ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

עוונות וזכיות לעת"ל


 הגב עמוד  1 2 3 >
מחבר
אליעד כהן
מנהל הפורום

נושא: עוונות וזכיות לעת"ל
אל תשכח רק, ששלמות תוכחה אמיתית יכולה להיות רק כאשר האדם באמת מבין את השורש של החטא ורואה כיצד הטוב מלובש ברע. שעל ידי זה הוא יכול לעורר את הריח הטוב של השומע.
 
תנסה לחשוב על גודל הפער שיש בין מישהו שתופס את האחר כעושה חטא, לבין מישהו שמבין כיצד החטא הזה הוא התגלמות של טוב בהסתרה מצד החוטא.
 
זה פער של שמים וארץ.
 
ודרך אגב, שלמות תורה רפב לדון לכף זכות, היא זו. כאשר האדם באמת רואה את השורש, ואז ממילא הוא לא יכול שלא לדון לכף זכות.
avi
מתקדם

זה ברור לי שבכל דבר שבעולם, בכל התרחשות, ישנה תורה.

רק מדבריה של "יהורם" הבנתי שגם כשרואים מעשה או מציאות שליליים הנוגדים את התורה שבנגלה

צריך להבין שיש כאן כוונה פנימית ואין יותר מידי מה להתרגש

ועל זה אני אומר שצריך לדייק בדברים ומסכים מאוד עם דבריך שמי שלא יודע איך בתוך הכפירה יש אמונה 

או בקיצור, שהכל זה שעשועי המלך,כולל גם מה שכתבה התורה "הוכח תוכיח את עמיתך ולא תישא עליו חטא".

לדוגמא, אדם שמדבר לשון הרע/רכילות אלי או בנוכחותי מוטלת עלי החובה להתריע בפניו וכו'. למרות שיש כאן "תורה" נסתרת. וכיוצ"ב.

וכבר הזכרנו בפורום את בקשת המלך הביאו עלי כפרה.... 
אליעד כהן
מנהל הפורום

נשלח במקור על ידי avi

אז לפי דברייך אין לנו למחות על חלולי שבת
אין לנו למחות על מכירת חמץ בפסח
אין לנו למחות על חוסר צניעות של הנשים
אין לנו למחות על פתיחת חנויות של בשר אחר
וכיוצ"ב מקרים שרואים בשגרה....

כי בעיניים מתוקנות הכל זה מעשי בהמות בדמות אדם....ואין ממה להתרגש...

או שלא הבנתי....??
 
בהקשר של חיות בדמות אדם, רבי נחמן מברסלב דווקא מביא שצריך לזכות את החיות שיהיו בדמות אדם.
 
מצד שני הוא גם באותו המקום מביא שרק משה רבנו יודע להוכיח בלי לעורר ריח רע.
 
ודבר נוסף, כשאני מדבר על תורה כלשהי שמלובשת בעברות, אני לא מתכוון לאנלוגיה בין חיות לבין בני אדם, אלא על משהו אחר.
 
כי גם במעשי החיות יש תורה וגם בכל דבר בעולם יש תורה.
 
רבי נחמן מברסלב מבאר בתורה אבא שאול, שהצדיק הופך את כל הדיבורים לשבחים של המלך. ובעניין הקבצן הכבד פה שכל הדיבורים שלו היו שבחים של המלך.
 
התורה שיש בכל הדברים שבעולם גם בדברי אפיקורסות, היא כמובן שבחים של המלך.
 
וכדי לדעת איזו תורה יש בכל מצוה / עברה / אמונה / אפיקורסות, לשם כך צריך לדעת מהו האין סוף עצמו וכיצד ממנו משתלשל כל דבר שיש בעולם. ואז רואים את השבח של המלך שיש בכל דבר.
 
ועיקר המחאה צריכה להיות בלקשר את הטועה לשורש האמת שיש בתוך דברי הטעות שלו.
 
