ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

האם רבי נחמן לא טעם טעם חטא?


 הגב עמוד  1 2 >
מחבר
מחפש אמת
חדש

נושא: האם רבי נחמן לא טעם טעם חטא?
שמעתי שרבי נחמן לא טעם טעם חטא.
 
והשאלה שלי היא:
 
1 - האם זה נכון ? ומה המקור לכך ?
2 - הרי כתוב "אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא", אז כיצד מסתדר עניין זה ?
 
תודה
אליעד כהן
מנהל הפורום

לא ידוע לי על מקור כלשהו לכך שרבי נחמן אמר על עצמו שהוא לא טעם טעם חטא.
 
ואדרבה אין דבר כזה לא לטעום טעם חטא.
 
רבי נחמן כותב בפירוש: כאן:
 
http://breslev.eip.co.il/?key=515 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רמה - דַּע שֶׁיֵּשׁ חַדְרֵי תּוֹרָה
 
וְדַע שֶׁכָּל אָדָם קדֶם שֶׁמַּשִּׂיג בַּתּוֹרָה הַשָּׂגָה שֶׁל אֱמֶת
צָרִיך לֵילֵך בְּהֶכְרֵחַ דֶּרֶך אֵלּוּ הֵיכְלוֹת הַתְּמוּרוֹת
אֲבָל הַכְּלָל שֶׁאָסוּר לִטְעוֹת בְּעַצְמוֹ לִסְבּר שֶׁכְּבָר בָּא אֶל הַהַשָּׂגָה הָרָאוּי
כִּי אִם יִסְבּר כֵּן יִשָּׁאֵר שָׁם חַס וְשָׁלוֹם
אֲבָל כְּשֶׁיֵּדַע שֶׁעֲדַיִן לא הִתְחִיל לִכְנס לְחַדְרֵי תּוֹרָה הָאֲמִתִּיִּים
אֲזַי יִתְחַזֵּק בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם, וְיַרְבֶּה בִּתְפִילּוֹת, וְיַפְצִיר
עַד שֶׁיִּפָּתְחוּ לוֹ שַׁעֲרֵי הַקְּדֻשָּׁה בֶּאֱמֶת, וְאָז יִרְאֶה הַהֶפְרֵשׁ
וַאֲפִילּוּ אִם עָשָׂה עֻבְדּוֹת וְתַעֲנִיתִים וְסִגּוּפִים בִּשְׁבִיל הַשֵּׁם יִתְבָּרַך
וְאַחַר כָּך זָכָה לְחִדּוּשִׁין
אַף עַל פִּי כֵן אַל יַעֲמד עַל זֶה לִסְבּר שֶׁהֵם הַשָּׂגוֹת שֶׁל אֱמֶת הַנַּ"ל
כִּי אֲפִילּוּ לְהַדִּמְיוֹנוֹת שֶׁל הֵיכְלֵי הַתְּמוּרוֹת צָרִיך עֻבְדּוֹת וְתַעֲנִיתִים
 
וכן כיו"ב http://breslev.eip.co.il/?key=1848 - שבחי הר"ן - סדר הנסיעה שלו לארץ ישראל - אות לו
 
