ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

מדוע ולמה לעתיד לבוא תתבטל הבחירה החופשית?


 הגב
מחבר
אליעד כהן
מנהל הפורום

נושא: מדוע ולמה לעתיד לבוא תתבטל הבחירה החופשית?
כאן http://breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עַתִּיקָא טְמִיר וּסְתִים
 
מבואר כי הסיבה שיש לאדם בחירה חופשית, היא רק משום שהשכל שלו קטן ולא מבין את הסוד של הבחירה והידיעה. ולעתיד לבוא כאשר יהיה לבני האדם שכל גדול, באותו הרגע כבר לא תהיה להם בחירה חופשית כלל. בדיוק כמו שמלאכים אין בחירה חופשית ...
 
וְדַע, שֶׁזֶּה עִקַּר כּחַ הַבְּחִירָה
כָּל זְמַן שֶׁהַשֵּׂכֶל אֵין כָּל כָּךְ גָּדוֹל
לְהָבִין הַיְדִיעָה וְהַבְּחִירָה
אֲזַי כּחַ הַבְּחִירָה עַל מְקוֹמוֹ
כִּי יֵשׁ בְּיָדוֹ כּחַ לִבְחֹר הַחַיִּים אוֹ הִפּוּכוֹ
אֲבָל כְּשֶׁיִּכְנס הַמַּקִּיף הַזֶּה לִפְנִים
וְאָז יִתְגַּדֵּל הַשֵּׂכֶל הָאֱנוֹשִׁי
וְיִתְגַּלֶּה לָאֱנוֹשִׁי הַיְדִיעָה וְהַבְּחִירָה
אָז יִתְבַּטֵּל הַבְּחִירָה
כִּי אָז עַל יְדֵי גִדּוּלוֹ שֶׁל הַשֵּׂכֶל
יֵצֵא מִגֶּדֶר הָאֱנוֹשִׁי וְיַעֲלֶה לְגֶדֶר מַלְאָךְ
וְאָז יִתְבַּטֵּל הַבְּחִירָה
וְזֶה זֶה עִקַּר כּחַ הַבְּחִירָה
זֶה שֶׁאֵין יוֹדֵעַ הַשֵּׂכֶל שֶׁל הַיְדִיעָה וְהַבְּחִירָה

וְזֶה שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ זַ"ל, שֶׁלֶּעָתִיד צַדִּיקִים יוֹשְׁבִים וְעַטְרוֹתֵיהֶם בְּרָאשֵׁיהֶם
'עַל רָאשֵׁיהֶם' הֻצְרַךְ לוֹמַר
כִּי לֶעָתִיד יִתְבַּטֵּל הַבְּחִירָה
וזה צַדִּיקִים יוֹשְׁבִים
שֶׁהַיְשִׁיבָה הוּא מוֹרֶה עַל הֶעְדֵּר הַבְּחִירָה
כְּמוֹ: "יוֹשֵׁב בַּשָּׁמַיִם"
שֶׁהוּא מוֹרֶה עַל הֶעְדֵּר הַהִשְׁתַּנּוּת
כִּי הַתְּנוּעָה
מוֹרֶה עַל הִשְׁתַּנּוּת מֵרָצוֹן אֶל רָצוֹן
וְהַיְשִׁיבָה מוֹרֶה עַל הֶעְדֵּר הִשְׁתַּנּוּת
הַיְנוּ בִּיטּוּל הַבְּחִירָה
וְעַטְרוֹתֵיהֶם, הַיְנוּ הַמַּקִּיפִים
כְּמוֹ: "שָׁאוּל וַאֲנָשָׁיו עטְרִים אֶל דָּוִד"
בְּרָאשֵׁיהֶם
וְלא עַל רָאשֵׁיהֶם
הַיְנוּ הַמַּקִּיפִים יִכָּנְסוּ בְּתוֹךְ הַמּחִין לִפְנִים
וְאָז יִכָּנְסוּ כָּל הַשִּׂכְלִיּוֹת
שֶׁלּא הָיָה יָכוֹל לְהָבִין אוֹתָם
יִכָּנְסוּ לִפְנִים בְּתוֹךְ הַמּחִין
וְיֵדַע וְיַשִּׂיג אוֹתָם
וְאָז יֵצֵא מִגֶּדֶר אֱנוֹשִׁי
וְיַעֲלֶה לְגֶדֶר מַלְאָךְ
וְיִתְבַּטֵּל הַבְּחִירָה

 
והשאלה היא מה הקשר בין הדברים ? מדוע דבר אחד תלוי בשני ? מדוע מי שמבין את השכל של הידיעה והבחירה, ממילא מתבטלת אצלו הבחירה החופשית לגמרי ? איך זה שאדם מבין את השכל של הידיעה והבחירה, איך זה הופך את השכל שלו לשכל של מלאך ? מה הקשר ?
 
