הדפס דף | סגור חלון

למה הבורא ברא את העולם?

טופס הדפסה: ברסלב / רבי נחמן מברסלב / אליעד כהן
קטגוריה: ברסלב - רבי נחמן מברסלב
שם הפורום: ברסלב - לימוד בעיון
תיאור הפורום: ברסלב - לימוד לעומק ולרוחב של ספרי רבי נחמן מברסלב בלבד. פירושים / קושיות / תירוצים / חידות ועוד.
URL: http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=45
תאריך הדפסה: 24 Apr 2024 ב 13:30
גרסת תוכנה: Web Wiz Forums 9.63 - http://www.webwizforums.com


נושא: למה הבורא ברא את העולם?
נשלח על ידי: אליעד כהן
נושא: למה הבורא ברא את העולם?
תאריך שליחה: 27 Oct 2009 ב  09:49
רבי נחמן מברסלב מביא במספר מקומות מספר סיבות מדוע הבורא ברא את העולם.
 
כאן רבי נחמן מברסלב מביא http://breslev.eip.co.il/?key=335 - http://breslev.eip.co.il/?key=335 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סד - וַיּאמֶר ה' אֶל משֶׁה בּא אֶל פַּרְעה
 
כי השם יתברך מחמת רחמנותו ברא את העולם כי רצה לגלות רחמנותו ואם לא היה בריאת העולם על מי היה מראה רחמנותו ועל כן ברא את כל הבריאה מתחלת האצילות עד סוף נקדת המרכז של עולם הגשמי, כדי להראות רחמנותו
 
כאן רבי נחמן מברסלב מביא http://breslev.eip.co.il/?ftxt=%D7%90%D7%99%D7%9F+%D7%9E%D7%9C%D7%9A+%D7%91%D7%9C%D7%90+%D7%A2%D7%9D&cid=0 - http://breslev.eip.co.il/?ftxt=%D7%90%D7%99%D7%9F+%D7%9E%D7%9C%D7%9A+%D7%91%D7%9C%D7%90+%D7%A2%D7%9D&cid=0 - אין מלך בלא עם
 
כי אין מלך בלא עם וכולי
 
וכאן מביא רבי נחמן מברסלב http://breslev.eip.co.il/?ftxt=%D7%91%D7%92%D7%99%D7%9F+%D7%93%D7%99%D7%A9%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%A2%D7%99%D7%9F+%D7%9C%D7%94&cid=0 - http://breslev.eip.co.il/?ftxt=%D7%91%D7%92%D7%99%D7%9F+%D7%93%D7%99%D7%A9%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%A2%D7%99%D7%9F+%D7%9C%D7%94&cid=0 - בגין דישתמודעין לה
 
בגין דישתמודעין ליה, דהיינו כדי שיכירו אותו. שזה דומה לאין מלך בלא עם.
 
בכל מקרה השאלה היא כדלקמן:
 
כאן מביא רבי נחמן מברסלב http://breslev.eip.co.il/?key=69 - http://breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עַתִּיקָא טְמִיר וּסְתִים
 
בזה הלשון:
 
כִּי לֶעָתִיד יִתְבַּטֵּל הַבְּחִירָה
וזה צַדִּיקִים יוֹשְׁבִים
שֶׁהַיְשִׁיבָה הוּא מוֹרֶה עַל הֶעְדֵּר הַבְּחִירָה
כְּמוֹ: "יוֹשֵׁב בַּשָּׁמַיִם"
שֶׁהוּא מוֹרֶה עַל הֶעְדֵּר הַהִשְׁתַּנּוּת
כִּי הַתְּנוּעָה
מוֹרֶה עַל הִשְׁתַּנּוּת מֵרָצוֹן אֶל רָצוֹן
וְהַיְשִׁיבָה מוֹרֶה עַל הֶעְדֵּר הִשְׁתַּנּוּת
הַיְנוּ בִּיטּוּל הַבְּחִירָה

*************

והשאלה הנשאלת היא פשוטה:

מצד אחד אנחנו אומרים כי אצל הקב"ה אין שינוי מרצון אל רצון, מצד שני אנחנו אומרים שהיה שינוי כזה בזמן בריאת העולם. הכיצד ?
 
דעתכם ?
כאן רבי נחמן מברסלב מביא http://breslev.eip.co.il/?key=335 - http://breslev.eip.co.il/?key=335 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סד - ויאמר ה' אל משה בא אל פרעה
כאן מביא רבי נחמן מברסלב http://breslev.eip.co.il/?key=69 - http://breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עתיקא טמיר וסתים
כי לעתיד יתבטל הבחירה
וזה צדיקים יושבים
שהישיבה הוא מורה על העדר הבחירה
כמו: "יושב בשמים"
שהוא מורה על העדר ההשתנות
כי התנועה
מורה על השתנות מרצון אל רצון
והישיבה מורה על העדר השתנות
הינו ביטול הבחירה



תגובות:
נשלח על ידי: אליעד כהן
תאריך שליחה: 31 Oct 2009 ב  23:02
תשובה:
 
השאלה הזאת באה מהחלל הפנוי.
 
את השאלה הזאת אפשר לשאול גם בצורות אחרות, כגון:
 
אם הכל היה מושלם לפני הבריאה, אז מדוע נבראה הבריאה ?
 
מהיכן נוצר הרצון של הבורא ? וכי היה אצלו שינוי ?
 
מאחר שהבורא הוא ללא שום חיסרון, אז כיצד הוא רצה משהו. הרי רצון הוא חיסרון, כי אתה רוצה רק את מה שאתה חסר ... וכי הבורא היה חסר משהו לפני הבריאה ?
 
או לדוגמא, מאחר שהבורא הוא סיבת כל הסיבות, אז אפשר לשאול: מהי הסיבה של הסיבה הראשונה ?
 
ובכלל, כיצד יתכן שהבורא ברא את העולם, הרי זה מצריך שיהיה מצידו שינוי כלשהו וכולי.
 
****
 
יחד עם זאת, כל השאלות האלו נכונות רק בשכל אנושי, שתפיסת הזמן שלו היא לא כפי מה שהזמן הוא באמת.
 
אין דרך לדעת תשובה לשאלות האלו בשכל אנושי, כי השאלו האלו הן כולן נגד ההגיון האנושי. ואין שום דרך בעולם למצוא תשובות לשאלות האלו.
 
