ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

האם הגעתי לתכלית ומה היא ידיעה שלמה?


 הגב עמוד  1 2 >
מחבר
אורח
אורח

נושא: האם הגעתי לתכלית ומה היא ידיעה שלמה?
שלום לכם
 
אשמח לדעת כיצד יכול האדם לדעת שהוא הגיע אל התכלית שלו ?
 
האם יש דרך לדעת בוודאות מוחלטת האם האדם כבר הגיע לתכלית שלו ?
 
איך אפשר לדעת את הדבר הזה ? אולי אני רק מטעה את עצמי ?
 
תודה
אליעד כהן
מנהל הפורום

תשובה:
 
קיימת דרך פשוטה לדעת אם הגעת לתכלית, והיא על ידי זה שהספק של האם הגעת לתכלית יעלם.
 
ז"א כל זמן שיש ספק כלשהו האם הגעת לתכלית, הרי שלא הגעת לתכלית.
 
אתה שבע, רק כאשר אתה לא רעב.
 
אם יש לאדם שאלה כלשהי בנושא כלשהו, כגון לדוגמא השאלות שבאות מהחלל הפנוי, הרי שהוא לא הגיע לתכלית ולא חזר בתשובה שלמה.
 
בתכלית הסופית, אין את השאלה של האם הגעתי לתכלית, וגם אין שום שאלה בשום נושא בעולם, כי התכלית היא תשובה מלאה, דהיינו אין שאלות משום סוג ...
 
ראה גם כאן
http://forum.eip.co.il/forum_posts.asp?TID=121 - היכלי התמורות. כיצד תדע שיצאת מהיכלי התמורות ?
אורח
אורח

אוקיי. עוד שאלה

יש אנשים למשל, שחיים בצורה שגרתית, כלומר עבודה משפחה, ואין להם שום שאלות קיומיות אם הגעתי לתכלית או לא.. או שאלות מהחלל הפנוי, אנשים שבעים...מה צריך לקרות מבחינתם כדי שהם יתחילו לשאול ולחקור ? מדוע יש אנשים שלרוב חיים את חייהם באי שקט מחמת השאלות והחקירות לעומת כאלה שלא, מאיפה זה נובע ?
אליעד כהן
מנהל הפורום

נשלח במקור על ידי אורח

אוקיי. עוד שאלה

יש אנשים למשל, שחיים בצורה שגרתית, כלומר עבודה משפחה, ואין להם שום שאלות קיומיות אם הגעתי לתכלית או לא.. או שאלות מהחלל הפנוי, אנשים שבעים...מה צריך לקרות מבחינתם כדי שהם יתחילו לשאול ולחקור ? מדוע יש אנשים שלרוב חיים את חייהם באי שקט מחמת השאלות והחקירות לעומת כאלה שלא, מאיפה זה נובע ?
 
מה שונים אנשים שלא שואלים שאלות, מכל חיה רגילה שלא שואלת שאלות. או מה הם שונים מאדם ישן שלא שואל שאלות או מה הם שונים מסתם רובוט שלא שואל שאלות ?
 
ובא נניח שטוב להם באמת והם לא שואלים שאלות, אז ? האם זה רע ? האם זה טוב ? האם זה עניינך ? האם זה מעלה או מוריד לגבי השאלות שיש לאדם עצמו ?
 
ודבר נוסף, גם מי שלא שואל שאלות, בד"כ זה לא בגלל שאין לו שאלות, אלא בגלל שהוא מדחיק את השאלות. מה שאומר שבאמת גם הוא לא חי טוב בשלמות ...
 
מה צריך לקרות כדי שבן אדם יחקור ? או שיהיה לו רע ... ואז כדי לברוח מהרע הוא יחקור. מה שבאמת קורה בפועל ברמה מאוד חלשה ונמוכה אצל כל בני האדם. כי לכל אחד בעולם יש קצב התקדמות כלשהו, גם אם הוא נמוך מאוד.
 
