ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

ארץ ישראל - איזה טעם יש לה?


 הגב עמוד  1 2 3 >
מחבר
אליעד כהן
מנהל הפורום

נושא: ארץ ישראל - איזה טעם יש לה?
איפה רבי נחמן מברסלב מסביר את ה"טעם" שיש  לארץ ישראל ? טעם שדומה למה ? ומי יכול להבין את הטעם הזה ?

איך כל זה קשור לקושיות שיש בחלל הפנוי ? כאן: http://breslev.eip.co.il/?key=335 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סד - וַיּאמֶר ה' אֶל משֶׁה בּא אֶל פַּרְעה.

כיצד זה מסביר את זה שמשה רצה להגיע לארץ ?

ואיך זה קשור לשכל הנקנה ?
איפה רבי נחמן מברסלב מסביר את ה"טעם" שיש  לארץ ישראל ? טעם שדומה למה ? ומי יכול להבין את הטעם הזה ?

איך כל זה קשור לקושיות שיש בחלל הפנוי ? כאן: http://breslev.eip.co.il/?key=335 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סד - ויאמר ה' אל משה בא אל פרעה.

כיצד זה מסביר את זה שמשה רצה להגיע לארץ ?

ואיך זה קשור לשכל הנקנה ?
אליעד כהן
מנהל הפורום

כאן מבואר http://breslev.eip.co.il/?key=217 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה מ - מִי שֶׁיּוֹדֵעַ מֵאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל
 
מִי שֶׁיּוֹדֵעַ מֵאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, שֶׁטָּעַם בֶּאֱמֶת טַעַם אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל
הוּא יָכוֹל לְהַכִּיר בְּאַחֵר
אִם הָיָה אֵצֶל צַדִּיק עַל ראשׁ הַשָּׁנָה אִם לָאו
וְאִם אוֹתוֹ הַצַּדִּיק הוּא גָּדוֹל בְּמַעֲלָה אוֹ קָטָן
וְאִם הוּא צַדִּיק אֲמִתִּי אִם לָאו
אוֹ אִם הוּא בְּעַצְמוֹ צַדִּיק
כִּי טַעַם אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל יְכוֹלִין לְצַיֵּר לִפְנֵי מִי שֶׁיּוֹדֵעַ טַעַם שֵׂכֶל
כִּי רַק מִי שֶׁהוּא אִישׁ בּוּר, אִי אֶפְשָׁר לוֹ לֵידַע זאת
אֲבָל מִי שֶׁיּוֹדֵעַ מִשֵּׂכֶל
כְּגוֹן לוֹמְדִים שֶׁמַּרְגִּישִׁים מְעַט טַעַם הַשֵּׂכֶל בִּפְשָׁט וְקֻשְׁיָא כְּדֶרֶך הַלּוֹמְדִים
אוֹ חֲכָמִים בְּחָכְמוֹת אֲחֵרוֹת, שֶׁמַּרְגִּישִׁים טַעַם שֵׂכֶל
יְכוֹלִין לְהָבִין טַעַם אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל
כִּי 'אֲוִירָא דְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל מַחְכִּים'
וְטַעַם הַחָכְמָה וְהַשֵּׂכֶל בְּוַדַּאי יָקָר מְאד
********
 
והעניין הוא, כי יש את הקושיות שבאות מהחלל הפנוי, ששם לא נמצא שום שכל כדי לתרץ אותם בשכל אנושי. וכל מי שחושב שהוא יכול לתרץ את הקושיות האלו, או שהוא לא הבין את הקושיות האלו לעומקן, או שהוא לא הבין את התשובות של עצמו לעומקן, או שהוא משקר.
אך אין שום דרך בשכל אנושי לתרץ את הקושיות האלו, כי בחלל הפנוי אין שום שכל וכולי.
 
ולמרות זאת, כל זה מדובר רק על השכל האנושי.
אך יש שכל על אנושי, שהוא השכל הנקנה. שאליו זוכה האדם רך ורק אחרי שהוא משתמש בשכלו ומוציא את כל שכלו מכוח אל הפועל, ואז האדם מגלה את השכל הנקנה.
 
והשכל הנקנה הזה הוא כ"כ גדול, שבו גם אין תשובות לשאלות האלו, אך בו השאלות האלו אינן קיימות כלל. היינו כי בשכל הנקנה השאלות עצמן אינן קיימות. אך גם אין שם תשובות.
כי בשכל אנושי רגיל אין תשובות לשאלות האלו. ובשכל הנקנה השאלות האלו הן לא שאלות כלל. כך שבכל מקרה אין תשובות לשאלות האלו.
 
