ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

מפני מה כשהאדם מבקש פרנסה, אין נותנין לו תכף?


 הגב
מחבר
אליעד כהן
מנהל הפורום

נושא: מפני מה כשהאדם מבקש פרנסה, אין נותנין לו תכף?
http://breslev.eip.co.il/?key=188 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה טז - מִפְּנֵי מַה כְּשֶׁהָאָדָם מְבַקֵּשׁ פַּרְנָסָה
 
הִקְשׁוּ
מִפְּנֵי מַה כְּשֶׁהָאָדָם מְבַקֵּשׁ פַּרְנָסָה, אֵין נוֹתְנִין לוֹ תֵּכֶף מִן הַשָּׁמַיִם
כִּי אִם עַל יְדֵי סִיבּוֹת, לְכָל אֶחָד לְפִי סִיבָּתוֹ
שֶׁזֶּה צָרִיך לִזְרעַ תְּבוּאָה וְלַחֲרשׁ וְלִקְצר וְכוּ'
וְזֶה צָרִיך לִנְסֹעַ וְלִמְצא צרֶך פַּרְנָסָתוֹ שָׁם, וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה
וְלָמָּה לא נוֹתְנִין לוֹ תֵּכֶף, בְּשָׁעָה שֶׁמְּבַקֵּשׁ פַּרְנָסָתוֹ, מְזֻמָּן ?
 
וְהַתֵּרוּץ: דַּע, שֶׁכָּל הַפַּרְנָסָה שֶׁל יִשְׂרָאֵל צְרִיכִין לְקַבֵּל עַל יְדֵי הַמֶּלֶך
...
וְהַכְּלָל שֶׁצְּרִיכִין לִרְאוֹת אֶת הַמֶּלֶך בִּבְחִינַת: "מֶלֶך בְּיָפְיוֹ תֶחֱזֶינָה עֵינֶך"
דְּהַיְנוּ כְּשֶׁהוּא בְּיָפְיוֹ וּגְדֻלָּתוֹ, וְלא בִּשְׁעַת קַטְנּוּת
וְאִם הָיוּ נוֹתְנִין לוֹ פַּרְנָסָתוֹ תֵּכֶף וּמִיָּד, לֶחֶם מְזֻמָּן
הָיָה אֶפְשָׁר שֶׁיִּרְאֶה אֶת הַמֶּלֶך בִּשְׁעַת קַטְנוּת
כְּגוֹן בְּשָׁעָה שֶׁמַּקְטִין אֶת עַצְמוֹ וּמְחַשֵּׁב אֶת עַצְמוֹ
שֶׁקֻּפָּה שֶׁל שְׁרָצִים תְּלוּיָה מֵאֲחוֹרָיו וְכַיּוֹצֵא כַּנַּ"ל
אֲבָל עַכְשָׁו שֶׁנּוֹתְנִין הַפַּרְנָסָה עַל יְדֵי סִיבּוּבִים
נִמְצָא שֶׁבָּאָה בָּעִתִּים מְיֻחָדִים
כִּי לְכָל סִיבָּה צְרִיכָה עֵת מְיֻחָד, עַד שֶׁתֵּצֵא הַפַּרְנָסָה אֵלָיו
וְעַל כֵּן לא יָבוֹא לִרְאוֹת אֶת הַמֶּלֶך בְּקַטְנוּתוֹ, רַק בְּיָפְיוֹ כַּנַּ"ל
כִּי אֵין נוֹתְנִין לוֹ הַפַּרְנָסָה תֵּכֶף רַק בְּעֵת מְיֻחָד
בְּאפֶן שֶׁלּא יִרְאֵהוּ רַק בְּיָפְיוֹ, בִּבְחִינַת: 'מֶלֶך בְּיָפְיוֹ' וְכוּ'
כִּי עַל יְדֵי הַפַּרְנָסָה רוֹאִין הַמֶּלֶך בָּעֲטָרָה כַּנַּ"ל
 
********
 
והשאלה היא פשוטה.
 
בהנחה שהמלך זה השי"ת, אז מה הפשט של שלא יבוא לראות את המלך בקטנותו. וכי השי"ת נמצא בקטנות ?
 
הרי העטרה של המלך דהיינו השי"ת היא תמיד עליו. אז אדרבה ואדרבה, מאחר שהשי"ת תמיד הוא המלך בלי קטנות וגדלות אלא רק תמיד גדלות, אז אדרבה היה ראוי לאדם שיקבל את פרנסתו תכף ומיד כאשר הוא מבקש אותה.
 