כל מי שטוען שיש לו תשובות לשאלות האלו, הוא או טיפש או שקרן. כי או שהוא לא הבין את השאלה, או שהוא לא הבין את התשובה השגויה, או שהוא פשוט משקר.
 
****
 
יחד עם זאת, יש שכל אחר שהוא השכל הנקנה, שהוא השכל העל אנושי, שבו גם אין תשובות לשאלות האלו. אבל מסיבה אחרת.
 
בשכל העל אנושי אין תשובות לשאלות האלו, כי השאלות האלו לא קיימות כלל.
 
כל השאלות האלו נובעת מתפיסת מציאות מאוד ספציפית, שממנה נגזרים חוקי הלוגיקה וממהם נגזרות השאלות הנ"ל.
 
אך בשכל הנקנה, חוקי הלוגיקה הם אחרים לגמרי, ושם לפי חוקי הלוגיקה ששם, השאלות האלו הן בכלל לא שאלות מעיקרא, כי חוקי הלוגיקה ששם לא מאפשרים את קיומן של השאלות האלו.
 
ואיך מגיעים לשכל הזה ?
 
תשובה: על ידי זה שמוציאים את השכל מכוח אל הפועל בשלמות, ואז השכל של הבן אדם בסופו של התהליך מגיע אל השכל הזה ורואה את האמת וכולי ...


נשלח על ידי: חידוש
תאריך שליחה: 03 Feb 2010 ב  15:12
חבל שאתה קורא לי טיפש או שקרן . מסתמא אם היה רבי נחמן כותב לך לאתר היית קורא לו משוגע , אחי אז איך אתה רוצה להיתקדם באתר הזה.
אתה אולי לא יודע מה היה לפני אבל יש כאלה שיודעים .לא כי הם שאלו אלא כי הם היו לפני ולנו בכלל לא קשה עליו יתברך שום דבר ..כי עמוק עמוק מי ימצאנו .. אם אתה רוצה שנילמד כולנו ביחד אז בשמחה גם אם לא נבין יעזרו לנו משמים ..אבל " מכבדי אכבד ובוזי יקלו " נסה לישאול שאלות עניניות וננסה לענות תשובות עניניות..תודה.


נשלח על ידי: אליעד כהן
תאריך שליחה: 03 Feb 2010 ב  16:34
נשלח במקור על ידי יהורם

חבל שאתה קורא לי טיפש או שקרן . מסתמא אם היה רבי נחמן כותב לך לאתר היית קורא לו משוגע , אחי אז איך אתה רוצה להיתקדם באתר הזה.
אתה אולי לא יודע מה היה לפני אבל יש כאלה שיודעים .לא כי הם שאלו אלא כי הם היו לפני ולנו בכלל לא קשה עליו יתברך שום דבר ..כי עמוק עמוק מי ימצאנו .. אם אתה רוצה שנילמד כולנו ביחד אז בשמחה גם אם לא נבין יעזרו לנו משמים ..אבל " מכבדי אכבד ובוזי יקלו " נסה לישאול שאלות עניניות וננסה לענות תשובות עניניות..תודה.
 
אחי, קודם כל אין לי מושג למה התגובה הזאת שלך מתייחסת.
 
שנית, שקרן אף אחד לא יכול להיות. כי כדי להיות שקרן, לשם כך צריך לדעת את האמת. בעיני אדם יכול לטעות מחוסר ידיעת האמת, אך כדי לומר על מישהו שהוא שקרן, לשם כך צריך לתת לו הרבה מאוד קרדיט ...
 
ואני אומר לך את דבריך על אותו המשקל, כדי שתבין מדוע הם חסרי משמעות כלשהי.
 
מסתמא, אם רבי נחמן היא אומר לך שאתה טועה, מסתמא שהיית קורא לו משוגע. אז אחי, איך אתה רוצה להתקדם בחיים ?
 
דבר נוסף, אני לא רוצה להתקדם באתר הזה. ז"א אני לא עושה שום דבר כדי להתקדם לשום מקום. צדיק אמיתי, נהנה מעצם מה שהוא עושה ולא עושה את מעשיו כדי להתקדם למקום כלשהו.
 
אולי אתה לא יודע מה אני יודע, ובשום שלב לא אמרתי שאני לא יודע. ועד הרגע הזה לא השבת בשום מקום לשאלותי לעניין.
 
מכבדי אכבד ובוזי יקלו ... נראה לי שלמישהו יש כאן גאווה. אחרת מה קשור עכשיו כבוד וביזיונות ?
 
מה שכן, אני מסכים לגמרי שרצוי להתחיל להתייחס כאן לדברים עם שכל ולעניין.
 
ובתור התחלה, אתה מוזמן לעבור על כל השאלות וההתייחסויות שלי לדבריך, ולהתחיל להשיב עליהן עם שכל ובלי לבקש ממני להאמין לך שאתה צודק באמונה כלשהי. כי אמונה היא אמת ולא שקר.
 
תודה


נשלח על ידי: יעקב חיים
תאריך שליחה: 04 Feb 2010 ב  12:43
אמונה כד אתחבר בה אמת ,(זוהר) חייבת האמונה להיות עם אמת , אבל מאיפה מתחילה האמת ? והאם האמת שלנו ללא דופי ? זה אפשרי לדעת רק בהתבודדות ,לבקש מה' ולציית את הצדיק האמת שהאמת היא אצלו (בגלל זה ניקרא צדיק אמת
ולמה הבורא ברא את העולם ? כי הוא רצה . (ובוודאי שרבינו מביא את התורות על רצונו של ה' בבריאת העולם )
אבל בפשטות הבורא יתברך רצה לבראות העולם וזהו .



נשלח על ידי: חידוש
תאריך שליחה: 04 Feb 2010 ב  12:53
בראשית  =  ברא -  שית  , ( שית= 6=ו ).    ברא שית = ברא ו.  =בורא
בורא ברא אלהים. (ם = ד + ד ). אלהי - ם.  לאחת אמר את השמים ולשניה אמר , את הארץ. ( א, בפתח ).
אז דע שרבינו הוא הראש בית הוא הבורא. ואין לנו תלונות על מה שברא.. תודה שברא אותנו..


