ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

מיהו הצדיק האמת של הדור הזה?


 הגב
מחבר
מחפש אמת
חדש

נושא: מיהו הצדיק האמת של הדור הזה?
כידוע מדבר רבי נחמן רבות על הצדיק האמת, ועל זה שצריך להתקרב לצדיק האמת וכולי.
 
והשאלה היא, מיהו ואיזה הוא הצדיק האמת של הדור הזה ?
 
ובנוסף, האם רבי נחמן עצמו היה פטור מלהתקרב לצדיק האמת, בהנחה שהוא הצדיק האמת ?
 
תודה
אליעד כהן
מנהל הפורום

תשובה:
 
הצדיק האמת הוא אחד. והוא אותו צדיק אמת בכל הדורות. ואליו התקרב גם רבי נחמן מברסלב עצמו.
 
הצדיק הזה הוא השי"ת עצמו, שהוא ורק הוא נקרא צדיקו של עולם, ורק הוא הצדיק האמת של כל דור ודור.
 
כמובא כאן: http://breslev.eip.co.il/?key=171 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כט - הַאי גַּבְרָא דְּאָזֵל בָּעֵי אִתְּתָא וְלָא קָיָהֲבִי לֵהּ
 
וַאֲפִילּוּ מַלְאָכִים
כְּשֶׁרוֹצִים לַעֲשׂוֹת דִּבּוּר שֶׁיִּהְיֶה נִשְׁמָע וְנִתְקַבֵּל אֶצְלָם
בִּבְחִינַת: 'עשֵׂי דְבָרוֹ לִשְׁמעַ בְּקוֹל דְבָרוֹ'
אֲזַי הֵם מְשַׁבְּחִין וּמְפָאֲרִין אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ תְּחִלָּה
שֶׁהוּא צַדִּיקוֹ שֶׁל עוֹלָם

בְּחִינַת: "צַדִּיק ה' בְּכָל דְּרָכָיו"
וְעַל יְדֵי זֶה נַעֲשֶׂה הַדִּבּוּר, בִּבְחִינַת: 'לִשְׁמעַ' וְכוּ'
וזה: "בָּרְכוּ ה' מַלְאָכָיו"
הַיְנוּ הַשֶּׁבַח שֶׁמְּשַׁבְּחִין תְּחִלָּה אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ
שֶׁהוּא צַדִּיקוֹ שֶׁל עוֹלָם
וְאַחַר כָּךְ עַל יְדֵי זֶה: 'עוֹשֶׂה דְבָרוֹ לִשְׁמעַ בְּקוֹל דְּבָרוֹ'
שֶׁעוֹשִׂין הַדִּבּוּר שֶׁהוּא נִשְׁמָע וְנִתְקַבֵּל
****
 
אלא מאי ?
 
שלומר לבני אדם להתקרב להשי"ת זה חסר משמעות עבורם, כי אין להם מושג מה זה אומר.
 
ואז הצמצום של להתקרב לצדיק האמת, הוא להתקרב אל מי שאתה חושב שהוא מקרב אותך להשי"ת.
 
ובמקרה שלנו זה רבי נחמן מברסלב , שהוא הצדיק האמת היחיד של הדור הזה.
 
ולמרות שגופו איננו איתנו, הרי שתורותיו ודבריו עדיין עימנו וכולי.
 
****
 
ובעניין הזה חשוב לזכור משהו מאוד בסיסי, והוא כי כל דברי רבי נחמן מברסלב , הם רק "פסולת" ו"הקדמות" וצמצומים שונים של השגת הקב"ה.
 
כי כל דברי רבי נחמן מברסלב , הם רק עצות איך להתקרב להשי"ת. אך העצות עצמן הן אינן התכלית. ורבי נחמן עצמו גם הוא אינו התכלית, כי הוא רק צמצום ולבוש וכולי.
 
והתכלית היא להכיר את השי"ת, "בגין דישתמודעין ליה". והשכר לעתיד לבוא יהיה שיכירו את השי"ת על ידי הדעת, שהוא השכל הנקנה, שידעו את התשובות לכל השאלות של החלל הפנוי וכולי.
 
והתכלית היחידה היא להשיג שלמות. וכל הדברים חסרים מלבד השי"ת. ולא משנה כמה תורה ילמד האדם וכמה יתפלל וכמה מצוות יעשה ומה בדיוק יעשה, כל זמן שהאדם לא נכלל בא"ס לגמרי, הרי שהוא רחוק מהשי"ת ומהשלמות ומהטוב הנצחי וכולי.
 
