ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

חקירות ופילוסופיה. מדוע להתרחק מהן?


 הגב
מחבר
אורח
אורח

נושא: חקירות ופילוסופיה. מדוע להתרחק מהן?
רציתי לשאול מדוע רבי נחמן התנגד כ"כ לספרי הפילוסופיה והחקירות. וכי זה רע לחקור כדי לדעת את האמת ?
 
כמו כן, אם לא נחקור אז כיצד נדע במה להאמין ? הרי גם אדם שמאמין במשהו, זה הכל תמיד תוצאה של חקירה.
 
ז"א אף אחד לא נולד עם אמונה. ורק החקירות של האדם מביאות אותו לאמונה.
 
אפילו ההתקרבות לרבי נחמן היא תלויה בחקירות. דהיינו האדם חוקר ומגלה כי רבי נחמן הוא האמת וכל השאר הם שקר ולכן הוא מתקרב לרבי נחמן.
 
כך שבכל מקרה חקירות הן אלו שמקדמות את האדם להתקרב גם להשי"ת.
 
הרי אברהם אבינו הכיר את בוראו באמצעות חקירות ! הוא חקר על השמש ועל הירח וכולי, וכך הוא הסיק מבחינה שכלית שיש בורא לעולם. אז האם אברהם אבינו עסק בחקירות ?
 
כמו כן אברהם אבינו ובניו החזירו באותם ימים את האנשים בתשובה, באמצעות חקירות ! כי אברהם למד וידע את כל ענייני העבודה זרה, והיו לו 400 מסכתות של עבודה זרה, ובוודאי שהוא החזיר את האנשים באותה תקופה בתשובה באמצעות חקירות.
 
ובעצם כל האמונה שורשה בחקירות. כי אם לא נחקור אז כיצד נדע במה להאמין ? מדוע בכלל להאמין ב X ולא ב Y ? רק חקירות מאפשרות לאדם לדעת את האמת.
 
אז מה הבעיה בחקירות ?
 
תודה
אליעד כהן
מנהל הפורום

תשובה:
 
כפי שהתבאר במקום אחר יש 2 סוגים של אמונה ושכל. יש אמונה ששורשה בשכל ובחקירות. ויש שכל ששורשו באמונה ללא שכל כלל.
 
רוב או כל המין האנושי, אצל כולם האמונה שלהם נובעת מהשכל שלהם. אכן בלי חקירות אף אחד לא היה מאמין בשום דבר. ורק השכל של האדם אומר לו להאמין. וזו אינה אמונה כלל אלא רק שכל שאנשים קוראים לו אמונה.
 
כי מי ששכלו חזק ולא מפחד לחפש את האמת, אדם כזה יודה על האמת שהוא לא מאמין אלא רק משתמש בשכלו, ואדם כזה ימשיך לחפש בשכלו את האמת עד שהוא ימצא אותה באמת.
 
אך מי שמפחד לחפש את האמת (משיקולים רגשיים ומפחד שמא הוא ילך לאיבוד וכולי), כאשר שואלים אותו שאלות, הוא אומר שיש לו אמונה בלי שכל. למרות שזהו שקר ברור, כי באמת כל האמונה של כל אחד, היא אמונה ששורשה בשכל.
 
וההוכחה לכך היא די פשוטה. נשאל את האדם, מדוע אתה מאמין דווקא ב X ולא ב Y ? וממילא נבין שיש שם שכל מסויים שבגללו דווקא הוא בוחר להאמין. וממילא זהו רק שכל בחיפוי של אמונה, כדי להמנע מהסתבכות שכלית וכולי.
 
לעומת זאת יש גם שכל ששורשו באמונה. היינו כי אצל מי שזוכה להשתמש בשכלו בשלמות ולהוציא את כל שכלו האנושי מכוח אל הפועל, על ידי זה שכלו האנושי מתבטל לגמרי, והוא זוכה לשכל הנקנה, שהוא כולו אמונה ללא שום שכל אנושי כלל.
 
כמובן שזהו שכל, אך לא שכל אנושי, אלא שכל על אנושי, שלכן הוא נקרא אמונה, למרות שהוא באמת כולו שכל.
 
וכאשר האדם זוכה לשכל הזה שהוא אמונה שלמה, אז כל השכל האנושי שלו שורשו באמונה. היינו שהאמונה שהיא השכל הנקנה שהוא ללא שכל אנושי כלל, הוא הבסיס של השכל האנושי של האדם.
 
