ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

בעניין חזרה בתשובה


 הגב
מחבר
אורח
אורח

נושא: בעניין חזרה בתשובה
כאן מובא
 
 
וְהוּא כִּי יֵשׁ אֵצֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַך רַחֲמִים פְּשׁוּטִים וְרַחֲמִים גְּדוֹלִים
וְהִנֵּה לְמָשָׁל, כְּשֶׁיֵּשׁ בְּעִיר שְׁנֵי עֲשִׁירִים
אֶחָד יֵשׁ לוֹ עֲשִׁירוּת פָּשׁוּט
וְהַשֵּׁנִי הוּא עָשִׁיר גָּדוֹל מְאד וּמֻפְלָג בַּעֲשִׁירוּת עָצוּם וְהוֹן רַב מְאד מְאד אֲשֶׁר אִי אֶפְשָׁר לְהַעֲרִיך עֲשִׁירוּתוֹ
וְהֻצְרַך אָדָם אֶחָד לִישׁוּעָה גְּדוֹלָה
הָעוֹלָה לְסַך רַב וְהוּא אֵינוֹ יָכוֹל לְהִתְקָרֵב לְבַקֵּשׁ מְבֻקָּשׁוֹ, כִּי אִם לְהֶעָשִׁיר הַקָּטָן בְּמַעֲלָה
כִּי לְהֶעָשִׁיר הַגָּדוֹל אִי אֶפְשָׁר לוֹ לָבוֹא אֵלָיו
אֲבָל זֶה הֶעָשִׁיר הַקָּטָן, אַף עַל פִּי שֶׁהוּא רוֹצֶה לַעֲזר לוֹ בְּכָל יְכָלְתּוֹ
אַף עַל פִּי כֵן לא יוּכַל לְקַבֵּל מְבֻקָּשׁוֹ מִמֶּנּוּ
כִּי אֵין בִּיכָלְתּוֹ לְמַלּאת מִשְׁאֲלוֹתָיו שֶׁל זֶה הָאִישׁ, כִּי מִשְׁאֲלוֹתָיו גְּדוֹלִים מִיכָלְתּוֹ
עַל כֵּן עֵצָה הַיְּעוּצָה לְזֶה הָאִישׁ הַצָּרִיך יְשׁוּעָה, שֶׁיַּעֲשֶׂה כָּך
שֶׁיֵּלֵך לְזֶה הֶעָשִׁיר הַקָּטָן שֶׁבְּקַל יָכוֹל לְהִתְקָרֵב אֵלָיו, וּלְעוֹרֵר רַחֲמִים אֵלָיו
שֶׁיָּבוֹא אֵלָיו וְיאמַר לוֹ, הִנֵּה אֲנִי נִצְרָך לִישׁוּעָה גְּדוֹלָה
וַאֲנִי יוֹדֵעַ שֶׁאַתָּה חָפֵץ לְרַחֵם עָלַי
אֲבָל אֵין בִּיכָלְתְּך לְמַלְאוֹת מִשְׁאֲלוֹתַי, עַל כֵּן מְבֻקָּשִׁי מִמְּך
כִּי הֲלא אַתָּה רוֹצֶה לְרַחֵם עָלַי, יִהְיֶה זאת הָרַחֲמָנוּת שֶׁלְּך עָלַי
שֶׁאַתָּה תֵּלֵך לְהֶעָשִׁיר הַגָּדוֹל מְאד לְבַקֵּשׁ רַחֲמִים מִמֶּנּוּ שֶׁיְּמַלֵּא מִשְׁאֲלוֹתַי
כִּי לְעצֶם עֲשִׁירוּתוֹ הַגָּדוֹל, הוּא יָכוֹל לְמַלּאת מִשְׁאֲלוֹתַי, בְּכִפְלֵי כִּפְלַיִם
