ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 
      התחברות

למה הבורא ברא את העולם?


 הגב עמוד  1 2 >
מחבר
אליעד כהן
מנהל הפורום



הצטרפות: ב 25/10/09
מצב חיבור: מנותק
הודעות: 1193
אפשרויות    ציטוט  תגובה נושא: למה הבורא ברא את העולם?
רבי נחמן מברסלב מביא במספר מקומות מספר סיבות מדוע הבורא ברא את העולם.
 
כאן רבי נחמן מברסלב מביא http://breslev.eip.co.il/?key=335 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סד - וַיּאמֶר ה' אֶל משֶׁה בּא אֶל פַּרְעה
 
כי השם יתברך מחמת רחמנותו ברא את העולם כי רצה לגלות רחמנותו ואם לא היה בריאת העולם על מי היה מראה רחמנותו ועל כן ברא את כל הבריאה מתחלת האצילות עד סוף נקדת המרכז של עולם הגשמי, כדי להראות רחמנותו
 
כאן רבי נחמן מברסלב מביא http://breslev.eip.co.il/?ftxt=%D7%90%D7%99%D7%9F+%D7%9E%D7%9C%D7%9A+%D7%91%D7%9C%D7%90+%D7%A2%D7%9D&cid=0 - אין מלך בלא עם
 
כי אין מלך בלא עם וכולי
 
 
בגין דישתמודעין ליה, דהיינו כדי שיכירו אותו. שזה דומה לאין מלך בלא עם.
 
בכל מקרה השאלה היא כדלקמן:
 
כאן מביא רבי נחמן מברסלב http://breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עַתִּיקָא טְמִיר וּסְתִים
 
בזה הלשון:
 
כִּי לֶעָתִיד יִתְבַּטֵּל הַבְּחִירָה
וזה צַדִּיקִים יוֹשְׁבִים
שֶׁהַיְשִׁיבָה הוּא מוֹרֶה עַל הֶעְדֵּר הַבְּחִירָה
כְּמוֹ: "יוֹשֵׁב בַּשָּׁמַיִם"
שֶׁהוּא מוֹרֶה עַל הֶעְדֵּר הַהִשְׁתַּנּוּת
כִּי הַתְּנוּעָה
מוֹרֶה עַל הִשְׁתַּנּוּת מֵרָצוֹן אֶל רָצוֹן
וְהַיְשִׁיבָה מוֹרֶה עַל הֶעְדֵּר הִשְׁתַּנּוּת
הַיְנוּ בִּיטּוּל הַבְּחִירָה

*************

והשאלה הנשאלת היא פשוטה:

מצד אחד אנחנו אומרים כי אצל הקב"ה אין שינוי מרצון אל רצון, מצד שני אנחנו אומרים שהיה שינוי כזה בזמן בריאת העולם. הכיצד ?
 
דעתכם ?
כאן רבי נחמן מברסלב מביא http://breslev.eip.co.il/?key=335 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סד - ויאמר ה' אל משה בא אל פרעה
כאן מביא רבי נחמן מברסלב http://breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עתיקא טמיר וסתים
כי לעתיד יתבטל הבחירה
וזה צדיקים יושבים
שהישיבה הוא מורה על העדר הבחירה
כמו: "יושב בשמים"
שהוא מורה על העדר ההשתנות
כי התנועה
מורה על השתנות מרצון אל רצון
והישיבה מורה על העדר השתנות
הינו ביטול הבחירה
אליעד כהן
מנהל הפורום



הצטרפות: ב 25/10/09
מצב חיבור: מנותק
הודעות: 1193
אפשרויות    ציטוט  תגובה
תשובה:
 
השאלה הזאת באה מהחלל הפנוי.
 
את השאלה הזאת אפשר לשאול גם בצורות אחרות, כגון:
 
אם הכל היה מושלם לפני הבריאה, אז מדוע נבראה הבריאה ?
 
מהיכן נוצר הרצון של הבורא ? וכי היה אצלו שינוי ?
 