כך שאצל האדם השלם שזכה להשתמש בשכל אנושי בשלמות, הוא דייקא זוכה לאמונה אמיתית, שהיא שכל אמיתי כמו של המלאכים, ואז גם מתבטלת אצלו הבחירה החופשית, ואז אח"כ הוא פועל בעולם הזה בשכל אנושי ששורשו האמונה.
 
****
 
אז מה העניין להתרחק מחקירות ?
 
על זה נשיב כי רבי נחמן עצמו עסק בספרי חקירות ועיין בהם ולמד אותם. כמו כן בליקוטי מוהרן מובא בפירוש שעל ידי אמונה אפשר לעבור גם בחלל הפנוי ללא שום פגע.
 
אלא מה ?
 
שאצל בני האדם האמונה שלהם היא בכלל שכל ולא באמת אמונה. ואם הם יעברו בחלל הפנוי הם יסתבכו לגמרי, כי באמת אין להם אמונה אמיתית כלל, אלא הם כולם שכל אנושי. וכאשר אנשים עם שכל אנושי יחקרו את השאלות של החלל הפנוי, מאחר שבאמת אין להם אמונה, ממילא הם יכולים להשאר שם וכולי.
 
כי לכאורה מחמת שבחלל הפנוי אפשר לעבור ללא שום בעיה עם אמונה, אז מדוע לא לעיין שם עם אמונה ?
 
אלא שבאמת האמונה של כל מי שלא תיקן את חטא אדם הראשון שהוא פגם הדעת, האמונה הזאת היא לא באמת אמונה, אלא שהיא רק שכל כנ"ל. ומאחר שבחלל הפנוי אין שום שכל, ממילא האדם יכול לאבד את האמונה שהוא חושב שיש לו. כי באמת האדם מחזיק את עצמו רק בשכל. ובחלל הפנוי אין שכל כלל, ואז בוודאות האדם יפול מהאמונה.
 
אך יחד עם זאת, מי שיש לו אמונה אמיתית שלמה, כמו שרבי נחמן עצמו הייתה לו, הוא יכול ללא בעיה לטייל בחלל הפנוי כרצונו ולעבור שם בשלום, ולגלות שם סודות עליונים שמלובשים דייקא שם, כי שם זה המקום הכי נמוך וכולי.
אך לשם כך צריך שתהיה אמונתו של האדם שלמה וכולי.
 
ואם יש שאלות נוספות, תשאל ותקבל תשובה ...
adi
חדש

מה יעשה מי שנתקע בחלל הפנוי עם השכל?
 
האם גורלו לאבדון נצחי?
אליעד כהן
מנהל הפורום

נשלח במקור על ידי adi

מה יעשה מי שנתקע בחלל הפנוי עם השכל?
 
האם גורלו לאבדון נצחי?
 
הפתרון הוא אך ורק אמונה ואין טריק אחר, כדלהלן:
 
http://breslev.eip.co.il/?key=335 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סד - וַיּאמֶר ה' אֶל משֶׁה בּא אֶל פַּרְעה
 