והדרך היחידה להכלל בהשי"ת היא על ידי הדעת בלבד. דהיינו על ידי ידיעת ה 5 דברים שבהם נבדל מדעו של השי"ת ממדעו של האדם. וכל זמן שהאדם לא יודע את הדברים האלו, לא משנה אם הוא יהיה בהיכל של המשיח, או ישב צמו להשי"ת או יהיה בגן עדן שמחלק ראשונה, הרי שנשמתו של האדם הזה סובלת סבל רב ואינה זוכה להתענג על ה'.
 
כי להשי"ת מתקרבים רק על ידי הידיעה, על ידי הדעת. ועל ידי הדעת נכלל האדם בהשי"ת וכולי.
 
ומשה רבנו שנתן תורה, הוא נתן לבנ"י "תריג עטין" היינו תריג עצות איך להתקרב להשי"ת. וכל זה דווקא לפי ההשגה של משה רבנו את השי"ת. אך עבודת ה ממש של הצדיק, היא מעל כל המצוות. כי גם השי"ת שומר את כל המצוות. והצדיק שומר את המצוות כמו שהשי"ת שומר את המצוות. וזה כמובן עניין אחר לגמרי.
 
****
 
וחשוב גם לחדד, כי כל דברי רבי נחמן מברסלב הם סוד. והם רק משל ונמשל. וגם אם להתקרב לצדיק האמת היינו להתקרב אל רבי נחמן מברסלב , התקרבות אמיתית לצדיק האמת, היינו שהאדם עצמו יהיה הצדיק האמת. ולא שום טריק אחר.
 
ורבי נחמן מברסלב הבטיח בפירוש שמי שיציית אותו יהיה כמוהו ממש. והעיקר שיהיה עם אמת. והנה אף אחד לא נהיה כמו רבי נחמן מברסלב. וממילא ניתן להבין שאף אחד לא באמת מציית את רבי נחמן מברסלב ולא באמת מקורב לרבי נחמן מברסלב .
 
כי באמת, מכל עצה של רבי נחמן מברסלב אפשר להיות צדיק גמור ולהכלל בא"ס, אפילו רק מעצה אחת של רבי נחמן מברסלב. ולמרות שכולם כאילו מקיימים את העצות של רבי נחמן מברסלב , עדיין אף אחד לא זכה וכולי.
 
וכל העצות של רבי נחמן מברסלב , גם בהן יש לבוש גשמי ופנימיות רוחנית. וכמו שיש תורתו ותורת ה ממש לגבי התורה של משה רבנו , כך יש גם תורתו ותורת ה ממש לגבי התורות של רבי נחמן מברסלב. ורק מי שנכלל בא"ס לגמרי ומקבל את הדעת של השי"ת, רק הוא מבין ממילא את פנימיות כוונתו של רבי נחמן מברסלב.
 
וכל זמן שאדם לא זוכה להכלל בא"ס לגמרי, עליו לדעת כי הוא רחוק לגמרי מהשי"ת וכי עדיין אין לו הוויה כלל ונוח לו שלא נברא משנברא.
 
ועד שאדם לא זוכה להגיע לנ"ל, הוא לחלוטין אינו ראוי להנהיג אף אחד. כי אפילו את עצמו הוא לא תיקן בשלמות, כל שכן שהוא אינו יכול לתקן אחרים. וכל זמן שאדם לא תיקן את חטא אדם הראשון בשלמות, הרי שדעתו עדיין פגומה ומעורבת טוב ורע של עץ הדעת, וממילא הוא רחוק מדעת קדושה של השי"ת.
 
ובקיצור: התכלית היא להתקרב להשי"ת ישירות. אך מחמת שאף אחד לא מבין מה זה אומר, לכן יש את העצות של רבי נחמן מברסלב , שהוא הצדיק האמת בלבד, והוא זכה להכנס לארץ ישראל וזכה בחייו להתגלות התורה של ארץ ישראל, שהיא התורה של האין סוף עצמו, תורת ה ממש.
 
כך שעבור מי שאין לו מושג מה זה השי"ת, עבורו יש את העצות של רבי נחמן מברסלב בלבד.
 
ורבי נחמן הבטיח בפירוש, שמי שיציית אפילו עצה אחת שלו בשלמות, יזכה להיות כמוהו ממש, שזאת התכלית כמובן, דהיינו להכלל בא"ס לגמרי וכולי.
 
אך השורש של הצדיק האמת, הוא כמובן השי"ת עצמו ואין עוד מלבדו.
 
