![]() |
חיפוש בספרי ברסלב
|
![]() |
![]() |
|
הגב ![]() |
עמוד 1 2 > |
מחבר | |
אורח ![]() אורח ![]() |
![]() |
הספר "אילו ידעתיו הייתיו" הוא תחילת פירוש והקדמות על הבנת ספר ליקוטי מוהרן
|
|
![]() |
|
אורח ![]() אורח ![]() |
![]() |
אליעד היקר
תודה רבה על העצות החכמות והמועילות
ועל הזירוזים לעמול בעצות של רבינו
כי הזמן קצר וכו'
אם אפשר לבקש גם קצת מתיקות
כלומר מלבד היראה שאתה מקליד
שתקליד גם מהאהבה
דור חלש אנחנו
ולא יכולים לפעול רק מאזהרות
ויראת הרוממות
וגם אין הקב"ה בא בטרוניא
אם יש אדם שכוחותיו השכליים דלים יותר
לכן גם לחזק את האנשים בכל מקום שהם
שהם יקרים ואהובים מאד אצל ה' יתברך
גם לדבר רכות עם בני ישראל
כה תאמר לבית יעקב
ותגיד לבני ישראל
לדבר בשתי שפות גם
יראה גם אהבה
ושוב תודה רבה
על האתר
ועל ההפצה הנפלאה של הדעת האמיתית
בעולם
כל הישועות
טל
|
|
![]() |
|
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
לגבי הפירוש האמת של הליקוטי מוהרן ושל התורה. בוודאי שיש פירוש אמת. והוא כאשר ידעתיו והייתיו, שאז דעתך ודעת הצדיק ודעת הבורא הם אחד ממש. שאז ורק אז אתה זוכה לסם החיים. ועד אז הוא בהיכלי התמורות ואוכל מסם המוות.
והסיבה שאין פירוש לליקוטי מוהרן, זה 1 - משום שאף אחד לא הבין אותו עד כה.
ו2 - כי שורש הדעת של רבי נחמן מברסלב, הוא השגת מה, שאין שם דיבור כלל. והליקוטי מוהרן הוא רק הקדמות בלבד וכולי.
|
|
![]() |
|
יצחק חי ![]() מתקדם ![]() |
![]() |
לדעתי ללמוד ליקוטי מוהר"ן בעומק זה כמו לימוד כל ספר וכל חלק מהתורה הק'.
וכמו שרואים בחוש שלכל למדן ולכל יודע ספר יש לו דרך אחר, כן הוא בלימוד הספר הק' ליקוטי מוהר"ן, שלכל אחד ואחד בפרטיות יש לו דרך אחר. צא וראה מן התורה הק', לכל גאון ולכל צדיק יש לו דרך אחר, ר"ת מפרש הסוגיא אחרת מן רש"י, הרשב"א יש לו דרך אחרת מן הריטב"א, והמאירי לומד אותה בפנים אחרים לגמרי. וכן הוא בדברי גדולי הפוסקים שהבית יוסף יאמר פשט בדברי הטור כזה, והב"ח חולק עליו. והמציאות הוא שאין גדול אחד שיש לו דרך הלימוד כמו חבירו, וכעין שאמרו ז"ל כל צדיק וצדיק יש לו שביל בפני עצמו. כן הוא בלימוד ליקוטי מוהר"ן, אינו שייך לומר להאדם האיך שילמוד, ובאיזה דרך יקנה הספר, כל אחד צריך ללמוד אותה, ולקנות דיבורי התורה של הצדיק באיזה אופן ששייך לפי מצבו ולפי מהותו. ועל האדם לחשוב מהו אצלו לימוד בעיון גמרא ושו"ע, ומהו אצלו לימוד בפשוט גמרא ושו"ע, ועל אותו הדרך עליו ללמוד שאר ספרי רבינו. ובנוגע להשאלה הפירוש האמיתי לדברי רבינו בליקוטי מוהר"ן, אין על זה תשובה, כי שבעים פנים לתורה, וכמו שבעצם פסוקי תורה אי אפשר לומר שזהו הפשט הנכון האמיתי, כיון שיש שבעים פנים לתורה, ומובא מהאר"י הק' שהתורה הק' יש לה בכל יום ובכל זמן פשט אחר, כן הוא בדברי רבינו שמתפרש בכל יום ובכל זמן בגוונים שונים, ואין יום דומה לחבירו. וכן כתב הרה"ק רבי נחמן מטשעהרין בהקדמת ספרו "פרפראות לחכמה" שמפני זה לא עשו תלמידי רבינו ז"ל פי' על הספר ליקוטי מוהר"ן כיון שאי אפשר לומר עליו פירוש עיי"ש
|
|
![]() |
|
זוהר ![]() חדש ![]() |
![]() |
בס"ד
יש שני מהדורות של ליקוטי מוהר"ן עם פירושים שניהם נפלאים ומסבירים בצורה ברורה ושווה לכל נפש ומעניינת. האחד של המוהרא"ש (פירוש שפת הנחל) והשני של הוצאת מכון נחלת צבי שנקרא פירוש נעימות נצח. ממליץ בחום ! |
|
"פתחו לי פתח כחודו של מחט אפתח לכם פתח כפתחו של אולם" וגם שעה מתחילה מדקה אחת קצרה. יש לנו אבא ולא סתם אבא, אבא רחמן וכל יכול :-)
|
|
![]() |
|
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
ראה גם כאן:
http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=239 - ליקוטי מוהר"ן – 3 הפירושים של הספר ליקוטי מוהר"ן.