וזה כל העניין של ארץ ישראל. כי ארץ ישראל היא שלמות האמונה בשלמות שאין שלמות אחריה. ועל ידי אמונה שלמה זוכה להשגת האור אין סוף בבחינת מטי ולא מטי ורצוא ושוב. ואז זוכה לשכל הגדול הזה, שהוא השכל הנקנה.
 
וזה הטעם שבגללו רצה משה להגיע לארץ, כמ"ש הודיעני נא את דרכיך. כי משה רצה לדעת מדוע צדיק ורע לו רשע וטוב לו, שזו בחינת השאלות של החלל הפנוי, שהוא שני הפכים בדבר אחד.
כי משה רצה לגלות את סוד ארץ ישראל, שהוא השכל הנקנה, שבו אין צורך בצמצום, כי שם הוא כולו אין סוף.
 
אך הקב"ה אמר לו, וראית את אחורי ופני לא יראו. כי משה לא זכה לבחינה הזו, מאחר שלא זכה להכנס לארץ.
 
אך רבי נחמן מברסלב לעומת זאת, שזכה להכנס לארץ ישראל בשלמות, הוא דייקא זכה להשיג את העניין הזה של ארץ ישראל, ושל השכל הנקנה, ועל ידי זה הוא זכה לעלות מדרגה לדרגה וכולי ...
כאן מבואר http://breslev.eip.co.il/?key=217 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה מ - מי שיודע מארץ ישראל
מי שיודע מארץ ישראל, שטעם באמת טעם ארץ ישראל
הוא יכול להכיר באחר
אם היה אצל צדיק על ראש השנה אם לאו
ואם אותו הצדיק הוא גדול במעלה או קטן
ואם הוא צדיק אמתי אם לאו
או אם הוא בעצמו צדיק
כי טעם ארץ ישראל יכולין לציר לפני מי שיודע טעם שכל
כי רק מי שהוא איש בור, אי אפשר לו לידע זאת
אבל מי שיודע משכל
כגון לומדים שמרגישים מעט טעם השכל בפשט וקשיא כדרך הלומדים
או חכמים בחכמות אחרות, שמרגישים טעם שכל
יכולין להבין טעם ארץ ישראל
כי 'אוירא דארץ ישראל מחכים'
וטעם החכמה והשכל בודאי יקר מאד
חידוש
מתקדם

א. משה לא יכול להיכנס לארץ ישראל כי משה הוא הדעת והוא יודע הכל , ולכן הוא לא באמת יכול לבוא אל פרעה כפי הבנתנו ה"משובשת" [בחיוך } כי השם יתברך מבקש ממשה { שהוא הדעת של השם יתברך }. בא אל פרעה, בח, החלל הפנוי ,כי אני [ האמונה } רוצה למצוא את עצמי פה בתוך ההסתרה. כי באמת בדעת של משה לא קים פרעה כי יודע את השם יתברך בכל מקום ," אם אסק שמים שם אתה ואציעה שאול הנך ". והוא הטרוניה שבא כביכול משה לשם יתברך,
[ וזכור שכולו אחד } . ומשה אומר לה" יתברך  "למה הריעות לעם הזה מדוע שילחתני " כי ה" יתברך לפעמים מעלים הדעת מהאדם כדי שיתחזק באמונה.
ב. וארץ ישראל נקראת תנא , ר"ת  תפילה אמונה ניסים.  ולכן כשהדעת רוצה לבוא לארץ ישראל הוא צריך ליפול לשינה ולעבור לחזקת אברהם אבינו שהוא אמונה.
ג. מי שטעם טעם של ארץ ישראל....יש תורה  ע"י  אכילתן של ישראל נעשה יחוד קוד"שבה ושכינתא אפין באפין.
והוא סוד היסורים, כי כשהשם יתברך רוצה לטעום ממצוה של יהודי אז .."לא לאכול אבר מן החי " ולכן מביא עליו יסורין, והוא סוד ע"י אכילתן של ישראל , שכאילו אוכל אותנו. וע"י קבלת היסורין באהבה גורם לזיווג עליון באהבה.
ד.ואני מגלה חל פה סוד , כי יש שני סוגי אכילה . כי יש האכילה בח" יוסף ורחל הוא היסורים שאנו סובלים בית מקדש הראשון.
ויש אלה שלא יכולים לעמוד ביסורים ולכן כתוב בהולדת בנימין { בית מקדש השני } " ותמת בלדתה אותו " למי שיודע סוד פקועה , שבן פקועה אינו צריך שחיטה...
פקועה הוא הכונה כאשר שוחטים בהמה ויש לה עובר חי בבטן. ואז הוא כשגודל פטור משחיטה.
ה.ולכן כעס יוסף על אחיו כשראה אותם אוכלים ללא שחיטה, כי הצדיק מעדיף לקבל יסורים באהבה ולא ליגרום למיתת האם.
ו. ואם תסכים הוא סוד  "שור שנגח את הפרה ונמצא עוברה בצדה " ושים לב היכן הוא רמוז.
 נ נח נחמ = 206 = רו { והוא משולש לכן =ש ונקרא שור }לשון ש=רו.
2. נחמן מאומן =285 = פרה.
ולכן שור שנגח את הפרה .....והישאירו לך האם לקבל היסורים באהבה ולא לתלות ח"ו במקרה או בחוקי הטבע ,ולהמתיק היסורים ע"י המחאת כף וריקודין הרי זכינו ליחוד של יוסף ורחל , אמא ובן , מה שרצה שלמה המלך , ועוד הדברים עתיקים .אני לא יודעת אם אתם מעונינים.
יצחק חי
מתקדם

