![]() |
חיפוש בספרי ברסלב
|
![]() |
![]() |
|
הגב ![]() |
עמוד 1 2 > |
מחבר | |||||
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
||||
קודם כל, מומלץ שמישהו יביא לכן את הלשון המדוייקת של הדברים.
דבר נוסף, מאחר שביום שעושה תשובה הוא נכלל מעל הזמן ובבחינת לפני בריאת העולם, הרי שכל מי שעושה תשובה גם אחרי חטא אדם הראשון, הרי שהוא מתקשר לשורשו ומגיע לבחינה של לא להיות בחטא אדם הראשון.
התשובה מסוגלת להעלים ממש מהשורש אפילו את הרשימו של הזמן.
כך שכל אחד יכול לזכות לזה, גם אחרי חטא אדם הראשון.
|
|||||
![]() |
|||||
יעקב חיים ![]() מתקדם ![]() |
![]() |
||||
אני ראיתי בפירוש מה שהיה רשום גם בחיי מוהר'ן שרבינו אמר על עצמו , עם דבר אחד הצלחתי , וכוונתו שנישמתו לא הייתה בחטא האדם הראשון , רשום את זה בחי מוהר'ן עם ההשמטות . וגם רשום את זה בספר האדם הראשון , שהובא על ידי הרב קפשיין מאלעד . עיין שם
|
|||||
![]() |
|||||
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
||||
ושורש העניין שכתבת, הוא העניין של השי"ת שמבקש "הביאו עלי כפרה"
כי בריאת העולם היא בחינת עברות של הבורא, כי הוא ברא את הרע לצורך קיום העולם.
אך עדיין הוא בחינת היצר הרע של מעלה, שהוא מלאך קדוש ממש.
והצדיק האמת, אצלו היצר הרע שלו הוא יצר הטוב.
והעניין שמפילים את האדם כדי שיעשה תשובה, שורשו הוא בריאת העולם הזה בשביל העולם הבא.
|
|||||
![]() |
|||||
תלמיד ![]() מתקדם ![]() |
![]() |
||||
רבי נחמן אמר שאפילו אם היה עושה את העברה הכי גדולה שניה אחרי היה צדיק ואחר כך היה עושה תשובה, חטא או לא הוא היה צדיק ,מפה לומדים שיש דעת שהיא מעל העברות והמצוות שקשורים בזמן , יש מעל הזמן ,שניה אחרי , להתחיל מחדש , ההוה הוא העיקר ,רבי נחמן רוצה שנילמד ממנו ,להתחיל מחדש , רואים גם שהוא אם רצה יכל לעשות את כל העברות בעולם ולהיות צדיק שניה אחרי ,שהיה חדש בכל רגע , ואמר חידוש כמוני לא היה בעולם , אפילו כל נשימה ונשימה חדשה , יוצא מפה שעיקר כל החידושים בתורה זה בשביל להתחיל מחדש, גם כתוב שאדם נופל ידע שמן השמיים הו בשביל שיתחיל מחדש , שאלה ? האם שווה להפיל אדם לעברות רק בשביל שיתחיל מחדש , תשובה : בשמיים חושבים שכן ,אם היו חושבים שלא ,לא היו מפילים אותו , יוצא מפה שההתחלה מחדש יקרה וחשובה מאד בשמיים עד ששוה להפיל אדם בעברות בשביל שיתעורר שוב מהתחלה ,העיקר לא להיות זקן , גם לא צדיק זקן , אז יאלה הופ להתחיל מעכשיו בהתחלה חדשה,
|
|||||
![]() |
|||||
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
||||
אמרת כאן שני דברים שאינם קשורים זה לזה. תתבונן היטב ותבין שאין קשר בין הדברים. אך אם אתה חושב שיש קשר, הרי שזו זכותך.
לא נכון. הכל צריך ליישב על פי השכל כמובא בליקוטי מוהרן במספר מקומות. הדבר היחיד שלא צריך ליישב ע"פ השכל הוא את עניין החלל הפנוי. כל השאר מצוה גדול וצריך ליישב על פי השכל. ורק על ידי השכל יכול לזכות למה שמעל השכל.
העיקר של רבי נחמן מברסלב זה אמונה של אמת. דהיינו אמונה עם שכל ביחד. וכדברי רבי נחמן מברסלב, אצל העולם אמונה זה דבר קטן, אבל כשרבי נחמן מברסלב אומר אמונה הוא מתכוון למשהו שנמצא מעל ספירת הכתר. כמובא בתורה אמצעותא דעלמא.
