ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

מיהו מנהיג אמיתי? ומיהו מפורסם של שקר?


 הגב
מחבר
אליעד כהן
מנהל הפורום

נושא: מיהו מנהיג אמיתי? ומיהו מפורסם של שקר?
במאמר זה נרכז את דעתו של רבי נחמן מברסלב , לגבי מי ראוי להיות מנהיג, ומיהו אינו ראוי להנהיג, אלא צריך קודם לכן לחזור בתשובה על העוונות של עצמו, ורק אח"כ להנהיג וכולי.
 
http://breslev.eip.co.il/?key=47 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה יח - קַרְטָלִיתָא
 
וְלִפְעָמִים חוֹשֵׁב אָדָם בְּעַצְמוֹ
שֶׁיֵּשׁ לוֹ רַחֲמָנוּת עַל הָעוֹלָם
וְרוֹצֶה בְּהַנְהָגָתוֹ
וּבֶאֱמֶת זֶהוּ הָרוֹדֵף אַחַר הַכָּבוֹד
וְתוֹלֶה רְדִיפָתוֹ בְּרַחֲמָנוּת
וּבֶאֱמֶת הוּא רָחוֹק מֵרַחֲמָנוּת הַזֶּה
כִּי כָּל זְמַן שֶׁאֵין לָאָדָם אֱמוּנָה
בִּשְׁלֵמוּת שֶׁאֵין שְׁלֵמוּת אַחֲרָיו
בְּוַדַּאי אֵין לוֹ לְקַבֵּל הַמְּלוּכָה וְהַהַנְהָגָה
וַאֲפִילּוּ מִי שֶׁמַּאֲמִין בְּאֵיזֶה דָּבָר שֶׁהוּא מִדַּרְכֵי הָאֱמרִי
אַף עַל פִּי שֶׁהוּא מַאֲמִין בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ
בְּוַדַּאי אֵין לוֹ לְקַבֵּל הַמַּנְהִיגוּת
כִּי הַמַּנְהִיגוּת עִקָּרָהּ בִּבְחִינַת רַחֲמִים
וְעִקַּר הָרַחֲמִים בַּהֲסָרַת עַכּוּ"ם
אֲפִילּוּ שֶׁמֶץ עַכּוּ"ם
וַאֲפִילּוּ כְּשֶׁהוּא אוֹמֵר צְבִי הִפְסִיקוֹ
אֵין לוֹ רַחֲמָנוּת בִּשְׁלֵמוּת
בְּכֵן אֵין לוֹ לְקַבֵּל הַמַּנְהִיגוּת
אֲפִילּוּ מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ אֱמוּנָה גְּדוֹלָה
עַד שֶׁיְּפַשְׁפֵּשׁ אֶת עַצְמוֹ
שֶׁלּא יִשָּׁאֵר אֶצְלוֹ אֱמוּנוֹת שֶׁאֵין צָרִיךְ לְהַאֲמִין
כְּגוֹן דַּרְכֵי הָאֱמרִי הַנַּ"ל
וְשֶׁיִּהְיֶה "תָּמִים עִם ה' אֱלקָיו"
אָז הָרַחֲמָנוּת בֶּאֱמֶת
וְלוֹ רָאוּי לְהַנְהִיג
אֲבָל מִי שֶׁאֵין לוֹ אֱמוּנָה בִּשְׁלֵמוּת
וְנִדְמֶה שֶׁיֵּשׁ לוֹ רַחֲמָנוּת עַל הָעוֹלָם
וְרוֹצֶה לְהַנְהִיג אֶת הָעוֹלָם
זֶה בְּחִינַת: וְהַמַּלְכוּת תֵּהָפֵךְ לְמִינוּת
כִּי מְעַט הַמִּינוּת פּוֹגֵם בַּמַּלְכוּת
בִּבְחִינַת הַהַנְהָגָה
וּמְהַפְּכָהּ לְמִינוּת
כְּמוֹ שֶׁמְּהַפֵּךְ אֶת הַמַּלְכוּת לְעַצְמוֹ
שֶׁהוּא מִין מְעַט
ובפשיטות, מי שאין לו אמונה בשלמות שאין שלמות אחריה, המנהיגות שלו נובעת מרדיפת כבוד / גאווה / כפירות / מינות ואפיקורסות.
 
http://breslev.eip.co.il/?key=184 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ז - וַיְהִי מִקֵּץ - כִּי מְרַחֲמָם יְנַהֲגֵם
 
הַיְנוּ מִי שֶׁהוּא רַחֲמָן, הוּא יָכוֹל לִהְיוֹת מַנְהִיג
...
ב. וְרַחֲמָן כָּזֶה הוּא רַק משֶׁה רַבֵּנוּ
כִּי הוּא הָיָה מַנְהִיג יִשְׂרָאֵל
וְהוּא יִהְיֶה הַמַּנְהִיג לֶעָתִיד
כִּי "מַה שֶּׁהָיָה הוּא שֶׁיִּהְיֶה" וְכוּ'
היינו שרק מי שהוא בדרגת משה רבנו , רק הוא ראוי להיות מנהיג ...
 
http://breslev.eip.co.il/?key=249 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה עב - לִּרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ עִם הַצַּדִּיק הָאֱמֶת
 
זֶה הַמַּנְהִיג צָרִיך שֶׁיִּהְיֶה פָּרוּשׁ גָּדוֹל בִּקְדֻשָּׁה גְדוֹלָה
וְאָז דַּוְקָא הוּא יָכוֹל לִהְיוֹת מַנְהִיג יִשְׂרָאֵל

