ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

החלל הפנוי - מהו?


 הגב
מחבר
פ.נ
חדש

נושא: החלל הפנוי - מהו?

שאלה: מה הוא החלל הפנוי ?

אליעד כהן
מנהל הפורום

החלל הפנוי הוא ביטוי שמוזכר פעמים רבות כאן בפורום, ואכן הגיע הזמן לבאר אותו.
 
העניין הוא כדלקמן:
 
מקור הביטוי החלל הפנוי, הוא מגיע מהתיאור של תורת הקבלה את העניין של בריאת העולם.
 
פירוש, ע"פ התאור הקבלי של בריאת העולם, לפני בריאת העולם כל מה שהיה היא אור אין סוף ולא היו מקום וזמן לבריאת העולם.
 
וכדי לברוא את העולם, לשם כך הוצרך הבורא לצמצם את האור אין סוף שלו לצדדים וליצור מעין חלל פנוי שבו הוא לא יהיה.
 
ובאותו החלל הפנוי בתוכו קיימים הזמן המקום וכל העולם וכולי ...
 
העניין הזה בתורת הקבלה נקרא גם סוד הצמצום / תורת הצמצום וכיו"ב.
 
עד כאן הכל טוב ויפה. אלא מה ?
 
שמי שיתבונן בעניין הזה וינסה להבין אותו בשכל אנושי, הוא יתקל כמובן בהמון סתירות ופרדוקסים שאין להם שום תשובה בשכל אנושי.
 
לדוגמא, כיצד האין סוף יכול לצמצם את עצמו ? הרי אם הוא מצמצם את עצמו אז הוא כבר לא אין סוף ? וכיו"ב עוד עשרות ומאות שאלות שונות שכולן נמשכות מהעניין הזה של החלל הפנוי.
 
***
 
רבי נחמן מברסלב דיבר רבות על העניין הזה של החלל הפנוי, בעיקר כאן http://breslev.eip.co.il/?key=335 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סד - וַיּאמֶר ה' אֶל משֶׁה בּא אֶל פַּרְעה
וכאן http://breslev.eip.co.il/?key=2552 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה תורות מכת"י - בא אל פרעה כי אני הכבדתי את לבו וכו'
וגם קצת כאן http://breslev.eip.co.il/?key=321 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה מט - לַשֶּׁמֶשׁ שָׂם אהֶל בָּהֶם וְהוּא כְּחָתָן יצֵא מֵחֻפָּתוֹ וְכוּ'
ובעוד מקומות
 
ובאר לנו כי אין שום דרך למצוא תשובה לשאלות האלו בשכל אנושי. והדרך היחידה להתגבר על השאלות האלו היא עם אמונה וכולי ...
 
****
 
ואם ניקח את העניין הזה של החלל הפנוי למשמעות הרחבה יותר שלו, החלל הפנוי מייצג את נקודת החיבור של הבריאה לבורא. שבה כמובן קיימים פרדוקסים שונים.
 
להבין את העניין של החלל הפנוי, פירושו להבין את נקודת החיבור של הזמן ושל המקום למה שיש מעל הזמן והמקום.
 
או לדוגמא להבין את השורש של מנגנון הסיבתיות והסיבה תוצאה שיש בבריאה.
 
או לדוגמא להבין את השורש ואת המהות של הטוב והרע בשורשם.
 
או לדוגמא להבין את שורש הרצון והמחשבה האנושית וכיו"ב.
 
החלל הפנוי מייצג את נקודת ההתחלה הראשונה של כל מה שקיים בעולם.
 
וכדי להבין את כל מה שקיים בעולם, לשם כך אין מנוס אלא מלהבין את העניין של החלל הפנוי עם אמונה.
 
פירושו כי מי שבאמת מעיין בעניין הזה של החלל הפנוי, אם אין לו אמונה בשלמות הוא יכול להשתגע כפשוטו ממש.
 
