ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

מיהו צדיק האמת על פי רבינו נחמן?


 הגב
מחבר
אורח
אורח

נושא: מיהו צדיק האמת על פי רבינו נחמן?

רציתי לשאול שאלה, לגבי צדיק האמת בברסלב. מיהו צדיק האמת על פי רבינו נחמן?

אני יודע שהתשובה היא רבינו בעצמו ואני מאמין בזה אבל האם הוא היחיד? האם יש רק צדיק אמת אחד?

אני שואל זאת מכיוון שראיתי איזה תורה בליקוטי מוהר"ן שכתוב משהו כמו שאין להתבלבל כלל ממחלוקת שבין צדיקי האמת מכיוון שזה מעל להשגתינו. לא מחלוקת בין צדיק אמת לצדיק שקר, אלא מחלוקת בין צדיקי האמת! משמע שיש יותר מצדיק אמת אחד, והם אף יכולים לחלוק אחד על השני!

מהו פשר העניין? עניין זה של צדיק האמת מעסיק אותי כבר זמן רב ואודה לך מאוד

אם אפשר לסדר לי קצת את המושגים בשכל (או מעל השכל...)

תודה רבה רבה רבה.

אליעד כהן
מנהל הפורום

לשואל:
 
הצדיק האמת של הדור הזה ושל כל שאר הדורות, הוא לא רבי נחמן מברסלב, אלא השי"ת עצמו.
 
וכפי שהתבאר כאן http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=94 - מיהו הצדיק האמת של הדור הזה ?
 
***
 
וכל הטעויות שיש לעולם לגבי מיהו הצדיק האמת, זה הכל משום הטעות הבסיסית שלהם, שהם חושבים בטעות שרבי נחמן מברסלב הוא הצדיק האמת. ואז נדמה להם שרבי נחמן מברסלב זה הגוף שלו בשר ודם. ואז בגלל שמוחם מצומצם, אז הם מחפשים עגל זהב אחר ללכת אחריו.
 
אבל הצדיק האמת הוא אחד. והוא השי"ת.
 
ויש מקום אחד שבו רבי נחמן מברסלב כותב שכדי להתקרב להשי"ת, לשם כך צריך את הצדיק האמת. אך אעפ"כ הצדיק האמת הוא השי"ת עצמו.
 
וכמבואר בדברי רבי נחמן מברסלב, שיש תורתו ותורת ה ממש. וגם הצדיק האמת שזה רבי נחמן מברסלב, זה רק על שם המושאל בלבד. אך הצדיק האמת, שהוא יסוד עולם, הוא השי"ת עצמו.
 
ואם מישהו מתעקש שזה רבי נחמן מברסלב, אז אפשר להסכים שזה רבי נחמן מברסלב, אבל לא רבי נחמן מברסלב בשר ודם שחי לפני 200 שנה, אלא רבי נחמן מברסלב דהיינו השכל שלו שהוא עוד לא נולד והוא זקן שבזקנים.
 
כי השי"ת והשכל של רבי נחמן מברסלב, הם בחינה אחת ממש.
 
כי אילו ידעתיו הייתיו. ומי שזוכה לשכל של רבי נחמן מברסלב עצמו, זה עניין אחד עם להכלל בא"ס עצמו. ואפשר להסכים שרבי נחמן מברסלב זה הצדיק האמת, אך רק כאשר מייחסים לכך משמעות שרבי נחמן מברסלב הוא שכלו שהוא בחינה אחת עם השי"ת.
 
אך בכל מקרה, הצדיק האמת הוא השי"ת עצמו.
 
***
 
האם יש צדיק אמת אחד ?
 
כן ולא.
 
מצד מהותו כן. אין יותר מאחד. האם יש 2 בוראים לעולם ? לא ! כך גם אין 2 צדיקי אמת.
 
צדיק יסוד עולם. והשורש הוא אחד. וכל העניין של רבי נחמן מברסלב הוא של האחדות.
 
כך שיש צדיק אמת אחד ויחיד.
 
אבל כנ"ל, צדיק האמת זה שכל. יש שכל אחד בלבד, שהוא הצדיק האמת. והשכל הזה, הוא מהות השי"ת עצמו.
 
אבל אעפ"כ הצדיק האמת הזה, יכול לבוא לידי ביטוי בגופים שונים ובצורות שונות. והוא מלובש בכל מעשי הבריאה.
 