מאחר שהבורא הוא ללא שום חיסרון, אז כיצד הוא רצה משהו. הרי רצון הוא חיסרון, כי אתה רוצה רק את מה שאתה חסר ... וכי הבורא היה חסר משהו לפני הבריאה ?
 
או לדוגמא, מאחר שהבורא הוא סיבת כל הסיבות, אז אפשר לשאול: מהי הסיבה של הסיבה הראשונה ?
 
ובכלל, כיצד יתכן שהבורא ברא את העולם, הרי זה מצריך שיהיה מצידו שינוי כלשהו וכולי.
 
****
 
יחד עם זאת, כל השאלות האלו נכונות רק בשכל אנושי, שתפיסת הזמן שלו היא לא כפי מה שהזמן הוא באמת.
 
אין דרך לדעת תשובה לשאלות האלו בשכל אנושי, כי השאלו האלו הן כולן נגד ההגיון האנושי. ואין שום דרך בעולם למצוא תשובות לשאלות האלו.
 
כל מי שטוען שיש לו תשובות לשאלות האלו, הוא או טיפש או שקרן. כי או שהוא לא הבין את השאלה, או שהוא לא הבין את התשובה השגויה, או שהוא פשוט משקר.
 
****
 
יחד עם זאת, יש שכל אחר שהוא השכל הנקנה, שהוא השכל העל אנושי, שבו גם אין תשובות לשאלות האלו. אבל מסיבה אחרת.
 
בשכל העל אנושי אין תשובות לשאלות האלו, כי השאלות האלו לא קיימות כלל.
 
כל השאלות האלו נובעת מתפיסת מציאות מאוד ספציפית, שממנה נגזרים חוקי הלוגיקה וממהם נגזרות השאלות הנ"ל.
 
אך בשכל הנקנה, חוקי הלוגיקה הם אחרים לגמרי, ושם לפי חוקי הלוגיקה ששם, השאלות האלו הן בכלל לא שאלות מעיקרא, כי חוקי הלוגיקה ששם לא מאפשרים את קיומן של השאלות האלו.
 
ואיך מגיעים לשכל הזה ?
 
תשובה: על ידי זה שמוציאים את השכל מכוח אל הפועל בשלמות, ואז השכל של הבן אדם בסופו של התהליך מגיע אל השכל הזה ורואה את האמת וכולי ...
חידוש
מתקדם



הצטרפות: ב 06/01/10
מצב חיבור: מנותק
הודעות: 314
אפשרויות    ציטוט  תגובה
חבל שאתה קורא לי טיפש או שקרן . מסתמא אם היה רבי נחמן כותב לך לאתר היית קורא לו משוגע , אחי אז איך אתה רוצה להיתקדם באתר הזה.
אתה אולי לא יודע מה היה לפני אבל יש כאלה שיודעים .לא כי הם שאלו אלא כי הם היו לפני ולנו בכלל לא קשה עליו יתברך שום דבר ..כי עמוק עמוק מי ימצאנו .. אם אתה רוצה שנילמד כולנו ביחד אז בשמחה גם אם לא נבין יעזרו לנו משמים ..אבל " מכבדי אכבד ובוזי יקלו " נסה לישאול שאלות עניניות וננסה לענות תשובות עניניות..תודה.
אליעד כהן
מנהל הפורום



הצטרפות: ב 25/10/09
מצב חיבור: מנותק
הודעות: 1193
אפשרויות    ציטוט  תגובה
נשלח במקור על ידי יהורם

חבל שאתה קורא לי טיפש או שקרן . מסתמא אם היה רבי נחמן כותב לך לאתר היית קורא לו משוגע , אחי אז איך אתה רוצה להיתקדם באתר הזה.
אתה אולי לא יודע מה היה לפני אבל יש כאלה שיודעים .לא כי הם שאלו אלא כי הם היו לפני ולנו בכלל לא קשה עליו יתברך שום דבר ..כי עמוק עמוק מי ימצאנו .. אם אתה רוצה שנילמד כולנו ביחד אז בשמחה גם אם לא נבין יעזרו לנו משמים ..אבל " מכבדי אכבד ובוזי יקלו " נסה לישאול שאלות עניניות וננסה לענות תשובות עניניות..תודה.
 