כי מי שלא יודע איך בתוך הכפירה יש אמונה, הוא לא יודע להחזיר בתשובה אף אחד. אבל צדיק אמת שיודע איך האמונה מוסתרת בתוך הכפירה, הוא דייקא כמו החכם שריפה את ההינדיק, הוא דייקא יודע איך להחזיר כל אחד בתשובה לפי דרכו ושורשו וכולי ...
 
בכל מקרה, היה חשוב לי להבהיר שהעניין של כיצד הרע הוא טוב מאוד, זה עניין גבוה יותר מאשר ההשוואה שבין בני האדם לבין חיות.
avi
מתקדם

אז לפי דברייך אין לנו למחות על חלולי שבת
אין לנו למחות על מכירת חמץ בפסח
אין לנו למחות על חוסר צניעות של הנשים
אין לנו למחות על פתיחת חנויות של בשר אחר
וכיוצ"ב מקרים שרואים בשגרה....

כי בעיניים מתוקנות הכל זה מעשי בהמות בדמות אדם....ואין ממה להתרגש...

או שלא הבנתי....??
חידוש
מתקדם

לאבי בבקשה .אני שמה לב שיש לך בילבול חוזר בין האדם לבין נישמות ישראל שהן למעלה מקומת האדם שאמר רבינו.
"את הבנים שלי לקחתי מעולם האצילות" וביגלל זה אין העולם סובלים אותנו כלל.
ראה הקיטרוג של המן הרשע "ואת דתי המלך אינם עושים " וכן מעשה מחיגר שאמר לו מלך הטאוויל "למה באת למקומי וענה לו החכם מדוע מקומך הוא אינו מקומי"וכן מבן מלך ובן שפחה שנחלף שאמר לו האדם יער תפסיק לרדוף אחרי העוונות שלך כי הם לא שלך,.
ואני חושבת שאולי זה ניסה להסביר לך אליעד כי הצדיק עושה תשובה בשביל ישראל וישראל עושים תשובה בשביל כל העולם.  ואמרו רבותינו על ארץ ישראל " והעם היושב בה נשוא עוון" אלא שסיבלנו נובע מחטא המרגלים שאנו לא מוכנים להיתענו ולהיכלל בצדיק כי ,ארץ אוכלת יושביה..שנהפך למהות הצדיק והוא עיקר הבושה כי מעקב את הגאולה ע"י שעדיין לא ביטל עצמו אל הצדיק האמת ועדיין יש לו איזה שכל מעצמו. כשבאמת אם היה לו את עיני הצדיק היה רואה שאין שום רע בעולם כלל. לדוגמה  בחדשות תיראה שעצרו אדם שאנס את הבת שלו ודרך עיני הצדיק תראה אדם חתול ששכב עם חתולה ,,רק ביגלל שהם עדיין חיות בדמות אדם ,ואף שעלו דרגה אחת מחיה דמוי חיה לחיה בדמות אדם ,עדין לא עלה לאדם דמוי אדם. או לאדם יושב על כסא ועוד ועוד...
ראה תורה "כי מרחמם ינהגם " והבן כי עיקר הבילבול בזה המדור כי אנו כרגע במכת ערוב והחיות מעורבבות בנינו במסוה של אדם {בגלל שוחטים שאינם הגונים }ובאמת אם לא תיבהל ושים לב למעשה מבן מלך ושיפחה , לקטע שמדבר מאחרי החוכא הגדולה .למד הבן מלך האמת לזהות את קול החיות ושאגתן ואפילו מצא חן בעיניו. ואם יש לך טלויזיה בבית תראה הרבה נשיונל גאוגרפיק ותיראה איך מתנהגים החיות וזהה אותם ברחוב סביבך.
 
 
אליעד כהן
מנהל הפורום

אמר רבי נחמן מברסלב, כי אילו היה אומר תורה אחת שלו עם הניגון והריקוד שלה כל העולם היה מתבטל.
 
והוא בחינה אחת עם העניין שכל העולם כולו חולקים על רבי נחמן מברסלב.
 
כי יש את הבחינה של החוכמה מאין תמצא, שרבי נחמן מברסלב מבאר שהחכם משים את עצמו לאין ממש. והרי שזאת בחינת מחלוקת מהעולם.
 