פַּעַם אֶחָד שָׁלַח מֶלֶךְ אֶחָד שְׁלשָׁה אֲנָשִׁים לִמְדִינָה עִם דְּבַר סֵתֶר לְמֶלֶךְ אַחֵר
וְהֵם עָבְרוּ בְּתוֹךְ הַמְּדִינוֹת שֶׁהָיוּ שָׁם חוֹלְקִים עַל הַמֶּלֶךְ
וְהָרִאשׁוֹן נָהַג עַצְמוֹ בְּחָכְמָה, וְהֶעֱלִים הָעִנְיָן לְגַמְרֵי
וְעָבַר הַמְּדִינָה וְלא הֵבִינוּ כְּלָל שֶׁיֵּשׁ לוֹ דְּבַר סֵתֶר
וְהַשֵּׁנִי עָבַר לְשָׁם, וְעָמְדוּ בְּנֵי הַמְּדִינָה עַל הַדָּבָר
וְהֵבִינוּ שֶׁיֵּשׁ לוֹ דְּבַר סֵתֶר וְתָפְסוּ אוֹתוֹ שֶׁיַּגִּיד לָהֶם
וְעָשָׂה בְּחָכְמָה אוֹ בִּגְבוּרָה וְנִמְלַט מִיָּדָם
הַשְּׁלִישִׁי עָבַר שָׁם וְעָמְדוּ עָלָיו גַּם כֵּן
וְהֵבִינוּ בּוֹ שֶׁיֵּשׁ לוֹ סוֹד, וְתָפְסוּ אוֹתוֹ
וְהָיוּ מְעַנִּים אוֹתוֹ בְּכַמָּה וְכַמָּה עִנּוּיִים הַרְבֵּה מְאד
וְכָל מַה שֶּׁעָשׂוּ לוֹ עִנּוּיִים וְיִסּוּרִים וְצָרוֹת גְּדוֹלוֹת וְהוּא לא הִגִּיד דָּבָר
וְעָמַד בַּנִּסָּיוֹן וְלא גִּלָּה הַסּוֹד
עַד אֲשֶׁר רָאוּ שֶׁאֵין מוֹעִיל לוֹ שׁוּם דָּבָר וְהִנִּיחוּהוּ
[כִּי חָשְׁבוּ מִסְּתָמָא אֵינוֹ יוֹדֵעַ כְּלָל]
וְעָבַר וּבָא לְהַמֶּלֶךְ
וְהָיוּ חוֹקְרִים לְמִי מֵהַשָּׁלשׁ הַנַּ"ל מַגִּיעַ שָׂכָר יוֹתֵר
קְצָתָם אָמְרוּ, לְהָרִאשׁוֹן מַגִּיעַ יוֹתֵר, שֶׁעָשָׂה בְּחָכְמָה לְהַעֲלִים לְגַמְרֵי
קְצָתָם אָמְרוּ, לְהַשֵּׁנִי מַגִּיעַ יוֹתֵר שֶׁכְּבָר עָמְדוּ עַל דַּעְתּוֹ וְאַף עַל פִּי כֵן נִמְלַט מֵהֶם בְּחָכְמָתוֹ וְכוּ' כַּנַּ"ל
אָמַר הַמֶּלֶךְ: לְהַשְּׁלִישִׁי מַגִּיעַ שָׂכָר יוֹתֵר מִכֻּלָּם
כִּי כְּבָר נִתְפַּס בִּמְצוּדָתָם
וּבְוַדַּאי גַּם הוּא הָיָה רוֹצֶה לְהַעֲלִים אַךְ לא עָלְתָה בְּיָדוֹ
וְנִתְפַּס בְּיָדָם וְעִנּוּ אוֹתוֹ וְיִסְּרוּ אוֹתוֹ בְּיִסּוּרִים וְעִנּוִּיים כָּאֵלּוּ
שֶׁאִם הָיָה מְגַּלֶּה סוֹד אֶחָד הָיוּ הַכּל רָצִים אַחֲרָיו
וְאַף עַל פִּי כֵן עָמַד בְּנִסָּיוֹן כָּזֶה וְלא גִּלָּה דָּבָר
עַל כֵּן מַגִּיעַ לוֹ שָׂכָר יוֹתֵר מִכּוּלָם
[וְהַנִּמְשָׁל מוּבָן קְצָת מְעַט לַמְּבִינִים]
 
והנמשל הוא על הצדיק האמת, שהוא דייקא עבר בכל ענייני ותאוות העולם הזה, ונתפס בידם, ועינו אותו וכולי, אך הוא לא עזב את האמת ואדרבה זכה למה שזכה.
 
וכיו"ב יש עוד מקומות שרבי נחמן כותב בפירוש שצריכים דייקא לעבור בענייני העולם הזה
 
ולפני כל עלייה, חייב שתהיה ירידה וכולי.
 
*********
 
דבר נוסף: אנשים חושבים שרבי נחמן נולד רבי נחמן. אך לא כן הוא הדבר.
 
רבי נחמן נולד כאדם רגיל לגמרי, עם כל התאוות וכל היצר הרע שיש בעולם כמו כל אחד אחר.
 
וגם רבי נחמן עבר את מה שעבר, כמו כל אחד אחר ממש. רק שהוא התגבר על הכל וזכה למה שזכה.
 
ומה שמייחד את רבי נחמן הוא, מ"ש http://breslev.eip.co.il/?key=164 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כב - חוֹתָם בְּתוֹךְ חוֹתָם
 
הוא מ"ש:
 
וְזֶה אִי אֶפְשָׁר אֶלָּא אִם כֵּן נִכְשַׁל בָּהֶם
כִּי לַעֲלוֹת מִדַּרְגָּא לְדַרְגָּא
צָרִיךְ יְרִידָה תְּחִלָּה
שֶׁהִיא הַמִּכְשׁוֹל

וְזֶה: בַּיּוֹם הַהוּא יְבֻקַּשׁ עֲוֹן יִשְׂרָאֵל וְאֵינֶנּוּ
כִּי לֶעָתִיד יִהְיֶה כֻּלּוֹ תְּשׁוּבָה
וְעַל יְדֵי הַתְּשׁוּבָה זְדוֹנוֹת נַעֲשִׂין זְכֻיּוֹת
וְיִהְיֶה נַעֲשֶׂה מֵעֲבֵרוֹת יִשְׂרָאֵל תּוֹרָה
וְעַל כֵּן יְבֻקְּשׁוּ אָז הָעֲוֹנוֹת
כִּי יְבַקְשׁוּ וִיחַפְּשׂוּ אָז אַחַר עֲוֹנוֹת יִשְׂרָאֵל
אֵיךְ לוֹקְחִין עוֹד אֵיזֶה עָוֹן כְּדֵי לַעֲשׂוֹת מִמֶּנּוּ תּוֹרָה
וְאֵינֶנּוּ
כִּי יִהְיוּ כָּל הָעֲוֹנוֹת נִכְלָלִין בְּאַיִן
הַיְנוּ בְּאֵין סוֹף
שֶׁשָּׁם הָעֲוֹנוֹת נִתְהַפְּכִין לִזְכֻיּוֹת עַל יְדֵי הַתְּשׁוּבָה

שֶׁזֶּהוּ בְּחִינוֹת 'יְרִידָה תַּכְלִית הָעֲלִיָּה' הַנַּ"ל
וְזֶה: "שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל וְכוּ' כִּי כָשַׁלְתָּ בַּעֲוֹנֶךָ"
הַיְנוּ עַל יְדֵי הַתְּשׁוּבָה
יִהְיֶה נַעֲשֶׂה מֵהָעֲבֵרוֹת בְּחִינַת מַכְשֵׁלָה
שֶׁהוּא הַתּוֹרָה, כַּנַּ"ל
והעניין הוא, כי רבי נחמן דייקא זכה לעשות תשובה שלמה מאהבה בשלמות שאין שלמות אחריה.
 
