בא נפשט את העניין. ליקוטי מוהר"ן למדת. נכון ? משהו מכל זה הבנת. נכון ? עכשיו אני אשאל, האם אתה יודע מה היה לפני בריאת העולם ? האם אתה יודע קצת ? אולי קצת הרבה ? אולי הכל ? או אולי כלום ?
בקיצור השי"ת הוא אין סוף. אתה שואל איך שייך חלק של אין סוף. והשאלה נכונה. השאלה המקורית היא, איך אין סוף יכול לצמצם את עצמו לחלק. זאת בעצם השאלה של החלל הפנוי. איך השי"ת צמצם את עצמו.
נניח שאתה רואה מולך אבן. האבן היא צמצום של הבורא. אבל איך בדיוק האין סוף יכול לצמצם את עצמו ? תשובה: השאלה אכן נכונה, ורק מי שיודע מהי מהות האין סוף, רק הוא מבין איך האין סוף יכול לצמצם את עצמו. שזה עניין המקיפים שנכנסים אל תוך השכל וכולי.
ובכל זאת, א"כ מהו חלק של אין סוף ? תשובה: חלק של אין סוף היינו בחינת משל ונמשל. המשל הוא חלק של הנמשל. הוא דומה לו אבל הוא לא הוא. כמו העניין של מטי ולא מטי, אספקלריא שאינה מאירה. דמיון ולא שכל. השתקפות במראה אך לא ראיה ישירה.
כל הדברים האלו הם צמצומים של השורש. כמו עניין הבת עין שמשתקף בה הכל, אך המקור עצמו הוא משהו אחר.
**
לגבי תופס מקצת תופס בכולו, ראשית רצוי להביא מקור מדברי רבי נחמן מברסלב. שנית זה נכון, אבל זה נכון מצד זה שהשי"ת מולך גם בעבודה זרה, כי מאחר שיש שם אלוקות בסתר, ממילא הוא מולך שם.
ז"א העניין של קצת = הכל, מבטל את כל העניין של צדיקים ורשעים. כי אם קצת = הכל, אז ממילא בכל דבר בעולם יש קצת מהשי"ת, ואז הכל אחד וכולי.
הדבר דומה לאדם שהוא שבע קצת / מרגיש טוב קצת ...
רבי נחמן מברסלב מדגיש שכל זמן שנשאר אצל האדם טיפת שכל אחת קטנה של עצמו, הוא לא מקושר לצדיק.
רבי נחמן מברסלב מלמד שאין ממוצע. אין דבר כזה קצת. או הכל או כלום.
ז"א אם האדם מסתפק בזה שהוא כאילו נמצא בגן עדן, שיבושם לו. אבל אין דבר כזה כאילו שבע. יש או שבע או רעב.
לגבי הצדיק שמחלק את האלפים למאות, אלפים הם לא מאות, הם משהו אחר.
זה כמו איש עשיר שמחלק לך מאה שקל, האם זה הופך אותך לעשיר ?
בקיצור, הרעיון הוא שרק מי שיודע מהו האין סוף דהיינו מה היה לפני בריאת העולם, שזה אומר גם לפני הסיבה הראשונה ולפני הרצון הראשון ולפני המלאכים ולפני התורה ולפני נשמות ישראל ולפני הכל, רק מי שיודע מהו השי"ת עצמו, רק הוא יכול לברוא עולמות בדבורו ולצמצם את האין סוף בדרך של משל ונמשל וכולי.
המטבע יש לו 2 צדדים. והצדיק יודע להראות לך בכל פעם צד אחר של המטבע, כדי שעל ידי זה בסוף תזרוק את הצדדים של המטבע ותבין ששני הצדדים הם מטבע אחד.
האם הובן ?