הדפס דף | סגור חלון

כל התורה שלי היא כולה בחינות

טופס הדפסה: ברסלב / רבי נחמן מברסלב / אליעד כהן
קטגוריה: ברסלב - רבי נחמן מברסלב
שם הפורום: ברסלב - לימוד בעיון
תיאור הפורום: ברסלב - לימוד לעומק ולרוחב של ספרי רבי נחמן מברסלב בלבד. פירושים / קושיות / תירוצים / חידות ועוד.
URL: http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=233
תאריך הדפסה: 25 Apr 2024 ב 09:48
גרסת תוכנה: Web Wiz Forums 9.63 - http://www.webwizforums.com


נושא: כל התורה שלי היא כולה בחינות
נשלח על ידי: עין האמת
נושא: כל התורה שלי היא כולה בחינות
תאריך שליחה: 17 Feb 2010 ב  00:26
מובא [ספר 'מסילת הקשרים' בתחילתו] שהמילה בחינה,בחינת או בחינות מופיעה 7069 במשך התורות והפרקים,בהליקוטי מוהר"ן הקדוש.
 
וידוע שרבינו זצוק"ל יחס לו ערך עיקרי באומרו:"כל תורה שלי היא כולה בחינות".
 
שאלתי היא,
 
א.מה הביאור של הדיבור הנ"ל בעומק הפשט?
 
ב.מזה נוגע לי הלכה למעשה?
 
ג.מה הפירוש הפשוט של המילה בחינה?
 
תודה.



תגובות:
נשלח על ידי: אליעד כהן
תאריך שליחה: 17 Feb 2010 ב  00:39
לשואל.
 
בחינה פירוש, "הקבלה" "אנלוגיה" "מעין" "מאותו השורש" וכיו"ב.
 
אם כל מה שנכון לגבי X נכון לגבי Y, הרי ש X הוא בחינת Y ולהפך.
 
בעומק העניין, הרעיון הוא שדברי רבי נחמן מברסלב כולם הם אחד. וכל מה שנכון לגבי על נושא שרבי נחמן מברסלב מדבר עליו, נכון לגבי כל שאר הדיבורים של רבי נחמן מברסלב.
 
לדוגמא: אם רבי נחמן מברסלב אומר שעל ידי בחינת שבת זוכים לעולם הבא. ובמקום אחר הוא אומר ששבת היא בחינת ארץ ישראל.
 
אז זה אומר, שעל ידי ארץ ישראל זוכים לעולם הבא. וכיו"ב ...
 
זה נוגע לך הלכה למעשה, כדי להבין את רבי נחמן מברסלב טוב יותר.
 
מאחר שרבי נחמן מברסלב אומר ששבת = אמונה = תשובה = ארץ ישראל וכולי, הרי שכל מה שנכון לגבי אחד מהם, נכון גם לגבי כל השאר וכן הלאה ...
 
האם הובן ?


נשלח על ידי: עין האמת
תאריך שליחה: 17 Feb 2010 ב  01:07

אם זה לא טירחה,תפרט יותר פשוט.תודה.



נשלח על ידי: אליעד כהן
תאריך שליחה: 17 Feb 2010 ב  01:31
נתחיל מהתחלה.
 
המילה בחינה / בחינות, היא השפה שבה רבי נחמן מברסלב דיבר. אין במילה עצמה סוד סוד, אלא היא רק צורת התבטאות מילולית בלבד.
 
כאשר אומרים על משהו שהוא בחינת משהו אחר, הכוונה לומר שהוא השתקפות של הדבר. לדוגמא: האדם שאתה רואה מולך במראה, הוא בחינה שלך. כל מה שנכון לגביו, נכון לגביך.
 
דוגמא נוספת. היד שלך היא בחינת הרגל שלך. כל מה שנכון לגבי בריאות היד שלך, נכון גם לגבי בריאות הרגל שלך.
 
כאשר שני דברים דומים זה לזה, כאשר יש קווי דמיון בין דבר לדבר, הרי שאומרים שדבר אחד הוא בחינת הדבר השני.
 
והמשמעות של התורה שלי היא כולה בחינות, היא לומר שכל התורות של רבי נחמן מברסלב מסבירות בעצם אותו אותו הרעיון בצורות שונות.
 
ז"א אפשר לקחת כל תורה בליקוטי מוהרן ולהעביר את אותו הרעיון שהיא מעבירה, גם באלפי צורות אחרות.
 