ועל ידי זה כל העוונות שלו התהפכו לזכויות ממש. כנ"ל.
 
***************
 
ובעניין אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא, זה אכן כפשוטו ממש ...
 
יחד עם זאת, מי שזוכה לתקן את עצמו לגמרי בשלמות, הוא כבר לא נחשב בבחינת צדיק בארץ, כי הוא כבר נחשב בן העולם הבא.
ואצלו היצר הרע הופך ליצר הטוב. והוא אכן שמור מכל דבר עבירה. כי אין לו בחירה חופשית וכולי.
http://breslev.eip.co.il/?key=515 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רמה - דע שיש חדרי תורה
ודע שכל אדם קדם שמשיג בתורה השגה של אמת
צריך לילך בהכרח דרך אלו היכלות התמורות
אבל הכלל שאסור לטעות בעצמו לסבר שכבר בא אל ההשגה הראוי
כי אם יסבר כן ישאר שם חס ושלום
אבל כשידע שעדין לא התחיל לכנס לחדרי תורה האמתיים
אזי יתחזק בעבודת השם, וירבה בתפילות, ויפציר
עד שיפתחו לו שערי הקדשה באמת, ואז יראה ההפרש
ואפילו אם עשה עבדות ותעניתים וסגופים בשביל השם יתברך
ואחר כך זכה לחדושין
אף על פי כן אל יעמד על זה לסבר שהם השגות של אמת הנ"ל
כי אפילו להדמיונות של היכלי התמורות צריך עבדות ותעניתים
פעם אחד שלח מלך אחד שלשה אנשים למדינה עם דבר סתר למלך אחר
והם עברו בתוך המדינות שהיו שם חולקים על המלך
והראשון נהג עצמו בחכמה, והעלים הענין לגמרי
ועבר המדינה ולא הבינו כלל שיש לו דבר סתר
והשני עבר לשם, ועמדו בני המדינה על הדבר
והבינו שיש לו דבר סתר ותפסו אותו שיגיד להם
ועשה בחכמה או בגבורה ונמלט מידם
השלישי עבר שם ועמדו עליו גם כן
והבינו בו שיש לו סוד, ותפסו אותו
והיו מענים אותו בכמה וכמה ענויים הרבה מאד
וכל מה שעשו לו ענויים ויסורים וצרות גדולות והוא לא הגיד דבר
ועמד בנסיון ולא גלה הסוד
עד אשר ראו שאין מועיל לו שום דבר והניחוהו
[כי חשבו מסתמא אינו יודע כלל]
ועבר ובא להמלך
והיו חוקרים למי מהשלש הנ"ל מגיע שכר יותר
קצתם אמרו, להראשון מגיע יותר, שעשה בחכמה להעלים לגמרי
קצתם אמרו, להשני מגיע יותר שכבר עמדו על דעתו ואף על פי כן נמלט מהם בחכמתו וכו' כנ"ל
אמר המלך: להשלישי מגיע שכר יותר מכלם
כי כבר נתפס במצודתם
ובודאי גם הוא היה רוצה להעלים אך לא עלתה בידו
ונתפס בידם וענו אותו ויסרו אותו ביסורים וענויים כאלו
שאם היה מגלה סוד אחד היו הכל רצים אחריו
ואף על פי כן עמד בנסיון כזה ולא גלה דבר
על כן מגיע לו שכר יותר מכולם
[והנמשל מובן קצת מעט למבינים]
ומה שמייחד את רבי נחמן הוא, מ"ש http://breslev.eip.co.il/?key=164 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כב - חותם בתוך חותם
וזה אי אפשר אלא אם כן נכשל בהם
כי לעלות מדרגא לדרגא
צריך ירידה תחלה
שהיא המכשול

וזה: ביום ההוא יבקש עון ישראל ואיננו
כי לעתיד יהיה כלו תשובה
ועל ידי התשובה זדונות נעשין זכיות
ויהיה נעשה מעברות ישראל תורה
ועל כן יבקשו אז העונות
כי יבקשו ויחפשו אז אחר עונות ישראל
איך לוקחין עוד איזה עון כדי לעשות ממנו תורה
ואיננו
כי יהיו כל העונות נכללין באין
הינו באין סוף
ששם העונות נתהפכין לזכיות על ידי התשובה

שזהו בחינות 'ירידה תכלית העליה' הנ"ל
וזה: "שובה ישראל וכו' כי כשלת בעונך"
הינו על ידי התשובה
יהיה נעשה מהעברות בחינת מכשלה
שהוא התורה, כנ"ל
נקודה טובה
מתקדם

על שאול המלך שנאמר עליו "כבן שנה במלכו" אמרו חז"ל שלא טעם טעם חטא, אך יתכן שזה רק עד שהומלך ולא אחר מכן, אף שאמרו חז"ל שמלכותו לא היה בה דופי.

