ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

בחירה חופשית. יש או אין?


 הגב
מחבר
מחפש אמת
חדש

נושא: בחירה חופשית. יש או אין?
שמועה שמעתי כי רבי נחמן מברסלב אמר כי אין לאדם בחירה חופשית.
 
האם נכון הוא הדבר ? מה המקור של השמועה הזאת ? ומהי דעתו של רבי נחמן מברסלב לגבי בחירה חופשית ?
 
תודה.
אליעד כהן
מנהל הפורום

תשובה:
 
העניין הזה של הבחירה החופשית הוא די מורכב. וכאן לא נשיב עליו לשורשו האמיתי והראשון. כי כדי להבין את עניין הבחירה החופשית בשלמות, לשם כך צריך להגיע לשכל על אנושי ששם כבר אין בחירה וכולי.
 
יחד עם זאת, נביא כאן מספר ציטוטים של רבי נחמן מברסלב בעניין הזה של בחירה חופשית.
וכמובן שעל הקורא להעמיק את דעתו בכל אחד מהציטוטים האלו, ולנסות להבין את פנימיות הכוונה וכולי ...
 
כאן http://breslev.eip.co.il/?key=554 - חיי מוהר"ן - א - שיחות השיכים להתורות
 
מבואר כי רבי נחמן התפאר בכך שהוא זכה לכבוש את הבחירה שלו בשלמות.
 
וממילא ניתן להבין כי רק הוא זכה לבחירה חופשית מלאה באמת וכולי.
 
כאן http://breslev.eip.co.il/?key=231 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה נד - הַבְּחִירָה בְּיַד הָאָדָם לַעֲשׂוֹת כִּרְצוֹנוֹ
 
הַבְּחִירָה בְּיַד הָאָדָם לַעֲשׂוֹת כִּרְצוֹנוֹ
וַאֲפִילּוּ כָּל הַדְּבָרִים, הַכּל בְּיַד הָאִישׁ הַיִּשְׂרְאֵלִי לְהִתְנַהֵג הַכּל כִּרְצוֹנוֹ כִּבְחִירָתוֹ
כִּי בְּיַד יִשְׂרָאֵל יֵשׁ בְּחִירָה בְּיָדָם עַל כָּל דָּבָר שֶׁבָּעוֹלָם
כִּי אֵצֶל אֲחֵרִים יֵשׁ דְּבָרִים שֶׁהֵם מֻכְרָחִים בָּהֶם
אֲבָל אֵצֶל אִישׁ הַיִּשְׂרְאֵלִי
כָּל דָּבָר וְדָבָר שֶׁהוּא עוֹשֶׂה כְּגוֹן לִנְסֹעַ לְאֵיזֶה מָקוֹם וְכַיּוֹצֵא
יֵשׁ בּוֹ עֲבוֹדָה
וְעַל כֵּן יֵשׁ לוֹ בְּחִירָה עַל הַכּל
 
יש לשים לב כי יש לאדם בחירה לעשות כרצונו.
 
כאן http://breslev.eip.co.il/?key=460 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קצ - וַיַּגֵּד משֶׁה אֶת דִּבְרֵי הָעָם אֶל ה'
 
מובא שכל דבר שהאדם שומע אותו מהשי"ת ישירות (דהיינו וודאי לאדם שעליו לעשות כך), אין לו על זה בחירה. והוא מחוייב לעשות את רצון ה'.
 
כאן http://breslev.eip.co.il/?key=562 - חיי מוהר"ן - קפה - נסיעתו וישיבתו באומן
 
מבואר כי עיקר הבחירה הוא במה שהאדם אינו יודע כיצד לנהוג וכולי. כי מה שהאדם יודע אין לו בחירה.
 
http://breslev.eip.co.il/?key=3872 - חיי מוהר"ן - כד - שיחות השיכים להתורות
 
מבואר כי אף אחד לא באמת מבין את הבחירה ואת הידיעה באמת. כי מצד האמת זה סותר אחד את השני. והאמת היא אחת בהכרח, וממילא דבר זה אינו ניתן להבנה בשכל אנושי ...
 