אחי, קודם כל אין לי מושג למה התגובה הזאת שלך מתייחסת.
 
שנית, שקרן אף אחד לא יכול להיות. כי כדי להיות שקרן, לשם כך צריך לדעת את האמת. בעיני אדם יכול לטעות מחוסר ידיעת האמת, אך כדי לומר על מישהו שהוא שקרן, לשם כך צריך לתת לו הרבה מאוד קרדיט ...
 
ואני אומר לך את דבריך על אותו המשקל, כדי שתבין מדוע הם חסרי משמעות כלשהי.
 
מסתמא, אם רבי נחמן היא אומר לך שאתה טועה, מסתמא שהיית קורא לו משוגע. אז אחי, איך אתה רוצה להתקדם בחיים ?
 
דבר נוסף, אני לא רוצה להתקדם באתר הזה. ז"א אני לא עושה שום דבר כדי להתקדם לשום מקום. צדיק אמיתי, נהנה מעצם מה שהוא עושה ולא עושה את מעשיו כדי להתקדם למקום כלשהו.
 
אולי אתה לא יודע מה אני יודע, ובשום שלב לא אמרתי שאני לא יודע. ועד הרגע הזה לא השבת בשום מקום לשאלותי לעניין.
 
מכבדי אכבד ובוזי יקלו ... נראה לי שלמישהו יש כאן גאווה. אחרת מה קשור עכשיו כבוד וביזיונות ?
 
מה שכן, אני מסכים לגמרי שרצוי להתחיל להתייחס כאן לדברים עם שכל ולעניין.
 
ובתור התחלה, אתה מוזמן לעבור על כל השאלות וההתייחסויות שלי לדבריך, ולהתחיל להשיב עליהן עם שכל ובלי לבקש ממני להאמין לך שאתה צודק באמונה כלשהי. כי אמונה היא אמת ולא שקר.
 
תודה
יעקב חיים
מתקדם



הצטרפות: ב 17/11/09
מצב חיבור: מנותק
הודעות: 102
אפשרויות    ציטוט  תגובה
אמונה כד אתחבר בה אמת ,(זוהר) חייבת האמונה להיות עם אמת , אבל מאיפה מתחילה האמת ? והאם האמת שלנו ללא דופי ? זה אפשרי לדעת רק בהתבודדות ,לבקש מה' ולציית את הצדיק האמת שהאמת היא אצלו (בגלל זה ניקרא צדיק אמת
ולמה הבורא ברא את העולם ? כי הוא רצה . (ובוודאי שרבינו מביא את התורות על רצונו של ה' בבריאת העולם )
אבל בפשטות הבורא יתברך רצה לבראות העולם וזהו .

חידוש
מתקדם



הצטרפות: ב 06/01/10
מצב חיבור: מנותק
הודעות: 314
אפשרויות    ציטוט  תגובה
בראשית  =  ברא -  שית  , ( שית= 6=ו ).    ברא שית = ברא ו.  =בורא
בורא ברא אלהים. (ם = ד + ד ). אלהי - ם.  לאחת אמר את השמים ולשניה אמר , את הארץ. ( א, בפתח ).
אז דע שרבינו הוא הראש בית הוא הבורא. ואין לנו תלונות על מה שברא.. תודה שברא אותנו..
אליעד כהן
מנהל הפורום



הצטרפות: ב 25/10/09
מצב חיבור: מנותק
הודעות: 1193
אפשרויות    ציטוט  תגובה
נשלח במקור על ידי יהורם

בראשית  =  ברא -  שית  , ( שית= 6=ו ).    ברא שית = ברא ו.  =בורא
בורא ברא אלהים. (ם = ד + ד ). אלהי - ם.  לאחת אמר את השמים ולשניה אמר , את הארץ. ( א, בפתח ).
אז דע שרבינו הוא הראש בית הוא הבורא. ואין לנו תלונות על מה שברא.. תודה שברא אותנו..
 
