ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 
      התחברות

מעשה משבעה קבצנים - בן המלך


 הגב
מחבר
אליעד כהן
מנהל הפורום



הצטרפות: ב 25/10/09
מצב חיבור: מנותק
הודעות: 1193
אפשרויות    ציטוט  תגובה נושא: מעשה משבעה קבצנים - בן המלך
http://breslev.eip.co.il/?key=60 - סיפורי מעשיות - מעשה יג - משבעה קבצנים
 
מַעֲשֶׂה
פַּעַם אַחַת הָיָה מֶלֶךְ
 
= זה השי"ת

וְהָיָה לוֹ בֵּן יָחִיד
 
= זה אדם הראשון לפני שחטא.

וְרָצָה הַמֶּלֶךְ לִמְסֹר הַמְּלוּכָה לִבְנוֹ בְּחַיָּיו
 
= כי לפני שאדם הראשון חטא, מאחר שהוא כולו היה כלול בא"ס, ממילא הוא מלך כמו השי"ת ממש. שזו בחינת אדם קדמון שהוא מעל האצילות ולפני הבריאה.
ולכן מסר את המלוכה בחייו דייקא, כי אצל השי"ת שני מלכים יכולים למלוך בבת אחת.

וְעָשָׂה מִשְׁתֶּה גָּדוֹל
וּבְוַדַּאי בְּכָל פַּעַם שֶׁהַמֶּלֶךְ עוֹשֶׂה מִשְׁתֶּה גָּדוֹל
הוּא שִׂמְחָה גְּדוֹלָה מְאד
בִּפְרָט עַתָּה, שֶׁמָּסַר הַמְּלוּכָה לִבְנוֹ בְּחַיָּיו
בְּוַדַּאי הָיָה שִׂמְחָה גְּדוֹלָה מְאד

וְהָיוּ שָׁם כָּל הַשָּׂרֵי מְלוּכָה, וְכָל הַדֻּכָּסִים וְהַשָּׂרִים
וְהָיוּ שְׂמֵחִים מְאד עַל הַמִּשְׁתֶּה
וְגַם הַמְּדִינָה הָיוּ נֶהֱנִים מִזֶּה שֶׁמּוֹסֵר הַמְּלוּכָה לִבְנוֹ בְּחַיָּיו
כִּי הוּא כָּבוֹד גָּדוֹל לַמֶּלֶךְ
וְהָיָה שָׁם שִׂמְחָה גְּדוֹלָה מְאד
וְהָיָה שָׁם כָּל מִינֵי שִׂמְחָה
מקהלות זמר ומשחקי הצגות וְכַיּוֹצֵא מִזֶּה, כָּל מִינֵי שִׂמְחָה, הַכּל הָיָה שָׁם עַל הַמִּשְׁתֶּה
וּכְשֶׁנַּעֲשׂוּ שְׂמֵחִים מְאד עָמַד הַמֶּלֶךְ וְאָמַר לִבְנוֹ
הֱיוֹת שֶׁאֲנִי חוֹזֶה בַּכּוֹכָבִים, וַאֲנִי רוֹאֶה שֶׁאַתָּה עָתִיד לֵירֵד מִן הַמְּלוּכָה
 
= היינו שעיקר הירידה של האדם מהמלוכה, הוא בגלל חוקי הטבע, שזו בחינת חוזה בכוכבים. ובגלל חוקי הטבע, בגלל זה אתה עתיד לירד מהמלוכה שהיא כולה אמונה בלבד.

בְּכֵן תִּרְאֶה שֶׁלּא יִהְיֶה לְךָ עַצְבוּת כְּשֶׁתֵּרֵד מִן הַמְּלוּכָה רַק תִּהְיֶה בְּשִׂמְחָה
 
= כי על ידי השמחה דייקא יהיה נעשה תיקון האמונה ויחזור אל המלוכה.

וּכְשֶׁתִּהְיֶה בְּשִׂמְחָה, גַּם אֲנִי אֶהְיֶה בְּשִׂמְחָה
 
= כי אז יחזור בן המלך אל המלוכה.