כִּי עַל יְדֵי פְּרִישׁוּתוֹ וּקְדֻשָּׁתוֹ הַגְּדוֹלָה
הוּא יָכוֹל לַחֲזוֹת וּלְהִסְתַּכֵּל בְּכָל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל
וְלַחֲלק הַגְּדֻלָּה לְכָל אֶחָד עַל יְדֵי הַהִסְתַּכְּלוּת לְבַד
בִּבְחִינַת: "וְאַתָּה תֶחֱזֶה" כַּנַּ"ל
כִּי הִסְתַּכְּלוּת הַזּאת הִיא תְּלוּיָה בִּקְדֻשָּׁה וּפְרִישׁוּת גָּדוֹל
וְעַל כֵּן משֶׁה רַבֵּנוּ שֶׁהָיָה קָדוֹשׁ וּפָרוּשׁ גָּדוֹל מְאד עַל פִּי הַדִּבּוּר
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וְאַתָּה פּה עֲמד עִמָּדִי"
עַל כֵּן הָיָה יָכוֹל לַחֲזוֹת וּלְהִסְתַּכֵּל בְּיִשְׂרָאֵל, וּלְחַלֵּק לָהֶם הַגְּדֻלָּה עַל יְדֵי זֶה
וְזֶהוּ: "וְאַתָּה תֶחֱזֶה" אַתָּה דַּיְקָא
כִּי רַק משֶׁה שֶׁהָיָה פָּרוּשׁ גָּדוֹל מְאד בִּקְדֻשָּׁה גְּדוֹלָה
זוֹכֶה לַהִסְתַּכְּלוּת הַזּאת
כִּי הִסְתַּכְּלוּת הַזּאת, בְּחִינַת "וְאַתָּה תֶחֱזֶה"
הִיא תְּלוּיָה רַק בִּקְדֻשָּׁה וּפְרִישׁוּת מִתַּאֲוָה זאת
...
וְאָז דַּוְקָא הוּא יָכוֹל לִהְיוֹת מַנְהִיג יִשְׂרָאֵל כַּנַּ"ל
וּכְשֶׁאֵין לְיִשְׂרָאֵל מַנְהִיג וּמַשְׁגִּיחַ כָּזֶה
בֶּאֱמֶת כָּל הָעוֹלָם מְערָב וּמְבֻלְבָּל
וְכָל הָרוֹצֶה לִטּל אֶת הַשֵּׁם, נוֹטֵל
כְּמוֹ שֶׁמִּתְנַהֵג עַכְשָׁו בַּעֲווֹנוֹתֵינוּ הָרַבִּים
כִּי יִשְׂרָאֵל צְרִיכִין שֶׁיִּהְיֶה עֲלֵיהֶם מַשְׁגִּיחַ
שֶׁיַּשְׁגִּיחַ וְיִרְאֶה בָּהֶם שֶׁיַּעֲמד כָּל אֶחָד עַל מְקוֹמוֹ הָרָאוּי לוֹ בֶּאֱמֶת
וְהַמַּשְׁגִּיחַ הַזֶּה יִהְיֶה פָּרוּשׁ וְקָדוֹשׁ גָּדוֹל
בִּבְחִינַת קְדֻשַּׁת וּפְרִישׁוּת משֶׁה

וְאָז יָכוֹל לְהַנְהִיג אֶת יִשְׂרָאֵל לִתֵּן לְכָל אֶחָד גְּדֻלָּה כָּרָאוּי לוֹ
עַל יְדֵי הַהִסְתַּכְּלוּת לְבַד כַּנַּ"ל
 
****
 
מי אינו צדיק כלל ?!
 
http://breslev.eip.co.il/?key=245 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה סח - עִקָּר שְׁלֵמוּת הַצַּדִּיק שֶׁיּוּכַל לִהְיוֹת לְמַעְלָה וּלְמַטָּה
 
עִקָּר שְׁלֵמוּת הַצַּדִּיק שֶׁיּוּכַל לִהְיוֹת לְמַעְלָה וּלְמַטָּה
שֶׁיִּהְיֶה יָכוֹל לְהַרְאוֹת לְמִי שֶׁהוּא לְמַעְלָה
וְנִדְמֶה בְּדַעְתּוֹ שֶׁהוּא בְּמַדְרֵגָה עֶלְיוֹנָה
יִהְיֶה מַרְאֶה לוֹ שֶׁהוּא הַהֵפֶך
וְכֵן לְהֵפֶך, לְמִי שֶׁהוּא לְמַטָּה מְאד בַּמַּדְרֵגָה הַתַּחְתּוֹנָה
בְּתוֹך הָאָרֶץ מַמָּשׁ
יִהְיֶה מַרְאֶה לוֹ שֶׁאַדְּרַבָּא הוּא סָמוּך לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַך
וְזֶה הַשְּׁלֵמוּת מֻכְרָח שֶׁיִּהְיֶה לְהַצַּדִּיק
וּבְלא זֶה אֵינוֹ צַדִּיק כְּלָל

דהיינו, שכל מי שאינו יכול להאיר בדרי מטה שהם הכי קרובים, ובדרי מעלה שהם הכי רחוקים, הרי שהוא אינו צדיק כלל !!!
 
****
 
לגבי מצוות תוכחה:
 
http://breslev.eip.co.il/?key=185 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ח - תִּקְעוּ בַחֹדֶשׁ שׁוֹפָר
 
אַף עַל פִּי שֶׁתּוֹכָחָה הוּא דָּבָר גָּדוֹל
וּמֻטָּל עַל כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל לְהוֹכִיחַ אֶת חֲבֵרוֹ
כְּשֶׁרוֹאֶה בּוֹ שֶׁאֵינוֹ מִתְנַהֵג כַּשּׁוּרָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶך"
אַף עַל פִּי כֵן לָאו כָּל אָדָם רָאוּי לְהוֹכִיחַ
כְּמוֹ שֶׁאָמַר רַבִּי עֲקִיבָא 'תָּמֵהַּ אֲנִי, אִם יֵשׁ בַּדּוֹר הַזֶּה מִי שֶׁיָּכוֹל לְהוֹכִיחַ'
וְאִם רַבִּי עֲקִיבָא אָמַר זאת בְּדוֹרוֹ, כָּל שֶׁכֵּן בַּדּוֹר הַזֶּה שֶׁל עַכְשָׁו
כִּי כְּשֶׁהַמּוֹכִיחַ אֵינוֹ רָאוּי לְהוֹכִיחַ
אֲזַי לא דַּי שֶׁאֵינוֹ מוֹעִיל בְּתוֹכַחְתּוֹ
אַף גַּם הוּא מַבְאִישׁ רֵיחַ שֶׁל הַנְּשָׁמוֹת הַשּׁוֹמְעִים תּוֹכַחְתּוֹ
כִּי עַל יְדֵי תּוֹכַחְתּוֹ
...
כְּשֶׁהַמּוֹכִיחַ רָאוּי לְהוֹכִיחַ
אֲזַי אַדְּרַבָּא, הוּא מוֹסִיף וְנוֹתֵן רֵיחַ טוֹב בְּהַנְּשָׁמוֹת עַל יְדֵי תּוֹכַחְתּוֹ
כִּי הַתּוֹכָחָה צְרִיכָה לִהְיוֹת
בִּבְחִינַת הַתּוֹכָחָה שֶׁל משֶׁה, שֶׁהוֹכִיחַ אֶת יִשְׂרָאֵל עַל מַעֲשֵׂה הָעֵגֶל

