ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

איך ללמוד ליקוטי מוהר"ן לעומק?


 הגב עמוד  1 2 >
מחבר
אורח
אורח

נושא: איך ללמוד ליקוטי מוהר"ן לעומק?
אשמח לדעת איך ללמוד ליקוטי מוהר"ן לעומק ? איפה אפשר למצוא פירוש לספר ליקוט מוהר"ן ? וכיצד אוכל לדעת שבאמת הבנתי את הליקוטי מוהר"ן כפי מה שרבי נחמן עצמו התכוון בדבריו ?
 
תודה
אליעד כהן
מנהל הפורום

תשובה:
 
קיימת מילת קסם אחת שבאפשרותה אפשר לזכות להבין את הליקוטי מוהרן לעומקו, עד לשורש הדעת של רבי נחמן מברסלב שממנו נלקחו התורות שלו.
 
המילה היא "למה ?". היינו על האדם כל הזמן לשאול שאלה אחת בהתמדה וללא הרף, והשאלה היא "למה", למה ומה הסיבה שבגללה הדברים של רבי נחמן נכונים.
 
לדוגמא: אם רבי נחמן כותב שעל ידי בחינת X זוכה לבחינת Y. או על ידי X נעשה Y. באפשרותו של האדם להאמין בדברי רבי נחמן מברסלב , אך יחד עם זאת עליו גם לחקור בשכלו ולנסות ולגלות את שורש הסיבה שבגללה הדברים הם כפי מה שהם.
 
הדבר הכי קריטי בהבנת הליקוטי מוהרן ואת דברי רבי נחמן מברסלב בכלל, הוא לגלות מדוע ולמה הדברים כפי מה שהם. ועל ידי זה שאדם חוקר ומשתמש בשכלו, על ידי זה בסופו של דבר הוא זוכה לדעת אמיתית של רבי נחמן עצמו, שממנו נלקחו התורות שלו.
 
***
 
כמו כן יש להבהיר כי הפירוש לדברי רבי נחמן מברסלב נמצא אך ורק בתוך דברי רבי נחמן מברסלב עצמם, ולא בשום מקום אחר בעולם. דברי רבי נחמן הם כולם הקדמות, גם הקדמות להכרת הבורא, אך גם הקדמות ללימוד הליקוטי מוהרן עצמו. הפירוש לספר ליקוטי מוהרן נמצא אך ורק בתוך הספר ליקוטי מוהרן (ודברי רבי נחמן מברסלב עצמו בלבד), ולא בשום ספר / מקום / פירוש / אדם אחר.
 
וזה פירוש מ"ש כאן http://breslev.eip.co.il/?key=557 - חיי מוהר"ן - פא - סיפורים חדשים
 
וּמָצָא שָׁם סֵפֶר וְהָיוּ בּוֹ צֵרוּפֵי אוֹתִיּוֹת אז"ח הוּא ד' וְכוּ'
וְהָיָה מְצֻיָּר בְּהַסֵּפֶר כֵּלִים
וּבְתוֹךְ הַכֵּלִים הָיוּ אוֹתִיּוֹת.
גַּם הָיָה בְּתוֹךְ הַכֵּלִים אוֹתִיּוֹת שֶׁל הַכֵּלִים
שֶׁיְּכוֹלִין לַעֲשׂוֹת עַל יָדָם אֵלּוּ הַכֵּלִים
היינו שעל ידי הכלים נעשים הכלים עי"ש.
 
והדרך היחידה להבין את הספר ליקוטי מוהרן, היא רק על ידי זה שאדם בקיא בספר ליקוטי מוהרן עצמו פנים ואחור. וכמ"ש רבי נחמן מברסלב עצמו, כי אף אחד לא מבין בליקוטי מוהרן את פנימיות כוונתו, אלא מי שיכול לומר כל תורה שלו פנים ואחור.
 
והפירוש למ"ש "לומר כל תורה פנים ואחור", היינו שמסוגל לפרק את התורות של רבי נחמן מברסלב ולהרכיב אותן מחדש מהסוף להתחלה.
 
לדוגמא: אם רבי נחמן מברסלב אומר שעל ידי בחינה 1 נעשה בחינה 2 וזו בחינה 3 שגורר בחינה 4 וכולי עד בחינה 100. האדם השלם שמבין את דברי רבי נחמן מברסלב , הוא יכול לקחת את דברי רבי נחמן מברסלב ולהרכיב אותם הפוך, דהיינו הוא יכול לבאר מדוע על ידי בחינה 100 נעשה בחינה 99 וכולי עד בחינה 1. וכמובן שהוא גם יכול להתחיל בכל תורה ושיחה בדברי רבי נחמן מברסלב ולצאת ממנה אל כל תורה וכל שיחה אחרת.
 
כי באמת כל דברי רבי נחמן מברסלב הם כולם אחד. והמכוון והנמשל של כל הדיבורים של רבי נחמן מברסלב , הם כולם אחד. ומי שאינו מבין את הנמשל של דברי רבי נחמן מברסלב , נדמה לו כאילו רבי נחמן מברסלב דיבר המון דיבורים שונים. וממילא הוא גם אינו מבין את הקשר שיש בין כל בחינה שיש בליקוטי מוהרן לבין כל בחינה אחרת שיש בליקוטי מוהרן.
 
ז"א כל זמן שהאדם אינו מבין כיצד כל שיחה של רבי נחמן מברסלב היא פירוש ממש לכל שיחה אחרת שלו, הרי שהוא לא מבין את השכל שמלובש בדברי רבי נחמן מברסלב.
 
כי כל שיחה של רבי נחמן מברסלב , אפילו שיחת חולין, כל שיחה כזו היא פירוש לכל שאר השיחות שלו.
 
כי מצד האמת יש שכל אחד שהוא השכל הנקנה שהוא השכל של רבי נחמן מברסלב. ורבי נחמן מברסלב מצמצם ומלביש את השכל האחד הזה בהמון לבושים גשמיים שונים, שמהם נעשות התורות שלו.
 
ומי שזוכה להבין את פנימיות כוונתו של רבי נחמן מברלסב, הוא גם זוכה לראות כיצד כל השיחות והתורות וכולי, כיצד הם כולם לבוש ומשל של שכל אחר לגמרי לגמרי.
 
כי השכל של רבי נחמן מברסלב הוא גדול מאוד. והוא הוכרח לחלק אותו לחלקים קטנים ולצמצם אותו בתוך דבריו בצורות שונות. אך כל דבריו כולל כל דבריו, הם אינם התכלית, אלא הם רק פסולת והקדמה להשיג באמצעותם שכל אחר שהוא לא מופיע בשום מקום בליקוטי מוהרן.
 
כי השכל של הצדיק הוא מעל הזמן והמקום. ואי אפשר לצמצם אותו ולהכניס אותו לתוך דיבור. וממילא בשום מקום בליקוטי מוהרן רבי נחמן לא באמת ביאר את פנימיות כוונתו בפירוש. כי השכל של רבי נחמן מברסלב אין שם דיבור ומילים לבאר אותו, כי הוא כולו בחינת שתיקה.
 
וכל הדיבורים של רבי נחמן מברסלב , הם רק רמזים בעלמא ורק משל ונמשל על פנימיות וכוונה אחרת שהיא השכל של רבי נחמן מברסלב עצמו שהוא המכוון והוא התכלית שאותה צריך להשיג.
 
****
 
ובפועל מי שמתנוצץ לו גדולת רבי נחמן מברסלב עליו להתמיד בספר ליקוטי מוהרן ובספרי רבי נחמן מברסלב עצמו, ועליו לעשות בעיקר המון התבודדות לזכות ולהבין את דברי רבי נחמן מברסלב ולזכות לכוון לעומק כוונתם. ובכל מקום שהאדם אינו מבין את פנימיות השכל של רבי נחמן מברסלב , עליו לעשות התבודדות עד שיזכה להבין את הכוונה של רבי נחמן מברסלב.
 
וכן על האדם לקיים את דברי רבי נחמן מברסלב לפי נקודת האמת שלו. היינו כי גם בתורה של הצדיק יש את הבחינה של תורתו ותורת ה ממש כמובא. וכל אדם בכל דרגה ובכל עולם יכול להוציא עצות עבור עצמו כיצד לנהוג וכולי.
 
ועל ידי 3 הדברים האלו שהם:
1 - לימוד בבקיאות ובעיון של ליקוטי מוהרן עצמו בלבד.
2 - התבודדות.
3 - קיום של העצות של רבי נחמן מברסלב לפי דרגת השגתו של האדם.
 
על ידי 3 הדברים האלו זוכה האדם לבסוף למה שהבטיח רבי נחמן מברסלב , שהאדם יזכה להיות כמוהו ממש.
 
*********
 
וכל זמן שהאדם לא זכה שיקויים בו מ"ש רבי נחמן מברסלב שמי שיציית אותו יהיה כמוהו ממש, הרי שזה מעיד על כך שהוא לא מציית את רבי נחמן מברסלב כפי מה שרבי נחמן מברסלב רצה. כי אילו ציית את רבי נחמן מברסלב , הוא היה כמוהו ממש כמובן.
 
וכל זמן שהאדם לא מבין מדוע ולמה הדברים של רבי נחמן מברסלב נכונים בשורשם, הרי שהוא לא באמת מבין את פנימיות הכוונה של רבי נחמן מברסלב.
 