על בנימין בן יעקב, עמרם אבי משה, ישי אבי דוד, וכלאב בן דוד נאמר בגמרא שמתו בעטיו של נחש, דהיינו בגלל חטא אדם הראשון ולא בגלל חטאם הם.
(אמנם קשה על ישי, שידוע שהוא פיקפק בדרשה "עמוני ולא עמונית, מואבי ולא מואבית" ולכן פרש מאשתו (שהיא מזרע ישראל והוא מזרע רות המואביה) ונשא את השפחה, אך השפחה הכניסה בסתר את אשתו של ישי (אשר שמה הוא "ניצבת בת עדיאל") ולמעשה יוצא שישי חשב שזו אשה אחרת, ולכן דוד הוא "בן תמורה". לא מצאתי תשובה לזה עדיין)
התוס' שם הקשו מהפסוק "אין צדיק בארץ אשר לא יחטא", ותירצו שמדבר ברוב בני האדם אך בודדים - יכול להיות שלא יחטאו.

כשנפטר הרמ"ק הספידו האריז"ל בפסוק "וכי יהיה באיש חטא משפט מות והומת - ותלית אותו על עץ", "וכי יהיה באיש" הזה, הרמ"ק, "חטא משפט מוות"? לא, אבל בכל זאת, אם כן למה "והומת"? - "ותלית אותו על עץ" - תתלה מיתתו בחטא עץ הדעת.

על רבינו אינני יודע אם נאמר או לא. (לא זכור לי שראיתי משהו כזה)

בין כך ובין כך - היו לו נסיונות קשים ומרים ובלבולים רבים וכו' והוא עמד בהם.
יכול להיות שה"חטאים" שהיו לו, הם דקים מן הדקים ומבחינתנו אין זה חטא כלל (כמובא בכמה מקומות)
(וזה בחינת תשובה על תשובה וכו')

דבר נוסף:
יש נשמות שלא היו בחטא אדם הראשון כי נבראו אח"כ, והן נקראות בקבלה "נשמות חדשות". רבינו העיד על רבי נתן שיש לו נשמה חדשה.
זה לא אומר שהם לא יחטאו אח"כ אבל לדעתי זה אומר שהן חצובות ממקור גבוה יותר, אם כביכול הבורא נצרך לברוא אותן לאחר מכן, אז כביכול לא מספיק הנשמות שיש בעולם
(כמו כן שמעתי שר' זושא העיד על רבי אלימלך שנשמתו נמלטה מאדם הראשון כשחטא בעץ הדעת טוב ורע)
אליעד כהן
מנהל הפורום

אתן לך מספר נקודות למחשבה, כי אין ברצוני להכנס לכך לעומק.
 
לגבי מ"ש חז"ל "שלא טעם טעם חטא". הרבה פעמים מדברים על חטא ספציפי. כמו כן יתכן שמדברים על חטא דווקא במזיד (למרות שחטא פירושו בד"כ שוגג). ודבר נוסף, לפי ההשגה של רבי נחמן מברסלב , הרבה דברים בעולם נחשבים לחטאים, גם אם הם לא מפורשים בתרי"ג.
 
לדוגמא: רבי נחמן מברסלב מבין שכל דבר שיש בו רצון ה הוא נחשב למצווה. משמע שכל דבר שאין בו רצון ה הוא נחשב לעברה.
כי מצד האמת, גם מחשבות זרות, גם תאוות וכולי, גם אלו נחשבים לעברות.
 
וכפי שרבי נחמן מברסלב עצמו מביא, שחטאים היינו חסרונות, היינו החסרונות שיש לשכינה וכולי.
 
דבר נוסף לגבי מוות בעטיו של נחש. וכאן אולי גם נבין את ה"לא טעם טעם חטא".
 
כאשר אומרים על מישהו שהוא מת בעטיו של נחש, פירושו שהוא מת בגלל החטא שלו עצמו.
 
פירוש: החטא של אדם הראשון, הוא לא סתם איזה חטא שהתרחש רק אצל אדם הראשון בעבר. החטא של אדם הראשון נמצא אצל כל אחד בכל רגע ובכל שעה.
 
למרות שלא מונים את מצוות עץ הדעת בתריג המצוות, אף על פי כן, האיסור לאכול מעץ הדעת קיים גם כיום עבור כל אחד בכל רגע ורגע.
בפשיטות האיסור הוא להשתמש בשכל ולומר על דבר אחד שהוא טוב ועל דבר אחר שהוא רע. כי זה בעצם היה חטא עץ הדעת.
 
וגם אם האדם מקיים את כל התריג כפשוטו, אל תשכח שיש את תורת ה ממש, שאותה הוא לא מקיים. ואני בכלל לא בטוח שמישהו לפני רבי נחמן מברסלב בכלל ידע שיש דבר כזה תורת ה ממש. כי רק רבי נחמן מברסלב זכה להבין את העניין הזה בשלמות.
 