אבל מי שחושב שאדם כלשהו הוא הצדיק האמת, הרי שהוא אינו אלא טועה.
 
כי הצדיק האמת זה שכל גדול מאוד, שהוא השי"ת עצמו. אך הוא לא בשר ודם.
 
**
 
וכל אלו שנדמה להם שהם יודעים או לא יודעים מיהו הצדיק האמת, אינם אלא טועים.
 
והם לא יודעים לא מיהו או מהו צדיק, ולא מהי אמת והיכן היא.
 
כי האמת היא מחוייב המציאות. וכל מה שנקרא אצל האדם אמת, זה על שם המושאל.
 
ורק השי"ת עצמו, הוא אמת. וכל השאר זה רק צמצומים של האמת.
 
וכל זמן שהאדם לא יודע את מהות השי"ת עצמו, הרי שהוא רחוק מהאמת כרחוק מזרח ממערב. וכל שכן שהוא לא יודע מיהו הצדיק האמת. כי הרי אפילו מהי האמת הוא אינו יודע.
 
וכפי שאמר רבי נחמן מברסלב, שיש דבר שטות, שמשקר את כל העולם, ואעפ"כ הוא שקר ושטות. וכל אחד נדמה לו שהוא יודע היכן האמת, אבל האמת מושלכת ארצה. והאמת היא השי"ת עצמו, שהוא נמצא באחדות עם כל הדברים כמו לפני הבריאה.
 
***
 
ורבי נחמן מברסלב עצמו אמר בפירוש, שרק מי שיודע את כל שורש הנשמות כמו משה רבנו, ורק מי שיכול לעשות ראש השנה כמותו, רק הוא יודע לזהות את המפורסמים של שקר.
 
ומכלל לאו, אתה שומע הן.
 
כי מי שלא יודע לזהות את השקרן, הרי שהוא לא יודע לזהות גם לא את הדובר אמת.
 
ומי שלא יודע לזהות את המפורסמים של שקר, הוא גם לא יודע להבדיל בין אור לחושך ובין אמת לשקר וכולי.
 
וראה כאן:
http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=77 - איך לזהות מפורסמים של שקר ?
http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=148 - האם אתה מפורסם של שקר ?
http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=65 - מיהו מנהיג אמיתי ? ומיהו מפורסם של שקר ?
 
ואנשים עושים פלפולים שלמים מיהו הצדיק האמת של הדור, כאשר רבי נחמן מברסלב עצמו אמר בפירוש, שמי שלא יודע את שורשי הנשמות, הוא לא יכול להבדיל בין העבד לבין המלך. כי הם נראים דומים.
 
וכל הפלפולים של אלו שמחפשים את הצדיק האמת שבדור הזה, זה רק משום שהם רחוקים מהשכל של רבי נחמן מברסלב.
 
כי רבי נחמן מברסלב הורה בצורה מפורשת את הדרך לזכות וכולי ...
 
***
 
וחיפוש הצדיק האמת, גם הוא עצמו בחינת מוחין דקטנות. כי האדם עצמו צריך להיות הצדיק האמת. וחיפוש הצדיק האמת האמיתי, הוא שהאדם יחפש איך הוא עצמו הופך להיות הצדיק האמת, דהיינו יחידה דיחידה, שהיא בחינה אחת עם השי"ת.
 
אבל מי שמוחו קטן, הוא מחפש איזה צדיק אמת להאחז בו בדמיון שלו, כאילו שזה יעזור לו במשהו ... וכולי ...
 
והאדם שוכח שהתכלית זה להתקרב להשי"ת ולא לצדיק האמת וכולי.
 
וגם להשי"ת אנשים עושים "האנשה". ועל זה יחזרו בתשובה בעולם הבא. על שהגשימו את השי"ת.
 
***
 
לשאלתך על צדיקי האמת שיש ביניהם מחלוקת, יש כאן סוד.
 
ויש בו 2 בחינות.
 
1 כפשוטו.
 
אם 2 צדיקים כמו רבי נחמן מברסלב, יחלקו אחד על השני, רק אז זה מדובר עליהם.
 
וכיו"ב, אם רבי נחמן מברסלב יחלוק על השי"ת, גם זה נקרא מחלוקת שבין הצדיקים.
 
וכיצד רבי נחמן מברסלב יחלוק על השי"ת ?
 
אלא שכל הדיבורים של הצדיק, הם כולם מחלוקת על השי"ת !
 
