ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

חמישה הדברים שנבדל מדעו ממדענו


 הגב עמוד  < 1 2 3 4 >
מחבר
שיר
חדש

נושא: חמישה הדברים שנבדל מדעו ממדענו
תודה(:
 
שאלה היא גם מלשון השאלה.. זה כבר לוקח למקום יותר מיסתורי את התשובה(:
וגם אולי בחינת להחזיר את האבדה לבעליה..
 
וואו אליעד.. הצילו!
הראש שלי כבר מפוצץ ברעיונות(:
 
מעניין איך יהיו החלומות שלי הלילה..
 
כיף ללמוד איתך(:
 
לילה טוב(:
 
אליעד כהן
מנהל הפורום

ביאור קצת של:
 
וְאֵלּוּ הֵן חֲמִשָּׁה דְּבָרִים שֶׁנִּבְדָּל מַדָּעוֹ מִן מַדָּעֵנוּ
הָרִאשׁוֹן, שֶׁבְּמַדָּעוֹ הָאֶחָד יוֹדֵעַ יְדִיעוֹת רַבּוֹת, וְאֵין רִבּוּי בְּמַדָּעוֹ.
הַשֵּׁנִי, יוֹדֵעַ הַדְּבָרִים קדֶם הִמָּצְאָם, אֲפִילּוּ כְּשֶׁאֵין לָהֶם הֲוָיָה כְּלָל
וְהַשְּׁלִישִׁי, שֶׁמַּדָּעוֹ מַקִּיף דְּבָרִים שֶׁאֵין לָהֶם תַּכְלִית.
וְהַרְבִיעִי, שֶׁאֵין שִׁנּוּי בִּידִיעָתוֹ
וְאֵין שִׁנּוּי כְּשֶׁיּוֹדֵעַ הַדָּבָר בְּכחַ, וְאַחַר כָּך שׁבפּעַל.
וְהַחֲמִישִׁי שֶׁיְּדִיעָתוֹ אֵין מוֹצִיא הַדָּבָר מֵאֶפְשָׁרוּתוֹ
 
****
 
הקדמה: אצל השי"ת הכל אחד. ושלמות הדעת היא כאשר הכל אחד ושכל ההפכים הם אחד. ועל השכל הנקנה אמר רבי נחמן מברסלב
breslev.eip.co.il/?key=167 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כה - אַחֲוֵי לָן מָנָא דְּלָא שָׁוְיָא לְחַבָּלָא
 
וְשֵׂכֶל הַנִּקְנֶה נִקְרָא מַה שֶּׁאָדָם יוֹדֵעַ הַרְבֵּה דְּבָרִים בִּידִיעָה אַחַת
כִּי קדֶם צָרִיךְ לֵידַע הַרְבֵּה הַקְדָּמוֹת
קדֶם שֶׁיֵּדַע אֵיזֶהוּ דָּבָר
וְאַחַר כָּךְ כְּשֶׁמַּשִּׂיג אֶת הַדָּבָר
מַשְׁלִיךְ הַקְדָּמוֹתָיו
וְיוֹדֵעַ אֶת הַדָּבָר בִּידִיעָה אַחַת

***

וקודם כל נבאר את ה5 דברים האלו ע"פ הפשט.
 
בְּמַדָּעוֹ הָאֶחָד יוֹדֵעַ יְדִיעוֹת רַבּוֹת, וְאֵין רִבּוּי בְּמַדָּעוֹ.
 
פירוש, השי"ת יודע ידיעות שונות, ואף על פי כן הוא יודע את כל הידיעות האלו כידיעה אחת בבת אחת.
 
לדוגמא: האדם יודע את הידיעה של צורת השולחן ושל גובה השולחן ושל שימוש השולחן וכיו"ב. וכל ידיעה כזו היא ידיעה אחרת נפרדת מהשנייה. והידיעה "שולחן" היא כוללת בתוכה את כל הידיעות הנפרדות על השולחן.
 
ואצל השי"ת יש ידיעה אחת, שכאשר הוא יודע אותה, הוא בעצם יודע את כל המידע האפשרי בבת אחת בידיעה אחת.
 
