ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

הכת של השמחה במעשה מהבעל תפילה


 הגב
מחבר
אליעד כהן
מנהל הפורום

נושא: הכת של השמחה במעשה מהבעל תפילה

כאן: http://breslev.eip.co.il/?key=59 - סיפורי מעשיות - מעשה יב - מבעל תפילה
 
כַּת אַחֶרֶת אָמְרוּ, שֶׁעִקַּר הַתַּכְלִית הוּא שִׂמְחָה
כִּי כְּשֶׁנּוֹלָד בֵּן שְׂמֵחִים
כְּשֶׁיֵּשׁ חֲתֻנָּה שְׂמֵחִים
כְּשֶׁכּוֹבְשִׁים אֵיזֶה מְדִינָה שְׂמֵחִים
נִמְצָא שֶׁתַּכְלִית הַכּל הוּא שִׂמְחָה
עַל כֵּן בִּקְשׁוּ אִישׁ שֶׁיִּהְיֶה שָׂמֵחַ תָּמִיד
נִמְצָא שֶׁהוּא אֵצֶל הַתַּכְלִית, וְהוּא יִהְיֶה מֶלֶךְ עֲלֵיהֶם
וְהָלְכוּ וּמָצְאוּ שֶׁהָיָה הוֹלֵךְ עָרֵל אֶחָד בְּכֻתּנֶת בָּזוּי כְּדַרְכּוֹ
וְנָשָׂא בקבוק יֵין שָׂרָף
וְהָלְכוּ אַחֲרָיו כַּמָּה עֲרֵלִים
וְזֶה הֶעָרֵל הָיָה שָׂמֵחַ מְאד [כִּי הָיָה שִׁכּוֹר מְאד]
וְרָאוּ שֶׁזֶּה הֶעָרֵל הוּא שָׂמֵחַ מְאד וְאֵין לוֹ שׁוּם דְּאָגָה
עַל כֵּן הוּטַב בְּעֵינֵיהֶם הֶעָרֵל הַזֶּה
כִּי הִשִּׂיג אֶת הַתַּכְלִית שֶׁהוּא שִׂמְחָה
וְקִבְּלוּ אוֹתוֹ לְמֶלֶךְ עֲלֵיהֶם
וּבְוַדַּאי הִנְהִיג אוֹתָם בַּדֶּרֶךְ הַיָּשָׁר
וּבָחֲרוּ לָהֶם אֶרֶץ גּוֹרֶמֶת לָעִנְיָן שֶׁלָּהֶם
דְּהַיְנוּ מְקוֹם כְּרָמִים [וְכַיּוֹצֵא], שֶׁיִּהְיוּ עוֹשִׂין יַיִן
וּמֵהַחַרְצַנִּים יִהְיוּ עוֹשִׂין יֵין שָׂרָף
וְלא יֵלֵךְ שׁוּם דָּבָר לְאִבּוּד
כִּי זֶהוּ עִקַּר הַתַּכְלִית אֶצְלָם לִשְׁתּוֹת וּלְהִשְׁתַּכֵּר וְלִהְיוֹת שָׂמֵחַ תָּמִיד
אַף עַל פִּי שֶׁאֵין שׁוּם שַׁיָּכוּת וְעִנְיָן לְשִׂמְחָתָם
כִּי אֵין לָהֶם כְּלָל עַל מַה לִּשְׂמחַ
אַף עַל פִּי כֵן זֶה הָיָה עִקַּר הַתַּכְלִית אֶצְלָם לִהְיוֹת שָׂמֵחַ תָּמִיד עַל לא דָבָר
 
*************
 
רבי נחמן מברסלב מביא דבר דומה על הקבצן החירש
http://breslev.eip.co.il/?key=60 - סיפורי מעשיות - מעשה יג - משבעה קבצנים
 
רק שכל העולם כלו אינו עולה אצלי לכלום, שאשמע החסרון שלהם. כי כל הקולות כלם הם מן חסרונות כי כל אחד ואחד צועק על חסרונו ואפילו כל השמחות שבעולם כלם הם רק מחמת החסרון ששמח על החסרון שחסר לו ונתמלא ואצלי, כל העולם כלו אינו עולה לכלום, שיכנסו באזני החסרון שלהם כי אני חי חיים טובים שאין בהם שום חסרון
 
*****
 
לכאורה הדברים די דומים
 
אז מה בעצם היה החסרון בכת שהתכלית שלה היא השמחה.
 