|
|
![]() |
|
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
ועוד באותו העניין
http://breslev.eip.co.il/?key=61 - בעניין מעלת לימוד הספר ליקוטי מוהר"ן
בעניין מעלת לימוד הספר ליקוטי מוהר"ן להלן טיפה קטנה של ציטוטים מהספר חיי מוהר"ן - על מעלת לימוד הספר ליקוטי מוהר"ן ! "וְאָמַר שֶׁכָּל אָדָם צָרִיךְ לְהִשְׁתַּדֵּל לִקְנוֹת הַסֵּפֶר שֶׁלּוֹ. וּמִי שֶׁאֵין לוֹ בַּמֶּה לִקְנוֹת וְכוּ' יִמְכּר כַּר מִתַּחַת ראשׁוֹ וְיִקְנֶה הַסֵּפֶר שֶׁלּוֹ." "עָנָה וְאָמַר עַל שְׁנֵי כִּתּוֹת אֲנָשִׁים יֵשׁ לִי רַחֲמָנוּת גָּדוֹל עֲלֵיהֶם, עַל אֵלּוּ אֲנָשִׁים שֶׁהָיוּ יְכוֹלִים לְהִתְקָרֵב אֵלַי וְאֵינָם מִתְקָרְבִים, וְעַל אֵלּוּ הַמְקרָבִים אֵלַי וְאֵינָם מְקַיְּמִים אֶת דְּבָרַי. כִּי אֲנִי יוֹדֵעַ שֶׁיִּהְיֶה עֵת בְּעֵת שֶׁיִּהְיֶה הָאָדָם מֻנָּח עַל הָאָרֶץ עִם רַגְלָיו אֶל הַדֶּלֶת, אָז יִסְתַּכֵּל עַל עַצְמוֹ הֵיטֵב וְיִתְחָרֵט מְאד מְאד עַל שֶׁלּא זָכָה לְהִתְקָרֵב אֵלַי, אוֹ שֶׁלּא קִיֵּם אֶת דְּבָרַי. כִּי אָז יֵדְעוּ שֶׁאִם הָיוּ מְקרָבִים אֵלַי וּמְקַיְּמִים אֶת דְּבָרַי לא הָיָה שׁוּם דַּרְגָּא בָּעוֹלָם שֶׁלּא הָיִיתִי מְבִיאָם לְאוֹתָהּ הַמַּדְרֵגָה. אֲבָל לא יוֹעִיל אָז." "אָמַר: בְּהַתּוֹרָה שֶׁלִּי יֵשׁ עַמְקוּת... וּמִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ עֵינַיִם וְיָשִׂים דַּעְתּוֹ וְלִבּוֹ הֵיטֵב לְדִבְרֵי רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, יָבִין מְעַט מִזְעָר מֵעצֶם הָעַמְקוּת הַנִּפְלָא שֶׁיֵּשׁ בִּסְפָרָיו, אֲשֶׁר לא נִמְצָא דֻּגְמָתָם בְּשׁוּם סֵפֶר שֶׁיִּהְיֶה בִּדְבָרָיו עַמְקוּת נִפְלָא וְנָעִים כְּמוֹ בִּסְפָרָיו הַקְּדוֹשִׁים" "הַתּוֹרוֹת וְהַמַּאֲמָרִים שֶׁבִּסְפָרָיו הַקְּדוֹשִׁים הֵם כְּלָלִיּוֹת, וְכָל מַה שֶּׁאַתָּה מְמַשְׁמֵשׁ בָּהֶם אַתָּה מוֹצֵא בָּהֶם טַעַם נִפְלָא וְחָדָשׁ וּמָתוֹק לַחֵךְ וּמֵאִיר עֵינַיִם מְאד, וְיֵשׁ בָּהֶם עַמְקוּת גָּדוֹל בְּדֶרֶךְ פְּשָׁט וּבְדֶרֶךְ סוֹד וְנִסְתָּר. כִּי כָּל הַתּוֹרוֹת יֵשׁ בָּהֶם סוֹדוֹת נִסְתָּרִים וְנִפְלָאִים וְנוֹרָאִים מְאד מְאד. וְאִי אֶפְשָׁר לְבָאֵר זאת." "פַּעַם אַחַת הָיָה מְזָרֵז אֶת אֶחָד לִלְמד אֶת