גַּם כְּשֶׁיִּהְיֶה לְךָ עַצְבוּת, אַף עַל פִּי כֵן אֲנִי אֶהְיֶה בְּשִׂמְחָה
עַל שֶׁאֵין אַתָּה מֶלֶךְ
כִּי אֵינְךָ רָאוּי לִמְלוּכָה, מֵאַחַר שֶׁאֵינְךָ יָכוֹל לְהַחֲזִיק עַצְמְךָ בְּשִׂמְחָה כְּשֶׁאַתָּה יוֹרֵד מִן הַמְּלוּכָה
 
= כי מצד האמת של השי"ת אין שום שינוי ואין שום רע בעולם כלל, והשי"ת טוב תמיד. וגם אם בן המלך אינו מלך, גם זה טוב.
 
אֲבָל כְּשֶׁתִּהְיֶה בְּשִׂמְחָה אֲזַי אֶהְיֶה בְּשִׂמְחָה יְתֵרָה מְאד
 
= נאמר רק שכאן יש מקיף של החלל הפנוי. ויש כאן שכל מעל השכל. כי אם הכל כבר טוב, אז כיצד יכול להיות יותר טוב מטוב ? ולכן זהו דייקא טוב מאוד. כי מאוד הוא סיטרא דמותא, והוא השורש של הרע וכולי.

וְקִבֵּל הַבֶּן מֶלֶךְ אֶת הַמְּלוּכָה בְּיָד רָמָה
וְעָשָׂה לוֹ שָׂרֵי מְלוּכָה, וְדֻכָּסִים וְשָׂרִים וָחָיִל

וְזֶה הַבֶּן מֶלֶךְ הָיָה חָכָם
וְהָיָה אוֹהֵב חָכְמָה מְאד
וְהָיוּ אֶצְלוֹ חֲכָמִים גְּדוֹלִים
וְכָל מִי שֶׁהָיָה בָּא אֶצְלוֹ עִם אֵיזֶה דְּבַר חָכְמָה
הָיָה אֶצְלוֹ בַּחֲשִׁיבוּת גָּדוֹל מְאד
וְהָיָה נוֹתֵן לָהֶם כָּבוֹד וַעֲשִׁירוּת בִּשְׁבִיל הַחָכְמָה, לְכָל אֶחָד כְּפִי רְצוֹנוֹ
מִי שֶׁהָיָה רוֹצֶה מָמוֹן, הָיָה נוֹתֵן לוֹ מָמוֹן
וּמִי שֶׁהָיָה רוֹצֶה כָּבוֹד הָיָה נוֹתֵן לוֹ כָּבוֹד
הַכּל בִּשְׁבִיל הַחָכְמָה
וּמֵחֲמַת שֶׁהָיָה חָשׁוּב אֶצְלוֹ הַחָכְמָה כָּל כָּךְ
הָיוּ כֻּלָּם לוֹקְחִין עַצְמָן אֶל הַחָכְמָה
וְעָסְקוּ כָּל הַמְּדִינָה בְּחָכְמוֹת
כִּי זֶה הָיָה רוֹצֶה מָמוֹן, כְּדֵי שֶׁיְּקַבֵּל מָמוֹן עַל יְדֵי זֶה
וְזֶה הָיָה רוֹצֶה חֲשִׁיבוּת וְכָבוֹד
וּמֵחֲמַת שֶׁכֻּלָּם עָסְקוּ רַק בְּחָכְמוֹת
עַל כֵּן שָׁכְחוּ שָׁם בְּאוֹתָהּ הַמְּדִינָה טַכְסִיסֵי מִלְחָמָה
כִּי הָיוּ כֻּלָּם עוֹסְקִין בְּחָכְמוֹת
עַד שֶׁהָיוּ כָּל בְּנֵי הַמְּדִינָה חֲכָמִים גְּדוֹלִים
עַד שֶׁהַקָּטָן שֶׁבְּאוֹתָהּ הַמְּדִינָה הָיָה בִּמְדִינָה אַחֶרֶת חָכָם גָּדוֹל מִכֻּלָּם
וְהַחֲכָמִים שֶׁבְּאוֹתָהּ הַמְּדִינָה הָיוּ חֲכָמִים מֻפְלָגִים גְּדוֹלִים מְאד
וּמֵחֲמַת הַחָכְמוֹת נִתְפַּקְּרוּ הַחֲכָמִים שֶׁל אוֹתָהּ הַמְּדִינָה
וּמָשְׁכוּ גַּם אֶת הַבֶּן מֶלֶךְ הַנַּ"ל לְדַעְתָּם, וְנִתְפַּקֵּר גַּם כֵּן
וּשְׁאָר בְּנֵי הַמְּדִינָה לא נִתְפַּקְּרוּ
מֵחֲמַת שֶׁהָיָה עַמְקוּת וְדַקּוּת גָּדוֹל בְּאוֹתָהּ הַחָכְמָה שֶׁל הַחֲכָמִים הַנַּ"ל
 