רַק שֶׁאָנכִי אֵינִי יָכוֹל לִכְנס וְלָבוֹא לְאִישׁ גָּדוֹל כָּזֶה
אֲבָל אַתָּה יָכוֹל לָבוֹא אֵלָיו תְּרַחֵם עָלַי בָּזֶה, לְבַקֵּשׁ מִמֶּנּוּ עֲבוּרִי שֶׁיְּמַלֵּא מִשְׁאֲלוֹתַי
וּבָזֶה תּוֹשִׁיעֵנִי בְּוַדַּאי כָּל צָרְכֵי יְשׁוּעָתִי בִּשְׁלֵמוּת
כְּמוֹ כֵן הוּא מַמָּשׁ כִּבְיָכוֹל, שֶׁאָנוּ מְבַקְּשִׁים אֵצֶל הָרַחֲמִים פְּשׁוּטִים
שֶׁיְּעוֹרְרוּ רַחֲמִים אֵצֶל הָרַחֲמִים הַגְּדוֹלִים
וּמִשָּׁם יְקַבְּלוּ רַחֲמִים לְהוֹשִׁיעֵנוּ כָּל צְרָכֵינוּ בִּשְׁלֵמוּת
וְזֶהוּ בְּחִינוֹת תְּפִילַּת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא
שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, 'מִנַּיִן שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא מִתְפַּלֵּל'
הַיְנוּ שֶׁכִּבְיָכוֹל בְּחִינוֹת הָרַחֲמִים פְּשׁוּטִים מְבַקְּשִׁים וּמִתְפַּלְּלִים וּמְעוֹרְרִים הָרַחֲמִים הַגְּדוֹלִים
כִּי אָנוּ אֵין בָּנוּ כּחַ כִּי אִם לְעוֹרֵר הָרַחֲמִים פְּשׁוּטִים
שֶׁהֵם בְּחִינוֹת רַחֲמִים סְתָם דִּזְעֵיר אַנְפִּין
אֲבָל אֵלּוּ הָרַחֲמִים יֵשׁ לָהֶם גְּבוּל
וּכְפִי מִדַּת הָרַחֲמִים הַפְּשׁוּטִים הָאֵלּוּ, חַס וְשָׁלוֹם, אִי אֶפְשָׁר לְהוֹשִׁיעַ לָנוּ
עַל כֵּן אָנוּ צְרִיכִין לְבַקֵּשׁ שֶׁהָרַחֲמִים סְתָם שֶׁאָנוּ מְעוֹרְרִין בִּתְפִילָּתֵנוּ אֵצֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַך
שֶׁאֵלּוּ הָרַחֲמִים בְּעַצְמָם יִתְפַּלְּלוּ וִיעוֹרְרוּ הָרַחֲמִים הַגְּדוֹלִים, שֶׁיִּהְיֶה נִמְשָׁך עָלֵינוּ רַחֲמִים רַבִּים מִשָּׁם
וְעַל יְדֵי זֶה יִהְיֶה לָנוּ יְשׁוּעָה בְּוַדַּאי
וְזֶהוּ בְּחִינַת תְּפִילַּת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא כַּנַּ"ל
וְהָבֵן הֵיטֵב, כִּי הֵם דְּבָרִים נִפְלָאִים וְנוֹרָאִים מְאד
 
