ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

צדיק מעל או כמו מלאכי השרת?


 הגב
מחבר
אליעד כהן
מנהל הפורום

נושא: צדיק מעל או כמו מלאכי השרת?

כאן http://breslev.eip.co.il/?key=178 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה א - תִּקְעוּ בַחֹדֶשׁ שׁוֹפָר בַּכֶּסֶא לְיוֹם חַגֵּנוּ

כִּי אִישׁ הַיִּשְׂרְאֵלִי נִבְרָא, שֶׁיִּהְיֶה לוֹ מֶמְשָׁלָה עַל הַמַּלְאָכִים
וְזֶה הַתַּכְלִית וְהַסּוֹף שֶׁל יִשְׂרָאֵל
כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה .
'עֲתִידִין צַדִּיקִים, שֶׁיִּהְיֶה מְחִצָּתָן לִפְנִים מִמַּלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת'
שֶׁנֶּאֱמַר: "כָּעֵת יֵאָמֵר לְיַעֲקב וּלְיִשְׂרָאֵל מַה פָּעַל אֵל"
שֶׁהַמַּלְאָכִים יִצְטָרְכוּ לִשְׁאל מִיִּשְׂרָאֵל, כְּשֶׁיִּרְצוּ לֵידַע מַה פָּעַל אֵל
וְצָרִיך כָּל אֶחָד לִרְאוֹת, שֶׁיָּבוֹא לְזֶה הַתַּכְלִית, שֶׁיִּהְיֶה לוֹ מֶמְשָׁלָה עַל מַלְאָכִים

היינו ממשלה מעל המלאכים.

כאן http://breslev.eip.co.il/?key=184 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ז - וַיְהִי מִקֵּץ - כִּי מְרַחֲמָם יְנַהֲגֵם

'עֲתִידִין צַדִּיקִים שֶׁיִּהְיֶה מְחִצָּתָן לִפְנִים מִמַּלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת'
'מְחִצָּה' זֶה בְּחִינַת מַקִּיפִים, שֶׁהֵם הַמְּחִצָּה שֶׁל הַשֵּׂכֶל
וְלֶעָתִיד יִהְיֶה מְחִצּוֹת הַמַּקִּיפִים שֶׁל הַצַּדִּיקִים
לְמַעְלָה מִמַּקִּיפִים שֶׁל מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת

היינו גם ממשלה מעל המלאכים.

אך כאן לעומת זאת http://breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עַתִּיקָא טְמִיר וּסְתִים

אֲבָל כְּשֶׁיִּכְנס הַמַּקִּיף הַזֶּה לִפְנִים
וְאָז יִתְגַּדֵּל הַשֵּׂכֶל הָאֱנוֹשִׁי
וְיִתְגַּלֶּה לָאֱנוֹשִׁי הַיְדִיעָה וְהַבְּחִירָה
אָז יִתְבַּטֵּל הַבְּחִירָה
כִּי אָז עַל יְדֵי גִדּוּלוֹ שֶׁל הַשֵּׂכֶל
יֵצֵא מִגֶּדֶר הָאֱנוֹשִׁי וְיַעֲלֶה לְגֶדֶר מַלְאָךְ

היינו שהשכל של הצדיק הוא כמו של מלאך אך לא יותר ממנו.

הכיצד ?

*********

ולכאורה היה אפשר לומר שאחרי שיגדל השכל האנושי לדרגת מלאך, אח"כ יגדל לפנים ממלאכי השרת לשכל גדול יותר. אך מדברי רבי נחמן מברסלב הנ"ל ניתן להבין, כי בתכלית הסופית השכל גדל לדרגת מלאך וזהו.
וגם אם השכל גדל שם עוד יותר, הוא עדיין בדרגת מלאך אך לא יותר ממלאך.

ובנוסף כאן http://breslev.eip.co.il/?key=164 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כב - חוֹתָם בְּתוֹךְ חוֹתָם

רבי נחמן מברסלב אומר בפירוש כי גם המלאכים עולים מדרגה לדרגה כל הזמן.