או שהם יראו משהו יותר טוב וירצו להתקדם אליו. וגם זה קורה אצל כל בני האדם כל הזמן. כי כולם מתפתחים כל הזמן.
 
מדוע יש אנשים כאלו יש אחרים ? כפי שאמרתי כולם הם בדיוק אותו הדבר. ההבדל הוא רק במינונים ובצורה החיצונית בלבד.
אליעד כהן
מנהל הפורום

לגבי איך ניתן לדעת משהו בוודאות מחלטת, ראה כאן:
 
http://www.eip.co.il/?key=240 - וודאות. מהי וודאות שאין וודאות גדולה ממנה ואיך להגיע אליה ?
 
והעניין הוא שרק מחוייב המציאות הוא וודאות וכל השאר הוא אפשרי המציאות והוא לא בבחינת וודאות.
 
וכל מה שהוא סוף וצמצום ובבחינת בריאת העולם, הרי שתמיד יש משהו אחר ששונה ממנו, והרי שקיומו אינו וודאי ונצחי וכולי.
 
ורק ידיעת השי"ת עצמו, שהיא ידיעת האין סוף ממש, ידיעת מחוייב המציאות, רק היא וודאות אמיתית.
 
וגם, כל ידיעה שהיא בשכל אנושי, היא לא וודאית, כי היא תלויה בשכל. ורק ידיעה שהיא בשכל הנקנה, רק היא ידיעה אמיתית באמת, מאחר שהיא נצחית באמת.
 
*********

וודאות. אמת בלתי תלויה. לוגיקה. בעיית האינדוקציה. אינדוקציה. דדוקציה. פילוסופיה. מהי וודאות שאין וודאות אחריה ?

וודאות אמיתי היא כאשר אין אפשרות מחשבתית לחשוב את ההפך ממה שהאדם יודע.

האמת האמיתית לגבי כל דבר, היא הידיעה של הדבר ברמת הבנה עמוקה כ"כ שאין אפשרות לחשוב על ההפך של הידיעה עצמה.

לא שאפשר להוכיח שהידיעה נכונה, לא שברור שהידיעה נכונה, אלא שאי אפשר טכנית לחשוב על ההפך של אותה הידיעה.

זאת רמת וודאות מוחלטת.

כל זמן שאפשר לחשוב על ההפך של הדבר, הרי שהקיום שלו אינו וודאי.

כאשר הוודאות של דבר נובעת מטיעונים לוגיים כלשהם, הרי שקיימת האפשרות שיתברר שהטיעונים אינם נכונים.

כמו כן קיימת האפשרות שהאדם ישכח את הטיעונים הלוגיים, גם אם הם נראים כנכונים.

בנוסף אסור לשכוח, כי הלוגיקה היא לא וודאות מוחלטת.

כל חוקי הלוגיקה הם רק הנחת יסוד אנושית, שתלוי במגבלות השכל האנושי.

כל מה שהשכל אינו מסוגל לתפוס, הפך לכלל לוגי.

אך כמובן שניתן להבין שמאחר שהשכל האנושי הוא רק חלק מהמציאות ולא המציאות עצמה, הרי שגם כללי הלוגיקה שמבוססים עליו, הם רק האמת היחסית.

חוקי הלוגיקה = הנחת יסוד אנושית = אמת יחסית.

כך שכאשר הוודאות של דבר נובעת מחוקים לוגיים שונים, הרי שמצד האמת כל הוודאות של הדבר מוטלת בספק ואינה וודאית בשלמות. משום שחוקי הלוגיקה עצמם אינם וודאות מושלמת.

וודאות מושלמת = ידיעה שאי אפשר לחשוב את ההפך שלה.

מהי הידיעה הזאת שאי אפשר לחשוב את ההפך שלה ?

תשובה: את הידיעה שעומדת בבסיסן של כל הידיעות. הידיעה שכל הידיעות כוללות אותה. הידיעה שאי אפשר לדעת את ההפך שלה.

