ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

איך להיות מקושר לצדיק לגמרי? מדוע לזרוק את השכל?


 הגב עמוד  1 2 3 5 >
מחבר
אליעד כהן
מנהל הפורום

נושא: איך להיות מקושר לצדיק לגמרי? מדוע לזרוק את השכל?
אמר רבי נחמן מברסלב :
 
http://breslev.eip.co.il/?key=565 - חיי מוהר"ן - רצא - מעלת המתקרבים אליו
 
אמר כל מי שיצית אותי ויקים כל מה שאני מצוה בודאי יהיה צדיק גדול יהיה מה שיהיה. והעקר להשליך שכל עצמו לגמרי רק כאשר יאמר הוא יקים הכל כמאמרו. ואמר אז ענין עם נבל ולא חכם, כמבאר בספר לקוטי א' בסימן קכ"ג מן הסתם מי שיכול ללמד ביותר מסגל ביותר.
 
וכאן http://breslev.eip.co.il/?key=395 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קכג - לְקַשֵּׁר עַצְמוֹ לְהַצַּדִּיק שֶׁבַּדּוֹר
 
הָעִקָּר וְהַיְסוֹד שֶׁהַכּל תָּלוּי בּוֹ
לְקַשֵּׁר עַצְמוֹ לְהַצַּדִּיק שֶׁבַּדּוֹר
וּלְקַבֵּל דְּבָרָיו עַל כָּל אֲשֶׁר יאמַר כִּי הוּא זֶה, דָּבָר קָטן וְדָבָר גָּדוֹל
וְלִבְלִי לִנְטוֹת חַס וְשָׁלוֹם, מִדְּבָרָיו יָמִין וּשְׂמאל
כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: 'אֲפִילּוּ אוֹמֵר לְך עַל יָמִין שְׂמאל' וְכוּ'
וּלְהַשְׁלִיך מֵאִתּוֹ כָּל הַחָכְמוֹת, וּלְסַלֵּק דַּעְתּוֹ כְּאִלּוּ אֵין לוֹ שׁוּם שֵׂכֶל
בִּלְעֲדֵי אֲשֶׁר יְקַבֵּל מֵהַצַּדִּיק וְהָרַב שֶׁבַּדּוֹר
וְכָל זְמַן שֶׁנִּשְׁאָר אֶצְלוֹ שׁוּם שֵׂכֶל עַצְמי, אֵינוֹ בִּשְׁלֵמוּת
וְאֵינוֹ מְקֻשָּׁר לְהַצַּדִּיק
**********
 
והשאלה היא, מהו העניין של לזרוק את השכל לגמרי ? ואיך בכלל אפשר לבקש כזה דבר ? ואיך אפשר באמת לזרוק את השכל של עצמו לגמרי ?
 
רבי נחמן מברסלב מדגיש ומבהיר בצורה חדש משמעית, כי אם נשאר אצל האדם אפילו טיפת שכל עצמי, הרי שהוא אינו מקושר לצדיק.
 
והשאלה היא, מהו פשר העניין הזה ?
 
מדוע הוא אינו מקושר לצדיק ? הרי הוא יכול להיות מקושר "קצת", מקושר "בינוני" וכולי. אך רבי נחמן מברסלב מדגיש שאם האדם לא זרק את השכל בשלמות, הרי שהוא אינו מקושר לצדיק.
 
מה פשר העניין ? מדוע זה כ"כ קריטי ? מדוע זה צריך להיות בשלמות וכולי ?
וכאן http://breslev.eip.co.il/?key=395 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קכג - לקשר עצמו להצדיק שבדור
העקר והיסוד שהכל תלוי בו
לקשר עצמו להצדיק שבדור
ולקבל דבריו על כל אשר יאמר כי הוא זה, דבר קטן ודבר גדול
ולבלי לנטות חס ושלום, מדבריו ימין ושמאל
כמו שאמרו רבותינו, זכרונם לברכה: 'אפילו אומר לך על ימין שמאל' וכו'
ולהשליך מאתו כל החכמות, ולסלק דעתו כאלו אין לו שום שכל
בלעדי אשר יקבל מהצדיק והרב שבדור
וכל זמן שנשאר אצלו שום שכל עצמי, אינו בשלמות
ואינו מקשר להצדיק
קהלת
חדש