סִפְרוֹ. וְאָמַר שֶׁהוּא מִצְוָה גְּדוֹלָה לִלְמד סִפְרוֹ הַרְבֵּה. וְאָמַר לוֹ שֶׁיְּכוֹלִין לִהְיוֹת נַעֲשֶׂה בַּעַל מחַ גָּדוֹל עַל יְדֵי סִפְרוֹ, כִּי יֵשׁ בּוֹ שֵׂכֶל גָּדוֹל וְעַמְקוּת נִפְלָא מְאד עַל פִּי פְּשׁוּטָן שֶׁל דְּבָרִים. וְגַם אִם יַתְמִידוּ בִּסְפָרָיו יְכוֹלִין לִזְכּוֹת לִהְיוֹת נַעֲשֶׂה אִישׁ כָּשֵׁר בֶּאֱמֶת, וְאָז יִזְכֶּה לִרְאוֹת הַפְּנִימִיּוּת שֶׁיֵּשׁ בִּסְפָרָיו הַקְּדוֹשִׁים כִּי יֵשׁ בָּהֶם פְּנִימִיּוּת הַרְבֵּה מַה שֶּׁאֵין נִרְאֶה עַל פִּי פְּשׁוּטוֹ כְּלָל. אַשְׁרֵי הַזּוֹכֶה לִלְמד וּלְהַתְמִיד בָּהֶם הַרְבֵּה" "נִשְׁמַע מִפִּיו הַקָּדוֹשׁ שֶׁאָמַר שֶׁהַסֵּפֶר הַקָּדוֹשׁ שֶׁלּוֹ לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן שֶׁיָּצָא בָּעוֹלָם הוּא אַתְחַלְתָּא דִגְאֻלָּה [התחלת הגאולה]. וְאָמַר: מֵאַחַר שֶׁיָּצָא [הספר ליקוטי מוהר"ן] בָּעוֹלָם אֲנִי חָפֵץ מְאד שֶׁיִּלְמְדוּ אוֹתוֹ. כִּי צְרִיכִים לִלְמד אוֹתוֹ הַרְבֵּה עַד שֶׁיִּהְיֶה שָׁגוּר בְּעַל פֶּה... "סִפֵּר לִי אֶחָד שֶׁהָיָה מְשַׁבֵּחַ מְאד אֶת תּוֹרָתוֹ לְפָנָיו וְהִפְלִיג מְאד בִּגְדֻלַּת נִפְלְאוֹת תּוֹרָתוֹ. וְאָמַר שֶׁצְּרִיכִין לְהִשְׁתַּדֵּל מְאד לִקְנוֹת סְפָרָיו. כִּי אֲפִלּוּ כְּשֶׁעוֹמְדִין בְּתֵבָה וּמִגְדָּל הֵם טוֹבָה גְּדוֹלָה, כִּי סְפָרָיו הֵם שְׁמִירָה גְּדוֹלָה בַּבַּיִת לִשְׁמר גַּם הָעֲשִׁירוּת וּמָמוֹן הָאָדָם מִכָּל הַהֶזֵּקוֹת. וְהִזְכִּיר אָז עָשִׁיר אֶחָד שֶׁהָיָה יוֹדְעוֹ וּמַכִּירוֹ, וְאָמַר שֶׁגַּם אֵלָיו הִיא טוֹבָה גְּדוֹלָה שֶׁיִּהְיֶה הַסֵּפֶר שֶׁלִּי בְּבֵיתוֹ, כִּי יִהְיֶה לוֹ שְׁמִירָה גְּדוֹלָה לְכָל דָּבָר וְשֶׁתִּתְקַיֵּם עֲשִׁירוּתוֹ. וְהִזְהִיר אֶת הָאִישׁ שֶׁדִּבֵּר עִמּוֹ מִזֶּה, שֶׁיְּזָרֵז אֶת הֶעָשִׁיר הַנַּ"ל שֶׁיִּרְאֶה לִקְנוֹת סְפָרָיו. וְעַיֵּן בְּמָקוֹם אַחֵר מִזֶּה כַּמָּה הָיָה מִשְׁתּוֹקֵק שֶׁיִּתְפַּשְּׁטוּ סְפָרָיו בְּקֶרֶב כָּל יִשְׂרָאֵל וְלא לִכְבוֹדוֹ חַס וְשָׁלוֹם" |
|
![]() |
|
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
בעניין איך ללמוד ליקוטי מוהר"ן
http://breslev.eip.co.il/?key=62 - לימוד ליקוטי מוהר"ן ! איך ללמוד ולהבין את הספר ליקוטי מוהר"ן ?