וְזֶה הַצִּמְצוּם שֶׁל הֶחָלָל הַפָּנוּי
אִי אֶפְשָׁר לְהָבִין וּלְהַשִּׂיג, כִּי אִם לֶעָתִיד לָבוֹא
כִּי צָרִיך לוֹמַר בּוֹ שְׁנֵי הֲפָכִים, יֵשׁ וָאַיִן
כִּי הֶחָלָל הַפָּנוּי הוּא עַל יְדֵי הַצִּמְצוּם
שֶׁכִּבְיָכוֹל צִמְצֵם אֱלקוּתוֹ מִשָּׁם וְאֵין שָׁם אֱלקוּת כִּבְיָכוֹל
כִּי אִם לא כֵן אֵינוֹ פָּנוּי, וְהַכּל אֵין סוֹף, וְאֵין מָקוֹם לִבְרִיאַת הָעוֹלָם כְּלָל
אֲבָל בֶּאֱמֶת לַאֲמִתּוֹ, בְּוַדַּאי אַף עַל פִּי כֵן יֵשׁ שָׁם גַּם כֵּן אֱלקוּת
כִּי בְּוַדַּאי אֵין שׁוּם דָּבָר בִּלְעֲדֵי חִיּוּתוֹ
וְעַל כֵּן אִי אֶפְשָׁר לְהַשִּׂיג כְּלָל בְּחִינַת חָלָל הַפָּנוּי, עַד לֶעָתִיד לָבוֹא.
ב. וְדַע, שֶׁיֵּשׁ שְׁנֵי מִינֵי אֶפִּיקוֹרְסִית
יֵשׁ אֶפִּיקוֹרְסִית, שֶׁבָּא מֵחָכְמוֹת חִיצוֹנִיּוֹת
וְעָלָיו נֶאֱמַר: 'וְדַע מַה שֶּׁתָּשִׁיב לְאֶפִּיקוֹרוֹס'
כִּי הָאֶפִּיקוֹרְסִית הַזּאת יֵשׁ עָלֶיהָ תְּשׁוּבָה
...
אֲבָל יֵשׁ עוֹד מִין אֶפִּיקוֹרְסִית
וְהֵם הַחָכְמוֹת שֶׁאֵינָם חָכְמוֹת
אֶלָּא מֵחֲמַת שֶׁהֵם עֲמֻקִּים וְאֵינָם מַשִּׂיגִים אוֹתָם
וּמֵחֲמַת זֶה נִרְאִים כְּחָכְמוֹת
...
כֵּן יֵשׁ כַּמָּה מְבוּכוֹת וְקֻשְׁיוֹת אֵצֶל הַמְּחַקְּרִים
שֶׁבֶּאֱמֶת אֵינָם שׁוּם חָכְמָה
וְהַקֻּשְׁיוֹת בְּטֵלִים מֵעִקָּרָא
אַך מֵחֲמַת שֶׁאֵין בְּהַשֵּׂכֶל אֱנוֹשִׁי לְיַשְּׁבָם
עַל יְדֵי זֶה נִדְמִים לְחָכְמוֹת וְקֻשְׁיוֹת
וּבֶאֱמֶת אִי אֶפְשָׁר לְיַשֵּׁב אֵלּוּ הַקֻּשְׁיוֹת
כִּי אֵלּוּ הַקֻּשְׁיוֹת שֶׁל אֶפִּיקוֹרְסִית הַזּאת, בָּאִים מֵחָלָל הַפָּנוּי
אֲשֶׁר שָׁם בְּתוֹך הֶחָלָל הַפָּנוּי אֵין שָׁם אֱלקוּת כִּבְיָכוֹל
וְעַל כֵּן אֵלּוּ הַקֻּשְׁיוֹת הַבָּאִים מִשָּׁם, מִבְּחִינַת חָלָל הַפָּנוּי
אִי אֶפְשָׁר בְּשׁוּם אפֶן לִמְצא לָהֶם תְּשׁוּבָה הַיְנוּ לִמְצא שָׁם אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַך
כִּי אִלּוּ הָיָה מוֹצֵא שָׁם גַּם כֵּן אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַך
אִם כֵּן לא הָיָה פָּנוּי, וְהָיָה הַכּל אֵין סוֹף כַּנַּ"ל
וְעַל כֵּן עַל הָאֶפִּיקוֹרְסִית הַזּאת, נֶאֱמַר: "כָּל בָּאֶיהָ לא יְשׁוּבוּן"
כִּי אֵין שׁוּם תְּשׁוּבָה עַל הָאֶפִּיקוֹרְסִית הַזּאת
מֵאַחַר שֶׁבָּא מֵחָלָל הַפָּנוּי שֶׁמִּשָּׁם צִמְצֵם אֱלקוּתוֹ כִּבְיָכוֹל
רַק יִשְׂרָאֵל עַל יְדֵי אֱמוּנָה עוֹבְרִים עַל כָּל הַחָכְמוֹת
וַאֲפִילּוּ עַל הָאֶפִּיקוֹרְסִית הַזּאת הַבָּא מֵחָלָל הַפָּנוּי
שׁוּם חֲקִירָה וְחָכְמָה, רַק בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה
כִּי הַשֵּׁם יִתְבָּרַך 'מְמַלֵּא כָּל עָלְמִין וְסוֹבֵב כָּל עָלְמִין'
נִמְצָא שֶׁהוּא כִּבְיָכוֹל בְּתוֹך כָּל הָעוֹלָמוֹת, וּסְבִיב כָּל הָעוֹלָמוֹת
וְצָרִיך לִהְיוֹת הֶפְרֵשׁ כִּבְיָכוֹל, בֵּין הַמִּלּוּי וְהַסִּיבּוּב
שֶׁאִם לָאו, אִם כֵּן הַכּל אֶחָד
...
כִּי יוֹדְעִים שֶׁבְּוַדַּאי אִי אֶפְשָׁר לִמְצא לָהֶם תְּשׁוּבָה
כִּי אִם הָיָה מוֹצֵא עֲלֵיהֶם תְּשׁוּבָה
הַיְנוּ שֶׁהָיָה מוֹצֵא בָּהֶם אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַך
אִם כֵּן לא הָיָה חָלָל הַפָּנוּי
וְלא הָיָה אֶפְשָׁר לְהִתְהַוּוֹת הַבְּרִיאָה
אֲבָל בֶּאֱמֶת לַאֲמִתּוֹ בְּוַדַּאי יֵשׁ עֲלֵיהֶם תְּשׁוּבָה
וּבְוַדַּאי יֵשׁ שָׁם אֱלקוּתוֹ יִתְבָּרַך
אֲבָל עַל יְדֵי חֲקִירוֹת נִשְׁקָעִים שָׁם
כִּי אִי אֶפְשָׁר לִמְצא שָׁם אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַך
מֵאַחַר שֶׁהוּא בְּחִינַת חָלָל הַפָּנוּי
רַק צְרִיכִין לְהַאֲמִין שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַך סוֹבֵב גַּם עָלָיו
וּבְוַדַּאי בֶּאֱמֶת גַּם שָׁם יֵשׁ אֱלקוּתוֹ יִתְבָּרַך
וְעַל כֵּן יִשְׂרָאֵל נִקְרָאִים עִבְרִיִּים
עַל שֵׁם שֶׁהֵם עוֹבְרִים בֶּאֱמוּנָתָם עַל כָּל הַחָכְמוֹת
וַאֲפִילּוּ עַל הַחָכְמוֹת שֶׁאֵינָם חָכְמוֹת
הַיְנוּ הָאֶפִּיקוֹרְסִית הַשֵּׁנִית הַבָּא מֵחָלָל הַפָּנוּי כַּנַּ"ל
...
וְעַל כֵּן בְּוַדַּאי מִזֶּה הָאֶפִּיקוֹרְסִית הַשֵּׁנִית
בְּוַדַּאי צָרִיך לִזָּהֵר יוֹתֵר וְיוֹתֵר, לִבְרחַ וּלְהִמָּלֵט מִשָּׁם, לִבְלִי לְעַיֵּן וּלְהַבִּיט בְּדִבְרֵיהֶם כְּלָל
כִּי חַס וְשָׁלוֹם, בְּוַדַּאי יִשְׁקַע שָׁם, כִּי עָלָיו נֶאֱמַר: "כָּל בָּאֶיהָ לא יְשׁוּבוּן" וְכוּ' כַּנַּ"ל
...
אֲבָל בְּהֶחָלָל הַפָּנוּי שֶׁהוּא מַקִּיף כָּל הָעוֹלָמוֹת כַּנַּ"ל
וְהוּא פָּנוּי מִכּל כִּבְיָכוֹל כַּנַּ"ל
אֵין שָׁם שׁוּם דִּבּוּר, וַאֲפִילּוּ שֵׂכֶל בְּלא אוֹתִיּוֹת כַּנַּ"ל
וְעַל כֵּן הַמְּבוּכוֹת הַבָּאִים מִשָּׁם, הֵם בִּבְחִינַת שְׁתִיקָה
...
שֶׁאַתָּה צָרִיך לִשְׁתּק, וְלִבְלִי לִשְׁאל תְּשׁוּבָה וְתֵרוּץ עַל קֻשְׁיָא זוֹ
כִּי כָּך עָלָה בְּמַחֲשָׁבָה, שֶׁהוּא לְמַעְלָה מִן הַדִּבּוּר
עַל כֵּן אַתָּה צָרִיך לִשְׁתּק עַל שְׁאֵלָה זוֹ
כִּי הוּא בִּבְחִינוֹת עָלָה בְּמַחֲשָׁבָה
שֶׁאֵין שָׁם דִּבּוּר לְיַשֵּׁב אוֹתָהּ
וּכְמוֹ כֵן אֵלּוּ הַקֻּשְׁיוֹת וְהַמְּבוּכוֹת שֶׁבָּאִים מֵחָלָל הַפָּנוּי
שֶׁאֵין שָׁם דִּבּוּר וְלא שֵׂכֶל כַּנַּ"ל
עַל כֵּן הֵם בִּבְחִינַת שְׁתִיקָה
וְצָרִיך רַק לְהַאֲמִין וְלִשְׁתּק שָׁם

