ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

לפני העלייה חייב שתהיה ירידה


 הגב
מחבר
אליעד כהן
מנהל הפורום

נושא: לפני העלייה חייב שתהיה ירידה
אמר רבי נחמן מברסלב כאן http://breslev.eip.co.il/?key=164 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כב - חוֹתָם בְּתוֹךְ חוֹתָם
 
כי לפני העלייה חייב שתהיה ירידה
 
אַךְ כְּשֶׁרוֹצִים לָצֵאת מִמַּדְרֵגַת 'נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע' זֶה
לְמַדְרֵגַת 'נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע' גָּבוֹהַּ מִמֶּנָּה
צָרִיךְ לִהְיוֹת יְרִידָה קדֶם הָעֲלִיָּה
כִּי הַיְרִידָה הִיא תַּכְלִית הָעֲלִיָּה
 
וכיו"ב מביא רבי נחמן מברסלב כאן http://breslev.eip.co.il/?key=225 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה מח - כְּשֶׁאָדָם נִכְנָס בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם, אֲזַי מַּרְאִין לוֹ הִתְרַחֲקוּת
 
וכיו"ב גם כאן http://breslev.eip.co.il/?key=345 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה עד - רוּמָה עַל הַשָּׁמַיִם אֱלהִים עַל כָּל הָאָרֶץ כְּבוֹדֶך
 
כְּשֶׁאָדָם נִכְנָס בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם
אֲזַי הַדֶּרֶך שֶׁמַּרְאִין לוֹ הִתְרַחֲקוּת
וְנִדְמֶה לוֹ שֶׁמַּרְחִיקִין אוֹתוֹ מִלְמַעְלָה
וְאֵין מַנִּיחִין אוֹתוֹ כְּלָל לִכָּנֵס לַעֲבוֹדַת הַשֵּׁם
וּבֶאֱמֶת כָּל הַהִתְרַחֲקוּת הוּא רַק כֻּלּוֹ הִתְקָרְבוּת
...
הֵן עַל כָּל אֵלֶּה וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה צָרִיך הִתְחַזְּקוּת גָּדוֹל
לְחַזֵּק עַצְמוֹ מְאד מְאד, וְלִבְלִי לְהִסְתַּכֵּל עַל כָּל זֶה כְּלָל
כִּי בֶּאֱמֶת כָּל הַהִתְרַחֲקוּת הוּא רַק כֻּלּוֹ הִתְקָרְבוּת כַּנַּ"ל
 
וכאן http://breslev.eip.co.il/?key=382 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קטו - וַיַּעֲמד הָעָם מֵרָחֹק וּמשֶׁה נִגַּשׁ אֶל הָעֲרָפֶל
 
מביא רבי נחמן מברסלב:
כִּי מִי שֶׁהוּא הוֹלֵך בְּגַשְׁמִיּוּת כָּל יָמָיו
וְאַחַר כָּך נִתְלַהֵב וְרוֹצֶה לֵילֵך בְּדַרְכֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַך
אֲזַי מִדַּת הַדִּין מְקַטְרֵג עָלָיו, וְאֵינוֹ מַנִּיחַ אוֹתוֹ לֵילֵך בְּדַרְכֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַך
וּמַזְמִין לוֹ מְנִיעָה
וּמַסְתִּיר אֶת עַצְמוֹ כִּבְיָכוֹל בְּהַמְּנִיעָה הַזּאת [עַיֵּן לְהלן]
וּמִי שֶׁהוּא בַּר דַּעַת, הוּא מִסְתַּכֵּל בְּהַמְּנִיעָה, וּמוֹצֵא שָׁם הַבּוֹרֵא בָּרוּך הוּא
 
וכאן http://breslev.eip.co.il/?key=223 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה מו - מְסִירַת נֶפֶשׁ יֵשׁ לְכָל אֶחָד וְאֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל בְּכָל יוֹם וּבְכָל שָׁעָה
 
