ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 
      התחברות

מה יש לחסידי ברסלב נגד השכל?


 הגב עמוד  1 2 >
מחבר
אורח
אורח

אפשרויות    ציטוט  תגובה נושא: מה יש לחסידי ברסלב נגד השכל?

יוצא לי לשמוע יותר מפעם אחת בכמה צורות שונות שחסידי ברסלב הם נגד שימוש בשכל, ולזרוק את השכל, ולהיות רק בפשיטות, ולא להתעסק בחוכמות וכיו"ב.

השאלה שלי היא מה יש לחסידי ברסלב נגד השכל. האם הם כולם נבערים מדעת ומשום כך הם מפחדים להשתמש בשכלם ?
 
אינסטנקטיבית כאשר מישהו מבקש ממני להאמין לו ולא להשתמש בשכל שלי, אני ישר קולט שהוא נוכל רמאי ושקרן במקרה הרע, או טיפש במקרה הטוב.
 
לא ברור לי מדוע חסידי ברסלב בורחים משימוש בשכל.
 
האם האמונה שלהם כ"כ חלשה שהם מפחדים לגלות שהיא שקרית ? האם יש כאן שקר שאנשים מפחדים שמי שישתמש בשכל שלו יגלה אותו ?
 
מדוע הם נגד חקירות ? מדוע מפחדים מהשכל שיגלה את השקר של אמונתם ?
  
ממבט על החסידים בלבד, מצטיירת התמונה כאילו הרב שלהם הוא נבער מדעת, משום שהם כולם כל הזמן מדברים בשבח האמונה ובגנות השכל.
 
אך מהמעט שעיינתי בספרי רבי נחמן מברסלב , מצטיירת התמונה של אדם מאוד מאוד חכם. אז מדוע כמעט כל חסידיו מפחדים כ"כ הרבה מהמילה שכל ? מדוע מפחדים מחקירות ?
 
מה פשר העניין הזה ?
 
אשמח לתשובה
 
תודה.
אליעד כהן
מנהל הפורום



הצטרפות: ב 25/10/09
מצב חיבור: מנותק
הודעות: 1193
אפשרויות    ציטוט  תגובה
תשובה:
 
לשואל היקר.
 
עליך לעשות הפרדה ברורה ומוחלטת בין רבי נחמן עצמו לבין תלמידיו בכל הדורות עד דורנו אנו.
 
רבי נחמן מברסלב עצמו היה החכם באדם. ולא סתם בחוכמה פשוט של העולם הזה, אלא בהשגות רוחניות גדולות של השי"ת עצמו. רבי נחמן מברסלב עצמו הכיר את השי"ת אישית ולא באמצעות שליח / מתווכים וכיו"ב.
רבי נחמן מברסלב עצמו זכה לתקן את חטא עץ הדעת של אדם הראשון בשלמות וזכה לשכל שלם ואמיתי.
 
כל התורות של רבי נחמן מברסלב , הן רק הפסולת של השכל של רבי נחמן. כי השכל של רבי נחמן עצמו הוא כ"כ גדול שהוא לא נכנס למילים, ולכן הוא הוכרח לצמצם את שכלו בתוך הליקוטי מוהרן.
 
יחד עם זאת כל תלמידיו של רבי נחמן מברלסב ללא יוצא מן הכלל הם עניין אחר ונפרד מרבי נחמן עצמו. כי באמת בדברי הצדיק יש אין סוף דרגות עמקות שונות. ורק מי שמגיע לדרגת הצדיק עצמו, רק הוא באמת מבין את הצדיק באמת, וכל השאר הם רק מדמים בנפשם שהם מבינים את דברי הצדיק, והכל זה באספקלריא שאינה מאירה.
 
כי רק הצדיק עצמו הבין את עצמו. ורק מי שהוא כמו הצדיק ממש, רק הוא מבין את הצדיק ממש.
 
