ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

רבי נחמן הוא האלוהים?


 הגב עמוד  1 2 3 5 >
מחבר
אורח
אורח

נושא: רבי נחמן הוא האלוהים?
ראיתי והבנתי שיש חסידי ברסלב שחושבים שרבי נחמן הוא בורא עולם והוא המלך והוא השי"ת. ואשמח להבין את פשר העניין הזה, ואיך נוצרה המחשבה הזאת ?
 
תודה
אליעד כהן
מנהל הפורום

לשואל: שאלה יפה שאלת, והנושא הזה הובא כבר כאן בפורום:

 

http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=45&PID=1171#1171

 
אך כאן התשובה בהרחבה.

 

קודם כל מצד האמת, השי"ת מלא כל  הארץ כבודו, ולכן הכל זה השי"ת. וזאת נקודת האמת שנמצאת גם בתוך כל עבודת אלילים באשר היא.

 

ועכשיו מצד אחר:

 

מי שלומד ליקוטי מוהרן, רואה שרבי נחמן מברסלב רימז יותר מפעם אחת שהוא השי"ת. כיצד ?

 

אמר רבי נחמן מברסלב, אילו ידעתיו הייתיו. וביותר ממקום אחר, אמר רבי נחמן מברסלב, שהוא יודע את השי"ת. כגון לגבי העניין שאין הבדל בין דעתו של האדם לבין דעתו של השי"ת, והצדיק זוכה לשכל הנקנה הזה וכולי.

 

וכיו"ב שכל הדברים חסרים מלבד השי"ת, ומי שנכלל בו על ידי הדעת גם הוא יש לו שלמות. דהיינו שהאדם עצמו הופך להיות השי"ת עצמו ועל ידי זה זוכה לשלמות.

 

וכיו"ב שאמר רבי נחמן מברסלב שהוא נכלל בבחינת לפני הבריאה ומחוייב המציאות, שזה השי"ת עצמו.

 

וכיו"ב שאמר רבי נחמן מברסלב את כל הדיבורים שלו על לפני הבריאה, שלפני הבריאה זה רק השי"ת. ולהיות באחדות עם השי"ת, זה להיות השי"ת עצמו.

 

ויש גם את העניין שהאדם עצמו הופך להיות השמש עצמה, כמובא בתורה צהר תעשה לתיבה.

 

וכיו"ב שרבי נחמן מברסלב זכה ליחידה דיחידה, שאין חילוק בינו לבין הבורא.

 

וכיו"ב שרבי נחמן מברסלב הוא בחינת אדם לשבת על הכסא, שהוא האדם העליון, שהוא האדם הקדמון שהוא מעל עולם האצילות שהוא השי"ת.

 

ורבי נחמן מברסלב עושה ראש השנה, כי הוא נכלל בבחינת מקומו של עולם, כמובא בח"ב תורה א עיי"ש.

 

ואפילו מובא בשם רבי נחמן מברסלב שאמר שהאדם צריך להגיע לדרגה שהוא יגיד יהי רצון מלפני, דהיינו מלפני עצמי.

 

וכיו"ב מובא העניין של הצדיק שזוכה לקיים את המצוות כמו השי"ת עצמו וכולי.

 

וכיו"ב בהמון מקומות שרבי נחמן מברסלב רמז שהוא זכה להגיע לדרגת השי"ת עצמו.

 

ומכאן השתלשלה כל הטעות הנ"ל.

 

ועכשיו נסביר את העניין.

 

אצל השי"ת, הכל אחד, ואין חילוק בין דעתו לבין מהותו. ומי שיש לו את השכל של השי"ת, שזה בחינת עיני הצדיק, הרי שהוא כמו השי"ת עצמו.

 

ומצד האמת רבי נחמן מברסלב ברא את העולם. ונסביר.

 

לעולם יש 2 טעויות מרכזיות. הם גם מגשימים את השי"ת וגם מגשימים את רבי נחמן מברסלב.

 

ונתחיל ברבי נחמן מברסלב. רבי נחמן מברסלב הוא לא הגוף שלו. רבי נחמן מברסלב הוא הנשמה שלו. ורבי נחמן מברסלב הוא השכל שלו.

 

ז"א, רבי נחמן בלבוש הגשמי שלו, זה אדם שחי לפני כמה מאות שנה ברוסיה וכולי.

 

אבל רבי נחמן מברסלב עצמו, זה השכל שלו שהוא קיים מאז ומעולם וימשיך להיות קיים לנצח.