בכל מקרה, רק על ידי שכל שלם !!! רק על ידי זה זוכה לשכל הנקנה שהוא בחינת האמונה שרבי נחמן מברסלב מדבר עליה. כמבואר בליקוטי מוהרן.
מאיפה הבאת את זה ?
כל אדם בעולם יכול להשיג את כל ההשגות של רבי נחמן מברסלב. ולעתיד לבוא כולם יזכו להגיע למדרגה של רבי נחמן מברסלב ואף למעלה ממנה. כמבואר בליקוטי מוהרן שבעולם הבא כולם יזכו למקיפים מעל הזמן וכולי.
חס וחלילה לומר שרבי נחמן מברסלב לא חטא. הוא חטא גם חטא גם חטא גם חטא. ומעלתו היא שהוא חזר בתשובה.
עדיין לא הבנתי מאיפה הומצא העניין הזה שרבי נחמן מברסלב לא חטא ? וגם לא הבנתי מה המעלה בכך שלא חטא ? אדרבה, זאת גנות מאוד גדולה לצדיק אם הוא לא חטא. כמבואר על השליח של המלך שתפסו אותו ושהוא התגבר דייקא.
אין דבר כזה לא חטא. שכח מזה. גם אדם הראשון חטא. ככה עובד העולם.
החידוש של רבי נחמן מברסלב הוא שכל אחד יכול לזכות לכל דבר. ולומר שרבי נחמן מברסלב לא חטא, זה להתחיל לעשות חילוקים בין רבי נחמן מברסלב לשאר בני האדם, וזה בוודאי לא כוונת רבי נחמן מברסלב.
רבי נחמן מברסלב היה אדם רגיל לגמרי, אלא שהוא זכה למה שזכה. ואדרבה זה עיקר מעלתו, שהוא אנושי לגמרי ואעפ"כ התגבר.
העניין של יצר הרע שהוא מלאך הקדוש ממש, מובא בליקוטי מוהרן http://breslev.eip.co.il/?key=343 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה עב - לִפְעָמִים בָּא לָאָדָם הִרְהוּר תְּשׁוּבָה
אך הוא מדבר על היצר הרע של מי שכבר עשה תשובה שלמה, דהיינו היצר הרע של העולם הבא. אך עד שמגיעים לשם לוקח זמן ...
לגבי עניין הצדיק שהתענה ... בלי לדבר עליו עצמו, צריך לזכור את מ"ש רבי נחמן מברסלב http://breslev.eip.co.il/?key=39 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה י - וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים
אֲבָל אֵלּוּ הַבַּעֲלֵי גַּאֲוָה
מְעַכְּבִים תַאֲוַותוֹ שֶׁל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וְאֵינָם מְבַקְשִׁים מִצַּדִּיקִים שֶׁיִּתְפַּלְּלוּ עֲלֵיהֶם כִּי חוֹשְׁבִים שֶׁהִתְעַנּוּ וְסִגְּפוּ אֶת עַצְמָם, וּבָזֶה הֵם צַדִּיקִים אֲבָל הָאֱמֶת אֵינוֹ כֵּן כִּי כָּל הַתַּעֲנִיתִים שֶׁהִתְעַנּוּ אֵין זֶה אֶלָּא כְּמוֹ שַׂק שֶׁיֵּשׁ בּוֹ חוֹרִים הַרְבֵּה וּכְשֶׁמְּרִיקִים אֶת הַשַּׂק אַף עַל פִּי כֵן נִשְׁאֲרוּ בּוֹ הַחוֹרִים וְהַגּוּף נִקְרָא שַׂק כְּמַאֲמַר הַתַּנָּא: שִׁינְנָא, שְׁרֵי שַׂקָּךְ וְאִם הִתְבּוֹנְנוּ בְּעַצְמָן הָיוּ רוֹאִים אַחַר כָּל הַתַּעֲנֵיתִים עֲדַיִן נִשְׁאֲרוּ אֶצְלָם כָּל תַאֲוַותָם קְשׁוּרִים בְּשַׂקָּם, הַיְנוּ בְּגוּפָם וְלא תַאֲוַותָם בִּלְבַד נִשְׁאַר קָשׁוּר בְּגוּפָם כִּי אִם גַּם תַאֲוַות אֲבִיהֶם שֶׁיֵּשׁ אֶצְלָם מִשְּׁעַת