וראה בעניין זה כאן: http://breslev.eip.co.il/?key=562 - חיי מוהר"ן - קפה - נסיעתו וישיבתו באומן
 
וְאָמַר לָנוּ אַתֶּם אֲנָשִׁים קְטַנִּים בְּמַעֲלָה מְאד וְאֵין לִי עִם מִי לְדַבֵּר
 
וכן, http://breslev.eip.co.il/?key=562 - חיי מוהר"ן - קפה - נסיעתו וישיבתו באומן
 
עוֹד שָׁמַעְתִּי אָז מֵהָרַב רַבִּי נַפְתָּלִי
שֶׁפַּעַם אַחַת שָׁאַל הוּא בְּעַצְמוֹ אֶת פִּי רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה
בַּמֶּה יֵשׁ לְאֵלּוּ הַקַּלֵּי עוֹלָם אֵיזֶה שַׁיָּכוּת וְהִתְקָרְבוּת אֵלָיו
מֵאַחַר שֶׁבֶּאֱמֶת הֵם רְחוֹקִים מִקְּדֻשָּׁתוֹ מְאד מְאד בְּלִי שִׁעוּר
וְהֵשִׁיב לוֹ רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה
בַּמֶּה יֵשׁ לָכֶם שַׁיָּכוּת וְהִתְקָרְבוּת אֶצְלִי
הֲלא אַתֶּם אֶצְלִי רַק כְּמוֹ נוֹצוֹת שֶׁעַל הַבֶּגֶד
שֶׁכְּשֶׁנּוֹפֵחַ עֲלֵיהֶם, מִיָּד פּוֹרְחִין וְנִסְתַּלְּקִין מֵעָלָיו.
 
ואת זה רבי נחמן עשה כהשוואה בין האפיקורסים הגדולים באומן לבין התלמידים שלו.
 
וכעין זה מובא בעוד מקומות, שאין מי שיבין באמת בדברי הצדיק, אלא מי שהוא צדיק כמוהו ממש, ואילו ידעתיו הייתיו, ועל ידי זה הוא זוכה להבין את דברי הצדיק בשלמות.
 
כך שכנ"ל, תעשה הפרדה ברורה בין רבי נחמן מברסלב עצמו לבין תלמידיו.
 
חסידי ברסלב זכו עם יותר מזל משכל בכך שיש להם רבי כזה. אך זה שאדם משייך את עצמו לרבי נחמן מברסלב , זה אומר שיש לו בעיקר הרבה מזל שהוא מאמין במשהו אמיתי, אך זה לא מעיד על כך שיש לו הרבה שכל.
 
כי להתקרב לרבי נחמן מברסלב מצד השכל ... זה עניין אחר לגמרי ... כי לשם כך צריך להבין את השכל של הצדיק ... וזה כבר עניין אחר ...
 
וכל חסידי ברסלב וכל תלמידי רבי נחמן מברסלב , יש להם את הזכות שיש להם את המזל שהם לא חולקים על הצדיק אלא רוצים להתקרב אליו. אך להתקרב באמת זה עניין אחר לגמרי.
 
ומקורב באמת לצדיק היינו רק כאשר האדם מגיע לדרגת הצדיק עצמו. שאז הדעת שלהם מתאחדת, ושלא נשאר אצל האדם שום שכל עצמי כלל, אלא יש לו רק את השכל של הצדיק בלבד.
 
והשכל של הצדיק נכלל בשכל של השי"ת שהוא מעל הזמן והמקום. כך שכל זמן שהשכל של האדם הוא לא מעל הזמן והמקום כמו השי"ת ממש, הרי שזה אומר שהוא רחוק מדעתו של הצדיק וכולי.
 
ולסיכום: תעשה הפרדה ברורה בין רבי נחמן מברסלב עצמו, לבין כל השאר יהיה מי שיהיה.
 
*********
 
לעצם שאלתך לגבי השכל והשימוש בשכל, רבי נחמן מברסלב כתב בפירוש כי כל מה שיש ביד השכל האנושי להשיג, מצווה גדולה להשיג את השכל הזה.
 
השכל הוא קודש הקודשים. ובניין הדעת הוא בניין בית המקדש. והשכר של העולם הבא הוא רק שכל. זה כל השכר כולו, שלאדם יהיה שכל יותר גדול. וגם בעולם הבא עולים מדרגה לדרגא על ידי הגדלת השכל. ורק על ידי השכל האדם יכול לזכות להכלל בהשי"ת ולזכות לשלמות אמיתית.
 
וללא שכל, אין שום דרך בעולם להשיג את השכל הנקנה באמת. ולמרות שאפשר להתחזק באמונה חזקה מאוד, אך כל זמן שהוא רק אמונה בלי שכל, הוא לא טוב. והטעם של ארץ ישראל הוא כולו שכל. וכל התענוג וכל השעשועים הם של השכל וכולי ...
 
אלא מאי ?
 