כי אנחנו מעורבים טוב ורע,  אנחנו הולכים לפי ההגיון והשכל "הישר" שלנו, אנחנו לא יודעים לעקם אותו אל התכלית, בקיצור יש לנו רשיון נהיגה אבל אנחנו לא ממש קולטים לאן צריך לנסוע.
שֶׁיִּהְיֶה כֻּלּוֹ אֶחָד, שֶׁיִּהְיֶה אָב וּבֵן כְּאֶחָד, כְּמוֹ שֶׁהָיָה מִקּדֶם כְּשֶׁהָיָה בְּכחַ
יִשְׁמר עַצְמוֹ מִשֶּׁקֶר
אליעד כהן
מנהל הפורום

נשלח במקור על ידי קהלת

כי אנחנו מעורבים טוב ורע,  אנחנו הולכים לפי ההגיון והשכל "הישר" שלנו, אנחנו לא יודעים לעקם אותו אל התכלית, בקיצור יש לנו רשיון נהיגה אבל אנחנו לא ממש קולטים לאן צריך לנסוע.
 
ואיך בדיוק אפשר לזרוק את השכל לגמרי ? הרי לא משנה מה יעשה האדם, הוא תמיד פועל מתוך השכל שלו.
 
לדוגמא: אדם שמאמין בבורא, הוא מאמין בו עם שכל. דהיינו שהאמונה של האדם נובעת משכל שאומר לו להאמין.
 
כיו"ב, גם אדם שמקושר צדיק, גם זה עם שכל. דהיינו האדם מקשיב לשכל של עצמו שאומר לו להתקרב אל הצדיק.
 
כך שבכל מקרה זה תמיד עם שכל עצמי, ותמיד נשאר אצל האדם שכל עצמי.
 
אז איך באמת זוכים לבטל את השכל כולו לגמרי בשלמות ?
 
דרך אגב, רק מי שמבטל את השכל לגמרי, רק הוא זוכה להשיג את מה שיש מעל השכל.
 
אז איך מבטלים את השכל לגמרי ? ואיך מגיעים לאמונה שהיא לא נובעת מהשכל, אלא רק אמונה בלבד, בלי שום שכל כלל ?
 
כי עליך לזכור, כי כל זמן שהאמונה של האדם מעורבת עם שכל, הרי שהוא לא יוכל לעבור את החלל הפנוי אל האין סוף, כי בחלל הפנוי אין שום שכל כלל ... ולכן קריטי שלא יהיה שכל כלל, אלא רק אמונה בלבד ...
אליעד כהן
מנהל הפורום

תשובה: העניין הוא כדלקמן:
 
המשפט אומר "אילו ידעתיו הייתיו". דהיינו אילו ידעתי את X הייתי ה X עצמו.
 
כשרבי נחמן מברסלב אומר שעל האדם לזרוק את השכל שלו לגמרי, ולא להשאיר אצלו שכל עצמי כלל, היינו שעל האדם להפוך להיות הצדיק עצמו ממש, ובלי זה הוא אינו מקורב כלל.
 
כי באמת הצדיק לא נבדל מהאדם הרגיל בכמות השכל שלו, אלא בסוג השכל שלו.
 
ז"א אילו הצדיק היה נבד מהאדם בכמות השכל שלו בלבד, והעניין היה כמותי בלבד, הרי שבמקרה כזה ככל שהאדם היה ממיר יותר את השכל שלו לשכל של הצדיק, כך הוא היה מקורב יותר לצדיק, ואכן היה אפשרי הדבר שיהיה מקורב "קצת" מקורב "יותר" וכולי.
 
אך כל הדבר הזה אינו אפשרי, אלא או שהאדם מקושר לצדיק לגמרי, הוא שהוא לא מקושר לצדיק בכלל.
 
כי השכל של הצדיק, הוא השכל הנקנה כפי שהתבאר כאן מספר פעמים, והשכל הנקנה הוא שכל אחר לגמרי משכל אנושי.
 
ורבי נחמן מברסלב מבאר כי השכל הזה, או שיש אותו לאדם בשלמות את כולו, או שאין לו אותו בכלל.
 