שֶׁעַל יְדֵי תּוֹכַחְתּוֹ נָתַן בָּהֶם רֵיחַ טוֹב
****
 
בעניין מפורסמים של שקר:
 
http://breslev.eip.co.il/?key=164 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כב - חוֹתָם בְּתוֹךְ חוֹתָם

כִּי יֵשׁ רוֹעִים שֶׁל הַסִּטְרָא אָחֳרָא
וְהֵם גַּם כֵּן מְפֻרְסְמֵי הַדּוֹר
וְכוֹפִין אֲנָשִׁים לִתְחוֹת שִׁעְבּוּדַיהוּ
וְעִקַּר מַלְכוּתָם הוּא עַל יְדֵי עַזּוּת
כִּי 'עַזּוּת מַלְכוּתָא בְּלָא תָּגָא'
וְהֵם כִּכְלָבִים בְּעַזּוּתָם
בִּבְחִינַת: "וְהַכְּלָבִים עַזֵּי נֶפֶשׁ הֵמָּה רעִים"
וְהֵן 'פְּנֵי הַדּוֹר כִּפְנֵי הַכֶּלֶב'
וְעַל כֵּן כְּדֵי לְהִנָּצֵל מֵהֶם
מִתַּחַת מֶמְשַׁלְתָּם
אִי אֶפְשָׁר רַק עַל יְדֵי עַזּוּת
לַעֲמד נֶגֶד עַזּוּתָם
****
 
בעניין תלמידי חכמים שדין יהודאין
 
http://breslev.eip.co.il/?key=41 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה יב - תְּהִלָּה לְדָוִד
 

ולבן הוא תלמיד חכם שד יהודי
שֶׁתּוֹרָתוֹ לְהִתְיַהֵר וּלְקַנְטֵר
וְתַלְמִיד חָכָם כָּזֶה
נְבֵלָה טוֹבָה הֵימֶנּוּ
וְזֶה יָדוּעַ, שֶׁאֵינוֹ נִקְרָא תַּלְמִיד חָכָם
אֶלָּא עַל יְדֵי תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה
כִּי זֶה שֶׁיּוֹדֵעַ לִלְמד חֻמָּשׁ אֵינוֹ נִקְרָא תַּלְמִיד חָכָם
אֶלָּא זֶה שֶׁהוּא בָּקִי בִּגְמָרָא וּפוֹסְקִים
וּכְשֶׁלּוֹמֵד בְּלא דַּעַת
נִקְרָא לָבָן
עַל שֵׁם עַרְמִימִיּוּת שֶׁנִּכְנָס בּוֹ
 
http://breslev.eip.co.il/?key=170 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כח - בְּנִי לָן בֵּיתָא בַּאֲוִירָא דְּעָלְמָא
 
הַמִּתְנַגְּדִים הַמְבַזִּים וְהַמְחָרְפִים יִרְאֵי הַשֵּׁם
זֶה מֵחֲמַת שֶׁמְּקַבְּלִים תּוֹרָה מִתַּלְמִידֵי חֲכָמִים שֵׁדִין יְהוּדָאִין
כִּי תַּלְמִידֵי חֲכָמִים שֵׁדִין יְהוּדָאִין
הֵם מְקַבְּלִים תּוֹרָתָם מֵהַשֵּׁדִין
שֶׁיֵּשׁ לָהֶם תּוֹרָה נְפוּלָה מְאַלְפִין נְפוּלִים
...
אֲבָל תַּלְמִידֵי חֲכָמִים שֵׁדִין יְהוּדָאִין
מְקַבְּלִין מֵהֶם דֶּרֶךְ הַקְּלִיפּוֹת
וּבִשְׁבִיל זֶה כָּל דִּבּוּרָם דֶּרֶךְ מָשָׁל וּמְלִיצָה וּטְעָמִים נִפְלָאִים
כִּי שָׁרְשָׁהּ מֵאֵלּוּ אַלְפִין הַנַּ"ל
וְאֵלּוּ הַתַּלְמִידֵי חֲכָמִים, נֶאֱמַר עֲלֵיהֶם.
"הַמְּעַט מִכֶּם הַלְאוֹת אֲנָשִׁים כִּי תַלְאוּ גַּם אֱלקִים"
כִּי מְיַגְּעִים אֲנָשִׁים שֶׁבָּאִים לִשְׁמע דְּרוּשָׁם וְתוֹרָתָם
וַאֲנָשִׁים חוֹשְׁבִים שֶׁיָּבוֹאוּ לְאֵיזֶהוּ תּוֹעֶלֶת עַל יָדָם
הַיְנוּ שֶׁיָּבוֹאוּ לָדַעַת אֶת ה' אֵיךְ לַעֲבד
וְהֵם הָאֲנָשִׁים אֵין מַשִּׂיגִים שׁוּם תּוֹעֶלֶת
כִּי תּוֹרָתָם שֶׁל אֵלּוּ הַתַּלְמִידֵי חֲכָמִים
אֵין לָהּ כּחַ לְהַדְרִיךְ אֶת הָאָדָם בְּדֶרֶךְ הַטּוֹב
כִּי מִבִּישָׁא לָא הֲוֵי טָבָא
וְלא עוֹד, כִּי תַלְאוּ גַּם אֱלקִים
כְּאִלּוּ לוֹאֶה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִלַּעֲזר לָעוֹבְדִים אוֹתוֹ
נִמְצָא שֶׁעַל יְדֵי זֶה אֵלּוּ בְּנֵי אָדָם נוֹפְלִים בִּכְפִירוֹת גְּדוֹלוֹת
וְחוֹשְׁבִים, חַס וְשָׁלוֹם, "לא יִרְאֶה וְלא יָבִין אֶלקִים בְּמַעֲשֵׂה בְּנֵי אָדָם"
עַל יְדֵי זֶה "אֶת יִרְאֵי ה' לא יְכַבְּדוּ"
וּמְחָרְפִים וּמְבַיְּשִׁים אוֹתָם
...
וְזֶהוּ שֶׁאָמְרוּ סָבֵי דְּבֵי אַתּוּנָא: בְּנִי לָן בֵּיתָא בַּאֲוִירָא דְּעָלְמָא
כִּי אֵלּוּ בְּנֵי אָדָם הָרוֹצִים לַעֲרךְ עֲבוֹדָתָם
עַל יְדֵי הַתּוֹרָה שֶׁשּׁוֹמְעִים מִתַּלְמִידֵי חֲכָמִים שֵׁדִין יְהוּדָאִין
וּבֶאֱמֶת אֵין לָהֶם עַל מַה שֶּׁיִּסְמכוּ
וַהֲוֵי כְּאִלּוּ רוֹצִים לִבְנוֹת בַּיִת בַּאֲוִירָא
וְאֵין לָהֶם עַל מַה שֶּׁיִּסְמכוּ