אליעד כהן
מנהל הפורום

וראה גם כאן http://www.eip.co.il/?key=112 - וודאות. מהי וודאות מוחלטת וידיעה שלמה ?
 
והעניין הוא על השכל הנקנה שהוא כל הידיעות בידיעה אחת, שהוא תכלית הידיעה שלא נדע. כמו כן מדובר על בחינת תשובה שלמה, דהיינו ידיעה שלמה ללא שאלות גם לא אלו של החלל הפנוי. ויש כאן את העניין של שכל משכיל ומושכל שהם נעשים לאחד על ידי האמונה כמובא.
 
****
 
וודאות. ספקות. ידיעה מלאה. פילוסופיה.

מהי וודאות מלאה בוודאות שאין בוודאות אחריה ?

וודאות מלאה >< תשובות על כל השאלות / ספקות.

וודאות מלאה = הבנה שאין שום שאלות / תשובות / ספקות.

כל זמן שיש לאדם ספקות כלשהם לגבי משהו, הרי שהוודאות אינה מלאה.

כל זמן שהאדם מסוגל לחשוב במוחו שאולי ההפך ממה שהוא חושב הוא האמת, הרי שהידיעה שלו אינה שלמה.

כל זמן שהאדם מסוגל לחשוב על ההפך של מה שהוא יודע, הרי שהידיעה אינה שלמה.

גם כאשר יש לאדם תשובות לכל השאלות האפשריות, גם אז הידיעה אינה שלמה.

ידיעה שלמה = כאשר האדם יודע שאין בכלל שום שאלה לגבי הנושא וממילא אין צורך בתשובות.

ידיעה שלמה = האדם אינו מסוגל לחשוב על ההפך של מה שהוא יודע.

ידיעה שלמה = אחדות של היודע עם הדבר שאותו הוא יודע.

ידיעה שאינה שלמה = חוסר אחדות בין היודע לבין הדבר שאותו הוא יודע.

הסבר: ידיעה מורכבת מ 3 גורמים.

היודע, הדבר אותו יודעים והידיעה שמקשרת את היודע ואת הדבר אותו הוא יודע.

זה שחושב, הדבר שעליו חושבים והמחשבה שמקשרת ביניהם.

הדבר שאותו יודעים, לו עצמו אין שום ספק לגבי עצמו.

הדבר שאותו יודעים יודע את עצמו בשלמות שאין שלמות אחריה. הוא הדבר עצמו הידוע שאותו יודעים.

כאשר קיימת אחדות בין היודע לבין הדבר שאותו הוא יודע, הרי שאז הידיעה שלמה.

ידיעה שלמה של המציאות = אחדות של היודע עם המציאות = כאשר המהות של האדם הופכת גם בעיני עצמו למהות האמיתית של המציאות.

כאשר האדם תופס את עצמו כשונה מהותית מהמהות של המציאות עצמה כמציאות = פירוד = חוסר ידיעה = חוסר הבנה של המציאות.

כאשר האדם מבין שמהותו היא מהותה של המציאות עצמה כמציאות בלי קשר לצורות החיצוניות שלה = מהות אחת = אחדות = הבנה מלאה = ידיעה שלמה.

אליעד כהן
מנהל הפורום

וראה גם את זה http://www.eip.co.il/?key=193 - תכלית / מטרה. מי מחפש מטרה ? ומי אינו צריך מטרה ?

והעניין הוא שמי שמגיע לתכלית, הוא מפסיק לחפש את התכלית, כי הוא תמיד בתכלית והוא משיג את שעשוע העולם הבא בכל דבר ...
 
***
 

תכלית. מטרות. שעמום. ניהול זמן.

מי מחפש מטרה ? ומי אינו צריך מטרה ?

מהי תכלית החיים ? למה לחיות ? וממה נובע הרצון למצוא תכלית לחיים ?

לכל דבר בעולם יש תכלית.

האדם מנהל את חייו לפי תכליות ומטרות שונות.

כל דבר שמתרחש, מתרחש למען תכלית מסוימת.