הליקוטי מוהרן הוא כולו משל ונמשל. אבל ! כל הליקוטי מוהרן כולו הוא המון משלים, כאשר הנמשל הוא תמיד אותו נמשל.
 
ולכן, התורה של רבי נחמן מברסלב היא כולה בחינות והקדמות. כי הכל זה דומה אחד לשני ברעיון שהוא מנסה להבהיר.
 
וכמובן שיש כאן עוד סודות לגבי התורה של רבי נחמן מברסלב והתורה והעולם של השי"ת, שגם הם כולם בחינות וכולי ...
 
בכל מקרה, איך כל זה בר ישום באופן מעשי ?
 
תשובה: רבי נחמן מברסלב אמר שכדי להבין את הליקוטי מוהרן, צריך לדעת את כולו מהסוף להתחלה.
 
והרעיון הוא, כאשר האדם קורא לדוגמא דיבור של רבי נחמן מברסלב שאומר שבעולם הבא יעשו תשובה על תשובה עד אין סוף. על האדם תוך כדי קריאת המשפט הזה, לעשות הצלבות בתוך המחשבה שלו, עם כל הדיבורים של רבי נחמן מברסלב לגבי העולם הבא / עשיית תשובה / ועליה מדרגה לדרגה.
 
וכיו"ב לגבי כל דבר ועניין, לדוגמא שאם רבי נחמן מברסלב אומר ששבת זה בחינת צדיק, הרי שכל מה שנכון לגבי הצדיק, נכון לגבי השבת. ז"א כל דיבור של רבי נחמן מברסלב לגבי צדיק, שים במקומו את המילה שבת. וכל דיבור לגבי שבת, שים במקומו את המילה צדיק. וכן על זה הדרך.
 
האם הובן עכשיו ?


נשלח על ידי: עין האמת
תאריך שליחה: 17 Feb 2010 ב  01:48

יפה מאוד.זאת אומרת,אם הבנתי נכון,ש"בחינה" פירושו דומה,ולא אותו הדבר ממש? ב.מה הנמשל מכל תורה ותורה של רבי נחמן מברסלב זיע'א,מה המוטיב המרכזי,מה החוט המקשר של כל התורות?



נשלח על ידי: אליעד כהן
תאריך שליחה: 17 Feb 2010 ב  01:52
נשלח במקור על ידי עין האמת

יפה מאוד.זאת אומרת,אם הבנתי נכון,ש"בחינה" פירושו דומה,ולא אותו הדבר ממש? ב.מה הנמשל מכל תורה ותורה של רבי נחמן מברסלב זיע'א,מה המוטיב המרכזי,מה החוט המקשר של כל התורות?

 
הבנת נכון. לדוגמא: כל מה שנכון לגבי הגוף והנשמה, נכון לגבי הצדיק והתלמידים, ונכון לגבי הצדיק והשי"ת, ונכון לגבי העולם והשי"ת, ונכון לגבי אישה ואיש וכולי ... כי הכל זה אותה מערכת יחסים בין הבחינות השונות, אבל עדיין לכל אחד יש ישות אחרת.
 
מה הנמשל של התורות של רבי נחמן מברסלב ... אם רבי נחמן מברסלב היה רוצה, הוא היה מגלה את הנמשל ...
 
ואת הנמשל האדם צריך לגלות לבד. אחרת לא תהיה בחירה חופשית.
 
וכשיבוא המשיח, אז יגלו את הנמשל. ועד אז, על האדם לעמול לגלות את הפנימיות ואת הנמשל וכולי ... כי הכל זה רק הקדמות אל המכוון ...


נשלח על ידי: עין האמת
תאריך שליחה: 17 Feb 2010 ב  02:14
איך זוכים לגלות את הנמשל? את הפנימיות? במה לעמול? האם הנמשל זה חלק הסוד בתורת הצדיק?


נשלח על ידי: אליעד כהן
תאריך שליחה: 17 Feb 2010 ב  02:17
נשלח במקור על ידי עין האמת

איך זוכים לגלות את הנמשל? את הפנימיות? במה לעמול? האם הנמשל זה חלק הסוד בתורת הצדיק?
 
קודם כל, כן. הנמשל הוא הסוד בדברי הצדיק.
 
איך זוכים ? בדיוק כמו שזוכים להשיג כל דבר אחר ... ז"א העצות כתובות וצריך רק ליישם ...
 
יחד עם זאת, יש כמה תורות בליקוטי מוהרן שמסבירות איך לגלות את הפנימיות של כל דבר ודבר. והתורות האלו הן בחינה אחת עם העניין של איך לגלות את פנימיות דברי הצדיק ...


