תשובה:
לשואל היקר.
עליך לעשות הפרדה ברורה ומוחלטת בין רבי נחמן עצמו לבין תלמידיו בכל הדורות עד דורנו אנו.
רבי נחמן מברסלב עצמו היה החכם באדם. ולא סתם בחוכמה פשוט של העולם הזה, אלא בהשגות רוחניות גדולות של השי"ת עצמו. רבי נחמן מברסלב עצמו הכיר את השי"ת אישית ולא באמצעות שליח / מתווכים וכיו"ב.
רבי נחמן מברסלב עצמו זכה לתקן את חטא עץ הדעת של אדם הראשון בשלמות וזכה לשכל שלם ואמיתי.
כל התורות של רבי נחמן מברסלב , הן רק הפסולת של השכל של רבי נחמן. כי השכל של רבי נחמן עצמו הוא כ"כ גדול שהוא לא נכנס למילים, ולכן הוא הוכרח לצמצם את שכלו בתוך הליקוטי מוהרן.
יחד עם זאת כל תלמידיו של רבי נחמן מברלסב ללא יוצא מן הכלל הם עניין אחר ונפרד מרבי נחמן עצמו. כי באמת בדברי הצדיק יש אין סוף דרגות עמקות שונות. ורק מי שמגיע לדרגת הצדיק עצמו, רק הוא באמת מבין את הצדיק באמת, וכל השאר הם רק מדמים בנפשם שהם מבינים את דברי הצדיק, והכל זה באספקלריא שאינה מאירה.
כי רק הצדיק עצמו הבין את עצמו. ורק מי שהוא כמו הצדיק ממש, רק הוא מבין את הצדיק ממש.
וראה בעניין זה כאן: http://breslev.eip.co.il/?key=562 - http://breslev.eip.co.il/?key=562 - חיי מוהר"ן - קפה - נסיעתו וישיבתו באומן
וְאָמַר לָנוּ אַתֶּם אֲנָשִׁים קְטַנִּים בְּמַעֲלָה מְאד וְאֵין לִי עִם מִי לְדַבֵּר
וכן, http://breslev.eip.co.il/?key=562 - http://breslev.eip.co.il/?key=562 - חיי מוהר"ן - קפה - נסיעתו וישיבתו באומן
עוֹד שָׁמַעְתִּי אָז מֵהָרַב רַבִּי נַפְתָּלִי שֶׁפַּעַם אַחַת שָׁאַל הוּא בְּעַצְמוֹ אֶת פִּי רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה בַּמֶּה יֵשׁ לְאֵלּוּ הַקַּלֵּי עוֹלָם אֵיזֶה שַׁיָּכוּת וְהִתְקָרְבוּת אֵלָיו מֵאַחַר שֶׁבֶּאֱמֶת הֵם רְחוֹקִים מִקְּדֻשָּׁתוֹ מְאד מְאד בְּלִי שִׁעוּר וְהֵשִׁיב לוֹ רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה בַּמֶּה יֵשׁ לָכֶם שַׁיָּכוּת וְהִתְקָרְבוּת אֶצְלִי הֲלא אַתֶּם אֶצְלִי רַק כְּמוֹ נוֹצוֹת שֶׁעַל הַבֶּגֶד שֶׁכְּשֶׁנּוֹפֵחַ עֲלֵיהֶם, מִיָּד פּוֹרְחִין וְנִסְתַּלְּקִין מֵעָלָיו.
ואת זה רבי נחמן עשה כהשוואה בין האפיקורסים הגדולים באומן לבין התלמידים שלו.
וכעין זה מובא בעוד מקומות, שאין מי שיבין באמת בדברי הצדיק, אלא מי שהוא צדיק כמוהו ממש, ואילו ידעתיו הייתיו, ועל ידי זה הוא זוכה להבין את דברי הצדיק בשלמות.
כך שכנ"ל, תעשה הפרדה ברורה בין רבי נחמן מברסלב עצמו לבין תלמידיו.
חסידי ברסלב זכו עם יותר מזל משכל בכך שיש להם רבי כזה. אך זה שאדם משייך את עצמו לרבי נחמן מברסלב , זה אומר שיש לו בעיקר הרבה מזל שהוא מאמין במשהו אמיתי, אך זה לא מעיד על כך שיש לו הרבה שכל.
כי להתקרב לרבי נחמן מברסלב מצד השכל ... זה עניין אחר לגמרי ... כי לשם כך צריך להבין את השכל של הצדיק ... וזה כבר עניין אחר ...
וכל חסידי ברסלב וכל תלמידי רבי נחמן מברסלב , יש להם את הזכות שיש להם את המזל שהם לא חולקים על הצדיק אלא רוצים להתקרב אליו. אך להתקרב באמת זה עניין אחר לגמרי.