בכל מקרה, גם אם האדם נקי מחטאים רגילים, אף על פי כן זה לא אומר שהוא תיקן את חטא אדם הראשון. כי כל זמן שאדם לא מתקן את חטא אדם הראשון, דהיינו כל זמן שהאדם לא נכלל בא"ס לגמרי, הרי שהוא עדיין בבחינת החטא של עץ הדעת טוב ורע.
 
וכפי שמביא רבי נחמן מברסלב , שמי שזוכה לשכל הנקנה, הוא דייקא זוכה לחיים נצחיים.
 
כי שכל הנקנה הוא הדעת בשלמות, השכל שמעל לשכל האנושי. וזה השכל שהיה לאדם הראשון לפני שהוא חטא.
 
אך בחטא שלו הוא נפל אל השכל האנושי, שאיתו כל אחד נולד. וכולי.
 
כך שמצד האמת, למות בעטיו של נחש, זה בעצם אומר שהאדם לא תיקן את החטא של אדם הראשון, וא"כ עדיין גם זה עצמו חטא.
 
לגבי החטאים של רבי נחמן מברסלב , שהם בחינת תשובה על תשובה.
אני לחלוטין לא מסכים עם זה.
 
תשובה על תשובה, זה רק אחרי שאדם עשה כבר תשובה שלמה. דהיינו נכלל בא"ס לגמרי.
 
ולמדרגה הזאת רבי נחמן מברסלב זכה רק אחרי שהוא חזר מארץ ישראל בלבד. שאז באמת הוא זכה להוריד תורה חדשה וכולי.
 
אך עד אז, למרות כל מה שזכה רבי נחמן מברסלב , הוא עדיין היה אדם רגיל לגמרי, עם כל התאוות וכולי.
 
וכפי שרבי נחמן מברסלב מביא את זה ב 2 מקומות.
1 - לגבי אלו שעושים תעניות וכולי אך כל התאוות קשורות בגופם וכולי.
2 - לגבי זה שכדי להגיע להיכלי התמורות לפני הפרי, גם שם צריך תעניות וכולי.
 
כך שבכל מקרה גם רבי נחמן מברסלב עבר את כל מה שעובר אדם רגיל ממש.
 
ולחלוטין לא ברור לי, למה אנשים מנסים להכחיש את העניין הזה.
להבנתי זה נובע ממה שנקרא "גאוות יחידה", דהיינו שאנשים רוצים לחשוב שהרב שלהם כ"כ צדיק וכולי. ולכן הם אומרים על רבי נחמן מברסלב את מה שהוא לא אמר על עצמו.
 
אך זה מיותר לגמרי, וזה אינו שבח בכלל.
כי רק מי שלא נולד בכלל, רק הוא לא חטא בכלל ...
 
ואפילו הנשמות בעולם האצילות, גם הן יש להן בחינת חטא, מאחר שהן נמוכות מבחינת אדם קדמון שהיא מעל האצילות.
 
ואדרבה, צדיק אמיתי הוא זה שעבר את כל העברות וחזר בתשובה מאהבה. ואין בכך שום פגם. ואדרבה זה שבח גדול וכולי.
 
לגבי נשמות שלא היו בחטא אדם הראשון, תביא בבקשה את המקור לכך שרבי נחמן מברסלב אמר זאת על רבי נתן.
 
ואל תשכח, שגם הנשמה של אדם הראשון, לא היתה בחטא אדם הראשון כאשר הוא נברא. אך הוא בכל זאת חטא. כך שגם אם מישהו מקבל נשמה חדשה וכולי, עדיין זה לא אומר שהוא לא יחטא, בדיוק כפי שאדם הראשון חטא.
 
ובפרט שאם תבין את עניין חטא אדם הראשון הנ"ל, תראה שכל אחד ואחד שיש לו שכל אנושי, הרי שהוא בעצם חוטא בחטא של עץ הדעת טוב ורע.
 
כי הטוב והרע קיומם הוא רק מצד השכל האנושי. וכמ"ש על "ראה אנוכי נותן לפניכם היום את החיים ואת הטוב" וכולי, כי אצל הבורא אין טוב ורע, וזה מצטייר רק אצל האדם.
 
כך שכל מי שיש לו שכל אנושי שמבדיל בין טוב לרע, דהיינו כל אחד כולל כל אחד. הרי שהוא חוטא בחטא אדם הראשון.
 
וארחיב גם, שעקרונית כל זמן שהדעת של האדם נבדלת מהדעת של הבורא ב 5 דברים שרבי נחמן מברסלב מביא אותם, הרי שהוא עדיין לא תיקן את חטא אדם הראשון ...
 
אורח
אורח

לעניין רבי נתן שהיה נשמה חדשה,
 
עיין בספר אבני"ה ברזל סימן ה'.
אורח
אורח

רבי נחמן נסע לארץ ישראל כפשוטו ואחרי שלקח את התורה הוא חזר מארץ ישראל..
האם זו לא כפיות טובה ח"ו?
לבוא למישהו (ארץ ישראל) כדי לקחת משהו שאתה צריך וללכת אחרי שלקחת?
אליעד כהן
מנהל הפורום

נשלח במקור על ידי אורח

רבי נחמן נסע לארץ ישראל כפשוטו ואחרי שלקח את התורה הוא חזר מארץ ישראל..
האם זו לא כפיות טובה ח"ו?
לבוא למישהו (ארץ ישראל) כדי לקחת משהו שאתה צריך וללכת אחרי שלקחת?
 