כי השי"ת הוא שורש כל המחשבות. ויש מחשבה אחת, שכוללת בתוכה את כל המחשבות האפשריות. וכאשר השי"ת חושב אותה, אז בעצם הוא חושב את כל המחשבות בבת אחת.
 
דהיינו, השי"ת יודע את הכל, אבל לא כידיעות נפרדות, אלא כידיעה אחת.
 
והשכל של האדם מוגבל לחשוב על דבר והיפוכו בבת אחת. כי האדם יכול לדעת הרבה דברים, אך לא דבר והיפוכו בבת אחת בתוך אותה מחשבה.
 
כי האדם לא יכול לדוגמא לחשוב על יש ועל אין בו זמנית. ואצל השי"ת יש ידיעה אחת שהיא כוללת בתוכה את היש ואת האין בו זמנית. כי השי"ת הוא השורש של היש ושל האין. כי הוא מעל היש ומעל האין.
 
כי העולם נברא יש מאין. אבל גם לאין עצמו יש שורש. והוא השי"ת. שהוא ברא מעצמו את היש ואת האין. ויש בזה עוד עומקים וכולי ...
 
***
 
ויש כאן עוד עניין והוא כי אצל השי"ת ידיעה = הוויה. כי אילו ידעתיו הייתיו. והידיעה של השי"ת את הדבר, היא זו שמחייה את הדבר.
 
כמו אדם שחולם חלום, שהמחשבה שלו את הדמויות בחלום, היא זו שמחייה את הדמויות שבחלום. והמחשבה של השי"ת את העולם, היא זו שמחייה ומהווה את העולם.
 
והשי"ת יודע ידיעות רבות, היינו השי"ת מהווה דברים רבים בעולם, אך אין ריבוי במדעו. היינו כי למרות שהשי"ת ברא דברים נפרדים, הרי שמנקודת המבט של השי"ת אין הבדל בין הדברים האלו.
 
כי השקר מזיק לאדם בגשמיות וברוחניות. כי על אחד אומר שהוא שנים. כמבואר בתורה נא.
 
והשכל של האדם שהוא בצמצום והוא שקר, הוא אומר לאדם על דבר אחד שהוא שנים. כי מצד האמת הכל אחד. וכל מה שנדמה לאדם כדברים נפרדים, זה בכלל הכל ישות אחת. וככה השי"ת עצמו רואה את זה.
 
כי מצד השי"ת, אין הבדל בין לפני הבריאה לבין אחרי הבריאה. ומצד השי"ת גם עכשיו הכל אחד כמו לפני הבריאה. והשכל של האדם מוגבל לתפוש שני דברים כישות אחת.
 
ולכן יש את השאלות של החלל הפנוי. רק בגלל המגבלה הזאת של השכל.
 
כי בשכל הנקנה שהוא השכל של השי"ת, שם אפשר לדעת את הכל בידיעה אחת, ושם ניתן לחשוב על דבר והיפוכו בבת אחת, וממילא השאלות של החלל הפנוי לא קיימות כלל.
 
כי כל השאלות של החלל הפנוי, שורשן בכך שצריך לומר יש ואין בו זמנית. והשכל האנושי לא תופס את זה. אבל בשכל הנקנה, שם היש והאין הם ישות אחת ממש. וממילא אין שום שאלה כלל והשאלה בטלה בכלל מעיקרא.
 
וכאשר האדם משיג את כל מה שיש ביד אנושי להשיג, אז הוא מקבל את השכל שיהיה לכולם לעתיד לבוא, ואז האדם מבין שהיש ושהאין זאת ישות אחת. ואז ממילא אין אצלו שום שאלה כלל. כולל השאלות של החלל הפנוי.
 
ואצל אלו שיש להם שכל קטן, השאלות של החלל הפנוי נדמות לשאלות חזקות, משום שהם לא יכולים בשכל שלהם להבין שהכל אחד. אבל מי שיש לו שכל אמיתי, הוא מבין שיש ואין זה בכלל דבר אחד מצד האמת. ועל ידי זה הוא בכלל לא מבין את השאלות של החלל הפנוי. כי הן לא נכנסות לשכל שלו כלל.
 
