ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

מהו סוד העיבור? כיצד הוא אפשרי?


 הגב
מחבר
אליעד כהן
מנהל הפורום

נושא: מהו סוד העיבור? כיצד הוא אפשרי?
אמר רבי נחמן מברסלב כאן
http://breslev.eip.co.il/?key=332 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סא - עַל יְדֵי אֱמוּנַת חֲכָמִים
 
 יֵשׁ בָּזֶה שֵׂכֶל, שֶׁיִּשָּׁאֵר הַסּוֹד אֶצְלֵנוּ, אַף עַל פִּי שֶׁמּוֹדִיעִין לָהֶם הַחָכְמָה
כִּי בְּוַדַּאי צָרִיך לְהוֹדִיעַ לָהֶם הַחָכְמָה
כְּדֵי שֶׁיֵּדְעוּ מֵחָכְמָתֵנוּ, שֶׁאָנוּ יוֹדְעִין חָכְמָה זוֹ
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "כִּי הִיא חָכְמַתְכֶם" וְכוּ'
וְאִם כֵּן, מֵאַחַר שֶׁמּוֹדִיעִין לָהֶם, אֵינוֹ סוֹד
כִּי הֲלא גַּם הֵם יוֹדְעִין
אַך יֵשׁ בָּזֶה שֵׂכֶל, שֶׁיְּכוֹלִין לְהוֹדִיעַ לָהֶם הַחָכְמָה
וְאַף עַל פִּי כֵן יִשָּׁאֵר הַסוֹד אֶצְלֵנוּ
וְזֶה בְּחִינַת: "כִּי הִיא חָכְמַתְכֶם וּבִנַתְכֶם לְעֵינֵי הָעַמִּים"
'לְעֵינֵי הָעַמִּים' דַּיְקָא
דְּהַיְנוּ שֶׁהִיא רַק לְעֵינֵי הָעַמִּים בְּשָׁעָה שֶׁמּוֹדִיעִין לָהֶם
וְתֵכֶף אַחַר כָּך אֵינָן יוֹדְעִין כְּלָל, רַק יוֹדְעִין שֶׁהַסּוֹד אֶצְלֵנוּ
כִּי אֵין אָנוּ מוֹדִיעִין לָהֶם זאת הַחָכְמָה בְּעֶצֶם
שֶׁהִיא סוֹד הָעִבּוּר
רַק שֶׁיֵּשׁ בָּזֶה שֵׂכֶל
שֶׁיְּכוֹלִין לְהַרְאוֹת זאת הַחָכְמָה לְעֵינֵיהֶם לְבַד
לְמַעַן יֵדְעוּ שֶׁזּאת הַחָכְמָה הִיא אֶצְלֵנוּ
אֲבָל עֶצֶם סוֹד הַחָכְמָה נִשְׁאָר אֶצְלֵנוּ
וְזֶהוּ בְּחִינַת סוֹד הָעִבּוּר
שֶׁאֵינוֹ נִמְסָר רַק לִגְדוֹלֵי הַדּוֹר, שֶׁיֵּשׁ לָהֶם נְשָׁמוֹת גְּדוֹלוֹת
***********
 
מי יודע מהו סוד העיבור ?
 
כיו"ב מובא גם
 
רַבֵּנוּ אָמַר: אֲנִי סוֹד, וַאֲפִלּוּ כְּשֶׁאֲנִי כְּבָר מְגַלֶּה אֶת הַסּוֹד אַף-עַל-פִּי-כֵן אֲנִי נִשְׁאָר סוֹד
 
שזו בעצם אותה הבחינה ממש.
 
והשאלה:
 
מהו אותו הסוד שגם אחרי שמגלים אותו הוא נשאר סוד ? ואיך זה יכול להיות שמגלים משהו ועדיין הוא סוד.
 
ואני אחדד, שזה סוד כ"כ גדול, שגם זה שיודע את הסוד ומגלה את הסוד, גם אצלו זה נחשב לסוד ...
 
כיצד יתכן הדבר, ומה פשר העניין ?
http://breslev.eip.co.il/?key=332 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סא - על ידי אמונת חכמים
 יש בזה שכל, שישאר הסוד אצלנו, אף על פי שמודיעין להם החכמה
כי בודאי צריך להודיע להם החכמה
כדי שידעו מחכמתנו, שאנו יודעין חכמה זו
כמו שכתוב "כי היא חכמתכם" וכו'
ואם כן, מאחר שמודיעין להם, אינו סוד
כי הלא גם הם יודעין
אך יש בזה שכל, שיכולין להודיע להם החכמה
ואף על פי כן ישאר הסוד אצלנו
וזה בחינת: "כי היא חכמתכם ובנתכם לעיני העמים"
'לעיני העמים' דיקא
דהינו שהיא רק לעיני העמים בשעה שמודיעין להם
ותכף אחר כך אינן יודעין כלל, רק יודעין שהסוד אצלנו
כי אין אנו מודיעין להם זאת החכמה בעצם
שהיא סוד העבור
רק שיש בזה שכל
שיכולין להראות זאת החכמה לעיניהם לבד
למען ידעו שזאת החכמה היא אצלנו
אבל עצם סוד החכמה נשאר אצלנו
וזהו בחינת סוד העבור
שאינו נמסר רק לגדולי הדור, שיש להם נשמות גדולות
רבי נחמן מברסלב אמר: אני סוד, ואפלו כשאני כבר מגלה את הסוד אף-על-פי-כן אני נשאר סוד
אליעד כהן
מנהל הפורום

תשובה:
 
רבי נחמן מברסלב מדבר כאן על השכל מעל השכל, דהיינו על השכל הנקנה שבו השאלות של החלל הפנוי לא קיימות.
 