וְדַע, שֶׁהַמְּנִיעוֹת שֶׁיֵּשׁ לְכָל אֶחָד לַעֲבוֹדַת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַך שְׁמוֹ
כְּגוֹן לִנְסֹעַ לְהַצַּדִּיק הָאֱמֶת וְכַיּוֹצֵא
וּלְכָל אֶחָד וְאֶחָד נִדְמֶה לוֹ שֶׁהַמְּנִיעוֹת שֶׁלּוֹ גְּדוֹלִים יוֹתֵר מִשֶּׁל חֲבֵרוֹ
וְקָשֶׁה לַעֲמד בָּהֶם
דַּע שֶׁלְּכָל אֶחָד אֵין לוֹ מְנִיעוֹת רַק כְּפִי כּחוֹ
כְּפִי מַה שֶּׁיָּכוֹל לָשֵׂאת וְלַעֲמד בָּהֶם אִם יִרְצֶה
וּבֶאֱמֶת אֵין שׁוּם מְנִיעָה
כִּי גַּם בְּהַמְּנִיעָה בְּעַצְמָהּ מְלֻבָּשׁ שָׁם הַשֵּׁם יִתְבָּרַך
וְכַמְבאָר בְּמָקוֹם אַחֵר
[בְּלִקּוּטֵי א' סִימָן קטו]
אמר רבי נחמן מברסלב כאן http://breslev.eip.co.il/?key=164 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה כב - חותם בתוך חותם
אך כשרוצים לצאת ממדרגת 'נעשה ונשמע' זה
למדרגת 'נעשה ונשמע' גבוה ממנה
צריך להיות ירידה קדם העליה
כי הירידה היא תכלית העליה
וכיו"ב מביא רבי נחמן מברסלב כאן http://breslev.eip.co.il/?key=225 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה מח - כשאדם נכנס בעבודת השם, אזי מראין לו התרחקות
וכיו"ב גם כאן http://breslev.eip.co.il/?key=345 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה עד - רומה על השמים אלהים על כל הארץ כבודך
כשאדם נכנס בעבודת השם
אזי הדרך שמראין לו התרחקות
ונדמה לו שמרחיקין אותו מלמעלה
ואין מניחין אותו כלל לכנס לעבודת השם
ובאמת כל ההתרחקות הוא רק כלו התקרבות
...
הן על כל אלה וכיוצא בזה צריך התחזקות גדול
לחזק עצמו מאד מאד, ולבלי להסתכל על כל זה כלל
כי באמת כל ההתרחקות הוא רק כלו התקרבות כנ"ל
וכאן http://breslev.eip.co.il/?key=382 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קטו - ויעמד העם מרחק ומשה נגש אל הערפל
כי מי שהוא הולך בגשמיות כל ימיו
ואחר כך נתלהב ורוצה לילך בדרכי השם יתברך
אזי מדת הדין מקטרג עליו, ואינו מניח אותו לילך בדרכי השם יתברך
ומזמין לו מניעה
ומסתיר את עצמו כביכול בהמניעה הזאת [עין להלן]
ומי שהוא בר דעת, הוא מסתכל בהמניעה, ומוצא שם הבורא ברוך הוא
וכאן http://breslev.eip.co.il/?key=223 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה מו - מסירת נפש יש לכל אחד ואחד מישראל בכל יום ובכל שעה
ודע, שהמניעות שיש לכל אחד לעבודת הבורא יתברך שמו
כגון לנסע להצדיק האמת וכיוצא
ולכל אחד ואחד נדמה לו שהמניעות שלו גדולים יותר משל חברו
וקשה לעמד בהם
דע שלכל אחד אין לו מניעות רק כפי כחו
כפי מה שיכול לשאת ולעמד בהם אם ירצה
ובאמת אין שום מניעה
כי גם בהמניעה בעצמה מלבש שם השם יתברך
וכמבאר במקום אחר
[בלקוטי א' סימן קטו]
אליעד כהן
מנהל הפורום

ובאמת כל המניעות והקשיים שיש לאדם, הם כולם בבחינת המחלוקת שמגביה את האדם.
 