לימוד ליקוטי מוהר"ן ! איך ללמוד ולהבין את הספר ליקוטי מוהר"ן ? רבות נכתב בשבח ובמעלת הלימוד של הספר ליקוטי מוהר"ן (ראה כאן). יחד עם זאת לכל אחד ישנם קשיים שונים ללמוד את הספר ליקוטי מוהר"ן, כל אחד ומניעותיו הוא. מי שיתבונן בעניין יראה, כי אחת מהמניעות הגדולות ביותר ללמוד את הספר ליקוטי מוהר"ן, מגיעה דווקא מהצד של ה"יצר הטוב". וכמו שאמר רבי נחמן מברסלב "מִתְּחִלָּה הַיֵּצֶר הָרָע מִתְלַבֵּשׁ עַצְמוֹ בְּמִצְווֹת וּמַטְעֶה אֶת הָאָדָם כְּאִלּוּ מְסִיתוֹ לַעֲשוֹת מִצְוָה". דהיינו שהיצר הרע מפיל את האדם על ידי זה שהוא מציע לו לעשות דברים "חיוביים" שונים שגורמים לו לבסוף לעשות דברים לא חיוביים. ואיך היצר הרע עובד על האדם ומפריע ללמוד ליקוטי מוהר"ן בהתחזות של משהו חיובי ? תשובה: על ידי זה שהאדם מנסה בתום לב ללמוד את הספר ליקוטי מוהר"ן כמו שלומדים כל ספר אחר. דהיינו שהאדם בתום ליבו מנסה להבין את מה שהוא קורא בספר ליקוטי מוהר"ן, כמו שמנסים להבין כל ספר אחר. ואז, כאשר האדם מנסה מתוך רצון "חיובי" להבין את כל מה שהוא קורא מיד בפעם הראשונה / שניה וכולי, לא עובר הרבה זמן עד שהוא מתייאש ומפסיק לקרוא את הספר. ולמה ? כי הספר ליקוטי מוהר"ן שונה מכל הספרים שקיימים בעולם בהמון דברים. ואחד מהדברים הוא בשיטת הלימוד של הספר עצמו. ולהלן נבהיר מספר נקודות חשובות. שאלה: האם כל אחד יכול ללמוד ולהתחזק מלימוד הספר ליקוטי מוהר"ן ? תשובה: כן, כל אחד יכול להתחזק מקריאת הספר ליקוטי מוהר"ן ולא משנה מה מצבו / ידיעותיו וכולי. וכמובא "פַּעַם אַחַת נִתְקָרְבוּ אֲנָשִׁים חֲדָשִׁים אֵלָיו [לרבי נחמן מברסלב] וְהָיָה אוֹמֵר לִפְנֵיהֶם תּוֹרָה גָּבוֹהַּ [דברי תורה גבוהים] כְּדַרְכּוֹ. אַחַר כָּךְ סִפְּרוּ לְפָנָיו עַל אֵלּוּ הָאֲנָשִׁים [שהתקרבו אליו] שֶׁאוֹמרִים שֶׁאֵינָם מְבִינִים תּוֹרָתוֹ, כִּי מַאי נַפְקָא מִנַּהּ לָהֶם [כי מה יוצא להם] בְּתוֹרָתוֹ הַגָּבוֹהּ, כִּי הֵם [חושבים בטעות שהם] צְרִיכִים תּוֹרָה פְּשׁוּטָהּ וְדִבְרֵי תוֹרָה פְּשׁוּטִים כְּפִי מַדְרֵגָתָם הַפְּשׁוּטָה וְהַנְּמוּכָה. שאלה: מה לעשות האם יש תועלת בקריאת ספרי רבי נחמן מברסלב בכלל ובפרט הספר ליקוטי מוהר"ן גם אם חושבים שלא מבינים אותם כלל ? האם זה נותן משהו ? תשובה: בעניין זה של קריאת ספרי רבי נחמן מברסלב גם ללא הבנה אלא רק קריאה רגילה מובא "אֲמִירַת סִפְרֵי אַדְמוֹ"ר זַ"ל, שֶׁהֵם הַלִּקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן וְסֵפֶר הַמִּדּוֹת וְהַסִּפּוּרֵי מַעֲשִׂיּוֹת וְהַשִּׂיחוֹת שֶׁלּוֹ, הָאֲמִירָה לְבַד מְסֻגֶּלֶת לְהַנְּשָׁמָה כְּמוֹ אֲמִירַת סִפְרֵי הַזּהַר וְהַתִּקּוּנִים". וכמו שאמר רבי נחמן מברסלב "שֶׁגַּם בְּנֵי אָדָם הַשּׁוֹמְעִים הַתּוֹרָה שֶׁל הַצַּדִּיק הָאֱמֶת וְאֵינָם מְבִינִים אוֹתָהּ, לֶעָתִיד בָּעוֹלָם הַבָּא יָבִינוּ. כִּי עִקָּר הָתּוֹרָה שֶׁלּוֹ הִיא לְהַנְּשָׁמוֹת שֶׁלָּנוּ..." כאשר אדם מנסה ללמוד רשימת מילים בשפה אחרת בע"פ, האם יש תועלת בכך שהוא קורא את הרשימה בפעם הראשונה ? הרי אחרי הפעם הראשונה שקוראים את הרשימה לא זוכרים כלום, אז למה בעצם קוראים ? תשובה: כי גם אם לא זוכרים כלום, התת מודע זוכר... ולכן באמת אחרי כמה פעמים שחוזרים על רשימת המילים, פתאום זוכרים את כולה... שאלה: באיזו צורה רבי נחמן עצמו הציע ללמוד את הספר שלו ? תשובה: על כך אמר רבי נחמן מברסלב "וְאָמַר: מֵאַחַר שֶׁיָּצָא [הספר ליקוטי מוהר"ן] בָּעוֹלָם אֲנִי חָפֵץ מְאד שֶׁיִּלְמְדוּ אוֹתוֹ. כִּי צְרִיכִים לִלְמד אוֹתוֹ הַרְבֵּה עַד