נשלח על ידי: אליעד כהן
תאריך שליחה: 04 Feb 2010 ב  13:04
נשלח במקור על ידי יהורם

בראשית  =  ברא -  שית  , ( שית= 6=ו ).    ברא שית = ברא ו.  =בורא
בורא ברא אלהים. (ם = ד + ד ). אלהי - ם.  לאחת אמר את השמים ולשניה אמר , את הארץ. ( א, בפתח ).
אז דע שרבינו הוא הראש בית הוא הבורא. ואין לנו תלונות על מה שברא.. תודה שברא אותנו..
 
אם רבי נחמן מברסלב הוא הבורא, אז גם הנעל בית שלי היא הבורא.
 
ולא, אני לא אומר שאתה לא צודק. אני רק מסביר מדוע אתה צודק ... כי רבי נחמן מברסלב הוא הבורא, בדיוק בגלל אותו השכל שהבורא נמצא גם בנעל בית ...


נשלח על ידי: אליעד כהן
תאריך שליחה: 04 Feb 2010 ב  13:09
נשלח במקור על ידי יעקב חיים

אמונה כד אתחבר בה אמת ,(זוהר) חייבת האמונה להיות עם אמת , אבל מאיפה מתחילה האמת ? והאם האמת שלנו ללא דופי ? זה אפשרי לדעת רק בהתבודדות ,לבקש מה' ולציית את הצדיק האמת שהאמת היא אצלו (בגלל זה ניקרא צדיק אמת
 
ואיך עדיין ידע האדם שזאת האמת ? ואולי לא ? הרי אמונה צריכה שתהיה אמת ...
 
והתשובה היא, כי על ידי שהאדם ... לבסוף זוכה להכלל במחוייב המציאות ממש, שהוא ורק הוא האמת. ואז האדם רואה את האמת.
 
ועד אז, זו רק בחינה של האמת בשם המושאל. כי יש חלון ויש אבן טוב. ומי שלא זוכה לאמת עצמה, אז הוא רק חלון שמאירים דרכו, כמובא בפירוש כל עניין האמת בליקוטי מוהרן.
 
http://breslev.eip.co.il/?key=386 - http://breslev.eip.co.il/?key=386 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קיב - צהַר תַּעֲשֶׂה לַתֵּבָה
 
עַד אֲשֶׁר יִזְכֶּה וְיָשׁוּב בֶּאֱמֶת
וִידַבֵּר דִּבּוּרִים הָרְאוּיִין לְהִתְקַבֵּל
בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ מֵעֻמְקָא דְּלִבָּא בְּהִתְעוֹרְרוּת גָּדוֹל
אֲזַי מְבַקֵּעַ הַדִּבּוּר הַמֵּאִיר אֶת כָּל הַמְּחִצּוֹת וְהַמָּסַכִּים הַמַּבְדִּילִים
וְיַעֲלוּ עִמּוֹ כָּל הַדִּבּוּרִים שֶׁהָיוּ מֻנָּחִים לְמַטָּה עַד הֵנָּה
אַך אֵיך יִזְכֶּה לָזֶה ?
הָעִקָּר שֶׁהַכּל תָּלוּי בּוֹ הוּא אֱמֶת
לֵיֵלֵך בְּדֶרֶך אֱמֶת לְפִי מַדְרֵגָתוֹ
כִּי 'חוֹתָמוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא אֱמֶת'
וְהוּא יְסוֹד הַכּל
כִּי אֱמֶת הוּא ראשׁ תּוֹך סוֹף
וְכֵיוָן שֶׁהוּא בְּמַדְרֵגַת אֱמֶת
אֲזַי כִּבְיָכוֹל נִתְלַבֵּשׁ בּוֹ אוֹר הַשֵּׁם יִתְבָּרַך בְּעַצְמוֹ, אֲשֶׁר חוֹתָמוֹ אֱמֶת
....
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "לֵאמר לַאֲסוּרִים צֵאוּ לַאֲשֶׁר בַּחֹשֶׁך הִגָּלוּ"
אַך צָרִיך שֶׁיִּהְיֶה הָאֱמֶת
אֱמֶת גָּמוּר בָּרוּר וְצָלוּל בְּלִי שׁוּם דּפִי
וְהַמַּשְׂכִּיל הַמֵּבִין יֵשׁ לוֹ לְהִתְפַּלֵּל כָּל יָמָיו

שֶׁיִּזְכֶּה פַּעַם אֶחָד כָּל יְמֵי חַיָּיו
לְדַבֵּר דִּבּוּר אֶחָד שֶׁל אֱמֶת לִפְנֵי ה' כָּרָאוּי

וְיֵשׁ בָּזֶה כַּמָּה מַדְרֵגוֹת
וּמִי שֶׁזּוֹכֶה לִבְחִינוֹת אֱמֶת הָאֲמִתִּי
אֲזַי ה' אוֹר לוֹ
וַאֲזַי הוּא מֵאִיר בְּעַצְמוֹ, כִּי נִתְלַבֵּשׁ בּוֹ אוֹר ה'
אַך מִי שֶׁעֲדַיִן לא הִגִּיעַ לְמַדְרֵגָה עֶלְיוֹנָה שֶׁל אֱמֶת
וְעַל כָּל זֶה הוּא בְּמַדְרֵגָה שֶׁל אֱמֶת
אַף כִּי אֵינוֹ מֵאִיר בְּעַצְמוֹ, מֵאַחַר שֶׁלּא הִגִּיעַ לָאֱמֶת הַנָּכוֹן
עַל כָּל זֶה הָאֱמֶת הוֹעִיל שֶׁיּוּכַל אַחֵר לְהָאִיר בּוֹ
וְגַם בָּזֶה מַדְרֵגוֹת וְעִנְיָנִים, יְבִינֵם הַמַּשְׂכִּיל בְּעַצְמוֹ
 
וכל מה שאני מנסה לומר, שמעשה מרכבה אין דורשים אלא לחכם שמבין מדעתו.
 
וכל הליקוטי מוהרן צריך לומר עליו "יבינם המשכיל מדעתו".
 