וכמו שאנשים לא יכולים להבין בשכל האנושי את התשובה לשאלות של החלל הפנוי, כך אצל החכם האמיתי הוא לא יכול בשכל שלו להבין את השאלות של החלל הפנוי. כי כאשר הכל אחד, ממילא אין שום שאלה כלל.
 
והשי"ת יודע ומהווה דברים שונים, אך אין ריבוי במדעו. כי אצלו הכל אחד.
 
ויש בזה עוד עומק, כי השי"ת מהווה דברים שונים שהם נפרדים ממנו, אך מצד האמת אין ריבוי במדעו. כי גם מדעו לא נפרד ממנו. כי אצל האדם יש 3 דברים. שכל + משכיל + מושכל כמבואר.
 
ואצל האדם יש חשק + חושק + נחשק כמבואר.
 
ויש גם את היודע ואת הידוע ואת הידיעה. אבל אצל השי"ת הכל אחד. והוא היודע והוא הידוע והוא הידיעה עצמה.
 
דהיינו כי מנקודת המבט של השכל של השי"ת, הכל אחד ממש. והשי"ת מנקודת מבטו, הוא אחד ממש עם כל הדברים שהוא יודע ומהווה אותם. ואחד ממש פירושו, שלמרות שהדבר נראה בצמצום, הרי שהוא אין סוף ממש. כי השי"ת הוא אין סוף. וכל הידיעות שלו, הן הוא עצמו ממש ואין סוף ממש, למרות שהן לא נראות כך. כי כל מה שיש בעולם, דומם צומח חי מדבר, זה הכל השי"ת עצמו אין סוף ממש. וכל מה שנכון לגבי השי"ת, נכון לגבי כל ישות שקיימת. כי יש רק השי"ת. וכך השי"ת רואה את הדברים מנקודת מבטו.
ואלו הן חמשה דברים שנבדל מדעו מן מדענו
הראשון, שבמדעו האחד יודע ידיעות רבות, ואין רבוי במדעו.
השני, יודע הדברים קדם המצאם, אפילו כשאין להם הויה כלל
והשלישי, שמדעו מקיף דברים שאין להם תכלית.
והרביעי, שאין שנוי בידיעתו
ואין שנוי כשיודע הדבר בכח, ואחר כך שבפעל.
והחמישי שידיעתו אין מוציא הדבר מאפשרותו
breslev.eip.co.il/?key=167 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כה - אחוי לן מנא דלא שויא לחבלא
ושכל הנקנה נקרא מה שאדם יודע הרבה דברים בידיעה אחת
כי קדם צריך לידע הרבה הקדמות
קדם שידע איזהו דבר
ואחר כך כשמשיג את הדבר
משליך הקדמותיו
ויודע את הדבר בידיעה אחת
במדעו האחד יודע ידיעות רבות, ואין רבוי במדעו.
אליעד כהן
מנהל הפורום

והדבר השני:
 
יוֹדֵעַ הַדְּבָרִים קדֶם הִמָּצְאָם, אֲפִילּוּ כְּשֶׁאֵין לָהֶם הֲוָיָה כְּלָל
 
היינו שהשי"ת יודע / מהווה את הדברים, גם בלי להוות אותם כלל. כמו חלום, שהאדם בורא ישויות שונות בתוך החלום שלו, למרות שהן לא קיימות כלל.
 
ואמר רבי נחמן מברסלב, כי כל זמן שאדם לא חזר בתשובה שלמה, אין לו הוויה כלל. כי האדם הוא אפשרי המציאות, והוא קיים רק בכאילו. כי האדם הוא קיים רק בתוך המדמה והחלום והמחשבה של השי"ת.
 
וכאשר האדם נכלל בהשי"ת, אז הוא מגיע ליחידה דיחידה, ואז ה"אני" שלו הוא אחד עם השי"ת עצמו. ואז האדם נכלל בהשי"ת במחוייב המציאות, שאין לאדם שום ישות עצמית כלל. ואז ורק אז האדם באמת קיים.
 