בעניין הבחירה החופשית, ראה גם כאן http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=76
כאן http://breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עתיקא טמיר וסתים
ודע, שזה עקר כח הבחירה
כל זמן שהשכל אין כל כך גדול
להבין הידיעה והבחירה
אזי כח הבחירה על מקומו
כי יש בידו כח לבחר החיים או הפוכו
אבל כשיכנס המקיף הזה לפנים
ואז יתגדל השכל האנושי
ויתגלה לאנושי הידיעה והבחירה
אז יתבטל הבחירה
כי אז על ידי גדולו של השכל
יצא מגדר האנושי ויעלה לגדר מלאך
ואז יתבטל הבחירה
וזה זה עקר כח הבחירה
זה שאין יודע השכל של הידיעה והבחירה

וזה שאמרו חכמינו ז"ל, שלעתיד צדיקים יושבים ועטרותיהם בראשיהם
'על ראשיהם' הצרך לומר
כי לעתיד יתבטל הבחירה
וזה צדיקים יושבים
שהישיבה הוא מורה על העדר הבחירה
כמו: "יושב בשמים"
שהוא מורה על העדר ההשתנות
כי התנועה
מורה על השתנות מרצון אל רצון
והישיבה מורה על העדר השתנות
הינו ביטול הבחירה
ועטרותיהם, הינו המקיפים
כמו: "שאול ואנשיו עטרים אל דוד"
בראשיהם
ולא על ראשיהם
הינו המקיפים יכנסו בתוך המחין לפנים
ואז יכנסו כל השכליות
שלא היה יכול להבין אותם
יכנסו לפנים בתוך המחין
וידע וישיג אותם
ואז יצא מגדר אנושי
ויעלה לגדר מלאך
ויתבטל הבחירה

 
אליעד כהן
מנהל הפורום

תשובה:
 
כי על ידי שהאדם מבין את השכל של הידיעה והבחירה, דהיינו מבין את השכל של הצמצום ובריאת העולם, על ידי זה הוא חוזר לבחינת לפני הבריאה ששם הכל טוב והכל אחד, וממילא אין בחירה.
 
כי באמת רק השי"ת מבין את השכל הזה של הידיעה והבחירה. וגם רק השי"ת מבין את השכל של בריאת העולם.
 
וכדי להבין מדוע הבורא ברא את הבריאה, לשם כך צריך לחזור לפני הבריאה.
 
כי כל הסיבות שנותנים מדוע הבורא ברא את הבריאה, הן כולן שטות. כי באמת הן כולן רק בשכל של בני אדם. אך השכל של השי"ת הוא שכל אחר לגמרי. ורק השי"ת יודע למה הוא ברא את הבריאה.
 
ומי שנכלל בא"ס לגמרי, גם הוא יודע למה הבורא ברא את הבריאה. כי הוא יודע מה היה לפני הבריאה. והוא יודע כיצד הבריאה נבראה, וכיצד התרחש הצמצום, וכיצד הכל משתלשל ומחובר לשורשו תמיד וכולי.
 
ובאמת את השכל הזה של לפני הבריאה, את השכל הזה לא ניתן לומר אותו במילים. כי לפני הבריאה אין דיבור וכולו שתיקה.
 
וממילא אין שום דרך בעולם לומר בשכל אנושי מדוע הבורא ברא את הבריאה. וכל מי שאומר טעם מדוע הבורא ברא את הבריאה, וחושב שזהו הטעם האמיתי, הרי שהוא אינו אלא טועה.
 
כי דעת השי"ת היא עניין אחר לגמרי ... ורק הוא עצמו יודע את סיבותיו שלו ...
 
***
 
ושאלת הידיעה והבחירה היא צמצום ולבוש גשמי של שאלת הצמצום, דהיינו לדעת כיצד הבורא צמצם את עצמו וכולי...
 