ועל האדם להתמיד וכולי ...
ומצא שם ספר והיו בו צרופי אותיות אז"ח הוא ד' וכו'
והיה מציר בהספר כלים
ובתוך הכלים היו אותיות.
גם היה בתוך הכלים אותיות של הכלים
שיכולין לעשות על ידם אלו הכלים
אליעד כהן
מנהל הפורום

עוד תוספת בעניין הנ"ל:
 
והיא כי למרות מ"ש לעיל כי רק הליקוטי מוהר"ן הוא הפירוש של הליקוטי מוהר"ן, אף על פי כן יש להוסיף ולומר כי כל הספרים שבעולם מכל סוג שהוא גם של אומות העולם, וכל דיבורי בני האדם שבעולם, וכל החוכמות שבעולם מכל סוג שהוא, כולן הן פירוש של דברי רבי נחמן מברסלב.
 
כי באמת, כדי להבין את דברי רבי נחמן מברסלב בשורשם, לשם כך על האדם להיות חכם גדול ובעל שכל גדול מאוד מאוד וכולי. ומי שאינו יכול להבין את השכל של ענייני העולם הזה, כיצד יבין את השכל של ענייני העולם הבא.
 
והתורה של הבורא מלובשת בכל דבר בעולם. ומי שאינו מבין את הבריאה, כיצד יבין את הבורא. ומי שאני מבין את עצמו, כיצד יבין את חברו, וכיצד יבין את הבורא שברא אותו וכולי.
 
ומצד האמת, מי שבאמת מבין את דברי רבי נחמן מברסלב באמת, הוא מוכרח להבין את כל הדיבורים שיש בעולם. כי כל הדיבורים שיש בעולם שורשם בתורה של רבי נחמן מברסלב. ומי שמבין באמת את דברי רבי נחמן מברסלב , הרי שהוא מבין את שורש כל הדיבורים שבעולם, וא"כ הוא מוכרח להבין את כל הדיבורים שבעולם.
 
ואם האדם אינו מסוגל להבין את השכל של כל בני האדם ללא יוצא מן הכלל, דהיינו גם את של החכמים הכי גדולים בעולם בכל תחום, וגם את של המשוגעים הכי גדולים בעולם בכל דבר ועניין, הרי שהוא רחוק מלהבין את פנימיות דעתו של רבי נחמן מברסלב וכולי.
 
http://breslev.eip.co.il/?key=2345 - שיחות הר"ן - אות רד - גדולות נוראות השגתו
 
אָמַר: שֶׁמִּי שֶׁבָּקִי הֵיטֵב בְּתוֹרָתוֹ וּבְשִׂיחוֹתָיו הַקְּדוֹשׁוֹת
דְּהַיְנוּ בִּסְפָרָיו הַקְּדוֹשִׁים
רָאוּי לוֹ לִמְצא כָּל שִׂיחוֹת הָעוֹלָם בְּתוֹךְ תּוֹרָתוֹ הַקְּדוֹשָׁה
וְאֵין שׁוּם שִׂיחָה וְעִנְיָן בָּעוֹלָם שֶׁלּא יוּכַל הַשָּׁלֵם לִמְצא בְּתוֹךְ תּוֹרָתוֹ
[פֵּרוּשׁ כִּי בְּוַדַּאי בֶּאֱמֶת בְּכָל הַדִּבּוּרִים וְשִׂיחוֹת שֶׁל הָעוֹלָם
בְּוַדַּאי יֵשׁ בָּהֶם תּוֹרָה בְּהֶעְלֵם
אֲבָל אֵין מִי שֶׁיִּזְכֶּה לְגַלּוֹת זאת
לֵידַע הַנִּסְתָּרוֹת שֶׁנֶּעֱלָם בְּשִׂיחוֹת בְּנֵי אָדָם
כִּי אִם אֲנָשִׁים גְּדוֹלִים בְּמַעֲלָה מְאד מְאד
אֲבָל עַל יְדֵי הִתְגַּלּוּת תּוֹרָתוֹ הַקְּדוֹשָׁה וְהַנּוֹרָאָה שֶׁל רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה
מִי שֶׁבָּקִי בִּסְפָרָיו הֵיטֵב הֵיטֵב, וְיֵשׁ לוֹ שֵׂכֶל קְצָת
יוּכַל לִמְצא בְּכָל שִׂיחוֹת הָעוֹלָם רְמָזִים בְּהַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה אֲפִילּוּ אִם לא יִהְיֶה גָּדוֹל בְּמַעֲלָה בְּיוֹתֵר]
 
היינו שמי שבקיא בדברי רבי נחמן מברסלב , אמור לראות כיצד כל החוכמות שבעולם מרומזות בתוך דברי רבי נחמן מברסלב.
 
לדוגמא: אם המדענים מגלים תגלית מסויימת והאדם לא מסוגל להבין כיצד השורש והשכל של התגלית הזאת מרומז וכלול בתוך דברי רבי נחמן מברסלב , הרי שהוא רחוק מהבנת דברי רבי נחמן מברסלב.
 
וכדי להשיג השגת אלוקות באמת, לשם כך צריך כל הון דעלמא, דהיינו את כל השכל של העולם.
 
וכעי"ז מובא על מ"ש "ויחכם מכל האדם" אפילו מן השוטים. היינו כי בוודאי גם בתוך דברי המשוגעים יש שכל גדול, רק שהוא נסתר שם וכולי.
אמר: שמי שבקי היטב בתורתו ובשיחותיו הקדושות
דהינו בספריו הקדושים
ראוי לו למצא כל שיחות העולם בתוך תורתו הקדושה
ואין שום שיחה וענין בעולם שלא יוכל השלם למצא בתוך תורתו
[פרוש כי בודאי באמת בכל הדבורים ושיחות של העולם
בודאי יש בהם תורה בהעלם
אבל אין מי שיזכה לגלות זאת
לידע הנסתרות שנעלם בשיחות בני אדם
כי אם אנשים גדולים במעלה מאד מאד
אבל על ידי התגלות תורתו הקדושה והנוראה של רבי נחמן מברסלב זכרונו לברכה
מי שבקי בספריו היטב היטב, ויש לו שכל קצת
יוכל למצא בכל שיחות העולם רמזים בהתורה הקדושה אפילו אם לא יהיה גדול במעלה ביותר]
אליעד כהן
מנהל הפורום

בעניין הכלים שעושים מהם כלים אחרים, כיו"ב מובא גם כאן: http://breslev.eip.co.il/?key=565 - חיי מוהר"ן - רצא - מעלת המתקרבים אליו
 
אָמַר אֲנִי יָכוֹל לַעֲשׂוֹת כֵּלִים נִפְלָאִים מְאד
רַק הַחִסָּרוֹן שֶׁאֲנִי בְּעַצְמִי מֻכְרָח לַעֲשׂוֹת בְּעַצְמִי אֶת הַכְּלֵי אֻמָּנוּת שֶׁקּוֹרִין גִּיצַייג
אמר אני יכול לעשות כלים נפלאים מאד
רק החסרון שאני בעצמי מכרח לעשות בעצמי את הכלי אמנות שקורין גיצייג
אליעד כהן
מנהל הפורום

בעניין איך ללמוד ליקוטי מוהר"ן
 
http://breslev.eip.co.il/?key=62 - לימוד ליקוטי מוהר"ן ! איך ללמוד ולהבין את הספר ליקוטי מוהר"ן ?
 
לימוד ליקוטי מוהר"ן ! איך ללמוד ולהבין את הספר ליקוטי מוהר"ן ?

רבות נכתב בשבח ובמעלת הלימוד של הספר ליקוטי מוהר"ן (ראה כאן). יחד עם זאת לכל אחד ישנם קשיים שונים ללמוד את הספר ליקוטי מוהר"ן, כל אחד ומניעותיו הוא.

מי שיתבונן בעניין יראה, כי אחת מהמניעות הגדולות ביותר ללמוד את הספר ליקוטי מוהר"ן, מגיעה דווקא מהצד של ה"יצר הטוב". וכמו שאמר רבי נחמן מברסלב "מִתְּחִלָּה הַיֵּצֶר הָרָע מִתְלַבֵּשׁ עַצְמוֹ בְּמִצְווֹת וּמַטְעֶה אֶת הָאָדָם כְּאִלּוּ מְסִיתוֹ לַעֲשוֹת מִצְוָה". דהיינו שהיצר הרע מפיל את האדם על ידי זה שהוא מציע לו לעשות דברים "חיוביים" שונים שגורמים לו לבסוף לעשות דברים לא חיוביים.

ואיך היצר הרע עובד על האדם ומפריע ללמוד ליקוטי מוהר"ן בהתחזות של משהו חיובי ? תשובה: על ידי זה שהאדם מנסה בתום לב ללמוד את הספר ליקוטי מוהר"ן כמו שלומדים כל ספר אחר. דהיינו שהאדם בתום ליבו מנסה להבין את מה שהוא קורא בספר ליקוטי מוהר"ן, כמו שמנסים להבין כל ספר אחר.