כי השי"ת הוא השגת מה והוא אין סוף.
 
וכל דיבור של הצדיק, יש בו סם המוות ממש. כי מאחר שהוא דיבור שנכנס לתוך מחשבה, הרי שהוא נמשך מבחינת אחרי הבריאה, החלל הפנוי, ומלא כפירות ואפיקורסות.
 
ומה שנדמה לאנשים כאמונה, זה בכלל כפירה בעיקר.
 
כי אמונה בהשי"ת, זה מעל השכל האנושי ממש.
 
ואם האמונה נכנסת בשכל, הרי שהיא צמצום וכפירה.
 
בין כך ובין כך, כל הדיבורים של רבי נחמן מברסלב, יש בהם בחינת מחלוקת על השי"ת. כי הם כולם מבחינת התורה שהיא אחרי הבריאה, שהיא מחלוקת ונפרדת מבחינת לפני הבריאה ששם אין שום דיבור ושום מחשבה וכולי.
 
ומחלוקת כזו היא מחלוקת שבין הצדיקים כפשוטו.
 
ויש גם פירוש נוסף שהוא העמוק יותר.
 
והמחלוקת שבין הצדיקים שרבי נחמן מברסלב מדבר עליה, היא הפירוד שיש בין קוב"ה לבין השכינה.
 
כי החלל הפנוי הוא המחלוקת שהשי"ת עשה עם עצמו, כדי לברוא את העולם.
 
***
 
ונקוט כלל זה בידך: שכל הדיבורים של רבי נחמן מברסלב, בכל דיבור ודיבור בכל נושא ונושא, כולם הם תירוצים לקושיות שבאות מהחלל הפנוי.
 
כי רבי נחמן מברסלב לא עסק בענייני העולם הזה כלל.
 
וכאשר רבי נחמן מברסלב מדבר על המחלוקת שבין הצדיקים, הוא בעצם מיישב את הקושיא של הצמצום של החלל הפנוי.
 
כי הקבצן היה כבד פה. והוא תמיד שיבח את המלך.
 
וכל הדיבורים של רבי נחמן מברסלב, בכל תורה ותורה ובכל דיבור ודיבור, הם תירוצים של הקושיות שבאות מהחלל הפנוי.
 
ומי שמבין את שורש דברי רבי נחמן מברסלב, ואת השכל שמעל השכל שמשם נמשכים הדיבורים של רבי נחמן מברסלב, הוא יודע שכל הדיבורים של רבי נחמן מברסלב, ובכלל כל הדיבורים שיש בעולם, הם כולם שבחים של המלך, כי הם כולם תירוצים על הקושיות שבאות מהחלל הפנוי.
 
והצדיק האמת, מקשר את כל הדיבורים לשבחים של המלך וכולי.
 
***
 
ויש כאלו שהם מפורסמים של שקר.
 
והם טועים ומטעים.
 
וכאשר מקשים עליהם איזו קושיא, אז הם מתרצים את זה בכך שיש קושיות על הצדיקים.
 
וגם בלעם הרשע יכל לתרץ שיש קושיות עליו כצדיק.
 
אבל הקושיות שיש על הצדיקים, הם עניין אחר לגמרי.
 
כי הקושיות על השי"ת, הם נמשכות מהחלל הפנוי כמבואר. ודעת הצדיק האמת בלבד, היא יונקת מדעת השי"ת. ולכן יש בדיבורים שלו צמצומים שונים וכולי, וקושיות.
 
אבל כל אותם מפורסמים, אם לא קשורים בכלל לעניין המחלוקת שיש בין הצדיקים.
 
ויש עובדי אלילים. שהם עובדים את עגל הזהב. שזה הרבי שלהם והמפורסם שהם הולכים אחריו.
 
וברגע שמישהו מקשה עליו איזה קושיא, הם ישר מתרצים שיש מחלוקת בין הצדיקים.
 
אבל הצדיק האמת הוא כולו שלום.
 
ואצל הצדיק האמת אין שום מחלוקת.
 
וכל המחלוקת זה רק כלפי חוץ.
 
ואדרבה, התכלית היא שהאדם ימצא את התירוץ למחלוקת שיש בין הצדיקים.
 
וכנ"ל, כל עניין המחלוקת שבין הצדיקים ושבין החכמים, הוא העניין של בריאת העולם.
 
כי כל העולם נמצא במחלוקת מתמדת על השי"ת.
 