כְּמוֹ הַשֵּׁדִין שֶׁפּוֹרְחִים בָּאֲוִיר
****
 
בעניין "רב דקליפה"
 
http://breslev.eip.co.il/?key=37 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ח - רָאִיתִי מְנוֹרַת זָהָב
 
אַךְ רְשָׁעִים הַדּוֹבְרִים עַל צַדִּיק עָתָק בְּגַאֲוָה וָבוּז
מֵאַיִן מְקַבְּלִין הֵם הָרוּחַ לְהַשְׁלִים הַחִסָּרוֹן ?
אַךְ דַּע שֶׁיֵּשׁ רַב דִּקְלִפָּה
וְהוּא בְּחִינַת עֵשָׂו
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּעֵשָׂו: "יֶשׁ לִי רָב"
וְהוּא בְּחִינַת "אַלּוּפֵי עֵשָׂו"
וּכְמוֹ שֶׁתִּרְגֵּם אוּנְקְלוֹס: "רַבְרְבֵי עֵשָׂו"
בְּחִינַת הָרַב דִּקְלִפָּה
וּמֵהֶם מְקַבְּלִין הָרְשָׁעִים הָרוּחַ
וְהוּא בְּחִינַת רוּחַ הַטומְאָה
בְּחִינַת רוּחַ סְעָרָה
****
 
בעניין שמי שאינו יכול להנהיג את עצמו, דהיינו שלא תיקן את עצמו, שאינו יכול לתקן אחרים, כי אפילו את עצמו הוא לא תיקן
 
http://breslev.eip.co.il/?key=332 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סא - עַל יְדֵי אֱמוּנַת חֲכָמִים
 
וְיֵשׁ מַנְהִיגִים שֶׁנִּקְרָאִים בְּשֵׁם רַבִּי
שֶׁלִּמּוּדָם מֵאֵלּוּ הַמּוֹתָרוֹת
וְלא דַּי שֶׁאֵינָם יְכוֹלִים אֲפִילּוּ לְהַנְהִיג אֶת עַצְמָן כַּנַּ"ל
וּמִכָּל שֶׁכֵּן שֶׁאֵינָם יְכוֹלִים לְהַנְהִיג אֶת אֲחֵרִים
וְהֵם נוֹטְלִים גְּדֻלָּה לְעַצְמָן, לְהַנְהִיג הָעוֹלָם
צָרִיך לִרְאוֹת שֶׁלּא לְהַסְמִיך אוֹתָם
שֶׁלּא לִתֵּן לָהֶם תֹקֶף וָעז, שֶׁלּא יִהְיוּ מְכֻנִּים בְּשֵׁם רַבִּי
כִּי הֵם עַצְמָן אֵינָם חַיָּבִים כָּל כָּך
כִּי יֵשׁ לָהֶם יֵצֶר הָרָע גָּדוֹל לְהַנְהִיג הָעוֹלָם
אַך צָרִיך לִשְׁמר מְאד, שֶׁלּא לִתֵּן לָהֶם תּקֶף וָעז
כִּי אֵלּוּ הַנּוֹתְנִים לָהֶם תּקֶף וָעז וְנִסְמָכִים עַל יָדָם שֶׁיִּהְיוּ נִקְרָאִים בְּשֵׁם רַבִּי
הֵם עֲתִידִין לִתֵּן דִּין וְחֶשְׁבּוֹן
****
 
בעניין ענווה שהיא תכלית הגאווה.
 
http://breslev.eip.co.il/?key=40 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה יא - אֲנִי ה' הוּא שְׁמִי
 
שֶׁהָאָדָם יַחֲזִיק עַצְמוֹ לְאַיִן
וּבָעֵינַן לִנְחוּתֵי לְשׁוֹן שִׁפְלוּת
הַיְנוּ לִהְיוֹת שָׁפָל וְעָנָו
אַךְ שֶׁהָיָה לְאַקוּרֵי נַפְשִׁין
לְשׁוֹן: "אוֹקִיר אֱנוֹשׁ מִפָּז"
הַיְנוּ שֶׁהָיָה הָעֲנָוָוה בִּשְׁבִיל גַּדְלוּת
כְּדֵי לְהִתְכַּבֵּד וּלְהִתְיַקֵּר
כִּי מֵחֲמַת שֶׁיּוֹדְעִין גּדֶל בִּזּוּי הַגַּדְלוּת
עַל כֵּן הֵם עֲנָוִים
בִּשְׁבִיל לְהִתְכַּבֵּד וּלְהִתְיַקֵּר עַל יְדֵי הָעֲנָוָוה
וְזֶהוּ בְּחִינַת עֲנִיווּת שֶׁהוּא תַּכְלִית הַגַּדְלוּת