ורק מי שיש לו אמונה חזקה בשלמות שאין שלמות אחריה, רק הוא יכול לעבור שם בחלל הפנוי בבטחה ללא שום פגע.
 
העניין הזה של החלל הפנוי, הוא כמו לשאול מה היה לפני שהיה זמן ? או בתוך איזה מקום נמצא המקום ? וכיו"ב שאלות שונות שעוסקות בשורש הראשון והפנימי ביותר של כל המציאות כולה.
 
***
 
ברמה הנמוכה יותר, החלל הפנוי מייצג את כל המקומות שבהם יש לאדם ספקות ושהוא אינו יודע מה לעשות.
 
כאשר יש לאדם ספקות כלשהם / חוסר ידיעה והבנה וכולי, הרי שהוא נמאצ במעין חלל פנוי, כי הוא נמצא בחלל ובמקום שהוא פנוי וריק משכל ומידיעה.
 
חוסר ידיעה הוא סוג של חלל פנוי.
 
כמו כן מי שעבר בחלל הפנוי בשלום, היינו מי שהבין את העניין של החלל הפנוי באמצעות אמונה מעל השכל, הוא יודע שכל הדברים שבעולם כולם הם ביטויים שונים של החלל הפנוי.
 
פירושו כי נקודת החיבור של הבורא לבריאה באה לידי ביטוי בכל דבר ודבר שיש בעולם.
 
ובכל דבר ודבר שיש בעולם, קיים שורש מסויים של השאלות של החלל הפנוי.
 
****
 
וממה נובע הקושי להבין את העניין של החלל הפנוי ?
 
תשובה: בגלל שכדי להבין את החלל הפנוי, לשם כך צריך להבין את מהות הבורא.
 
ומאחר שהאדם הוא נברא, דהיינו שהוא רק חלק מהבורא והוא לא הבורא עצמו, משום כך אין השכל של האדם מאפשר לו להבין את מהותו של הבורא.
 
השכל של האדם עובד על מנגנון של "סוף". כל מחשבה יש לה סוף. התחלה וסוף. לכל דבר שעליו חושב האדם יש הגדרה כלשהי. הגדרה היינו הגבולות של הדבר שעליו חושב האדם.
 
הבורא לעומת זאת הוא חסר הגדרה, כי הוא השורש של כל ההגדרות, הוא חסר הגדרה הוא אין סוף וכולי.
 
והאדם לא מסוגל להכניס לתוך מחשבה סופית את הבנת האין סוף.
 
ומי שמנסה לעשות זאת עם השכל שלו, סופו להשתגע / לטעות וכיו"ב.
 
והדרך היחידה לעבור בשלום בנושאים האלו, היא על ידי אמונה וכולי.
 
***
 
מצו"ב קישור לדיונים בנושא:
 
http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=119 - איך ניתן לצאת מהחלל הפנוי בשלום ?
 
http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=120 - מה הקשר שבין השכינה לבין החלל הפנוי ?
 
http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=91 - החלל הפנוי - האם באמת אין שם שכל ?
 
http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=82 - החלל הפנוי - למה בעצם להאמין ?
 
וגם כמובן ניתן לחפש עוד בפורום את הנושא הנ"ל וכולי ...
רבי נחמן מברסלב דיבר רבות על העניין הזה של החלל הפנוי, בעיקר כאן http://breslev.eip.co.il/?key=335 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה סד - ויאמר ה' אל משה בא אל פרעה
וגם קצת כאן http://breslev.eip.co.il/?key=321 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה מט - לשמש שם אהל בהם והוא כחתן יצא מחפתו וכו'
k.lavie
חדש

שאלה

כתבת שחלל פנוי מייצג כל מקום שיש בו אי וודאות.
 
נניח אדם שיש לו שאלות אפיקורסיות שבאות מהמקום הזה, אז כדי לצלוח את החלל צריך שתיקה וגם שכל נקנה (שזה בכלל כמעט לא מציאותי).