כמובא http://breslev.eip.co.il/?key=431 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קסא - הַמַּחֲלקֶת מַגְבִּיהַּ וּמֵרִים אֶת הָאָדָם
 
הַמַּחֲלקֶת מַגְבִּיהַּ וּמֵרִים אֶת הָאָדָם
כִּי "הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה"
וְהִנֵּה עֵץ הַמֻּנָּח עַל הָאָרֶץ
אִי אֶפְשָׁר לוֹ לְהַגְבִּיהַּ אֶת עַצְמוֹ
כִּי אִם עַל יְדֵי שֶׁבָּאִין עָלָיו מַיִם שׁוֹטְפִין
אֲזַי הַמַּיִם מְרִימִין וְנוֹשׂאִין אֶת הָעֵץ
וְהַמַּחֲלקֶת נִקְרָא מַיִם
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "סַבּוּנִי כַמַּיִם כָּל הַיּוֹם הִקִּיפוּ עָלַי יָחַד"
 
וגם כאן http://breslev.eip.co.il/?key=567 - חיי מוהר"ן - שצב - ענין המחלוקת שעליו
 
שָׁמַעְתִּי מֵאַנְשֵׁי שְׁלוֹמֵנוּ גַּם כֵּן כְּעֵין זֶה וּבְסִגְנוֹן אַחֵר קְצָת.
פַּעַם אַחַת הָיוּ אַנְשֵׁי שְׁלוֹמֵנוּ קוֹבְלִים לְפָנָיו שֶׁקָּשָׁה לָהֶם לִסְבּל עִנְיַן הַמַּחֲלקֶת וְהָרְדִיפוֹת וְכוּ'
עָנָה וְאָמַר לָהֶם תַּאֲמִינוּ לִי שֶׁיֵּשׁ בְּיָדִי כּחַ לַעֲשׂוֹת שָׁלוֹם עִם כָּל הָעוֹלָם
שֶׁלּא יִהְיֶה שׁוּם חוֹלֵק עָלַי
אֲבָל מַה אֶעֱשֶׂה שֶׁיֵּשׁ מַדְרֵגוֹת וְהֵיכָלוֹת כָּאֵלּוּ שֶׁאִי אֶפְשָׁר לָבא אֲלֵיהֶם רַק עַל יְדֵי מַחֲלקֶת.
...
כִּי יֵשׁ דְּבָרִים כָּאֵלּוּ
שֶׁאִי אֶפְשָׁר לָבוֹא אֲלֵיהֶם רַק עַל יְדֵי מַחֲלוֹקֶת שֶׁחוֹלְקִין עָלָיו וְכוּ'.
וְאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: 'הַאי תִּגְרָא דַּמְיָא לְבִדְקָא דְמַיָּא' שֶׁנֶּאֱמַר: "פּוֹטֵר מַיִם רֵאשִׁית מָדוֹן" וְכוּ'
וּכְתִיב: "כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה".
וְעֵץ הַשָּׂדֶה כָּל מַה שֶּׁשּׁוֹפְכִין מַיִם סְבִיבוֹ בְּיוֹתֵר, הוּא גָּדֵל בְּיוֹתֵר
 
*******
 
וכל  העניין הזה הוא בחינה אחת עם המלחמה שהיתה בין השדים שעל ידה דייקא נשקה האילן, כפי שהתבאר בהרחבה כאן http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=131 - מעשה מחיגר - מלחמת השדים
 
והעניין הזה הוא בחינה אחת עם מ"ש רבי נחמן מברסלב כאן http://breslev.eip.co.il/?key=335 - ליקוטי מוהר"ן חלק א - סד - וַיּאמֶר ה' אֶל משֶׁה בּא אֶל פַּרְעה - ויאמר ה' אל משה בא ...
 