ובלשון רבי נחמן מברסלב http://breslev.eip.co.il/?key=2249 - שיחות הר"ן - אות צג
 
דַּע שֶׁיֵּשׁ אוֹר שֶׁהוּא מֵאִיר בְּאֶלֶף עוֹלָמוֹת
וְזֶה הָאוֹר אֵין אָדָם פָּשׁוּט יָכוֹל לְקַבֵּל מֵחֲמַת גָּדְלוֹ
...
וּמֵחֲמַת זֶה אֵין יְכוֹלִין לְקַבֵּל מִמֶּנּוּ מֵחֲמַת גָּדְלוֹ
כִּי חֲצִי פְּשָׁט אִי אֶפְשָׁר לְקַבֵּל כִּי אִם כֻּלָּהּ
...
כָּךְ יֵשׁ אוֹר שֶׁהוּא מֵאִיר בְּאֶלֶף עוֹלָמוֹת
וְהוּא הַשָּׂגָה אַחַת
דְּהַיְנוּ שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְהַשִּׂיג אוֹתוֹ אֶלָּא כֻּלּוֹ אֲבָל לא בְּמִקְצָת
כִּי הוּא אוֹר אֶחָד פָּשׁוּט
וכאן מדובר על השכל של הצדיק, שאו שיש אותו לאדם את כולו, או שאין אותו לאדם ואז הוא רחוק מהצדיק.
 
ולכן רבי נחמן מברסלב אמר שהאדם צריך לזרוק את השכל שלו לגמרי, היינו שעל האדם להמיר את השכל העצמי שלו בשכל של הצדיק לגמרי.
 
שהמשמעות הפרקטית של זה היא, שכל זמן שהאדם לא רואה את המציאות כפי מה שרבי נחמן ראה אותה, הרי שהוא רחוק מהצדיק.
לדוגמא: אם כאשר רבי נחמן חשב על השי"ת הוא חשב על X, והאדם תופס את השי"ת כ Y, הרי שהאדם הזה רחוק מהצדיק. כיו"ב לכל כל עניין ודבר אחר. אם הצדיק רואה את הדברים בצורה אחת, והאדם רואה אותם בצורה אחרת, הרי שהאדם רחוק מהצדיק.
 
והדרך היחידה שבה האדם יכול להחליף את השכל שלו בשכל של הצדיק, היא רק על ידי זה שהוא הופך להיות הצדיק עצמו ממש, ואין שום דרך אחרת.
 
כי באמת, השכל של הצדיק הוא גדול מאוד. והשכל של הצדיק הוא כולו נסתר לגמרי מהאדם.
וכל העצות והתורות והשיחות של רבי נחמן מברסלב , הן לא השכל של הצדיק, אלא הן רק הפסולת וההקדמות לשכל של הצדיק בלבד !
 
וגם אם האדם יודע לדוגמא את כל ספרי רבי נחמן מברסלב בעל פה ממש, ומקיים את כל העצות של רבי נחמן מברסלב כפשוטן ובשלמות ממש, הוא עדיין לא מקורב לרבי נחמן מברסלב באמת !
 
כי ההתקרבות לרבי נחמן מברסלב תלויה בעניין של השכל. ואם יש לאדם שכל עצמי, דהיינו אם יש לאדם אפילו מחשבה אחת שונה מהמחשבה של הצדיק, הרי שהוא רחוק מהצדיק.
 
ואם העניין לא הוברר עדיין, אז נחדד אותו עוד יותר, והוא כי השכל של הצדיק הוא כמו השכל של השי"ת.
 
והצדיק זוכה לקיים את המצוות כפי מה שהשי"ת מקיים אותן. והצדיק יודע את התורה דעתיקא סתימאה שהיא התורה של השי"ת ממש. דהיינו הצדיק לומד תורה כפי מה שהשי"ת לומד אותו. והצדיק תופס את המציאות, כפי מה שהשי"ת תופס את המציאות, שזה בחינת "עיני ה" שיש לצדיק כמובא.
 
וכל זמן שיש חילוק בין דעתו של האדם לבין דעתו של השי"ת, דהיינו כל זמן שהאדם אינו יודע לדוגמא מה היה לפני הבריאה (כי הרי השי"ת עצמו בוודאי יודע זאת), הרי שהאדם הזה עדיין לא מקורב לצדיק.
 
