לאבי. אז מה בעצם השאלה ?
האמת היא שממש לפני כמה ימים עלה במוחי העניין הבא, והוא שרבי נחמן מברסלב כתב את הספר שלו לא עבור המון העם אלא דווקא עבור יחיד/י סגולה מסויים.
רבי נחמן מברסלב מביא את העניין שהדיבור שלו מתגלגל מאחד לשני עד שהוא עושה את פעולתו. ויתכן שרבי נחמן מברסלב כתב את דבריו עבור מישהו מאוד מסויים, ועל הדרך הלביש את זה בתוך ספר שאפשר גם להוציא ממנו עצות ...
כי בתוך דברי רבי נחמן מברסלב יש דקות מאוד מאוד גדולה. ורק מי שבקיא וכולי ... וגם למדן רציני שרק הוא יכול להיות בעל השגה ... וכולי, רק הוא באמת מתחיל קצת להבין את רבי נחמן מברסלב.
*
אצל רבי נחמן מברסלב בכלל יש משהו מאוד מוזר. מצד אחד יש את כל השיחות שלו שהוא יכול להחזיר את כולם בתשובה ולתקן את העולם, אבל מהצד השני יש המון דיבורים הפוכים שבהם הוא אומר שחייבת להיות מחלוקת / הסתר ובחירה. והוא חייב דווקא להסתיר.
ובאמת שיש בזה שורש שהוא הבחירה שנתן השי"ת לאדם. כי בוודאי שהבורא יכול להחזיר את כולם בתשובה ולתת לכולם שכל, אבל צריך גם שתהיה בחירה. וזה עניין אחד.
*
לגבי חסידות ברסלב, לא ממש מתחשק לי להראות כאן את השקרים שהולכים בעניין הזה. אבל אתקן את הנקודה הבאה:
והיא שרבי נחמן מברסלב אמר שיבוא יום שבו כל העולם יחלקו עליו. ומי שאז ישאר איתו יהיה מאנשיו. והדיבור הזה שייך גם כיום.
כי באמת מצד האמת גם היום כל העולם כולו כולל כל רבני ברסלב וכולי, כולם חולקים על רבי נחמן מברסלב. כי המרחק בין השכל של רבי נחמן מברסלב שהוא באחדות של ה 5 דברים של השי"ת, עם השכל של בני האדם, זה עניין אחר לגמרי לגמרי.
ומי שזוכה לעלות מדרגה לדרגה בשכל של רבי נחמן מברסלב, בסוף התהליך הוא באמת מבין ורואה כיצד מצד אחד יש את השכל של רבי נחמן מברסלב שהוא השכל הנקנה של השגת השי"ת עצמו ממש, ומהצד השני יש את כל שאר העולם.
ואז, רק אז, מי שאז מדבק את עצמו בשכל של רבי נחמן מברסלב, אז על ידי זה הוא נכלל בשכל של רבי נחמן מברסלב ואילו ידעתיו הייתיו ונכלל בהשי"ת ורק הוא נקרא חסיד ברסלב אמיתי. ולעתיד לבוא שזה כנראה יקח עוד זמן ... כולם יהיו במדרגה של רבי נחמן מברסלב. ולכן כולם יהיו חסידי ברסלב.
אבל כמו שיש תורת ה ותורתו, ותורתו היא רק על שם המושאל, הרי שיש גם ברסלב על שם המושאל. וברסלב רק מרמז על השכל של רבי נחמן מברסלב, אבל זה כמו היכלי התמורות שהם רק מדמים את עצמם לשכל של רבי נחמן מברסלב וכולי.
*
לגבי גדולי ברסלב שאולי זכו להשיג את פנימיות כוונת רבי נחמן מברסלב, למיטב ידיעתי זה לא קרה. משום שאולי מישהו זכה להשיג משהו עמוק יותר בליקוטי מוהרן מאשר אחרים, אבל מי שזוכה להשיג את השורש של רבי נחמן מברסלב, הדבר הזה אמור לבוא לידי ביטוי בצורה אחרת.
והיא שרבי נחמן מברסלב אמר שממנו ועד המשיח לא יהיו חדשות. וכל ההשגות של רבי נחמן מברסלב הם לבושים של השכל הנקנה. ומי שזוכה להשיג את השכל הנקנה, ראוי לו לחדש חידושים שרבי נחמן מברסלב לא חידש אותם ! דהיינו לגלות השגות חדשות מהשורש של דברי רבי נחמן מברסלב.
ומאחר שבכל ספרי ברסלב אין ! עצות חדשות איך לעבוד את השי"ת, דהיינו אין ! עצות חדשות שלא כתובות כבר בספרי רבי נחמן מברסלב, הרי שזה מעיד שכל אותם חכמים הם רק מתחת לדרגה של רבי נחמן מברסלב, אך הם לא כמוהו ממש, וממילא הם לא השיגו את השורש.
*
ומי שיודע את הטעם של ארץ ישראל, ומי שיודע איזה תורה ניתנה לדרוש ולכתוב, רק הוא יכול לראות בכל ספר את שורש התורות והשכל של כל אחד ואחד.
כי מי שיש לו עיניים לראות, הוא יכול לראות בכל ספר, מאיזה עולם נלקחו התורות האלו. והאם הן מהאין סוף, או שהן רק מהחלל הפנוי ולמטה.
*
ולגבי מה הוא העניין של רבי נחמן מברסלב, אז מצד האמת אני אחדד שגם רבי נחמן מברסלב עצמו לא ידע מה העניין שלו. היינו כי השורש הוא מעל המחשבה ובלתי נתפס. כעניין סוד העיבור שהוא סוד גם אחרי שמגלים אותו.
ובזה אני בא לומר כי רק רבי נחמן מברסלב עצמו הבין "קצת" את העניין של עצמו, ע"ד מ"ש שהוא יודע קצת מגדולת השי"ת. אך באמת אף אחד לא באמת מבין את השכל והעניין של רבי נחמן מברסלב, כי אפילו בעיני עצמו הוא היה איש פלא וכולי.
אלא, שעדיין אפשר לקחת עצות ולעלות מדרגה לדרגה ... ואם יזכה האדם ... אז ...
ואם תרצה שנרחיב עוד באיזה עניין, תבקש.
תודה.