co.il/?key=308 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה לו - בִּקְרב עָלַי מְרֵעִים לֶאֱכל אֶת בְּשָׂרִי
מובא בפירוש כי האור אין סוף הוא בחינת קמץ עיין שם.
****
וזה גם סוד מ"ש כאן http://breslev.eip.co.il/?key=463 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קצג - הַמַּחֲשָׁבָה יֵשׁ לָהּ תּקֶף גָּדוֹל
דַּע שֶׁהַמַּחֲשָׁבָה יֵשׁ לָהּ תּקֶף גָּדוֹל
וְאִם יְחַזֵּק וִיגַבֵּר מַחֲשַׁבְתּוֹ עַל אֵיזֶה דָּבָר שֶׁבָּעוֹלָם יוּכַל לִפְעל שֶׁיִּהְיֶה כָך וַאֲפִילּוּ אִם יְחַזֵּק מַחֲשַׁבְתּוֹ מְאד שֶׁיִּהְיֶה לוֹ מָמוֹן, בְּוַדַּאי יִהְיֶה לוֹ וְכֵן בְּכָל דָּבָר רַק שֶׁהַמַּחֲשָׁבָה תִּהְיֶה בְּבִּיטּוּל כָּל הַהַרְגָּשׁוֹת וכיו"ב כאן http://breslev.eip.co.il/?key=2218 - שיחות הר"ן - אות סב
דַּע שֶׁיֵּשׁ בִּבְנֵי אָדָם סְגֻלּוֹת גְּדוֹלוֹת
כִּי יְכוֹלִין לִפְעל עַל יְדֵי מַחֲשַׁבְתָּם מַה שֶּׁהֵם חוֹשְׁבִים וַאֲפִילּוּ הַיַּקְרוּת חַס וְשָׁלוֹם, הוּא בָּא מִמַּחְשְׁבוֹת בְּנֵי אָדָם כִּי כְּשֶׁהַמַּחֲשָׁבָה הִיא כֻּלָּה אֲחוּזָה וּדְבוּקָה בְּדָבָר אֶחָד שֶׁיִּהְיֶה כֵּן דְּהַיְנוּ כָּל הַבְּחִינוֹת שֶׁיֵּשׁ בַּמַּחֲשָׁבָה דְּהַיְנוּ פְּנִימִיּוּת וְחִיצוֹנִיּוּת וּשְׁאָר הַבְּחִינוֹת כֻּלָּם עַד הַנְּקֻדָּה וּכְשֶׁכֻּלָּם כְּאֶחָד אֲחוּזִים וּדְבוּקִים וְחוֹשְׁבִים שֶׁיִּהְיֶה כֵּן בְּלִי בִּלְבּוּל וּנְטִיָּה לְמַחֲשָׁבָה אַחֶרֶת עַל יְדֵי זֶה הֵם פּוֹעֲלִים שֶׁבְּהֶכְרֵחַ יִהְיֶה כֵּן כְּמוֹ שֶׁהֵם חוֹשְׁבִים וְגַם שֶׁהַמַּחֲשָׁבָה תִּהְיֶה בִּפְרָטֵי פְּרָטִיּוּת, לא בְּדֶרֶךְ כְּלָל כְּגוֹן שֶׁיַּחֲשׁב שֶׁאִם יִהְיֶה כֵּן יִהְיֶה כָּךְ וְכָךְ בִּפְרָטִיּוּת אֲבָל כְּשֶׁחוֹשֵׁב בְּדֶרֶךְ כְּלָל הוּא בְּחִינַת גָּלְמֵי כֵּלִים וְיָכוֹל לִטְעוֹת כְּמוֹ שֶׁטָּעָה נְבָט שֶׁרָאָה אֵשׁ יוֹצֵא וכוּ' וְגַם לְעִנְיַן הַלִּמּוּד מוֹעִיל זֶה אִם תִּהְיֶה מַחֲשַׁבְתּוֹ תַּקִּיפָה מְאד כַּנַּ"ל, בְּוַדַּאי יִהְיֶה כֵּן וּבִלְבַד שֶׁתִּהְיֶה הַמַּחֲשָׁבָה תַּקִּיפָה וַאֲחוּזָה מְאד בָּזֶה כַּנַּ"ל ובשורה התחתונה, כדי להשיג את האין סוף, לשם כך צריך רצון אין סוף.
|
|
![]() |
|
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
http://www.eip.co.il/?key=114 - רצון. האם אתה מספיק רוצה ? מהו רצון מספיק ?
