ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

תורת א"י של רבי נחמן מברסלב. מה עניינה?


 הגב
מחבר
אליעד כהן
מנהל הפורום

נושא: תורת א"י של רבי נחמן מברסלב. מה עניינה?
מה שורש ההבדל בין התורה של רבי נחמן מברסלב בארץ ישראל לבין לפני ארץ ישראל ?

רמז, תורה מלמעלה למטה ומלמטה למעלה. מה הקשר של הדברים ?
אליעד כהן
מנהל הפורום

אמר רבי נחמן מברסלב http://breslev.eip.co.il/?key=546 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רעט - יֵּשׁ שֶׁאוֹמְרִים תּוֹרָה מִלְּמַטָּה לְמַעְלָה
 
דַּע שֶׁיֵּשׁ שֶׁאוֹמְרִים תּוֹרָה מִלְּמַטָּה לְמַעְלָה
וְהִיא מִלְּמַטָּה רְחָבָה מְאד
שֶׁלְּמַטָּה מַרְחִיבִין הַדָּבָר וּמַגְדִּילִין אוֹתוֹ מְאד
וּלְמַעְלָה הוּא קָצָר, וְהוֹלֵך וּמְקַצֵּר וְעוֹלֶה עַד שֶׁלְּמַעְלָה מַעְלָה הוּא קָצָר מְאד מְאד
כִּי לְמַעְלָה לא נִשְׁאָר מִמֶּנָּה כְּלוּם, רַק מְעַט מְעַט
כִּי בְּוַדַּאי יֵשׁ שָׁם אֵיזֶה נִיצוֹץ הַקָּדוֹשׁ
אֲבָל יֵשׁ לְהֵפֶך שֶׁאוֹמְרִים תּוֹרָה מִלְּמַעְלָה לְמַטָּה
וְשָׁם לְמַעְלָה הִיא רְחָבָה מְאד מְאד
וְכָל מַה שֶּׁיּוֹרֶדֶת לְמַטָּה מִתְקַצֶּרֶת וְיוֹרֶדֶת
עַד שֶׁלְּמַטָּה הִיא קְצָרָה מְאד וְהִיא רַק מְעַט מְעַט לְמַטָּה
אֲבָל לְמַעְלָה הִיא רְחָבָה מְאד.
והעניין הוא, כי התורה של ארץ ישראל היא מלמעלה למטה והתורה של חו"ל היא מלמטה למעלה.
 
פירוש: התורה של ארץ ישראל נמשכת כולה מהאין סוף, ומצטמצמת לתוך צמצומים קטנים עבור השומעים. אך התורה של חו"ל היא כולה בחינת צמצומים שרודפים להשיג את האין סוף.
 
פירוש: כי כל התורה של חו"ל כולה היא בחינת צמצומים שונים של האין סוף, שנמשכים מהדעת של אדם הראשון אחרי שהוא חטא בעץ הדעת, ואחרי שדעתו הצטמצמה לטוב ורע.

כי טוב ורע הוא כולו צמצום, שבו הרע נפרד מהטוב והטוב נפרד מהרע. שזה נמשך מבחינת אחרי הבריאה שיש שם בחירה בין טוב לרע.
לעומת זאת התורה של ארץ ישראל, היא כולה אך ורק טוב ממש, כי היא כולה מנשכת האין סוף, שהוא בחינת לפני הבריאה, ששם הכל טוב והכל רע, כי באין סוף לא שייך רע כלל, כי שורש הרע הוא כולו טוב, ולפני הבריאה היה כולו טוב וכולו אחד.

והתורה של חו"ל היא כולה מלמטה למעלה. פירוש: כי כל זמן שאדם לא זוכה להשיג את התורה של ארץ ישראל, ולא זוכה לברר את כוח המדמה שלו בשלמות, הרי שכל התורה שלו היא רק מלמטה למעלה, היינו שכל השגות האלוקות שלו, הן רק מלמטה למעלה.

כי למעלה היינו האין סוף. ולמטה היינו בחינת סוף וצמצומים.
וכל זמן שאדם לא זוכה להגיע לארץ ישראל ולהכלל באין סוף לגמרי, הרי שכל הדיבורים שלו על האין סוף, הם רק בחינת צפצופים בעלמא, כי המדמה של אותו אדם הוא אינו מבורר מספיק כדי להשיג את האין סוף.
ולכן כל דברי התורה שלו הם רק מלמטה למעלה, דהיינו כמו אדם שנמצא למטה ורק משער בדעתו מה קורה למעלה, שזו בחינת אספקלריא שאינה מאירה.
שהוא רק מדמה בדעתו דברים מסוימים לגבי הבורא וכולי, למרות שהוא אינו יודע כלל מהשגות אמיתיות באמת.
וזו בחינת הרבה צפו לדרוש במעשה מרכבה ולא ראו אותה מימיהם, היינו אלו שדורשים במעשה מרכבה למעלה, למרות שהם כל כולם נמצאים למטה ולא ראו אותה מימיהם.