הפוך, אצל הצדיק כל מקום הוא בחינת ארץ ישראל.
 
אדרבה, הוא פרסם את תורת ארץ ישראל בעולם.
יעקב חיים
מתקדם

אני קראתי בספר של רבי נתן "ימי התלאות "  מובא גם בספר "שיח שרפי קודש " שהיה רשום שם בפירוש , שרבינו ניפטר
אז רבי נתן ישב על השולחן בקידוש של שבת ולא ידע מה להגיד ,(זה היה אומן ראש השנה הראשון להסתלקותו של רבינו ,)
והיה שקט על השולחן כי מי יעיז לשיר את שירי האדמו"ר שנסתלק ?, אז רבי נתן פצח בשירה ושר, כך היה שר רבי נחמן הקדוש שלא טעם טעם חטא מימיו " אז הרי לנו ראיה מדבריו הקדושים של רבי נתן שרבינו לא טעם טעם חטא מימיו .
אליעד כהן
מנהל הפורום

נשלח במקור על ידי jaki72

אני קראתי בספר של רבי נתן "ימי התלאות "  מובא גם בספר "שיח שרפי קודש " שהיה רשום שם בפירוש , שרבינו ניפטר
אז רבי נתן ישב על השולחן בקידוש של שבת ולא ידע מה להגיד ,(זה היה אומן ראש השנה הראשון להסתלקותו של רבינו ,)
והיה שקט על השולחן כי מי יעיז לשיר את שירי האדמו"ר שנסתלק ?, אז רבי נתן פצח בשירה ושר, כך היה שר רבי נחמן הקדוש שלא טעם טעם חטא מימיו " אז הרי לנו ראיה מדבריו הקדושים של רבי נתן שרבינו לא טעם טעם חטא מימיו .
 
הבאת ראיה לכך שרבי נתן אמר / חשב שרבי נחמן מברסלב לא טעם טעם חטא. זה עדיין לא אומר שרבי נחמן מברסלב לא טעם טעם חטא. בפרט שרבי נחמן מברסלב עצמו לא אמר זאת מעולם.
 
וכפי שהסברתי ואני אחזור ואסביר, אין שום חסרון בלטעום טעם חטא. טעם חטא זה טוב מאוד. גם השי"ת מבקש שיביאו עליו כפרה. ובעולם הבא יתגלה שבכל העברות יש תורה גבוה. וכמובא בליקוטי מוהרן ביום ההוא יבוקש עוון ישראל ואיננו, כי אז שיתגלה כיצד יש תורה בכל העברות, אז ירצו לעשות עבירות, אבל ואיננו, כי הכל נכלל באין ולא יוכלו לעשות עבירות.
 
 
וְזֶה: בַּיּוֹם הַהוּא יְבֻקַּשׁ עֲוֹן יִשְׂרָאֵל וְאֵינֶנּוּ
כִּי לֶעָתִיד יִהְיֶה כֻּלּוֹ תְּשׁוּבָה
וְעַל יְדֵי הַתְּשׁוּבָה זְדוֹנוֹת נַעֲשִׂין זְכֻיּוֹת
וְיִהְיֶה נַעֲשֶׂה מֵעֲבֵרוֹת יִשְׂרָאֵל תּוֹרָה
וְעַל כֵּן יְבֻקְּשׁוּ אָז הָעֲוֹנוֹת
כִּי יְבַקְשׁוּ וִיחַפְּשׂוּ אָז אַחַר עֲוֹנוֹת יִשְׂרָאֵל
אֵיךְ לוֹקְחִין עוֹד אֵיזֶה עָוֹן כְּדֵי לַעֲשׂוֹת מִמֶּנּוּ תּוֹרָה

וְאֵינֶנּוּ
כִּי יִהְיוּ כָּל הָעֲוֹנוֹת נִכְלָלִין בְּאַיִן
הַיְנוּ בְּאֵין סוֹף
שֶׁשָּׁם הָעֲוֹנוֹת נִתְהַפְּכִין לִזְכֻיּוֹת עַל יְדֵי הַתְּשׁוּבָה
שֶׁזֶּהוּ בְּחִינוֹת 'יְרִידָה תַּכְלִית הָעֲלִיָּה' הַנַּ"ל
וְזֶה: "שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל וְכוּ' כִּי כָשַׁלְתָּ בַּעֲוֹנֶךָ"
הַיְנוּ עַל יְדֵי הַתְּשׁוּבָה
יִהְיֶה נַעֲשֶׂה מֵהָעֲבֵרוֹת בְּחִינַת מַכְשֵׁלָה
שֶׁהוּא הַתּוֹרָה, כַּנַּ"ל
 
ובמקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אינם עומדים. והזדונות הופכות לזכויות ואין שום חסרון אלא אדרבה מעלה יתרה למי שחזר בתשובה אחרי שעשה עברות.
 