כי הצדיק זוכה לדעת של השי"ת. ואם האדם רחוק מהדעת של השי"ת אפילו בדבר אחד, כגון שהאדם אינו יודע כיצד השי"ת צמצם את עצמו וברא את החלל הפנוי וכיו"ב, הרי שהאדם הזה רחוק מהשי"ת וגם מהצדיק.
 
כי ההתקרבות לצדיק תלויה בעניין השכל של האדם. ואו שהאדם נכלל בהשי"ת וממילא גם בצדיק, או שלא. ואין כאן ממוצע ! אלא או שהאדם הוא הצדיק עצמו, או שלא.
 
וכיו"ב, גם להכלל בהשי"ת זה רק על ידי הדעת והשכל בלבד http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=128
 
****
 
ועכשיו נשאלת השאלה, איך באמת אפשר לזרוק את השכל לגמרי ובשלמות ?
 
כי באמת מצד האמת, האמונה של האדם בצדיק ובהשי"ת היא תמיד נובעת מהשכל של האדם, אך היא לא באמת בלי שום שכל עצמי.
 
גם כאשר האדם אומר שהוא מאמין בהשי"ת, מצד האמת גם הוא האמונה שלו מבוססת על חקירות ושכל, והיא לא אמונה בלי שכל כלל.
 
והשאלה היא, איך אפשר לזכות להתקרב בלי שכל כלל אלא רק עם אמונה ?
 
והתשובה היא שאין כאן קיצורי דרך. כי באמת כדי לזכות לזרוק את השכל לגמרי, לשם כך על האדם לזכות לשכל של הצדיק עצמו, דהיינו לזכות לשכל הנקנה, שהוא מחליף אצל האדם את השכל האנושי שלו בשכל חדש.
 
והדרך היחידה לזכות לשכל הזה, היא רק על ידי זה שהאדם משלים את שכל ומוציא את שכלו מכוח אל הפועל בשלמות. ואז השכל שלו הופך להיות שכל אחר לגמרי כמו של הצדיק ממש. דהיינו האדם הופך להיות הצדיק עצמו ממש וכולי.
 
ובפרקטיקה זה אומר, כי על האדם לחקור ולדרוש בשכלו כל הזמן את השכל של הצדיק. דהיינו על האדם לחקור וללמוד כל הזמן את השכל של הצדיק, כפי שהתבאר כאן http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=98
 
דהיינו על האדם להסתכל בשכל שיש בכל דבר, ולנסות להבין את השורש והסיבה והעומק והפנימיות של כל דיבור ודיבור של הצדיק, וכיו"ב של כל דבר ודבר שיש בבריאה.
 
ועל ידי זה ורק על ידי זה שהאדם משלים את דעתו, על ידי זה בסופו של דבר הוא זוכה להתקרב לצדיק באמת, דהיינו הוא זוכה לכך שהוא עצמו יהפוך להיות הצדיק עצמו וכולי.
 
כך שכדי לזרוק את השכל לגמרי, לשם כך צריך את כל השכל שבעולם, שרק על ידי זה השכל של האדם נעלם ובמקומו האדם מקבל שכל חדש וכולי ...
דע שיש אור שהוא מאיר באלף עולמות
וזה האור אין אדם פשוט יכול לקבל מחמת גדלו
...
ומחמת זה אין יכולין לקבל ממנו מחמת גדלו
כי חצי פשט אי אפשר לקבל כי אם כלה
...
כך יש אור שהוא מאיר באלף עולמות
והוא השגה אחת
דהינו שאי אפשר להשיג אותו אלא כלו אבל לא במקצת
כי הוא אור אחד פשוט
שימי
חדש

איזה יופי , דברים מדהימים שמאד נהניתי , אז תודה לך
אורח
אורח

בס"ד
 
אבל מהמשך הדברים בשיחות הר"ן קשה על ההתחלה כי כך כתוב:
 