כי המחלוקת הוא בחינת בריאת העולם וכי הוא הכרחי לבריאת ולקיום העולם עיין שם
 
וראה גם כאן http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=184 - חזרה בתשובה. מהו שורש העניין ?
כמובא http://breslev.eip.co.il/?key=431 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה קסא - המחלקת מגביה ומרים את האדם
המחלקת מגביה ומרים את האדם
כי "האדם עץ השדה"
והנה עץ המנח על הארץ
אי אפשר לו להגביה את עצמו
כי אם על ידי שבאין עליו מים שוטפין
אזי המים מרימין ונושאין את העץ
והמחלקת נקרא מים
כמו שכתוב: "סבוני כמים כל היום הקיפו עלי יחד"
שמעתי מאנשי שלומנו גם כן כעין זה ובסגנון אחר קצת.
פעם אחת היו אנשי שלומנו קובלים לפניו שקשה להם לסבל ענין המחלקת והרדיפות וכו'
ענה ואמר להם תאמינו לי שיש בידי כח לעשות שלום עם כל העולם
שלא יהיה שום חולק עלי
אבל מה אעשה שיש מדרגות והיכלות כאלו שאי אפשר לבא אליהם רק על ידי מחלקת.
...
כי יש דברים כאלו
שאי אפשר לבוא אליהם רק על ידי מחלוקת שחולקין עליו וכו'.
ואמרו רבותינו זכרונם לברכה: 'האי תגרא דמיא לבדקא דמיא' שנאמר: "פוטר מים ראשית מדון" וכו'
וכתיב: "כי האדם עץ השדה".
ועץ השדה כל מה ששופכין מים סביבו ביותר, הוא גדל ביותר
והעניין הזה הוא בחינה אחת עם מ"ש רבי נחמן מברסלב כאן http://breslev.eip.co.il/?key=335 - ליקוטי מוהר"ן חלק א - סד - ויאמר ה' אל משה בא אל פרעה - ויאמר ה' אל משה בא ...
אליעד כהן
מנהל הפורום

בעניין שכל קושי ומניעה מקרבת את האדם אל התכלית
 
http://www.eip.co.il/?key=169 - התמודדות. קשיים. למה קושי הוא טוב ?
 

קושי. התמודדות. מדוע על האדם לשמוח כאשר הוא נתקל בקשיים ?

כאשר האדם נתקל בקושי כלשהו, עליו לשמוח.

מדוע ?

כי הקושי מקדם את האדם אל השלמות.

השלמות קיימת וכל אחד יכול להגיע אליה.

לא רק שכל אחד יכול להגיע אל השלמות, אלא גם כל אחד יגיע לשם בסוף.

לא רק שהאדם יגיע לשם בסוף, האדם גם מתקדם לשם כל הזמן בכל רגע.

מה מקדם את האדם אל השלמות ?

תשובה: התמודדות עם קשיים.

הקשיים שאיתם האדם מתמודד, מאלצים אותו להיות טוב יותר = מתקרב אל השלמות.

הקשיים שאיתם מתמודד האדם גורמים לאדם להכיר את עצמו.

דרך הקושי האדם מגלה מה הוא באמת רוצה ומדוע.

הקושי גורם לאדם להתבונן פנימה אל תוך עצמו.

הקושי מבריח את האדם אל הפנימיות של עצמו.

הקושי מקרב את האדם אל עצמו.

הקושי גורם לאדם להתבונן על מהו העיקר ומהו הטפל.

הקושי גורם לאדם להסתכל על המהות של הדברים ולא על המעטפת החיצונית שלהם.

הקושי מאלץ את האדם להשתמש בשכל שלו.

הקושי מאלץ את האדם לחפש את האמת.

הקושי מגלה לאדם את הפוטנציאל האישי שלו.

הקושי גורם לאדם להבין למה דברים קורים.

הקושי גורם לאדם לבדוק את נכונות הדברים שאותם הוא יודע.

הקושי גורם לאדם לשפר את צורת המחשבה של עצמו.

לסיכום:

הקושי דוחף את האדם אל השלמות.

הקושי הוא סופי.

לרע יש סוף. אין רע אין סופי (ראה כאן).

בסופו של דבר לא משנה מה האדם עובר, בסופו של דבר לרע יש סוף.

בסוף הכל מתהפך לטובה בכל מקרה.

המציאות במהותה היא טובה באמת.

הקשיים דוחפים את האדם להתקרב אל הטוב האין סופי של המציאות = השלמות.

אליעד כהן
מנהל הפורום

http://www.eip.co.il/?key=175 - מדוע כל קושי הוא הצלחה ? כיצד להפוך קושי להצלחה ?
 
בעניין זה שלפעמים נדמה לאדם שהוא בירידה והוא בכלל בעליה. והיצר הרע שלו הוא יצר הרע חדש לגמרי כי הוא עלה מדרגה לדרגה ועכשיו יש לו יצר הרע חדש.
 
******

כל קושי נובע בהכרח מהצלחה. האדם הצליח להגיע לקושי. אם האדם לא היה מצליח להתגבר על הקושי הקודם, הוא לא היה מגיע לקושי הנוכחי. כך שכל קושי באשר הוא נובע בהכרח מהצלחה של התמודדות עם הקושי שקדם לו.