ואז, כאשר האדם מנסה מתוך רצון "חיובי" להבין את כל מה שהוא קורא מיד בפעם הראשונה / שניה וכולי, לא עובר הרבה זמן עד שהוא מתייאש ומפסיק לקרוא את הספר. ולמה ? כי הספר ליקוטי מוהר"ן שונה מכל הספרים שקיימים בעולם בהמון דברים. ואחד מהדברים הוא בשיטת הלימוד של הספר עצמו. ולהלן נבהיר מספר נקודות חשובות.

שאלה: האם כל אחד יכול ללמוד ולהתחזק מלימוד הספר ליקוטי מוהר"ן ?

תשובה: כן, כל אחד יכול להתחזק מקריאת הספר ליקוטי מוהר"ן ולא משנה מה מצבו / ידיעותיו וכולי. וכמובא "פַּעַם אַחַת נִתְקָרְבוּ אֲנָשִׁים חֲדָשִׁים אֵלָיו [לרבי נחמן מברסלב] וְהָיָה אוֹמֵר לִפְנֵיהֶם תּוֹרָה גָּבוֹהַּ [דברי תורה גבוהים] כְּדַרְכּוֹ. אַחַר כָּךְ סִפְּרוּ לְפָנָיו עַל אֵלּוּ הָאֲנָשִׁים [שהתקרבו אליו] שֶׁאוֹמרִים שֶׁאֵינָם מְבִינִים תּוֹרָתוֹ, כִּי מַאי נַפְקָא מִנַּהּ לָהֶם [כי מה יוצא להם] בְּתוֹרָתוֹ הַגָּבוֹהּ, כִּי הֵם [חושבים בטעות שהם] צְרִיכִים תּוֹרָה פְּשׁוּטָהּ וְדִבְרֵי תוֹרָה פְּשׁוּטִים כְּפִי מַדְרֵגָתָם הַפְּשׁוּטָה וְהַנְּמוּכָה.
וְחָרָה לוֹ זַ"ל עֲלֵיהֶם וְאָמַר אָז: מִי שֶׁאוֹמֵר שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לִמְצא עַצְמוֹ בְּדִבְרֵי תּוֹרָתוֹ הוּא אֶפִּיקוֹרֶס, כִּי בֶּאֱמֶת תּוֹרָתוֹ הוּא כְּלָלִיּוּת גָּדוֹל מֵרֵישׁ כָּל דַּרְגִּין עַד סוֹף כָּל דַּרְגִּין. [דברי תורתו של רבי נחמן מברסלב הם כוללים את כל הדרגות, מהדרגה הגבוהה ביותר ועד הדרגה הנמוכה ביותר]". דהיינו שכל אחד באשר הוא יכול להתחזק מדברי רבי נחמן מברסלב ולא משנה מה מצבו וכולי.

שאלה: מה לעשות האם יש תועלת בקריאת ספרי רבי נחמן מברסלב בכלל ובפרט הספר ליקוטי מוהר"ן גם אם חושבים שלא מבינים אותם כלל ? האם זה נותן משהו ?

תשובה: בעניין זה של קריאת ספרי רבי נחמן מברסלב גם ללא הבנה אלא רק קריאה רגילה מובא "אֲמִירַת סִפְרֵי אַדְמוֹ"ר זַ"ל, שֶׁהֵם הַלִּקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן וְסֵפֶר הַמִּדּוֹת וְהַסִּפּוּרֵי מַעֲשִׂיּוֹת וְהַשִּׂיחוֹת שֶׁלּוֹ, הָאֲמִירָה לְבַד מְסֻגֶּלֶת לְהַנְּשָׁמָה כְּמוֹ אֲמִירַת סִפְרֵי הַזּהַר וְהַתִּקּוּנִים". וכמו שאמר רבי נחמן מברסלב "שֶׁגַּם בְּנֵי אָדָם הַשּׁוֹמְעִים הַתּוֹרָה שֶׁל הַצַּדִּיק הָאֱמֶת וְאֵינָם מְבִינִים אוֹתָהּ, לֶעָתִיד בָּעוֹלָם הַבָּא יָבִינוּ. כִּי עִקָּר הָתּוֹרָה שֶׁלּוֹ הִיא לְהַנְּשָׁמוֹת שֶׁלָּנוּ..."

כאשר אדם מנסה ללמוד רשימת מילים בשפה אחרת בע"פ, האם יש תועלת בכך שהוא קורא את הרשימה בפעם הראשונה ? הרי אחרי הפעם הראשונה שקוראים את הרשימה לא זוכרים כלום, אז למה בעצם קוראים ? תשובה: כי גם אם לא זוכרים כלום, התת מודע זוכר... ולכן באמת אחרי כמה פעמים שחוזרים על רשימת המילים, פתאום זוכרים את כולה...

שאלה: באיזו צורה רבי נחמן עצמו הציע ללמוד את הספר שלו ?

תשובה: על כך אמר רבי נחמן מברסלב "וְאָמַר: מֵאַחַר שֶׁיָּצָא [הספר ליקוטי מוהר"ן] בָּעוֹלָם אֲנִי חָפֵץ מְאד שֶׁיִּלְמְדוּ אוֹתוֹ. כִּי צְרִיכִים לִלְמד אוֹתוֹ הַרְבֵּה עַד שֶׁיִּהְיֶה שָׁגוּר בְּעַל פֶּה...
וְאָמַר שֶׁטּוֹב לִקְבּעַ לְעַצְמוֹ שְׁנֵי שִׁעוּרִים לִלְמד סְפָרָיו הַקְּדוֹשִׁים, שִׁעוּר אֶחָד *פָּשׁוּט* לִלְמד בִּמְהִירוּת הַרְבֵּה מְאד כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה שָׁגוּר בְּעַל פֶּה, וְשִׁעוּר אֶחָד לִלְמד *בְּעִיּוּן* גָּדוֹל". דהיינו שצריך וטוב לקבוע שני סדרי לימוד. בסדר לימוד אחד צריך רק לקרוא את הספר כפי שהוא ולא לנסות להבין את מה שקוראים יותר מידי. וסדר לימוד נוסף שבו קוראים ומנסים להבין כל דבר.

שאלה: כיצד בעצם ללמוד את הספר ליקוטי מוהר"ן ברמה המעשית ?

תשובה: אמר רבי נחמן מברסלב "כָּל הַתּוֹרָה שֶׁלִּי הִיא כֻּלָּהּ הַקְדָּמוֹת". כל דיבור ודיבור של רבי נחמן מברסלב הוא הקדמה שמסבירה את כל שאר הדברים שרבי נחמן מברסלב עצמו אמר. כל דיבור של רבי נחמן מברסלב נובע ונובעים ממנו שאר הדיבורים של רבי נחמן מברסלב. הבנה של כל דיבור של רבי נחמן מברסלב, מאירה את כל שאר דברי רבי נחמן מברסלב. ובנוסף, כל התורה של רבי נחמן מברסלב היא כולה הקדמות, דהיינו הקדמות ועצות טובות איך האדם יכול לזכות להגיע לשלמות הנפשית שלו וכולי.

ולכן ברמה המעשית כאשר קוראים את ספרי רבי נחמן מברסלב בכלל ואת הספר ליקוטי מוהר"ן בפרט, הדבר היחיד שצריך לשים אליו לב, הוא העצות המעשיות שהאדם צריך ויכול לקחת לעצמו לחיים האישיים שלו. התכלית שלשמה רבי נחמן מברסלב אמר את תורותיו הוא למען תיקון נשמת האדם ולא למען הפלפול כמובן. ולכן מה שצריך לעשות בפועל, זה פשוט לקרוא את הספר ליקוטי מוהר"ן בקצב רגיל פסקה אחרי פסקה, גם אם לא מבינים כלום פשוט להמשיך ולקרוא בלי לנסות ולהבין, כי בתוך כל מה שלא מבינים, בתוך הדברים האלו טמונים יהלומים יקרים שמתנוצצים לאדם ונותנים לו עצות טובות וכולי.

ולכן הדבר העיקרי שצריך לשים אליו לב כאשר קוראים את ספרי רבי נחמן מברסלב, הוא אל העצות המעשיות שרבי נחמן מברסלב מגלה לנו שניתן להתגבר עליהן על כל הדברים... ולזכות לשלמות ולתכלית וכולי.

אחת הטעויות הכי גדולות שיכול האדם לעשות כאשר הוא ניגש ללמוד את הספר ליקוטי מוהר"ן, היא לנסות להבין בפעם הראשונה את כל מה שהוא קורא. שים לב: ככל שהאדם קורא יותר ויותר את דברי רבי נחמן מברסלב, כך הוא מבין אותם יותר. ככל שתקרא את דברי רבי נחמן מברסלב יותר ויותר, כך תבין אותם יותר. ככל שתיישם יותר את דברי רבי נחמן מברסלב, כך תזכה להבין אותם יותר. ככל שתלמד את דברי רבי נחמן מברסלב על מנת להבין מה לעשות נכון יותר בחיים שלך, כך תזכה יותר להבין אותם. וככל שתמסור את נפשך יותר לזכות ולהבין את דברי רבי נחמן מברסלב, על ידי רצונות וכולי, כך תבין אותם יותר ויותר עד אין סוף.