ודע, כי בכל מקום שרבי נחמן מברסלב מדבר על הצדיק, הוא תמיד מרמז בכך על השי"ת. כי כל מה שנכון לגבי הצדיק אל מול תלמידיו וכיו"ב, נכון גם לגבי הצדיק עצמו ביחס להשי"ת וכולי.
 
****
 
וכעין זה ראה כאן: http://breslev.eip.co.il/?key=2318 - שיחות הר"ן - אות קעז - גדולות נוראות השגתו
 
חִזֵּק אֶת אֶחָד לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה
וְאָמַר שֶׁרָאוּי לוֹ לִשְׂמחַ בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ
וְאַף עַל פִּי שֶׁאֵין אַתֶּם יוֹדְעִים מִגְּדֻלַּת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ
רָאוּי לָכֶם לִסְמךְ עָלַי
כִּי אֲנִי יוֹדֵעַ מִגְּדֻלָּתוֹ יִתְבָּרַךְ
וְהִזְכִּיר אָז הַפָּסוּק: "כִּי אֲנִי יָדַעְתִּי כִּי גָּדוֹל ה'" וְכוּ'
גַּם רָאוּי לָכֶם לִשְׂמחַ בִּי
מַה שֶּׁזְּכִיתֶם שֶׁיִּהְיֶה לָכֶם רַבִּי כָּזֶה
כי אם אין האדם מסוגל לשמוח בהשי"ת עצמו, מחמת שהוא לא מכיר את השי"ת עצמו, אז שישמח בכך שהוא מקורב לרבי נחמן מברסלב...
 
*******
 
ויש בזה עוד להאריך.
 
ואם יש שאלות, אשמח לספק תשובות.
כמובא כאן: http://breslev.eip.co.il/?key=171 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כט - האי גברא דאזל בעי אתתא ולא קיהבי לה
ואפילו מלאכים
כשרוצים לעשות דבור שיהיה נשמע ונתקבל אצלם
בבחינת: 'עשי דברו לשמע בקול דברו'
אזי הם משבחין ומפארין את השם יתברך תחלה
שהוא צדיקו של עולם

בחינת: "צדיק ה' בכל דרכיו"
ועל ידי זה נעשה הדבור, בבחינת: 'לשמע' וכו'
וזה: "ברכו ה' מלאכיו"
הינו השבח שמשבחין תחלה את השם יתברך
שהוא צדיקו של עולם
ואחר כך על ידי זה: 'עושה דברו לשמע בקול דברו'
שעושין הדבור שהוא נשמע ונתקבל
חזק את אחד להיות בשמחה
ואמר שראוי לו לשמח בהשם יתברך
ואף על פי שאין אתם יודעים מגדלת השם יתברך
ראוי לכם לסמך עלי
כי אני יודע מגדלתו יתברך
והזכיר אז הפסוק: "כי אני ידעתי כי גדול ה'" וכו'
גם ראוי לכם לשמח בי
מה שזכיתם שיהיה לכם רבי כזה
אורח
אורח

"ובמקרה שלנו זה רבי נחמן מברסלב , שהוא הצדיק האמת היחיד של הדור הזה"
 
חשבון נפש מהר. דגש על היחיד.
אליעד כהן
מנהל הפורום

נשלח במקור על ידי אורח

"ובמקרה שלנו זה רבי נחמן מברסלב , שהוא הצדיק האמת היחיד של הדור הזה"
 
חשבון נפש מהר. דגש על היחיד.
 
קבל את התנצלותי הכנה.
 
לא רק רבי נחמן, אלא גם כל מי שהגיע לדרגת רבי נחמן עצמו, דהיינו כל מי שתיקן את חטא אדם הראשון בשלמות, הגיע לדרגת המשיח ממש, נכלל באין סוף לגמרי, יודע את התשובות לשאלות הבאות מהחלל הפנוי, שולט במלאכי השרת, משיג את התכלית בכל דבר, שיש לו את הענווה של משה רבנו , שהוא יודע את התורה דעתיקא סתימאה, שאין חילוק בין דעתו לדעת הבורא בשום צורה, שאין אצלו חילוק בין איש לאישה כמו רבי נחמן, שבשעת האכילה שלו הוא זוכה להארת הרצון של משה רבנו בשעת פטירתו, שביחס אליו כל האנשים הם כלום ממש, ושהוא יכול לשבח את עצמו בכל מה שרבי נחמן שיבח את עצמו ... וכולי וכולי.
 
מי שנמצא בכל אלו, גם הוא צדיק אמיתי בעיני.
 
משום שצדיק יש רק אחד. והוא השי"ת בלבד ולא אף אחד אחר.
 