כמו הקבצן העיוור שלא הייתה לו הוויה כלל, היינו שחזר אל לפני ההוויה שהיא לפני הבריאה לפני ה"יש", שהוא השי"ת שהוא מעל ההוויה. ועל ידי זה הוא חי לנצח כמו השכל הנקנה שהוא חיים לנצח שיש אותם רק להשי"ת. ולכן הוא גם היה זקן שבזקנים יותר זקן מהזמן עצמו, כמו השי"ת שקדם לזמן.
 
יוֹדֵעַ הַדְּבָרִים קדֶם הִמָּצְאָם, אֲפִילּוּ כְּשֶׁאֵין לָהֶם הֲוָיָה כְּלָל
וע"פ פשוטו, השי"ת יודע דברים למרות שהם לא קיימים כלל. שזה נגד השכל. כי אם אין לדבר הוויה כלל, איך אפשר לדעת אותו. ואיך אפשר שהשי"ת יחשוב על משהו בלי שהוא יחייה אותו.
 
ובנוסף, מה ההבדל אצל השי"ת בין דברים שאותם הוא יודע שיש ושאין אצלם הוויה?
 
ומצד השי"ת אין חילוק כלל בין לדעת דבר שקיים לבין דבר שלא קיים כלל. כי אצל השי"ת הכל אחד ממש.
 
ועומק העניין הוא, כי השי"ת מהווה את הדברים, אפילו כשאין להם הוויה כלל. היינו הצמצום שהוא נראה כצמצום, למרות שאין לו הוויה כלל והוא באחדות עם הבורא.
יודע הדברים קדם המצאם, אפילו כשאין להם הויה כלל
יודע הדברים קדם המצאם, אפילו כשאין להם הויה כלל
אליעד כהן
מנהל הפורום

שֶׁמַּדָּעוֹ מַקִּיף דְּבָרִים שֶׁאֵין לָהֶם תַּכְלִית
ע"פ הפשט, שהוא יכול לתפוש במחשבתו דברים שאין להם סוף ותכלית דהיינו אין סוף.
 
כגון לדוגמא לתפוש במחשבה את כל המספרים כולם, את כל הזמן ואת כל המקום כולו וכיו"ב. שהאדם לא יכול לתפוס את האין סוף. כי המחשבה עושה סוף.
 
ובעומק העניין, לתפוס דבר והיפוכו, זה בחינת לתפוס את האין סוף. כי ההפך של הדבר, הוא הסוף שלו. ומי שיכול לתפוס אין סוף, הוא יכול לתפוש את שני ההפכים בבת אחת, כי אין ביניהם סוף, וכל אחד נכלל בחברו.
 
וגם זה בחינה אחת עם העניין שהכל אחד ושההפכים זה אחד ושהאין ושהיש זה דבר אחד.
שמדעו מקיף דברים שאין להם תכלית
אליעד כהן
מנהל הפורום

שֶׁאֵין שִׁנּוּי בִּידִיעָתוֹ וְאֵין שִׁנּוּי כְּשֶׁיּוֹדֵעַ הַדָּבָר בְּכחַ, וְאַחַר כָּך שׁבפּעַל
 
שאצל השי"ת אין הבדל בין כאשר הוא יודע את הדבר לפני שהוא קרה לבין כאשר הוא יודע את הדבר אחרי שהוא קרה.
 
ובעומקו, אין אצל השי"ת הבדל בין לפני הבריאה בכוח, שזה נקרה שיודע = מהווה את הבריאה בכוח, דהיינו לפני הבריאה.
 
לבין כאשר הבריאה בפועל, שהשי"ת יודע / מהווה אותה בפועל. מצד השי"ת אין שום שינוי כלל.
 
 
שאין שנוי בידיעתו ואין שנוי כשיודע הדבר בכח, ואחר כך שבפעל
אליעד כהן
מנהל הפורום

שֶׁיְּדִיעָתוֹ אֵין מוֹצִיא הַדָּבָר מֵאֶפְשָׁרוּתוֹ
ע"פ פשוטו, שהשי"ת יודע איזה דבר, זה עדיין לא הופך את הדבר הזה למחוייב המציאות.
דהיינו השי"ת יכול לדעת / להוות איזה דבר מעצמותו שהיא מחוייב המציאות, ועדיין הדבר יהיה רק אפשרי בלבד ולא מחוייב.
 