וְעַל כֵּן אָסוּר לִכְנס וּלְעַיֵּן בְּדִבְרֵי הָאֶפִּיקוֹרְסִית וְהַמְּבוּכוֹת אֵלּוּ
כִּי אִם צַדִּיק שֶׁהוּא בְּחִינַת משֶׁה
כִּי משֶׁה הוּא בְּחִינַת שְׁתִיקָה, בִּבְחִינוֹת שֶׁנִּקְרָא: "כְּבַד פֶּה"
בְּחִינַת שְׁתִיקָה, שֶׁהוּא לְמַעְלָה מִן הַדִּבּוּר
וְעַל כֵּן הַצַּדִּיק שֶׁהוּא בְּחִינוֹת משֶׁה, בְּחִינוֹת שְׁתִיקָה
יָכוֹל לְעַיֵּן בְּדִבְרֵי הַמְּבוּכוֹת אֵלּוּ, שֶׁהֵם בְּחִינוֹת שְׁתִיקָה כַּנַּ"ל
וְצָרִיך דַּוְקָא לְעַיֵּן, כְּדֵי לְהַעֲלוֹת הַנְּשָׁמוֹת שֶׁנָּפְלוּ לְשָׁם כַּנַּ"ל

 
וכל העניין הזה, ראה כאן http://breslev.eip.co.il/?key=335 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סד - וַיּאמֶר ה' אֶל משֶׁה בּא אֶל פַּרְעה
וגם כאן http://breslev.eip.co.il/?key=321 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה מט - לַשֶּׁמֶשׁ שָׂם אהֶל בָּהֶם וְהוּא כְּחָתָן יצֵא מֵחֻפָּתוֹ וְכוּ'
וגם כאן http://breslev.eip.co.il/?key=569 - חיי מוהר"ן - תז - להתרחק מחקירות ולהתחזק באמונה
http://breslev.eip.co.il/?key=335 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סד - ויאמר ה' אל משה בא אל פרעה
וזה הצמצום של החלל הפנוי
אי אפשר להבין ולהשיג, כי אם לעתיד לבוא
כי צריך לומר בו שני הפכים, יש ואין
כי החלל הפנוי הוא על ידי הצמצום
שכביכול צמצם אלקותו משם ואין שם אלקות כביכול
כי אם לא כן אינו פנוי, והכל אין סוף, ואין מקום לבריאת העולם כלל
אבל באמת לאמתו, בודאי אף על פי כן יש שם גם כן אלקות
כי בודאי אין שום דבר בלעדי חיותו
ועל כן אי אפשר להשיג כלל בחינת חלל הפנוי, עד לעתיד לבוא.
ב. ודע, שיש שני מיני אפיקורסית
יש אפיקורסית, שבא מחכמות חיצוניות
ועליו נאמר: 'ודע מה שתשיב לאפיקורוס'
כי האפיקורסית הזאת יש עליה תשובה
...
אבל יש עוד מין אפיקורסית
והם החכמות שאינם חכמות
אלא מחמת שהם עמקים ואינם משיגים אותם
ומחמת זה נראים כחכמות
...
כן יש כמה מבוכות וקשיות אצל המחקרים
שבאמת אינם שום חכמה
והקשיות בטלים מעקרא
אך מחמת שאין בהשכל אנושי לישבם
על ידי זה נדמים לחכמות וקשיות
ובאמת אי אפשר לישב אלו הקשיות
כי אלו הקשיות של אפיקורסית הזאת, באים מחלל הפנוי
אשר שם בתוך החלל הפנוי אין שם אלקות כביכול
ועל כן אלו הקשיות הבאים משם, מבחינת חלל הפנוי
אי אפשר בשום אפן למצא להם תשובה הינו למצא שם את השם יתברך
כי אלו היה מוצא שם גם כן את השם יתברך
אם כן לא היה פנוי, והיה הכל אין סוף כנ"ל
ועל כן על האפיקורסית הזאת, נאמר: "כל באיה לא ישובון"
כי אין שום תשובה על האפיקורסית הזאת
מאחר שבא מחלל הפנוי שמשם צמצם אלקותו כביכול
רק ישראל על ידי אמונה עוברים על כל החכמות
ואפילו על האפיקורסית הזאת הבא מחלל הפנוי
שום חקירה וחכמה, רק באמונה שלמה
כי השם יתברך 'ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין'
נמצא שהוא כביכול בתוך כל העולמות, וסביב כל העולמות
וצריך להיות הפרש כביכול, בין המלוי והסיבוב
שאם לאו, אם כן הכל אחד
...
כי יודעים שבודאי אי אפשר למצא להם תשובה
כי אם היה מוצא עליהם תשובה
הינו שהיה מוצא בהם את השם יתברך
אם כן לא היה חלל הפנוי
ולא היה אפשר להתהוות הבריאה
אבל באמת לאמתו בודאי יש עליהם תשובה
ובודאי יש שם אלקותו יתברך
אבל על ידי חקירות נשקעים שם
כי אי אפשר למצא שם את השם יתברך
מאחר שהוא בחינת חלל הפנוי
רק צריכין להאמין שהשם יתברך סובב גם עליו
ובודאי באמת גם שם יש אלקותו יתברך
ועל כן ישראל נקראים עבריים
על שם שהם עוברים באמונתם על כל החכמות
ואפילו על החכמות שאינם חכמות
הינו האפיקורסית השנית הבא מחלל הפנוי כנ"ל
...
ועל כן בודאי מזה האפיקורסית השנית
בודאי צריך לזהר יותר ויותר, לברח ולהמלט משם, לבלי לעין ולהביט בדבריהם כלל
כי חס ושלום, בודאי ישקע שם, כי עליו נאמר: "כל באיה לא ישובון" וכו' כנ"ל
...
אבל בהחלל הפנוי שהוא מקיף כל העולמות כנ"ל
והוא פנוי מכל כביכול כנ"ל
אין שם שום דבור, ואפילו שכל בלא אותיות כנ"ל
ועל כן המבוכות הבאים משם, הם בבחינת שתיקה
...
שאתה צריך לשתק, ולבלי לשאל תשובה ותרוץ על קשיא זו
כי כך עלה במחשבה, שהוא למעלה מן הדבור
על כן אתה צריך לשתק על שאלה זו
כי הוא בבחינות עלה במחשבה
שאין שם דבור לישב אותה
וכמו כן אלו הקשיות והמבוכות שבאים מחלל הפנוי
שאין שם דבור ולא שכל כנ"ל
על כן הם בבחינת שתיקה
וצריך רק להאמין ולשתק שם