אם רבי נחמן מברסלב הוא הבורא, אז גם הנעל בית שלי היא הבורא.
 
ולא, אני לא אומר שאתה לא צודק. אני רק מסביר מדוע אתה צודק ... כי רבי נחמן מברסלב הוא הבורא, בדיוק בגלל אותו השכל שהבורא נמצא גם בנעל בית ...
אליעד כהן
מנהל הפורום



הצטרפות: ב 25/10/09
מצב חיבור: מנותק
הודעות: 1193
אפשרויות    ציטוט  תגובה
נשלח במקור על ידי יעקב חיים

אמונה כד אתחבר בה אמת ,(זוהר) חייבת האמונה להיות עם אמת , אבל מאיפה מתחילה האמת ? והאם האמת שלנו ללא דופי ? זה אפשרי לדעת רק בהתבודדות ,לבקש מה' ולציית את הצדיק האמת שהאמת היא אצלו (בגלל זה ניקרא צדיק אמת
 
ואיך עדיין ידע האדם שזאת האמת ? ואולי לא ? הרי אמונה צריכה שתהיה אמת ...
 
והתשובה היא, כי על ידי שהאדם ... לבסוף זוכה להכלל במחוייב המציאות ממש, שהוא ורק הוא האמת. ואז האדם רואה את האמת.
 
ועד אז, זו רק בחינה של האמת בשם המושאל. כי יש חלון ויש אבן טוב. ומי שלא זוכה לאמת עצמה, אז הוא רק חלון שמאירים דרכו, כמובא בפירוש כל עניין האמת בליקוטי מוהרן.
 
http://breslev.eip.co.il/?key=386 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קיב - צהַר תַּעֲשֶׂה לַתֵּבָה
 
עַד אֲשֶׁר יִזְכֶּה וְיָשׁוּב בֶּאֱמֶת
וִידַבֵּר דִּבּוּרִים הָרְאוּיִין לְהִתְקַבֵּל
בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ מֵעֻמְקָא דְּלִבָּא בְּהִתְעוֹרְרוּת גָּדוֹל
אֲזַי מְבַקֵּעַ הַדִּבּוּר הַמֵּאִיר אֶת כָּל הַמְּחִצּוֹת וְהַמָּסַכִּים הַמַּבְדִּילִים
וְיַעֲלוּ עִמּוֹ כָּל הַדִּבּוּרִים שֶׁהָיוּ מֻנָּחִים לְמַטָּה עַד הֵנָּה
אַך אֵיך יִזְכֶּה לָזֶה ?
הָעִקָּר שֶׁהַכּל תָּלוּי בּוֹ הוּא אֱמֶת
לֵיֵלֵך בְּדֶרֶך אֱמֶת לְפִי מַדְרֵגָתוֹ
כִּי 'חוֹתָמוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא אֱמֶת'
וְהוּא יְסוֹד הַכּל
כִּי אֱמֶת הוּא ראשׁ תּוֹך סוֹף
וְכֵיוָן שֶׁהוּא בְּמַדְרֵגַת אֱמֶת
אֲזַי כִּבְיָכוֹל נִתְלַבֵּשׁ בּוֹ אוֹר הַשֵּׁם יִתְבָּרַך בְּעַצְמוֹ, אֲשֶׁר חוֹתָמוֹ אֱמֶת
....
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "לֵאמר לַאֲסוּרִים צֵאוּ לַאֲשֶׁר בַּחֹשֶׁך הִגָּלוּ"
אַך צָרִיך שֶׁיִּהְיֶה הָאֱמֶת
אֱמֶת גָּמוּר בָּרוּר וְצָלוּל בְּלִי שׁוּם דּפִי
וְהַמַּשְׂכִּיל הַמֵּבִין יֵשׁ לוֹ לְהִתְפַּלֵּל כָּל יָמָיו