ומי שלא מבין מדוע כל העולם כולו חולקים על רבי נחמן מברסלב, הרי שהוא לא מבין את רבי נחמן מברסלב.
 
ואני אחדד, גם הליקוטי מוהרן חולק על רבי נחמן מברסלב ! גם דברי רבי נחמן מברסלב חולקים על רבי נחמן מברסלב.
 
כי דברי רבי נחמן מברסלב הם צמצומים. וכל צמצום הוא בחינת מחלוקת על השורש.
 
וכל הליקוטי מוהרן הוא הקדמות / קליפות / וצמצומים של האור אין סוף.
 
ומי שלא מבין מדוע כל דיבור של רבי נחמן מברסלב הוא בכלל מחלוקת על השכל של רבי נחמן מברסלב, הרי שהוא לא מכיר את רבי נחמן מברסלב.
 
ועוד, שמאחר שהכל מגיע מאותו השורש, הרי שמי שלא מבין את כל הדיבורים של רבי נחמן מברסלב, הרי שהוא אינו מבין שום דיבור של רבי נחמן מברסלב בשלמות.
אליעד כהן
מנהל הפורום

לאבי. אז מה בעצם השאלה ?
 
האמת היא שממש לפני כמה ימים עלה במוחי העניין הבא, והוא שרבי נחמן מברסלב כתב את הספר שלו לא עבור המון העם אלא דווקא עבור יחיד/י סגולה מסויים.
 
רבי נחמן מברסלב מביא את העניין שהדיבור שלו מתגלגל מאחד לשני עד שהוא עושה את פעולתו. ויתכן שרבי נחמן מברסלב כתב את דבריו עבור מישהו מאוד מסויים, ועל הדרך הלביש את זה בתוך ספר שאפשר גם להוציא ממנו עצות ...
 
כי בתוך דברי רבי נחמן מברסלב יש דקות מאוד מאוד גדולה. ורק מי שבקיא וכולי ... וגם למדן רציני שרק הוא יכול להיות בעל השגה ... וכולי, רק הוא באמת מתחיל קצת להבין את רבי נחמן מברסלב.
 
*
 
אצל רבי נחמן מברסלב בכלל יש משהו מאוד מוזר. מצד אחד יש את כל השיחות שלו שהוא יכול להחזיר את כולם בתשובה ולתקן את העולם, אבל מהצד השני יש המון דיבורים הפוכים שבהם הוא אומר שחייבת להיות מחלוקת / הסתר ובחירה. והוא חייב דווקא להסתיר.
 
ובאמת שיש בזה שורש שהוא הבחירה שנתן השי"ת לאדם. כי בוודאי שהבורא יכול להחזיר את כולם בתשובה ולתת לכולם שכל, אבל צריך גם שתהיה בחירה. וזה עניין אחד.
 
*
 
לגבי חסידות ברסלב, לא ממש מתחשק לי להראות כאן את השקרים שהולכים בעניין הזה. אבל אתקן את הנקודה הבאה:
 
והיא שרבי נחמן מברסלב אמר שיבוא יום שבו כל העולם יחלקו עליו. ומי שאז ישאר איתו יהיה מאנשיו. והדיבור הזה שייך גם כיום.
 
כי באמת מצד האמת גם היום כל העולם כולו כולל כל רבני ברסלב וכולי, כולם חולקים על רבי נחמן מברסלב. כי המרחק בין השכל של רבי נחמן מברסלב שהוא באחדות של ה 5 דברים של השי"ת, עם השכל של בני האדם, זה עניין אחר לגמרי לגמרי.
 
ומי שזוכה לעלות מדרגה לדרגה בשכל של רבי נחמן מברסלב, בסוף התהליך הוא באמת מבין ורואה כיצד מצד אחד יש את השכל של רבי נחמן מברסלב שהוא השכל הנקנה של השגת השי"ת עצמו ממש, ומהצד השני יש את כל שאר העולם.
 