אך לעומת זאת, יש את התורה של ארץ ישראל, שהיא כולה אך ורק טוב, ושם כל התורה היא רק מלמעלה למטה.
היינו כי הצדיק האמת שזוכה להיכנס לארץ ישראל וזוכה להשיג את התורה של ארץ ישראל, הוא דייקא זוכה להשיג את האין סוף עצמו. ולאחר מכן כל התורות שלו הן מלמעלה למטה, היינו שהוא צריך לצמצם את דעתו האין סופית, כדי להלביש אותה בצמצומים סופיים עבור השומעים.

ובזה יתבאר עניין אחר, מ"ש רבי נחמן מברסלב כי בהכרח שבתורה של הצדיק ימצא טוב ורע, כדי לתת חיות לעולם.
והעניין הוא, כי התורה של חו"ל היא מעורבת טוב ורע, לא כדי לתת חיות לעולם, אלא משום שאומר התורה עדיין לא זכה להשלים את דעתו, ועדיין דעתו מעורבת טוב ורע, מאחר שלא תיקן את חטא עץ הדעת טוב ורע, וממילא דברי התורה שלו מעורבים טוב ורע.

אך לעומת זאת יש את התורה של הצדיק האמת, שהיא כולה אך ורק טוב בלבד. כי הצדיק האמת הוא אך ורק מי שתיקן את חטא אדם הראשון בשלמות, וזוכה לאכול מעץ החיים, שהוא השכל הנקנה שבו זוכים לחיים נצחיים וכולי.

ואצל הצדיק הזה, התורה שלו מעורבת טוב ורע, לא מחמת חסרון הצדיק, אלא מחמת חסרון השומע שהצדיק צריך לצמצם את שכלו עבור השומע וכולי.
 
לסיכום: התורה של חו"ל נמשכת מהדעת של אדם הראשון אחרי החטא. והתורה של ארץ ישראל, היא כולה טוב ממש, והיא עניין אחר לגמרי, והיא נמשכת כולה מהדעת של אדם הראשון לפני החטא ...

וראה גם כאן: http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=23

 

אמר רבי נחמן מברסלב http://breslev.eip.co.il/?key=546 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה רעט - יש שאומרים תורה מלמטה למעלה
 
דע שיש שאומרים תורה מלמטה למעלה
והיא מלמטה רחבה מאד
שלמטה מרחיבין הדבר ומגדילין אותו מאד
ולמעלה הוא קצר, והולך ומקצר ועולה עד שלמעלה מעלה הוא קצר מאד מאד
כי למעלה לא נשאר ממנה כלום, רק מעט מעט
כי בודאי יש שם איזה ניצוץ הקדוש
אבל יש להפך שאומרים תורה מלמעלה למטה
ושם למעלה היא רחבה מאד מאד
וכל מה שיורדת למטה מתקצרת ויורדת
עד שלמטה היא קצרה מאד והיא רק מעט מעט למטה
אבל למעלה היא רחבה מאד.
והעניין הוא, כי התורה של ארץ ישראל היא מלמעלה למטה והתורה של חו"ל היא מלמטה למעלה.
 
פירוש: התורה של ארץ ישראל נמשכת כולה מהאין סוף, ומצטמצמת לתוך צמצומים קטנים עבור השומעים. אך התורה של חו"ל היא כולה בחינת צמצומים שרודפים להשיג את האין סוף.
 
פירוש: כי כל התורה של חו"ל כולה היא בחינת צמצומים שונים של האין סוף, שנמשכים מהדעת של אדם הראשון אחרי שהוא חטא בעץ הדעת, ואחרי שדעתו הצטמצמה לטוב ורע.

חידוש
מתקדם

נראה כי הוא ענין המגן דויד. והוא ענין להראות לדרי מעלה שאין להם שום ידיעה ממנו יתברך, וכן לדרי מטה שהוא יתברך עדיין אצלם.
וגם אמר כי דברי תורה עשירים במקום אחד ועניים במקום אחר.
ואולי זכור לי אבל לא במדויק ,עשאה כאוצר רחבה מלמטה לענין האישה.
 הגב


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 23_04_2024 השעה 17:02:01