איך האדם יודע שהוא שוהה שם ? זה לא שהוא אומר לעצמו אה אוקי אני בחלל הפנוי, ההיפך הוא עוד יותר מסתבך עם שאלות. מבחינתו מת לו האלוקים (חס וחלילה) .האם לא צריך איזשהו טריגר חיצוני שיבין היכן נמצא ?

ומה ההבדל בינו לבין אלה שכן יש להם הרבה ספקות, אבל הם חוזרים למציאות כי הם מבינים שיש שאלות שאין עליהן תשובה וגם בכלל כי זה מפחיד לשהות שם... או שבכלל הם שואבים את החזרה שלהם מהמדמה שאולי יש דברים בגו

בשני המקרים ראיית המציאות מעוותת ולא נכונה, הלא כן?

תודה
אליעד כהן
מנהל הפורום

נשלח במקור על ידי k.lavie

שאלה

כתבת שחלל פנוי מייצג כל מקום שיש בו אי וודאות.
 
נניח אדם שיש לו שאלות אפיקורסיות שבאות מהמקום הזה, אז כדי לצלוח את החלל צריך שתיקה וגם שכל נקנה (שזה בכלל כמעט לא מציאותי).

איך האדם יודע שהוא שוהה שם ? זה לא שהוא אומר לעצמו אה אוקי אני בחלל הפנוי, ההיפך הוא עוד יותר מסתבך עם שאלות. מבחינתו מת לו האלוקים (חס וחלילה) .האם לא צריך איזשהו טריגר חיצוני שיבין היכן נמצא ?

ומה ההבדל בינו לבין אלה שכן יש להם הרבה ספקות, אבל הם חוזרים למציאות כי הם מבינים שיש שאלות שאין עליהן תשובה וגם בכלל כי זה מפחיד לשהות שם... או שבכלל הם שואבים את החזרה שלהם מהמדמה שאולי יש דברים בגו

בשני המקרים ראיית המציאות מעוותת ולא נכונה, הלא כן?

תודה
 
לגבי שתיקה + שכל נקנה, מצד האמת זה בהחלט מציאותי, וזה תוצאה של שכל ישר.
שכל ישר מוביל את האדם אל השתיקה המיוחלת של ה"איני יודע".
ראה כאן http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=119 - איך ניתן לצאת מהחלל הפנוי בשלום ?
 
לגבי איך תדע שהשאלה מגיעה משם ?
תשובה: ברגע שמדובר בפרדוקס, הרי שהשאלה מגיעה משם.
פירוש: אם יש שאלה שנובעת מחוסר ידיעה, הרי שאפשר למצוא לה תשובה.
אך ברגע שהאדם מבין שהשאלה שלו נובעת בגלל חוסר יכולת שכלית ולוגית להבין את העניין, הרי שזו שאלה מהחלל הפנוי.
ובקצרה: פרדוקס = חלל פנוי = צמצום של השכל.
 
לגבי אלו שיש להם שאלות אבל הם חוזרים למציאות וכולי, זה בגלל שהם:
1 - לא מבינים באמת את השאלות של עצמם.
2 - הם כנראה לא בשלים עדיין שכלית להתמודד עם העניין. דהיינו עדיין אין להם את כלי הקיבול השכלי / נפשי להתמודד, אז הם בורחים אל האמונה שלהם שהיא בכלל חוסר ידיעה ולא באמת אמונה.
וכמובן שזה בסדר גמור, כי על האדם ללכת לפי מדרגת השכל שלו ... וכולי ...
 
ראה כיו"ב כאן:
http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=87 - בחירה וידיעה לפני ואחרי - האומנם ?
http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=81 - אמת אחת וגם בחירה וידיעה וכיו"ב - כיצד ?
 
האם העניין הוברר ?
אליעד כהן
מנהל הפורום

ועוד דבר לגבי "האלוהים שלו מת". זה לא בהכרח רע.
 