שֶׁיִּהְיֶה שָׁגוּר בְּעַל פֶּה... שאלה: כיצד בעצם ללמוד את הספר ליקוטי מוהר"ן ברמה המעשית ? תשובה: אמר רבי נחמן מברסלב "כָּל הַתּוֹרָה שֶׁלִּי הִיא כֻּלָּהּ הַקְדָּמוֹת". כל דיבור ודיבור של רבי נחמן מברסלב הוא הקדמה שמסבירה את כל שאר הדברים שרבי נחמן מברסלב עצמו אמר. כל דיבור של רבי נחמן מברסלב נובע ונובעים ממנו שאר הדיבורים של רבי נחמן מברסלב. הבנה של כל דיבור של רבי נחמן מברסלב, מאירה את כל שאר דברי רבי נחמן מברסלב. ובנוסף, כל התורה של רבי נחמן מברסלב היא כולה הקדמות, דהיינו הקדמות ועצות טובות איך האדם יכול לזכות להגיע לשלמות הנפשית שלו וכולי. ולכן ברמה המעשית כאשר קוראים את ספרי רבי נחמן מברסלב בכלל ואת הספר ליקוטי מוהר"ן בפרט, הדבר היחיד שצריך לשים אליו לב, הוא העצות המעשיות שהאדם צריך ויכול לקחת לעצמו לחיים האישיים שלו. התכלית שלשמה רבי נחמן מברסלב אמר את תורותיו הוא למען תיקון נשמת האדם ולא למען הפלפול כמובן. ולכן מה שצריך לעשות בפועל, זה פשוט לקרוא את הספר ליקוטי מוהר"ן בקצב רגיל פסקה אחרי פסקה, גם אם לא מבינים כלום פשוט להמשיך ולקרוא בלי לנסות ולהבין, כי בתוך כל מה שלא מבינים, בתוך הדברים האלו טמונים יהלומים יקרים שמתנוצצים לאדם ונותנים לו עצות טובות וכולי. ולכן הדבר העיקרי שצריך לשים אליו לב כאשר קוראים את ספרי רבי נחמן מברסלב, הוא אל העצות המעשיות שרבי נחמן מברסלב מגלה לנו שניתן להתגבר עליהן על כל הדברים... ולזכות לשלמות ולתכלית וכולי. אחת הטעויות הכי גדולות שיכול האדם לעשות כאשר הוא ניגש ללמוד את הספר ליקוטי מוהר"ן, היא לנסות להבין בפעם הראשונה את כל מה שהוא קורא. שים לב: ככל שהאדם קורא יותר ויותר את דברי רבי נחמן מברסלב, כך הוא מבין אותם יותר. ככל שתקרא את דברי רבי נחמן מברסלב יותר ויותר, כך תבין אותם יותר. ככל שתיישם יותר את דברי רבי נחמן מברסלב, כך תזכה להבין אותם יותר. ככל שתלמד את דברי רבי נחמן מברסלב על מנת להבין מה לעשות נכון יותר בחיים שלך, כך תזכה יותר להבין אותם. וככל שתמסור את נפשך יותר לזכות ולהבין את דברי רבי נחמן מברסלב, על ידי רצונות וכולי, כך תבין אותם יותר ויותר עד אין סוף. רק אחרי שהאדם מסיים לקרוא את כל ספרי רבי נחמן מברסלב כמה פעמים, רק אז הוא מתחיל טיפונת להבין את דברי רבי נחמן מברסלב לעומקם. שוב פעם, רק מי שקורא את כל ספרי רבי נחמן מברסלב פעם ועוד פעם ועוד פעם ועוד פעם וכולי, רק אז הוא מתחיל להבין מעט את העומק של דברי רבי נחמן מברסלב. וכמו שאמר רבי נחמן מברסלב "אֵין מִי שֶׁיּוּכַל לְהָבִין בְּהַסֵּפֶר [הַיְנוּ בְּסֵפֶר לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן] כִּי אִם מִי שֶׁיָּכוֹל לוֹמַר כָּל תּוֹרָה וְתוֹרָה פָּנִים וְאָחוֹר [בקיאות + הבנה רבה בספר]" לימוד ליקוטי מוהר"ן דומה לחלוטין ללימוד של מקצוע חדש ושפה חדשה. בשלב הראשון יש מילים שצריך להבין, יש מושגים שצריך להכיר, יש רעיונות שצריך להכיר וכולי, יש שדברים שצריך להתבונן בהם, יש דברים שצריך ליישם אותם בפועל ולחוות אותם וכולי. וכל הדברים האלו מצטרפים כפאזל אין סופי אחד לשני. ככל שתלמד + תקיים יותר = כך תבין יותר. כאשר לומדים ליקוטי מוהר"ן צריך להסתכל על כל פסקה בפני עצמה. ז"א דרך רבי נחמן מברסלב היא לקשר דבר לדבר ולדבר אחר וכולי. ואחד האתגרים השכליים הוא לנסות ולהבין את כל ההקשרים האלו. בנוסף דברי רבי נחמן מברסלב מבוססים על אלפים רבים של מקורות מחז"ל / זוהר / מדרשים וכולי, וכדי להבין כל דבר, לכאורה צריך להכיר את כל אותם המקורות. והמניעה הגדולה ביותר של האדם להבין את הספר ליקוטי