רצון. על האדם לדעת, כי אם הוא אינו משיג משהו, הרי שזה אך ורק בגלל שהוא אינו רוצה אותו מספיק. אם היה האדם רוצה מספיק כל דבר, יש בכוחו של האדם לשנות את המציאות כרצונו. השאלה היא, מהו רצון מספיק ? תשובה: רצון מספיק = שאין שום רצון אחר נוסף מכל סוג שהוא. כל זמן שהאדם רוצה X ועוד משהו נוסף, הרי שאינו רוצה מספיק את ה X. לא משנה מהו הרצון הנוסף, כל זמן שיש רצון נוסף, הרי שהרצון אינו מספיק חזק. לרצות מספיק משהו = לא לרצות שום דבר אחר מבלעדיו. לרצות מספיק משהו = כאשר שום דבר אחר מלבד הדבר אינו חשוב לאדם. אם יש כמה דברים שחשובים לאדם, הרי שהוא אינו רוצה מספיק את הדבר הספציפי. אם כל כוח הרצון של האדם רוצה אך ורק X, אז כיצד זה שיש עוד דברים אחרים שחשובים לאדם ? כאשר האדם רוצה X בשלמות, זה מצב שבו שום דבר אחר מלבד ה X אינו חשוב לאדם. רצון מספיק, אינו מאפשר שיהיה לאדם כמה דברים שחשובים לו. רצון חזק = כאשר שום דבר אינו חשוב לאדם מלבד ה X. רצון חזק = כאשר כל כוח הרצון כולו נעול אך ורק על דבר אחד בלבד. אם האדם נתקל בקושי, עליו לחזק את הרצון של עצמו. ככל שהקושי גדול יותר, כך צריך רצון חזק יותר. כאשר הקושי הוא אין סופי, צריך מולו רצון אין סופי. רצון אין סופי = כל הרצון כולו נעול על דבר אחד ויחיד. האדם אינו רוצה שום דבר אחר כולל שום דבר אחר מלבד הרצון הספציפי. כאשר יש לאדם רצון חזק בחוזק הנ"ל, שום דבר בעולם לא יכול לעמוד מולו. אין דבר העומד בפני הרצון החזק הנ"ל. איך מחזקים את הרצון ? תשובה: על ידי שמגיעים לשורש שלו. פירוש: לכל רצון יש רצון אחר שמניע אותו. כאשר האדם מבין מהו הרצון הראשון שלו, על ידי זה הוא מגיע לרצון החזק ביותר האפשרי = השגת השלמות. |
|
![]() |
|
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
http://www.eip.co.il/?key=196 - כח הרצון. מהי מהותו ? מתי באמת אין דבר העומד בפני הרצון ?
כוח הרצון. מהי מהותו של כח הרצון ? האם באמת ומתי אין דבר העומד בפני הרצון ? כוח הרצון הוא הכוח שמניע את האדם לבחור את כל הבחירות שלו שיוצרות את כל המעשים שלו. גם כדי לעשות צריך כוח רצון. וגם כדי לא לעשות צריך כוח רצון. לרצון יש את הכוח החזק ביותר על האדם. האדם אינו יכול לעשות שום דבר בלי שירצה לעשות זאת. וכן האדם אינו יכול שלא לעשות את מה שבאמת ברצונו לעשות. הדרך היחידה של האדם לא לעשות משהו שהוא רוצה, היא רק על ידי זה שיש לו רצון אחר חזק יותר שיגרום לו לא לעשות את הפעולה. כוח הרצון = הכוח שמניע את האדם. הפתגם אומר: אין דבר העומד בפני הרצון. האם זאת האמת ? מתי הפתגם הזה נכון ? תשובה: הפתגם אין דבר העומד בפני הרצון, נכון רק כאשר כל כוח הרצון של האדם מתאחד. כאשר כל כח הרצון של האדם מרוכז בדבר אחד בודד, באותו הרגע כוח הרצון של האדם משנה את המציאות. אך הכל בתנאי אחד ויחיד, והוא שבאותו הרגע האדם לא ירצה שום דבר אחר מלבד אותו הרצון היחיד שלו. ז"א אם ברגע כלשהו יש לאדם יותר מאשר רצון אחד, הרי שכוח הרצון עדיין אינו חזק מספיק. ונחדד: נניח לדוגמא שהאדם רוצה X. אם תוך כדי שהוא רוצה X, הוא רוצה גם לחיות / להיות קיים וכיו"ב, הרי שעדיין הרצון שלו לא התאחד לגמרי. כח הרצון מושלם = כאשר כל כח הרצון של האדם מאוחד כלפי דבר אחד ויחיד בלבד. במקרה כזה בלבד, אין דבר העומד בפני הרצון באמת. |
|
![]() |
|
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
http://www.eip.co.il/?key=204 - שלמות שאין שלמות אחריה. איך להגיע ? מה בדיוק לרצות ?