או בצורה אחרת: השי"ת יכול לדעת שמחר ירד גשם, ואף על פי כן לא בטוח שמחר ירד גשם, אלא זה רק אפשרי שמחר ירד גשם.
 
ולכן גם אין הבדל בין כאשר הדבר קורה בפועל או בכוח. כי הידיעה של השי"ת היא אותה הידיעה, בין אם הדבר קיים או לא קיים, ובין אם הוא בכוח או בפועל וכולי.
 
*******
 
ושורש הכל הוא אחד, והמסר הוא שאצל השי"ת אין שום הבדל בין שום דבר לבין שום דבר.
 
ועכשיו על האדם להתבונן היטב שנית על כל ה 5 דברים האלו, ולהבין את הקשר ביניהן.
 
וגם, על האדם להתחיל ליישר קו עם השכל של השי"ת, דהיינו למצוא את ההבדלים האלו שבין השכל של השי"ת לבין השכל העצמי של האדם, ועל האדם להתחיל לראות את הדברים כפי מה שהשי"ת עצמו רואה אותם, שזאת האמת ...
שידיעתו אין מוציא הדבר מאפשרותו
שיר
חדש

היי אליעד.. תשובה יפה(:

עם ראיה כל כך אחדותית.. ישר כוח(: 

אני לא מאמינה שכל התגובה שכתבתי לך.. כולל שאלות חדשות, כמו על ברור המדמה לפי התורה הזו.. הכל נמחק לי!
אוף כמובן הכל באשמתי !
כל כך מבאס..
אז עד שיחזור לי החשק
לשחזר הכל..
כמו שאמרת שאצל האדם הכל ניפרד.
בינתיים
 
 תודה(:
 
 
 
אליעד כהן
מנהל הפורום

לגבי בירור המדמה, העניין הוא די פשוט.
 
יש שתי בחינות. הבחינה הראשונה היא של מי שיש לו שכל רגל.
 
שאצלו בשכל הרגיל המציאות היא נפרדת. ובמדמה שלו הוא יכול לדמיין שההפכים זה אחד. וזה נקרא בירור המדמה. שבו האדם משתמש במדמה שלו, כדי להאמין באמת שהיא שהכל אחד. שזאת נקראת נבואה, וביד הנביאים אדמה וכולי.
 
אבל יש גם את הבחינה השניה, ששם בשכל של האדם הוא מבין שהכל אחד. והוא צריך להשתמש במדמה שלו, כדי לדמות ולהאמין שיש נפרדות לצורך החיים הרגילים כאן בעולם.
 
כי הזמן הוא בחינת חלום כמובן. והעולם הוא בחינת המדמה והחלום של השי"ת. כי קיומו הוא וירטואלי. כי המציאות הנפרדת מהבורא, היא רק דמיון.
 
ואצל החכם האמיתי שיש לו את השכל של השי"ת, אצלו בשכל האנושי שלו הוא מבין שהכל אחד. ובמדמה שלו הוא משתמש לצורך הכאילו של העולם.
 
האם הוברר?
שיר
חדש

כן.. אבל הההתייחסות שלי הייתה בהקשר לטכסט.
כלומר  רציתי יותר להתמקד בתהליך עצמו.
אז אולי בקיצור אני אעתיק את החלק המדובר ולבסוף אשאל..
אַחֲוֵי לָן מָנָא דְּלָא שָׁוְיָא לְחַבָּלָא 
 
ב. וְדַע שֶׁבְּכָל עוֹלָם וְעוֹלָם וּבְכָל מַדְרֵגָה וּמַדְרֵגָה, יֵשׁ שָׁם דִּמְיוֹנוֹת אֵלּוּ
וְהֵם הֵם הַקְּלִיפּוֹת הַקּוֹדְמִין לַפְּרִי