****
 
באותו עניין רבי נחמן מברסלב מביא כאן http://breslev.eip.co.il/?key=2249 - שיחות הר"ן - אות צג
 
דַּע שֶׁיֵּשׁ אוֹר שֶׁהוּא מֵאִיר בְּאֶלֶף עוֹלָמוֹת
וְזֶה הָאוֹר אֵין אָדָם פָּשׁוּט יָכוֹל לְקַבֵּל מֵחֲמַת גָּדְלוֹ
וְצָרִיךְ לָזֶה חָכָם גָּדוֹל שֶׁיּוּכַל לְחַלֵּק אֲלָפִים לְמֵאוֹת וכולי ...
...
וּמִי שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ זאת
אֵינוֹ יוֹדֵעַ מִפְּנֵי מַה הוּא עַכְשָׁו בְּשִׂמְחָה

****
 
בעניין זה ראה גם כאן http://breslev.eip.co.il/?key=2318 - שיחות הר"ן - אות קעז - גדולות נוראות השגתו
 
חִזֵּק אֶת אֶחָד לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה
וְאָמַר שֶׁרָאוּי לוֹ לִשְׂמחַ בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ
וְאַף עַל פִּי שֶׁאֵין אַתֶּם יוֹדְעִים מִגְּדֻלַּת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ
רָאוּי לָכֶם לִסְמךְ עָלַי
כִּי אֲנִי יוֹדֵעַ מִגְּדֻלָּתוֹ יִתְבָּרַךְ
וְהִזְכִּיר אָז הַפָּסוּק: "כִּי אֲנִי יָדַעְתִּי כִּי גָּדוֹל ה'" וְכוּ'
גַּם רָאוּי לָכֶם לִשְׂמחַ בִּי
מַה שֶּׁזְּכִיתֶם שֶׁיִּהְיֶה לָכֶם רַבִּי כָּזֶה
גַּם חִזֵּק אֶת אֶחָד שֶׁיְּשַׂמַּח אֶת עַצְמוֹ אֲפִילּוּ בְּעִסְקֵי חֹל
וְאָמַר לוֹ: בְּוַדַּאי כֵּן הוּא
שֶׁבַּתְּחִלָּה צְרִיכִין לִשְׂמחַ עַצְמוֹ בְּמִלֵּי דְּעַלְמָא בְּכָל מַה שֶּׁיְּכוֹלִין
וְאַחַר כָּךְ בָּאִין לְשִׂמְחָה אֲמִתִּית

***
 
השאלות:
 
מהו בעצם החסרון של הכת של השמחה ?
 
מה ההבדל בין הכת של השמחה לבין החירש ?
 
למרות שאנחנו מאשימים את הכת של השמחה בחסרון, האם באמת יש בהם חסרון ? ואם כן מדוע בהכרח שיהיה בהם חסרון, הרי בסופו של דבר הם בתכלית השמחה תמיד. אז לכאורה מה הבעיה בכך ?

כאן: http://breslev.eip.co.il/?key=59 - סיפורי מעשיות - מעשה יב - מבעל תפילה
 
כת אחרת אמרו, שעקר התכלית הוא שמחה
כי כשנולד בן שמחים
כשיש חתנה שמחים
כשכובשים איזה מדינה שמחים
נמצא שתכלית הכל הוא שמחה
על כן בקשו איש שיהיה שמח תמיד
נמצא שהוא אצל התכלית, והוא יהיה מלך עליהם
והלכו ומצאו שהיה הולך ערל אחד בכתנת בזוי כדרכו
ונשא בקבוק יין שרף
והלכו אחריו כמה ערלים
וזה הערל היה שמח מאד [כי היה שכור מאד]
וראו שזה הערל הוא שמח מאד ואין לו שום דאגה
על כן הוטב בעיניהם הערל הזה
כי השיג את התכלית שהוא שמחה
וקבלו אותו למלך עליהם
ובודאי הנהיג אותם בדרך הישר
ובחרו להם ארץ גורמת לענין שלהם
דהינו מקום כרמים [וכיוצא], שיהיו עושין יין
ומהחרצנים יהיו עושין יין שרף
ולא ילך שום דבר לאבוד
כי זהו עקר התכלית אצלם לשתות ולהשתכר ולהיות שמח תמיד
אף על פי שאין שום שיכות וענין לשמחתם
כי אין להם כלל על מה לשמח
אף על פי כן זה היה עקר התכלית אצלם להיות שמח תמיד על לא דבר
 