ואז, רק אז, מי שאז מדבק את עצמו בשכל של רבי נחמן מברסלב, אז על ידי זה הוא נכלל בשכל של רבי נחמן מברסלב ואילו ידעתיו הייתיו ונכלל בהשי"ת ורק הוא נקרא חסיד ברסלב אמיתי. ולעתיד לבוא שזה כנראה יקח עוד זמן ... כולם יהיו במדרגה של רבי נחמן מברסלב. ולכן כולם יהיו חסידי ברסלב.
 
אבל כמו שיש תורת ה ותורתו, ותורתו היא רק על שם המושאל, הרי שיש גם ברסלב על שם המושאל. וברסלב רק מרמז על השכל של רבי נחמן מברסלב, אבל זה כמו היכלי התמורות שהם רק מדמים את עצמם לשכל של רבי נחמן מברסלב וכולי.
 
*
 
לגבי גדולי ברסלב שאולי זכו להשיג את פנימיות כוונת רבי נחמן מברסלב, למיטב ידיעתי זה לא קרה. משום שאולי מישהו זכה להשיג משהו עמוק יותר בליקוטי מוהרן מאשר אחרים, אבל מי שזוכה להשיג את השורש של רבי נחמן מברסלב, הדבר הזה אמור לבוא לידי ביטוי בצורה אחרת.
 
והיא שרבי נחמן מברסלב אמר שממנו ועד המשיח לא יהיו חדשות. וכל ההשגות של רבי נחמן מברסלב הם לבושים של השכל הנקנה. ומי שזוכה להשיג את השכל הנקנה, ראוי לו לחדש חידושים שרבי נחמן מברסלב לא חידש אותם ! דהיינו לגלות השגות חדשות מהשורש של דברי רבי נחמן מברסלב.
 
ומאחר שבכל ספרי ברסלב אין ! עצות חדשות איך לעבוד את השי"ת, דהיינו אין ! עצות חדשות שלא כתובות כבר בספרי רבי נחמן מברסלב, הרי שזה מעיד שכל אותם חכמים הם רק מתחת לדרגה של רבי נחמן מברסלב, אך הם לא כמוהו ממש, וממילא הם לא השיגו את השורש.
 
*
 
ומי שיודע את הטעם של ארץ ישראל, ומי שיודע איזה תורה ניתנה לדרוש ולכתוב, רק הוא יכול לראות בכל ספר את שורש התורות והשכל של כל אחד ואחד.
 
כי מי שיש לו עיניים לראות, הוא יכול לראות בכל ספר, מאיזה עולם נלקחו התורות האלו. והאם הן מהאין סוף, או שהן רק מהחלל הפנוי ולמטה.
 
*
 
ולגבי מה הוא העניין של רבי נחמן מברסלב, אז מצד האמת אני אחדד שגם רבי נחמן מברסלב עצמו לא ידע מה העניין שלו. היינו כי השורש הוא מעל המחשבה ובלתי נתפס. כעניין סוד העיבור שהוא סוד גם אחרי שמגלים אותו.
 
ובזה אני בא לומר כי רק רבי נחמן מברסלב עצמו הבין "קצת" את העניין של עצמו, ע"ד מ"ש שהוא יודע קצת מגדולת השי"ת. אך באמת אף אחד לא באמת מבין את השכל והעניין של רבי נחמן מברסלב, כי אפילו בעיני עצמו הוא היה איש פלא וכולי.
 
אלא, שעדיין אפשר לקחת עצות ולעלות מדרגה לדרגה ... ואם יזכה האדם ... אז ...
 
ואם תרצה שנרחיב עוד באיזה עניין, תבקש.
 