וְצָרִיךְ לָזֶה חָכָם גָּדוֹל שֶׁיּוּכַל לְחַלֵּק אֲלָפִים לְמֵאוֹת
דְּהַיְנוּ שֶׁיּוּכַל לְחַלֵּק הָאוֹר הַגָּדוֹל לַחֲלָקִים קְטַנִּים
כְּדֵי שֶׁיּוּכְלוּ הַקְּטַנִּים בְּמַעֲלָה לְקַבְּלוֹ מְעַט מְעַט
כְּמוֹ לְמָשָׁל כְּשֶׁאֶחָד אוֹמֵר פְּשָׁט אוֹ חִלּוּק גָּדוֹל מְאד
וּמֵחֲמַת זֶה אֵין יְכוֹלִין לְקַבֵּל מִמֶּנּוּ מֵחֲמַת גָּדְלוֹ
כִּי חֲצִי פְּשָׁט אִי אֶפְשָׁר לְקַבֵּל כִּי אִם כֻּלָּהּ
אֲבָל כְּשֶׁמְּחַלְּקִין הַפְּשָׁט וְהַחִלּוּק לַחֲלָקִים וְעִנְיָנִים
אֲזַי יְכוֹלִין לְהָבִין כָּל עִנְיָן וְעִנְיָן בִּפְנֵי עַצְמוֹ
כָּךְ יֵשׁ אוֹר שֶׁהוּא מֵאִיר בְּאֶלֶף עוֹלָמוֹת
וְהוּא הַשָּׂגָה אַחַת
דְּהַיְנוּ שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְהַשִּׂיג אוֹתוֹ אֶלָּא כֻּלּוֹ אֲבָל לא בְּמִקְצָת
כִּי הוּא אוֹר אֶחָד פָּשׁוּט
אַךְ תַּלְמִיד חָכָם שֶׁהוּא נוֹקֵם וְנוֹטֵר הוּא יָכוֹל לְחַלֵּק אֲלָפִים לְמֵאוֹת
דְּהַיְנוּ לַחֲלק הָאוֹר גָּדוֹל לַחֲלָקִים כְּדֵי שֶׁיּוּכְלוּ לְקַבְּלוֹ כַּנִּזְכָּר לְעֵיל
 
מכאן רואים שאת ההשגה זאת כן ניתן לחלק ע"י תלמיד חכם שהוא נוקם ונוטר כמו שתלמיד חכם שיודע לחלק פשט מסויים אם כן הדרא קושיא לדוכתא. כי מההתחלה של השיחה לא קשה אבל מהמשכה קשה.
וצריך לזה חכם גדול שיוכל לחלק אלפים למאות
דהינו שיוכל לחלק האור הגדול לחלקים קטנים
כדי שיוכלו הקטנים במעלה לקבלו מעט מעט
כמו למשל כשאחד אומר פשט או חלוק גדול מאד
ומחמת זה אין יכולין לקבל ממנו מחמת גדלו
כי חצי פשט אי אפשר לקבל כי אם כלה
אבל כשמחלקין הפשט והחלוק לחלקים וענינים
אזי יכולין להבין כל ענין וענין בפני עצמו
כך יש אור שהוא מאיר באלף עולמות
והוא השגה אחת
דהינו שאי אפשר להשיג אותו אלא כלו אבל לא במקצת
כי הוא אור אחד פשוט
אך תלמיד חכם שהוא נוקם ונוטר הוא יכול לחלק אלפים למאות
דהינו לחלק האור גדול לחלקים כדי שיוכלו לקבלו כנזכר לעיל
אליעד כהן
מנהל הפורום

גם השי"ת צמצם את עצמו בבריאה ועדיין יש חילוק בין הבריאה לבין הבורא.

הצדיק שמשיג את האין סוף, הוא יודע לצמצם אותו בבחינת הקדמות וקליפות וצמצומים שונים של חוכמה תתאה, כדי שעל ידה יבוא האדם אל המכוון שהוא בחינת שתיקה שאי אפשר לדבר ממנו כלל, כי הוא כולו בבחינת ההשגה של "מה".
 
האם עכשיו העניין הובן ?
אורח
אורח

בס"ד
 
לא העיניין עדיין לא הובן לי
 
כי מתחילה כתוב שיש אור שמאיר באלף עולמות וזה הקשת לגבי השכל הנקנה של הצדיק שאותו אי אפשר לקבל חצי ממנו אלא כמו אותו האור שמאיר באלף עולמות שאור זה איננו מתחלק כך גם זה השכל איננו מתחלק ואי אפשר לקבל מקצתו
 
הקושייה היא מהסוף
 
הרי שבסוף השיחה כתוב שיש תלמיד חכם שיודע לחלק אלפים למאות ויודע לחלק ע"י שהוא נוקם ונוטר
 
אם כן נעשה על דרך אותו היקש לגבי שכל הנקנה
 
שיש תלמיד חכם שיוכל לצמצם לי את השכל הנקנה באופן שאוכל לקבל אותו בבחינת "מאות" דהיינו אפילו מקצתו.
אליעד כהן
מנהל הפורום

הנושא די פשוט.
 