הַהוֹלָדָה מֵחֲמַת שֶׁלּא נִתְקַדֵּשׁ אָבִיו בִּשְׁעַת זִוּוּג גַּם זֶה קָשׁוּר בְּגוּפָם עֲדַיִן וּבְוַדַּאי אִלּוּ הָיוּ רוֹאִים אֶת כָּל זֶה חֲרָדָה גְּדוֹלָה הָיָה נוֹפֵל עֲלֵיהֶם כִּי הָיוּ רוֹאִים אֵיךְ הֵם עוֹמְדִים בְּמַדְרֵגָה פְּחוּתָה וּשְׁפָלָה וְזֶה פֵּרוּשׁ: "וַיְהִי הֵם מְרִיקִים שַׂקֵּיהֶם וְהִנֵּה אִישׁ צְרוֹר כַּסְפּוֹ בְּשַׂקוֹ" אַחַר כָּל הַתַּעֲנִיתִים שֶׁהוּא הֲרָקַת הַשַּׂק, בְּחִינַת הַגּוּף עֲדַיִן וְהִנֵּה אִישׁ צְרוֹר כַּסְפּוֹ שֶׁקָּשׁוּר וְצָרוּר כַּסְפּוֹ וְתַאֲוַותוֹ בְּשַׂקּוֹ וְגוּפוֹ וַיִּרְאוּ אֶת צְררוֹת כַּסְפֵּיהֶם הֵמָּה וַאֲבִיהֶם הַיְנוּ, לא דַּי צְרוֹרוֹת כַּסְפֵּיהֶם, שֶׁהוּא תַּאֲווֹת עַצְמָן כִּי אִם גַּם הֵמָּה וַאֲבִיהֶם הַיְנוּ הַתַּאֲווֹת שֶׁל אֲבִיהֶם גַּם הֵמָּה לא נָפְלוּ מֵהֶם וַיִּירָאוּ כִּי חֲרָדָה נָפְלָה עֲלֵיהֶם וַאֲזַי לא הָיוּ רוֹצִים לְהִשְׂתָּרֵר וְלִמְלךְ וכנ"ל, זה לא מתייחס לצדיק הנ"ל, אלא זה מוזכר באופן כללי.
וראה גם כאן http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=193 - תאוות. שבירת התאוות. איך למה וכמה ? |
|||||
![]() |
|||||
יעקב חיים ![]() מתקדם ![]() |
![]() |
||||
מסתמא אם רבי נתן אמר את זה אז יש לו על מה ליסמוך , כי בלי רבי נתן לא היה נישאר מרבינו אפילו עלה אחד למזכרת ,לא כל עניין צריך ליישב אותו על פי השכל ,למרות שזה טוב ,אבל אמונה זה הדרך בעיקר של רבינו שאמר בחי מוהר'ן ,אמונה אצל העולם זה דבר קטן אבל אצלי זה דבר גדול .
אות צא אִם הָיָה אָדָם שֶׁעָבַר שְׁמוֹנֶה מֵאוֹת פְּעָמִים עַל כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ אִם הָיָה מַשְׁלִיךְ אֶת ראשׁוֹ בִּמְרִירוּת כָּזֶה בְּוַדַּאי הָיוּ מוֹחֲלִין לוֹ וּשְׁאָר הַטּוֹב אֵינִי רוֹצֶה לְסַפֵּר לָכֶם כִּי בְּוַדַּאי הָיָה טוֹב רבינו השיג השגות כאלו שאפילו בעל תשובה לא ישיג בעיקרון רבינו לא חטא, מה שנישמתו הייתה בוודאי מסובבת בעוביות של העולם את העבודה הקשה הזאת רבינו הצליח אבל ח'ו להגיד שלרבינו היה יצר הרע כמו לאנשים מגושמים כמונו אות תקנג
פַּעַם אַחַת סִפַּרְתִּי לְפָנָיו מֵעִנְיַן הֶחָסִיד מֵאַמְשְׂטֶרְדַּם שֶׁהָיָה מְפֻרְסָם בִּבְּרָאד שֶׁנָּסַע לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וּרְאִיתִיו בִּקְהִלַּת קְרֶעמִינִיץ בַּחֲזִירָתוֹ מֵאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. וְסִפַּרְתִּי לוֹ שֶׁשָּׁמַעְתִּי מִמֶּנּוּ שֶׁאָמַר שֶׁכְּבָר הָרַג אֶת הַיֵּצֶר הָרָע. הֵשִׁיב לִי בִּלְשׁוֹן גְּעָרָה וְאָמַר וְכִי מַה צְּרִיכִין לְדַבֵּר שֶׁהָרַג אֶת הַיֵּצֶר הָרָע מֵאַחַר שֶׁהִתְעַנָּה כָּל כָּךְ כִּי הֶחָסִיד