תודה.
חידוש
מתקדם

והוא שאמר רבינו ביום טוב שמח , ביום רע ראה. ואפשר לרמוז " ראה בעוני ישראל עמך " והוא ר"ת עוני, יבוקש עונך ולא נמצא...כי שדיברו חזל דיברו על אדם ורבינו דיבר לנישמות ישראל כ"ש  " אני אמרתי אלהים אתם ובני עליון כולכם אכן כאחד האדם תמותון...." כי נפלו ממדרגתן ושכחו מאין נפלו ואמר לנו הבנים שלי מעולם האצילות...ורמז לך במעשיה מ 7 קבצנים " והיה בריחה באיזה מדינה והלכו לאיבוד ביער שני בנים קטנים בני ארבע [ אני ד ] ובן חמש [הויה ] ושאלו אותם מאין באו ולא ידעו.  כי באמת מנסה רבינו להזכיר לנו שלא שיך כלל עוון בישראל כמו ששאלו המלאכים לאברהם איה [אני היום ילדתיך ] שרה אישתך [אמונתך ] וענה באהל ר"ת לא הביט עון ביעקוב..וכן בברסלב בוער אש [ שצעק רבינו נתן ] ר"ת ו.לא  ר.אה  ע.מל  ב.ישראל... אלא מאין באים לעוון משום שרמז לנו במעשה מבעל תפילה  שראו שהמלך מתאנח ולא שאלו לדעתו והלכו להציל את המדינה של העשירות וכמו שאמר להםהקבצן עוד לא היתקרבתם אצלם וכבר היתקלקל אצלכם הטעם והריח מה יהיה אם תיכנסו אצלם. ולכן אנו מודים שלא שמענו בעצת המלך ואכלנו מעץ הדעת טוב ורע ולכן אנו מבולבלים " ונהיה מיבשה ים ומים יבשה " ואם תירצה גאולה תצתרך לקבל מהמלך לבד בשדה והוא " דברים שבעל פה אין אתה רשאי לכותבן " ולכן עיקר הגאולה הוא לצאת מן הישוב . אבל אם תירצה לקים מיצוות אשריך כי אתה עושה את עבודת האדם אבל זכור כי זה לפנים משורת הדין כי כשלא רצה העולם לקבל את התורה הוציא השם יתברך את נישמות ישראל { הוא עצמו } שנקים את המצוות עד שיבין העולם שזו האמת ומה שנישאר לך זה ליבדוק אם ישראל אתה אם לאו
avi
מתקדם

אליעד היקר
האמת היא שאני יכול להשיב על דבריך אבל בוא נעמוד בנקודה זו. אני מסכים איתך בהחלט שיש ליקוטי מוהרן של מטה ויש ליקו"מ של מעלה. אבל לאור כל האמור ישנה שאלה אחרת המתבקשת מאליה. והיא שאלה כללית לגבי כל עניינו של רבינו בכלל וליקו"מ בפרט.ותמיד הטרידה אותי.
 
רבינו אמר שאחת ממטרות פעולותיו של צדיק האמת שהוא הרחמן האמיתי היא להחדיר דעת אלוקות בישראל כמבואר במס' מקומות כדי שאז יזכה האדם להקרא אדם ולא בהמה כי מי שלא מרגיש אלוקותו ית' אינו אדם.
 
למה אני אומר זאת ? מפני שאם נתבונן לאורך כל דורותיהם של חסידי ברסלב החל מהגדול שבהם ועד הקטן, לא הבחנתי שמישהו מהם מדבר "לעניין" אלא רק דברים חיצוניים בלבד שלענ"ד אפילו מביישים את רבינו.
 
וחשבתי לעצמי שאולי הגדולים שבהם השיגו משהו בפנימיות עניינו של רבינו אבל לא רצו לחשוף מה שיודעים. אבל גם זה לא יתכן כ"כ כי רבינו אמר בעצמו שמי שיש לו השגות וזכה להארות מן הראוי שישתף את העולם במה שיודע.
 
וכאן היא השאלה,אז מה בעצם רבינו רצה ? הרי ספרו הק' הוא כאגוז הקשה לפיצוח עבור רוב העם... ומה שלוקחים משם הוא מקסימום "טיול בעולמות" כפי שהגדרת זאת לעיל, ולא דעת הצדיק האמת באמת, ואם כן מה עשינו כאן ?
 