וּבָעֵינַן לִנְחוּתֵי לִהְיוֹת שְׁפָלִים וַעֲנָוִים
לְאוֹקוּרֵי נַפְשִׁין
כְּדֵי שֶׁעַל יְדֵי זֶה נִהְיֶה יְקָרִים וַחֲשׁוּבִים
כִּי הַגַּאֲוָה מְבֻזָּה מְאד
נְפַק בְּרַת קָלָא וְאָמַר, לָא תְּחוּתוּ לְהָכָא
לָא תְּחוּתוּ לִהְיוֹת שְׁפָלִים בִּשְׁבִיל זֶה
בִּשְׁבִיל לְאוֹקוּרֵי נַפְשִׁין
שֶׁהִזְהִירָם הַבַּת קוֹל
שֶׁלּא יִהְיוּ עֲנָוִים בִּשְׁבִיל לְהִתְיַקֵּר וּלְהִתְכַּבֵּד
כִּי זֶה עֲנִיווּת הִיא תַּכְלִית הַגַּדְלוּת
****
 
בעניין המילה "רבי":
 
http://breslev.eip.co.il/?key=385 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קיא - רָאשֵׁי תֵּבוֹת רַבִּי
 
ראשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל רָאשֵׁי תֵּבוֹת רַבִּי
וּלְהֵפֶך רְשָׁעִים בַּחֹשֶׁך יִדָּמוּ רָאשֵׁי תֵּבוֹת רַבִּי
 
****
 
לגבי עניין של צדיקים שעשו תעניות וסיגופים וכולי, וזכו להשיג השגות וכולי:
 
http://breslev.eip.co.il/?key=39 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה י - וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים
 
אֲבָל אֵלּוּ הַבַּעֲלֵי גַּאֲוָה
מְעַכְּבִים תַאֲוַותוֹ שֶׁל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ
וְאֵינָם מְבַקְשִׁים מִצַּדִּיקִים שֶׁיִּתְפַּלְּלוּ עֲלֵיהֶם
כִּי חוֹשְׁבִים שֶׁהִתְעַנּוּ וְסִגְּפוּ אֶת עַצְמָם, וּבָזֶה הֵם צַדִּיקִים
אֲבָל הָאֱמֶת אֵינוֹ כֵּן
כִּי כָּל הַתַּעֲנִיתִים שֶׁהִתְעַנּוּ
אֵין זֶה אֶלָּא כְּמוֹ שַׂק שֶׁיֵּשׁ בּוֹ חוֹרִים הַרְבֵּה
וּכְשֶׁמְּרִיקִים אֶת הַשַּׂק
אַף עַל פִּי כֵן נִשְׁאֲרוּ בּוֹ הַחוֹרִים

וְהַגּוּף נִקְרָא שַׂק
כְּמַאֲמַר הַתַּנָּא: שִׁינְנָא, שְׁרֵי שַׂקָּךְ
וְאִם הִתְבּוֹנְנוּ בְּעַצְמָן
הָיוּ רוֹאִים
אַחַר כָּל הַתַּעֲנֵיתִים
עֲדַיִן נִשְׁאֲרוּ אֶצְלָם כָּל תַאֲוַותָם קְשׁוּרִים בְּשַׂקָּם, הַיְנוּ בְּגוּפָם
וְלא תַאֲוַותָם בִּלְבַד נִשְׁאַר קָשׁוּר בְּגוּפָם
כִּי אִם גַּם תַאֲוַות אֲבִיהֶם שֶׁיֵּשׁ אֶצְלָם מִשְּׁעַת הַהוֹלָדָה
מֵחֲמַת שֶׁלּא נִתְקַדֵּשׁ אָבִיו בִּשְׁעַת זִוּוּג
גַּם זֶה קָשׁוּר בְּגוּפָם עֲדַיִן
וּבְוַדַּאי אִלּוּ הָיוּ רוֹאִים אֶת כָּל זֶה
חֲרָדָה גְּדוֹלָה הָיָה נוֹפֵל עֲלֵיהֶם
כִּי הָיוּ רוֹאִים אֵיךְ הֵם עוֹמְדִים בְּמַדְרֵגָה פְּחוּתָה וּשְׁפָלָה
וְזֶה פֵּרוּשׁ: "וַיְהִי הֵם מְרִיקִים שַׂקֵּיהֶם וְהִנֵּה אִישׁ צְרוֹר כַּסְפּוֹ בְּשַׂקוֹ"
אַחַר כָּל הַתַּעֲנִיתִים
שֶׁהוּא הֲרָקַת הַשַּׂק, בְּחִינַת הַגּוּף
עֲדַיִן וְהִנֵּה אִישׁ צְרוֹר כַּסְפּוֹ
שֶׁקָּשׁוּר וְצָרוּר כַּסְפּוֹ וְתַאֲוַותוֹ בְּשַׂקּוֹ וְגוּפוֹ
וַיִּרְאוּ אֶת צְררוֹת כַּסְפֵּיהֶם הֵמָּה וַאֲבִיהֶם
הַיְנוּ, לא דַּי צְרוֹרוֹת כַּסְפֵּיהֶם, שֶׁהוּא תַּאֲווֹת עַצְמָן
כִּי אִם גַּם הֵמָּה וַאֲבִיהֶם
הַיְנוּ הַתַּאֲווֹת שֶׁל אֲבִיהֶם
גַּם הֵמָּה לא נָפְלוּ מֵהֶם
וַיִּירָאוּ כִּי חֲרָדָה נָפְלָה עֲלֵיהֶם
וַאֲזַי לא הָיוּ רוֹצִים לְהִשְׂתָּרֵר וְלִמְלךְ

http://breslev.eip.co.il/?key=515 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רמה - דַּע שֶׁיֵּשׁ חַדְרֵי תּוֹרָה
 