אבל נאמר בדף אחר בליקוטי עצות כי
כְּשֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַעֲנִישׁ אֵיזֶה רָשָׁע שֶׁיּוֹדֵעַ בּוֹ, שֶׁלּא יַעֲשֶׂה עוֹד תְּשׁוּבָה, וְהַצַּדִּיק מִתְפַּלֵּל עָלָיו יוֹתֵר מִדַּאי, עַל יְדֵי זֶה נֶעֱנָשׁ הַצַּדִּיק.

 
אז לפי ציטוט זה עשוי להיות מצב שלא הבנתי
הרי הקב"ה חושב מחשבות לבל יידח ממנו נידח
ואם רוצים מאוד לעשות תשובה שלימה
אלא לא יודעים איך להצליח
יש צורך בתפילת יי יתברך
 
ולפי הכתוב כאן מותר גם לפנות אל אדם דבק ממך ביי יתברך להתפלל עבורך "הגדול ממנו במעלה"
אלא יש להיזהר לא לגרום לו להיפגע
 הגם שזה אינו ברור
כי התפילה הגבוהה ביותר הינה של יי יתברך - הקרוי גם צדיק האמת-
לא ברורה הכוונה להתפלל יותר מידי - שהרי לעולם אל יתייאש אדם מן הרחמים ...
אליעד כהן
מנהל הפורום

אחי

לדעתי ערבבת כאן כמה דברים.

רבי נחמן מברסלב אמר שהוא לא בטוח באיזה עניין. האם הכל תלוי באדם עצמו, או ברחמי ה', או בשניהם.

וכאן רבי נחמן מברסלב מבאר, כי על האדם להתפלל להשי"ת שיתפלל עליו. שכאן יש את הרעיון של הבחירה והידיעה.

האדם יכול לבחור להתפלל להשי"ת, שיעזור לו, שזה בחינת ידיעה ובחירה ביחד.

*

השאלה שצריכה להשאל, היא על הציטוט

"כְּשֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַעֲנִישׁ אֵיזֶה רָשָׁע שֶׁיּוֹדֵעַ בּוֹ, שֶׁלּא יַעֲשֶׂה עוֹד תְּשׁוּבָה"

והשאלה היא, איך יכול להיות רשע שלא יעשה תשובה, הרי כולם בסוף נתקנים וכולי. ואין דבר שתשובה לא מועילה.

ולא, לא יעזור כאן לתירץ שתשובה מועילה, אבל האדם עצמו לא יחזור בתשובה.

כי בתכלית הסופית, כולם חוזרים בתשובה.

כך שזאת עיקר השאלה שראויה להשאלה.

ולדעתי התשובה היא, כי כאן מרומז העניין שאסור לצדיק לבטל את הבחירה לאדם.

דהיינו אם הצדיק רואה אדם רשע שמכוח הבחירה שלו בוחר להיות רשע, אסור לו להתעקש להחזיר אותו בתשובה. כי צריך דייקא בחירה.

זה כל הסיפור כולו.


 

"כשהקדוש ברוך הוא מעניש איזה רשע שיודע בו, שלא יעשה עוד תשובה"

חידוש
מתקדם

יש הסתכלות שאמר רבינו שכשאחד מישראל יוצא מהשורה אז הצדיק צריך לעשות תשובה בשבילו , כ"ש בכל צרתם לו צר.
ונראה כמו שמשה היתפלל כדי שיוכל להכנס לארץ ישראל לתקן המוחין שנפגמו ,,אמר לו השם .רב לך,. כי ידוע כ"ש רבינו
שלאה מתמתקת מעצמה ולא צריך להקדים את השעה ..ארך אפיים.
אורח
אורח

הלוואי ויהיה לנו ארך אפיים וחסדים של המתנה
 
מצוטט
כִּי לֶעָתִיד יִהְיֶה כֻּלּוֹ תְּשׁוּבָה
וְעַל יְדֵי הַתְּשׁוּבָה זְדוֹנוֹת נַעֲשִׂין זְכֻיּוֹת
וְיִהְיֶה נַעֲשֶׂה מֵעֲבֵרוֹת יִשְׂרָאֵל תּוֹרָה
וְעַל כֵּן יְבֻקְּשׁוּ אָז הָעֲוֹנוֹת
כִּי יְבַקְשׁוּ וִיחַפְּשׂוּ אָז אַחַר עֲוֹנוֹת יִשְׂרָאֵל
אֵיךְ לוֹקְחִין עוֹד אֵיזֶה עָוֹן כְּדֵי לַעֲשׂוֹת מִמֶּנּוּ תּוֹרָה
וְאֵינֶנּוּ
כִּי יִהְיוּ כָּל הָעֲוֹנוֹת נִכְלָלִין בְּאַיִן
הַיְנוּ בְּאֵין סוֹף
שֶׁשָּׁם הָעֲוֹנוֹת נִתְהַפְּכִין לִזְכֻיּוֹת עַל יְדֵי הַתְּשׁוּבָה