כי דברי רבי נחמן מברסלב הם רק פסולת והקדמות אל המכוון, שהוא העיקר ולא ההקדמות והעצות ... שהם רק הסיבובים והשכל התחתון בלבד...
http://breslev.eip.co.il/?key=386 - http://breslev.eip.co.il/?key=386 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קיב - צהר תעשה לתבה
עד אשר יזכה וישוב באמת
וידבר דבורים הראויין להתקבל
בדחילו ורחימו מעמקא דלבא בהתעוררות גדול
אזי מבקע הדבור המאיר את כל המחצות והמסכים המבדילים
ויעלו עמו כל הדבורים שהיו מנחים למטה עד הנה
אך איך יזכה לזה ?
העקר שהכל תלוי בו הוא אמת
לילך בדרך אמת לפי מדרגתו
כי 'חותמו של הקדוש ברוך הוא אמת'
והוא יסוד הכל
כי אמת הוא ראש תוך סוף
וכיון שהוא במדרגת אמת
אזי כביכול נתלבש בו אור השם יתברך בעצמו, אשר חותמו אמת
כמו שכתוב: "לאמר לאסורים צאו לאשר בחשך הגלו"
אך צריך שיהיה האמת
אמת גמור ברור וצלול בלי שום דפי
והמשכיל המבין יש לו להתפלל כל ימיו

שיזכה פעם אחד כל ימי חייו
לדבר דבור אחד של אמת לפני ה' כראוי

ויש בזה כמה מדרגות
ומי שזוכה לבחינות אמת האמתי
אזי ה' אור לו
ואזי הוא מאיר בעצמו, כי נתלבש בו אור ה'
אך מי שעדין לא הגיע למדרגה עליונה של אמת
ועל כל זה הוא במדרגה של אמת
אף כי אינו מאיר בעצמו, מאחר שלא הגיע לאמת הנכון
על כל זה האמת הועיל שיוכל אחר להאיר בו
וגם בזה מדרגות וענינים, יבינם המשכיל בעצמו


נשלח על ידי: אליעד כהן
תאריך שליחה: 04 Feb 2010 ב  13:14
נשלח במקור על ידי eliad

נשלח במקור על ידי יהורם

בראשית  =  ברא -  שית  , ( שית= 6=ו ).    ברא שית = ברא ו.  =בורא
בורא ברא אלהים. (ם = ד + ד ). אלהי - ם.  לאחת אמר את השמים ולשניה אמר , את הארץ. ( א, בפתח ).
אז דע שרבינו הוא הראש בית הוא הבורא. ואין לנו תלונות על מה שברא.. תודה שברא אותנו..
 
אם רבי נחמן מברסלב הוא הבורא, אז גם הנעל בית שלי היא הבורא.
 
ולא, אני לא אומר שאתה לא צודק. אני רק מסביר מדוע אתה צודק ... כי רבי נחמן מברסלב הוא הבורא, בדיוק בגלל אותו השכל שהבורא נמצא גם בנעל בית ...
 
דברי רבי נחמן מברסלב:
 
http://breslev.eip.co.il/?key=3824 - http://breslev.eip.co.il/?key=3824 - חיי מוהר"ן - רפא - גדולת נוראות השגתו
 
פַּעַם אַחַת שָׁמַעְתִּי מִפִּיו הַקָּדוֹשׁ שֶׁאָמַר
שֶׁעַל יָדוֹ יְכוֹלִין לְהָבִין קְצָת גְּדֻלָּתוֹ יִתְבָּרַךְ.
הַיְנוּ עַל יְדֵי שֶׁרוֹאִין גְּדֻלַּת הַשָּׂגָתוֹ עַד הֵיכָן עַד הֵיכָן זָכָה לְהַשִּׂיג פִּלְאֵי פְּלָאוֹת גְּדוֹלוֹת וְנוֹרָאוֹת וְכוּ'
וְאַף עַל פִּי כֵן מָה אֲנִי
הֲלא אַף עַל פִּי כֵן אֲנִי רַק חֲתִיכַת אָדָם
מִזֶּה יְכוֹלִין לְהָבִין וְלִלְמד אֲלָפִים קַל וָחֹמֶר לִגְדֻלַּת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ.
וּבֶאֱמֶת מִי שֶׁזָּכָה לְהַכִּיר אֶת גְּדֻלַּת רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ וְהַנּוֹרָא זֵכֶר צַדִּיק וְקָדוֹשׁ לִבְרָכָה
הָיָה מִשְׁתּוֹמֵם וּמִתְבַּהֵל מְאד מִגְּדֻלַּת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ.
כִּי עַל יְדֵי גְּדֻלַּת רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה הָיָה יָכוֹל לְהָבִין קְצָת כְּפוּם מָה דִמְשַׁעֵר בְּלִבֵּהּ אֶת גְּדֻלָּתוֹ יִתְבָּרַךְ
 
וכיו"ב בעוד מקומות ...
פעם אחת שמעתי מפיו הקדוש שאמר
שעל ידו יכולין להבין קצת גדלתו יתברך.
הינו על ידי שרואין גדלת השגתו עד היכן עד היכן זכה להשיג פלאי פלאות גדולות ונוראות וכו'
ואף על פי כן מה אני
הלא אף על פי כן אני רק חתיכת אדם
מזה יכולין להבין וללמד אלפים קל וחמר לגדלת הבורא יתברך.
ובאמת מי שזכה להכיר את גדלת רבי נחמן מברסלב הקדוש והנורא זכר צדיק וקדוש לברכה
היה משתומם ומתבהל מאד מגדלת הבורא יתברך.
כי על ידי גדלת רבי נחמן מברסלב זכרונו לברכה היה יכול להבין קצת כפום מה דמשער בלבה את גדלתו יתברך


נשלח על ידי: חידוש
תאריך שליחה: 04 Feb 2010 ב  14:46

" ויפח באפיו נשמת חיים " ואמרו ר"זל  אין הנחתום מעיד על עיסתו , אבל העיסה מעידה על נחתומה . כ"ש  " לך לאומן שעשאני "  אני מעידה על נחתומי תודה לאל... החכם לא רצה להודות שיש מלך ,,( והבחירה היא חפשית )



נשלח על ידי: אליעד כהן
תאריך שליחה: 04 Feb 2010 ב  15:04
נשלח במקור על ידי יהורם

" ויפח באפיו נשמת חיים " ואמרו ר"זל  אין הנחתום מעיד על עיסתו , אבל העיסה מעידה על נחתומה . כ"ש  " לך לאומן שעשאני "  אני מעידה על נחתומי תודה לאל... החכם לא רצה להודות שיש מלך ,,( והבחירה היא חפשית )

 
גם החכם חשב שיש מלך. אלא שהוא חשב שהמלך זה הוא.
 
פרעה לדוגמא הודה שיש מלך, אבל הוא חשב שהמלך זה הוא.
 