רק אחרי שהאדם מסיים לקרוא את כל ספרי רבי נחמן מברסלב כמה פעמים, רק אז הוא מתחיל טיפונת להבין את דברי רבי נחמן מברסלב לעומקם. שוב פעם, רק מי שקורא את כל ספרי רבי נחמן מברסלב פעם ועוד פעם ועוד פעם ועוד פעם וכולי, רק אז הוא מתחיל להבין מעט את העומק של דברי רבי נחמן מברסלב. וכמו שאמר רבי נחמן מברסלב "אֵין מִי שֶׁיּוּכַל לְהָבִין בְּהַסֵּפֶר [הַיְנוּ בְּסֵפֶר לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן] כִּי אִם מִי שֶׁיָּכוֹל לוֹמַר כָּל תּוֹרָה וְתוֹרָה פָּנִים וְאָחוֹר [בקיאות + הבנה רבה בספר]"

לימוד ליקוטי מוהר"ן דומה לחלוטין ללימוד של מקצוע חדש ושפה חדשה. בשלב הראשון יש מילים שצריך להבין, יש מושגים שצריך להכיר, יש רעיונות שצריך להכיר וכולי, יש שדברים שצריך להתבונן בהם, יש דברים שצריך ליישם אותם בפועל ולחוות אותם וכולי. וכל הדברים האלו מצטרפים כפאזל אין סופי אחד לשני. ככל שתלמד + תקיים יותר = כך תבין יותר.

כאשר לומדים ליקוטי מוהר"ן צריך להסתכל על כל פסקה בפני עצמה. ז"א דרך רבי נחמן מברסלב היא לקשר דבר לדבר ולדבר אחר וכולי. ואחד האתגרים השכליים הוא לנסות ולהבין את כל ההקשרים האלו. בנוסף דברי רבי נחמן מברסלב מבוססים על אלפים רבים של מקורות מחז"ל / זוהר / מדרשים וכולי, וכדי להבין כל דבר, לכאורה צריך להכיר את כל אותם המקורות. והמניעה הגדולה ביותר של האדם להבין את הספר ליקוטי מוהר"ן, היא מחמת שהוא מנסה להבין את הכל, גם את המקורות שעליהם מדבר רבי נחמן מברסלב וגם את הקשר שביניהם.

אבל באמת זו הטעות הגדולה ביותר, כי זו מניעה של היצר הרע. וכל מי שמנסה להבין את כל דברי רבי נחמן מברסלב מיד בפעם הראשונה, הוא פשוט מהר מאוד מוצא את עצמו מפסיק ללמוד את הליקוטי מוהר"ן בצורה הנ"ל, בגלל עומק המושגים וכולי.

ולכן כאשר לומדים ליקוטי מוהר"ן, צריך להסתכל על כל פסקה בצורה נפרדת. ז"א קרא משפט אחד, נסה להבין איזה עצה מעשית אתה יכול להוציא ממנה. הבנת עצה ? מצוין, תרשום אותה במחברת בצד. לא הבנת עצה ? לא קרה כלום, אל תתעכב שם, פשוט תתקדם הלאה לפסקה הבאה ותנסה להבין ולהוציא ממנה עצה מעשית אחרת. אם תבין מהפסקה הבאה עצה, מצוין. אם לא, לא קרה כלום. פשוט תעבור לפסקה הבאה !!! ואם גם אז לא תבין כלום, מה תעשה ? תשובה: תעבור לפסקה הבאה וכן הלאה עד לסוף הספר...

אל תתעכב להתעקש להבין דווקא כרגע את מה שאתה קורא, כי גם כאשר תחשוב שהבנת, הרי שגם אז לא הבנת את הכל. כי עומק דברי רבי נחמן מברסלב הוא עד אין סוף, וגם כאשר מבינים לא מבינים את הכל. ולכן פשוט תעבור לפסקה הבאה וכן הלאה ותמיד תנסה להבין ולהוציא עצות מעשיות.

אתה לא חייב להבין את המקורות שעליהם ביסס רבי נחמן מברסלב את דבריו, אתה גם לא חייב להבין את הקשר שבין כל הדברים של רבי נחמן מברסלב, אתה לא חייב להבין למה X הוא בחינת Y שהיא בחינת Z וכולי. אתה כן צריך לנסות להוציא עצות מעשיות ולהתקדם הלאה !!! אל תנסה להבין את הכל (גם לא את הרוב), כי זה יעמוד לך לרועץ. דברי רבי נחמן מברסלב הם עמוקים מיני ים, אבל הם מלאים באלפי עצות טובות לכל תחום מהחיים.

קח את הספר ליקוטי מוהר"ן ותתחיל לקרוא אותו פסקה אחרי פסקה. אחרי כל פסקה / משפט – תמיד תנסה להבין איזו עצה מעשית קיבלת מכאן. אם מצאת עצה הנה מה טוב, אם לא, פשוט תמשיך הלאה. כל שאר ההתעמקות אינה רלוונטית בשלב הראשון.

בנוסף, באפשרותך לגוון ולקרוא במקביל מספר ספרים של רבי נחמן מברסלב מכל דבר קצת. לדוגמא בכל יום תלמד קצת ליקוטי מוהר"ן, ברגע שתתעייף מהקריאה, תקרא קצת סיפורי מעשיות, אח"כ תקרא קצת שיחות הר"ן / שבחי הר"ן, קצת חיי מוהר"ן, קצת ספר המידות. ז"א כמו שאתה אוכל ארוחה מגוונת, כך תגוון ובכל פעם תקרא קצת מכל הספרים של רבי נחמן מברסלב.

אתה גם לא חייב ללמוד בצורה מסודרת, ז"א אתה לא חייב לעבור על כך הספר מהתורה הראשונה עד האחרונה בצורה מסודרת דווקא. באפשרותך פשוט סתם לפתוח את הספר היכן שהוא ולקרוא. באפשרותך סתם לדפדף בספר ולקרוא היכן שהעין שלך תנחת. באפשרותך ללכת לפי תוכן העניינים ולקרוא לפי הנושאים שמעניינים אותך. אתה לא חייב ללמוד מהתחלה לסוף בבת אחת (למרות שגם את זה צריך לעשות מתישהו, מספר פעמים וכולי). פשוט בכל פעם תקרא קצת... את הדברים שאתה כן מבין...

וכנ"ל, אל תנסה להבין את כל מה שאתה קורא. תנסה להבין רק דבר אחד, את העצות שאתה יכול להוציא ממה שאתה קורא. דברי רבי נחמן מברסלב הם כולם הקדמות. במקום להתעמק בהקדמות תנסה להתעמק בדבר שההקדמות מנסות ללמד אותך. ז"א תנסה להבין את המוסר השכל של ההקדמות, זה הרבה יותר חשוב מאשר להבין את ההקדמות עצמן.

וכמו שאמר רבי נחמן מברסלב "קדֶם צָרִיךְ לֵידַע הַרְבֵּה הַקְדָּמוֹת קדֶם שֶׁיֵּדַע אֵיזֶהוּ דָּבָר, וְאַחַר כָּךְ כְּשֶׁמַּשִּׂיג אֶת הַדָּבָר, מַשְׁלִיךְ הַקְדָּמוֹתָיו, וְיוֹדֵעַ אֶת הַדָּבָר בִּידִיעָה אַחַת" וגם "קדֶם שֶׁמְּחַדְּשִׁין אֵיזֶה פְּשָׁט, צָרִיךְ לוֹמַר מִקּדֶם הַקְדָּמוֹת וְאַחַר כָּךְ מַשְׁלִיכִין הַהַקְדָּמוֹת, וּבָאִים אֶל הַמְכֻוָּן כִּי הָעִקָּר הוּא הַמְכֻוָּן, וְכָל הַדְּבָרִים וְהַהַקְדָּמוֹת שֶׁמִּקּדֶם, הֵם בְּחִינַת פְּסֹלֶת, שֶׁנִּנְסָרִין וְנִפְסָלִין סְבִיב הַמְכֻוָּן. כְּמוֹ כֵן בְּהִתְבּוֹנְנוּת הַתּוֹרָה, צָרִיךְ לֵילֵךְ מִקּדֶם, וּלְסַבֵּב בְּכַמָּה סִבּוּבִים, עַד שֶׁבָּאִים אֶל הַמְכֻוָּן. וְהָעִקָּר הוּא הַמְכֻוָּן, וְכָל אֵלּוּ הַסִּבּוּבִים, הֵם בְּחִינַת פְּסֹלֶת"

כי גם דברי רבי נחמן מברסלב עצמם הם כולם הקדמות להשגת האור של הקב"ה וכמו שאמר רבי נחמן מברסלב "דַּע שֶׁיֵּשׁ אוֹר שֶׁהוּא מֵאִיר בְּאֶלֶף עוֹלָמוֹת [האור של הקב"ה]. וְזֶה הָאוֹר אֵין אָדָם פָּשׁוּט יָכוֹל לְקַבֵּל מֵחֲמַת גָּדְלוֹ. וְצָרִיךְ לָזֶה חָכָם גָּדוֹל... שֶׁיּוּכַל לְחַלֵּק הָאוֹר הַגָּדוֹל לַחֲלָקִים קְטַנִּים כְּדֵי שֶׁיּוּכְלוּ הַקְּטַנִּים בְּמַעֲלָה לְקַבְּלוֹ מְעַט מְעַט... יֵשׁ אוֹר שֶׁהוּא מֵאִיר בְּאֶלֶף עוֹלָמוֹת וְהוּא הַשָּׂגָה אַחַת. דְּהַיְנוּ שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְהַשִּׂיג אוֹתוֹ אֶלָּא כֻּלּוֹ אֲבָל לא בְּמִקְצָת כִּי הוּא אוֹר אֶחָד פָּשׁוּט. אַךְ תַּלְמִיד חָכָם... הוּא יָכוֹל לְחַלֵּק... הָאוֹר גָּדוֹל לַחֲלָקִים כְּדֵי שֶׁיּוּכְלוּ לְקַבְּלוֹ כַּנִּזְכָּר לְעֵיל"

ולכן לסיכום, עיקר הדבר שאותו צריך לעשות, הוא פשוט לקרוא את ספרי רבי נחמן מברסלב, כמה שיותר טוב יותר, בכל פעם לקרוא קצת ממשהו אחר, עד שלבסוף קוראים את הכל. אבל החשוב ביותר הוא לנסות להוציא עצות מעשיות והיכן שלא מבינים פשוט להמשיך הלאה. וגם אם לא מבינים כלום, פשוט לקרוא ולהמשיך הלאה גם בלי להבין.