שֶׁזֶּהוּ בְּחִינוֹת 'יְרִידָה תַּכְלִית הָעֲלִיָּה' הַנַּ"ל
וְזֶה: "שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל וְכוּ' כִּי כָשַׁלְתָּ בַּעֲוֹנֶךָ"
הַיְנוּ עַל יְדֵי הַתְּשׁוּבָה
יִהְיֶה נַעֲשֶׂה מֵהָעֲבֵרוֹת בְּחִינַת מַכְשֵׁלָה
שֶׁהוּא הַתּוֹרָה, כַּנַּ"ל
והעניין הוא, כי רבי נחמן דייקא זכה לעשות תשובה שלמה מאהבה בשלמות שאין שלמות אחריה.
 
ועל ידי זה כל העוונות שלו התהפכו לזכויות ממש. כנ"ל.
 
א. האם בכלל יש משהו שלא ניתן לעשות  עליו תשובה?
ב. מהו דין תורה - הנאמר בקטע המצוטט-
איך ניתן לעשות תשובה ושינוי סטטוס על קביעה - כגון אם קובעים כי אדם ח"ו רשע- כיצד יהפוך לצדיק?
ג. אם ניתנת לאדם הזדמנות לתשובה - והחמיצה ח"ו - בבחינת שינוי דרכיו- האם יכול לעשות תשובה מחדש גם על כך?
ד. מדובר בקטע על עוונות וזדונות מהו החמור ביותר בדרגות הללו איך מתקנים אותו? האם הכל הכל יתוקן?
ה. אם אתה מאמין שיכולים... תאמין שיכולים לתקן
מה עניין הפגמים עוונות וכו'- הרי בשרש הכל בהשגחה פרטית ואם אתה מאמין שאפשר לקלקל- אז מה מקומה של התשובה- שהיא בעצם תיקון
 
מהי תשובה מאהבה? 
 
 
אליעד כהן
מנהל הפורום

נשלח במקור על ידי אורח

הלוואי ויהיה לנו ארך אפיים וחסדים של המתנה
 
מצוטט
כִּי לֶעָתִיד יִהְיֶה כֻּלּוֹ תְּשׁוּבָה
וְעַל יְדֵי הַתְּשׁוּבָה זְדוֹנוֹת נַעֲשִׂין זְכֻיּוֹת
וְיִהְיֶה נַעֲשֶׂה מֵעֲבֵרוֹת יִשְׂרָאֵל תּוֹרָה
וְעַל כֵּן יְבֻקְּשׁוּ אָז הָעֲוֹנוֹת
כִּי יְבַקְשׁוּ וִיחַפְּשׂוּ אָז אַחַר עֲוֹנוֹת יִשְׂרָאֵל
אֵיךְ לוֹקְחִין עוֹד אֵיזֶה עָוֹן כְּדֵי לַעֲשׂוֹת מִמֶּנּוּ תּוֹרָה
וְאֵינֶנּוּ
כִּי יִהְיוּ כָּל הָעֲוֹנוֹת נִכְלָלִין בְּאַיִן
הַיְנוּ בְּאֵין סוֹף
שֶׁשָּׁם הָעֲוֹנוֹת נִתְהַפְּכִין לִזְכֻיּוֹת עַל יְדֵי הַתְּשׁוּבָה

שֶׁזֶּהוּ בְּחִינוֹת 'יְרִידָה תַּכְלִית הָעֲלִיָּה' הַנַּ"ל
וְזֶה: "שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל וְכוּ' כִּי כָשַׁלְתָּ בַּעֲוֹנֶךָ"
הַיְנוּ עַל יְדֵי הַתְּשׁוּבָה
יִהְיֶה נַעֲשֶׂה מֵהָעֲבֵרוֹת בְּחִינַת מַכְשֵׁלָה
שֶׁהוּא הַתּוֹרָה, כַּנַּ"ל
והעניין הוא, כי רבי נחמן דייקא זכה לעשות תשובה שלמה מאהבה בשלמות שאין שלמות אחריה.
 