*************
 
רבי נחמן מברסלב מביא דבר דומה על הקבצן החירש
http://breslev.eip.co.il/?key=60 - סיפורי מעשיות - מעשה יג - משבעה קבצנים
 
רק שכל העולם כלו אינו עולה אצלי לכלום, שאשמע החסרון שלהם. כי כל הקולות כלם הם מן חסרונות כי כל אחד ואחד צועק על חסרונו ואפילו כל השמחות שבעולם כלם הם רק מחמת החסרון ששמח על החסרון שחסר לו ונתמלא ואצלי, כל העולם כלו אינו עולה לכלום, שיכנסו באזני החסרון שלהם כי אני חי חיים טובים שאין בהם שום חסרון
 
*****
 
לכאורה הדברים די דומים
 
אז מה בעצם היה החסרון בכת שהתכלית שלה היא השמחה.
 
****
 
באותו עניין רבי נחמן מברסלב מביא כאן http://breslev.eip.co.il/?key=2249 - שיחות הר"ן - אות צג
 
דע שיש אור שהוא מאיר באלף עולמות
וזה האור אין אדם פשוט יכול לקבל מחמת גדלו
וצריך לזה חכם גדול שיוכל לחלק אלפים למאות וכולי ...
...
ומי שאינו יודע זאת
אינו יודע מפני מה הוא עכשו בשמחה

****
 
בעניין זה ראה גם כאן http://breslev.eip.co.il/?key=2318 - שיחות הר"ן - אות קעז - גדולות נוראות השגתו
 
חזק את אחד להיות בשמחה
ואמר שראוי לו לשמח בהשם יתברך
ואף על פי שאין אתם יודעים מגדלת השם יתברך
ראוי לכם לסמך עלי
כי אני יודע מגדלתו יתברך
והזכיר אז הפסוק: "כי אני ידעתי כי גדול ה'" וכו'
גם ראוי לכם לשמח בי
מה שזכיתם שיהיה לכם רבי כזה
גם חזק את אחד שישמח את עצמו אפילו בעסקי חל
ואמר לו: בודאי כן הוא
שבתחלה צריכין לשמח עצמו במלי דעלמא בכל מה שיכולין
ואחר כך באין לשמחה אמתית

אליעד כהן
מנהל הפורום

רמזים לצורך התשובה:

 
http://breslev.eip.co.il/?key=2188 - שיחות הר"ן - אות לב
 
ואף על פי שנדמה לנו שההמון עם הם רחוקים מחקירות ואינם מחקרים כלל אף על פי כן באמת כלם הם מערבים בחקירות כי כל אחד ואחד יש לו חקירות ואפילו קטנים באים על מחשבתם חקירות ובלבולים
 
וגם כאן: http://breslev.eip.co.il/?key=211 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה לד - וַיִּחַדְּ יִתְרוֹ עַל כָּל הַטּוֹבָה
וגם כאן: http://breslev.eip.co.il/?key=211 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה לד - ויחד יתרו על כל הטובה
אליעד כהן
מנהל הפורום

תשובה:

העניין הוא די פשוט. העניין הוא השורש של השמחה שלהם.
 
השמחה של הצדיק היא שמחה ללא חסרון כלל. והיא שמחה שנובעת מדבקות להשי"ת שהיא שמחה אין סופית וכולי.
 
אך לעומת זאת, השמחה של השיכורים האלו, למרות שהיא נראית כמו השמחה של החירש, הרי שגם אצלם השמחה אינה שלמה. כי למרות שהם נראים שמחים, עדיין גם אצלהם הם אינם שמחים כל הזמן באופן רצוף, וגם אצלהם יש כעסים שונים על דברים קטנים וכולי, כמו הספקות שיש להמון העם, למרות שנראה שיש להם אמונה.
 
אך אצל הצדיק האמת, הוא זוכה לשמוח משורש השמחה, דהיינו שהוא מחובר לשורש של הבריאה וכולי, ששם יש את האהבה שבדעת, שזו שמחה אחרת לגמרי ללא חסרון כלל וכולי.
 