ודבר נוסף ששוכחים. רבי נחמן מברסלב לא נולד רבי נחמן מברסלב ! רבי נחמן מברסלב נולד אדם רגיל ככל האדם עם כל התאוות וכל המידות הרעות וכולי כמו כל אדם אחר ... וגם אחרי שהוא עבד על עצמו ... גם אז כל התאוות היו קשורות בגופו ! כמובא בליקוטי מוהרן על העניין של אלו שגם אחרי שהתענו עדיין התאוות קשורות בגופם.
 
ורק כאשר רבי נחמן מברסלב הגיע לארץ ישראל, רק אז הוא נכלל בא"ס וקיבל תורה חדשה ושכל חדש והכל נכלל בא"ס והכל נתקן.
 
אבל רבי נחמן מברסלב לא נולד רבי נחמן מברסלב. אלא הוא היה אדם רגיל ככל האדם.
 
וכפי שרבי נחמן מברסלב העיד על עצמו שהוא היה "כעסן גדול מאוד מאוד" וכל מי שיש לו עינים בראשו מבין שמי שיש לו כעס גדול מאוד מאוד, הרי שיש לו גם את שאר התאוות כפי שרבי נחמן מברסלב עצמו מבאר במקומות אחרים.
 
אלא ההבדל היחיד בין רבי נחמן מברסלב לכל השאר, הוא שרבי נחמן מברסלב תיקן את עצמו בשלמות. אך הוא לא נולד מושלם.
 
ואדרבה התיקון צריך להיות על ידי האדם דייקא כמובא בליקוטי מוהרן לגבי העניין של השי"ת שברא את המחוסר תיקון שהוא העורלה, והאדם על ידי הברית דייקא מתקן וכולי.
 
ולא זו אף זו, אלא שע"פ מ"ש רבי נחמן מברסלב לגבי העניין של לחזור בתשובה על תשובה עד אין סוף.
 
הרי שגם מי שעושה תשובה שלמה, הרי שגם הוא עדיין בבחינת חטא וצריך לחזור בתשובה.
וזה: ביום ההוא יבקש עון ישראל ואיננו
כי לעתיד יהיה כלו תשובה
ועל ידי התשובה זדונות נעשין זכיות
ויהיה נעשה מעברות ישראל תורה
ועל כן יבקשו אז העונות
כי יבקשו ויחפשו אז אחר עונות ישראל
איך לוקחין עוד איזה עון כדי לעשות ממנו תורה

ואיננו
כי יהיו כל העונות נכללין באין
הינו באין סוף
ששם העונות נתהפכין לזכיות על ידי התשובה
שזהו בחינות 'ירידה תכלית העליה' הנ"ל
וזה: "שובה ישראל וכו' כי כשלת בעונך"
הינו על ידי התשובה
יהיה נעשה מהעברות בחינת מכשלה
שהוא התורה, כנ"ל
יעקב חיים
מתקדם

מסתמא אם רבי נתן אמר את זה אז יש לו על מה ליסמוך , כי בלי רבי נתן לא היה נישאר מרבינו אפילו עלה אחד למזכרת ,לא כל עניין צריך ליישב אותו על פי השכל ,למרות שזה טוב ,אבל אמונה זה הדרך בעיקר של רבינו שאמר בחי מוהר'ן ,אמונה אצל העולם זה דבר קטן אבל אצלי זה דבר גדול .

אות צא

אִם הָיָה אָדָם שֶׁעָבַר שְׁמוֹנֶה מֵאוֹת פְּעָמִים עַל כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ
אִם הָיָה מַשְׁלִיךְ אֶת ראשׁוֹ בִּמְרִירוּת כָּזֶה
בְּוַדַּאי הָיוּ מוֹחֲלִין לוֹ
וּשְׁאָר הַטּוֹב אֵינִי רוֹצֶה לְסַפֵּר לָכֶם
כִּי בְּוַדַּאי הָיָה טוֹב

רבינו השיג השגות כאלו שאפילו בעל תשובה לא ישיג

בעיקרון רבינו לא חטא, מה שנישמתו הייתה בוודאי מסובבת בעוביות של העולם את העבודה הקשה הזאת רבינו הצליח
אבל ח'ו להגיד שלרבינו היה יצר הרע כמו לאנשים מגושמים כמונו

 
וְיֵשׁ שֶׁהַיֵּצֶר הָרָע שֶׁלָּהֶם הוּא בְּחִינַת קְלִפָּה דַּקָּה וְזֶה הַיֵּצֶר הָרָע אֵין מְגָרִין אֶלָּא בְּאִישׁ חַיִל גָּדוֹל בְּמַעֲלָה קְצָת, אֲבָל עֲדַיִן אֵין זֶה הַיֵּצֶר הָרָע שֶׁל הַצַּדִּיקִים אֲמִתִּיִּים, כִּי הַיֵּצֶר הָרָע שֶׁלָּהֶם הוּא מַלְאָךְ הַקָּדוֹשׁ מַמָּשׁ
 