מוהר"ן, היא מחמת שהוא מנסה להבין את הכל, גם את המקורות שעליהם מדבר רבי נחמן מברסלב וגם את הקשר שביניהם. אבל באמת זו הטעות הגדולה ביותר, כי זו מניעה של היצר הרע. וכל מי שמנסה להבין את כל דברי רבי נחמן מברסלב מיד בפעם הראשונה, הוא פשוט מהר מאוד מוצא את עצמו מפסיק ללמוד את הליקוטי מוהר"ן בצורה הנ"ל, בגלל עומק המושגים וכולי. ולכן כאשר לומדים ליקוטי מוהר"ן, צריך להסתכל על כל פסקה בצורה נפרדת. ז"א קרא משפט אחד, נסה להבין איזה עצה מעשית אתה יכול להוציא ממנה. הבנת עצה ? מצוין, תרשום אותה במחברת בצד. לא הבנת עצה ? לא קרה כלום, אל תתעכב שם, פשוט תתקדם הלאה לפסקה הבאה ותנסה להבין ולהוציא ממנה עצה מעשית אחרת. אם תבין מהפסקה הבאה עצה, מצוין. אם לא, לא קרה כלום. פשוט תעבור לפסקה הבאה !!! ואם גם אז לא תבין כלום, מה תעשה ? תשובה: תעבור לפסקה הבאה וכן הלאה עד לסוף הספר... אל תתעכב להתעקש להבין דווקא כרגע את מה שאתה קורא, כי גם כאשר תחשוב שהבנת, הרי שגם אז לא הבנת את הכל. כי עומק דברי רבי נחמן מברסלב הוא עד אין סוף, וגם כאשר מבינים לא מבינים את הכל. ולכן פשוט תעבור לפסקה הבאה וכן הלאה ותמיד תנסה להבין ולהוציא עצות מעשיות. אתה לא חייב להבין את המקורות שעליהם ביסס רבי נחמן מברסלב את דבריו, אתה גם לא חייב להבין את הקשר שבין כל הדברים של רבי נחמן מברסלב, אתה לא חייב להבין למה X הוא בחינת Y שהיא בחינת Z וכולי. אתה כן צריך לנסות להוציא עצות מעשיות ולהתקדם הלאה !!! אל תנסה להבין את הכל (גם לא את הרוב), כי זה יעמוד לך לרועץ. דברי רבי נחמן מברסלב הם עמוקים מיני ים, אבל הם מלאים באלפי עצות טובות לכל תחום מהחיים. קח את הספר ליקוטי מוהר"ן ותתחיל לקרוא אותו פסקה אחרי פסקה. אחרי כל פסקה / משפט – תמיד תנסה להבין איזו עצה מעשית קיבלת מכאן. אם מצאת עצה הנה מה טוב, אם לא, פשוט תמשיך הלאה. כל שאר ההתעמקות אינה רלוונטית בשלב הראשון. בנוסף, באפשרותך לגוון ולקרוא במקביל מספר ספרים של רבי נחמן מברסלב מכל דבר קצת. לדוגמא בכל יום תלמד קצת ליקוטי מוהר"ן, ברגע שתתעייף מהקריאה, תקרא קצת סיפורי מעשיות, אח"כ תקרא קצת שיחות הר"ן / שבחי הר"ן, קצת חיי מוהר"ן, קצת ספר המידות. ז"א כמו שאתה אוכל ארוחה מגוונת, כך תגוון ובכל פעם תקרא קצת מכל הספרים של רבי נחמן מברסלב. אתה גם לא חייב ללמוד בצורה מסודרת, ז"א אתה לא חייב לעבור על כך הספר מהתורה הראשונה עד האחרונה בצורה מסודרת דווקא. באפשרותך פשוט סתם לפתוח את הספר היכן שהוא ולקרוא. באפשרותך סתם לדפדף בספר ולקרוא היכן שהעין שלך תנחת. באפשרותך ללכת לפי תוכן העניינים ולקרוא לפי הנושאים שמעניינים אותך. אתה לא חייב ללמוד מהתחלה לסוף בבת אחת (למרות שגם את זה צריך לעשות מתישהו, מספר פעמים וכולי). פשוט בכל פעם תקרא קצת... את הדברים שאתה כן מבין... וכנ"ל, אל תנסה להבין את כל מה שאתה קורא. תנסה להבין רק דבר אחד, את העצות שאתה יכול להוציא ממה שאתה קורא. דברי רבי נחמן מברסלב הם כולם הקדמות. במקום להתעמק בהקדמות תנסה להתעמק בדבר שההקדמות מנסות ללמד אותך. ז"א תנסה להבין את המוסר השכל של ההקדמות, זה הרבה יותר חשוב מאשר להבין את ההקדמות עצמן. וכמו שאמר רבי נחמן מברסלב "קדֶם צָרִיךְ לֵידַע הַרְבֵּה הַקְדָּמוֹת קדֶם שֶׁיֵּדַע אֵיזֶהוּ דָּבָר, וְאַחַר כָּךְ כְּשֶׁמַּשִּׂיג אֶת הַדָּבָר, מַשְׁלִיךְ הַקְדָּמוֹתָיו, וְיוֹדֵעַ אֶת הַדָּבָר בִּידִיעָה אַחַת" וגם "קדֶם שֶׁמְּחַדְּשִׁין אֵיזֶה פְּשָׁט, צָרִיךְ לוֹמַר מִקּדֶם הַקְדָּמוֹת וְאַחַר כָּךְ מַשְׁלִיכִין הַהַקְדָּמוֹת, וּבָאִים אֶל הַמְכֻוָּן כִּי