אליעד כהן
מנהל הפורום

בעניין השמחה, מצו"ב מאמר
 
http://www.eip.co.il/?key=199 - שמחה. מהי מהותה ? איך לשמוח בצורה עוצמתית יותר ?
 
המאמר הוא ביאור התורות של "ויחד יתרו" ומרומז בו גם העניין של אהבה שבדעת ועוד.
 
****
 

שמחה. מהי מהותה ? מהו שורש השמחה ? איך ליצור רגש של שמחה חזק יותר ?

שמחה = תחושה טובה אישית וסובייקטיבית שיש לאדם כלפי אירוע כלשהו במציאות.

תחושת השמחה, היא תחושה של אהבה ביחס למציאות.

שמחה = תחושת אחדות עם המציאות.

כאשר הרצון של האדם מתאחד עם המצב של המציאות = אחדות = שמחה.

כדי ליצור שמחה חזקה, על האדם לחקור ולמצוא את שורש השמחה.

פירוש:

על האדם לחקור תמיד, מה בדיוק גרם לו לרגש של השמחה.

על האדם להסתכל פנימה על המהות של הדבר שיצרה את השמחה.

על האדם להתבונן על מה שמתרחש בתוך המחשבות שלו כאשר הוא שמח.

על האדם להסתכל פנימה על המצב של הרצון שלו כאשר הוא שמח.

על האדם לאתר את השורש של השמחה.

על האדם למצוא את המכנה המשותף האמיתי שגורם לכך שהוא שמח.

כאשר האדם מבין את השורש של השמחה, הדבר הזה מאפשר לו להתמקד בשורש של השמחה וליצור יותר שמחה.

לדוגמא:

אדם נמצא באירוע כלשהו ומרגיש שמחה.

אדם שאינו מתבונן לעומק, יכול בטעות לחשוב כי האירוע עצמו יצר אצלו את השמחה.

מה יקרה לאדם כזה ?

הוא ינסה לשחזר את האירוע שוב פעם ושוב פעם כדי להרגיש שוב פעם את אותה השמחה.

מה הבעיה בזה ?

החיסרון של הנ"ל, היא מאמץ גדול לשחזר את האירוע + תלות רגשית באירוע כלשהו.

בנוסף, בפועל זה לא באמת יעבוד לו. אחרי זמן כלשהו, האירוע שיצר את תחושת ההנאה בפעם הראשונה, לא יצור יותר את תחושת ההנאה הרצויה, ואז תחושת ההנאה מתחילה לדעוך עד שהיא נעלמת לגמרי.

מצב כזה יכול ליצור התמכרות / אובססיה וכיו"ב.

מה כן צריך לעשות כדי לשמר + להגדיל את רמת ההנאה ?

תשובה:

צריך להתבונן לעומק הפנימי של האדם בעת האירוע המשמח.

על האדם לחקור מהיכן בדיוק הגיעה השמחה ? מה באירוע קרה שיצר את השמחה ? מדוע השמחה הייתה דווקא ברמה הספציפית ?

אנשים שונים שנמצאים באותו אירוע, חווים אותו מבחינה רגשית בצורה שונה. מדוע ?

בנוסף, מדוע בפעמים הבאות של אותו האירוע, רמת ההנאה יורדת ?

על האדם להתבונן בכל הנ"ל, ולגלות בסופו של דבר, כי ההנאה והשמחה נוצרות מתחושת האחדות של האדם עם המציאות.

כאשר האדם מבין את זה, ממילא החל מאותו הרגע הוא מקבל פטור מלרדוף אחרי המעטפת החיצונית של החיים.

החל מאותו הרגע, האדם מתחיל לחפש את המהות הפנימית של האירוע שיצר לו את השמחה.

כאשר האדם מתמקד בחיפוש עצמי פנימי, לבסוף הוא מוצא את השלמות ואת האושר.

בכל רגע של מציאות יש טוב אמיתי שיכול לספק לאדם שמחה אין סופית תמידית. על האדם רק למצוא אותו.

כאשר האדם מבין מה טוב באמת בכל רגע של המציאות, הוא מרגיש שמחה אמיתי שנובעת מהשורש של המציאות = אושר = שלמות = טוב אמיתי = אהבה אין סופית.