קושי הוא דבר טוב, משום שהוא מקדם את האדם לשלמות.

הקושי מאלץ את האדם לחיות טוב יותר. הקושי מקרב את האדם לטוב האמיתי.

קושי = חוסר התאמה. המציאות של האדם אינה תואמת את רצונו.

הצלחה = התאמה = המציאות של האדם ורצונו עולים בקנה אחד.

הקושי מאלץ את האדם להגיע לאחדות עם המציאות = אושר.

ישנם שני סוגים של הצלחה. הצלחה אמיתית והצלחה שאינה אמיתית.

הצלחה שאינה אמיתית = הצלחה שתלויה בדבר כלשהו שיכול שלא להיות קיים.

הצלחה אמיתית = הצלחה שאינה תלויה בשום דבר זמני, אלא רק במהות פנימית יציבה ונצחית.

קושי אפשרי רק כאשר ההצלחה אינה אמיתית.

קושי = פירוק של הצלחה שאינה אמיתית.

כאשר האדם נמצא במצב של הצלחה שאינה אמיתית, באותו הרגע בא הקושי כדי לקרב אותו להצלחה האמיתית והטובה באמת.

קושי = תלות במצב חיצוני כלשהו. אם אין תלות אין קושי.

הצלחה שאינה אמיתית = שביעות רצון בגלל מצב חיצוני כלשהו.

הקושי נוצר מכך שהמצב החיצוני משתנה ומפרק את ההצלחה שאינה אמיתית.

הקושי מאלץ את האדם להתקרב אל ההצלחה האמיתית, ההצלחה שאינה תלויה בדבר.

הקושי מזכיר לאדם שהוא עדיין לא נמצא בטוב האמיתי.

הצלחה שאינה אמיתית = הצלחה שתלוי בדבר חיצוני = פחד לאבד את ההצלחה.

קושי = איבוד המצב החיצוני.

הצלחה אמיתית = אושר שנובע מחיבור עמוק לאני הפנימי של האדם ולמהות האמיתית של המציאות. אושר שנובע מכך שהאדם מבין את ההיגיון הטוב והמושלם של המציאות. אושר שאינו תלוי בדבר.

הקושי מקרב את האדם אל הטוב האמיתי, טוב של שלמות, טוב ללא פחד מאיבוד ההצלחה.

ברמה המעשית: כאשר האדם נתקל בקושי, עליו להעמיק אל תוך המהות של הרצונות שלו ואל תוך המהות של המציאות שאיתה הוא מתמודד.

ככל שהאדם מעמיק אל תוך המהות הפנימית של עצמו ושל המציאות, כך הוא מוצא מידת התאמה גדולה יותר, עד שהאדם מגיע אל האחדות הנכספת, שבה רצונו תואם את המציאות בשלמות.

אליעד כהן
מנהל הפורום

בעניין זה שקושי מקדם את האדם
 
http://www.eip.co.il/?key=312 - אתגרים. מה טוב באתגרים ?
 

אתגרים. אתגר = קושי שאיתו מתמודד האדם.

אתגרים מאפשרים לאדם להכיר את עצמו.

אתגרים דוחפים את האדם להכיר את יכולותיו האמיתיות.

אתגרים דוחפים את האדם ליצירתיות.

אתגרים גורמים לאדם לגלות את פוטנציאל האפשרויות שגלום במציאות.

על האדם לדעת לא לפחד מאתגרים.

האתגרים דוחפים את האדם קדימה אל הטוב ביותר שהוא יכול לחוות.

התמודדות עם אתגרים דורשת מהאדם אומץ.

התמודדות עם אתגרים יכולה להיות מפחידה.

האתגר הגדול בהתמודדות עם אתגרים, הוא ההתמודדות של האדם מול עצמו ברמה הרגשית.

עיקר הקשיים בהתמודדות עם אתגרים, הם אתגרים רגשיים.

כדי להצליח לעמוד באתגרים, על האדם לגלות את הכוחות האין סופיים שטמונים בו.

ככל שהאדם מודע יותר ליכולת האין סופית שיש בו, כך הוא אינו מפחד מאתגרים.

האתגרים מאפשרים לאדם להיות מי שהוא באמת.

כאשר האדם אינו מודע ליכולותיו האישיות, האתגר מגלה לאדם מהן יכולותיו.