גם אלו שעובדים אלילים, גם הם חושבים שהאליל שלהם הוא המלך.
 
החוכמה היא להכיר את המלך. לדעת שיש מלך זה נחמד, אבל צריך להכיר אותו.
 
ועיקר התשובה שיעשו בעולם הבא תשובה על תשובה, היא בגלל שהאדם "מגשים" את הבורא.
 
כך שהתכלית זה להכיר את המלך, ולא להגשים אותו. כל שכן וקל וחומר לא לחשוב בטעות שהוא בן אדם ... שזה לא שונה כ"כ מהנצרות ...


נשלח על ידי: יעקב חיים
תאריך שליחה: 04 Feb 2010 ב  22:04
נשלח במקור על ידי יהורם

בראשית  =  ברא -  שית  , ( שית= 6=ו ).    ברא שית = ברא ו.  =בורא
בורא ברא אלהים. (ם = ד + ד ). אלהי - ם.  לאחת אמר את השמים ולשניה אמר , את הארץ. ( א, בפתח ).
אז דע שרבינו הוא הראש בית הוא הבורא. ואין לנו תלונות על מה שברא.. תודה שברא אותנו..


חחח ניסחפת , אפילו רבי נחמן לא אמר משהו כזה , זה כבר הגזמה אח שלנו , רבינו הוא גבוה מעל גבוה מי יביננו , אבל עד הבורא יתברך ... זה טעות גדולה , נכון רבינו הוא הראש בית , צריך להתבטל לראש בית אבל הוא שליח של ה'
לעתיד לבוא יקראו לצדיקים בשם הוויה זה נכון . ראיתי את זה רשום במדרש תנחומא או מדרש רבה
שלעתיד לבוא יהיה כל כך דעת ה' בעולם שלצדיקים האמיתים יקראו בשם הוויה
אבל בבורא יתברך אין תפיסה כלל וכלל לא , רק עד מה שהבורא מרשה שניתפוס בשיכלנו .


נשלח על ידי: אליעד כהן
תאריך שליחה: 05 Feb 2010 ב  04:04
נשלח במקור על ידי יעקב חיים

נשלח במקור על ידי יהורם

בראשית  =  ברא -  שית  , ( שית= 6=ו ).    ברא שית = ברא ו.  =בורא
בורא ברא אלהים. (ם = ד + ד ). אלהי - ם.  לאחת אמר את השמים ולשניה אמר , את הארץ. ( א, בפתח ).
אז דע שרבינו הוא הראש בית הוא הבורא. ואין לנו תלונות על מה שברא.. תודה שברא אותנו..


חחח ניסחפת , אפילו רבי נחמן לא אמר משהו כזה , זה כבר הגזמה אח שלנו , רבינו הוא גבוה מעל גבוה מי יביננו , אבל עד הבורא יתברך ... זה טעות גדולה , נכון רבינו הוא הראש בית , צריך להתבטל לראש בית אבל הוא שליח של ה'
לעתיד לבוא יקראו לצדיקים בשם הוויה זה נכון . ראיתי את זה רשום במדרש תנחומא או מדרש רבה
שלעתיד לבוא יהיה כל כך דעת ה' בעולם שלצדיקים האמיתים יקראו בשם הוויה
אבל בבורא יתברך אין תפיסה כלל וכלל לא , רק עד מה שהבורא מרשה שניתפוס בשיכלנו .
 
יש משהו שצריך לשים אליו לב. רבי נחמן מברסלב הוא כולו אמת. ואין שם ממוצע. והוא מדויק יותר מכחוט השערה.
 
דהיינו, אם האדם טועה אפילו בחלקיק של האמת, הרי שהוא עדיין רחוק מהאמת כולה. כי אין ממוצע !
 
וכדברי רבי נחמן מברסלב עצמו, שאם נשאר אצל האדם אפילו טיפת שכל עצמי, הרי שהוא לא מקושר לצדיק.
 
אלא הוא מקושר רק לצדיק שנמצא במדמה שלו, אבל לא למי שהצדיק עצמו באמת ...


נשלח על ידי: יעקב חיים
תאריך שליחה: 05 Feb 2010 ב  12:14
נשלח במקור על ידי eliad

נשלח במקור על ידי יעקב חיים

נשלח במקור על ידי יהורם

בראשית  =  ברא -  שית  , ( שית= 6=ו ).    ברא שית = ברא ו.  =בורא
בורא ברא אלהים. (ם = ד + ד ). אלהי - ם.  לאחת אמר את השמים ולשניה אמר , את הארץ. ( א, בפתח ).
אז דע שרבינו הוא הראש בית הוא הבורא. ואין לנו תלונות על מה שברא.. תודה שברא אותנו..


חחח ניסחפת , אפילו רבי נחמן לא אמר משהו כזה , זה כבר הגזמה אח שלנו , רבינו הוא גבוה מעל גבוה מי יביננו , אבל עד הבורא יתברך ... זה טעות גדולה , נכון רבינו הוא הראש בית , צריך להתבטל לראש בית אבל הוא שליח של ה'
לעתיד לבוא יקראו לצדיקים בשם הוויה זה נכון . ראיתי את זה רשום במדרש תנחומא או מדרש רבה
שלעתיד לבוא יהיה כל כך דעת ה' בעולם שלצדיקים האמיתים יקראו בשם הוויה
אבל בבורא יתברך אין תפיסה כלל וכלל לא , רק עד מה שהבורא מרשה שניתפוס בשיכלנו .
 
יש משהו שצריך לשים אליו לב. רבי נחמן מברסלב הוא כולו אמת. ואין שם ממוצע. והוא מדויק יותר מכחוט השערה.
 
דהיינו, אם האדם טועה אפילו בחלקיק של האמת, הרי שהוא עדיין רחוק מהאמת כולה. כי אין ממוצע !
 
וכדברי רבי נחמן מברסלב עצמו, שאם נשאר אצל האדם אפילו טיפת שכל עצמי, הרי שהוא לא מקושר לצדיק.
 
אלא הוא מקושר רק לצדיק שנמצא במדמה שלו, אבל לא למי שהצדיק עצמו באמת ...