= היינו השאלות של החלל הפנוי שצריך המון שכל כדי להבין את השאלות האלו. וצריך עוד יותר שכל (על אנושי) כדי לדעת את התשובות לשאלות האלו. אך רק החכמים הבינו את השאלות האלו, ולכן הם התפקרו.

עַל כֵּן לא יָכְלוּ שְׁאָר בְּנֵי הַמְּדִינָה לִכְנס בְּאוֹתָהּ הַחָכְמָה
וְלא הִזִּיק לָהֶם
אֲבָל הַחֲכָמִים וְהַבֶּן מֶלֶךְ נִתְפַּקְּרוּ כַּנַּ"ל

וְהַבֶּן מֶלֶךְ, מֵחֲמַת שֶׁהָיָה בּוֹ טוֹב כִּי נוֹלַד עִם טוֹב
 
= כי לא משנה מה יעשה האדם, תמיד בשורשו הוא יהיה טוב. כי הנשמה מחוברת תמיד להשי"ת, יהיה מה שיהיה.

וְהָיוּ לוֹ מִדּוֹת טוֹבוֹת וִישָׁרוֹת
הָיָה נִזְכָּר לִפְעָמִים: הֵיכָן הוּא בָּעוֹלָם, וּמַה הוּא עוֹשֶׂה וְכוּ'
וְהָיָה גּוֹנֵחַ וּמִתְאַנֵּחַ עַל זֶה
עַל שֶׁנָּפַל לִמְבוּכוֹת כָּאֵלּוּ וְנִתְעָה כָּל כָּךְ
וְהָיָה מִתְאַנֵּחַ מְאד
 
= היינו כי הבין שהוא רחוק מהתכלית וכולי ...

אֲבָל תֵּכֶף כְּשֶׁהָיָה מַתְחִיל לְהִשְׁתַּמֵּשׁ עִם הַשֵּׂכֶל
חָזַר וְנִתְחַזֵּק אֶצְלוֹ הַחָכְמוֹת שֶׁל אֶפִּיקוֹרְסִית הַנַּ"ל
 
= כי בשכל אנושי אין תשובות לשאלות האלו של החלל הפנוי. ומי שנבוך בהן ולא מצליח להתגבר עליהן, חייו רעים ומרורים.

וְכֵן הָיָה כַּמָּה פְּעָמִים שֶׁהָיָה נִזְכָּר כַּנַּ"ל וְהָיָה גּוֹנֵחַ וּמִתְאַנֵּחַ
וְתֵכֶף כְּשֶׁהִתְחִיל לְהִשְׁתַּמֵּשׁ עִם הַשֵּׂכֶל
חָזַר וְנִתְחַזֵּק אֶצְלוֹ הָאֶפִּיקוֹרְסוּת כַּנַּ"ל
= כי אין תשובה לשאלות האלו בשכל אנושי, יהיה מה שיהיה.
 
אא"כ האדם מתחזק עם אמונה וזוכה לשכל חדש, שבו השאלות האלו נעלמות מעצמן ...
מעשה
פעם אחת היה מלך

והיה לו בן יחיד

ורצה המלך למסר המלוכה לבנו בחייו

ועשה משתה גדול
ובודאי בכל פעם שהמלך עושה משתה גדול
הוא שמחה גדולה מאד
בפרט עתה, שמסר המלוכה לבנו בחייו
בודאי היה שמחה גדולה מאד