כאן http://breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עַתִּיקָא טְמִיר וּסְתִים
 
מבואר כי הסיבה שיש לאדם בחירה חופשית, היא רק משום שהשכל שלו קטן ולא מבין את הסוד של הבחירה והידיעה. ולעתיד לבוא כאשר יהיה לבני האדם שכל גדול, באותו הרגע כבר לא תהיה להם בחירה חופשית כלל.
 
שֶׁהַשֵּׂכֶל הַזֶּה הוּא גָּדוֹל עַד לִמְאד
עַד שֶׁאֵין הַמּחַ יָכוֹל לְסָבְלוֹ וְאֵין נִכְנָס בַּמּחַ

אֶלָּא הוּא מַקִּיף אֶת הָראשׁ
כְּמוֹ שֶׁאָנוּ רוֹאִים כַּמָּה חָכְמוֹת עֲמֻקּוֹת
שֶׁאֵין יְכלֶת בַּמּחַ הָאֱנוֹשִׁי לְהָבִין עַל בֻּרְיוֹ
כְּמוֹ כַּמָּה וְכַמָּה מְבוּכוֹת שֶׁאָנוּ נְבוֹכִים בָּהֶם
כְּמוֹ הַיְדִיעָה וְהַבְּחִירָה
שֶׁאֵין מחַ שֶׁל אֱנוֹשִׁי
יָכוֹל לְהָבִין אֶת הַיְדִיעָה הַזּאת

וְהַשֵּׂכֶל הַזֶּה הוּא בְּחִינַת מַקִּיף
שֶׁאֵין נִכְנָס בִּפְנִימִיּוּת הַמּחַ
כִּי אִם מַקִּיף אוֹתוֹ מִבַּחוּץ
וְהַשֵּׂכֶל הַפְּנִימִי
מְקַבֵּל חִיּוּתוֹ מֵהַמַּקִּיף הַזֶּה
וְדַע, שֶׁזֶּה עִקַּר כּחַ הַבְּחִירָה
כָּל זְמַן שֶׁהַשֵּׂכֶל אֵין כָּל כָּךְ גָּדוֹל
לְהָבִין הַיְדִיעָה וְהַבְּחִירָה
אֲזַי כּחַ הַבְּחִירָה עַל מְקוֹמוֹ
כִּי יֵשׁ בְּיָדוֹ כּחַ לִבְחֹר הַחַיִּים אוֹ הִפּוּכוֹ
אֲבָל כְּשֶׁיִּכְנס הַמַּקִּיף הַזֶּה לִפְנִים
וְאָז יִתְגַּדֵּל הַשֵּׂכֶל הָאֱנוֹשִׁי
וְיִתְגַּלֶּה לָאֱנוֹשִׁי הַיְדִיעָה וְהַבְּחִירָה
אָז יִתְבַּטֵּל הַבְּחִירָה
כִּי אָז עַל יְדֵי גִדּוּלוֹ שֶׁל הַשֵּׂכֶל
יֵצֵא מִגֶּדֶר הָאֱנוֹשִׁי וְיַעֲלֶה לְגֶדֶר מַלְאָךְ
וְאָז יִתְבַּטֵּל הַבְּחִירָה
וְזֶה זֶה עִקַּר כּחַ הַבְּחִירָה
זֶה שֶׁאֵין יוֹדֵעַ הַשֵּׂכֶל שֶׁל הַיְדִיעָה וְהַבְּחִירָה