נשלח על ידי: עין האמת
תאריך שליחה: 17 Feb 2010 ב  02:26
אני יהיה חוצפן [דקדושה] וישאל... מהם התורות?


נשלח על ידי: אליעד כהן
תאריך שליחה: 17 Feb 2010 ב  02:32
נשלח במקור על ידי עין האמת

אני יהיה חוצפן [דקדושה] וישאל... מהם התורות?
 
בעניין הקדמות ומכוון
 
http://breslev.eip.co.il/?key=172 - http://breslev.eip.co.il/?key=172 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ל - מֵישְׁרָא דְּסַכִּינָא
 
http://breslev.eip.co.il/?key=331 - http://breslev.eip.co.il/?key=331 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ס - דַּע שֶׁיֵּשׁ שְׁבִילֵי הַתּוֹרָה, שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם הִתְבּוֹנְנוּת גָּדוֹל
 
בעניין פנימי וחיצוני
 
http://breslev.eip.co.il/?key=69 - http://breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עַתִּיקָא טְמִיר וּסְתִים
 
http://breslev.eip.co.il/?key=164 - http://breslev.eip.co.il/?key=164 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כב - חוֹתָם בְּתוֹךְ חוֹתָם
 
http://breslev.eip.co.il/?key=167 - http://breslev.eip.co.il/?key=167 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כה - אַחֲוֵי לָן מָנָא דְּלָא שָׁוְיָא לְחַבָּלָא
 
http://breslev.eip.co.il/?key=305 - http://breslev.eip.co.il/?key=305 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה לג - מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים
 
http://breslev.eip.co.il/?key=344 - http://breslev.eip.co.il/?key=344 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה עג - כִּי תַעֲבר בַּמַּיִם אִתְּך אָנִי
 
http://breslev.eip.co.il/?key=184 - http://breslev.eip.co.il/?key=184 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ז - וַיְהִי מִקֵּץ - כִּי מְרַחֲמָם יְנַהֲגֵם
 
 
וכמובן שיש עוד, אבל זה העיקר שמצאתי כרגע
http://breslev.eip.co.il/?key=172 - http://breslev.eip.co.il/?key=172 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ל - מישרא דסכינא
http://breslev.eip.co.il/?key=331 - http://breslev.eip.co.il/?key=331 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ס - דע שיש שבילי התורה, שיש בהם התבוננות גדול
http://breslev.eip.co.il/?key=69 - http://breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עתיקא טמיר וסתים
http://breslev.eip.co.il/?key=164 - http://breslev.eip.co.il/?key=164 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כב - חותם בתוך חותם
http://breslev.eip.co.il/?key=167 - http://breslev.eip.co.il/?key=167 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כה - אחוי לן מנא דלא שויא לחבלא
http://breslev.eip.co.il/?key=305 - http://breslev.eip.co.il/?key=305 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה לג - מי האיש החפץ חיים
http://breslev.eip.co.il/?key=344 - http://breslev.eip.co.il/?key=344 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה עג - כי תעבר במים אתך אני
http://breslev.eip.co.il/?key=184 - http://breslev.eip.co.il/?key=184 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ז - ויהי מקץ - כי מרחמם ינהגם


נשלח על ידי: עין האמת
תאריך שליחה: 17 Feb 2010 ב  02:36
אגב,בענין:"העצות כתובות וצריך רק ליישם",ראיתי שכתבת במספר מקומות שאין מי שיזכה לקיים את העצות בשלימות שאין שלימות אחריו וכולי,ושוב ראיתי כן בדברי הרב 'ביאור הליקוטים' זצ"ל על תורה רפ'ב עיין שם.אם כן מה הביאור למה שכתבת:"העצות כתובות וצריך רק ליישם"?


נשלח על ידי: אליעד כהן
תאריך שליחה: 17 Feb 2010 ב  02:37
נשלח במקור על ידי עין האמת

אגב,בענין:"העצות כתובות וצריך רק ליישם",ראיתי שכתבת במספר מקומות שאין מי שיזכה לקיים את העצות בשלימות שאין שלימות אחריו וכולי,ושוב ראיתי כן בדברי הרב 'ביאור הליקוטים' זצ"ל על תורה רפ'ב עיין שם.אם כן מה הביאור למה שכתבת:"העצות כתובות וצריך רק ליישם"?
 