ועל ידי זה כל העוונות שלו התהפכו לזכויות ממש. כנ"ל.
 
א. האם בכלל יש משהו שלא ניתן לעשות  עליו תשובה?
ב. מהו דין תורה - הנאמר בקטע המצוטט-
איך ניתן לעשות תשובה ושינוי סטטוס על קביעה - כגון אם קובעים כי אדם ח"ו רשע- כיצד יהפוך לצדיק?
ג. אם ניתנת לאדם הזדמנות לתשובה - והחמיצה ח"ו - בבחינת שינוי דרכיו- האם יכול לעשות תשובה מחדש גם על כך?
ד. מדובר בקטע על עוונות וזדונות מהו החמור ביותר בדרגות הללו איך מתקנים אותו? האם הכל הכל יתוקן?
ה. אם אתה מאמין שיכולים... תאמין שיכולים לתקן
מה עניין הפגמים עוונות וכו'- הרי בשרש הכל בהשגחה פרטית ואם אתה מאמין שאפשר לקלקל- אז מה מקומה של התשובה- שהיא בעצם תיקון
 
מהי תשובה מאהבה? 
 
 
 
1 - אין דבר שאי אפשר לעשות עליו תשובה. התשובה היא להכלל בלפני הבריאה, וממילא מתקן גם את חטא אדם הראשון ללא רשימו וכולי.
 
2 - הלשון דין תורה לא הוזכר. אם שאלתך מה הפשט שנעשה מהעוון תורה, הכוונה היא שיתגלה איזו תורה נסתרת יש בכל דבר בעולם וממילא גם בעברות. מהי התורה הזאת ? את זה יגלו בעולם הבא.
 
3 - כן. אפשר תמיד לעשות תשובה. ואחרי שזוכים לחזור בתשובה שלמה, אז חוזרים עוד פעם בתשובה שלמה וכן הלאה עד אין סוף ...
 
4 - הכל יתוקן כולל הכל.
 
5 - שורש השאלה שלך, הוא הבחירה והידיעה.
 
6 - תשובה מאהבה ... היא תשובה שלא מעורבת איתה שום יראה כלל.
מצוטט
כי לעתיד יהיה כלו תשובה
ועל ידי התשובה זדונות נעשין זכיות
ויהיה נעשה מעברות ישראל תורה
ועל כן יבקשו אז העונות
כי יבקשו ויחפשו אז אחר עונות ישראל
איך לוקחין עוד איזה עון כדי לעשות ממנו תורה
ואיננו
כי יהיו כל העונות נכללין באין
הינו באין סוף
ששם העונות נתהפכין לזכיות על ידי התשובה

שזהו בחינות 'ירידה תכלית העליה' הנ"ל
וזה: "שובה ישראל וכו' כי כשלת בעונך"
הינו על ידי התשובה
יהיה נעשה מהעברות בחינת מכשלה
שהוא התורה, כנ"ל
חידוש
מתקדם

תשובה זה השגה .ודאי שאני יודעת את החטא בשורשו, היכן שאין חטא(חסרון ) כלל. הייתי שם ולא זו הבעיה . בכל מקרה הכל מתתקן בשורש בכל רגע נתון..---אלהים= אלהי-ם שהם ה 4  יסודות . והחטא נובע מהיתגברות יסוד על יסוד.
אם אישתך קצת שמה יותר אש בלחם אז יצא שרוף...או יותר מים אז הרוטב בדגים לא יהיה איאיאי.
הבעיה היא שאי אפשר להיכלל בזאת הדעת ,ללא ביטול כלפי הצדיק האמת,. ומכאן נובעת עיקובה של גאולה...
ראו תראה את הארץ ואליה לא תבוא..כי דור הולך ודור בא והארץ לעולם עומדת...
והדברים  עתיקים
אורח
אורח