כי כל דבר שקיים שהוא לא אין סוף, הוא מחלוקת על השי"ת. וזאת המחלוקת שבין הצדיקים.
 
ורבי נחמן מברסלב מבאר, שזה רק כלפי חוץ. ושזה נצרך לקיום העולם.
 
והבן היטב את כל הנ"ל ....
 
ואם יש שאלות נוספות, תשאל.
יוני
חדש

לא הבנתי, 
כתבת בדף אחר שעיקר התכלית זה להתקרב להשי"ת. אבל לבני אדם אין מושג מה זה, לכן צריל להתקרב לצדיק שיקרב אותנו להשי"ת. אז צדיק האמת הוא כן בן אדם. כמובן שההתקרבות זה בדעת שהבן אדם העצום הזה גילה בעולם, ולא נראה שיש מישהו שחושב שצריך להתקרב לבשר ודם. פשוט שבסוף המטרה היא השי"ת.
אבל הדרך הוא דרך צדיק האמת. אז יש חילוק בין השי"ת לצדיק האמת. 
באין סוף הכל אחד , אני אתה, טוב רע, צדיק רשע. ברור. אבל אנחנו לא מדברים בעולם הזה על אין סוף, אלא על ההתגלות בעולם הזה.
בקיצור, אני קצת לא מבין מה אתה רוצה לאמר...
אליעד כהן
מנהל הפורום

נשלח במקור על ידי יוני

לא הבנתי, 
כתבת בדף אחר שעיקר התכלית זה להתקרב להשי"ת. אבל לבני אדם אין מושג מה זה, לכן צריל להתקרב לצדיק שיקרב אותנו להשי"ת. אז צדיק האמת הוא כן בן אדם. כמובן שההתקרבות זה בדעת שהבן אדם העצום הזה גילה בעולם, ולא נראה שיש מישהו שחושב שצריך להתקרב לבשר ודם. פשוט שבסוף המטרה היא השי"ת.
אבל הדרך הוא דרך צדיק האמת. אז יש חילוק בין השי"ת לצדיק האמת. 
באין סוף הכל אחד , אני אתה, טוב רע, צדיק רשע. ברור. אבל אנחנו לא מדברים בעולם הזה על אין סוף, אלא על ההתגלות בעולם הזה.
בקיצור, אני קצת לא מבין מה אתה רוצה לאמר...
 
צדיק אמת זה מושג.
 
שורשו הוא השי"ת. דהיינו הצדיק האמת שאליו צריך להתקרב, זה אל השי"ת.
 
ומי שלא יודע את הדרך ... עליו להתקרב אל רבי נחמן מברסלב שהוא נקרא הצדיק האמת על שם המושאל.
 
המסר שלי הוא, שכאשר האדם לומד ליקוטי מוהרן וכיו"ב, עליו להבין שהצדיק האמת שעליו מדבר רבי נחמן מברסלב, זה השי"ת עצמו.
 
יש ?
 
***
 
לגבי להתקרב להשי"ת, המשמעות של זה היא, להבין את מהות הבורא. שזה בא לידי ביטוי ביכולת לקבל תשובות לשאלות של החלל הפנוי.
 
ולשם כך צריך כלי קיבול שכלי. שהוא נוצר על ידי המעשים של האדם בעולם העשייה ועל ידי ההתבוננות של האדם, על הדברים שאותם הוא עושה.
חידוש
מתקדם

אחינו,,,בחיוך של החיוכי האיר לי היום ישתבח שמו למה אנחנו נקראים צדיקים,..
ב---ראשית.    בית----ראשית.   יהודה בין תימא אומר.
בן תשעים לשוח ( צ ). וזהו ואף כי נקראים אנחנו על שום יצחק (וכאן כבר הדברים יותר עמוקים )
ק-צ-חי.  כ"ש התנא באבות ..בן 90 לשוח (התבודדות ).--בן 100 הרי זה עבר ובטל מן העולם (ונחנו מה כי ההבדל בניהם הוא 10 כ"ש .בן 10 למשנה).  והנה בפשטות זכה ל-קצ- ואז נשאר בחי -חי (18 ). והוא שאמר התנא..בן 18 לחופה...והנה זכה לחבר שתי הצפורים.ואף כי כל חד מה שיבין לעומקו של פשטותו. בכל זאת ..צדיק=90=התבודדות. ולכן אמר היא מעלה גדולה.
 הגב


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 28_03_2024 השעה 14:16:54