שלא כולם מסוגלים להגיע לשכל הזה. לא שאינם מסוגלים באמת, אלא שאינם מוכנים למסור את נפשם כדי להגיע לשכל הזה של הצדיק האמת. כי אילו רצו באמת להשיג את השכל הזה, היו כולם משיגים את השכל הזה. כי אין דבר העומד בפני הרצון. ואפילו אנוס שרחמנא פטריה, אם יחזק את רצונו, בוודאי שיוציא את רצונו מכוח אל הפועל כמובא.
 
כך שאם האדם באמת היה רוצה בלב שלם להשיג את האין סוף שהוא השכל האמיתי, בוודאי שהוא היה זוכה לזה.
 
אך מחמת שלא כל אחד נמצא במצב הנ"ל, לכן יש את העניין של להאמין לצדיק, דהיינו לדעת שהשכל של הצדיק האמת הוא האמיתי, ולא להקשיב לשכלך שאומר את ההפך. מאחר ששכלו של האדם אינו שלם, בניגוד לשכלו של הצדיק.
 
אך כל זה שצריך להתחזק באמונה וכולי, זה הכל נכון עבור מי שמוכן לצאת ידי חובה, כי אנוס רחמנא פטריה, ומה לעשות שאי אפשר בשכל אנושי לדעת את הכל, ואז האדם סומך על האמונה ועוזב את השכל.
 
אך מי שליבו חזק, הוא לא מתפשר על כך שהשכל האנושי מוגבל, והוא דייקא מנסה להשיג את האור אין סוף. איך ? על ידי זה שהוא משלים את שכלו בכל מה שאפשר, ועל ידי זה בסופו של דבר השכל שלו יוצא מגדר אנושי וזוכה להשגת האין סוף וכולי.
 
וראה גם כאן http://breslev.eip.co.il/?key=2232 - שיחות הר"ן - אות עו
 
כי באמת אפשר לחיות חיים טובים על ידי אמונה בלבד. אבל מי שרוצה את האמת לאמיתה, ורוצה להנות באמת מחיים טובים באמת בשלמות, הוא דייקא צריך להשתמש בשכלו בכל מה שאפשר.
 
ואם יש עוד שאלות, תשאל ...
ואמר לנו אתם אנשים קטנים במעלה מאד ואין לי עם מי לדבר
עוד שמעתי אז מהרב רבי נפתלי
שפעם אחת שאל הוא בעצמו את פי רבי נחמן מברסלב זכרונו לברכה
במה יש לאלו הקלי עולם איזה שיכות והתקרבות אליו
מאחר שבאמת הם רחוקים מקדשתו מאד מאד בלי שעור
והשיב לו רבי נחמן מברסלב זכרונו לברכה
במה יש לכם שיכות והתקרבות אצלי
הלא אתם אצלי רק כמו נוצות שעל הבגד
שכשנופח עליהם, מיד פורחין ונסתלקין מעליו.
avi
מתקדם



הצטרפות: ב 20/12/09
מצב חיבור: מנותק
הודעות: 63
אפשרויות    ציטוט  תגובה
לפי הנ"ל יוצא שאין היום כמעט חסידי ברסלב במובן המוסבר כאן אלא יותר בגדר של "אוהדים" (אם אפשר לכנות זאת כך). 
והאמת היא שתמיד הפריעה לי מאוד הנקודה הזאת ואפילו הרחיקה אותי מברסלב כי כל מי שדיברתי איתו בענייני החסידות לא הראה אלא הבנה שטחית ביותר במקרה הטוב. וכל ההתנהלות כולה היא של מוחין דקטנות רחוק מדעת הצדיק באמת בשעה שחסיד ברסלב אמיתי צריך להיות אדם משכיל מאוד ומתבונן
אליעד כהן
מנהל הפורום



הצטרפות: ב 25/10/09
מצב חיבור: מנותק
הודעות: 1193
אפשרויות    ציטוט  תגובה
נשלח במקור על ידי avi

לפי הנ"ל יוצא שאין היום כמעט חסידי ברסלב במובן המוסבר כאן אלא יותר בגדר של "אוהדים" (אם אפשר לכנות זאת כך). 
והאמת היא שתמיד הפריעה לי מאוד הנקודה הזאת ואפילו הרחיקה אותי מברסלב כי כל מי שדיברתי איתו בענייני החסידות לא הראה אלא הבנה שטחית ביותר במקרה הטוב. וכל ההתנהלות כולה היא של מוחין דקטנות רחוק מדעת הצדיק באמת בשעה שחסיד ברסלב אמיתי צריך להיות אדם משכיל מאוד ומתבונן
 
במעשה מהבעל תפילה מבואר כי הכי קל להחזיר בתשובה היה דווקא את הכת של החכמים.
 