הַנַּ"ל הִתְעַנָּה הַרְבֵּה מְאד כִּי שָׁמַעְתִּי מֵחוֹתְנִי זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה שֶׁהִתְעַנָּה מֵאָה וְשִׁשָּׁה פְּעָמִים מִשַּׁבָּת לְשַׁבָּת רְצוּפִים [אָמַר הַמַּעְתִּיק הַכְּלָל הַיּוֹצֵא מִדְּבָרִים אֵלּוּ וְכַיּוֹצֵא בָּהֶם שֶׁרָצָה רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה לְהַכְנִיס בְּאַנְשֵׁי שְׁלוֹמֵנוּ אֱמוּנַת חֲכָמִים שְׁלֵמָה וְלִבְלִי לְהַרְהֵר אַחֲרֵיהֶם כְּלָל רַק לֵידַע וּלְהַאֲמִין שֶׁכָּל דִּבְרֵיהֶם אֱמֶת וָצֶדֶק וְנֶאֱמָנִים דִּבְרֵיהֶם וְכוּ'] וְיֵשׁ שֶׁהַיֵּצֶר הָרָע שֶׁלָּהֶם הוּא בְּחִינַת קְלִפָּה דַּקָּה וְזֶה הַיֵּצֶר הָרָע אֵין מְגָרִין אֶלָּא בְּאִישׁ חַיִל גָּדוֹל בְּמַעֲלָה קְצָת אֲבָל עֲדַיִן אֵין זֶה הַיֵּצֶר הָרָע שֶׁל הַצַּדִּיקִים הָאֲמִתִּיִּים כִּי הַיֵּצֶר הָרָע שֶׁלָּהֶם הוּא מַלְאָךְ הַקָּדוֹש מַמָּשׁ |
|||||
![]() |
|||||
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
||||
הבאת ראיה לכך שרבי נתן אמר / חשב שרבי נחמן מברסלב לא טעם טעם חטא. זה עדיין לא אומר שרבי נחמן מברסלב לא טעם טעם חטא. בפרט שרבי נחמן מברסלב עצמו לא אמר זאת מעולם.
וכפי שהסברתי ואני אחזור ואסביר, אין שום חסרון בלטעום טעם חטא. טעם חטא זה טוב מאוד. גם השי"ת מבקש שיביאו עליו כפרה. ובעולם הבא יתגלה שבכל העברות יש תורה גבוה. וכמובא בליקוטי מוהרן ביום ההוא יבוקש עוון ישראל ואיננו, כי אז שיתגלה כיצד יש תורה בכל העברות, אז ירצו לעשות עבירות, אבל ואיננו, כי הכל נכלל באין ולא יוכלו לעשות עבירות.
וְזֶה: בַּיּוֹם הַהוּא יְבֻקַּשׁ עֲוֹן יִשְׂרָאֵל וְאֵינֶנּוּ
כִּי לֶעָתִיד יִהְיֶה כֻּלּוֹ תְּשׁוּבָה וְעַל יְדֵי הַתְּשׁוּבָה זְדוֹנוֹת נַעֲשִׂין זְכֻיּוֹת וְיִהְיֶה נַעֲשֶׂה מֵעֲבֵרוֹת יִשְׂרָאֵל תּוֹרָה וְעַל כֵּן יְבֻקְּשׁוּ אָז הָעֲוֹנוֹת כִּי יְבַקְשׁוּ וִיחַפְּשׂוּ אָז אַחַר עֲוֹנוֹת יִשְׂרָאֵל אֵיךְ לוֹקְחִין עוֹד אֵיזֶה עָוֹן כְּדֵי לַעֲשׂוֹת מִמֶּנּוּ תּוֹרָה וְאֵינֶנּוּ כִּי יִהְיוּ כָּל הָעֲוֹנוֹת נִכְלָלִין בְּאַיִן הַיְנוּ בְּאֵין סוֹף שֶׁשָּׁם הָעֲוֹנוֹת נִתְהַפְּכִין לִזְכֻיּוֹת עַל יְדֵי הַתְּשׁוּבָה שֶׁזֶּהוּ בְּחִינוֹת 'יְרִידָה תַּכְלִית הָעֲלִיָּה' הַנַּ"ל וְזֶה: "שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל וְכוּ' כִּי כָשַׁלְתָּ בַּעֲוֹנֶךָ" הַיְנוּ עַל יְדֵי הַתְּשׁוּבָה יִהְיֶה נַעֲשֶׂה מֵהָעֲבֵרוֹת בְּחִינַת מַכְשֵׁלָה שֶׁהוּא הַתּוֹרָה, כַּנַּ"ל ובמקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אינם עומדים. והזדונות הופכות לזכויות ואין שום חסרון אלא אדרבה מעלה יתרה למי שחזר בתשובה אחרי שעשה עברות.