שזה אומר שאנחנו אמורים להשליך את השכל ? כיצד ? ומדוע ? (ברור שאני מאמין בצדיק אבל עוד דעת להחכים לא תזיק)


נשלח על ידי: אליעד כהן
תאריך שליחה: 05 Feb 2010 ב  12:36
נשלח במקור על ידי יעקב חיים

נשלח במקור על ידי eliad

יש משהו שצריך לשים אליו לב. רבי נחמן מברסלב הוא כולו אמת. ואין שם ממוצע. והוא מדויק יותר מכחוט השערה.
 
דהיינו, אם האדם טועה אפילו בחלקיק של האמת, הרי שהוא עדיין רחוק מהאמת כולה. כי אין ממוצע !
 
וכדברי רבי נחמן מברסלב עצמו, שאם נשאר אצל האדם אפילו טיפת שכל עצמי, הרי שהוא לא מקושר לצדיק.
 
אלא הוא מקושר רק לצדיק שנמצא במדמה שלו, אבל לא למי שהצדיק עצמו באמת ...


שזה אומר שאנחנו אמורים להשליך את השכל ? כיצד ? ומדוע ? (ברור שאני מאמין בצדיק אבל עוד דעת להחכים לא תזיק)
 
היי. שלב ראשון תפסיק להאמין לצדיק ותתחיל להבין את הצדיק. הצדיק לא האמין לעצמו, הוא מבין את עצמו. ובסוף צריך להבין את הצדיק, עד בא השמש שבו מבינים את הצדיק ... כך שזה בסדר להבין ולא רק להאמין ...
 
לשאלתך, נכון. עם נבל ולא חכם. שאם היה נשאר אצלהם שכל כלשהו, לא היו יכולים לקבל את התורה.
 
אבל אמר רבי נחמן מברסלב, שצריך שכל מאוד גדול איך להשליך את השכל. וכי חשבת שזה פשוט להשליך את שכל עצמו לגמרי !
 
הרי גם כאשר האדם "מאמין" בצדיק, הרי שהוא בכלל הולך אחרי השכל של עצמו שאומר לו שרבי נחמן מברסלב ושהשי"ת הם אמת וכולי.
 
אבל האדם בכלל לא באמת מאמין לצדיק, אלא הוא רק מתנהג כאילו הוא מאמין לצדיק ... והוא בכלל הולך אחרי השכל שלו ...
 
להאמין לצדיק, זה אומר להיות כמו רובוט בלי שכל עצמו כלל. שאם הצדיק יגיד לך להרים את היד ולקפוץ לאש, האדם עושה זאת בלי שום ספק ובדיקה האם זה נכון או לא.
 
ומצד האמת, אף אחד לא באמת יכול להאמין לצדיק. כי להאמין לצדיק זה אומר לבטל את הישות העצמית לגמרי. ולבטל את הבחירה ואת השכל לגמרי.
 
והדרך היחידה לעשות את מה שהצדיק אומר בשלמות, היא רק על ידי זה שהאדם עצמו הופך להיות הצדיק עצמו. שרק אז הוא בעצם השליך את השכל של עצמו לגמרי, והוא עצמו הצדיק. שאז אין הבדל בין השכל של הצדיק לשכל של האדם.
 
להשליך את שכל עצמו, הפשט הוא שהאדם יבין את רבי נחמן מברסלב בצורה כ"כ חזקה ומושלמת, כמו שרבי נחמן מברסלב הבין את עצמו. ועל ידי הדעת נכלל בצדיק ובהשי"ת. ואז הוא מקושר באמת ...
 
ולזכות לזה ... אין קיצורי דרך. אלא רק על ידי אמונה ושכל.
 
ואסביר: שלב ראשון ללמוד ליקוטי מוהרן.
 
שלב שני להאמין שמה שהבנת שזה נכון.
 
שלב שלישי לחקור בשכל ולבדוק למה ומדוע מה שהבנת זה נכון.
 
שלב רביעי האדם פתאום מבין טוב יותר את רבי נחמן מברסלב וצריך להאמין שמה שהוא הבין שזו האמת.
 
שלב חמישי לבדוק בשכל למה ומדוע זאת האמת.
 
שים לב, שהאדם לא בודק האם זאת האמת, אלא בודק למה זאת האמת.
 
דהיינו מאמין שזו האמת, אבל רוצה ומנסה בשכל שלו להבין למה זאת האמת.
 
זה נקרא אמונה ושכל.
 
וכך האדם ממשיך ועולה מדרגה לדרגה, עד שהופך להיות הצדיק עצמו.
 
והעניין הזה מבואר בתורה כב, לגבי הנעשה ונשמע.
 
שמאמין במה שנסתר ממנו, ואח"כ הופך אותו לגלוי, על ידי שהמקיף השכלי נכנס אל תוך האדם.
 
עד שלבסוף, האדם מקבל פטור מהצורך להאמין, כי בא השמש, והמקיף נכנס והכל ברור בשכל. שזה הסוף והתכלית הסופית לדעת בשכל האנושי את מה שיש מעל האנושי ...
 
האם הכל הובן ?


נשלח על ידי: יעקב חיים
תאריך שליחה: 06 Feb 2010 ב  18:39
נשלח במקור על ידי eliad

נשלח במקור על ידי יעקב חיים

נשלח במקור על ידי eliad

יש משהו שצריך לשים אליו לב. רבי נחמן מברסלב הוא כולו אמת. ואין שם ממוצע. והוא מדויק יותר מכחוט השערה.
 
דהיינו, אם האדם טועה אפילו בחלקיק של האמת, הרי שהוא עדיין רחוק מהאמת כולה. כי אין ממוצע !
 
וכדברי רבי נחמן מברסלב עצמו, שאם נשאר אצל האדם אפילו טיפת שכל עצמי, הרי שהוא לא מקושר לצדיק.
 
אלא הוא מקושר רק לצדיק שנמצא במדמה שלו, אבל לא למי שהצדיק עצמו באמת ...


שזה אומר שאנחנו אמורים להשליך את השכל ? כיצד ? ומדוע ? (ברור שאני מאמין בצדיק אבל עוד דעת להחכים לא תזיק)
 
היי. שלב ראשון תפסיק להאמין לצדיק ותתחיל להבין את הצדיק. הצדיק לא האמין לעצמו, הוא מבין את עצמו. ובסוף צריך להבין את הצדיק, עד בא השמש שבו מבינים את הצדיק ... כך שזה בסדר להבין ולא רק להאמין ...
 
לשאלתך, נכון. עם נבל ולא חכם. שאם היה נשאר אצלהם שכל כלשהו, לא היו יכולים לקבל את התורה.
 