שֶׁיִּזְכֶּה פַּעַם אֶחָד כָּל יְמֵי חַיָּיו
לְדַבֵּר דִּבּוּר אֶחָד שֶׁל אֱמֶת לִפְנֵי ה' כָּרָאוּי

וְיֵשׁ בָּזֶה כַּמָּה מַדְרֵגוֹת
וּמִי שֶׁזּוֹכֶה לִבְחִינוֹת אֱמֶת הָאֲמִתִּי
אֲזַי ה' אוֹר לוֹ
וַאֲזַי הוּא מֵאִיר בְּעַצְמוֹ, כִּי נִתְלַבֵּשׁ בּוֹ אוֹר ה'
אַך מִי שֶׁעֲדַיִן לא הִגִּיעַ לְמַדְרֵגָה עֶלְיוֹנָה שֶׁל אֱמֶת
וְעַל כָּל זֶה הוּא בְּמַדְרֵגָה שֶׁל אֱמֶת
אַף כִּי אֵינוֹ מֵאִיר בְּעַצְמוֹ, מֵאַחַר שֶׁלּא הִגִּיעַ לָאֱמֶת הַנָּכוֹן
עַל כָּל זֶה הָאֱמֶת הוֹעִיל שֶׁיּוּכַל אַחֵר לְהָאִיר בּוֹ
וְגַם בָּזֶה מַדְרֵגוֹת וְעִנְיָנִים, יְבִינֵם הַמַּשְׂכִּיל בְּעַצְמוֹ
 
וכל מה שאני מנסה לומר, שמעשה מרכבה אין דורשים אלא לחכם שמבין מדעתו.
 
וכל הליקוטי מוהרן צריך לומר עליו "יבינם המשכיל מדעתו".
 
כי דברי רבי נחמן מברסלב הם רק פסולת והקדמות אל המכוון, שהוא העיקר ולא ההקדמות והעצות ... שהם רק הסיבובים והשכל התחתון בלבד...
http://breslev.eip.co.il/?key=386 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קיב - צהר תעשה לתבה
עד אשר יזכה וישוב באמת
וידבר דבורים הראויין להתקבל
בדחילו ורחימו מעמקא דלבא בהתעוררות גדול
אזי מבקע הדבור המאיר את כל המחצות והמסכים המבדילים
ויעלו עמו כל הדבורים שהיו מנחים למטה עד הנה
אך איך יזכה לזה ?
העקר שהכל תלוי בו הוא אמת
לילך בדרך אמת לפי מדרגתו
כי 'חותמו של הקדוש ברוך הוא אמת'
והוא יסוד הכל
כי אמת הוא ראש תוך סוף
וכיון שהוא במדרגת אמת
אזי כביכול נתלבש בו אור השם יתברך בעצמו, אשר חותמו אמת
כמו שכתוב: "לאמר לאסורים צאו לאשר בחשך הגלו"
אך צריך שיהיה האמת
אמת גמור ברור וצלול בלי שום דפי
והמשכיל המבין יש לו להתפלל כל ימיו

שיזכה פעם אחד כל ימי חייו
לדבר דבור אחד של אמת לפני ה' כראוי

ויש בזה כמה מדרגות
ומי שזוכה לבחינות אמת האמתי
אזי ה' אור לו
ואזי הוא מאיר בעצמו, כי נתלבש בו אור ה'
אך מי שעדין לא הגיע למדרגה עליונה של אמת
ועל כל זה הוא במדרגה של אמת
אף כי אינו מאיר בעצמו, מאחר שלא הגיע לאמת הנכון
על כל זה האמת הועיל שיוכל אחר להאיר בו
וגם בזה מדרגות וענינים, יבינם המשכיל בעצמו
אליעד כהן
מנהל הפורום



הצטרפות: ב 25/10/09
מצב חיבור: מנותק
הודעות: 1193
אפשרויות    ציטוט  תגובה
נשלח במקור על ידי eliad

נשלח במקור על ידי יהורם

בראשית  =  ברא -  שית  , ( שית= 6=ו ).    ברא שית = ברא ו.  =בורא
בורא ברא אלהים. (ם = ד + ד ). אלהי - ם.  לאחת אמר את השמים ולשניה אמר , את הארץ. ( א, בפתח ).
אז דע שרבינו הוא הראש בית הוא הבורא. ואין לנו תלונות על מה שברא.. תודה שברא אותנו..
 