ודבר נוסף ששוכחים. רבי נחמן מברסלב לא נולד רבי נחמן מברסלב ! רבי נחמן מברסלב נולד אדם רגיל ככל האדם עם כל התאוות וכל המידות הרעות וכולי כמו כל אדם אחר ... וגם אחרי שהוא עבד על עצמו ... גם אז כל התאוות היו קשורות בגופו ! כמובא בליקוטי מוהרן על העניין של אלו שגם אחרי שהתענו עדיין התאוות קשורות בגופם.
ורק כאשר רבי נחמן מברסלב הגיע לארץ ישראל, רק אז הוא נכלל בא"ס וקיבל תורה חדשה ושכל חדש והכל נכלל בא"ס והכל נתקן.
אבל רבי נחמן מברסלב לא נולד רבי נחמן מברסלב. אלא הוא היה אדם רגיל ככל האדם.
וכפי שרבי נחמן מברסלב העיד על עצמו שהוא היה "כעסן גדול מאוד מאוד" וכל מי שיש לו עינים בראשו מבין שמי שיש לו כעס גדול מאוד מאוד, הרי שיש לו גם את שאר התאוות כפי שרבי נחמן מברסלב עצמו מבאר במקומות אחרים.
אלא ההבדל היחיד בין רבי נחמן מברסלב לכל השאר, הוא שרבי נחמן מברסלב תיקן את עצמו בשלמות. אך הוא לא נולד מושלם.
ואדרבה התיקון צריך להיות על ידי האדם דייקא כמובא בליקוטי מוהרן לגבי העניין של השי"ת שברא את המחוסר תיקון שהוא העורלה, והאדם על ידי הברית דייקא מתקן וכולי.
ולא זו אף זו, אלא שע"פ מ"ש רבי נחמן מברסלב לגבי העניין של לחזור בתשובה על תשובה עד אין סוף.
הרי שגם מי שעושה תשובה שלמה, הרי שגם הוא עדיין בבחינת חטא וצריך לחזור בתשובה. |
|||||
![]() |
|||||
יעקב חיים ![]() מתקדם ![]() |
![]() |
||||
אני קראתי בספר של רבי נתן "ימי התלאות " מובא גם בספר "שיח שרפי קודש " שהיה רשום שם בפירוש , שרבינו ניפטר
אז רבי נתן ישב על השולחן בקידוש של שבת ולא ידע מה להגיד ,(זה היה אומן ראש השנה הראשון להסתלקותו של רבינו ,) והיה שקט על השולחן כי מי יעיז לשיר את שירי האדמו"ר שנסתלק ?, אז רבי נתן פצח בשירה ושר, כך היה שר רבי נחמן הקדוש שלא טעם טעם חטא מימיו " אז הרי לנו ראיה מדבריו הקדושים של רבי נתן שרבינו לא טעם טעם חטא מימיו . |
|||||
![]() |
|||||
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
||||
הפוך, אצל הצדיק כל מקום הוא בחינת ארץ ישראל.
אדרבה, הוא פרסם את תורת ארץ ישראל בעולם.
|
|||||
![]() |
|||||
אורח ![]() אורח ![]() |
![]() |
||||
רבי נחמן נסע לארץ ישראל כפשוטו ואחרי שלקח את התורה הוא חזר מארץ ישראל..
האם זו לא כפיות טובה ח"ו?
לבוא למישהו (ארץ ישראל) כדי לקחת משהו שאתה צריך וללכת אחרי שלקחת?
|
|||||
![]() |
הגב ![]() |
עמוד 1 2 > |
מעבר לפורום |