ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

איך ניתן לצאת מהחלל הפנוי בשלום?


 הגב
מחבר
אליעד כהן
מנהל הפורום

נושא: איך ניתן לצאת מהחלל הפנוי בשלום?
בהמשך למה שהתבאר כאן http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=86
 
שמהשאלות של החלל הפנוי אי אפשר לצאת מהן על ידי שכל בשום אופן, יחד עם זאת אם כבר נפלת לשם, עליך לדעת כי יש רק עוד תקנה אחת ויחידה לצאת משם. והיא על ידי שתיקה.
 
שתיקה היינו שהאדם שותק ולא מנסה להכריח את עצמו למצוא תשובה עם השכל, שזו בחינת שתיקה. ועל ידי זה ורק על ידי זה, אפשר לצאת גם מהחלל הפנוי ללא שום פגע.
 
ולכן אמר השי"ת למשה "שתוק כך עלה במחשבה", כי על ידי השתיקה עושים עליית עולמות, כמובא כאן http://breslev.eip.co.il/?key=504 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רלד - סִּפּוּרֵי מַעֲשִׂיּוֹת מִצַּדִּיקִים הוּא דָּבָר גָּדוֹל מְאד
ואז זוכה לתירוץ על הקושיות הנ"ל.
 
וראה בעניין הזה גם כאן http://breslev.eip.co.il/?key=335 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סד - וַיּאמֶר ה' אֶל משֶׁה בּא אֶל פַּרְעה
כי הדרך היחידה לצאת מהחלל הפנוי היא על ידי שתיקה בלבד.
 
וכל עניין "שתוק כך עלה במחשבה", הוא כי כדי להבין תשובות לשאלות האלו של החלל הפנוי, לשם כך על האדם להשיג בשכלו את מה שהיא לפני הבריאה. ובלי להבין מה היה לפני הבריאה, בלי זה אין שום דרך להבין את סוד החלל הפנוי.
 
ולפני הבריאה היינו בחינת "עלה במחשבה", כי אז היה קודם הבריאה וכל הבריאה הייתה רק בבחינת עלה במחשבה בלבד. וקודם הבריאה הייתה אך ורק שתיקה, מחמת שעוד לא היה ממה לדבר, כי עוד לא הייתה בריאה.
 
ולכן על ידי השתיקה דייקא, על ידי זה זוכה לקבל תירוץ על כל הקושיות גם על אלו שבאות מהחלל הפנוי.
 
ולכן עיקר התשובה הוא שישמע בזיונו ידום וישתוק, כמובא כאן http://breslev.eip.co.il/?key=35 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ו - קְרָא אֶת יְהוֹשֻׁעַ
 
כי כשאין מבין בשכלו האנושי תירוץ על הקושיות האלו, זה בזיונו של האדם. ועל ידי זה שהאדם מתחזק באמונה נגד השכל האנושי ושותק, על ידי זה האדם זוכה לבסוף לצאת גם מהקושיות האלו של החלל הפנוי.
 
ועניין זה מובא גם כאן http://breslev.eip.co.il/?key=74 - ספר המידות - אמונה
 
טו. כְּשֶׁנּוֹפֵל אֵיזֶה קֻשְׁיָא עַל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, אֲזַי תִּשְׁתּק, וְעַל יְדֵי הַשְּׁתִיקָה מַחְשְׁבוֹתֶיךָ בְּעַצְמָם יָשִׁיבוּ לְךָ תֵּרוּץ עַל קֻשְׁיוֹתֶיךָ.
טז. כְּשֶׁמְּחָרְפִין אוֹתְךָ, וְאַתָּה שׁוֹתֵק, תִּזְכֶּה לְהָבִין תֵּרוּץ עַל קֻשְׁיוֹתֶיךָ וְתִזְכֶּה לְרוּחַ בִּינָה.
 
ויסוד הכל הוא עניין השתיקה. היינו שעל האדם ללמוד לשתוק ולהירגע בלי לדחוק את השעה להבין דייקא עכשיו תירוץ על קושיותיו, ועל ידי זה דייקא יזכה בבא הזמן להבין גם את העניין הזה וכולי ...
 
ולכן אמר השי"ת למשה "שתוק כך עלה במחשבה", כי על ידי השתיקה עושים עליית עולמות, כמובא כאן http://breslev.eip.co.il/?key=504 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רלד - ספורי מעשיות מצדיקים הוא דבר גדול מאד
וראה בעניין הזה גם כאן http://breslev.eip.co.il/?key=335 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סד - ויאמר ה' אל משה בא אל פרעה
ולכן עיקר התשובה הוא שישמע בזיונו ידום וישתוק, כמובא כאן http://breslev.eip.co.il/?key=35 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ו - קרא את יהושע
טו. כשנופל איזה קשיא על השם יתברך, אזי תשתק, ועל ידי השתיקה מחשבותיך בעצמם ישיבו לך תרוץ על קשיותיך.
טז. כשמחרפין אותך, ואתה שותק, תזכה להבין תרוץ על קשיותיך ותזכה לרוח בינה.
אליעד כהן
מנהל הפורום

כמו כן יש להוסיף בעניין הזה עוד דבר, והוא כי כדי להכנס ולצאת בשלום מהחלל הפנוי, לשם כך צריך האדם את כל השכל שבעולם.
 