האדם כל הזמן מחפש מטרה.

האדם מחפש סיבה לקום בבוקר.

האדם מחפש תכלית כלשהי לחיים שלו.

האדם מחפש מטרה כלשהי לנוע לכיוונה.

מדוע האדם מחפש תכלית ?

תשובה: כדי להרגיש טוב.

התכלית יוצרת עבור האדם משמעות טובה לקיומו / למציאות.

האדם מחפש תכלית ומטרה כדי להרגיש טוב.

האדם לא רוצה להרגיש שהוא סתם חי ללא סיבה.

כאשר אין לאדם תכלית הוא מרגיש שעמום.

ולכן האדם מחפש תכלית כלשהי כדי ליצור משמעות לחייו.

שאלה להתבוננות: מהי התכלית הסופית של כל התכליות / מטרות / יעדים ? בסופו של דבר מה זה משנה מה קורה ? מהי התכלית הסופית של כל התכליות ?

התכלית והמטרה גורמת לאדם להרגיש טוב.

מי אינו מחפש מטרה ?

תשובה: מי שטוב לו.

ככל שטוב יותר לאדם, כך הוא פחות מחפש סיבה / תכלית למה לעשות את מה שהוא עושה.

כאשר האדם מרגיש שהוא מתאמץ / נאבק וכיו"ב, הוא מחפש תכלית שלשמה הוא יסכים להתאמץ.

התכלית ממתיקה את המאמץ ואת הקושי.

כאשר רע לאדם והוא צריך להתמודד עם קושי, הוא מחפש תכלית שלשמה הוא יתאמץ.

לעומת זאת, כאשר טוב לאדם והוא נהנה ומרגיש טוב, הוא אינו מחפש תכלית.

כאשר האדם מרגיש טוב, מה אכפת לו מה התכלית ?! העיקר שהוא מרגיש טוב.

התכלית מטרתה לגרום לאדם להרגיש טוב.

מי אינו מחפש תכלית ומטרה כלשהי בכלל ?

תשובה: מי שהגיע אל התכלית הסופית.

לכל תכלית יש תכלית וכל מטרה מקדמת את האדם אל מטרה אחרת גדולה ממנה.

מהי התכלית הסופית, מהי המטרה הסופית, מה יוצא מכל המאמץ בסופו של דבר ?

כאשר האדם חוקר את הנושא הזה, בסופו של דבר הוא מגלה מהי התכלית הסופית.

כאשר האדם מגלה מהי התכלית הסופית ומגיע אליה, אדם כזה מפסיק לחפש תכלית.

כאשר האדם מגיע לתכלית הסופית, הוא כבר אינו צריך תכלית כדי להרגיש טוב, משום שהוא כבר השיג את התכלית הסופית של כל התכליות.

כאשר האדם משיג את התכלית הסופית, הדבר הזה גורם לו לחוות שלמות של טוב אמיתי.

כאשר האדם חווה טוב אמיתי הוא כבר אינו מחפש תכלית כלשהי. כי העיקר שטוב לו באמת.

ראה גם: * סיבות. מי מחפש סיבות ? ומי אינו צריך סיבות ?.

חידוש
מתקדם

ידיעה שלמה , על שום 1. שלמה המלך, ראה מזמור צב. בתהלים ר"ת , מזמור שיר ליום השבת, הוא ר"ת שלמה לענין שגילה רבינו שהוא ענין יום שכולו שבת, שתהיה בתשובה אין סופית, ברוך הבא לאור האין סוף, היא הידיעה שלעולם לא נדע ,
אבל תמיד ניגדל בהשגות, כי לגדולתו אין סוף, ולכן אתה חושב שיש לך ספק, אבל ח"ו הוא רק גירוי ומשיכה ממנו יתברך כדי שנירצה לדעת אותו. אבל תמיד בתכלית הידיעה שלא נדע.
2.שלמה אהיה כעטיה על עדרי חבריך. ראה עטיה ר"ת  טוב עין הוא יבורך. היא בח" בית המיקדש לחפש את הטוב עין בח,  דויד המלך אדמוני עם יפה עינים . לענין שאמר " ברצח בעצמותי חרפוני צוררי באמרם אלי כל היום איה אלהיך ?
הוא התם מסיפורי מעשיות כי גם אם אנחנו לא מוצאים אנחנו מאמינים שכולו אחד וכולו טוב
אליעד כהן
מנהל הפורום