וְסוֹבְבִים אֶת הַקְּדֻשָּׁה
בִּבְחִינַת: 'סָבִיב רְשָׁעִים יִתְהַלָּכוּן'
וּכְשֶׁאָדָם נֶעְתָּק מִמַּדְרֵגָה לְמַדְרֵגָה
אָז צָרִיךְ לוֹ לֵילֵךְ דֶּרֶךְ אֵלּוּ הַדִּמְיוֹנוֹת
כְּדֵי לְהַגִּיעַ אֶל הַקְּדֻשָּׁה
וְתֵכֶף כְּשֶׁעוֹלֶה לְהַמַּדְרֵגָה
אֲזַי נִתְעוֹרְרִין הַקְּלִיפּוֹת שֶׁבַּמַּדְרֵגָה
וּמְסַבְּבִין אוֹתוֹ
וְצָרִיךְ לְהַכְנִיעַ אוֹתָם וּלְשַׁבֵּר אוֹתָם
וּלְטַהֵר אוֹתוֹ הַמָּקוֹם מִקְּלִיפּוֹת

ג. וְדַע שֶׁאֵין שְׁנֵי בְּנֵי אָדָם ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כה - אחוי לן מנא דלא שויא לחבלא שָׁוִין זֶה לָזֶה
כִּי כָּל הַנְּשָׁמוֹת הֵם זֶה לְמַעְלָה מִזֶּה
וְזֶה מַלְבּוּשׁ לָזֶה

וּפְנִימִית שֶׁל תַּחְתּוֹן
נַעֲשֶׂה לְבוּשׁ וְחִיצוֹנִיּוּת
לְחִיצוֹנִיּוּת עֶלְיוֹן
נִמְצָא כְּשֶׁאֶחָד רוֹצֶה לַעֲלוֹת מִמַּדְרֵגָתוֹ לְמַדְרֵגָה עֶלְיוֹנָה
אֲזַי הוֹלֵךְ וְנֶעְתָּק הָאָדָם הָעוֹמֵד בַּמַּדְרֵגָה הָעֶלְיוֹנָה
וְהוֹלֵךְ וְנֶעְתָּק לַמַּדְרֵגָה הַיּוֹתֵר עֶלְיוֹנָה
כִּי אִי אֶפְשָׁר שֶׁיִּהְיוּ שְׁנֵי אֲנָשִׁים בְּמַדְרֵגָה אַחַת
וְאֵינוֹ נֶעְתָּק מֵהָאָדָם הָעֶלְיוֹן
אֶלָּא הַפְּנִימִיּוּת שֶׁלּוֹ
וְהַחִיצוֹנִיּוּת נִשְׁאָר
וְגַם הָאָדָם שֶׁבַּמַּדְרֵגָה הַתַּחְתּוֹנָה
אֵינוֹ נֶעְתָּק וְעוֹלֶה
אֶלָּא הַפְּנִימִיּוּת
וְהַפְּנִימִיּוּת שֶׁל הַתַּחְתּוֹן
נַעֲשֶׂה חִיצוֹנִיּוּת לְחִיצוֹנִיּוּת עֶלְיוֹן
וְאַף עַל פִּי שֶׁכְּבָר נִשְׁבַּר הַקְּלִפָּה
שֶׁבַּמַּדְרֵגָה עֶלְיוֹנָה
עַל יְדֵי הָאָדָם הָעֶלְיוֹן
אַף עַל פִּי כֵן, כְּשֶׁפְּנִימִיּוּת שֶׁל הָעֶלְיוֹן נֶעְתָּק מִשָּׁם
וּפְנִימִיּוּת הַתַּחְתּוֹן עוֹלֶה
אֲזַי הַקְּלִפָּה חוֹזֵר וְנֵעוֹר
כִּי לא נִכְנַעַת אֶלָּא לִפְנֵי הָאוֹר הַפְּנִימִיּוּת שֶׁל הָעֶלְיוֹן
אֲבָל לִפְנֵי הַתַּחְתּוֹן
אֲפִילּוּ לִפְנֵי פְּנִימִיּוּתָיו
יֵשׁ כּחַ בְּיָדָהּ לְהִתְעוֹרֵר כְּנֶגְדּוֹ
וּבִשְׁבִיל זֶה צָרִיךְ לוֹ לְשַׁבֵּר אוֹתָהּ וּלְהַכְנִיעַ אוֹתָהּ מֵחָדָשׁ

וּפְנִימִיּוּת וְחִיצוֹנִיּוּת
הֵם שְׁנֵי מִינֵי עֲבוֹדוֹת
עֲבוֹדָה שֶׁל תּוֹרָה וּתְפִילָּה וּמִצְווֹת
הֵם פְּנִימִיּוּת
וַעֲבוֹדַת אֲכִילָה וּשְׁתִיָּה וּשְׁאָר צָרְכֵי הַגּוּף
הֵם חִיצוֹנִיּוּת..