אז מה פשר העניין הזה ?
http://breslev.eip.co.il/?key=188 - ליקוטי מוהר"ן ח"ב - תורה טז - מפני מה כשהאדם מבקש פרנסה
הקשו
מפני מה כשהאדם מבקש פרנסה, אין נותנין לו תכף מן השמים
כי אם על ידי סיבות, לכל אחד לפי סיבתו
שזה צריך לזרע תבואה ולחרש ולקצר וכו'
וזה צריך לנסע ולמצא צרך פרנסתו שם, וכיוצא בזה
ולמה לא נותנין לו תכף, בשעה שמבקש פרנסתו, מזמן ?
והתרוץ: דע, שכל הפרנסה של ישראל צריכין לקבל על ידי המלך
והכלל שצריכין לראות את המלך בבחינת: "מלך ביפיו תחזינה עינך"
דהינו כשהוא ביפיו וגדלתו, ולא בשעת קטנות
ואם היו נותנין לו פרנסתו תכף ומיד, לחם מזמן
היה אפשר שיראה את המלך בשעת קטנות
כגון בשעה שמקטין את עצמו ומחשב את עצמו
שקפה של שרצים תלויה מאחוריו וכיוצא כנ"ל
אבל עכשו שנותנין הפרנסה על ידי סיבובים
נמצא שבאה בעתים מיחדים
כי לכל סיבה צריכה עת מיחד, עד שתצא הפרנסה אליו
ועל כן לא יבוא לראות את המלך בקטנותו, רק ביפיו כנ"ל
כי אין נותנין לו הפרנסה תכף רק בעת מיחד
באפן שלא יראהו רק ביפיו, בבחינת: 'מלך ביפיו' וכו'
כי על ידי הפרנסה רואין המלך בעטרה כנ"ל
Liranh83
חדש

אם מאמינים זה לא אומר שצריך לזכות בכסף, פרסים וכו', זה אומר שהשי"ת דואג לי והוא יודע מה הכי טוב בישבילי. זה אומר שהמצב שבו אני נימצא כרגע זה המצב הכי טוב בישבילי. ואם השי"ת חושב שמגיע לי שכר על המצוות, אז אני יקבל את זה בזמן שמגיע לי.

אליעד כהן
מנהל הפורום

נשלח במקור על ידי Liranh83

אם מאמינים זה לא אומר שצריך לזכות בכסף, פרסים וכו', זה אומר שהשי"ת דואג לי והוא יודע מה הכי טוב בישבילי. זה אומר שהמצב שבו אני נימצא כרגע זה המצב הכי טוב בישבילי. ואם השי"ת חושב שמגיע לי שכר על המצוות, אז אני יקבל את זה בזמן שמגיע לי.

 
ואיך זה בדיוק עונה על השאלה ? או איך זה קשור למה שאמר רבי נחמן מברסלב ?
 
רבי נחמן מברסלב הסביר שהאדם לא מקבל את פרנסתו מיד, כדי שהוא לא יראה את המלך כשהוא בקטנות, אלא רק כאשר למלך יהיה כתר על הראש.
 
ואני שאלתי, הרי אצל השי"ת תמיד הכתר על הראש, כי אצלו בוודאי אין דבר כזה קטנות. ואז מה שייך כל ההסבר של רבי נחמן מברסלב לגבי לא לראות את המלך בקטנות ? הרי השי"ת תמיד בגדלות והוא תמיד מלך !
 
כך שהשאלה עומדת במקומה.
Liranh83
חדש

מסכים איתך :)
אליעד כהן
מנהל הפורום

התשובה בפשיטות היא כדלקמן:
 
מצד האמת השי"ת נותן לאדם פרנסה תמיד בכל מקום ובכל זמן, גם בלי שהוא בכלל מבקש.
 
אלא מה ? שהאדם מצד העוונות שלו לא זוכה להנות מהשפע הזה שקיים תמיד.
 
ומדוע האדם לא זוכה לכך ? משום שהוא לא רואה את המלך עם הכתר שלו. דהיינו מחמת זה שהאדם לא ממליך את השי"ת בשלמות.
 
ז"א אילו היה ממליך האדם את השי"ת בשלמות, הרי שהוא תמיד היה רואה את המלך עם הכתר, ותמיד היה מקבל פרנסה בלי שום התערותא דלתתא כלל. כי המלך בוודאי שמצידו אין אצלו שינוי והוא תמיד עם כתר וכולי.
 
אלא שכל השינויים האלו, הם רק מצד תפיסת והשגת האדם את המלך.
 
וכל דברי רבי נחמן מברסלב בתורה הנ"ל, עניינם סובב סביב השגת האדם את המלך. דהיינו שעל ידי חיפוש הפרנסה של האדם, על ידי זה האדם עצמו עושה בירורים מסויימים, ועל ידי זה לבסוף הוא רואה את הכתר של המלך שכבר נמצא שם כל הזמן, ואז הוא מקבל את פרנסתו.
 
כמו כן יש להבין, כי עניין הפרנסה שרבי נחמן מברסלב מדבר עליו בתורה הנ"ל, אין פירושו פרנסה של ממון כפשוטו, כי לזה יכול לזכות האדם גם בלי לראות את המלך עם הכתר.
 