 

והשכל הזה בא לידי ביטוי במציאות, לפני כמה מאות שנים ברוסיה וכולי.

 

אבל רבי נחמן מברסלב, זה לא מישהו, אלא זה שכל כלשהו.

 

וגם השי"ת זה לא מישהו, אלא זה שכל. כי השי"ת הוא הדעת וכולי (ולא נרחיב כאן).

 

ובעולם הבא יחזרו בתשובה, על שהגשימו את השי"ת כמובא בח"א תורה ו.

 

וכאשר נדמה לאדם שרבי נחמן מברסלב זה מישהו גשמי, וכאשר נדמה לאדם שהשי"ת זה מישהו גשמי, על ידי זה הוא לא מבין כיצד זה יתכן שרבי נחמן מברסלב ברא את העולם.

 

אבל ! המשמעות של רבי נחמן מברסלב ברא את העולם, פירושה האמיתי הוא, שהשכל של רבי נחמן מברסלב ברא את העולם.

 

פירוש: כי השי"ת והשכל של רבי נחמן מברסלב הם אחד.

 

והשי"ת זה לא מישהו, אלא זה שכל, שכל כלשהו שכשיש אותו לאדם, אז הוא נכלל בבורא. כי להכלל בבורא, זה רק על ידי השכל והדעת וכולי.

 

והדברים האלו מאוד מופשטים. וקשה לאדם להבין שרבי נחמן מברסלב זה לא בן אדם, ולא מלאך, אלא זה שכל ורעיון רוחני, שבא לידי ביטוי בצורה גשמית.

 

ובנוסף, האדם גם לא באמת מבין מה היה לפני הבריאה, והאדם לא באמת מבין איך העולם נברא, והאדם גם לא מבין, מה זה השי"ת ומה זה השכל של השי"ת.

 

ובנוסף על כל אלו, האדם גם לא מבין מה זה רבי נחמן מברסלב, ולא מבין מה זה השכל של רבי נחמן מברסלב.

 

אבל מצד האמת, השכל של רבי נחמן מברסלב שזה בעצם רבי נחמן מברסלב האמיתי, הוא ברא את העולם. כי השכל של רבי נחמן מברסלב הוא בחינה אחת עם מה שהיה לפני הבריאה.

 

וכמובן שיש כאן עוד מה להרחיב, אך המסר הכללי הוא, שהדעת של רבי נחמן מברסלב, היא אחת עם השי"ת עצמו.

 

ומי שמגשים את רבי נחמן מברסלב, ועובר על לא ימוש ספר התורה הזה מפיך, שעושה את התורה לממשית (כפי שביאר רבי נחמן מברסלב עצמו), על ידי זה הוא לא מבין את כל הנ"ל.

 

אבל מצד האמת, השכל של רבי נחמן מברסלב הוא וכולי.

 
**

http://breslev.eip.co.il/?key=3824 - חיי מוהר"ן - רפא - גדולת נוראות השגתו
 
פַּעַם אַחַת שָׁמַעְתִּי מִפִּיו הַקָּדוֹשׁ שֶׁאָמַר
שֶׁעַל יָדוֹ יְכוֹלִין לְהָבִין קְצָת גְּדֻלָּתוֹ יִתְבָּרַךְ.
הַיְנוּ עַל יְדֵי שֶׁרוֹאִין גְּדֻלַּת הַשָּׂגָתוֹ עַד הֵיכָן עַד הֵיכָן זָכָה לְהַשִּׂיג פִּלְאֵי פְּלָאוֹת גְּדוֹלוֹת וְנוֹרָאוֹת וְכוּ'
וְאַף עַל פִּי כֵן מָה אֲנִי
הֲלא אַף עַל פִּי כֵן אֲנִי רַק חֲתִיכַת אָדָם
מִזֶּה יְכוֹלִין לְהָבִין וְלִלְמד אֲלָפִים קַל וָחֹמֶר לִגְדֻלַּת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ.
וּבֶאֱמֶת מִי שֶׁזָּכָה לְהַכִּיר אֶת גְּדֻלַּת רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ וְהַנּוֹרָא זֵכֶר צַדִּיק וְקָדוֹשׁ לִבְרָכָה
הָיָה מִשְׁתּוֹמֵם וּמִתְבַּהֵל מְאד מִגְּדֻלַּת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ.
כִּי עַל יְדֵי גְּדֻלַּת רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה הָיָה יָכוֹל לְהָבִין קְצָת כְּפוּם מָה דִמְשַׁעֵר בְּלִבֵּהּ אֶת גְּדֻלָּתוֹ יִתְבָּרַךְ
 
**

 

ונוסיף עוד את מ"ש שגם לעתיד לבוא שידעו את השי"ת, לא ידעו את מהותו בשלמות. וזה עניינים עמוקים של תכלית הידיעה, שהיא ברצא ושוב וכולי.