כי גם מי שנכנס לחנות בשמים, גם אם הוא לא קנה כלום, עדיין הוא יוצא משם עם ריח טוב בבגדים. ולכן האדם צריך לשפוך על עצמו כמויות גדולות של דברי רבי נחמן מברסלב, כדי שמשהו "יתפס". בהצלחה.

ציטוטים: רבי נחמן מברסלב

"טּוֹב לִלְמד בִּמְהִירוּת וְלִבְלִי לְדַקְדֵּק הַרְבֵּה בְּלִמּוּדוֹ, רַק לִלְמד בִּפְשִׁיטוּת בִּזְרִיזוּת וְלִבְלִי לְבַלְבֵּל דַּעְתּוֹ הַרְבֵּה בִּשְׁעַת לִמּוּדוֹ מֵעִנְיָן לְעִנְיָן. רַק יִרְאֶה לְהָבִין הַדָּבָר בִּפְשִׁיטוּת בִּמְקוֹמוֹ. וְאִם לִפְעָמִים אֵינוֹ יָכוֹל לְהָבִין דָּבָר אֶחָד, אַל יַעֲמד הַרְבֵּה שָׁם. וְיַנִּיחַ אוֹתוֹ הָעִנְיָן וְיִלְמַד יוֹתֵר לְהַלָּן. וְעַל פִּי הָרב יֵדַע אַחַר כָּךְ מִמֵּילָא מַה שֶּׁלּא הָיָה מֵבִין בִּתְחִלָּה כְּשֶׁיִּלְמַד כְּסֵדֶר בִּזְרִיזוּת לְהַלָּן יוֹתֵר.
וְאָמַר: שֶׁאֵין צְרִיכִין בְּלִמּוּד רַק הָאֲמִירָה לְבַד, לוֹמַר הַדְּבָרִים כְּסֵדֶר, וּמִמֵּילָא יָבִין. וְלא יְבַלְבֵּל דַּעְתּוֹ בִּתְחִלַּת לִמּוּדוֹ שֶׁיִּרְצֶה לְהָבִין תֵּכֶף וּמֵחֲמַת זֶה יִקְשֶׁה לוֹ הַרְבֵּה תֵּכֶף וְלא יָבִין כְּלָל. רַק יַכְנִיס מחוֹ בְּהַלִּמּוּד וְיאמַר כְּסֵדֶר בִּזְרִיזוּת וּמִמֵּילָא יָבִין. וְאִם לא יָבִין תֵּכֶף יָבִין אַחַר כָּךְ. וְאִם יִשָּׁאֲרוּ אֵיזֶה דְּבָרִים שֶׁאַף עַל פִּי כֵן לא יוּכַל לַעֲמד עַל כַּוָּנָתוֹ, מַה בְּכָךְ? כִּי מַעֲלַת רִבּוּי הַלִּמּוּד עוֹלָה עַל הַכּל...
כִּי עַל יְדֵי רִבּוּי הַלִּמּוּד שֶׁיִּלְמַד בִּמְהִירוּת וְיִזְכֶּה לִלְמד הַרְבֵּה, עַל יְדֵי זֶה יִזְכֶּה לַעֲבר כַּמָּה פְּעָמִים אֵלּוּ הַסְּפָרִים שֶׁלּוֹמֵד, לְגָמְרָם וְלַחֲזר לְהַתְחִיל וּלְגָמְרָם פַּעַם אַחַר פַּעַם וְעַל יְדֵי זֶה מִמֵּילָא יָבִין בַּפַּעַם הַשֵּׁנִי וְהַשְּׁלִישִׁי כָּל מַה שֶּׁלּא הָיָה מֵבִין בִּתְחִלָּה, כָּל מַה שֶּׁאֶפְשָׁר לְהָבִין וְלַעֲמד עַל דִּבְרֵיהֶם
וְדִבֵּר הַרְבֵּה מְאד בְּעִנְיָן זֶה... ובֶּאֱמֶת הוּא דֶּרֶךְ עֵצָה טוֹבָה מְאד בְּעִנְיַן הַלִּמּוּד, כִּי עַל יְדֵי זֶה יְכוֹלִים לִזְכּוֹת לִלְמד הַרְבֵּה מְאד לִגְמר כַּמָּה וְכַמָּה סְפָרִים. וְגַם יִזְכֶּה לְהָבִין הַדְּבָרִים, יוֹתֵר מֵאֲשֶׁר הָיָה לוֹמֵד בְּדִקְדּוּק גָּדוֹל. כִּי זֶה מְבַלְבֵּל מְאד מִן הַלִּמּוּד. וְכַמָּה בְּנֵי אָדָם פָּסְקוּ מִלִּמּוּדָם לְגַמְרֵי עַל יְדֵי רִבּוּי הַדִּקְדּוּקִים שֶׁלָּהֶם וּמְאוּמָה לא נִשְׁאַר בְּיָדָם. אֲבָל כְּשֶׁיַּרְגִּיל עַצְמוֹ לִלְמד בִּמְהִירוּת כַּנִּזְכָּר לְעֵיל בְּלִי דִּקְדּוּקִים הַרְבֵּה..."

"וְשִׂים עֵינְךָ הֵיטֵב הֵיטֵב וְתִסְתַּכֵּל יָפֶה בְּכָל תּוֹרָה וְתוֹרָה וְתָשִׂים לִבְּךָ לְהָבִין בְּכָל מָקוֹם הָעֻבְדּוֹת וְהָעֵצוֹת וְהַמּוּסָר וְהַהִתְעוֹרְרוּת הַיּוֹצְאִים מִשָּׁם עַל פִּי פְּשׁוּטָן שֶׁל דְּבָרִים
וּתְבַקֵּשׁ מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ שֶׁיָּאִיר עֵינֶיךָ לִזְכּוֹת לָזֶה לְהָבִין הַדְּבָרִים הֵיטֵב לְמַעֲשֶׂה.
כִּי כָּל דְּבָרָיו זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, כֻּלָּם נִצְרָכִים וּמֻכְרָחִים לְעֻבְדּוֹת וְעֵצוֹת טוֹבוֹת לְעָבְדוֹ יִתְבָּרַךְ
וַאֲפִלּוּ בִּקְצָת מְקוֹמוֹת אֲשֶׁר לְפוּם רִיהֲטָא בְּהַשְׁקָפָה רִאשׁוֹנָה אֵין מְבִינִים הֵיטֵב אֵיךְ נוֹגֵעַ הָעִנְיָן הַזֶּה לָעֻבְדָּה לְפִי מַדְרֵגָתוֹ, אַף עַל פִּי כֵן בֶּאֱמֶת יֵשׁ שָׁם עֵצוֹת נִפְלָאוֹת וְהִתְעוֹרְרוּת נוֹרָא לָשׁוּב אֵלָיו יִתְבָּרַךְ מִמָּקוֹם שֶׁהוּא שָׁם.
וְאִם תָּשִׂים עֵינְךָ וְלִבְּךָ שָׁם הֵיטֵב בְּוַדַּאי תִּמְצָא גַּם שָׁם עֵצוֹת וּדְרָכִים טוֹבִים לְפִי מַדְרֵגָתְךָ
כִּי כָּל דְּבָרָיו זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, הֵם כְּלָלִיּוּת גָּדוֹל, וְכָל תּוֹרָה וְתוֹרָה כָּלוּל מִכָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ וּמִכָּל בְּנֵי אָדָם שֶׁבָּעוֹלָם בְּכָל דַּרְגָּה וְדַרְגָּה מִן תַּכְלִית קָצֶה הָעֶלְיוֹן עַד תַּכְלִית קָצֶה הַתַּחְתּוֹן.
הַיְנוּ שֶׁעִם כָּל תּוֹרָה וְתוֹרָה וְשִׂיחָה שֶׁלּוֹ יָכוֹל לַעֲבד אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ הַגָּדוֹל בְּמַעֲלָה בְּתַכְלִית הַמַּעֲלָה, וְכֵן אֲפִלּוּ הַקָּטָן וְהַפָּחוּת בְּתַכְלִית דְּיוֹטָא הַתַּחְתּוֹנָה יָכוֹל גַּם כֵּן לָשׁוּב לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וְלִמְצא עֵצוֹת לְנַפְשׁוֹ עַל יְדֵי אוֹתָהּ הַתּוֹרָה בְּעַצְמָהּ כִּי הֵם כְּלָלִיּוּת נִפְלָא מְאד"

מי שיתבונן בעניין יראה, כי אחת מהמניעות הגדולות ביותר ללמוד את הספר ליקוטי מוהר"ן, מגיעה דווקא מהצד של ה"יצר הטוב". וכמו שאמר רבי נחמן מברסלב "מתחלה היצר הרע מתלבש עצמו במצוות ומטעה את האדם כאלו מסיתו לעשות מצוה". דהיינו שהיצר הרע מפיל את האדם על ידי זה שהוא מציע לו לעשות דברים "חיוביים" שונים שגורמים לו לבסוף לעשות דברים לא חיוביים.