דהיינו, מי שחושב לקבל תשובה על השאלות של החלל הפנוי, בלי שקודם לכן יהיה לו שכל חזק לגבי כל שאר השאלות שבעולם, הרי שהוא מבזבז את זמנו לריק.
 
כי כדי לקבל תשובה לשאלות האלו של החלל הפנוי, לשם כך צריך את השכל הנקנה, שהוא שכל מעל השכל האנושי. וכדי להגיע אליו, אי אפשר אלא על ידי שהאדם משלים את דעתו בכל הדברים שהם אינם באים מהחלל הפנוי.
 
דהיינו כל זמן שיש אפילו דבר אחד בעולם שהאדם לא מבין את השכל שלו, הרי שהוא לא יבין גם את השכל של החלל הפנוי.
 
כי השכל של החלל הפנוי הוא גדול מאוד, שכל על אנושי. וכדי להבין אותו צריך קודם לכן שהאדם יבין את השכל של כל הדברים שיש בעולם.
 
ולכן, על האדם להשלים את דעתו בכל מה דאפשר, דהיינו לחזק את שכלו בכל מה שאפשר לגבי כל מה שקיים בעולם. ורק אח"כ לחקור מה היה לפני בריאת העולם.
 
כי כל מה שיש בעולם הוא צמצום של מה שהיה לפני הבריאה. וכדי להבין את החלל הפנוי בשלמות, לשם כך צריך להבין מה היה לפני הבריאה. ולשם כך צריך קודם לכן להבין את עניין הבריאה עצמה.
 
כי מי שאינו מבין את החלקים, כיצד יבין את השלם ?
 
וזה עניין מ"ש רבי נחמן מברסלב כאן http://breslev.eip.co.il/?key=331 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ס - דַּע שֶׁיֵּשׁ שְׁבִילֵי הַתּוֹרָה, שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם הִתְבּוֹנְנוּת גָּדוֹל
 
שיש התבוננות כזה גדול, שצריך לכך את כל הון דעלמא, דהיינו הקדמות שכליות עיין שם.
 
וגם כאן http://breslev.eip.co.il/?key=167 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כה - אַחֲוֵי לָן מָנָא דְּלָא שָׁוְיָא לְחַבָּלָא
 
שרק כאשר האדם משיג את כל מה שיש ביד השכל האנושי להשיג, רק אז שכלו הופך להיות השכל הנקנה.
 
וכיו"ב כאן http://breslev.eip.co.il/?key=324 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה נג - עִקַּר הוֹלָדָה תָּלוּי בְּהֵ"א
 
שרק כאשר האדם משלים את דעתו, רק אז הוא זוכה לשלמות הדעת ושלא יהיה חילוק בין דעתו של הבורא לדעתו שלו וכולי עיין שם.
 
*****
 
וזה סוד מ"ש רבי נחמן מברסלב כי צדיק שהוא בחינת משה הוא צריך דייקא לעיין בשאלות האלו.
 
כי על ידי שהאדם משלים את דעתו, על ידי זה הוא זוכה לבחינת משה, דהיינו שלמות הדעת. ועל ידי זה הוא יכול לעבור בשלום עם אמונה בחלל הפנוי.
 
כי באמת, אמונה היא שכל מאוד גדול, שהיא השכל שיש מעל החוכמה ומעל הכתר. ורק מי שזוכה להשלים את דעתו בדברים פשוטים, רק הוא יכול לאחר מכן להשיג את סוד החלל הפנוי וכולי.
 
וזה עניין מ"ש במקום אחר, כי כל השכל שבעולם הוא בחינת זעיר אנפין, והשכל של החלל הפנוי הוא בחינת עתיקא וכולי.
 
וזה גם עניין מ"ש רבי נחמן מברסלב לגבי התיקון הכללי, שהוא תיקון המחשבה, דהיינו שלמות השכל, שהיא השכל הנקנה וכולי.
וזה עניין מ"ש רבי נחמן מברסלב כאן http://breslev.eip.co.il/?key=331 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ס - דע שיש שבילי התורה, שיש בהם התבוננות גדול
וגם כאן http://breslev.eip.co.il/?key=167 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כה - אחוי לן מנא דלא שויא לחבלא
וכיו"ב כאן http://breslev.eip.co.il/?key=324 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה נג - עקר הולדה תלוי בה"א
אליעד כהן
מנהל הפורום

בעניין של זה שצריך את כל ההקדמות שבעולם כדי לדעת את האין סוף, מצו"ב מאמר:
 
http://www.eip.co.il/?key=405 - לראות את התמונה המלאה. איך להסתכל על המציאות מבחוץ ?
 