ואם יש שאלות נוספות, אשמח להשיב.


http://breslev.eip.co.il/?key=3824 - חיי מוהר"ן - רפא - גדולת נוראות השגתו
 
פעם אחת שמעתי מפיו הקדוש שאמר
שעל ידו יכולין להבין קצת גדלתו יתברך.
הינו על ידי שרואין גדלת השגתו עד היכן עד היכן זכה להשיג פלאי פלאות גדולות ונוראות וכו'
ואף על פי כן מה אני
הלא אף על פי כן אני רק חתיכת אדם
מזה יכולין להבין וללמד אלפים קל וחמר לגדלת הבורא יתברך.
ובאמת מי שזכה להכיר את גדלת רבי נחמן מברסלב הקדוש והנורא זכר צדיק וקדוש לברכה
היה משתומם ומתבהל מאד מגדלת הבורא יתברך.
כי על ידי גדלת רבי נחמן מברסלב זכרונו לברכה היה יכול להבין קצת כפום מה דמשער בלבה את גדלתו יתברך
אליעד כהן
מנהל הפורום

ודרך אגב, כל הנ"ל לא אומר שמי שאמר זאת, התכוון לכל מה שכתבתי.
 
אבל הנ"ל מסביר את פנימיות העניין.
אליעד כהן
מנהל הפורום

ונוסיף עוד, כי כל מה שיש בעולם הגשמי, הוא רמזים על דברים רוחניים. ורבי נחמן מברסלב הגשמי, הוא רמז על השי"ת.

וכל דבר שיש בעולם, רומז על השי"ת. אבל הכל נמצא בהסתרה, וגם רבי נחמן מברסלב נמצא בהסתרה, אבל פחות הסתרה וכולי ...
חידוש
מתקדם

יפה ביותר. והיא אשר אמרתי פעם בשיעור שרבינו הוא נקודת הצדיק שיש בהשם יתברך שדרכה משיג השם יתברך לנקודות שבו שרוצות להשיג אותו יתברך. כי הוא מצד עצמו יתברך לא שיכת בו שום השגה.
והיכן מתחיל השאלה בכלל אם ידוע שישראל קודשא בריך הוא ואוריתא כולו אחד.
ואפשר בחיוך. א-ח-ד-   א=1000=האלף לך שלמה הוא הקדוש ברוך הוא בחינת ,קדוש =חכם.
ח=ז+ו  שרומז ל-ו-בסיון קבלת התורה ע"י דוד המלך ( זקן מלא רחמים )13 תיקוני דיקנא.
ד-רומז לישראל שהם בחינת דלית לה מגרמי כלום אלא שהם תולדה של יחוד קודשא בריך הוא ושכינתה.
וגם הרי אמרו "לעתיד מורין באצבע זה אלי ואנוהו " אז אני יודעת רק מה שאני יודעת ולא חיבתי אף אחד אחר.
ולשאלת אחת הגולשות שאמרה לי כי כופר אני כי כבוד הרב שלה אמר לה .לא יראני אדם  וחי " אמרתי לה שתיבדוק אולי במקרה הרב שלה זה השם יתברך והיא לא מודעת כבר שיש לה אחד, שמונע אותה להיכלל במלך עצמו, ואם היא מאושרת אז אין בעיה כלל. רק שתפסיק לחפש ותגיד מצאתי.
לענין אלהים זה משהו אחר . רבינו פישט ואמר כי אלהים הם הדיינים הינו היושבים ודנים (רבנים).ואף אנו בקטנות מוחינו נקראים כך כאשר יושבים לדון בחברינו. ולכן נילקח מאיתנו חרב המישפט כדי שלא נהרוג פה אחד את השני.
אליעד כהן
מנהל הפורום