אתגרים רגשיים מאפשרים לאדם להשתחרר מתלות רגשית.

ככל שהאדם מתמודד עם יותר אתגרים רגשיים, כך הוא מגלה את החוסן הנפשי שלו, ומגלה שאינו צריך להיות תלוי רגשית בשום דבר.

אתגרים = הזדמנות טובה לאדם להכיר את עצמו.

אליעד כהן
מנהל הפורום

השלמות היא שלמות הדעת כמובא. וכל הספקות והקושיות שיש לאדם, הם כולם שורשם בפגם הדעת של האדם.
 
וכשיש לאדם ספקות ושאלות עליו לחזור בתשובה, ולהשלים את דעתו. כי אם דעתו היתה שלמה, לא היו לו שאלות.
 
ורק מי שזוכה לתכלית הידיעה ממש, דהיינו יודע את מהות השי"ת עצמו, רק אצלו אין שום שאלה בעולם בשום דבר ועניין, ואז הוא נכלל בבחינת שתיקה.
 
כך שבעצם הספקות והקושיות שיש לאדם, מאפשרות לו להשלים את דעתו ולהתקדם לחזרה בתשובה שלמה על כל השאלות שלו.
 
http://www.eip.co.il/?key=40 - ספקות / חוסר וודאות. מה לעשות ? ומה טוב בספקות ?
 

ספקות. ספק = חוסר וודאות.

ספקות וחוסר וודאות הם דבר מאוד לא נעים.

ספקות = חוסר יכולת לקבל החלטות נכונות באופן מהיר = חוסר ביטחון עצמי.

וודאות = יכולת לקבלת החלטות בצורה מהירה = ביטחון עצמי.

הספקות שיש לאדם בחיים מגבילים אותו בכל תחום. כאשר האדם אינו בטוח במשהו הוא אינו מסוגל לדעת מה הדבר הטוב ביותר עבורו.

לפעמים האדם אינו יודע האם להתעקש על משהו או לא, משום שיש לו ספקות בנוגע ליכולת ולאפשרויות שלו.

ספקות = שיתוק. הספקות משתקים את האדם ולא מאפשרים לו להתקדם לשום מקום.

ספקות = חוסר ידיעה מלאה. כאשר הידיעה של הנושא אינה מלאה = ספקות = חוסר וודאות.

הדרך היחידה שבאמצעותה אפשר לצאת מספקות, היא על ידי לימוד.

לימוד = להבין את הנושא שבו יש לך ספק. ככל שתלמד את הנושא ותדע אותו טוב יותר, כך הספקות ייעלמו מעצמם.

כאשר יש לאדם ספקות לגבי הרצון שלו, היינו כאשר האדם אינו יודע מה הוא בדיוק רוצה ומתקשה לקבל החלטות, הדרך היחידה לצאת מהמבוך הזה, היא על ידי לימוד של האדם את עצמו.

היינו על ידי שהאדם יושב עם עצמו ומברר לעצמו את הסיבות שבגללם הוא רוצה את הרצונות השונים. כאשר הסיבות מתגלות, ממשיכים וחוקרים את הסיבות של הסיבות וכולי. ככל שמגיעים לרצון הפנימי ביותר, כך הקונפליקטים שבין הרצונות השונים נעלמים.

בספקות יש גם משהו טוב.

הספק קורא לאדם לצאת ולחפש תשובות.

ישנם מצבים שבהם האדם מניח בטעות הנחת יסוד מוטעית ואין לו שום ספקות לגביה. במקרה כזה המצב בעייתי יותר מאשר אם ישנם ספקות.

להיות בספק זה טוב יותר מאשר לחשוב על הנחת יסוד שגויה שהיא צודקת.

הספקות גורמים לאדם לחדד את הידיעה שלו וללמוד את הנושא לעומק.

הספקות גורמים לאדם לחפש את האמת המלאה לגבי כל נושא.

הדרך להגיע אל האמת בכל נושא, הדרך ללמוד כל נושא בשלמות ובצורה מלאה, היא על ידי הטלת ספק.

הטלת ספק = לא לקבל שום דבר כמובן מאליו ותמיד להטיל ספק בכל דבר. להטיל ספק ולוודא כי מערך האמונות של האדם אכן תואם את האמת.