אליעד כהן
מנהל הפורום

בעניין שמחה ששורשה בדבקות בהשי"ת ושהיא אינה תלוי בדבר
 
http://www.eip.co.il/?key=192 - הנאה אין סופית. איך להגיע להנאה שאין לה סוף ?
 

אין סוף. לכל הנאה שיש בעולם יש סוף. כיצד ניתן להגיע להנאה שאין לה סוף ?

תשובה: על ידי שהופכים את ההנאה לאמיתית באמת.

הסבר:

יש 2 סוגים של הנאה. 1 - הנאה סופית. 2 - הנאה אין סופית.

הנאה סופית = הנאה שתלויה בסיבה כלשהי.

הנאה סופית = הנאה שמתחילה ברמה X. יכולה לעלות או לרדת. אך בסופו של דבר אחרי השיא, היא תמיד תדעך.

הנאה אין סופית = הנאה שאינה תלויה בדבר.

הנאה אין סופית = הנאה שנובעת מעצמה.

הנאה אין סופית = הנאה שנובעת מצד המהות של המציאות שנמצאת בכל דבר.

הנאה אין סופית = הנאה שנמצאת כל רגע. מצד המהות של הרגע הזה.

איך מגיעים להנאה אין סופית שאינה תלויה בדבר ?

תשובה:

על ידי זה שגורמים לרע להעלם.

כאשר אין שום רע, ממילא הכל טוב.

כאשר עדיין יש רע כלשהו היכן שהוא, הרי שהטוב עדיין תלוי בכך שלא רע.

ז"א ההנאה עדיין תלויה בכך המציאות לא תהיה רעה.

כאשר אין שום רע בעולם כלל, הרי שנוצרת הנאה של שלמות.

כאשר אין שום רע בעולם כלל, האדם חווה שלמות והנאה אין סופית.

איך מגיעים לזה ?

תשובה:

על ידי התבוננות ושאלות.

על האדם לשאול ולחקור תמיד את הסיבה שבגללה הוא מרגיש רע.

כאשר האדם חוקר ומגיע לסיבה שבגללה הוא מרגיש רע, עליו לחקור את הסיבה שבגללה הסיבה עצמה קיימת. וכן הלאה.

כאשר האדם מגיע אל הסיבה הראשונה, זה הרגע שבו הוא מבין את הסיבה של המציאות.

כאשר האדם מבין את הסיבה של כל דבר = מבין את הטוב האמיתי שיש בכל דבר בשלמות = הנאה אין סופית.

ההנאה אינה יכולה להסתיים, מאחר שכל דבר הוא טוב אין סופי.

חידוש
מתקדם

כי יש אהבה שאינה תלויה בדבר , אולי הכונה כי הכת של השמחה הגיעו לשמחה ע"י שתיה הינו אמצעי. ובעולם האמת אין שתיה אז איך ישמחו שם.
ונראה לי כי פעם היתה לי הבנה שהבעל דבר נקרא בשמו ,בעל דבר. כי כל דבר שהוא אמצעי ביני לבין השם יתברך נקרא דבר. ואז יש אחיזה למניעות , כי אם אני  צריך מוסיקה בשביל לרקוד ,מה אעשה כשלא יהיה מוסיקה ....וכ"ו
אבל לא אכחיש שמה שידוע לי מטעימת אור האין סוף הוא שאנו בעצמנו יצרנו לנו את האמצעים כדי לצמצם את האור ועשינו תנאים איתו יתברך כביכול, אם אני אשתה כוסית אז שמחני כך וכך ,אם אניח תפילין שמחני כך וכך. כי מי שהיה באור ללא מסך יודע שאי אפשר להחזיק שם מעמד בגוף כלל.אחרי 10 דקות אתה גוסס מהעוצמה.
ואמת מתחת לאור האין סוף מתחיל הקומה של התנאים ראה ר"ת, אלה תולדות נח. ר"ת תנא  שהתחיל לצמצם את האור לכלים ,
מה שאנו נפלנו שבאו כוחות השקר והפכו את האמצעי לעונש ,כאילו אם לא תניח תפילין אתה פושע . והוא הבעל דבר כי באמת רצה הק"בה לזכות את ישראל...כי צייר בדעתו שע"י מצוה זו או מצוה זו נשיג אותו כך וכך,אבל אין סניגור נעשה קטיגור . אלא אם ירצה יעשה ואם לאו אז לאו.
 הגב


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 28_03_2024 השעה 13:38:44