וְדַע שֶׁכָּל אָדָם קדֶם שֶׁמַּשִּׂיג בַּתּוֹרָה הַשָּׂגָה שֶׁל אֱמֶת
צָרִיך לֵילֵך בְּהֶכְרֵחַ דֶּרֶך אֵלּוּ הֵיכְלוֹת הַתְּמוּרוֹת

אֲבָל הַכְּלָל שֶׁאָסוּר לִטְעוֹת בְּעַצְמוֹ לִסְבּר שֶׁכְּבָר בָּא אֶל הַהַשָּׂגָה הָרָאוּי
כִּי אִם יִסְבּר כֵּן יִשָּׁאֵר שָׁם חַס וְשָׁלוֹם
אֲבָל כְּשֶׁיֵּדַע שֶׁעֲדַיִן לא הִתְחִיל לִכְנס לְחַדְרֵי תּוֹרָה הָאֲמִתִּיִּים
אֲזַי יִתְחַזֵּק בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם, וְיַרְבֶּה בִּתְפִילּוֹת, וְיַפְצִיר
עַד שֶׁיִּפָּתְחוּ לוֹ שַׁעֲרֵי הַקְּדֻשָּׁה בֶּאֱמֶת, וְאָז יִרְאֶה הַהֶפְרֵשׁ
וַאֲפִילּוּ אִם עָשָׂה עֻבְדּוֹת וְתַעֲנִיתִים וְסִגּוּפִים בִּשְׁבִיל הַשֵּׁם יִתְבָּרַך
וְאַחַר כָּך זָכָה לְחִדּוּשִׁין
אַף עַל פִּי כֵן אַל יַעֲמד עַל זֶה לִסְבּר שֶׁהֵם הַשָּׂגוֹת שֶׁל אֱמֶת הַנַּ"ל
כִּי אֲפִילּוּ לְהַדִּמְיוֹנוֹת שֶׁל הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת צָרִיך עֻבְדּוֹת וְתַעֲנִיתִים
 
היינו כי לפני שזוכים לשכל אמיתי, חייבים לעבור דרך היכלי התמורות, וגם כדי להגיע להיכלי התמורות, גם לכך צריך תעניות וכולי.
 
****
 
בעניין מפורסמים של שקר
 
http://breslev.eip.co.il/?key=81 - ספר המידות - בושה
 
מֻתָּר לְבַיֵּשׁ אֶת הָרַבָּנִים, שֶׁשּׂוֹכְרִין אֶת הָרַבָּנוּת לְשֵׁם גַּאֲוָה, וְרָאוּי לְבַזּוֹתָן וּלְהָקֵל בִּכְבוֹדָן, וְאֵין עוֹמְדִין בִּפְנֵיהֶם, וְאֵין קוֹרִין אוֹתָן רַבִּי, וְהַטַּלִּית שֶׁעָלָיו כְּמַרְדַּעַת שֶׁל חֲמוֹר.
http://breslev.eip.co.il/?key=47 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה יח - קרטליתא
ולפעמים חושב אדם בעצמו
שיש לו רחמנות על העולם
ורוצה בהנהגתו
ובאמת זהו הרודף אחר הכבוד
ותולה רדיפתו ברחמנות
ובאמת הוא רחוק מרחמנות הזה
כי כל זמן שאין לאדם אמונה
בשלמות שאין שלמות אחריו
בודאי אין לו לקבל המלוכה וההנהגה
ואפילו מי שמאמין באיזה דבר שהוא מדרכי האמרי
אף על פי שהוא מאמין בהשם יתברך
בודאי אין לו לקבל המנהיגות
כי המנהיגות עקרה בבחינת רחמים
ועקר הרחמים בהסרת עכו"ם
אפילו שמץ עכו"ם
ואפילו כשהוא אומר צבי הפסיקו
אין לו רחמנות בשלמות
בכן אין לו לקבל המנהיגות
אפילו מי שיש לו אמונה גדולה
עד שיפשפש את עצמו
שלא ישאר אצלו אמונות שאין צריך להאמין
כגון דרכי האמרי הנ"ל
ושיהיה "תמים עם ה' אלקיו"
אז הרחמנות באמת
ולו ראוי להנהיג
אבל מי שאין לו אמונה בשלמות
ונדמה שיש לו רחמנות על העולם
ורוצה להנהיג את העולם
זה בחינת: והמלכות תהפך למינות
כי מעט המינות פוגם במלכות
בבחינת ההנהגה
ומהפכה למינות
כמו שמהפך את המלכות לעצמו
שהוא מין מעט
http://breslev.eip.co.il/?key=184 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ז - ויהי מקץ - כי מרחמם ינהגם
הינו מי שהוא רחמן, הוא יכול להיות מנהיג
...
ב. ורחמן כזה הוא רק משה רבנו
כי הוא היה מנהיג ישראל
והוא יהיה המנהיג לעתיד
כי "מה שהיה הוא שיהיה" וכו'
http://breslev.eip.co.il/?key=249 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה עב - לראות את עצמו עם הצדיק האמת
זה המנהיג צריך שיהיה פרוש גדול בקדשה גדולה
ואז דוקא הוא יכול להיות מנהיג ישראל

כי על ידי פרישותו וקדשתו הגדולה
הוא יכול לחזות ולהסתכל בכל אחד מישראל
ולחלק הגדלה לכל אחד על ידי ההסתכלות לבד
בבחינת: "ואתה תחזה" כנ"ל
כי הסתכלות הזאת היא תלויה בקדשה ופרישות גדול
ועל כן משה רבנו שהיה קדוש ופרוש גדול מאד על פי הדבור
כמו שכתוב: "ואתה פה עמד עמדי"
על כן היה יכול לחזות ולהסתכל בישראל, ולחלק להם הגדלה על ידי זה
וזהו: "ואתה תחזה" אתה דיקא
כי רק משה שהיה פרוש גדול מאד בקדשה גדולה
זוכה להסתכלות הזאת
כי הסתכלות הזאת, בחינת "ואתה תחזה"
היא תלויה רק בקדשה ופרישות מתאוה זאת
...
ואז דוקא הוא יכול להיות מנהיג ישראל כנ"ל
וכשאין לישראל מנהיג ומשגיח כזה
באמת כל העולם מערב ומבלבל
וכל הרוצה לטל את השם, נוטל
כמו שמתנהג עכשו בעוונותינו הרבים
כי ישראל צריכין שיהיה עליהם משגיח
שישגיח ויראה בהם שיעמד כל אחד על מקומו הראוי לו באמת
והמשגיח הזה יהיה פרוש וקדוש גדול
בבחינת קדשת ופרישות משה