פירושו, כי עיקר העניין של לחזור בתשובה על תשובה, היינו שבכל פעם תפיסת האלוהים של האדם מתה, ובמקומה מגיעה תפיסת אלוהות חדשה יותר, נכונה יותר, ואמיתית יותר.
 
ז"א אלוהים האמיתי יהיה קיים בכל מקרה למרות כל השאלות. כך שאם שאלה הרגה אלוהים כלשהו, הרי שהשאלות הרגו את תפיסת האלוקות המוטעית של האדם, אך לא את אלוהים עצמו.
 
מה שכמובן מאפשר לאדם להמשיך לחזור בתשובה ולהגיע לתפישת אלוקות נכונה יותר.
 
וכיו"ב כאן http://breslev.eip.co.il/?key=35 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ו - קְרָא אֶת יְהוֹשֻׁעַ
 
וַאֲפִילּוּ אִם יוֹדֵעַ אָדָם בְּעַצְמוֹ, שֶׁעָשָׂה תְּשׁוּבָה שְׁלֵמָה
אַף עַל פִּי כֵן צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה עַל תְּשׁוּבָה הָרִאשׁוֹנָה
כִּי מִתְּחִלָּה כְּשֶׁעָשָׂה תְּשׁוּבָה
עָשָׂה לְפִי הַשָּׂגָתוֹ
וְאַחַר כָּךְ בְּוַדַּאי כְּשֶׁעוֹשֶׂה תְּשׁוּבָה
בְּוַדַּאי הוּא מַכִּיר וּמַשִּׂיג יוֹתֵר אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ
נִמְצָא לְפִי הַשָּׂגָתוֹ שֶׁמַּשִּׂיג עַכְשָׁו
בְּוַדַּאי הַשָּׂגָתוֹ הָרִאשׁוֹנָה הוּא בִּבְחִינַת גַּשְׁמִיּוּת
נִמְצָא, שֶׁצָּרִיךְ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה עַל הַשָּׂגָתוֹ הָרִאשׁוֹנָה
עַל שֶׁהִתְגַּשֵּׁם אֶת רוֹמְמוּת אֱלקוּתוֹ
...
נִמְצָא בָּעוֹלָם הַבָּא
כְּשֶׁיִּזְכּוּ לְהַשָּׂגָה יְתֵרָה בֶּאֱלקוּתוֹ
בְּוַדַּאי יִתְחָרְטוּ וְיַעֲשׂוּ תְּשׁוּבָה עַל הַשָּׂגַת עוֹלָם הַזֶּה
כִּי הַשָּׂגַת עוֹלָם הַזֶּה
בִּבְחִינַת גֶּשֶׁם נֶגֶד הַשָּׂגַת עוֹלָם הַבָּא
 
דהיינו הרעיון הנ"ל של תפישת אלוקות אחת שמתה ובמקומה באה תפישה חדשה ונכונה יותר ...
 
ואל תשכח משהו מאוד בסיסי, את האמת האמיתית אי אפשר להרוג.
 
אם אפשר להרוג משהו, הרי שהוא לא אמיתי ... כי האמת האמיתית היא מחוייבת המציאות ... וכולי ...
וכיו"ב כאן http://breslev.eip.co.il/?key=35 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה ו - קרא את יהושע
ואפילו אם יודע אדם בעצמו, שעשה תשובה שלמה
אף על פי כן צריך לעשות תשובה על תשובה הראשונה
כי מתחלה כשעשה תשובה
עשה לפי השגתו
ואחר כך בודאי כשעושה תשובה
בודאי הוא מכיר ומשיג יותר את השם יתברך
נמצא לפי השגתו שמשיג עכשו
בודאי השגתו הראשונה הוא בבחינת גשמיות
נמצא, שצריך לעשות תשובה על השגתו הראשונה
על שהתגשם את רוממות אלקותו
...
נמצא בעולם הבא
כשיזכו להשגה יתרה באלקותו
בודאי יתחרטו ויעשו תשובה על השגת עולם הזה
כי השגת עולם הזה
בבחינת גשם נגד השגת עולם הבא
חידוש
מתקדם