אבל אמר רבי נחמן מברסלב, שצריך שכל מאוד גדול איך להשליך את השכל. וכי חשבת שזה פשוט להשליך את שכל עצמו לגמרי !
 
הרי גם כאשר האדם "מאמין" בצדיק, הרי שהוא בכלל הולך אחרי השכל של עצמו שאומר לו שרבי נחמן מברסלב ושהשי"ת הם אמת וכולי.
 
אבל האדם בכלל לא באמת מאמין לצדיק, אלא הוא רק מתנהג כאילו הוא מאמין לצדיק ... והוא בכלל הולך אחרי השכל שלו ...
 
להאמין לצדיק, זה אומר להיות כמו רובוט בלי שכל עצמו כלל. שאם הצדיק יגיד לך להרים את היד ולקפוץ לאש, האדם עושה זאת בלי שום ספק ובדיקה האם זה נכון או לא.
 
ומצד האמת, אף אחד לא באמת יכול להאמין לצדיק. כי להאמין לצדיק זה אומר לבטל את הישות העצמית לגמרי. ולבטל את הבחירה ואת השכל לגמרי.
 
והדרך היחידה לעשות את מה שהצדיק אומר בשלמות, היא רק על ידי זה שהאדם עצמו הופך להיות הצדיק עצמו. שרק אז הוא בעצם השליך את השכל של עצמו לגמרי, והוא עצמו הצדיק. שאז אין הבדל בין השכל של הצדיק לשכל של האדם.
 
להשליך את שכל עצמו, הפשט הוא שהאדם יבין את רבי נחמן מברסלב בצורה כ"כ חזקה ומושלמת, כמו שרבי נחמן מברסלב הבין את עצמו. ועל ידי הדעת נכלל בצדיק ובהשי"ת. ואז הוא מקושר באמת ...
 
ולזכות לזה ... אין קיצורי דרך. אלא רק על ידי אמונה ושכל.
 
ואסביר: שלב ראשון ללמוד ליקוטי מוהרן.
 
שלב שני להאמין שמה שהבנת שזה נכון.
 
שלב שלישי לחקור בשכל ולבדוק למה ומדוע מה שהבנת זה נכון.
 
שלב רביעי האדם פתאום מבין טוב יותר את רבי נחמן מברסלב וצריך להאמין שמה שהוא הבין שזו האמת.
 
שלב חמישי לבדוק בשכל למה ומדוע זאת האמת.
 
שים לב, שהאדם לא בודק האם זאת האמת, אלא בודק למה זאת האמת.
 
דהיינו מאמין שזו האמת, אבל רוצה ומנסה בשכל שלו להבין למה זאת האמת.
 
זה נקרא אמונה ושכל.
 
וכך האדם ממשיך ועולה מדרגה לדרגה, עד שהופך להיות הצדיק עצמו.
 
והעניין הזה מבואר בתורה כב, לגבי הנעשה ונשמע.
 
שמאמין במה שנסתר ממנו, ואח"כ הופך אותו לגלוי, על ידי שהמקיף השכלי נכנס אל תוך האדם.
 
עד שלבסוף, האדם מקבל פטור מהצורך להאמין, כי בא השמש, והמקיף נכנס והכל ברור בשכל. שזה הסוף והתכלית הסופית לדעת בשכל האנושי את מה שיש מעל האנושי ...
 
האם הכל הובן ?


זו גם דרך להסביר דרך מסויימת בעבודת ה'

יש כמה דברים שאני הבנתי אחרת , והם מתיישבים יותר טוב בדעתי
חובה להאמין לצדיק האמת ולדבריו ,אני לא יודע מאיפה הבאת את זה שרבינו לא האמין לעצמו , לא ראיתי ולא שמעתי בשום אופן שרבינו אמר כך , לגבי הפטור מהאמונה אם המקיף בא לשכל(אז אני פטור מאמונה ) , אין חיה כזאת , אמונה זה ראש תוך סוף . יכול להיות שהאמונה תבוא לי יותר בקלות , אבל פטור לא ולא .
תבואי תשורי מראש אמנה , דייהנו מראש מובחר האמונה , אי אפשר לבטל את שאר המידות לגבי האמונה
כל המידות ניצרכים לעבודת ה' גם אמונה
ההתבטלות לצדיק היא אך ורק על ידי אמונה , אין דבר אחר .
מה שהסקת בתשובה הזאת  זה ההשגה שהשגת לבדך בדרך הצדיק , כי זה לא רשום בשום מקום שאני מכיר בסיפרי רבינו !
מסקנה כל עוד נישאר השכל שלנו עדיין אצלנו , ולא ביטלנו אותו באמונה לצדיק אי אפשרי להתקרב לצדיק הנ'ל
זה ה א' ב ' אצל רבי נחמן וככה למדנו בחבורתנו וזו המסקנה המתבקשת .
אתה יכול לאחוז בסברה שלך אבל עדיין לא קיבלתי תשובה ברורה מספרי רבינו ובלשון רבינו הקדוש
שבוע טוב !


נשלח על ידי: אליעד כהן
תאריך שליחה: 06 Feb 2010 ב  18:53
נשלח במקור על ידי יעקב חיים


זו גם דרך להסביר דרך מסויימת בעבודת ה'

יש כמה דברים שאני הבנתי אחרת , והם מתיישבים יותר טוב בדעתי
חובה להאמין לצדיק האמת ולדבריו ,אני לא יודע מאיפה הבאת את זה שרבינו לא האמין לעצמו , לא ראיתי ולא שמעתי בשום אופן שרבינו אמר כך , לגבי הפטור מהאמונה אם המקיף בא לשכל(אז אני פטור מאמונה ) , אין חיה כזאת , אמונה זה ראש תוך סוף . יכול להיות שהאמונה תבוא לי יותר בקלות , אבל פטור לא ולא .
תבואי תשורי מראש אמנה , דייהנו מראש מובחר האמונה , אי אפשר לבטל את שאר המידות לגבי האמונה
כל המידות ניצרכים לעבודת ה' גם אמונה
ההתבטלות לצדיק היא אך ורק על ידי אמונה , אין דבר אחר .
מה שהסקת בתשובה הזאת  זה ההשגה שהשגת לבדך בדרך הצדיק , כי זה לא רשום בשום מקום שאני מכיר בסיפרי רבינו !
מסקנה כל עוד נישאר השכל שלנו עדיין אצלנו , ולא ביטלנו אותו באמונה לצדיק אי אפשרי להתקרב לצדיק הנ'ל
זה ה א' ב ' אצל רבי נחמן וככה למדנו בחבורתנו וזו המסקנה המתבקשת .
אתה יכול לאחוז בסברה שלך אבל עדיין לא קיבלתי תשובה ברורה מספרי רבינו ובלשון רבינו הקדוש
שבוע טוב !
 