ואז יכול להנהיג את ישראל לתן לכל אחד גדלה כראוי לו
על ידי ההסתכלות לבד כנ"ל
http://breslev.eip.co.il/?key=245 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה סח - עקר שלמות הצדיק שיוכל להיות למעלה ולמטה
עקר שלמות הצדיק שיוכל להיות למעלה ולמטה
שיהיה יכול להראות למי שהוא למעלה
ונדמה בדעתו שהוא במדרגה עליונה
יהיה מראה לו שהוא ההפך
וכן להפך, למי שהוא למטה מאד במדרגה התחתונה
בתוך הארץ ממש
יהיה מראה לו שאדרבא הוא סמוך להשם יתברך
וזה השלמות מכרח שיהיה להצדיק
ובלא זה אינו צדיק כלל

דהיינו, שכל מי שאינו יכול להאיר בדרי מטה שהם הכי קרובים, ובדרי מעלה שהם הכי רחוקים, הרי שהוא אינו צדיק כלל !!!
http://breslev.eip.co.il/?key=185 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה ח - תקעו בחדש שופר
אף על פי שתוכחה הוא דבר גדול
ומטל על כל אחד מישראל להוכיח את חברו
כשרואה בו שאינו מתנהג כשורה, כמו שכתוב: "הוכח תוכיח את עמיתך"
אף על פי כן לאו כל אדם ראוי להוכיח
כמו שאמר רבי עקיבא 'תמה אני, אם יש בדור הזה מי שיכול להוכיח'
ואם רבי עקיבא אמר זאת בדורו, כל שכן בדור הזה של עכשו
כי כשהמוכיח אינו ראוי להוכיח
אזי לא די שאינו מועיל בתוכחתו
אף גם הוא מבאיש ריח של הנשמות השומעים תוכחתו
כי על ידי תוכחתו
...
כשהמוכיח ראוי להוכיח
אזי אדרבא, הוא מוסיף ונותן ריח טוב בהנשמות על ידי תוכחתו
כי התוכחה צריכה להיות
בבחינת התוכחה של משה, שהוכיח את ישראל על מעשה העגל

שעל ידי תוכחתו נתן בהם ריח טוב
http://breslev.eip.co.il/?key=164 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כב - חותם בתוך חותם

כי יש רועים של הסטרא אחרא
והם גם כן מפרסמי הדור
וכופין אנשים לתחות שעבודיהו
ועקר מלכותם הוא על ידי עזות
כי 'עזות מלכותא בלא תגא'
והם ככלבים בעזותם
בבחינת: "והכלבים עזי נפש המה רעים"
והן 'פני הדור כפני הכלב'
ועל כן כדי להנצל מהם
מתחת ממשלתם
אי אפשר רק על ידי עזות
לעמד נגד עזותם
http://breslev.eip.co.il/?key=41 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה יב - תהלה לדוד
שתורתו להתיהר ולקנטר
ותלמיד חכם כזה
נבלה טובה הימנו
וזה ידוע, שאינו נקרא תלמיד חכם
אלא על ידי תורה שבעל פה
כי זה שיודע ללמד חמש אינו נקרא תלמיד חכם
אלא זה שהוא בקי בגמרא ופוסקים
וכשלומד בלא דעת
נקרא לבן
על שם ערמימיות שנכנס בו
http://breslev.eip.co.il/?key=170 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כח - בני לן ביתא באוירא דעלמא
המתנגדים המבזים והמחרפים יראי השם
זה מחמת שמקבלים תורה מתלמידי חכמים שדין יהודאין
כי תלמידי חכמים שדין יהודאין
הם מקבלים תורתם מהשדין
שיש להם תורה נפולה מאלפין נפולים
אבל תלמידי חכמים שדין יהודאין
מקבלין מהם דרך הקליפות
ובשביל זה כל דבורם דרך משל ומליצה וטעמים נפלאים
כי שרשה מאלו אלפין הנ"ל
ואלו התלמידי חכמים, נאמר עליהם.
"המעט מכם הלאות אנשים כי תלאו גם אלקים"
כי מיגעים אנשים שבאים לשמע דרושם ותורתם
ואנשים חושבים שיבואו לאיזהו תועלת על ידם
הינו שיבואו לדעת את ה' איך לעבד
והם האנשים אין משיגים שום תועלת
כי תורתם של אלו התלמידי חכמים
אין לה כח להדריך את האדם בדרך הטוב
כי מבישא לא הוי טבא
ולא עוד, כי תלאו גם אלקים
כאלו לואה הקדוש ברוך הוא מלעזר לעובדים אותו
נמצא שעל ידי זה אלו בני אדם נופלים בכפירות גדולות
וחושבים, חס ושלום, "לא יראה ולא יבין אלקים במעשה בני אדם"
על ידי זה "את יראי ה' לא יכבדו"
ומחרפים ומבישים אותם
וזהו שאמרו סבי דבי אתונא: בני לן ביתא באוירא דעלמא
כי אלו בני אדם הרוצים לערך עבודתם
על ידי התורה ששומעים מתלמידי חכמים שדין יהודאין
ובאמת אין להם על מה שיסמכו
והוי כאלו רוצים לבנות בית באוירא
ואין להם על מה שיסמכו