אפשר ואמר בחיוך כי . זכור שהתורה דיברה לכל אדם בזה המדור שאנו נימצאים בו כרגע.
1. דע כי כל אדם בעולם לפני שיודע שיש השם יתברך כגון ילד עד בן 5, או 6, שנים או להבדיל חיות ועופות. הרי הוא בחינת אור האין סוף , כי אין סוף לתשוקתו לחיות והוא בחינת הישרדות. כמו שתאמר לאריה לא לטרוף זברה כי היא בהריון ,
ויעדיף לחפש ציד אחר.
2.השם יתברך מבקש מאיתנו { שאנו בח,  אור אין סוף } לפנות חלל בליבנו ובתוכו להכניס אלוקותו יתברך , שהם בחינת המצוות . כגון צדקה ונתינה , נאמנות וביטול.   ועל זה נאמר " ומותר האדם מן הבהמה אין " .
היינו שהאדם מוכן לבטל מעצמו ומכבודו למען מטרות נעלות.
3.אולי יהיה קל יותר להבין אם הייתה מציר בדעתך את העולם לפני שירדנו לכאן ,,ראה החיות ביער איך מתנהגות.
ודע כי כל מצוה של חסד אשר נעשת בעולם כולו הרי היא יחוד אלוהותו ובאה מכח נשמות ישראל שנימצאות בעולם, ולכן כל העולם שלנו באמת שומר תורה כל אחד בדרכו ..  ומהיכן נובע החילוק ?.
עיקר החילוק נובע מזה שאנו מקימים את המצוות מתוך " אוטומט " ואין מי שיעצור ויתבונן ויעריך את כל הטוב שיש בעולם,
כי באמת מצד העולם המתוקן לגמרי עדיין אנו רחוקים , אבל מצד העולם הברברי אנו מתוקנים מאוד , ומדור לדור אנו מתקדמים , ולשם יתברך יש הרבה סבלנות וכל הזמן שבעולם { כי הזמן הוא בעצמו נברא }, ורואה רק את העליה הכללית בדרגת העולם.
 
לך אין קושיות מהחלל הפנוי כי אתה מאמין שיש אלהים ואם תיראה מישהו סובל ודאי שתעזור לו אם יהיה באפשרותך , רק שאינך זוכר שזאת מהות כל האלוהות. לפני שהישתגעו האנשים וציירו להם מצוות של הבל וריק והם מנהיגי הדור של שקר,
 
כפירה בשם יתברך זה להגיד  " איזה אינטרס יש לי לעזור לך או מה יצא לי מזה אם אני אתן צדקה.
חידוש
מתקדם

ונזכור כי משה רבינו שהוא דעת עליון, לבסוף שאל לו לשם יתברך,. הראני נא את כבודך.
כבוד=32=לב.  לכן כבודך דא לבך.   וכתיב ,הראהו  יג, מידות של רחמים.. אל, רחום, וחנון, ארך אפים, ......
ואמרו ר"זל, מה הוא רחום אף אתהרחום, מה הוא חנון אף אתה חנון.
 
ופה מתחיל המשחק, והקושיות  כשאדם מתעורר ורוצה לשוב לאלה המידות, ובימקום שיפרח הרי באים ומנצלים אותו או יונקים אותו עד שיכול לאבד רכושו וכל אשר לו.
ושם כ"ש אליעד  צריך להיתחזק באמונה ולא להיתיאש, ולא להרהר אחריו יתברך.
וראה מעשה מבעל תפילה כמה דיבר ודיבר עם הקטנים במעלה , השומרים { ליבנו העיקש }. עד שענה לו אחד השומרים, ומה אני יכול לשנות אחד לבדי כנגד כל העולם ? וזה כבר הירהור תשובה אצלו יתברך
 הגב


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 29_03_2024 השעה 09:05:31