וְזֶה שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ זַ"ל, שֶׁלֶּעָתִיד צַדִּיקִים יוֹשְׁבִים וְעַטְרוֹתֵיהֶם בְּרָאשֵׁיהֶם
'עַל רָאשֵׁיהֶם' הֻצְרַךְ לוֹמַר
כִּי לֶעָתִיד יִתְבַּטֵּל הַבְּחִירָה
וזה צַדִּיקִים יוֹשְׁבִים
שֶׁהַיְשִׁיבָה הוּא מוֹרֶה עַל הֶעְדֵּר הַבְּחִירָה
כְּמוֹ: "יוֹשֵׁב בַּשָּׁמַיִם"
שֶׁהוּא מוֹרֶה עַל הֶעְדֵּר הַהִשְׁתַּנּוּת
כִּי הַתְּנוּעָה
מוֹרֶה עַל הִשְׁתַּנּוּת מֵרָצוֹן אֶל רָצוֹן
וְהַיְשִׁיבָה מוֹרֶה עַל הֶעְדֵּר הִשְׁתַּנּוּת
הַיְנוּ בִּיטּוּל הַבְּחִירָה
וְעַטְרוֹתֵיהֶם, הַיְנוּ הַמַּקִּיפִים
כְּמוֹ: "שָׁאוּל וַאֲנָשָׁיו עטְרִים אֶל דָּוִד"
בְּרָאשֵׁיהֶם
וְלא עַל רָאשֵׁיהֶם
הַיְנוּ הַמַּקִּיפִים יִכָּנְסוּ בְּתוֹךְ הַמּחִין לִפְנִים
וְאָז יִכָּנְסוּ כָּל הַשִּׂכְלִיּוֹת
שֶׁלּא הָיָה יָכוֹל לְהָבִין אוֹתָם
יִכָּנְסוּ לִפְנִים בְּתוֹךְ הַמּחִין
וְיֵדַע וְיַשִּׂיג אוֹתָם
וְאָז יֵצֵא מִגֶּדֶר אֱנוֹשִׁי
וְיַעֲלֶה לְגֶדֶר מַלְאָךְ
וְיִתְבַּטֵּל הַבְּחִירָה

 
כאן http://breslev.eip.co.il/?key=323 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה נא - כְּשֶׁאַתֶּם מַגִּיעִין לְאַבְנֵי שַׁיִשׁ טָהוֹר
 
מבואר כי צריך לכלול ולבטל את הבחירה בתוך הידיעה.
 
http://breslev.eip.co.il/?key=3838 - חיי מוהר"ן - תיג - להתרחק מחקירות ולהתחזק באמונה
 
מבואר שאי אפשר להבין את עניין הבחירה והידיעה. כי זה 2 דברים שסותרים זה את זה וכולי. ומי שמבין את זה, ממילא אין לו בחירה וכולי.
 
וכאן מובא http://breslev.eip.co.il/?key=289 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה קי - כֵּיצַד הוּא הַבְּחִירָה
 
שָׁמַעְתִּי שֶׁאִישׁ אֶחָד שָׁאַל אוֹתוֹ
כֵּיצַד הוּא הַבְּחִירָה
הֵשִׁיב לוֹ בִּפְשִׁיטוּת: שֶׁהַבְּחִירָה הִיא בְּיַד הָאָדָם בִּפְשִׁיטוּת
אִם רוֹצֶה עוֹשֶׂה וְאִם אֵינוֹ רוֹצֶה אֵינוֹ עוֹשֶׂה
וְרָשַׁמְתִּי זאת, כִּי הוּא נִצְרָך מְאד
כִּי כַּמָּה בְּנֵי אָדָם נְבוּכִים בָּזֶה מְאד
מֵחֲמַת שֶׁהֵם מֻרְגָּלִים בְּמַעֲשֵׂיהֶם וּבְדַרְכֵיהֶם מִנְּעוּרֵיהֶם מְאד
עַל כֵּן נִדְמֶה לָהֶם שֶׁאֵין לָהֶם בְּחִירָה חַס וְשָׁלוֹם
וְאֵינָם יְכוֹלִים לְשַׁנּוֹת מַעֲשֵׂיהֶם
אֲבָל בֶּאֱמֶת אֵינוֹ כֵן
כִּי בְּוַדַּאי יֵשׁ לְכָל אָדָם בְּחִירָה תָּמִיד עַל כָּל דָּבָר
וּכְמוֹ שֶׁהוּא רוֹצֶה עוֹשֶׂה וְהָבֵן הַדְּבָרִים מְאד
 
*****
 
ונסכם: עניין הבחירה והידיעה אין אפשרות להבין אותו בשכל אנושי. כי הבחירה היא ההפך של הידיעה והידיעה היא ההפך של הבחירה.
וכל מי שאומר שהוא מבין את העניין הזה בשכל האנושי, הרי שהוא אינו מבין את שורש השאלה של הבחירה והידיעה, או שהוא לא מבין את התשובה של עצמו.
כי העניין הזה של הבחירה והידיעה, הוא השתלשלות של השאלות שבאות מהחלל הפנוי, וסוד הצמצום, ששם אין תשובה בשכל אנושי.
כי אלו 2 דברים הפוכים שסותרים אחד את השני.
 