אז בקיצור השאלות הן:

להבנתי  (ותקן אותי אם אני טועה) האדם נמצא בתנועה מחשבתית בלתי פוסקת, כוללת המון מעברים לא פשוטים והכל נאחז בדימיון, נכון..?
אז איך בפועל עובד התהליך הזה של
וּכְשֶׁאָדָם נֶעְתָּק מִמַּדְרֵגָה לְמַדְרֵגָה
אָז צָרִיךְ לוֹ לֵילֵךְ דֶּרֶךְ אֵלּוּ הַדִּמְיוֹנוֹת
כְּדֵי לְהַגִּיעַ אֶל הַקְּדֻשָּׁה
וְתֵכֶף כְּשֶׁעוֹלֶה לְהַמַּדְרֵגָה
אֲזַי נִתְעוֹרְרִין הַקְּלִיפּוֹת שֶׁבַּמַּדְרֵגָה
וּמְסַבְּבִין אוֹתוֹ
וְצָרִיךְ לְהַכְנִיעַ אוֹתָם וּלְשַׁבֵּר אוֹתָם
וּלְטַהֵר אוֹתוֹ הַמָּקוֹם מִקְּלִיפּוֹת..
 
 שאלה נוספת..
מה החשיבות הזו שניתנת כאן להבדלים בין בני אדם..?
וְדַע שֶׁאֵין שְׁנֵי בְּנֵי אָדָם ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כה - אחוי לן מנא דלא שויא לחבלא שָׁוִין זֶה לָזֶה
כִּי כָּל הַנְּשָׁמוֹת הֵם זֶה לְמַעְלָה מִזֶּה
וְזֶה מַלְבּוּשׁ לָזֶה

וּפְנִימִית שֶׁל תַּחְתּוֹן
נַעֲשֶׂה לְבוּשׁ וְחִיצוֹנִיּוּת
לְחִיצוֹנִיּוּת עֶלְיוֹן
נִמְצָא כְּשֶׁאֶחָד רוֹצֶה לַעֲלוֹת מִמַּדְרֵגָתוֹ לְמַדְרֵגָה עֶלְיוֹנָה
אֲזַי הוֹלֵךְ וְנֶעְתָּק הָאָדָם הָעוֹמֵד בַּמַּדְרֵגָה הָעֶלְיוֹנָה
וְהוֹלֵךְ וְנֶעְתָּק לַמַּדְרֵגָה הַיּוֹתֵר עֶלְיוֹנָה..
 
שוב, איך זה בפועל מתממש..? וגם עם אילו אנשים..
 האם זה קבוע או משתנה.. ולמה?
 
מקוה שהובנתי..(:
 
אליעד כהן
מנהל הפורום

לגבי זה:
 
וּכְשֶׁאָדָם נֶעְתָּק מִמַּדְרֵגָה לְמַדְרֵגָה
אָז צָרִיךְ לוֹ לֵילֵךְ דֶּרֶךְ אֵלּוּ הַדִּמְיוֹנוֹת
כְּדֵי לְהַגִּיעַ אֶל הַקְּדֻשָּׁה
וְתֵכֶף כְּשֶׁעוֹלֶה לְהַמַּדְרֵגָה
אֲזַי נִתְעוֹרְרִין הַקְּלִיפּוֹת שֶׁבַּמַּדְרֵגָה
וּמְסַבְּבִין אוֹתוֹ
וְצָרִיךְ לְהַכְנִיעַ אוֹתָם וּלְשַׁבֵּר אוֹתָם
וּלְטַהֵר אוֹתוֹ הַמָּקוֹם מִקְּלִיפּוֹת..
 