ורק מי שמקיים את המצוות כמו השי"ת ממש, ורק מי שנכלל בא"ס לגמרי ... רק הוא צדיק הדור ...
חידוש
מתקדם

בחיוך...
אמרו ר"זל  "אין מלוין לו לאדם אלא תורה ומעשים טובים "..ראה הלויה . כשיוצאים מפה.
מזמור צא, בתהלים " יושב בסתר עליון בצל שדי יתלונן " ומזמור , קיט..{ לנשמה }.
1.סתר עליון הוא רבינו נחמן שאמר .אני פלא עליון בלי שום דין כלל וכלל...
ב. שדי איהו שלוש ידים.  היד הגדולה היא הדילוג נ נח נחמ נחמן. { ודגלו עלי אהבה }"
ג. היד החזקה {3 פעמים נותן חזקה }לכן ננחנחמנחמן= 354 כפול שלוש=1062=סבא { ובישראל גדול שמו }.
ד. היד הרמה { ובני ישראל יוצאים ביד רמה } נ נח נחמ נחמן=1004=אד  { ואד יעלה מן הארץ }.
 
2.מזמור קיט, אות  צ,  " צדיק אתה יהוה וישר משפטיך }  הוא צדיקו של עולם, כי כשאדם ניפטר רואה את האמת { ראיתי }.
פתח תיקון הכללי.. מכתם לדוד שמרני אל....אמרת ליהוה ,אדני אתה טוב,,תי בל עליך " שמודיע לנו מי הוא צדיקו של עולם בזה שיסכים לרדת לזה הגיהנום שלנו ולהעלות אותנו...אדני= ר"ת  אודסר דב נחמן ישראל.
ואמרו ר"זל אלמלי היו ישראל משמרים שתי שבתות מיד היו ניגאלין.
כונה שתי שבתות זה האמונה שהצדיק הולך וחוזר..כ"ש  הבאתי לכם מתנה מארץ ישראל מחלוקת....כי סבא זה רבינו
יצחק חי
מתקדם

מש”כ בפורם הזה: הצדיק הזה הוא השי"ת עצמו, שהוא ורק הוא נקרא צדיקו של עולם, ורק הוא הצדיק האמת של כל דור ודור. ומביא ראיה כמובא כאן: http://breslev.eip.co.il/?key=171 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כט - הַאי גַּבְרָא דְּאָזֵל בָּעֵי אִתְּתָא וְלָא קָיָהֲבִי לֵהּע”כ.

הדבר אינו אמת, והראיה אינו ראיה, כי בפנים התורה מדבר שהעצה לרומם הדעת על ידי שבח הצדיקים, ועל זה כ’ “ואפילו המלאכים וכו’ משבחים ומפארים את הצדיקי של עולם” שגם הם עושים כן, אבל אינו ראיה שהקב”ה הוא הצדיק המוזכר בליקו”מ.

מש”כ: והתכלית היחידה היא להשיג שלמות. וכל הדברים חסרים מלבד השי"ת. ולא משנה כמה תורה ילמד האדם וכמה יתפלל וכמה מצוות יעשה ומה בדיוק יעשה, כל זמן שהאדם לא נכלל בא"ס לגמרי, הרי שהוא רחוק מהשי"ת ומהשלמות ומהטוב הנצחי וכולי. ע”כ.

דבר זה אמת, אבל אין האדם יכול להתכלל בהקב”ה רק עלי ידי שילמד תורה ויתפלל לה’, ויעשה מצות, ולא משנה כמה שיוכלל בא”ס, כל זמן שאינו לומד ואינו מתפלל ואינו מקיים המצות הרי שאינו יוכל להיות אין סוף. כי מה אמר לך שצריכין להכלל בהא”ס, רק התורה, ורק תורת רביז”ל, והוא גם הוא אמר שאי אפשר להכלל בהא”ס רק על ידי קיום המצות. כמו שביארתו בכ”מ.

מש”כ: כי להשי"ת מתקרבים רק על ידי הידיעה, על ידי הדעת. ועל ידי הדעת נכלל האדם בהשי"ת וכולי. גם זה אמת, אבל הכותב הזה מדבר שלא כסדר, כי אי אפשר לדעת הקב”ה רק על ידי אמונה, ואי אפשר להשלים את האמונה רק על ידי מצות מעשיות. כמבואר בדברי רבינו.


הכותב נוטל קצת דברים מברסלב, ומתעלם מהעיקר, רבינו ז”ל אמר העיקר הוא העשיה לעשות בעבודת ה’, ועל ידי זה דייקא יוכל לכלול בהא”ס, ואם אתה אומר שאין צריכין לעשות העיקר הוא ההתכללות בהא”ס ולא העשיה, הרי אתה מתעלם מדברי רבינו, ואתה בוגד בדבריו.