אות תקנג
פַּעַם אַחַת סִפַּרְתִּי לְפָנָיו מֵעִנְיַן הֶחָסִיד מֵאַמְשְׂטֶרְדַּם שֶׁהָיָה מְפֻרְסָם בִּבְּרָאד שֶׁנָּסַע לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וּרְאִיתִיו בִּקְהִלַּת קְרֶעמִינִיץ בַּחֲזִירָתוֹ מֵאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל.
וְסִפַּרְתִּי לוֹ שֶׁשָּׁמַעְתִּי מִמֶּנּוּ שֶׁאָמַר שֶׁכְּבָר הָרַג אֶת הַיֵּצֶר הָרָע.
הֵשִׁיב לִי בִּלְשׁוֹן גְּעָרָה וְאָמַר
וְכִי מַה צְּרִיכִין לְדַבֵּר שֶׁהָרַג אֶת הַיֵּצֶר הָרָע
מֵאַחַר שֶׁהִתְעַנָּה כָּל כָּךְ
כִּי הֶחָסִיד הַנַּ"ל הִתְעַנָּה הַרְבֵּה מְאד
כִּי שָׁמַעְתִּי מֵחוֹתְנִי זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה שֶׁהִתְעַנָּה מֵאָה וְשִׁשָּׁה פְּעָמִים מִשַּׁבָּת לְשַׁבָּת רְצוּפִים
[אָמַר הַמַּעְתִּיק הַכְּלָל הַיּוֹצֵא מִדְּבָרִים אֵלּוּ וְכַיּוֹצֵא בָּהֶם
שֶׁרָצָה רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה לְהַכְנִיס בְּאַנְשֵׁי שְׁלוֹמֵנוּ אֱמוּנַת חֲכָמִים שְׁלֵמָה וְלִבְלִי לְהַרְהֵר אַחֲרֵיהֶם כְּלָל
רַק לֵידַע וּלְהַאֲמִין שֶׁכָּל דִּבְרֵיהֶם אֱמֶת וָצֶדֶק וְנֶאֱמָנִים דִּבְרֵיהֶם וְכוּ']

וְיֵשׁ שֶׁהַיֵּצֶר הָרָע שֶׁלָּהֶם הוּא בְּחִינַת קְלִפָּה דַּקָּה וְזֶה הַיֵּצֶר הָרָע אֵין מְגָרִין אֶלָּא בְּאִישׁ חַיִל גָּדוֹל בְּמַעֲלָה קְצָת אֲבָל עֲדַיִן אֵין זֶה הַיֵּצֶר הָרָע שֶׁל הַצַּדִּיקִים הָאֲמִתִּיִּים כִּי הַיֵּצֶר הָרָע שֶׁלָּהֶם הוּא מַלְאָךְ הַקָּדוֹש מַמָּשׁ
מסתמא אם רבי נתן אמר את זה אז יש לו על מה ליסמוך , כי בלי רבי נתן לא היה נישאר מרבינו אפילו עלה אחד למזכרת ,לא כל עניין צריך ליישב אותו על פי השכל ,למרות שזה טוב ,אבל אמונה זה הדרך בעיקר של רבינו שאמר בחי מוהר'ן ,אמונה אצל העולם זה דבר קטן אבל אצלי זה דבר גדול .

אות צא

אם היה אדם שעבר שמונה מאות פעמים על כל התורה כלה
אם היה משליך את ראשו במרירות כזה
בודאי היו מוחלין לו
ושאר הטוב איני רוצה לספר לכם
כי בודאי היה טוב

רבינו השיג השגות כאלו שאפילו בעל תשובה לא ישיג ויש שהיצר הרע שלהם הוא בחינת קלפה דקה וזה היצר הרע אין מגרין אלא באיש חיל גדול במעלה קצת, אבל עדין אין זה היצר הרע של הצדיקים אמתיים, כי היצר הרע שלהם הוא מלאך הקדוש ממש
אות תקנג
פעם אחת ספרתי לפניו מענין החסיד מאמשטרדם שהיה מפרסם בבראד שנסע לארץ ישראל וראיתיו בקהלת קרעמיניץ בחזירתו מארץ ישראל.
וספרתי לו ששמעתי ממנו שאמר שכבר הרג את היצר הרע.
השיב לי בלשון גערה ואמר
וכי מה צריכין לדבר שהרג את היצר הרע
מאחר שהתענה כל כך
כי החסיד הנ"ל התענה הרבה מאד
כי שמעתי מחותני זכרונו לברכה שהתענה מאה וששה פעמים משבת לשבת רצופים
[אמר המעתיק הכלל היוצא מדברים אלו וכיוצא בהם
שרצה רבי נחמן מברסלב זכרונו לברכה להכניס באנשי שלומנו אמונת חכמים שלמה ולבלי להרהר אחריהם כלל
רק לידע ולהאמין שכל דבריהם אמת וצדק ונאמנים דבריהם וכו']

ויש שהיצר הרע שלהם הוא בחינת קלפה דקה וזה היצר הרע אין מגרין אלא באיש חיל גדול במעלה קצת אבל עדין אין זה היצר הרע של הצדיקים האמתיים כי היצר הרע שלהם הוא מלאך הקדוש ממש
 הגב עמוד  1 2 >


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 29_03_2024 השעה 05:31:46