והאפיקורסים היו החברים הכי טובים של רבי נחמן מברסלב ...
 
בכל מקרה, השי"ת הוא הדעת עצמה. והתכלית זה להתקרב אליו. על ידי הדעת.
 
אז איך בדיוק אפשר בלי שכל להתקרב להשי"ת ?
 
אם השי"ת היה נוכל ח"ו ... אז היה צריך להאמין בו.
 
אך השי"ת הוא האמת ... וצריך לדעת אותו ... על ידי מידת האמת ולא על ידי אמונות כזביות.
 
בכל מקרה, רבי נחמן מברסלב עצמו אמר לתלמידיו שהם רק כמו נוצות שעל הבגד שלו ...
 
כמו שיש ארץ ישראל של מעלה ושלמטה ... וכמו שיש תורתו ותורת ה ממש וכולי, כך גם יש בחינות שונות של ברסלב.
 
יש ברסלב על השם המושאל ... ויש את רבי נחמן מברסלב עצמו שהוא ורק הוא היה ברסלבר אמיתי.
 
מאחר שהוא הבטיח שמי שיצייט אותו יהיה כמוהו ממש, הרי שמי שלא כמוהו ממש, הרי שהוא לא מצייט אותו. וגם אם זה יהיה מי שיהיה ... אם הוא לא במדרגה של רבי נחמן מברסלב עצמו בשלמות, אז הוא לא מצייט את רבי נחמן מברסלב ...
 
וכפי שהתבאר כאן בפורום במספר מקומות לגבי מה העניין של לזרוק את השכל ולהיות מקושר לצדיק ... עיי"ש.
 
**
 
נכון, תתרחק מברסלב ... זה הכל שקר ...
 
אבל תתקרב לרבי נחמן מברסלב ... כי יש שם אמת ...
 
בהצלחה
שיר
חדש



הצטרפות: ב 29/04/10
מצב חיבור: מנותק
הודעות: 19
אפשרויות    ציטוט  תגובה
 מודה שיצא לי רק עכשיו להציץ כאן בנושא.
 
היי.. לא אשקר  אכן כל הנושא הזה מעורר גם  אצלי הרבה שאלות ותמיהות, בפרט על דרך ההתנהלות
של חסדי ברסל"ב .. ל'גווניהם ושיטותיהם' סוו קול(:
כל הסתעפות של השיטות והענפים.. והכי קשה לי שכל אחד אוחז בשלו וטוען 'שלי היא'.. במילים אחרות - 'האמת אצלי'!
סורי , בעיני זה הזוי.
אבל..
 
וכאן בגדול - אני שואלת אותך אליעד
כן כן
המשפט שלך, ואצטט אותו:
 
"נכון, תתרחק מברסלב ... זה הכל שקר ...
 
אבל תתקרב לרבי נחמן מברסלב ... כי יש שם אמת ...
 
בהצלחה"
 
ה ל ו א.. אם זו ההכוונה שלך ללמוד אמיתי ונכון של תורת ר' נחמן..? אז איך לכל הרוחות מסתדר עם כל העצות שנתן
להתאחד ברעות ולימוד חברים?
וביקש רבות על כך..
מצטערת שאין לי כרגע את הציטוט (אולי אחפש בערב)
 
האמת שהייתי שמחה להניח שאתה יודע על איזה ציטוט אני מכוונת..
 
היי.. הייתי שמחה לדעת
אם יש לך תשובה מניחה את הדעת על כך?
 
תודה(:
 
 
 
 
 
אליעד כהן
מנהל הפורום



הצטרפות: ב 25/10/09
מצב חיבור: מנותק
הודעות: 1193
אפשרויות    ציטוט  תגובה
התשובה פשוטה
 
שיחת חברים היא הקדמות, אך היא לא המכוון
 
ז"א החברים עוזרים לאדם לקבל כיווני חשיבה חדשים על איך להבין את רבי נחמן מברסלב.
 