האמת האמיתית היא האמת אשר אין לגביה ספקות.

האמת המלאה של המציאות היא האמת אשר אי אפשר להסתפק לגביה. ז"א אי אפשר לחשוב הפוך ממנה וממילא לא ניתן להטיל בה ספק.

כל זמן שניתן לחשוב הפוך מאמת כלשהי, הרי שעדיין הוודאות שלה אינה מלאה. כל זמן שניתן להטיל ספק במשהו, הרי שהוא אינו מייצג את האמת המלאה.

האמת המלאה היא זו שאין אפשרות להסתפק לגביה. לא בגלל מערכת הוכחות מורכבת, אלא משום שפשוט אי אפשר לחשוב על אפשרות אחרת מאשר האמת האמיתית.

אמת מלאה = אמת שאינך יכול לחשוב על ההפך שלה. אין אפשרות להטיל ספק לגביה.

בכל מקרה, כדי להגיע אל האמת בכל תחום, על האדם להטיל ספק בכל דבר.

להטיל ספק = לשאול שאלות = לחשוב תמיד אולי ההפך הוא הנכון ? = מהי האמת באמת ?

ככל שהאדם מטיל יותר ספקות לגבי הנחות היסוד שלו, כך הוא מגיע להנחות יסוד יציבות יותר שרמת הוודאות שלהם גדולה יותר = קרוב יותר אל האמת.

כאשר האדם מגיע אל האמת המלאה, לא נשאר לו שום ספק לגבי שום עניין.

ברמה המעשית: אם יש לך ספקות בכל נושא, אין לך מנוס אלא לחקור אותו לעומק.

אם ברצונך להגיע אל האמת הטובה בכל תחום, עליך להטיל ספק בכל הנחות היסוד הקיימות. כך תצא מכל קיבעון מחשבתי וכך תגיע אל האמת המלאה והטובה.

אליעד כהן
מנהל הפורום

עוד בעניין זה שכל קושי הוא הזדמנות לבדק בית

http://www.eip.co.il/?key=333 - מועקות נפשיות. ממה הן נובעות ? ומה הפתרון ?
 

מועקות נפשיות. תחושה של מועקה היא תחושה של חסר. האדם מרגיש שמשהו חסר לו. הרגש של האדם מרגיש חסר. חוסר אושר, חוסר טוב וכולי.

מועקה = תחושה של עצב פנימי = תחושה של חוסר אושר = חוסר שמחה = חוסר טוב.

לפעמים נדמה לאדם כי הוא יודע ממה נובעת המועקה ולפעמים לא ברור לאדם ממה המועקה נובעת.

כל המועקות כולן נובעות מדבר אחד, מתחושת חסר של טוב אמיתי.

בכל רגע של המציאות קיים טוב אמיתי, טוב שאינו תלוי בדבר. אם היה האדם מבין מהו הטוב האמיתי שיש ברגע הזה כפי שהוא, הרי שלא הייתה לו שום מועקה.

המועקה נובעת מכך שהאדם אינו מבין מהו הטוב האמיתי שמסתתר במציאות שלו כפי שהיא כרגע.

מועקה נובעת מחוסר ידיעה / חוסר הבנה. האדם אינו מבין את המציאות, אינו מבין מפני מה הדברים כפי שהם ולא אחרת, מהי התכלית שלשמה המציאות חייבת להיות כפי שהיא כרגע וכיו"ב.

אם היה האדם מבין את התכלית הטובה באמת שבגללה המציאות כרגע כפי שהיא, הרי שבמקום תחושה של מועקה, הוא היה מלא בתחושה של שלמות ושל אושר.

המועקה מרמזת לאדם לעשות בדק בית פנימי. בדק בית במחשבות שלו. בדק בית בהבנה שלו את המציאות. המועקות קוראות לאדם לצאת ולחפש את הפנימיות שלו, את הטוב שבו, את הטוב שבמציאות.

המועקה נובעת מחיפוש עצמי. האדם מחפש את מה שנדמה לו שהוא חסר.

מועקה מצביעה על תחושה של חסר.

אך החסר נובע מחוסר ידיעה שלמה ומחוסר הבנה שלמה ואמיתית של המציאות.