תשובה: כן, כל אחד יכול להתחזק מקריאת הספר ליקוטי מוהר"ן ולא משנה מה מצבו / ידיעותיו וכולי. וכמובא "פעם אחת נתקרבו אנשים חדשים אליו [לרבי נחמן מברסלב] והיה אומר לפניהם תורה גבוה [דברי תורה גבוהים] כדרכו. אחר כך ספרו לפניו על אלו האנשים [שהתקרבו אליו] שאומרים שאינם מבינים תורתו, כי מאי נפקא מנה להם [כי מה יוצא להם] בתורתו הגבוה, כי הם [חושבים בטעות שהם] צריכים תורה פשוטה ודברי תורה פשוטים כפי מדרגתם הפשוטה והנמוכה.
וחרה לו ז"ל עליהם ואמר אז: מי שאומר שאינו יכול למצא עצמו בדברי תורתו הוא אפיקורס, כי באמת תורתו הוא כלליות גדול מריש כל דרגין עד סוף כל דרגין. [דברי תורתו של רבי נחמן מברסלב הם כוללים את כל הדרגות, מהדרגה הגבוהה ביותר ועד הדרגה הנמוכה ביותר]". דהיינו שכל אחד באשר הוא יכול להתחזק מדברי רבי נחמן מברסלב ולא משנה מה מצבו וכולי.

תשובה: בעניין זה של קריאת ספרי רבי נחמן מברסלב גם ללא הבנה אלא רק קריאה רגילה מובא "אמירת ספרי אדמו"ר ז"ל, שהם הלקוטי מוהר"ן וספר המדות והספורי מעשיות והשיחות שלו, האמירה לבד מסגלת להנשמה כמו אמירת ספרי הזהר והתקונים". וכמו שאמר רבי נחמן מברסלב "שגם בני אדם השומעים התורה של הצדיק האמת ואינם מבינים אותה, לעתיד בעולם הבא יבינו. כי עקר התורה שלו היא להנשמות שלנו..."

תשובה: על כך אמר רבי נחמן מברסלב "ואמר: מאחר שיצא [הספר ליקוטי מוהר"ן] בעולם אני חפץ מאד שילמדו אותו. כי צריכים ללמד אותו הרבה עד שיהיה שגור בעל פה...
ואמר שטוב לקבע לעצמו שני שעורים ללמד ספריו הקדושים, שעור אחד *פשוט* ללמד במהירות הרבה מאד כדי שיהיה שגור בעל פה, ושעור אחד ללמד *בעיון* גדול". דהיינו שצריך וטוב לקבוע שני סדרי לימוד. בסדר לימוד אחד צריך רק לקרוא את הספר כפי שהוא ולא לנסות להבין את מה שקוראים יותר מידי. וסדר לימוד נוסף שבו קוראים ומנסים להבין כל דבר.

תשובה: אמר רבי נחמן מברסלב "כל התורה שלי היא כלה הקדמות". כל דיבור ודיבור של רבי נחמן מברסלב הוא הקדמה שמסבירה את כל שאר הדברים שרבי נחמן מברסלב עצמו אמר. כל דיבור של רבי נחמן מברסלב נובע ונובעים ממנו שאר הדיבורים של רבי נחמן מברסלב. הבנה של כל דיבור של רבי נחמן מברסלב, מאירה את כל שאר דברי רבי נחמן מברסלב. ובנוסף, כל התורה של רבי נחמן מברסלב היא כולה הקדמות, דהיינו הקדמות ועצות טובות איך האדם יכול לזכות להגיע לשלמות הנפשית שלו וכולי.

רק אחרי שהאדם מסיים לקרוא את כל ספרי רבי נחמן מברסלב כמה פעמים, רק אז הוא מתחיל טיפונת להבין את דברי רבי נחמן מברסלב לעומקם. שוב פעם, רק מי שקורא את כל ספרי רבי נחמן מברסלב פעם ועוד פעם ועוד פעם ועוד פעם וכולי, רק אז הוא מתחיל להבין מעט את העומק של דברי רבי נחמן מברסלב. וכמו שאמר רבי נחמן מברסלב "אין מי שיוכל להבין בהספר [הינו בספר לקוטי מוהר"ן] כי אם מי שיכול לומר כל תורה ותורה פנים ואחור [בקיאות + הבנה רבה בספר]"

וכמו שאמר רבי נחמן מברסלב "קדם צריך לידע הרבה הקדמות קדם שידע איזהו דבר, ואחר כך כשמשיג את הדבר, משליך הקדמותיו, ויודע את הדבר בידיעה אחת" וגם "קדם שמחדשין איזה פשט, צריך לומר מקדם הקדמות ואחר כך משליכין ההקדמות, ובאים אל המכון כי העקר הוא המכון, וכל הדברים וההקדמות שמקדם, הם בחינת פסלת, שננסרין ונפסלין סביב המכון. כמו כן בהתבוננות התורה, צריך לילך מקדם, ולסבב בכמה סבובים, עד שבאים אל המכון. והעקר הוא המכון, וכל אלו הסבובים, הם בחינת פסלת"

כי גם דברי רבי נחמן מברסלב עצמם הם כולם הקדמות להשגת האור של הקב"ה וכמו שאמר רבי נחמן מברסלב "דע שיש אור שהוא מאיר באלף עולמות [האור של הקב"ה]. וזה האור אין אדם פשוט יכול לקבל מחמת גדלו. וצריך לזה חכם גדול... שיוכל לחלק האור הגדול לחלקים קטנים כדי שיוכלו הקטנים במעלה לקבלו מעט מעט... יש אור שהוא מאיר באלף עולמות והוא השגה אחת. דהינו שאי אפשר להשיג אותו אלא כלו אבל לא במקצת כי הוא אור אחד פשוט. אך תלמיד חכם... הוא יכול לחלק... האור גדול לחלקים כדי שיוכלו לקבלו כנזכר לעיל"

"טוב ללמד במהירות ולבלי לדקדק הרבה בלמודו, רק ללמד בפשיטות בזריזות ולבלי לבלבל דעתו הרבה בשעת למודו מענין לענין. רק יראה להבין הדבר בפשיטות במקומו. ואם לפעמים אינו יכול להבין דבר אחד, אל יעמד הרבה שם. ויניח אותו הענין וילמד יותר להלן. ועל פי הרב ידע אחר כך ממילא מה שלא היה מבין בתחלה כשילמד כסדר בזריזות להלן יותר.
ואמר: שאין צריכין בלמוד רק האמירה לבד, לומר הדברים כסדר, וממילא יבין. ולא יבלבל דעתו בתחלת למודו שירצה להבין תכף ומחמת זה יקשה לו הרבה תכף ולא יבין כלל. רק יכניס מחו בהלמוד ויאמר כסדר בזריזות וממילא יבין. ואם לא יבין תכף יבין אחר כך. ואם ישארו איזה דברים שאף על פי כן לא יוכל לעמד על כונתו, מה בכך? כי מעלת רבוי הלמוד עולה על הכל...
כי על ידי רבוי הלמוד שילמד במהירות ויזכה ללמד הרבה, על ידי זה יזכה לעבר כמה פעמים אלו הספרים שלומד, לגמרם ולחזר להתחיל ולגמרם פעם אחר פעם ועל ידי זה ממילא יבין בפעם השני והשלישי כל מה שלא היה מבין בתחלה, כל מה שאפשר להבין ולעמד על דבריהם
ודבר הרבה מאד בענין זה... ובאמת הוא דרך עצה טובה מאד בענין הלמוד, כי על ידי זה יכולים לזכות ללמד הרבה מאד לגמר כמה וכמה ספרים. וגם יזכה להבין הדברים, יותר מאשר היה לומד בדקדוק גדול. כי זה מבלבל מאד מן הלמוד. וכמה בני אדם פסקו מלמודם לגמרי על ידי רבוי הדקדוקים שלהם ומאומה לא נשאר בידם. אבל כשירגיל עצמו ללמד במהירות כנזכר לעיל בלי דקדוקים הרבה..."