שלמות. כוח הרצון. איך להגיע אל השלמות המלאה שאין שלמות אחריה ? תשובה: על ידי חיזוק של כח הרצון. השלמות היא אין סופית. אם יש לדבר סוף, הרי שהוא אינו מושלם. כדי להשיג את השלמות האין סופית, צריך גם רצון אין סופי. רצון אין סופי = אין סוף רצון = כל הרצון כולו של האדם ממוקד אך ורק בלהגיע לשלמות המוחלטת. המחשבה של האדם מסוגלת להכיל רק דברים שיש להם סוף. המציאות היא אין סופית. כדי שהמציאות האין סופית תתאחד עם השכל של האדם, לשם כך האדם צריך רצון אין סופי. כאשר יש לאדם רצון אין סופי להבין את המהות המאחדת של המציאות, על ידי זה האין סוף של המציאות "נכנס" לתוך המחשבה הסופית של האדם (באמצעות כוח הדמיון / רגש). כדי להיות מסוגל להבין את המציאות בשלמות, צריך רצון אין סופי. רצון אין סופי = שהאדם אינו רוצה שום דבר מלבד הרצון להגיע אל השלמות. אם הרצון של האדם מכיל בתוכו עוד משהו מלבד הרצון לשלמות, הרי שהרצון שלו הוא סופי. כדי להשיג את השלמות האין סופית, צריך רצון אין סופי. כאשר האדם אינו רוצה דבר אחר חוץ מהשלמות, הוא מגיע אליה. השלמות היא האמת. האמת היא אחת והיא מאחדת את האדם עם המציאות. אמת = הבנה מלאה של המציאות = התאחדות דעתו של האדם עם המציאות. כדי להגיע אל האחדות עם המציאות, על האדם לא לרצות דבר מלבד האמת. כל זמן שהרצון של האדם רוצה עוד משהו מלבד האמת, הרי שהוא אינו יכול להכיל את האמת הטובה והאין סופית. כל זמן שהרצון של האדם כולל בתוכו את הרצון של האגו, הרי שהרצון עדיין אינו חזק מספיק. הרצון של האגו הוא הרצון להיות קיים. מהותה של האחדות הוא ביטול האגו של האדם. כל זמן שיש לאדם אגו, הוא לא יכול להרגיש אחדות עם שאר הדברים שיש במציאות. להרגיש אחדות = להרגיש אהבה שאינה תלויה בדבר כלשהו, כלפי כל דבר. האגו של האדם חוסם אותו מלהיות מסוגל להתאחד עם המציאות. כל זמן שהאגו של האדם רוצה להישאר קיים, זה נוגד את האפשרות של האחדות. על האדם לרצות אך ורק את האמת בלבד. מצד האמת האגו אינו קיים, כי הוא אחד עם המציאות. כאשר האדם רוצה אך ורק את האמת ולא שום דבר אחר בילתה, זה הרגע שבו הוא מבין את האמת. מבין את האמת שאין אגו = הכל אחד = אהבה = טוב אמיתי. |
|
![]() |
|
אורח ![]() אורח ![]() |
![]() |
אם לאדם טוב עם האגו שלו? |
|
![]() |
|
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
האגו הוא טוב. כל כולו טוב. צריך רק לדעת איך להשתמש בו.
|
|
![]() |
הגב ![]() |
נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים |
מעבר לפורום |