הבנה אמיתית ושלמה של מה טוב בכל דבר כפי שהוא, הבנה שלמה שהאדם מבין שלא יכול להיות טוב יותר, זה הדבר היחיד שיכול לסלק מהאדם את כל המועקות באשר הן.

מועקות נובעות מחוסר הסתכלות של האדם על עצמו דרך העיניים של המציאות.

המציאות עצמה כמציאות וכשלם אין בה שום מועקה.

אם היה האדם מסתכל על עצמו מבחוץ, מסתכל על עצמו כעל חלק מהשלם, על ידי זה גם המועקות היו נעלמות.

אך כדי שהאדם יוכל להסתכל על עצמו דרך העיניים של המציאות, ראשית כל עליו להבין את המציאות. ורק לאחר מכן הוא יוכל להסתכל על החיים כפי שהמציאות עצמה מבינה אותם.

לכן ברמה המעשית: על האדם לחקור את המועקות שלו לעומק.

על האדם לחקור מה באמת הוא רוצה ? מהו טוב אמיתי ? מה באמת ראוי להיקרא טוב ?

על האדם לחפש את הטוב האמיתי הקיים ברגע הזה כפי שהוא.

על ידי התבוננות פנימית לעומק של המציאות, על ידי זה נוצרת הבנה, על ידי זה קיימת אחדות בין דעתו של האדם לבין המציאות כפי שהיא באמת.

ועל ידי זה המועקות נעלמות.

מועקה = תחושה של חסר = ריחוק מהשלם = החלק אינו חווה את עצמו באחדות עם השלם, אלא כחלק נפרד מהשלם. זה יוצר תחושה של חסר של השלם = תחושה של מועקה.

מועקה = ריחוק מהתכלית = האדם אינו מבין את התכלית הטובה שברגע הזה = האדם מרגיש חסר של טוב = תחושת עצב / מועקה.

מחקר פנימי של המציאות = מחקר השלם = הבנת השלם = הזדהות עם השלם = אחדות עם השלם = שלמות ולא חסר = אושר.

חידוש
מתקדם

נראה לי כי גם רמז-עליה.   ר"ת  הן עם לבדד ישכון ובגוים לא יתחשב. כי יש בחינה שמוציאו מן הישוב.
והוא שאמר "מוזר הייתי לאחי ונכרי לבני אימי. כל רואי ילעיגו לי...." לדויד בשנותו את טעמו לפני אבימלך...
וכן בהרבה מקומות. והוא הביזיון שמונע יותר מכל. כ"ש רבי עקיבא לאשתו (הגוף )שתצא לשוק ותשים עציצים על החמור--כמו שאמר -שימו כיפה של ננח על הראש וכבר--"שיקצונו כטומאת הנידה " ובעני מתנה גדולה היא כי הבזיון ,מקוה טהרה הוא ומוריד מהאדם את קליפת עשו הכי חזקה--"ויבז עשו את הבכורה "
והוא שאמר רבינו..הענין שלי בביזיון אבל בכבוד גדול.
םאד היה קשה לי לרדת אליך.......ומכאן העליה..תלמידי היקר
אליעד כהן
מנהל הפורום

אם יורשה לי להאיר לך, צריך האדם לצאת מהישוב, אבל לא כפשוטו.

כי השי"ת הוא סובב כל עלמין והוא מחוץ למקום ומחוץ לזמן, אבל הוא גם ממלא כל עלמין.
 
והשלמות היא דייקא להיות בתוך העולם, ולקשר אותו לשורשו, שזה נקרא לצאת מחוץ לישוב.
 
וגם לגבי הבזיונות, מי שעושה תשובה שלמה, הוא זוכה לכבוד אלוהים וכולי.
 
והמחלוקת מגביה את האדם אל השלמות. אבל בשלמות אין מחלוקת ובזיונות אלא רק כבוד.
 
**
 
ובמישור האישי לך, לדעתי הדרגה הבאה שאתה צריך להסתכל עליה, היא לחזור אל העולם, ולמצוא את השי"ת בתוך הישוב וכולי ...
חידוש
מתקדם

ששון ושמחה ימצא בה . ר"ת ישוב.  או . שבט יהודה בדוחק ובצער. ר"ת ישוב
לענין שובי שובי השולמית שובי שובי ונחזה בך
 הגב


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 28_03_2024 השעה 18:59:38