רבינו לא השאיר הרבה סיכוי לעמוד באמת על אמיתת כוונתו אלא ליחידי סגולה בלבד והוא אכן ידע שזה כך יהיה. שאין מי שיבין ספרו אלא מי שיודע אותו ישר והפוך כידוע הפירוש העמוק בזה (ועדיין רוב העולם חושב שזה כפשוטו).
 
וההוכחה הטובה ביותר היא מציאות ה"עולם" עצמו שמגששים באפלה כמו שרואים בפועל וכבר התכתבנו בנושא הזה.
 
ואפילו רבי נתן העיד שישנם מקומות הרבה שבהם רבינו בכוונה תחילה השמיט מילים נחוצות להבנת העניין באותו מקום ולא רצה לגלות. ועוד אמר ש"אעשה אתכם כתות כתות" וכו'.
אליעד כהן
מנהל הפורום

עוד נקודה למחשבה, שאולי היא תאיר לך.
 
מאחר שרבי נחמן מברסלב אומר שבהכרח לעבור דרך היכלי התמורות, ממילא זה אומר שהאדם יכול להניח שהפשט שהוא מבין בפעם הראשונה והשניה והשלישית את ספרי רבי נחמן מברסלב, ברור שאו שהוא מוטעה לגמרי, או שהוא מהיכלי התמורות.
 
כי אם חייבים לעבור בהיכלי התמורות, ממילא אפשר להניח שאו שהאדם עוד לא שם, או שהוא שם.
 
ומי שזוכה להתקדם באמת, בכל פעם הוא מבין את הליקוטי מוהרן בצורה אחרת לגמרי לגמרי. ויש בחינת ליקו"מ שלו ובחינת ליקוטי מוהרן של רבי נחמן מברסלב. על אותו המשקל של תורתו ותורת ה'.
 
ורק כאשר האדם נכלל בצדיק האמת ממש, דהיינו מגיע למדרגה שלו, רק אז הוא מבין את הפשט האמיתי של הליקוטי מוהרן, דהיינו הוא מבין את הנמשל שאליו מכוונות כל ההקדמות של רבי נחמן מברסלב בליקוטי מוהרן, שהוא כולו בכלל רק הקדמות.
 
וזה בחינת מ"ש רבי נחמן מברסלב לרבי נתן, שהוא יטייל אצלו בכל התורות (כפי שרבי נתן עשה בליקוטי הלכות), אבל זה לא מספיק. כי הוא רוצה שיהיה שלו. היינו שההשגות יהיו מצד נשמתו של האדם ולא מצד רבי נחמן מברסלב.
 
ועד שהאדם לא משיג בשכלו את דברי רבי נחמן מברסלב עצמם, הרי שהוא באספקלריא שאינה מאירה.
 
ויש בזה עוד עניין. כי רבי נחמן מברסלב מבאר שהתורה של העולם הזה, היא בזעיר אנפין. ומהשכל של העולם הבא דעתיקא, אי אפשר לדבר ממנו, כי הוא מעל המחשבה ומעל הדיבור.
 
וזה אומר, שאם האדם מסוגל לחשוב בשכל שלו ולדבר בדיבור שלו את האמת שלו, הרי שהוא עדיין לא באמת האמיתית.
 
כי את האמת האמיתית אפשר להשיג רק ברצוא ולהישאר עם הרשימו שלה בושוב.
 
ועד שהאדם לא מגיע לאמת כ"כ גדול שהיא לא נכנסת לשכל האנושי כפשוטו ממש, הרי שהוא עדיין לא באמת האמיתית.
 
והאמת האמיתית כשהאדם משיג אותה ברצוא, אז בכלל מתבטלת כל ישותו ממש והוא לא קיים בעולם כלל, ואפילו לא יודע מעצמו, בבחינת ההשגה של משה רבנו בשעת פטירתו.
 
ועד שהאדם לא שם, אז הוא עדיין מטייל בעולמות, אך עדיין לא מבין את הדברים כפי מה שהשי"ת מבין אותם וכולי.
 
וזאת כמובן היתה נקודה למחשבה.
 הגב עמוד  1 2 3 >


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 23_04_2024 השעה 21:18:41