אם רבי נחמן מברסלב הוא הבורא, אז גם הנעל בית שלי היא הבורא.
 
ולא, אני לא אומר שאתה לא צודק. אני רק מסביר מדוע אתה צודק ... כי רבי נחמן מברסלב הוא הבורא, בדיוק בגלל אותו השכל שהבורא נמצא גם בנעל בית ...
 
דברי רבי נחמן מברסלב:
 
http://breslev.eip.co.il/?key=3824 - חיי מוהר"ן - רפא - גדולת נוראות השגתו
 
פַּעַם אַחַת שָׁמַעְתִּי מִפִּיו הַקָּדוֹשׁ שֶׁאָמַר
שֶׁעַל יָדוֹ יְכוֹלִין לְהָבִין קְצָת גְּדֻלָּתוֹ יִתְבָּרַךְ.
הַיְנוּ עַל יְדֵי שֶׁרוֹאִין גְּדֻלַּת הַשָּׂגָתוֹ עַד הֵיכָן עַד הֵיכָן זָכָה לְהַשִּׂיג פִּלְאֵי פְּלָאוֹת גְּדוֹלוֹת וְנוֹרָאוֹת וְכוּ'
וְאַף עַל פִּי כֵן מָה אֲנִי
הֲלא אַף עַל פִּי כֵן אֲנִי רַק חֲתִיכַת אָדָם
מִזֶּה יְכוֹלִין לְהָבִין וְלִלְמד אֲלָפִים קַל וָחֹמֶר לִגְדֻלַּת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ.
וּבֶאֱמֶת מִי שֶׁזָּכָה לְהַכִּיר אֶת גְּדֻלַּת רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ וְהַנּוֹרָא זֵכֶר צַדִּיק וְקָדוֹשׁ לִבְרָכָה
הָיָה מִשְׁתּוֹמֵם וּמִתְבַּהֵל מְאד מִגְּדֻלַּת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ.
כִּי עַל יְדֵי גְּדֻלַּת רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה הָיָה יָכוֹל לְהָבִין קְצָת כְּפוּם מָה דִמְשַׁעֵר בְּלִבֵּהּ אֶת גְּדֻלָּתוֹ יִתְבָּרַךְ
 
וכיו"ב בעוד מקומות ...
פעם אחת שמעתי מפיו הקדוש שאמר
שעל ידו יכולין להבין קצת גדלתו יתברך.
הינו על ידי שרואין גדלת השגתו עד היכן עד היכן זכה להשיג פלאי פלאות גדולות ונוראות וכו'
ואף על פי כן מה אני
הלא אף על פי כן אני רק חתיכת אדם
מזה יכולין להבין וללמד אלפים קל וחמר לגדלת הבורא יתברך.
ובאמת מי שזכה להכיר את גדלת רבי נחמן מברסלב הקדוש והנורא זכר צדיק וקדוש לברכה
היה משתומם ומתבהל מאד מגדלת הבורא יתברך.
כי על ידי גדלת רבי נחמן מברסלב זכרונו לברכה היה יכול להבין קצת כפום מה דמשער בלבה את גדלתו יתברך
חידוש
מתקדם



הצטרפות: ב 06/01/10
מצב חיבור: מנותק
הודעות: 314
אפשרויות    ציטוט  תגובה

" ויפח באפיו נשמת חיים " ואמרו ר"זל  אין הנחתום מעיד על עיסתו , אבל העיסה מעידה על נחתומה . כ"ש  " לך לאומן שעשאני "  אני מעידה על נחתומי תודה לאל... החכם לא רצה להודות שיש מלך ,,( והבחירה היא חפשית )

 הגב עמוד  1 2 >


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 22_07_2019 השעה 02:34:17