ומקורב באמת לצדיק היינו רק כאשר האדם מגיע לדרגת הצדיק עצמו. שאז הדעת שלהם מתאחדת, ושלא נשאר אצל האדם שום שכל עצמי כלל, אלא יש לו רק את השכל של הצדיק בלבד.
והשכל של הצדיק נכלל בשכל של השי"ת שהוא מעל הזמן והמקום. כך שכל זמן שהשכל של האדם הוא לא מעל הזמן והמקום כמו השי"ת ממש, הרי שזה אומר שהוא רחוק מדעתו של הצדיק וכולי.
ולסיכום: תעשה הפרדה ברורה בין רבי נחמן מברסלב עצמו, לבין כל השאר יהיה מי שיהיה.
*********
לעצם שאלתך לגבי השכל והשימוש בשכל, רבי נחמן מברסלב כתב בפירוש כי כל מה שיש ביד השכל האנושי להשיג, מצווה גדולה להשיג את השכל הזה.
השכל הוא קודש הקודשים. ובניין הדעת הוא בניין בית המקדש. והשכר של העולם הבא הוא רק שכל. זה כל השכר כולו, שלאדם יהיה שכל יותר גדול. וגם בעולם הבא עולים מדרגה לדרגא על ידי הגדלת השכל. ורק על ידי השכל האדם יכול לזכות להכלל בהשי"ת ולזכות לשלמות אמיתית.
וללא שכל, אין שום דרך בעולם להשיג את השכל הנקנה באמת. ולמרות שאפשר להתחזק באמונה חזקה מאוד, אך כל זמן שהוא רק אמונה בלי שכל, הוא לא טוב. והטעם של ארץ ישראל הוא כולו שכל. וכל התענוג וכל השעשועים הם של השכל וכולי ...
אלא מאי ?
שלא כולם מסוגלים להגיע לשכל הזה. לא שאינם מסוגלים באמת, אלא שאינם מוכנים למסור את נפשם כדי להגיע לשכל הזה של הצדיק האמת. כי אילו רצו באמת להשיג את השכל הזה, היו כולם משיגים את השכל הזה. כי אין דבר העומד בפני הרצון. ואפילו אנוס שרחמנא פטריה, אם יחזק את רצונו, בוודאי שיוציא את רצונו מכוח אל הפועל כמובא.
כך שאם האדם באמת היה רוצה בלב שלם להשיג את האין סוף שהוא השכל האמיתי, בוודאי שהוא היה זוכה לזה.
אך מחמת שלא כל אחד נמצא במצב הנ"ל, לכן יש את העניין של להאמין לצדיק, דהיינו לדעת שהשכל של הצדיק האמת הוא האמיתי, ולא להקשיב לשכלך שאומר את ההפך. מאחר ששכלו של האדם אינו שלם, בניגוד לשכלו של הצדיק.
אך כל זה שצריך להתחזק באמונה וכולי, זה הכל נכון עבור מי שמוכן לצאת ידי חובה, כי אנוס רחמנא פטריה, ומה לעשות שאי אפשר בשכל אנושי לדעת את הכל, ואז האדם סומך על האמונה ועוזב את השכל.
אך מי שליבו חזק, הוא לא מתפשר על כך שהשכל האנושי מוגבל, והוא דייקא מנסה להשיג את האור אין סוף. איך ? על ידי זה שהוא משלים את שכלו בכל מה שאפשר, ועל ידי זה בסופו של דבר השכל שלו יוצא מגדר אנושי וזוכה להשגת האין סוף וכולי.
וראה גם כאן http://breslev.eip.co.il/?key=2232 - http://breslev.eip.co.il/?key=2232 - שיחות הר"ן - אות עו
כי באמת אפשר לחיות חיים טובים על ידי אמונה בלבד. אבל מי שרוצה את האמת לאמיתה, ורוצה להנות באמת מחיים טובים באמת בשלמות, הוא דייקא צריך להשתמש בשכלו בכל מה שאפשר.
ואם יש עוד שאלות, תשאל ... ואמר לנו אתם אנשים קטנים במעלה מאד ואין לי עם מי לדבר
עוד שמעתי אז מהרב רבי נפתלי שפעם אחת שאל הוא בעצמו את פי רבי נחמן מברסלב זכרונו לברכה במה יש לאלו הקלי עולם איזה שיכות והתקרבות אליו מאחר שבאמת הם רחוקים מקדשתו מאד מאד בלי שעור והשיב לו רבי נחמן מברסלב זכרונו לברכה במה יש לכם שיכות והתקרבות אצלי הלא אתם אצלי רק כמו נוצות שעל הבגד שכשנופח עליהם, מיד פורחין ונסתלקין מעליו.
|