מצד אחד אפשר לספר מהשכל הזה ולגרום לשומע להבין ולדעת שאתה יודע את התשובה. אך מצד שני התשובה לא נכנסת לתוך השכל ולכן זה נשאר סוד.
 
לדוגמא: נניח שמישהו שואל שאלה שבאה מהחלל הפנוי. ומישהו מגלה את הסוד שהוא שהזמן לא קיים ואז ממילא אין שאלה.
 
אז מצד אחד זהו באמת סוד גדול שהזמן לא קיים. ובאמת אתה מבין שהמספר מבין את הסוד הזה, כי הוא סיפר אותו.
 
אך עדיין זה נשאר סוד למרות שהוא גלוי, מחמת שהידיעה הזאת שאין זמן, היא ידיעה שאינה נכנסת לשכל אנושי. ולכן למרות שהיא ידועה, היא עדיין סוד, כי היא לא באמת מובנת לאף אחד.
 
וזה גם בחינת "מטי ולא מטי" או בחינת תכלית הידיעה שיש תכלית ידיעה גדולה גם ממנה וכולי.
 
כי מהות השי"ת עצמו היא סוד, שגם אחרי שיודעים אותו (מי שזוכה), מחמת שהשכל הזה הוא כ"כ גדול, לכן הוא נשאר סוד.
 
ולכן גם לעתיד לבוא אחרי שידעו את השי"ת, עדיין יעלו מדרגה לדרגה, כי בכל פעם השכל יגדל יותר.
 
****
 
ולמה הסוד הזה נקרא סוד העיבור ?
 
משום שעיבור היינו כאשר בחינה אחת נכללת בבחינה אחרת. וכאן מדובר על סוד הבריאה שנכללת ומתעברת בבחינת לפני הבריאה.
שזהו גם העניין של "שתוק כך עלה המחשבה", דהיינו שכל הבריאה כולה נכללת במחשבה של הבורא ... שגם זאת בחינת עיבור.
וגם כאשר בחינת בן נכללת בבחינת אב, גם זו בחינת עיבור.
 
וזהו גם עניין מעשה מרכבה.
כי מעשה מרכבה הוא רכיבת המדרגות העליונות וההתלבשות שלהן במדרגות תחתונות, שזו בחינת התלבשות הא"ס בבחינת סוף, שהיא בחינת בריאת העולם ...
ומעשה מרכבה, היינו כאשר האדם מבין את החיבור של ה"יש" וה"אין", שזהו סוד הצמצום והבריאה.
 
וכדי להבין את הבריאה, לשם כך צריך להבין את מה שהיה לפני הבריאה. ולהבין כיצד משם השתלשלה הבריאה ובאיזה אופן וכולי.
 
וכל העניינים הם סוד העיבור, שגם אחרי שמגלים אותו ממש, הוא עדיין נשאר מחוץ לשכל, כי השכל הזה גדול מידי.
 
וכדי לזכות לו, לשם כך צריך להסתכל על הפנימיות של כל דבר, שהיא בחינת הסוד של כל דבר.
 
כי הקליפה מסתירה את השכל ולכן הוא סוד. וכאשר מסתכל על השכל הפנימי, הסוד מתגלה וכולי ...
חידוש
מתקדם

יפה שאלת ראה המערכון של הגשש " סדר לו הפנימית תרכיב לו הגלגל שחרר אותו.  וענה לו ,זה יכנס בתוך זה ?
והוא בסוד ישראל עמי ( עמי !! ) אשר בך אתפאר.
עיבור  ר"ת . רוח יהוה עברה בו  ולא  ( יכירנו עוד מקומו  . ר"ת עמי ),.
כי כתוב אלה תולדות השמים והארץ בהבראם . ביום עשות יהוה אלהים ארץ ושמים.
איך אני מכניסה את השמים בתוך הארץ .
אני צריכה לצאת סליחה . אבל אם תירצה תבקש אבל זה אמיתי ...ולא משחק בכלל...
יעקב חיים
מתקדם

רבינו הקדוש הצטער על איש אחד שחלק עליו ,ושמו היה הזקן משפולי ,כי רק איתו הוא היה יכול לדבר מסוד העיבור , ואחרי שהוא התחיל לחלוק עליו ,זה הזקן משפולי , הצטער רבינו ,ואמר שהוא הזקן ,היה היחיד בדורו של רבינו .שרבינו יכל לדבר איתו מסוד העיבור , אבל הוא חלק על רבינו ולכן לא היה לרבינו ממי לדבר . (עיין ימי התלאות לרבי נתן )
 הגב


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 19_04_2024 השעה 13:33:59