לקיים את העצות ע"פ מדרגתו והשגתו ... ועולה מדרגה לדרגה וכולי ... עד שזוכה לשלמות.


נשלח על ידי: אליעד כהן
תאריך שליחה: 17 Feb 2010 ב  02:40
נשלח במקור על ידי עין האמת

אגב,בענין:"העצות כתובות וצריך רק ליישם",ראיתי שכתבת במספר מקומות שאין מי שיזכה לקיים את העצות בשלימות שאין שלימות אחריו וכולי,ושוב ראיתי כן בדברי הרב 'ביאור הליקוטים' זצ"ל על תורה רפ'ב עיין שם.אם כן מה הביאור למה שכתבת:"העצות כתובות וצריך רק ליישם"?
 
ובוודאי שיש מי שזוכה לקיים את העצות בשלמות. כגון רבי נחמן מברסלב עצמו שקיים את העצות של עצמו בשלמות ... וכל מי שזכה להיות כמותו ...
 
אבל, דע לך, שמצד האמת, כל העולם כולו וכל הדברים שבעולם אפילו חי צומח דומם, כולם מקיימים כל הזמן את העצות של רבי נחמן מברסלב, באיתכסיא.
 
ורק מי שרואה ... הוא באמת מבין איך כל העולם מקושרים לצדיק ולהשי"ת.
 
כי מצד האמת, כל העולם כולו מלא בעצות של הצדיק בכל דבר ועניין. ואין אפילו דבר אחד בעולם, שאין בו התלבשות של השכל של הצדיק.
 
וכאשר האדם רואה רק את החיצוניות של השכל של הצדיק, אז נדמה לו שכל העולם רחוקים מהצדיק.
 
אבל מי שזוכה לראות את הצדיק עצמו וכולי, הוא רואה כיצד כל העולם נמצא באחדות גמורה עם הצדיק תמיד וכולי ... וממילא הוא גם מקיים את העצות של הצדיק בשלמות וכולי ...


נשלח על ידי: עין האמת
תאריך שליחה: 17 Feb 2010 ב  02:44
יש לי עוד שאלות,אבל בינתיים נסתפק בזה.תודה רבה.


נשלח על ידי: חידוש
תאריך שליחה: 03 Mar 2010 ב  15:31
ואולי אפשר כי רבינו דיבר לדור אחרון. וכיון בחינה לשון מבחן..נראה מי יהיה הגבר שלא יפחד כלל וילך עם התורה שלי ויעמיד לנסיון.
פעם היתה לי הארה  לפי שרבינו אמר " רצוני שילכו עם כל תורה שלי שלושה חדשים " והאיר לי..לגבי יכבד אמה של משה " ותצפנהו שלושה ירחים "  והיא  יפתח ב דורו כ שמואל בדורו  סת"ר יכבד. ואז נולד השם הקדוש משה
מעולם שמך  הוא כי ישראל ישראל הוא בכל דרגה אתם ניצבים כולכם היום. אז תירגעו כבר.


נשלח על ידי: אליעד כהן
תאריך שליחה: 03 Mar 2010 ב  15:33
נשלח במקור על ידי יהורם

ואולי אפשר כי רבינו דיבר לדור אחרון. וכיון בחינה לשון מבחן..נראה מי יהיה הגבר שלא יפחד כלל וילך עם התורה שלי ויעמיד לנסיון.
פעם היתה לי הארה  לפי שרבינו אמר " רצוני שילכו עם כל תורה שלי שלושה חדשים " והאיר לי..לגבי יכבד אמה של משה " ותצפנהו שלושה ירחים "  והיא  יפתח ב דורו כ שמואל בדורו  סת"ר יכבד. ואז נולד השם הקדוש משה
מעולם שמך  הוא כי ישראל ישראל הוא בכל דרגה אתם ניצבים כולכם היום. אז תירגעו כבר.
 
ומצד האמת, מאחר ששורשי נשמות ישראל הם בחינת מחוייב המציאות, כמובא, לכן גם הגויים בפנימיות שלהם יש בהם את בחינת ישראל. וישראל הוא האמונה, כי מי שרוצה להיות יהודי, צריך להגיע לארץ ישראל שהיא האמונה וכולי.


נשלח על ידי: אליעד כהן
תאריך שליחה: 03 Mar 2010 ב  16:46
וראה גם כאן:
 
http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=239 - http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=239 - ליקוטי מוהר"ן – 3 הפירושים של הספר ליקוטי מוהר"ן.



הדפס דף | סגור חלון

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com