נשלח במקור על ידי יהורם

יפה ביותר. והיא אשר אמרתי פעם בשיעור שרבינו הוא נקודת הצדיק שיש בהשם יתברך שדרכה משיג השם יתברך לנקודות שבו שרוצות להשיג אותו יתברך. כי הוא מצד עצמו יתברך לא שיכת בו שום השגה.
והיכן מתחיל השאלה בכלל אם ידוע שישראל קודשא בריך הוא ואוריתא כולו אחד.
ואפשר בחיוך. א-ח-ד-   א=1000=האלף לך שלמה הוא הקדוש ברוך הוא בחינת ,קדוש =חכם.
ח=ז+ו  שרומז ל-ו-בסיון קבלת התורה ע"י דוד המלך ( זקן מלא רחמים )13 תיקוני דיקנא.
ד-רומז לישראל שהם בחינת דלית לה מגרמי כלום אלא שהם תולדה של יחוד קודשא בריך הוא ושכינתה.
וגם הרי אמרו "לעתיד מורין באצבע זה אלי ואנוהו " אז אני יודעת רק מה שאני יודעת ולא חיבתי אף אחד אחר.
ולשאלת אחת הגולשות שאמרה לי כי כופר אני כי כבוד הרב שלה אמר לה .לא יראני אדם  וחי " אמרתי לה שתיבדוק אולי במקרה הרב שלה זה השם יתברך והיא לא מודעת כבר שיש לה אחד, שמונע אותה להיכלל במלך עצמו, ואם היא מאושרת אז אין בעיה כלל. רק שתפסיק לחפש ותגיד מצאתי.
לענין אלהים זה משהו אחר . רבינו פישט ואמר כי אלהים הם הדיינים הינו היושבים ודנים (רבנים).ואף אנו בקטנות מוחינו נקראים כך כאשר יושבים לדון בחברינו. ולכן נילקח מאיתנו חרב המישפט כדי שלא נהרוג פה אחד את השני.
 
"שרבינו הוא נקודת הצדיק שיש בהשם יתברך שדרכה משיג השם יתברך לנקודות שבו שרוצות להשיג אותו יתברך."
 
מצד האמת, הדבר הזה מתרחש כל הזמן בכל הדרכים שבעולם. כי כל הנחלים זורמים אל הים.
 
"
ד-רומז לישראל שהם בחינת דלית לה מגרמי כלום אלא שהם תולדה של יחוד קודשא בריך הוא ושכינתה."
 
השכינה = בחינת נשמות ישראל. רבי נחמן מברסלב כותב בתורה אמצעותא דעלמא, גלות השכינה = העדר השמחה של האדם. כך שישראל = השכינה, וזו לא בחינה תולדה, אלא זה עצמו ממש.
 
*
 
"
ולשאלת אחת הגולשות שאמרה לי כי כופר אני כי כבוד הרב שלה אמר לה .לא יראני אדם  וחי " אמרתי לה שתיבדוק אולי במקרה הרב שלה זה השם יתברך והיא לא מודעת כבר שיש לה אחד, שמונע אותה להיכלל במלך עצמו, ואם היא מאושרת אז אין בעיה כלל. רק שתפסיק לחפש ותגיד מצאתי."
 
אחי, לא יראני האדם וחי, זה פסוק מהתורה. והשאלה שהיא שאלה עדיין נכונה ועדיין במקומה.
 
והיית פשוט יכול להפנות אותה לכאן:
http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=113 - לראות את המלך / ולא יראני האדם וחי ?!
 
כי רבי נחמן מברסלב כותב, שעל ידי ש ... על ידי זה זוכה למה שמשה בחייו לא זכה.
 
וזה לא סותר את זה שאני מסכים איתך, שרוב האנשים עובדים אלילים. וכל אדם שמעריץ בשר ודם, דהיינו גם מי שמעריץ את רבי נחמן מברסלב / סבא וכיו"ב, הוא עובד אלילים. ויותר מזה, אפילו מי שמגשים את רבי נחמן מברסלב, גם הוא עובד אלילים.
 
ומצד שני זה לא סותר את זה שאני לא מסכים איתך, על כך שאי אפשר לראות את המלך. ולראות את המלך זה עניין אחר לגמרי ממה שנראה לך, וכפי שכתבתי כאן בפורום מספר פעמים. ולא נכנס לכך כאן.
 
"לענין אלהים זה משהו אחר . רבינו פישט ואמר כי אלהים הם הדיינים הינו היושבים ודנים (רבנים)."
 
בעקרון, כל כח בעולם, הוא בחינת אלוהים. וכל מי שיש לו יראה נפולה מכל כח בעולם, ובכלל זה כל מי שמפחד מגהנום / מלאך המוות, מפחד ממלאך כלשהו וכיו"ב, הרי שהוא עובד אלילים.
 