אך מצד האמת באמת, מאחר שהאמת היא בוודאי אחת, ואין הרבה אמת, אז בוודאי שיש תשובה לשאלה הזאת של הבחירה והידיעה. אך לשם כך על האדם לזכות לשכל הנקנה, שבו מגלים את התשובה לשאלה הנ"ל.
אבל, ברגע שמגלים את התשובה לשאלה הנ"ל, באותו הרגע מתבטלת הבחירה החופשית.
 
כי האדם מקבל שכל כ"כ גדול, שמתבטלת אצלו הבחירה החופשית וכולי ...
 
ולעתיד לבוא כאשר השכל של בני האדם יגדל, אכן תתבטל הבחירה החופשית אצל כולם וכולי ...
 
 
 
כאן http://breslev.eip.co.il/?key=231 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה נד - הבחירה ביד האדם לעשות כרצונו
הבחירה ביד האדם לעשות כרצונו
ואפילו כל הדברים, הכל ביד האיש הישראלי להתנהג הכל כרצונו כבחירתו
כי ביד ישראל יש בחירה בידם על כל דבר שבעולם
כי אצל אחרים יש דברים שהם מכרחים בהם
אבל אצל איש הישראלי
כל דבר ודבר שהוא עושה כגון לנסע לאיזה מקום וכיוצא
יש בו עבודה
ועל כן יש לו בחירה על הכל
כאן http://breslev.eip.co.il/?key=460 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קצ - ויגד משה את דברי העם אל ה'
כאן http://breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עתיקא טמיר וסתים
שהשכל הזה הוא גדול עד למאד
עד שאין המח יכול לסבלו ואין נכנס במח

אלא הוא מקיף את הראש
כמו שאנו רואים כמה חכמות עמקות
שאין יכלת במח האנושי להבין על בריו
כמו כמה וכמה מבוכות שאנו נבוכים בהם
כמו הידיעה והבחירה
שאין מח של אנושי
יכול להבין את הידיעה הזאת

והשכל הזה הוא בחינת מקיף
שאין נכנס בפנימיות המח
כי אם מקיף אותו מבחוץ
והשכל הפנימי
מקבל חיותו מהמקיף הזה
ודע, שזה עקר כח הבחירה
כל זמן שהשכל אין כל כך גדול
להבין הידיעה והבחירה
אזי כח הבחירה על מקומו
כי יש בידו כח לבחר החיים או הפוכו
אבל כשיכנס המקיף הזה לפנים
ואז יתגדל השכל האנושי
ויתגלה לאנושי הידיעה והבחירה
אז יתבטל הבחירה
כי אז על ידי גדולו של השכל
יצא מגדר האנושי ויעלה לגדר מלאך
ואז יתבטל הבחירה
וזה זה עקר כח הבחירה
זה שאין יודע השכל של הידיעה והבחירה

וזה שאמרו חכמינו ז"ל, שלעתיד צדיקים יושבים ועטרותיהם בראשיהם
'על ראשיהם' הצרך לומר
כי לעתיד יתבטל הבחירה
וזה צדיקים יושבים
שהישיבה הוא מורה על העדר הבחירה
כמו: "יושב בשמים"
שהוא מורה על העדר ההשתנות
כי התנועה
מורה על השתנות מרצון אל רצון
והישיבה מורה על העדר השתנות
הינו ביטול הבחירה
ועטרותיהם, הינו המקיפים
כמו: "שאול ואנשיו עטרים אל דוד"
בראשיהם
ולא על ראשיהם
הינו המקיפים יכנסו בתוך המחין לפנים
ואז יכנסו כל השכליות
שלא היה יכול להבין אותם
יכנסו לפנים בתוך המחין
וידע וישיג אותם
ואז יצא מגדר אנושי
ויעלה לגדר מלאך
ויתבטל הבחירה