רבי נחמן מברסלב מדבר על פרנסת הנשמה ורפואתה, שזה כמובן העיקר והתכלית של האדם. ולזה זוכה האדם רק כאשר הוא עושה את כל הבירורים וזוכה לראות את המלך עם הכתר.
 
ועניין הכתר של המלך, הוא השגת האין סוף דרך הכתר. וכעין העניין של מעשה ממלך עניו וכולי. כי השגת הכתר, היינו השגת האין סוף וכולי.
חידוש
מתקדם

נחמד מאוד, אבל אליעד אני חושב , שהמלך שלי שהוא לא מלך אלא שהוא מלך שלי כי נקרא מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא. { החכם ברוך הוא }.ואמר על עצמו " טרם יקראו ואני אענה " אלא שרמז לנו לעזוב את מידת המלכות כאשר אנו באות אליו ולאחוז במידת כ"ש   "בנים אתם ליהוה אלהיכם ".
אני מברכת ומיתפללת כבר 10 שנים בשם יהוה. כי אני רואה בעצמי בת למקום ברוך הוא. ולא קוראת לו בשם אחר אלא כפי שכתוב בסידור או בתהלים או בליקוטי תפילות,,. כי בברסלב לא משקרים ולא פוחדים.
לי הוא הסביר שפגם קרי, זה שכתוב יהוה ואנו קוראים בשם אדני. כאילו זה לא אותו אחד ח"ו .
והיא יציאת מצרים. כמו שביקש יעקוב מיוסף ,,אל נא תיקברני במצרים {מצרי הגרון }
והוא פגם הברית פגם השמחה, { לפי סבא שמחה =אמת } ולפי רבינו שמחה =יהוה..
ולכן אתה צודק כי למלכה ושתי גדל זנב כאשר קרא לה המלך אחשורוש. בח, אבימלך {כאשר אנו אוחזים במידת הכבוד }. אבל אנחנו " כבן מתחטא לפני אביו " ולכן ...שמרני אל כי חסיתי בך....בך יהוה חסיתי אל אבושה לעולם...
ובארץ ישראל רואים השגחה שלמה בלי בושה כלל ..
נקודה טובה
מתקדם

יהורם
לידיעתך הכללית, הן דויד המלך, הן רבי נחמן, הן מוהרנ"ת והן סבא ישראל - כולם ללא יוצא מן הכלל התפללו וקראו את שם ה' באדנות ולא בשם הוי"ה.
כפי שחז"ל אמרו "ההוגה את השם באותיותיו - אין לו חלק לעולם הבא" ורק לכהן הגדול ביום כיפור היה מותר להגות את השם ככתיבתו, ורק לעתיד לבוא "ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד"
אז כדאי שתעזוב את החוכמות שלך ותנהג כמו שנוהגים כל עם ישראל כולל חסידי ברסלב וכולל רבי נחמן בעצמו וכולל סבא בעצמו.
חידוש
מתקדם

קרא בהשמטות של ליקוטי מוהרן , במקהלים אברך יה. אני מדברת למי שהאמונה אצלו בשלמות. ודע שרבינו לא היתפלל לפני העמוד כי " דובר שקרים לא יכון לנגד עיני " ואין השם בא בטרוניה עם בריותיו .
ליקרא את השם באותיותיו זה מה שאתם עושים, ונכון מבן מלך ושפחה ראה, שהיו יוצאים מן הכסא שבילים והיה אריה של נייר , ואתה עדיין פוחד מהניר אז איך אתה רוצה להתקרב לאריה של אמת.
אני יהודה=יהוה אדני=צא, ועוד לא היתחלת כלל להתקרב לאור האבות.
ודע שהנצרות מברכת  "אין גד ווי טראסט" אי בליב אין גד "  שהם רק מקורבים לגד הבן של יעקוב אבינו השכל הכולל.
רמז רבינו  "אין והיה אלא לשון שמחה " כי בשמחה תצאו ובשלום תובלון " שהן חיבור שני שמות שאמרו אם היו משמרין שתי שבתות מיד היו ניגאלין.
1.יהוה = שמחה = ר"ת  , מזמור שיר חנוכת הבית..{ מזמור ,ל ,}
2. אדני=אני ד = אני נ נח נחמ נחמן.
3.חיבורן ,,אנוכי נ נח נחמ נחמן=441=אמת.  ואמר ועל ידי { כונה לידיים } בא הקץ { התעוררות  }.
וכל פעם שתביט בסידור מהיום תיראה את שני השמות האלה ותחיך כ"ש רבותינו "וכי ימכור איש את ביתו לאמה לא תצא כצאת העבדים ".
אמה היא האצבע האמצעית { למי שמניח תפילין }ומברך וארשתיך לי באמונה וידעת את יהוה...
אז תתחיל להאמין ואתה לא חיב לקבל ממני. אבל אם תקבל ממני רק תרויח בטוח.
 הגב


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 19_04_2024 השעה 10:18:52