התשובה לשאלתך נמצאת כאן http://breslev.eip.co.il/?key=161 - http://breslev.eip.co.il/?key=161 - ספר המידות - תשובה
מִצְוָה לְהַחֲזִיר [לְהַזְּהִיר] אֶת בְּנֵי אָדָם עַל כָּל דְּבַר פֶּשַׁע, וְאִם אַתָּה יָרֵא, שֶׁלּא יִשְׁמַע לְךָ תּאמַר דְּבָרֶיךָ בְּשֵׁם צַדִּיק אַחֵר, כְּדֵי שֶׁיִּשְׁמְעוּ אוֹתְךָ.
היינו כי באמת מצד האמת רבי נחמן מברסלב היה יכול לומר את הכל בשם עצמו, כי הוא השיג את הכל בשורש שלפני בריאת העולם, מהתורה דעתיקא סתימאה, והוא אכן אינו נצרך לצטט שום דבר.
אלא שאז כנראה לא היו מאמינים לו, והיו אומרים שהוא המציא מדעתו.
ולכן רבי נחמן מברסלב , בחר לצטט את כל מי שציטט, רק לטובת השומעים בלבד.
ונבהיר יותר את העניין הזה:
יש 2 תורות. התורה דעתיקא סתימאה, שהיא התורה האמיתית הנצחית שקדמה לעולם, שבה נברא העולם, שהיא מלובשת בכל הבריאה כולה, ושהיא תתגלה לעתיד לבוא וכולי.
התורה הזאת היא התורה של ארץ ישראל שרבי נחמן מברסלב זכה להשיג אותה כשהוא בא לארץ ישראל. ובדיוק משום כך רצה משה רבנו להגיע לארץ, כדי לגלות את התורה הזאת.
כי התורה הזאת דעתיקא סתימאה, היא שורשי התורה של משה רבנו , בדיוק כפי שהיא השורש של כל דבר אחר שקיים בעולם.
רבי נחמן מברסלב גילה ידע ולמד ולימד את התורה הזאת דעתיקא סתימאה. כמובן שהוא לימד אותה בצורה מצומצת אך לא אותה ממש. כי אותה ממש אי אפשר לדבר ממנה, כי אין בה שום דיבור בעולם הזה, אלא רק בעולם הבא. ובעולם הזה אפשר רק לרמוז ממנה, אך לא באמת לדבר אותה ממש. כי שורשה הוא מלפני הבריאה ששם אין דיבור בעולם הזה כלל.
יחד עם זאת, רצה רבי נחמן לעשות חסד עם הבריות, ולגלות להם סודות עליונים. לשם כך הוא הוצרך להסמיך את דבריו בתורות נמוכות וכיו"ב. לא כדי להראות את שורש דבריו, כי רבי נחמן השיג את תורתו בשורשה באין סוף עצמו, ולא דרך הכתובים.
ז"א רבי נחמן לחלוטין לא נצרך לכתובים כדי לדעת את מה שהוא גילה אחרי שהוא חזר מארץ ישראל, כי דבריו נשענים על ההשגות שלו באין סוף ברוך הוא. אך יחד עם זאת מי יאמין לכך ?
והנה, התורה הזאת דעתיקא סתימאה, היא מלובשת בכל דבר בעולם כולל כל דבר בעולם, והיא מלובשת גם בתורה של משה רבנו . וכפי שהבהיר רבי נחמן באורך בתורה חותם בתוך חותם, לגבי תורתו ותורת ה ממש עי"ש.
ומשום שהתורה הזאת של עתיקאה סתימאה מלובשת בכל דבר, ממילא היא מלובשת גם בדברי חז"ל וגם בכתבי האר"י וכיו"ב. ולכן בעצם רבי נחמן לקח את הצמצומים של התורה דעתיקה שמלובשים בכל דבר, והציג אותם לשומעים שלו, כדי לעשות איתם חסד ולגלות להם השגות וכולי.
אך מצד האמת באמת, מי שבאמת מכיר את הגדולה של רבי נחמן מברסלב , הוא יודע כי באמת כל דיבור של רבי נחמן מברסלב שהוא ורק הוא הצדיק האמת, כל דיבור שלו הוא אמת לגמרי ואמת בלבד, והוא אינו נצרך לשום ציטוט ולשום ראייה משום מקום.
ולסיכום: כל הציטוטים הם רק לטובת השומעים בלבד. כפי שכתב רבי נחמן עצמו בספר המידות כפי שהובא לעיל. מצוה להחזיר [להזהיר] את בני אדם על כל דבר פשע, ואם אתה ירא, שלא ישמע לך תאמר דבריך בשם צדיק אחר, כדי שישמעו אותך.
|