אחי. קודם כל תזכור שלמרות שיש דרכים רבות, אך בסוף האמת היא אחת.
 
"יש כמה דברים שאני הבנתי אחרת , והם מתיישבים יותר טוב בדעתי " - בשביל זה בדיוק יש את הפורום, כדי לדון.
 
"אני לא יודע מאיפה הבאת את זה שרבינו לא האמין לעצמו , לא ראיתי ולא שמעתי בשום אופן שרבינו אמר כך " - האם השי"ת מאמין לעצמו שהוא ברא את העולם, או שהוא יודע את זה ? האם החולה מאמין שכואב לו, או שהוא יודע את זה.
 
זה ברור שרבי נחמן מברסלב לא "האמין" לעצמו, אלא פשוט דיבר מתוך ידיעה שלמה, ולא אמונה חיצונית לו שמסתמכת על מישהו אחר. אצל רבי נחמן מברסלב האמונה היא ידיעה שלמה. וכמובא בליקוטי מוהרן שהשכל / משכיל / מושכל מתאחדים, שזאת האמונה !!! אילו ידעתיו הייתיו - זאת האמונה ותכלית הידיעה וכולי.
 
ובכל מקום שרבי נחמן מברסלב מזכיר אמונה, הוא מתכוון על השכל הנקנה, שהוא כמובן שכל לכל דבר ועניין.
 
*
 
"הפטור מהאמונה אם המקיף בא לשכל(אז אני פטור מאמונה ) , אין חיה כזאת , אמונה זה ראש תוך סוף . יכול להיות שהאמונה תבוא לי יותר בקלות , אבל פטור לא ולא ."
 
אחי. המקיף נכנס לשכל, היינו שהאדם מבין משהו בשכל וממילא הוא לא צריך להאמין בו. האם אתה צריך להאמין שאתה קיים ? בקיצור, כאשר מבינים משהו, לא צריכים להאמין בו. אומנם יש עולם אמונה מעל אמונה, אבל זה אמונה בדבר אחר. אבל האמונה הישנה הופכת לשכל. כמובא בליקוטי מוהרן על הפסוק, ויהיה ידיו אמונה עד בא השמש, דהיינו עד שיבין בשכל ולא יצטרך יותר להאמין, מאחר שהוא כבר מבין.
 
*
 
"אי אפשר לבטל את שאר המידות לגבי האמונה
כל המידות ניצרכים לעבודת ה' גם אמונה "
 
שלמות עבודת ה, היא האמונה. כי התכלית היא להכיר את השי"ת על ידי האמונה ...
 
*
 
"ההתבטלות לצדיק היא אך ורק על ידי אמונה , אין דבר אחר "
 
אחי, גם אם זה נכון, הרי שיש כאן שקר עצמי. כי אף אחד בעולם לא באמת מבוטל לצדיק לגמרי. וגם כאשר האדם כאילו זורק את השכל של עצמו בשביל השכל של הצדיק, הרי שזה תמיד נובע מהשכל העצמי של האדם, שאומר לו להקשיב לצדיק. ותמיד נשאר אצל האדם שכל עצמי, שממנו נובעת האמונה שלו. כך שזה בעיקר סוג של שקר עצמי. וגם אם הוא טוב, הרי שהוא לא השלמות.
 
הצדיק מבוטל לעצמו על ידי ידיעה. וזאת השלמות. אילו ידעתיו הייתיו. להכלל בדעת של הבורא, על ידי ידיעה. וכמובא בפירוש בליקוטי מוהרן.
 
*
 
"מה שהסקת בתשובה הזאת  זה ההשגה שהשגת לבדך בדרך הצדיק , כי זה לא רשום בשום מקום שאני מכיר בסיפרי רבינו !"
 
למה בדיוק אתה מתייחס ? אני אביא לך מקור לכל דבר ועניין בספרי רבי נחמן מברסלב.
 
*
 
"מסקנה כל עוד נישאר השכל שלנו עדיין אצלנו , ולא ביטלנו אותו באמונה לצדיק אי אפשרי להתקרב לצדיק הנ'ל"
 
זה נכון. אבל אי אפשר באמת לבטל את שכל עצמו לגמרי, כי הרי השכל הוא האחראי לכך שהאדם בוחר לבטל את השכל של עצמו. דהיינו זה לא בשלמות.
 
*
 
"אתה יכול לאחוז בסברה שלך אבל עדיין לא קיבלתי תשובה ברורה מספרי רבינו ובלשון רבינו הקדוש "
 
תשובה למה לא קיבלת ? שאל שאלה ממוקדת יותר.
 
תודה


נשלח על ידי: חידוש
תאריך שליחה: 14 Mar 2010 ב  22:56
בחיוך.
אנו אומרים- המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית.
וכתוב "כל המלמד בן חברו (חורב) תורה כאילו עשאו.
וכתיב "נעשה אדם בצלמנו כדמותנו"
אז אפשר לאמר לפי 7 קבצנים על המלך שאהב חכמה וכולם משכו את עצמם אל החכמה כי אוהב להישתעשע בתורה ולכן ברא עולם. מצד השעשוע. שהיא היתה באמת מטרת הלימוד תורה שישתעשעו מתוך כבוד כמו שניכנסו למיגדל וכל אחד התפאר בזכרון הראשון שלו. אבל היה מה שהיה לצערנו ועכשיו יש מטומטמים וטיפשים גמורים שמפחידים את עם ישראל שלא מצד האמת כלל (אך הבל יפצה פיהם )ונדמים כרבנים כאשר אין להם שום ידיעה אמיתית בתורה אלא מסמיכים את עצמן בכתב ידיהם ומפחידים עם רב בשטויות שלהם. יהי רצון שנזכה להשתעשע בתורתנו הקדושה, בכח הנחל נובע מקור חכמה ואמונה.



הדפס דף | סגור חלון

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com