ועל כן אסור לכנס ולעין בדברי האפיקורסית והמבוכות אלו
כי אם צדיק שהוא בחינת משה
כי משה הוא בחינת שתיקה, בבחינות שנקרא: "כבד פה"
בחינת שתיקה, שהוא למעלה מן הדבור
ועל כן הצדיק שהוא בחינות משה, בחינות שתיקה
יכול לעין בדברי המבוכות אלו, שהם בחינות שתיקה כנ"ל
וצריך דוקא לעין, כדי להעלות הנשמות שנפלו לשם כנ"ל
וכל העניין הזה, ראה כאן http://breslev.eip.co.il/?key=335 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סד - ויאמר ה' אל משה בא אל פרעה
וגם כאן http://breslev.eip.co.il/?key=321 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה מט - לשמש שם אהל בהם והוא כחתן יצא מחפתו וכו'
אליעד כהן
מנהל הפורום

תוספת לנ"ל: קיימת עוד דרך אחת ויחידה לצאת מהמבוכות של החלל הפנוי, והיא על ידי שתיקה.

ראה כאן http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=119 את כל העניין באורך.
 
תודה
אליעד כהן
מנהל הפורום

בעניין לימוד פילוסופיה, מצו"ב מאמר http://www.eip.co.il/?key=241 - פילוסופיה. אהבת החוכמה. איך ללמוד פילוסופיה בגישה נכונה ?

הרעיון הוא שצריך לדעת לעשות חילוק בין שאלות שבאות מהחלל הפנוי לבין כל השאר. כמו כן מרומז כאן העניין שעל ידי המדמה דייקא אפשר להשיג את השכל הנקנה שהוא השכל שמעל השכל.
 
***
 

לוגיקה. פילוסופיה. אהבת החוכמה. בעיית האינדוקציה. אינדוקציה. דדוקציה.