אך המכוון הוא להבין את שורש השכל של רבי נחמן מברסלב ...
רוצה להיות ברסלבר
מתקדם



הצטרפות: ב 14/10/10
מיקום: מרכז
מצב חיבור: מנותק
הודעות: 56
אפשרויות    ציטוט  תגובה

לשון רבינו הוא כך   "חכמות אין צריכים כלל" 

אין הכוונה חלילה ליהות ולהתנהג בטיפשות ולא ללמוד תורה ולעיין בה אלא התהלך לפני ואהי'ה תמים כי כל זמן שלומדים תורה ומתפלפלים בה אין למעלה מזה ואז צריך ללכת בחכמות לדמות מילתא למילתא וללמוד את התורה בכל הי"ג מידות שהתורה נדרשת בהן וכן להעמיק בפילפול ובדיבוק חברים ובריתחא דאורייתא, אבל כשמגיעים להלכה למעשה איך צריך לנהוג, איך צריך לקיים את המצוות, כאן צריך לזרוק את החכמות לזרוק את השכל, כי כאן אין שייך סברות אין שייך שכל, יש הלכה מה שנפסק בשו"ע ואם יש חולקים בדבר מוכרח להגיע להכרעה, מה נהגו אבותיו, ומה מנהג ישראל, ואם עדיין הוא בספק אזי "עשה לך רב והסתלק מן הספק" וכן בכל עניני אמונה "במופלא ממך אל תדרוש" אין אנו מבינים בהנהגת השי"ת ע"כ אסור לחקור ולהכנס לחכמות אלא תמים תהיה.  

ואלו הן  ממש דברי הגמ'

אמר לו השי"ת לאברהם אבינו ע"ה "צא מאיצטגנינות שלך" "התהלך לפני ואהי'ה תמים" – ועל נקודה זו אמר רבינו "וחכמות אין צריכים כלל" וכן הוא בכל עבודת ה' שצריך הרבה פעמים ללכת באמונה ובתמימות ולא לדחוק את השעה כי צריך לדעת שלפעמים מתעכב הישועה של האדם, כי  לפעמים אע"פ שאדם הולך באמונה בתמימות ובפשיטות צריך להמתין הרבה הרבה עד לישועתו 

אלו דברים מובנים ופשוטים לכל בר דעת שזה ממש כוונת רבינו

בתודה ובברכה
אורח
אורח

אפשרויות    ציטוט  תגובה

"רוצה להיות ברסלבר"

וואו אחי
זה ממש מתחבר יפה.
 
תקן אותי אם טעיתי במה שהבנתי ממך:
בשעה שלומדים, תלמד, תגיע למסקנות...ואחר כך בשעת הפעולה, אל תשאל שאלות, תשליך את השכל ותפעל לפי מה שלמדת.
זה מה שאני מבין פחות או יותר מדבריך. זה  נכון?
 
 
אבל מצד שני אחי, בשעת המעשה עצמו, זה אף פעם לא בדיוק כמו שלומדים...אז יש פה בעיה כי תמיד צריך להשתמש בשכל.
 
איך מסבירים את זה?
 
 
אליעד כהן
מנהל הפורום



הצטרפות: ב 25/10/09
מצב חיבור: מנותק
הודעות: 1193
אפשרויות    ציטוט  תגובה
כדי לזרוק את השכל צריך הרבה שכל. דהיינו זריקת השכל, היא עצמה תוצאה של שכל. וממילא, אין אפשרות לזרוק את השכל, אלא על ידי אין סוף שכל, דהיינו השגת השכל הנקנה. וכל שאר הדרכים, כולן שקר וכזב.
חידוש
מתקדם



הצטרפות: ב 06/01/10
מצב חיבור: מנותק
הודעות: 314
אפשרויות    ציטוט  תגובה
אחי אמרו רבותינו "אלמלי היו ישראל משמרין שתי שבתות מיד היו נגאלין " והיא שבת בחינת תשובה בחי השגה-
בחי. ושבת עד יהוה אלהיך ושמעת בקולו--וזה שרמז רבינו גם כשהבנת תדע שעוד לא הבנת כלום..כי אם תחשוב שאתה יודע אז בטוח שאתה עוד לא יודע , והיא בחי. שתי שבתות שגם בהשגה תדע שעוד לא הישגת...
ואם אפשרי לצייר דוגמה בבקשה ראה שם יהוה..י=10 קבין של חכמה..  ו=התורה (שש שעות בלילה התבודדות מקום קבלת התורה)..ה+ה. כי ה=תשובה. תשוב ה---שנעשית .-ד. 
והנה הויה=דויד....וראה מה בין מזמור א בתהלים "אשרי האיש אשר....." לבין מעשה מחיגר שאין לעולם כלל השגה ממה שמדובר ותבין כמה אנחנו לא מבינים מגדולת רבינו נחמ האלוהי...
ונראה לי שרמז רבינו להשתמש בשכל ( ר"ת  שפכי כמים לבך ).כדי לזרוק את השכל של זה העולם....
 הגב עמוד  1 2 >


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 23_07_2019 השעה 17:19:52