והיו שם כל השרי מלוכה, וכל הדכסים והשרים
והיו שמחים מאד על המשתה
וגם המדינה היו נהנים מזה שמוסר המלוכה לבנו בחייו
כי הוא כבוד גדול למלך
והיה שם שמחה גדולה מאד
והיה שם כל מיני שמחה
מקהלות זמר ומשחקי הצגות וכיוצא מזה, כל מיני שמחה, הכל היה שם על המשתה
וכשנעשו שמחים מאד עמד המלך ואמר לבנו
היות שאני חוזה בכוכבים, ואני רואה שאתה עתיד לירד מן המלוכה

בכן תראה שלא יהיה לך עצבות כשתרד מן המלוכה רק תהיה בשמחה

וכשתהיה בשמחה, גם אני אהיה בשמחה

גם כשיהיה לך עצבות, אף על פי כן אני אהיה בשמחה
על שאין אתה מלך
כי אינך ראוי למלוכה, מאחר שאינך יכול להחזיק עצמך בשמחה כשאתה יורד מן המלוכה
אבל כשתהיה בשמחה אזי אהיה בשמחה יתרה מאד

וקבל הבן מלך את המלוכה ביד רמה
ועשה לו שרי מלוכה, ודכסים ושרים וחיל

וזה הבן מלך היה חכם
והיה אוהב חכמה מאד
והיו אצלו חכמים גדולים
וכל מי שהיה בא אצלו עם איזה דבר חכמה
היה אצלו בחשיבות גדול מאד
והיה נותן להם כבוד ועשירות בשביל החכמה, לכל אחד כפי רצונו
מי שהיה רוצה ממון, היה נותן לו ממון
ומי שהיה רוצה כבוד היה נותן לו כבוד
הכל בשביל החכמה
ומחמת שהיה חשוב אצלו החכמה כל כך
היו כלם לוקחין עצמן אל החכמה
ועסקו כל המדינה בחכמות
כי זה היה רוצה ממון, כדי שיקבל ממון על ידי זה
וזה היה רוצה חשיבות וכבוד
ומחמת שכלם עסקו רק בחכמות
על כן שכחו שם באותה המדינה טכסיסי מלחמה
כי היו כלם עוסקין בחכמות
עד שהיו כל בני המדינה חכמים גדולים
עד שהקטן שבאותה המדינה היה במדינה אחרת חכם גדול מכלם
והחכמים שבאותה המדינה היו חכמים מפלגים גדולים מאד
ומחמת החכמות נתפקרו החכמים של אותה המדינה
ומשכו גם את הבן מלך הנ"ל לדעתם, ונתפקר גם כן
ושאר בני המדינה לא נתפקרו
מחמת שהיה עמקות ודקות גדול באותה החכמה של החכמים הנ"ל

על כן לא יכלו שאר בני המדינה לכנס באותה החכמה
ולא הזיק להם
אבל החכמים והבן מלך נתפקרו כנ"ל

והבן מלך, מחמת שהיה בו טוב כי נולד עם טוב

והיו לו מדות טובות וישרות
היה נזכר לפעמים: היכן הוא בעולם, ומה הוא עושה וכו'
והיה גונח ומתאנח על זה
על שנפל למבוכות כאלו ונתעה כל כך
והיה מתאנח מאד

אבל תכף כשהיה מתחיל להשתמש עם השכל
חזר ונתחזק אצלו החכמות של אפיקורסית הנ"ל

וכן היה כמה פעמים שהיה נזכר כנ"ל והיה גונח ומתאנח
ותכף כשהתחיל להשתמש עם השכל
חזר ונתחזק אצלו האפיקורסות כנ"ל
חידוש
מתקדם



הצטרפות: ב 06/01/10
מצב חיבור: מנותק
הודעות: 314
אפשרויות    ציטוט  תגובה
היות שאני חוזה בכוכבים ...
וכי יחשוב בר דעת שהשם יתברך חוזה בכוכבים...
היות שאני חוזה שיקנאו בך הכוכבים , ובטח אתה יודע ...את יוסף שאמר את אחי אני מחפש וענה לו רועים בשכם
שפל, כוכב , מלאך ,ברסלב..  ר"ת בשכם.
לחשוב שמישהו מנסה להבין סיפורי מעשיות ,,אני שמח
 הגב


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 24_04_2019 השעה 01:02:00