"ושים עינך היטב היטב ותסתכל יפה בכל תורה ותורה ותשים לבך להבין בכל מקום העבדות והעצות והמוסר וההתעוררות היוצאים משם על פי פשוטן של דברים
ותבקש מהשם יתברך שיאיר עיניך לזכות לזה להבין הדברים היטב למעשה.
כי כל דבריו זכרונו לברכה, כלם נצרכים ומכרחים לעבדות ועצות טובות לעבדו יתברך
ואפלו בקצת מקומות אשר לפום ריהטא בהשקפה ראשונה אין מבינים היטב איך נוגע הענין הזה לעבדה לפי מדרגתו, אף על פי כן באמת יש שם עצות נפלאות והתעוררות נורא לשוב אליו יתברך ממקום שהוא שם.
ואם תשים עינך ולבך שם היטב בודאי תמצא גם שם עצות ודרכים טובים לפי מדרגתך
כי כל דבריו זכרונו לברכה, הם כלליות גדול, וכל תורה ותורה כלול מכל התורה כלה ומכל בני אדם שבעולם בכל דרגה ודרגה מן תכלית קצה העליון עד תכלית קצה התחתון.
הינו שעם כל תורה ותורה ושיחה שלו יכול לעבד את השם יתברך הגדול במעלה בתכלית המעלה, וכן אפלו הקטן והפחות בתכלית דיוטא התחתונה יכול גם כן לשוב להשם יתברך ולמצא עצות לנפשו על ידי אותה התורה בעצמה כי הם כלליות נפלא מאד"

אליעד כהן
מנהל הפורום

ועוד באותו העניין
 
http://breslev.eip.co.il/?key=61 - בעניין מעלת לימוד הספר ליקוטי מוהר"ן
 
בעניין מעלת לימוד הספר ליקוטי מוהר"ן

להלן טיפה קטנה של ציטוטים מהספר חיי מוהר"ן - על מעלת לימוד הספר ליקוטי מוהר"ן !

"וְאָמַר שֶׁכָּל אָדָם צָרִיךְ לְהִשְׁתַּדֵּל לִקְנוֹת הַסֵּפֶר שֶׁלּוֹ. וּמִי שֶׁאֵין לוֹ בַּמֶּה לִקְנוֹת וְכוּ' יִמְכּר כַּר מִתַּחַת ראשׁוֹ וְיִקְנֶה הַסֵּפֶר שֶׁלּוֹ."

"עָנָה וְאָמַר עַל שְׁנֵי כִּתּוֹת אֲנָשִׁים יֵשׁ לִי רַחֲמָנוּת גָּדוֹל עֲלֵיהֶם, עַל אֵלּוּ אֲנָשִׁים שֶׁהָיוּ יְכוֹלִים לְהִתְקָרֵב אֵלַי וְאֵינָם מִתְקָרְבִים, וְעַל אֵלּוּ הַמְקרָבִים אֵלַי וְאֵינָם מְקַיְּמִים אֶת דְּבָרַי. כִּי אֲנִי יוֹדֵעַ שֶׁיִּהְיֶה עֵת בְּעֵת שֶׁיִּהְיֶה הָאָדָם מֻנָּח עַל הָאָרֶץ עִם רַגְלָיו אֶל הַדֶּלֶת, אָז יִסְתַּכֵּל עַל עַצְמוֹ הֵיטֵב וְיִתְחָרֵט מְאד מְאד עַל שֶׁלּא זָכָה לְהִתְקָרֵב אֵלַי, אוֹ שֶׁלּא קִיֵּם אֶת דְּבָרַי. כִּי אָז יֵדְעוּ שֶׁאִם הָיוּ מְקרָבִים אֵלַי וּמְקַיְּמִים אֶת דְּבָרַי לא הָיָה שׁוּם דַּרְגָּא בָּעוֹלָם שֶׁלּא הָיִיתִי מְבִיאָם לְאוֹתָהּ הַמַּדְרֵגָה. אֲבָל לא יוֹעִיל אָז."

"אָמַר: בְּהַתּוֹרָה שֶׁלִּי יֵשׁ עַמְקוּת... וּמִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ עֵינַיִם וְיָשִׂים דַּעְתּוֹ וְלִבּוֹ הֵיטֵב לְדִבְרֵי רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, יָבִין מְעַט מִזְעָר מֵעצֶם הָעַמְקוּת הַנִּפְלָא שֶׁיֵּשׁ בִּסְפָרָיו, אֲשֶׁר לא נִמְצָא דֻּגְמָתָם בְּשׁוּם סֵפֶר שֶׁיִּהְיֶה בִּדְבָרָיו עַמְקוּת נִפְלָא וְנָעִים כְּמוֹ בִּסְפָרָיו הַקְּדוֹשִׁים"

"הַתּוֹרוֹת וְהַמַּאֲמָרִים שֶׁבִּסְפָרָיו הַקְּדוֹשִׁים הֵם כְּלָלִיּוֹת, וְכָל מַה שֶּׁאַתָּה מְמַשְׁמֵשׁ בָּהֶם אַתָּה מוֹצֵא בָּהֶם טַעַם נִפְלָא וְחָדָשׁ וּמָתוֹק לַחֵךְ וּמֵאִיר עֵינַיִם מְאד, וְיֵשׁ בָּהֶם עַמְקוּת גָּדוֹל בְּדֶרֶךְ פְּשָׁט וּבְדֶרֶךְ סוֹד וְנִסְתָּר. כִּי כָּל הַתּוֹרוֹת יֵשׁ בָּהֶם סוֹדוֹת נִסְתָּרִים וְנִפְלָאִים וְנוֹרָאִים מְאד מְאד. וְאִי אֶפְשָׁר לְבָאֵר זאת."

"פַּעַם אַחַת הָיָה מְזָרֵז אֶת אֶחָד לִלְמד אֶת סִפְרוֹ. וְאָמַר שֶׁהוּא מִצְוָה גְּדוֹלָה לִלְמד סִפְרוֹ הַרְבֵּה. וְאָמַר לוֹ שֶׁיְּכוֹלִין לִהְיוֹת נַעֲשֶׂה בַּעַל מחַ גָּדוֹל עַל יְדֵי סִפְרוֹ, כִּי יֵשׁ בּוֹ שֵׂכֶל גָּדוֹל וְעַמְקוּת נִפְלָא מְאד עַל פִּי פְּשׁוּטָן שֶׁל דְּבָרִים. וְגַם אִם יַתְמִידוּ בִּסְפָרָיו יְכוֹלִין לִזְכּוֹת לִהְיוֹת נַעֲשֶׂה אִישׁ כָּשֵׁר בֶּאֱמֶת, וְאָז יִזְכֶּה לִרְאוֹת הַפְּנִימִיּוּת שֶׁיֵּשׁ בִּסְפָרָיו הַקְּדוֹשִׁים כִּי יֵשׁ בָּהֶם פְּנִימִיּוּת הַרְבֵּה מַה שֶּׁאֵין נִרְאֶה עַל פִּי פְּשׁוּטוֹ כְּלָל. אַשְׁרֵי הַזּוֹכֶה לִלְמד וּלְהַתְמִיד בָּהֶם הַרְבֵּה"

"נִשְׁמַע מִפִּיו הַקָּדוֹשׁ שֶׁאָמַר שֶׁהַסֵּפֶר הַקָּדוֹשׁ שֶׁלּוֹ לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן שֶׁיָּצָא בָּעוֹלָם הוּא אַתְחַלְתָּא דִגְאֻלָּה [התחלת הגאולה]. וְאָמַר: מֵאַחַר שֶׁיָּצָא [הספר ליקוטי מוהר"ן] בָּעוֹלָם אֲנִי חָפֵץ מְאד שֶׁיִּלְמְדוּ אוֹתוֹ. כִּי צְרִיכִים לִלְמד אוֹתוֹ הַרְבֵּה עַד שֶׁיִּהְיֶה שָׁגוּר בְּעַל פֶּה...
וְאָמַר שֶׁטּוֹב לִקְבּעַ לְעַצְמוֹ שְׁנֵי שִׁעוּרִים לִלְמד סְפָרָיו הַקְּדוֹשִׁים, שִׁעוּר אֶחָד פָּשׁוּט לִלְמד בִּמְהִירוּת הַרְבֵּה מְאד כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה שָׁגוּר בְּעַל פֶּה, וְשִׁעוּר אֶחָד לִלְמד בְּעִיּוּן גָּדוֹל. כִּי יֵשׁ עַמְקוּת גָּדוֹל וְנִפְלָא בִּסְפָרָיו. וְעַיֵּן בְּמָקוֹם אַחֵר מִזֶּה מֵעִנְיַן עצֶם הָעַמְקוּת הַגָּדוֹל שֶׁיֵּשׁ בְּתוֹרָתוֹ הַקְּדוֹשָׁה וְהַנּוֹרָאָה מְאד עַד אֵין סוֹף וְאֵין תַּכְלִית."