בְּכָל עוֹלָם יֵשׁ בְּחִינַת נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע
וְכֵן בַּמַּלְאָכִים יֵשׁ נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "גִּבּוֹרֵי כחַ עשֵׂי דְבָרוֹ לִשְׁמעַ בְּקוֹל דְּבָרוֹ"
וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: מִי גִּלָּה רָז זֶה לְבָנַי, רָז שֶׁמַּלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת מִשְׁתַּמְּשִׁין בּוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: "גִּבּוֹרֵי כחַ" וְכוּ'

ואם כן, למרות שהצדיק ממשיך לעלות מדרגה לדרגה, אך כיצד השכל שלו גדול יותר משל מלאכי השרת, הרי גם הם עולים כל הזמן מדרגה לדרגה. וכי יש שכל גדול יותר משל מלאכי השרת ???

אז מה פשר העניין ? ומהו השכל שיש מעל למלאכים ?

 

כאן http://breslev.eip.co.il/?key=178 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה א - תקעו בחדש שופר בכסא ליום חגנו

כי איש הישראלי נברא, שיהיה לו ממשלה על המלאכים
וזה התכלית והסוף של ישראל
כמו שאמרו רבותינו, זכרונם לברכה .
'עתידין צדיקים, שיהיה מחצתן לפנים ממלאכי השרת'
שנאמר: "כעת יאמר ליעקב ולישראל מה פעל אל"
שהמלאכים יצטרכו לשאל מישראל, כשירצו לידע מה פעל אל
וצריך כל אחד לראות, שיבוא לזה התכלית, שיהיה לו ממשלה על מלאכים

כאן http://breslev.eip.co.il/?key=184 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ז - ויהי מקץ - כי מרחמם ינהגם

'עתידין צדיקים שיהיה מחצתן לפנים ממלאכי השרת'
'מחצה' זה בחינת מקיפים, שהם המחצה של השכל
ולעתיד יהיה מחצות המקיפים של הצדיקים
למעלה ממקיפים של מלאכי השרת

אך כאן לעומת זאת http://breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עתיקא טמיר וסתים

אבל כשיכנס המקיף הזה לפנים
ואז יתגדל השכל האנושי
ויתגלה לאנושי הידיעה והבחירה
אז יתבטל הבחירה
כי אז על ידי גדולו של השכל
יצא מגדר האנושי ויעלה לגדר מלאך

ובנוסף כאן http://breslev.eip.co.il/?key=164 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כב - חותם בתוך חותם

בכל עולם יש בחינת נעשה ונשמע
וכן במלאכים יש נעשה ונשמע
כמו שכתוב: "גבורי כח עשי דברו לשמע בקול דברו"
וכמו שאמרו רבותינו, זכרונם לברכה: מי גלה רז זה לבני, רז שמלאכי השרת משתמשין בו, שנאמר: "גבורי כח" וכו'

אליעד כהן
מנהל הפורום

וסוד העניין הזה, יתבאר ע"פ מ"ש כאן http://breslev.eip.co.il/?key=303 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה לא - אִית לָן בֵּירָא בְּדַבְרָא

כי יש 2 בחינות. יש בחינת צדיק ויש בחינת מלאך. והצדיק כלול משתיהן. ומלאך הוא הבחינה הנמוכה וצדיק הוא הבחינה העליונה עיי"ש.

והעניין הוא:

כי יש 3 סוגי שכל.
1 – שכל אנושי נמוך.
2 – שכל של מלאך.
3 – שכל שהוא בחינת מה, שאין תפיסה והשגה כלל. וההשגה שלו היא רק ברצוא ושוב.

ובלשון רבי נחמן מברסלב :

'עֲתִידִין צַדִּיקִים שֶׁיִּהְיֶה מְחִצָּתָן לִפְנִים מִמַּלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת'
'מְחִצָּה' זֶה בְּחִינַת מַקִּיפִים, שֶׁהֵם הַמְּחִצָּה שֶׁל הַשֵּׂכֶל
וְלֶעָתִיד יִהְיֶה מְחִצּוֹת הַמַּקִּיפִים שֶׁל הַצַּדִּיקִים
לְמַעְלָה מִמַּקִּיפִים שֶׁל מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת
וְאָז יִהְיֶה הַשָּׂגָתָם בְּחִינַת מָה, בְּחִינַת: מַה פָּעַל אֵל
וְזאת הַהֶאָרָה שֶׁל בְּחִינַת מָה
הוּא בְּחִינַת הֶאָרַת הָרָצוֹן, שֶׁהוּא לְמַעְלָה מִן הַכּל

כי השגת "מה", הוא השגת האין סוף עצמו שהוא מעל למלאכי השרת כולם וכולי.