איך ללמוד פילוסופיה בגישה נכונה ?

פילוסופיה. פילו = אהבת, סופיה = חכמה. פילוסופיה = אהבת החכמה.

בעולם כולו ובמציאות כולה שורר הגיון מוחלט ומדהים. כל העולם כולו עובד בצורה מדהימה ומדויקת להפליא. החל מהרמה של החלקיק הקטן ביותר ועד הרמה של מרחב המקום ומימד הזמן עצמם והמציאות כולה שבתוכה נמצא הכל. הכל עובד בצורה מדויקת ובשכל מדויק.

פילוסופיה מאפשרת לאדם לחקור את טיבעה האמיתי של המציאות.

הן המציאות שסביבו והן הן המציאות שבתוכו.

לחקור את המציאות שבתוכך = לחקור את מהותה האמיתי של התודעה שלך. לחקור את מהות המחשבות / רצונות / רגשות וכולי.

לחקור נושא = לדעת הכל על אותו הנושא.

תכליתה של הפילוסופיה היא לגלות לאדם את האמת על המציאות.

תכליתה של הפילוסופיה היא להביא את האדם אל הטוב האמיתי שנובע מהבנה אמיתית ומלאה של המציאות.

בנוסף, כאשר האדם לומד פילוסופיה מתוך רצון אמיתי להגיע אל האמת, עליו לזכור כי עליו לחקור גם את הפילוסופיה עצמה.

היינו, הפילוסופיה עצמה מושתת על חוקי הלוגיקה. וחוקי הלוגיקה עצמם מבוססים על ?

חוקי הלוגיקה מבוססים על יכולת התפיסה השכלית האנושית. מגבלות התפיסה האנושית מיוצגים על ידי השכל האנושי.

חוקי הלוגיקה אינם מייצגים את יכולת הדמיון של האדם. יכולת הדמיון של האדם אינה באה לידי ביטוי במערכת החוקים הלוגיים.

לוגיקה = שכל. לוגיקה >< דמיון.

ההבנה המרכזית שצריכה להיות לגבי חוקי הלוגיקה היא, כי גם חוקי הלוגיקה עצמם הם הנחת יסוד שאינה וודאית.

מאחר שהשכל של האדם הוא רק חלק מהמציאות ואינו המציאות עצמה, ממילא ניתן להבין כי מגבלת השכל האנושי אינה משקפת בהכרח את מהותה האמיתי של המציאות.

המציאות עצמה היא אין סופית. השכל של האדם אינו מסוגל לתפוס בתוכו אין סוף. כל מה שנכנס לתוך המחשבה הרי שיש לו סוף.

מסקנה: השכל כחלק בתוך המציאות אינו מסוגל לתפוס את מהותה האמיתי של המציאות "מבחוץ".

לעומת זאת, הדמיון של האדם מסוגל לדמיין אין סוף. אומנם לא בשלמות, אך ברמה של דמיון.

בכל מקרה על האדם לזכור כאשר הוא לומד פילוסופיה ומנסה לדעת את האמת האמיתית על המציאות, כי חוקי הלוגיקה עצמם הם צמצום מחשבתי של המציאות.

מציאות = אין סוף.

שכל = מחשבה = סוף = הגיון = לוגיקה.

כאשר האדם לומד פילוסופיה, עליו לחפש לא רק את האמת הלוגית, אלא את האמת האמיתית הכללית על המציאות כולה.

זכור, המציאות היא אין סופית והשכל הוא סופי ואינו מסוגל לתפוס את המציאות האין סופית.

השכל אינו מסוגל אך הדמיון כן.

גם חוקי הלוגיקה עצמם הם רק חלק מתוך המציאות ומתוך השכל הכולל שמנהל גם אותם.

ז"א חוקי הלוגיקה האנושית עצמם הם חלק מלוגיקה גדולה יותר של המציאות.

הלוגיקה של המציאות היא לוגיקה אין סופית אמיתית שאין בה שום מגבלות כלשהן.

הלוגיקה האנושית משקפת רק חלק וצמצום של הלוגיקה האמיתית של המציאות האין סופית.

שילוב של חוקי הלוגיקה + הדמיון = תמונה קרובה לאמת המלאה של המציאות.

ראה גם: * מדע. פיזיקה. איך להתייחס בצורה נכונה ?.

 הגב


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 29_03_2024 השעה 11:36:03