כאן http://breslev.eip.co.il/?key=323 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה נא - כשאתם מגיעין לאבני שיש טהור
וכאן מובא http://breslev.eip.co.il/?key=289 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה קי - כיצד הוא הבחירה
שמעתי שאיש אחד שאל אותו
כיצד הוא הבחירה
השיב לו בפשיטות: שהבחירה היא ביד האדם בפשיטות
אם רוצה עושה ואם אינו רוצה אינו עושה
ורשמתי זאת, כי הוא נצרך מאד
כי כמה בני אדם נבוכים בזה מאד
מחמת שהם מרגלים במעשיהם ובדרכיהם מנעוריהם מאד
על כן נדמה להם שאין להם בחירה חס ושלום
ואינם יכולים לשנות מעשיהם
אבל באמת אינו כן
כי בודאי יש לכל אדם בחירה תמיד על כל דבר
וכמו שהוא רוצה עושה והבן הדברים מאד
adi
חדש

"יש לשים לב כי יש לאדם בחירה לעשות כרצונו."
 
לעשות כרצונו של מי? כרצונו של השי"ת שהוא סיבת הסיבות ועילת העילות..
 
תשב, תעמוד, תקפוץ - הכל טוב באותה מידה !
יעקב חיים
מתקדם

אשריך דברים המאירים את הלב והנשמה ,אשרינו שיש לנו רבי כזה 
אורח
אורח

נשאלת השאלה איך אני יכולה לדבוק באמת כשרצוני האמיתי- בתקווה שאכן אני מודעת לו, מתנגש עם כל הבנתי את רצון יי יתברך, כהוראותיו בתורה כגון אם חלילה אני לא מכבדת הורה כי רצונו סותר רצוני

או חלילה רצוני פוגע באחרים שהם בריאיו- או אפילו חלילה רצוני עלול לפגוע בי
נאמר "כשאין חילוק בין הרצון למעשה"
אבל הרצון עצמו צריך בירור השגחה והתבוננות
כי איך אדע מהו שרש הרצון- ומה תכליתו
ואיך אוכל לבחור אלא מתוך רצון שלי על כל מעלותיו וחסרונו
אליעד כהן
מנהל הפורום

נשלח במקור על ידי אורח

נשאלת השאלה איך אני יכולה לדבוק באמת כשרצוני האמיתי- בתקווה שאכן אני מודעת לו, מתנגש עם כל הבנתי את רצון יי יתברך, כהוראותיו בתורה כגון אם חלילה אני לא מכבדת הורה כי רצונו סותר רצוני

או חלילה רצוני פוגע באחרים שהם בריאיו- או אפילו חלילה רצוני עלול לפגוע בי
נאמר "כשאין חילוק בין הרצון למעשה"
אבל הרצון עצמו צריך בירור השגחה והתבוננות
כי איך אדע מהו שרש הרצון- ומה תכליתו
ואיך אוכל לבחור אלא מתוך רצון שלי על כל מעלותיו וחסרונו
 
הדרך לחפש את האמת, היא בדיוק באותה הדרך שבה את מפעילה שיקול דעת האם לעבור את הכביש או לא. בקיצור, יש לאדם אפשרות להפעיל שיקול דעת וכך להבין את האמת.
אורח
אורח

מצחיק שאתה כותב כך

זכורות לי פעמים רבות בהן עמדתי לשפת כביש ללא יכולת להחליט כיצד לחצות
וכן בנהיגה כבר היו המון פעמים בהן סובבתי סביב כיכר תנועה לא יודעת לאיזה כיוון לבחור
היו גם פעמים בהן במר ליבי בחוסר היכולת לברר רצוני
פשוט עצרתי בשולי הכיכר
בוכה או מתפללת
בסוף בוחרת משהו -לא משנה מה העיקר לזוז
אליעד כהן
מנהל הפורום

נשלח במקור על ידי אורח

מצחיק שאתה כותב כך

זכורות לי פעמים רבות בהן עמדתי לשפת כביש ללא יכולת להחליט כיצד לחצות
וכן בנהיגה כבר היו המון פעמים בהן סובבתי סביב כיכר תנועה לא יודעת לאיזה כיוון לבחור
היו גם פעמים בהן במר ליבי בחוסר היכולת לברר רצוני
פשוט עצרתי בשולי הכיכר
בוכה או מתפללת
בסוף בוחרת משהו -לא משנה מה העיקר לזוז
 
אז הנה מצאת את הדרך ...
 הגב


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 29_03_2024 השעה 16:59:23