והשכל הזה של השגת מה, הוא בחינת תכלית הידיעה שהיא מושגת בבחינת רצוא ושוב כידוע.

וְזֶה בְּחִינַת תַּכְלִית הַיְדִיעָה
כִּי תַּכְלִית הַיְדִיעָה אֲשֶׁר לא נֵדַע
כִּי הַשָּׂגוֹת אֵלּוּ הַמַּקִּיפִים, שֶׁהֵם בְּחִינַת שַׁעֲשׁוּעַ עוֹלָם הַבָּא
זֶה בְּחִינַת: "מָה רַב טוּבְך אֲשֶׁר צָפַנְתָּ לִירֵאֶיך"
כִּי הֵם הֵם רַב טוֹב הַצָּפוּן וְטָמוּן וְסָתוּם מֵעֵין כּל
וְזֶהוּ: "מָה רַב טוּבְך" מָה דַיְקָא
כִּי הֵם בְּחִינַת מָה, בְּחִינַת "מֶה חָמִיתָ מֶה פִּשְׁפַּשְׁתְּ"
בְּחִינַת 'תַּכְלִית הַיְדִיעָה אֲשֶׁר לא נֵדַע'

וכאשר הצדיק חוזר מהביטול שלו בבחינת מה, אל השכל שלו. אז השכל שלו הוא כמו השכל של מלאכי השרת. אך בשעת ביטול הוא מעל למלאכי השרת.

ועל ידי הרשימו שנשאר לצדיק בשעת הביטול, על ידי זה הוא זוכה לכך שיש לו ממשלה על המלאכים.

ויש בזה עוד לבאר, כיצד המלאכים עצמם עולים מדרגה לדרגה וכולי, ומה ההבדל בין העלייה מדרגה לדרגה של הצדיק לבין העלייה מדרגה לדרגה של המלאכים. אבל זה עניין אחר ...

*****

בהמשך לנ"ל, ראה גם כאן http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=111&PID=295#295
לגבי 3 סוגים של תורות. וההשגה של בחינת מה, היא התורה שלא נתנה אפילו לא לדרוש.

וסוד העניין הזה, יתבאר ע"פ מ"ש כאן http://breslev.eip.co.il/?key=303 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה לא - אית לן בירא בדברא

'עתידין צדיקים שיהיה מחצתן לפנים ממלאכי השרת'
'מחצה' זה בחינת מקיפים, שהם המחצה של השכל
ולעתיד יהיה מחצות המקיפים של הצדיקים
למעלה ממקיפים של מלאכי השרת
ואז יהיה השגתם בחינת מה, בחינת: מה פעל אל
וזאת ההארה של בחינת מה
הוא בחינת הארת הרצון, שהוא למעלה מן הכל

וזה בחינת תכלית הידיעה
כי תכלית הידיעה אשר לא נדע
כי השגות אלו המקיפים, שהם בחינת שעשוע עולם הבא
זה בחינת: "מה רב טובך אשר צפנת ליראיך"
כי הם הם רב טוב הצפון וטמון וסתום מעין כל
וזהו: "מה רב טובך" מה דיקא
כי הם בחינת מה, בחינת "מה חמית מה פשפשת"
בחינת 'תכלית הידיעה אשר לא נדע'

חידוש
מתקדם

אולי לפי שאמר יעקוב אבינו...המלאך הגואל-אותי מכל רע יברך את הנערים.....
כי ידוע שרע בחינת שקר ואמת בחינת, טוב. והאיר לי פעם כי המלאך שמו-אותי-..ורמוז פעמיים.
נצח-תיוא-נצח.   גמר-תיוא-גמור.  נצחתי ואנצח גמרתי ואגמור. ראה אותיות פנמיות- אותי אותי.
ורומז למלאך שאמר רבינו. החוגר עצמו לאמת נותנים לו מלאך של אמת מן השמיים. שהוא ממש דבר השם. כ"ש
מה- יש לכם לדאוג כשאני הולך לפניכם.
ועמוד האש הולך לנחותם את הדרך. וזה המלאך נרמז בתהלים  "לעולם יהוה דברך נצב בשמיים " והוא כמובן מעל מלאכי השרת .
 הגב


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 28_03_2024 השעה 11:40:33