***
 
וביך כך ובין כך, כל דבר בעולם, מי שבאמת מבין אותו, הוא גם מסוגל להסביר אותו. ואפשר להסביר כל דבר לכל אחד, אם רק רוצים.
חידוש
מתקדם

ובכל זאת מבואר שם בתורה . שהרי 4 פסוקים לפני כתיב פנים בפנים כדבר איש אל רעהו.
ולאחר מכן עונה לו השם יתברך כי לא יראני האדם וחי..ולא קשה לי, כי רמז לו יראני זה בחינת יראות נפולות בחי מי האיש הירא ורך הלבב.
כי יש שני בחינות של משה 1. הוא משה רבינו הוא כלליות הבן מלך שכולו מאבנים טובות. 2. ניצוץ משה שיש בכל אחד מישראל אשר הוא הנקודה הטובה שבו שקורא אותו לשוב לשם יתברך מכל מקום אשר הוא נימצא העיקר שלא יתפחד כלל. אני יודע וחתום שראיתי את המלך. ואני חיה תודה לאל ולהשם פיתרונים איך זה אפשר או  לא  אפשר
אולי נשתנה משהו מאז לא יודעת...
אליעד כהן
מנהל הפורום

נשלח במקור על ידי יהורם

ובכל זאת מבואר שם בתורה . שהרי 4 פסוקים לפני כתיב פנים בפנים כדבר איש אל רעהו.
ולאחר מכן עונה לו השם יתברך כי לא יראני האדם וחי..ולא קשה לי, כי רמז לו יראני זה בחינת יראות נפולות בחי מי האיש הירא ורך הלבב.
כי יש שני בחינות של משה 1. הוא משה רבינו הוא כלליות הבן מלך שכולו מאבנים טובות. 2. ניצוץ משה שיש בכל אחד מישראל אשר הוא הנקודה הטובה שבו שקורא אותו לשוב לשם יתברך מכל מקום אשר הוא נימצא העיקר שלא יתפחד כלל. אני יודע וחתום שראיתי את המלך. ואני חיה תודה לאל ולהשם פיתרונים איך זה אפשר או  לא  אפשר
אולי נשתנה משהו מאז לא יודעת...
 
אחי. בעניין הנ"ל, אין מקרא יוצא מידי פשוטו. וגם אם יש לו דרש, הרי שיש לו גם פשט.
 
ובכל מקרה, האמת לא תשתנה. ומצד השכל אי אפשר לראות את השי"ת. כי אילו ידעתיו הייתיו. וכדי לראות את השי"ת, לשם כך אתה צריך להיות הוא, ואז ממילא לא שייך לומר שראית אותו.
 
וכפי שכבר אמרתי לך, אולי ראית משהו, אבל זה לא את השי"ת.
 
ורבי נחמן מברסלב מבאר בליקוטי מוהרן מספר פעמים, שאי אפשר לראות את המלך.
 
וכפי שאמרתי, זה דבר שמתבקש מצד השכל.
 
כי השי"ת הוא אין סוף, והשכל הוא סוף. ולכן אי אפשר להשיג אותו.
 
ואם ראית אותו, הרי שהיה לו סוף, וא"כ הוא לא המלך.
חידוש
מתקדם

אתה צודק ולא צודק, כי זה בדיוק הויכוח (כביכול) שהיה לי אתו , אבל מה שהראה לי בסוף היה מעל ומעבר למצופה ואני עד היום מחפשת מישהו שיהיה מוכן לעבור את החויה הזאת ולא מצאתי .רק אצל רבינו נחמן.
אליעד כהן
מנהל הפורום

נשלח במקור על ידי יהורם

אתה צודק ולא צודק, כי זה בדיוק הויכוח (כביכול) שהיה לי אתו , אבל מה שהראה לי בסוף היה מעל ומעבר למצופה ואני עד היום מחפשת מישהו שיהיה מוכן לעבור את החויה הזאת ולא מצאתי .רק אצל רבינו נחמן.
 
אחי, אל תסבך את הדברים. יהיה טוב יותר, אם תשיב לעניין.
 
השי"ת הוא אין סוף. האם מוסכם ?
 
כדי לראות משהו, לשם כך צריך שיהיה לו סוף, האם מוסכם ?
 
וא"כ אי אפשר לראות את השי"ת.
 
תעשה טובה לעצמך, ותבין את השאלה ותשיב לעניין אם בא לך.
 הגב עמוד  1 2 3 5 >


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 29_03_2024 השעה 08:23:40