כמו השדין שפורחים באויר
http://breslev.eip.co.il/?key=37 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ח - ראיתי מנורת זהב
אך רשעים הדוברים על צדיק עתק בגאוה ובוז
מאין מקבלין הם הרוח להשלים החסרון ?
אך דע שיש רב דקלפה
והוא בחינת עשו
כמו שכתוב בעשו: "יש לי רב"
והוא בחינת "אלופי עשו"
וכמו שתרגם אונקלוס: "רברבי עשו"
בחינת הרב דקלפה
ומהם מקבלין הרשעים הרוח
והוא בחינת רוח הטומאה
בחינת רוח סערה
http://breslev.eip.co.il/?key=332 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סא - על ידי אמונת חכמים
ויש מנהיגים שנקראים בשם רבי
שלמודם מאלו המותרות
ולא די שאינם יכולים אפילו להנהיג את עצמן כנ"ל
ומכל שכן שאינם יכולים להנהיג את אחרים
והם נוטלים גדלה לעצמן, להנהיג העולם
צריך לראות שלא להסמיך אותם
שלא לתן להם תקף ועז, שלא יהיו מכנים בשם רבי
כי הם עצמן אינם חיבים כל כך
כי יש להם יצר הרע גדול להנהיג העולם
אך צריך לשמר מאד, שלא לתן להם תקף ועז
כי אלו הנותנים להם תקף ועז ונסמכים על ידם שיהיו נקראים בשם רבי
הם עתידין לתן דין וחשבון
http://breslev.eip.co.il/?key=40 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה יא - אני ה' הוא שמי
שהאדם יחזיק עצמו לאין
ובעינן לנחותי לשון שפלות
הינו להיות שפל וענו
אך שהיה לאקורי נפשין
לשון: "אוקיר אנוש מפז"
הינו שהיה הענווה בשביל גדלות
כדי להתכבד ולהתיקר
כי מחמת שיודעין גדל בזוי הגדלות
על כן הם ענוים
בשביל להתכבד ולהתיקר על ידי הענווה
וזהו בחינת עניוות שהוא תכלית הגדלות

ובעינן לנחותי להיות שפלים וענוים
לאוקורי נפשין
כדי שעל ידי זה נהיה יקרים וחשובים
כי הגאוה מבזה מאד
נפק ברת קלא ואמר, לא תחותו להכא
לא תחותו להיות שפלים בשביל זה
בשביל לאוקורי נפשין
שהזהירם הבת קול
שלא יהיו ענוים בשביל להתיקר ולהתכבד
כי זה עניוות היא תכלית הגדלות
http://breslev.eip.co.il/?key=385 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קיא - ראשי תבות רבי
ראש בני ישראל ראשי תבות רבי
ולהפך רשעים בחשך ידמו ראשי תבות רבי
http://breslev.eip.co.il/?key=39 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה י - ואלה המשפטים
אבל אלו הבעלי גאוה
מעכבים תאוותו של השם יתברך
ואינם מבקשים מצדיקים שיתפללו עליהם
כי חושבים שהתענו וסגפו את עצמם, ובזה הם צדיקים
אבל האמת אינו כן
כי כל התעניתים שהתענו
אין זה אלא כמו שק שיש בו חורים הרבה
וכשמריקים את השק
אף על פי כן נשארו בו החורים

והגוף נקרא שק
כמאמר התנא: שיננא, שרי שקך
ואם התבוננו בעצמן
היו רואים
אחר כל התעניתים
עדין נשארו אצלם כל תאוותם קשורים בשקם, הינו בגופם
ולא תאוותם בלבד נשאר קשור בגופם
כי אם גם תאוות אביהם שיש אצלם משעת ההולדה
מחמת שלא נתקדש אביו בשעת זווג
גם זה קשור בגופם עדין
ובודאי אלו היו רואים את כל זה
חרדה גדולה היה נופל עליהם
כי היו רואים איך הם עומדים במדרגה פחותה ושפלה
וזה פרוש: "ויהי הם מריקים שקיהם והנה איש צרור כספו בשקו"
אחר כל התעניתים
שהוא הרקת השק, בחינת הגוף
עדין והנה איש צרור כספו
שקשור וצרור כספו ותאוותו בשקו וגופו
ויראו את צררות כספיהם המה ואביהם
הינו, לא די צרורות כספיהם, שהוא תאוות עצמן
כי אם גם המה ואביהם
הינו התאוות של אביהם
גם המה לא נפלו מהם
וייראו כי חרדה נפלה עליהם
ואזי לא היו רוצים להשתרר ולמלך

http://breslev.eip.co.il/?key=515 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רמה - דע שיש חדרי תורה
ודע שכל אדם קדם שמשיג בתורה השגה של אמת
צריך לילך בהכרח דרך אלו היכלות התמורות

אבל הכלל שאסור לטעות בעצמו לסבר שכבר בא אל ההשגה הראוי
כי אם יסבר כן ישאר שם חס ושלום
אבל כשידע שעדין לא התחיל לכנס לחדרי תורה האמתיים
אזי יתחזק בעבודת השם, וירבה בתפילות, ויפציר
עד שיפתחו לו שערי הקדשה באמת, ואז יראה ההפרש
ואפילו אם עשה עבדות ותעניתים וסגופים בשביל השם יתברך
ואחר כך זכה לחדושין
אף על פי כן אל יעמד על זה לסבר שהם השגות של אמת הנ"ל
כי אפילו להדמיונות של היכלי התמורות צריך עבדות ותעניתים
מתר לביש את הרבנים, ששוכרין את הרבי נחמן מברסלבת לשם גאוה, וראוי לבזותן ולהקל בכבודן, ואין עומדין בפניהם, ואין קורין אותן רבי, והטלית שעליו כמרדעת של חמור.
אליעד כהן
מנהל הפורום

אם יש לכם תוספות נוספות מספרי רבי נחמן מברסלב , תוסיפו אותן בבקשה בצירוף הקישור לטקסט המקורי + הציטוט המקורי.
 
עיקר התוספות שרצוי להוסיף, הן לא בגנות המפורסמים של שקר, כי זה ברור מאליו. אלא בעניין הגדרת התנאי להיות מנהיג אמיתי, ומכלל הן אתה שומע לאו ...
 
תודה.
 הגב


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 16_04_2024 השעה 21:24:53