בתורת רביז"ל עיקר קדושת ארץ ישראל הוא להאמין שהקב"ה הוא מלא כל הארץ כבודו, והוא אשר ברא את הארץ ונתנו לאשר ניתנה בעיניו, ולכן חזר רביז"ל את דברי רש"י בפרשת בראשית מה טעם פתח בבראשית משום כח מעשיו הגיד לעמו עיי"ל ח"א סי' מ"ד וח"ב סי' ח' וסי' ע"ח.

ולכן מי שאינו מאמין שהקב"ה ברא את העולם, וברא את ארץ ישראל, ונתנו לאשר ישר בעיניו, הרי אין לו שום שייכות לארץ ישראל. והציונים אשר כופרים באלהים חיים הרי קדושת ארץ ישראל נסתלק מהם, ורק מי שמאמין בה' זוכה לקדושת ארץ ישראל.
חידוש
מתקדם

יש בארץ ישראל עשר קדושות זו למעלה מזו...1*2*3*4*5*6*7*8*9*10=הרבה הרבה.
יצחק חי
מתקדם

הקדושה הראשונה הוא אמונה בה'. ויש באמונה עשרה מדריגות, אמנם מי שאינו מאמין בה', ומדבר פתוח נגד ה' ונגד התורה הק', אינו שייך לשום קדושת ישראל, ארץ ישראל מקיא אותו כאשר קאה את הז' עממין כמ"ש בליקו"מ ח"א סי' קכ"ט. 
אליעד כהן
מנהל הפורום

נשלח במקור על ידי יצחק חי

הקדושה הראשונה הוא אמונה בה'. ויש באמונה עשרה מדריגות, אמנם מי שאינו מאמין בה', ומדבר פתוח נגד ה' ונגד התורה הק', אינו שייך לשום קדושת ישראל, ארץ ישראל מקיא אותו כאשר קאה את הז' עממין כמ"ש בליקו"מ ח"א סי' קכ"ט. 
 
אתה צודק! ולכן ארץ ישראל הקיאה את הרב שלך, משה רבכם. כי הוא היה כופר גדול וגאוותן גדול. וכמוכם חשב שיגאל בזכות המצוות שלו. בדיוק כמו הגאווה המטופשת שלכם, שאתם חושבים שתתקרבו לאלוהים עלי יד מצוות. ולכן אתם בכלל מתקרבים לשטן ונשארים בחוץ לארץ.
 
כי משה וארץ ישראל, הם שני הפכים. והבוחר יבחר.
יצחק חי
מתקדם

אליעד, חשבתי הרבה, ובאתי למסקנה שאפשר אתה צודק, אבל תבאר לי האם אתה אלהים ממש  ?
אליעד כהן
מנהל הפורום

נשלח במקור על ידי יצחק חי

אליעד, חשבתי הרבה, ובאתי למסקנה שאפשר אתה צודק, אבל תבאר לי האם אתה אלהים ממש  ?
1 - כן, כמוך וכמו אלוהים ממש.
2 - לא, כמוך וכמו אלוהים ממש.
 
ראה בתורה סד, שתעתיד לבוא יתגלה ש"יש" ו"אין" הם אחד. ואחרי שתבין שהם אחד, עכשיו אין יותר שום שאלה בשום נושא בעולם.
אליעד כהן
מנהל הפורום

ראה גם כאן:
http://www.eip.co.il/videos/?v=e5b000360fe10522 - מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)
 הגב עמוד  1 2 3 >


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 09_04_2020 השעה 16:02:47