הביאור:
 
כי אמר רבי נחמן מברסלב, כי קודם שמשיג האדם השגה של אמת, חובה עליו ומוכרח שיעבור דרך היכלי התמורות. והעניין הוא, כי האדם כבר כאן ועכשיו נמצא בהיכלי התמורות. כי האדם ממיר את האמת ואת השקר. כי על אחד אומר שהוא שניים וכיו"ב.
 
וכל זמן שיש אצל האדם זמן ומקום וכיו"ב, הרי שהאדם חי בשקר ובדמיון ובתמורות. כי אצל השי"ת שהוא השכל האמיתי, אצלו אין זמן וכיו"ב.
 
והרעיון הוא שהאדם כבר עכשיו נמצא בתוך הקליפות והדימיונות.
 
וככל שהאדם מוציא יותר את שכלו מכוח אל הפועל ומשתמש בשכלו כפשוטו, אז בכל פעם האדם נתקל בדימיונות יותר חדשים ודקים.
 
פירוש, כי בכל פעם האדם מגיע לדמיון חדש. ונדמה לאדם שהוא כבר הגיע אל השכל. למרות שזה בכלל דמיון.
 
כי כאשר האדם הופך להיות יותר חכם, אז כל הזמן הוא מקבל שכל חדש. והשכל החדש הזה הוא כולו דמיונות. וכל דמיון קרוב יותר לשכל האמיתי שמעל השכל, ולכן הוא נדמה לשכל אמיתי. ובאמת הוא כולו דמיון.
 
ועל האדם להבין שהכל דמיון ולהמשיך לחפש את האמת, עד שהאדם מגיע למחוייב המציאות שהוא השכל האמיתי.
 
דהיינו, עד שהאדם לא מיישר קו בצורת המחשבה שלו עם השי"ת, דהיינו תופס את המציאות כפי מה שהשי"ת עצמו תופס אותה שאלו ה 5 דברים האלו, הרי שהאדם עדיין חי בדמיון ובשקר.
 
***
 
לגבי העניין של בני האדם, מצד האמת זה מדובר על האדם עצמו. כי האדם בכל רגע נעשה ברייה חדשה. ומערכת הייחסים שיש אצל האדם עצמו בין הרגעים השונים שלו, היא בדיוק כמו מערכת יחסים של בני אדם שונים.
 
בכל מקרה המסר העיקרי של עניין בני האדם, הוא שהשכל של האחד זה הדמיון של האחר.
 
והשכל הגדול יותר של אדם אחד, הוא השכל הקטן יותר של אדם אחר.
 
ורבי נחמן מברסלב ביאר את כל זה כאן:
http://breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עַתִּיקָא טְמִיר וּסְתִים
 
לגבי זה שכל צדיק נכווה מחופתו של חברו, לגבי עניין המקיפים.
 
 
***
 
בכל מקרה, בכל דברי רבי נחמן מברסלב יש בהם פנימי וחיצוני ועיקר וטפל ולבוש ושורש וכולי.
 
והעיקר הוא להסתכל על השכל שיש בכל דבר. ז"א יותר מאשר חשוב להבין את הליקוטי מוהרן, חשוב להבין למה התכוון המשורר בשורש השכל שלו ...
 
כי רבי נחמן מברסלב אומר בכל הליקוטי מוהרן את אותו הדבר בכל המקומות תמיד. כי כל התורות של הליקוטי מוהרן, הן תורה אחת ושכל אחד ויחיד. והאדם צריך לקשר את עצמו לשכל הפנימי וכולי.
וכשאדם נעתק ממדרגה למדרגה
אז צריך לו לילך דרך אלו הדמיונות
כדי להגיע אל הקדשה
ותכף כשעולה להמדרגה
אזי נתעוררין הקליפות שבמדרגה
ומסבבין אותו
וצריך להכניע אותם ולשבר אותם
ולטהר אותו המקום מקליפות..
http://breslev.eip.co.il/?key=69 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כא - עתיקא טמיר וסתים
 הגב עמוד  < 1 2 3 4 >


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 17_04_2024 השעה 00:35:15