"סִפֵּר לִי אֶחָד שֶׁהָיָה מְשַׁבֵּחַ מְאד אֶת תּוֹרָתוֹ לְפָנָיו וְהִפְלִיג מְאד בִּגְדֻלַּת נִפְלְאוֹת תּוֹרָתוֹ. וְאָמַר שֶׁצְּרִיכִין לְהִשְׁתַּדֵּל מְאד לִקְנוֹת סְפָרָיו. כִּי אֲפִלּוּ כְּשֶׁעוֹמְדִין בְּתֵבָה וּמִגְדָּל הֵם טוֹבָה גְּדוֹלָה, כִּי סְפָרָיו הֵם שְׁמִירָה גְּדוֹלָה בַּבַּיִת לִשְׁמר גַּם הָעֲשִׁירוּת וּמָמוֹן הָאָדָם מִכָּל הַהֶזֵּקוֹת. וְהִזְכִּיר אָז עָשִׁיר אֶחָד שֶׁהָיָה יוֹדְעוֹ וּמַכִּירוֹ, וְאָמַר שֶׁגַּם אֵלָיו הִיא טוֹבָה גְּדוֹלָה שֶׁיִּהְיֶה הַסֵּפֶר שֶׁלִּי בְּבֵיתוֹ, כִּי יִהְיֶה לוֹ שְׁמִירָה גְּדוֹלָה לְכָל דָּבָר וְשֶׁתִּתְקַיֵּם עֲשִׁירוּתוֹ. וְהִזְהִיר אֶת הָאִישׁ שֶׁדִּבֵּר עִמּוֹ מִזֶּה, שֶׁיְּזָרֵז אֶת הֶעָשִׁיר הַנַּ"ל שֶׁיִּרְאֶה לִקְנוֹת סְפָרָיו. וְעַיֵּן בְּמָקוֹם אַחֵר מִזֶּה כַּמָּה הָיָה מִשְׁתּוֹקֵק שֶׁיִּתְפַּשְּׁטוּ סְפָרָיו בְּקֶרֶב כָּל יִשְׂרָאֵל וְלא לִכְבוֹדוֹ חַס וְשָׁלוֹם"

"ואמר שכל אדם צריך להשתדל לקנות הספר שלו. ומי שאין לו במה לקנות וכו' ימכר כר מתחת ראשו ויקנה הספר שלו."

"ענה ואמר על שני כתות אנשים יש לי רחמנות גדול עליהם, על אלו אנשים שהיו יכולים להתקרב אלי ואינם מתקרבים, ועל אלו המקרבים אלי ואינם מקימים את דברי. כי אני יודע שיהיה עת בעת שיהיה האדם מנח על הארץ עם רגליו אל הדלת, אז יסתכל על עצמו היטב ויתחרט מאד מאד על שלא זכה להתקרב אלי, או שלא קים את דברי. כי אז ידעו שאם היו מקרבים אלי ומקימים את דברי לא היה שום דרגא בעולם שלא הייתי מביאם לאותה המדרגה. אבל לא יועיל אז."

"אמר: בהתורה שלי יש עמקות... ומי שיש לו עינים וישים דעתו ולבו היטב לדברי רבי נחמן מברסלב זכרונו לברכה, יבין מעט מזער מעצם העמקות הנפלא שיש בספריו, אשר לא נמצא דגמתם בשום ספר שיהיה בדבריו עמקות נפלא ונעים כמו בספריו הקדושים"

"התורות והמאמרים שבספריו הקדושים הם כלליות, וכל מה שאתה ממשמש בהם אתה מוצא בהם טעם נפלא וחדש ומתוק לחך ומאיר עינים מאד, ויש בהם עמקות גדול בדרך פשט ובדרך סוד ונסתר. כי כל התורות יש בהם סודות נסתרים ונפלאים ונוראים מאד מאד. ואי אפשר לבאר זאת."

"פעם אחת היה מזרז את אחד ללמד את ספרו. ואמר שהוא מצוה גדולה ללמד ספרו הרבה. ואמר לו שיכולין להיות נעשה בעל מח גדול על ידי ספרו, כי יש בו שכל גדול ועמקות נפלא מאד על פי פשוטן של דברים. וגם אם יתמידו בספריו יכולין לזכות להיות נעשה איש כשר באמת, ואז יזכה לראות הפנימיות שיש בספריו הקדושים כי יש בהם פנימיות הרבה מה שאין נראה על פי פשוטו כלל. אשרי הזוכה ללמד ולהתמיד בהם הרבה"

"נשמע מפיו הקדוש שאמר שהספר הקדוש שלו לקוטי מוהר"ן שיצא בעולם הוא אתחלתא דגאלה [התחלת הגאולה]. ואמר: מאחר שיצא [הספר ליקוטי מוהר"ן] בעולם אני חפץ מאד שילמדו אותו. כי צריכים ללמד אותו הרבה עד שיהיה שגור בעל פה...
ואמר שטוב לקבע לעצמו שני שעורים ללמד ספריו הקדושים, שעור אחד פשוט ללמד במהירות הרבה מאד כדי שיהיה שגור בעל פה, ושעור אחד ללמד בעיון גדול. כי יש עמקות גדול ונפלא בספריו. ועין במקום אחר מזה מענין עצם העמקות הגדול שיש בתורתו הקדושה והנוראה מאד עד אין סוף ואין תכלית."

"ספר לי אחד שהיה משבח מאד את תורתו לפניו והפליג מאד בגדלת נפלאות תורתו. ואמר שצריכין להשתדל מאד לקנות ספריו. כי אפלו כשעומדין בתבה ומגדל הם טובה גדולה, כי ספריו הם שמירה גדולה בבית לשמר גם העשירות וממון האדם מכל ההזקות. והזכיר אז עשיר אחד שהיה יודעו ומכירו, ואמר שגם אליו היא טובה גדולה שיהיה הספר שלי בביתו, כי יהיה לו שמירה גדולה לכל דבר ושתתקים עשירותו. והזהיר את האיש שדבר עמו מזה, שיזרז את העשיר הנ"ל שיראה לקנות ספריו. ועין במקום אחר מזה כמה היה משתוקק שיתפשטו ספריו בקרב כל ישראל ולא לכבודו חס ושלום"

אליעד כהן
מנהל הפורום

ראה גם כאן:
 
http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=239 - ליקוטי מוהר"ן – 3 הפירושים של הספר ליקוטי מוהר"ן.
זוהר
חדש

בס"ד

יש שני מהדורות של ליקוטי מוהר"ן עם פירושים שניהם נפלאים ומסבירים בצורה ברורה ושווה לכל

נפש ומעניינת. האחד של המוהרא"ש (פירוש שפת הנחל) והשני של הוצאת מכון נחלת צבי שנקרא פירוש נעימות נצח.

ממליץ בחום !
"פתחו לי פתח כחודו של מחט אפתח לכם פתח כפתחו של אולם" וגם שעה מתחילה מדקה אחת קצרה. יש לנו אבא ולא סתם אבא, אבא רחמן וכל יכול :-)
יצחק חי
מתקדם

לדעתי ללמוד ליקוטי מוהר"ן בעומק זה כמו לימוד כל ספר וכל חלק מהתורה הק'.

וכמו שרואים בחוש שלכל למדן ולכל יודע ספר יש לו דרך אחר, כן הוא בלימוד הספר הק' ליקוטי מוהר"ן, שלכל אחד ואחד בפרטיות יש לו דרך אחר.

צא וראה מן התורה הק', לכל גאון ולכל צדיק יש לו דרך אחר, ר"ת מפרש הסוגיא אחרת מן רש"י, הרשב"א יש לו  דרך אחרת מן הריטב"א, והמאירי לומד אותה בפנים אחרים לגמרי. וכן הוא בדברי גדולי הפוסקים שהבית יוסף יאמר פשט בדברי הטור כזה, והב"ח חולק  עליו. והמציאות הוא שאין גדול אחד שיש לו דרך הלימוד כמו חבירו, וכעין שאמרו ז"ל כל צדיק וצדיק יש לו שביל בפני עצמו.

כן הוא בלימוד ליקוטי מוהר"ן, אינו שייך לומר להאדם האיך שילמוד, ובאיזה דרך יקנה הספר, כל אחד צריך ללמוד אותה, ולקנות דיבורי התורה של הצדיק באיזה אופן ששייך  לפי מצבו ולפי מהותו.

ועל האדם לחשוב מהו אצלו לימוד בעיון גמרא ושו"ע, ומהו אצלו לימוד בפשוט גמרא ושו"ע, ועל אותו הדרך עליו ללמוד שאר ספרי רבינו.

ובנוגע להשאלה הפירוש האמיתי לדברי רבינו בליקוטי מוהר"ן, אין על זה תשובה, כי שבעים פנים  לתורה, וכמו שבעצם פסוקי תורה אי אפשר לומר שזהו הפשט הנכון האמיתי, כיון שיש  שבעים פנים לתורה, ומובא מהאר"י הק'  שהתורה הק' יש לה בכל יום ובכל זמן פשט אחר, כן הוא בדברי רבינו שמתפרש  בכל יום ובכל זמן בגוונים שונים, ואין יום דומה לחבירו.

וכן כתב הרה"ק רבי  נחמן מטשעהרין בהקדמת ספרו "פרפראות לחכמה" שמפני זה לא עשו תלמידי רבינו ז"ל פי' על הספר ליקוטי מוהר"ן כיון שאי אפשר  לומר עליו פירוש עיי"ש
אליעד כהן
מנהל הפורום

לגבי הפירוש האמת של הליקוטי מוהרן ושל התורה. בוודאי שיש פירוש אמת. והוא כאשר ידעתיו והייתיו, שאז דעתך ודעת הצדיק ודעת הבורא הם אחד ממש. שאז ורק אז אתה זוכה לסם החיים. ועד אז הוא בהיכלי התמורות ואוכל מסם המוות.
 
והסיבה שאין פירוש לליקוטי מוהרן, זה 1 - משום שאף אחד לא הבין אותו עד כה.
 
ו2 - כי שורש הדעת של רבי נחמן מברסלב, הוא השגת מה, שאין שם דיבור כלל. והליקוטי מוהרן הוא רק הקדמות בלבד וכולי.
 הגב עמוד  1 2 >


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 29_03_2024 השעה 00:42:45