מש”כ בפורם הזה: הצדיק הזה הוא השי"ת עצמו, שהוא ורק הוא נקרא צדיקו של עולם, ורק הוא הצדיק האמת של כל דור ודור. ומביא ראיה כמובא כאן: http://breslev.eip.co.il/?key=171 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כט - האי גברא דאזל בעי אתתא ולא קיהבי להע”כ.

אליעד כהן
מנהל הפורום

נשלח במקור על ידי אורח

"ובמקרה שלנו זה רבי נחמן מברסלב , שהוא הצדיק האמת היחיד של הדור הזה"
 
חשבון נפש מהר. דגש על היחיד.
 
גם אתה הצדיק האמת? הרבי שלך אולי? כולם רשעים גדולים, שרבי נחמן מברסלב אמר שצריך להחזיר אותם בתשובה.
 
אבל אתה צודק, הוא לא היחיד, כי גם אני קיים. אז אכן יש שניים.
 
ראה גם כאן:
 
http://www.eip.co.il/videos/?v=s_mwje6i9wk - ברסלב + רבי נחמן מברסלב - מה עם שאר היהדות, הצדיקים, התורה? (ברסלב)
אליעד כהן
מנהל הפורום

ליצק: נקוט כלל זה בידך, אני לעולם לא מביא ראיה מדברי רבי נחמן מברסלב. כי קרא אסמכתא בעלמא הוא. מה שאני אומר, הוא נכון מצד האמת וניתן לבדוק זאת. ואם רבי נחמן מברסלב אומר אחרת, אז הוא טועה ואני צודק. האמת היא לפני רבי נחמן מברסלב ואני לא מסתמך עליו, בדיוק כפי שרבי נחמן מברסלב לא הסתמך בשום אופן על תורת המשוגעים הלא היא תורת משה הנקראת תורת ה על שם המושאל וכולי.
 
לגבי המצוות, אתה עצמך נכללת בא"ס? אתה עצמך הגעת לדרגת רבי נחמן מברסלב עצמו ממש? כי כל זמן שלא, אז תפסיק לדבר בוודאות כאילו אתה יודע שמצוות עוזרות להגיע לשם. כי אני שהגעתי לשם, אומר לך שהמצוות שלך לא מועילות מאומה.
 
וכפי שאמר רבי נחמן מברסלב
http://breslev.eip.co.il/?key=31 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ב - אֱמר אֶל הַכּהֲנִים
 
וְאַף עַל פִּי שֶׁנִּרְאֶה, שֶׁעַל יְדֵי תְּפִילָּתֵנוּ וְתוֹרָתֵנוּ יִהְיֶה הַגְּאֻלָּה
אַף עַל פִּי כֵן צְרִיכִין אֲנַחְנוּ לְחַסְדּוֹ, שֶׁבְּחַסְדּוֹ יִגְאַל אוֹתָנוּ
אִי לא מִקָּרְבִינָן לִסְפִינְתָּא זֶה בְּחִינַת חֶסֶד
כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה 'הַסַּפָּנִין רֻבָּן חֲסִידִים'
אִי לא חַסְדּוֹ, טַבְעִינָן, חַס וְשָׁלוֹם, בַּגָּלוּת
וזה היה גם חטא הגאווה של משה, שחשב שבזכות המצוות והמעשים טובים שלו, יזכה להתגלות התורה ... אך הוא לא הבין שהכל זה על ידי חסד חינם של תפילה וכולי, בלי שום מצוות ושאר מחלות נפש. ולכן הוא נשאר מחוץ לארץ ישראל, עם תורה שמביישת את הכותב אותה!
 
*
 
העיקר הוא העשייה, אבל לעשות באמת ובמסירות נפש. האם אתה מכיר מישהו אחד בעולם שעושה משהו אחד באמת ובשלמות? תשובה: כולם נוכלים!
 
בניין בית המקדש, הוא בניין הדעת!
http://breslev.eip.co.il/?key=31 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ב - אמר אל הכהנים
ואף על פי שנראה, שעל ידי תפילתנו ותורתנו יהיה הגאלה
אף על פי כן צריכין אנחנו לחסדו, שבחסדו יגאל אותנו
אי לא מקרבינן לספינתא זה בחינת חסד
כמו שאמרו חכמינו, זכרונם לברכה 'הספנין רבן חסידים'
אי לא חסדו, טבעינן, חס ושלום, בגלות
 הגב


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 29_03_2024 השעה 10:10:35