וכדי לדעת את השכל הזה, לשם כך צריך לדעת מה היה לפני הבריאה. ושם כולו רק טוב ואחד.
 
וכאשר האדם יודע את השכל הזה, ממילא כבר אין לו בחירה בין טוב לרע, כי כולו אחד וכולו טוב תמיד.
 
ויש בזה עוד המון מה לבאר, כגון:
 
מהו השכל של המלאכים ? האם המלאכים היו קיימים לפני הבריאה ? האם קיומם נצחי ? ומה היה לפני שהם עצמם נבראו ?מהי הבחירה של המלאכים ? האם באמת אין להם בחירה ? וגם, מדוע אי אפשר להבין את העניין הזה בשכל אנושי ? ומדוע בשכל של מלאכים אפשר להבין אותו ? ומה קורה אצל אדם שאין לו בחירה, כיצד הוא ממשיך לחיות וכיו"ב ? וכיצד יתקיים העולם לעתיד לבוא כשתתבטל הבחירה ? וגם, מאחר שלפני הבריאה לא היתה בחירה, אז כיצד הבורא בחר לברוא את הבריאה ?
ועוד עניינים שונים כיו"ב ...
 
אך כל הנ"ל הוא מעשה מרכבה ממש, דהיינו רכיבת הא"ס על הבריאה והסוף ... וצריך האדם שיהיה חכם ומבין מדעתו וכולי ...
 
וראה בעניין הזה עוד כאן:
http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=87 - בחירה וידיעה לפני ואחרי - האומנם ?
http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=81 - אמת אחת וגם בחירה וידיעה וכיו"ב - כיצד ?
http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=76 - בחירה חופשית. יש או אין ?
אורח
אורח

רציתי לשאול איך תתבטל הבחירה לעתיד לבוא ? מה יקרה בפועל ? מה ז"א שתתבטל הבחירה ? האם לבני האדם לא יהיה יותר רצון ? מה זה אומר בדיוק ביטול הבחירה ? אשמח להרחבה.
תודה.
אליעד כהן
מנהל הפורום

נשלח במקור על ידי אורח

רציתי לשאול איך תתבטל הבחירה לעתיד לבוא ? מה יקרה בפועל ? מה ז"א שתתבטל הבחירה ? האם לבני האדם לא יהיה יותר רצון ? מה זה אומר בדיוק ביטול הבחירה ? אשמח להרחבה.
תודה.
 
לשואל, ראשית עליך לדעת כי כדי לדעת את העניין הזה בשלמות, לשם כך על האדם עצמו לזכות לזה בעצמו.
 
כי יש כאלו שמספרים סיפור ויש כאלו שראו סיפור. ואילו ידעתיו הייתיו. וממילא רק מי שהייתיו רק הוא ידעתיו, דהיינו רק מי שזוכה לזה בעצמו, רק הוא באמת מבין את העניין הזה באמת כפי מה שהוא.
 
דבר נוסף עליך גם לדעת, כי גם מי שיודע את העניין הזה בשלמות, גם הוא מנוע מלהסביר את העניין הזה לעומקו, כדי לשמור על הבחירה החופשית של האדם.
 
ז"א אם באמת יבין האדם כיצד לעתיד לבוא תתבטל הבחירה, הרי שגם אצלו עצמו תתבטל הבחירה. ולא שיש בכך דבר רע בביטול הבחירה, כי הרי בתכלית בכל מקרה תתבטל הבחירה, אלא שמצד שני מי שרוצה לזכות לביטול הבחירה שלעתיד לבוא, עליו לעמול על כך בכוחות עצמו, ובהכרח שתהיה לאדם בחירה חופשית מסיבות שונות.
 
כך שגם מי שיודע את העניין הזה בשלמות, עליו להסתיר את העניין הזה, כדי שלאדם תהיה בחירה חופשית לזכות לביטול הבחירה בכוחות עצמו.
 
אך בכל זאת נבאר מעט את העניין הנ"ל,
 
והוא כי ביטול הבחירה שיהיה לעתיד לבוא, הוא דבר שמתרחש אצל האדם מעצמו בגלל ידיעה של האדם שכל מסויים.
 
דהיינו כי ברגע שהאדם זוכה לשכל הנקנה, באותו הרגע מתבטלת אצלו מעצמה הבחירה החופשית הרגילה של בני האדם, ואז הוא זוכה לבחירה חופשית אחרת שאין בה השגה כלל בעולם הזה.
 