יש דבר שקוראים לו השי"ת. ההשגה של השי"ת היא רק ברצוא ושוב. כאשר הרצוא שלה היא בחינת מה שהיא מעל השכל מעל המחשבה מעל הדיבור לפני הבריאה בלי אותיות ובלי שום צמצום כלל. וזאת ההשגה שיש מעל הכתר שמשיגים במטי ולא מטי.
 
ויש את השכל הנקנה שבו האדם יכול להשיג "קצת" ממהות השי"ת. ומהשכל הנקנה עצמו אי אפשר לדבר כלל בעולם הזה, כי זה המקיפים של עתיקא שהם מעל הזמן ושכל הזמן שבעולם לא מספיק לבאר שם את הקושיות והתרוצים וכולי. כגון לדוגמא לתרץ בשכל אנושי את החלל הפנוי וכיו"ב.
 
והצדיק שהוא נוקם ונוטר
ראה כאן: http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=58 - מהו עניין נוקם ונוטר ?
 
הוא דייקא יכול להיות בבחינת רבי נחמן מברסלב שאמר שהתורה שלו היא כולה הקדמות, בבחינת פסול לך הפסולת יהיה שלך עד שתגיע אל המכוון ותזרוק את ההקדמות.
 
וכמובא בתורה מישרא דסכינא, העניין שהצדיק מלביש שכל עליון בשכל תחתון. וכיו"ב בעניין עלו זה בנגב, שהצדיק מלביש שכל בשיחות חולין.
 
והאדם ששומע את כל ההקדמות האלו, אמור על ידי המדמה שלו לעלות אל מעל השכל ולהשיג את השכל הנקנה שממנו אי אפשר לדבר, אלא אפשר רק להקדים אליו הקדמות.
 
תפנים משוה פשוט. השי"ת הוא אין סוף. ואי אפשר להבין חלק של אין סוף. או שהשכל של האדם הוא אין סוף ומבין את האין סוף, או שלא. אי אפשר להבין חצי אין סוף.
 
והצדיק יודע להלביש את האין סוף בצמצומים שונים, כמו שהשי"ת צמצם את עצמו בבריאה, ועל ידי זה הוא מקשר את האדם לשורש.
 
האם הובן ?
אורח
אורח

בס"ד
 
עדיין לא הבנתי יש לי כמה שאלות :
 
מה זה חלק של אין סוף? אם זה אין סוף מה שייך להגיד חלק?
 
כי הרי החלק הוא דבר מוגדר והוא נמדד ביחס לדבר מוגבל למשל: חלק עשירי מארבעת אלפים זה ארבע מאות מכאן רואים שהחלק הוא מוגדר כי הרי יצא שעשירת מארבעת אלפים זה ארבע מאות, 
והחלק הארבע מאות הזה הוא ביחס לארבעת אלפים השלם שהוא מוגבל ומשום כך ניתן למדוד את החלק העשירי היוצא ממנו דהיינו מהשלם שהוא ארבעת אלפים שאילו השלם הזה היה אין סוף כיצד ניתן למדוד חלק ממנו?
אם כך מהו חלק של אין סוף?
 
המוהרא"ש אמר זה כלל ברוחניות, שתופס מקצת ממנו תופס בכולו.
אם כך על זה הדרך שאני אוחז מעט בצדיק אני תופס בכולו.
 
ועדיין כיצד עפ"י החלק השני של תלמיד חכם מחלק אלפים למאות אם כן כיצד ניתן להבין שאת השכל הנקנה אין ניתן לחלק כי אם עפ"י היקש ניתן לומר כשם כבחלוקת אלפים למאות ניתן לחלק כך גם את השכל הנקנה ניתן לחלק. כעין מה שאמרת לגבי האין סוף שאין ניתן להשיג ממנו אלא ע"י צימצומים שהצדיק מצמצם כך ניתן לומר שגם את השכל הנקנה ניתן לצמצם 
 
אך עדיין הדברים אינם ברורים לי.
 
 הגב עמוד  1 2 3 5 >


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 29_03_2024 השעה 04:35:22