לראות את התמונה המלאה.

לדעת את האמת האובייקטיבית של המציאות כפי מה שהיא באמת.

איך אפשר להסתכל על המציאות מבחוץ ?

הסבר:

המציאות היא אין סופית.

המחשבה של האדם היא סופית.

האדם נמצא בתוך המציאות.

כיצד יכול האדם שנמצא בתוך המציאות להכניס אל תוך המחשבה הסופית שלו את המציאות האין סופית ?

לשם כך נדרשת היכולת להסתכל על הכל מבחוץ.

כיצד ניתן לעשות זאת ?

תשובה:

באמצעות הדמיון + באמצעות לימוד מהגלוי על הנסתר.

הסבר:

באפשרותו של האדם ללמוד על מהותה של המציאות כולה, על ידי זה שהוא לומד ומבין את מהות הדברים שבה.

בעולם קיימות אין סוף מערכות יחסים שונות. כל 2 דברים שנמצאים בקשר כלשהו זה עם זה, הם מנהלים מערכת יחסים זוגית כלשהי.

נחדד: אפילו אבן שנמצאת על האדמה, הרי שקיימת מערכת יחסים כלשהי בין האבן לבין האדמה. דבר אחד משפיע על הדבר השני.

ונחדד יותר: נמלה שנמצאת על האבן שנמצאת על האדמה, גם היא מנהלת מערכת יחסים עם האדמה. ז"א קיימת גם מערכת יחסים בין האדמה לבין הנמלה למרות שהיא לא נוגעת בה ישירות, משום שיש משהו שמקשר ביניהן.

מה שנקרא "אפקט הפרפר" שמשמעותו המקורית היא שפרפר שמעופף באוויר, הכנפיים שלו מזיזות את האוויר בצורה כזו שיכולה בסופו של דבר ליצור / או למנוע סופת טורנדו. כך שכל דבר שקורה בכל מקום משפיע על כל מה שקורה בכל מקום אחר.

כל דבר שקיים במציאות, מנהל מערכת יחסים כלשהי עם כל דבר אחר, משום שלכל דבר יש השפעה כלשהי על כל דבר.

כאשר האדם מנתח וחוקר את השכל ואת ההיגיון והחוכמה שיש בכל מערכות היחסים האלו שיש בין הדברים השונים, על ידי זה הוא לבסוף מגלה את השכל של המציאות ומבין את מערכת היחסים שיש בין האדם לבין המציאות כולה.

כאשר האדם חוקר ומבין את מהות הפרטים שיש בתמונה, לבסוף הוא רואה ומבין את התמונה המלאה.

כל אחת ממערכות היחסים שיש במציאות, משקפת היבט מסוים של מערכת היחסים של האדם אל מול התת מודע שלו, דהיינו שורש המציאות.

לדוגמא: באמצעות ניתוח והשוואה של השונה והדומה שיש בין מצב של ערנות לבין מצב של חלום ושינה, באמצעות זה יכול האדם ללמוד על הקשר שלו עם התת מודע שלו, שהוא החלק הער שבאדם והמודע הוא החלק שנחשב לישן, אם הוא אינו מודע לתת המודע.

לדוגמא: כאשר האדם אינו מודע לרצון הפנימי ביותר שלו שממנו נובעים כל הרצונות שלו, הרי שהוא בעצם במצב של שינה וחלום בהקיץ. משום שהמודעות שלו אינה מודעת ל"אני" הפנימי של האדם שהוא זה שרוצה את הכל.

האדם יכול לנסות ללמוד על הפנימיות שלו ועל מה שיש מעבר לשכל שלו, באמצעות הבנת מערכת היחסים עם מה שיש מתחת לשכל שלו.

אם החלום מייצג לדוגמא את מה שיש מתחת לשכל של האדם הער, אז כל מה שנכון לגבי ההבדלים שבין אדם ישן לבין אדם ער, נכונים גם לגבי ההבדלים שיש בין אדם שמודע לעצמו לבין זה שאינו מודע לשורש של הרצונות / מחשבות שלו וכולי.

לסיכום:

על ידי הבנה לעומק של כל מה שקיים בתוך המציאות, על ידי זה האדם יכול לשער ולהבין בדעתו את מהותה של המציאות כולה.

ברמה המעשית: על האדם לחקור ולהבין כל דבר. על האדם לחקור בעיקר את הסיבות של כל דבר. עד שהאדם יגיע אל הסיבה הראשונה של כל הסיבות...

כאשר האדם מבין את השכל שיש בכל דבר שבמציאות, על ידי זה בסופו של דבר הוא מבין את השכל של המציאות עצמה.

ראה גם: * סיבות. מהי הסיבה של כל הסיבות ? ואיך למצוא אותה ?.

 הגב


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 16_04_2024 השעה 22:10:25