ז"א גם בעולם הבא אחרי שמתבטלת הבחירה החופשית, עדיין יש לאדם בחירה חופשית, ועדיין יש לו רצון, ועדיין יש אצלו טוב ורע, ועדיין יש לו יצר הרע ויצר הטוב, והכל בדיוק כמו אדם רגיל בעולם הזה ממש, והכל בגוף אנושי ממש, רק שזה הכל עניין אחר לגמרי.
 
והבחירה החופשית שיש לאדם בעולם הזה, שורשה הוא בבחינת אחרי הבריאה. אך הבחירה שיש לאדם בעולם הבא, שורשה הוא מבחינת לפני הבריאה.
 
כי גם לפני הבריאה היה טוב ורע. וגם לפני בריאת הזמן היה זמן. וגם לפני בריאת המקום היה מקום.וגם לפני בריאת הבחירה והעולם, גם שם הייתה בחירה ועולם וכולי.
 
אלא מאי ?
 
שבחינת לפני הבריאה היא עניין אחר לגמרי. והזמן שיש לפני הזמן והמקום שיש מעל המקום והטוב והרע שיש מעל העולם הזה, והעולם שהיה קיים לפני העולם הזה, הם כולם עניין אחר לגמרי משל העולם הזה.
 
ומי שזוכה לשכל הנקנה, ברמה המעשית הוא חי רגיל לכל דבר, והוא בוחר ומבדיל בין טוב לרע, ויש לו רצון חופשי ובחירה חופשית, והוא חי בתוך זמן ומקום, והרצון שלו כן משתנה מרצון לרצון, אלא שזה עניין אחר לגמרי שאינו נתפס בשכל אנושי כלל.
 
כמו כן הבחירה של האדם מתחלפת לבחירה חדשה באמצעות ידיעה. היינו שהאדם מגלה שכל מסויים, וכאשר הוא מגלה את השכל הזה, הבחירה שלו מתבטלת מעצמה.
 
כי כל הבחירה שיש לאדם בעולם הזה, היא נובעת רק משום כך שהאדם לא מבין את העניין של הידיעה והבחירה. אך ברגע שהאדם מבין ויודע את השכל של הידיעה והבחירה, באותו הרגע הוא זוכה לכל הנ"ל והוא כבר נמצא בעולם הבא ממש, למרות שהוא כאן בעולם הזה ממש וכולי ...
 
ואם יש שאלות נוספות, תשאל ...
חידוש
מתקדם

אולי נגלה את האמת בפשטות ויעשו מה שיעשו..
כי איש הישראלי נברא שיהיה לו ממשלה על המלאכים.
הגוף שלנו נקרא מלאך-כי מורכב מהמאכלים שאנו אוכלים. בין ברוחני בין בגשמי.
לפני האכילה מהעץ .דהיינו לפני שהאדם מתחיל לחזור בתשובה-דהיינו להיתרחק מהשם יתברך-דהיינו ללמוד להכיר אותו דרך אלה שלא יודעים ממנו דבר או חצי דבר. הרי הוא חופשי להיות כדבר אשר טבוע בו מעצם היותו אלוקות.
עכשיו לך תנסה לנצח את הגוף אחרי שכבר פועל לפי התיכנות הקלוקל שתוכנת במשך עשרות שנים וגילגולים.
"לעשות רצונך חפצתי -ותורתך בתוך מעי"  "הן בעוון חוללתי ובחטא יחמתני אמי "
ולכן אמרו רבותינו ז"ל "ואפילו כולנו חכמים כולנו נבונים כולנו יודעים את התורה , חובה עלינו לספר ביציאת מצרים"
אני הוצאתי ע"י בעל הכוח הגדול. ולכן אני מספרת שיש יציאה ובלעדיו אין יציאה כלל.
ואמר. תנו לי את לבכם  ס"ת יתום. ואוליך אתכם בדרך חדשה...מי שלא יתן את לבו לרבינו יכול להמשיך לדמיין שהוא חכם ונבון וצדיק ומלך והכול. מה שהוא רוצה .ויכול לזכות למלכות ולהיות גדול הדור אבל גג עד גיל 120 שנה
אבל לצאת מהמדמה של זה העולם לא יצא לעולם. "דור הולך ודור בא והארץ לעולם עומדת "
 הגב


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 28_03_2024 השעה 21:38:12