נשלח במקור על ידי יעקב חיים
זו גם דרך להסביר דרך מסויימת בעבודת ה'
יש כמה דברים שאני הבנתי אחרת , והם מתיישבים יותר טוב בדעתי חובה להאמין לצדיק האמת ולדבריו ,אני לא יודע מאיפה הבאת את זה שרבינו לא האמין לעצמו , לא ראיתי ולא שמעתי בשום אופן שרבינו אמר כך , לגבי הפטור מהאמונה אם המקיף בא לשכל(אז אני פטור מאמונה ) , אין חיה כזאת , אמונה זה ראש תוך סוף . יכול להיות שהאמונה תבוא לי יותר בקלות , אבל פטור לא ולא . תבואי תשורי מראש אמנה , דייהנו מראש מובחר האמונה , אי אפשר לבטל את שאר המידות לגבי האמונה כל המידות ניצרכים לעבודת ה' גם אמונה ההתבטלות לצדיק היא אך ורק על ידי אמונה , אין דבר אחר . מה שהסקת בתשובה הזאת זה ההשגה שהשגת לבדך בדרך הצדיק , כי זה לא רשום בשום מקום שאני מכיר בסיפרי רבינו ! מסקנה כל עוד נישאר השכל שלנו עדיין אצלנו , ולא ביטלנו אותו באמונה לצדיק אי אפשרי להתקרב לצדיק הנ'ל זה ה א' ב ' אצל רבי נחמן וככה למדנו בחבורתנו וזו המסקנה המתבקשת . אתה יכול לאחוז בסברה שלך אבל עדיין לא קיבלתי תשובה ברורה מספרי רבינו ובלשון רבינו הקדוש שבוע טוב !
|
אחי. קודם כל תזכור שלמרות שיש דרכים רבות, אך בסוף האמת היא אחת.
"יש כמה דברים שאני הבנתי אחרת , והם מתיישבים יותר טוב בדעתי " - בשביל זה בדיוק יש את הפורום, כדי לדון.
"אני לא יודע מאיפה הבאת את זה שרבינו לא האמין לעצמו , לא ראיתי ולא שמעתי בשום אופן שרבינו אמר כך " - האם השי"ת מאמין לעצמו שהוא ברא את העולם, או שהוא יודע את זה ? האם החולה מאמין שכואב לו, או שהוא יודע את זה.
זה ברור שרבי נחמן מברסלב לא "האמין" לעצמו, אלא פשוט דיבר מתוך ידיעה שלמה, ולא אמונה חיצונית לו שמסתמכת על מישהו אחר. אצל רבי נחמן מברסלב האמונה היא ידיעה שלמה. וכמובא בליקוטי מוהרן שהשכל / משכיל / מושכל מתאחדים, שזאת האמונה !!! אילו ידעתיו הייתיו - זאת האמונה ותכלית הידיעה וכולי.
ובכל מקום שרבי נחמן מברסלב מזכיר אמונה, הוא מתכוון על השכל הנקנה, שהוא כמובן שכל לכל דבר ועניין.
*
"הפטור מהאמונה אם המקיף בא לשכל(אז אני פטור מאמונה ) , אין חיה כזאת , אמונה זה ראש תוך סוף . יכול להיות שהאמונה תבוא לי יותר בקלות , אבל פטור לא ולא ."
אחי. המקיף נכנס לשכל, היינו שהאדם מבין משהו בשכל וממילא הוא לא צריך להאמין בו. האם אתה צריך להאמין שאתה קיים ? בקיצור, כאשר מבינים משהו, לא צריכים להאמין בו. אומנם יש עולם אמונה מעל אמונה, אבל זה אמונה בדבר אחר. אבל האמונה הישנה הופכת לשכל. כמובא בליקוטי מוהרן על הפסוק, ויהיה ידיו אמונה עד בא השמש, דהיינו עד שיבין בשכל ולא יצטרך יותר להאמין, מאחר שהוא כבר מבין.
*
"אי אפשר לבטל את שאר המידות לגבי האמונה
כל המידות ניצרכים לעבודת ה' גם אמונה "
שלמות עבודת ה, היא האמונה. כי התכלית היא להכיר את השי"ת על ידי האמונה ...
*
"ההתבטלות לצדיק היא אך ורק על ידי אמונה , אין דבר אחר "
אחי, גם אם זה נכון, הרי שיש כאן שקר עצמי. כי אף אחד בעולם לא באמת מבוטל לצדיק לגמרי. וגם כאשר האדם כאילו זורק את השכל של עצמו בשביל השכל של הצדיק, הרי שזה תמיד נובע מהשכל העצמי של האדם, שאומר לו להקשיב לצדיק. ותמיד נשאר אצל האדם שכל עצמי, שממנו נובעת האמונה שלו. כך שזה בעיקר סוג של שקר עצמי. וגם אם הוא טוב, הרי שהוא לא השלמות.
הצדיק מבוטל לעצמו על ידי ידיעה. וזאת השלמות. אילו ידעתיו הייתיו. להכלל בדעת של הבורא, על ידי ידיעה. וכמובא בפירוש בליקוטי מוהרן.
*
"מה שהסקת בתשובה הזאת זה ההשגה שהשגת לבדך בדרך הצדיק , כי זה לא רשום בשום מקום שאני מכיר בסיפרי רבינו !"
למה בדיוק אתה מתייחס ? אני אביא לך מקור לכל דבר ועניין בספרי רבי נחמן מברסלב.
*
"מסקנה כל עוד נישאר השכל שלנו עדיין אצלנו , ולא ביטלנו אותו באמונה לצדיק אי אפשרי להתקרב לצדיק הנ'ל"
זה נכון. אבל אי אפשר באמת לבטל את שכל עצמו לגמרי, כי הרי השכל הוא האחראי לכך שהאדם בוחר לבטל את השכל של עצמו. דהיינו זה לא בשלמות.
*
"אתה יכול לאחוז בסברה שלך אבל עדיין לא קיבלתי תשובה ברורה מספרי רבינו ובלשון רבינו הקדוש "
תשובה למה לא קיבלת ? שאל שאלה ממוקדת יותר.
תודה