הָעִקָּר הוּא הַמְכֻוָּן, וְכָל הַדְּבָרִים וְהַהַקְדָּמוֹת שֶׁמִּקּדֶם, הֵם בְּחִינַת פְּסֹלֶת, שֶׁנִּנְסָרִין וְנִפְסָלִין סְבִיב הַמְכֻוָּן. כְּמוֹ כֵן בְּהִתְבּוֹנְנוּת הַתּוֹרָה, צָרִיךְ לֵילֵךְ מִקּדֶם, וּלְסַבֵּב בְּכַמָּה סִבּוּבִים, עַד שֶׁבָּאִים אֶל הַמְכֻוָּן. וְהָעִקָּר הוּא הַמְכֻוָּן, וְכָל אֵלּוּ הַסִּבּוּבִים, הֵם בְּחִינַת פְּסֹלֶת" כי גם דברי רבי נחמן מברסלב עצמם הם כולם הקדמות להשגת האור של הקב"ה וכמו שאמר רבי נחמן מברסלב "דַּע שֶׁיֵּשׁ אוֹר שֶׁהוּא מֵאִיר בְּאֶלֶף עוֹלָמוֹת [האור של הקב"ה]. וְזֶה הָאוֹר אֵין אָדָם פָּשׁוּט יָכוֹל לְקַבֵּל מֵחֲמַת גָּדְלוֹ. וְצָרִיךְ לָזֶה חָכָם גָּדוֹל... שֶׁיּוּכַל לְחַלֵּק הָאוֹר הַגָּדוֹל לַחֲלָקִים קְטַנִּים כְּדֵי שֶׁיּוּכְלוּ הַקְּטַנִּים בְּמַעֲלָה לְקַבְּלוֹ מְעַט מְעַט... יֵשׁ אוֹר שֶׁהוּא מֵאִיר בְּאֶלֶף עוֹלָמוֹת וְהוּא הַשָּׂגָה אַחַת. דְּהַיְנוּ שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְהַשִּׂיג אוֹתוֹ אֶלָּא כֻּלּוֹ אֲבָל לא בְּמִקְצָת כִּי הוּא אוֹר אֶחָד פָּשׁוּט. אַךְ תַּלְמִיד חָכָם... הוּא יָכוֹל לְחַלֵּק... הָאוֹר גָּדוֹל לַחֲלָקִים כְּדֵי שֶׁיּוּכְלוּ לְקַבְּלוֹ כַּנִּזְכָּר לְעֵיל" ולכן לסיכום, עיקר הדבר שאותו צריך לעשות, הוא פשוט לקרוא את ספרי רבי נחמן מברסלב, כמה שיותר טוב יותר, בכל פעם לקרוא קצת ממשהו אחר, עד שלבסוף קוראים את הכל. אבל החשוב ביותר הוא לנסות להוציא עצות מעשיות והיכן שלא מבינים פשוט להמשיך הלאה. וגם אם לא מבינים כלום, פשוט לקרוא ולהמשיך הלאה גם בלי להבין. כי גם מי שנכנס לחנות בשמים, גם אם הוא לא קנה כלום, עדיין הוא יוצא משם עם ריח טוב בבגדים. ולכן האדם צריך לשפוך על עצמו כמויות גדולות של דברי רבי נחמן מברסלב, כדי שמשהו "יתפס". בהצלחה. ציטוטים: רבי נחמן מברסלב "טּוֹב לִלְמד בִּמְהִירוּת וְלִבְלִי לְדַקְדֵּק הַרְבֵּה בְּלִמּוּדוֹ, רַק לִלְמד בִּפְשִׁיטוּת בִּזְרִיזוּת וְלִבְלִי לְבַלְבֵּל דַּעְתּוֹ הַרְבֵּה בִּשְׁעַת לִמּוּדוֹ מֵעִנְיָן לְעִנְיָן. רַק יִרְאֶה לְהָבִין הַדָּבָר בִּפְשִׁיטוּת בִּמְקוֹמוֹ. וְאִם לִפְעָמִים אֵינוֹ יָכוֹל לְהָבִין דָּבָר אֶחָד, אַל יַעֲמד הַרְבֵּה שָׁם. וְיַנִּיחַ אוֹתוֹ הָעִנְיָן וְיִלְמַד יוֹתֵר לְהַלָּן. וְעַל פִּי הָרב יֵדַע אַחַר כָּךְ מִמֵּילָא מַה שֶּׁלּא הָיָה מֵבִין בִּתְחִלָּה כְּשֶׁיִּלְמַד כְּסֵדֶר בִּזְרִיזוּת לְהַלָּן יוֹתֵר. "וְשִׂים עֵינְךָ הֵיטֵב הֵיטֵב וְתִסְתַּכֵּל יָפֶה בְּכָל תּוֹרָה וְתוֹרָה וְתָשִׂים לִבְּךָ לְהָבִין בְּכָל מָקוֹם הָעֻבְדּוֹת וְהָעֵצוֹת וְהַמּוּסָר וְהַהִתְעוֹרְרוּת הַיּוֹצְאִים מִשָּׁם עַל פִּי פְּשׁוּטָן שֶׁל דְּבָרִים |
|
![]() |
|
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
בעניין הכלים שעושים מהם כלים אחרים, כיו"ב מובא גם כאן: http://breslev.eip.co.il/?key=565 - חיי מוהר"ן - רצא - מעלת המתקרבים אליו
אָמַר אֲנִי יָכוֹל לַעֲשׂוֹת כֵּלִים נִפְלָאִים מְאד
רַק הַחִסָּרוֹן שֶׁאֲנִי בְּעַצְמִי מֻכְרָח לַעֲשׂוֹת בְּעַצְמִי אֶת הַכְּלֵי אֻמָּנוּת שֶׁקּוֹרִין גִּיצַייג |
|
![]() |
|
אליעד כהן ![]() מנהל הפורום ![]() |
![]() |
עוד תוספת בעניין הנ"ל:
והיא כי למרות מ"ש לעיל כי רק הליקוטי מוהר"ן הוא הפירוש של הליקוטי מוהר"ן, אף על פי כן יש להוסיף ולומר כי כל הספרים שבעולם מכל סוג שהוא גם של אומות העולם, וכל דיבורי בני האדם שבעולם, וכל החוכמות שבעולם מכל סוג שהוא, כולן הן פירוש של דברי רבי נחמן מברסלב.