 
ליקוטי הלכות - אורח חיים הלכות פורים הלכה א - ב

וזה הדבר נעשה בכל דור ודור ואצל כל אחד ואחד מישראל כשעושה תושבה באמת כראי כי זה בחינת תשובה שמי שנוטה מדרך הטוב ובחר לעצמו חלק וגורל הע ח"ו אזי אי אפשר לו שיתתקן וישוב לדרך הטוב כי אם על ידי שתובה הוא בחינת שבת בחינת עלמא דאתי כמובא דהיינו שהוא וכרח להצטרף ולהבחין בדרך ההוא שהלך בו בחינת תשובת המשקל כמבוא לעיל דהיינו שהוא מוכרח לשוב ולילך ולהיות בכל אותן הדרכים הרעים שהיה בהם מקודם. לשבר תאוותו ויטה מהם ויסור מהם צריך לילך דרך כל הרכים ההם עד אשר ישוב למקומו אל אם הדרך שורש שני הדרכים ששם כולו טוב ומשם והלאה מתפצלין ומתפרדין שני הדרכים כנ"ל וזה בחינת הציבו לך ציונים שימי לך תמרורים שיתי בך למסילה דרך הלכת שזה קאי על תשובה כמו שפירשו רז"ל שצריך לשום לבו למסילה ודרך שהלך בה מקודם לשוב ולחזור דרך להשם יתברך לבחינת תשובה כנ"ל ועל כן צריך להציב לו ציונים וסימנים לבל יכשל ויתער בהם ח"ו ממאחר שכבר תעה בהם כי הם דרכים תועים ונבוכים מאד. וצריך לשמור עצמו מאד ולעשות לעצמו סימנים וצינוים לבל ילכד בהם ח"ו עוד וזהו שימשיך תמרורים דהיינו מרירות הלב שסובל בעת ששב והולך דרך הדרכים המרים מאד לשוב בדרך אותן הדרכים אל אם הדרך כנ"ל וצריך לסבול מרירות גדול וקשה מאד עד אשר יעבור כל אותן הדכים מרים לשוב לדרכו לשלום אם הדרך הנ"ל היא בחינת בינה עלמא דאתי שהיא בחינת תשובה כנ"ל. ועל שם זה נקראת תשובה עיין שם ששם שבים וחוזירם כל הדברים לשרשם כי שם הוא כול וטוב כנ"ל. והכלל שעיקר בחינת התשובה שצריך להשיב ולהחזיר ולהעלות גם הדרך השמאל אל שורשו כנ"ל. וזה נעשה על ידי ששב והולך ועובר באותן הרים הנ"ל כי על ידי זה מעלה החיות משם דהיינו ניצוצות הקדושים שנפלו לשם על ידי עוונותיו משיב אותן לשורשם שהוא בחינת תשובה כנ"ל. ואזי כשבים כל הדרכים המקולקים לשרשם לבחינת תשובה הנ"ל אזי שם חוזרים ונעשים מכל העוונות והדרכים ההם תורה חדשה בבחינת חיל בלע ויקיאנו כנ"ל. שנעשה מזה את חיל תורה חדשה כנ"ל. וכן כתב רבינו במוקם אחר שמעוונות ישראל שיזכו לעתיד לבחינת תשובה האמתית אזי יהיה נעשה מהם תורה חדשה.
חידוש
מתקדם

הימים שעברו בחשך, להחזירם אל הקדושה..
והיא בערך תשובת האין סוף כי תמיד תהיה על זו הדרך ותעשה תשובה על תשובתך הראשונית..
וול קם טו דה קלאב.
 
 הגב


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 28_03_2024 השעה 15:57:16