כי באמת, כדי להבין את דברי רבי נחמן מברסלב בשורשם, לשם כך על האדם להיות חכם גדול ובעל שכל גדול מאוד מאוד וכולי. ומי שאינו יכול להבין את השכל של ענייני העולם הזה, כיצד יבין את השכל של ענייני העולם הבא.
והתורה של הבורא מלובשת בכל דבר בעולם. ומי שאינו מבין את הבריאה, כיצד יבין את הבורא. ומי שאני מבין את עצמו, כיצד יבין את חברו, וכיצד יבין את הבורא שברא אותו וכולי.
ומצד האמת, מי שבאמת מבין את דברי רבי נחמן מברסלב באמת, הוא מוכרח להבין את כל הדיבורים שיש בעולם. כי כל הדיבורים שיש בעולם שורשם בתורה של רבי נחמן מברסלב. ומי שמבין באמת את דברי רבי נחמן מברסלב , הרי שהוא מבין את שורש כל הדיבורים שבעולם, וא"כ הוא מוכרח להבין את כל הדיבורים שבעולם.
ואם האדם אינו מסוגל להבין את השכל של כל בני האדם ללא יוצא מן הכלל, דהיינו גם את של החכמים הכי גדולים בעולם בכל תחום, וגם את של המשוגעים הכי גדולים בעולם בכל דבר ועניין, הרי שהוא רחוק מלהבין את פנימיות דעתו של רבי נחמן מברסלב וכולי.
http://breslev.eip.co.il/?key=2345 - שיחות הר"ן - אות רד - גדולות נוראות השגתו
אָמַר: שֶׁמִּי שֶׁבָּקִי הֵיטֵב בְּתוֹרָתוֹ וּבְשִׂיחוֹתָיו הַקְּדוֹשׁוֹת
דְּהַיְנוּ בִּסְפָרָיו הַקְּדוֹשִׁים רָאוּי לוֹ לִמְצא כָּל שִׂיחוֹת הָעוֹלָם בְּתוֹךְ תּוֹרָתוֹ הַקְּדוֹשָׁה וְאֵין שׁוּם שִׂיחָה וְעִנְיָן בָּעוֹלָם שֶׁלּא יוּכַל הַשָּׁלֵם לִמְצא בְּתוֹךְ תּוֹרָתוֹ [פֵּרוּשׁ כִּי בְּוַדַּאי בֶּאֱמֶת בְּכָל הַדִּבּוּרִים וְשִׂיחוֹת שֶׁל הָעוֹלָם בְּוַדַּאי יֵשׁ בָּהֶם תּוֹרָה בְּהֶעְלֵם אֲבָל אֵין מִי שֶׁיִּזְכֶּה לְגַלּוֹת זאת לֵידַע הַנִּסְתָּרוֹת שֶׁנֶּעֱלָם בְּשִׂיחוֹת בְּנֵי אָדָם כִּי אִם אֲנָשִׁים גְּדוֹלִים בְּמַעֲלָה מְאד מְאד אֲבָל עַל יְדֵי הִתְגַּלּוּת תּוֹרָתוֹ הַקְּדוֹשָׁה וְהַנּוֹרָאָה שֶׁל רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה מִי שֶׁבָּקִי בִּסְפָרָיו הֵיטֵב הֵיטֵב, וְיֵשׁ לוֹ שֵׂכֶל קְצָת יוּכַל לִמְצא בְּכָל שִׂיחוֹת הָעוֹלָם רְמָזִים בְּהַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה אֲפִילּוּ אִם לא יִהְיֶה גָּדוֹל בְּמַעֲלָה בְּיוֹתֵר] היינו שמי שבקיא בדברי רבי נחמן מברסלב , אמור לראות כיצד כל החוכמות שבעולם מרומזות בתוך דברי רבי נחמן מברסלב.
לדוגמא: אם המדענים מגלים תגלית מסויימת והאדם לא מסוגל להבין כיצד השורש והשכל של התגלית הזאת מרומז וכלול בתוך דברי רבי נחמן מברסלב , הרי שהוא רחוק מהבנת דברי רבי נחמן מברסלב.
וכדי להשיג השגת אלוקות באמת, לשם כך צריך כל הון דעלמא, דהיינו את כל השכל של העולם.
וכעי"ז מובא על מ"ש "ויחכם מכל האדם" אפילו מן השוטים. היינו כי בוודאי גם בתוך דברי המשוגעים יש שכל גדול, רק שהוא נסתר שם וכולי.
|
|
![]() |
הגב ![]() |
עמוד 1 2 > |
מעבר לפורום |