נשלח במקור על ידי יהורם

ידיעה שלמה , על שום 1. שלמה המלך, ראה מזמור צב. בתהלים ר"ת , מזמור שיר ליום השבת, הוא ר"ת שלמה לענין שגילה רבינו שהוא ענין יום שכולו שבת, שתהיה בתשובה אין סופית, ברוך הבא לאור האין סוף, היא הידיעה שלעולם לא נדע ,
אבל תמיד ניגדל בהשגות, כי לגדולתו אין סוף, ולכן אתה חושב שיש לך ספק, אבל ח"ו הוא רק גירוי ומשיכה ממנו יתברך כדי שנירצה לדעת אותו. אבל תמיד בתכלית הידיעה שלא נדע.
2.שלמה אהיה כעטיה על עדרי חבריך. ראה עטיה ר"ת  טוב עין הוא יבורך. היא בח" בית המיקדש לחפש את הטוב עין בח,  דויד המלך אדמוני עם יפה עינים . לענין שאמר " ברצח בעצמותי חרפוני צוררי באמרם אלי כל היום איה אלהיך ?
הוא התם מסיפורי מעשיות כי גם אם אנחנו לא מוצאים אנחנו מאמינים שכולו אחד וכולו טוב
 
רק נזכיר ונסביר כי בתכלית הידיעה שלא נדע, אין שום ספק ושום אמונה. אלא היא ידיעה שלמה ללא שום ספק כלל.
 
והעניין של ידיעה מעל הידיעה השלמה, הוא בחינת המקיפים דעתיקא סתימאה שאי אפשר לדבר מהם בעולם הזה כלל.
 
ואם אפשר לדבר מהם ולחשוב עליהם, הרי שהם לא המקיפים דעתיקא והם לא תכלית הידיעה.
 
כי ספק הוא לא תכלית הידיעה, אלא ידיעה חלקית.
חידוש
מתקדם

ראש חודש טוב , אז לנו ידוע ששער החמשים הוא שער שנקרא תשובת השם יתברך עצמו . ואני ביקרתי שם די הרבה ודע כי תשובת השם בעצמו היא שעשועים אין סוף מצד האחדות ואתן לך דוגמא לתשובת השם יתברך.
אם יעלה בדעתך היום רעיון מוזר כמו לדוגמה שאתה יכול ללחוץ על כפתורים וליכתוב מכתב ולישלוח לחבר הודעת  ס.מ.ס. ושלחת דע כי לפני 20 שנה זה היה הזוי לחלוטין , וכיון שאין לו יתברך בעיה עם זה כלל הרי שמתאים אורו הפשוט גם להשגה זו ומגלם עצמו גם לענין זה כ"ש , "מצרף מחשבה טובה למעשה " כי תשובת השם יתברך היא ציור אורו הפשוט לבחינת המדמה שהיא כל מהות הבריאה שעוטפת אותנו וגם אנו בחינת מדמה בתוכה. וכל דבר ש"מומצא" פה ע"י האדם ולא היה קודם הוא נקרא תשובת השם יתברך , אע"פ שאצלו אין שינוי כלל, ולפעמים כשאני צוחקת אני מסבירה לאנשים ,אתם עדיין במדמה מנסים להבין מה המסר בשיר או בציור כשבעצם לא תמהים ,מי שר ואיך שר כשבאמת הרי אין פה כלום בכלל למי שראה את האמת ללא המסכים , ויודע שכל האמצעים שאנו מפעילים כגון לשים דיסק ולהדליק את הרדיו הם רק הלבשות לענונתנותו יתברך , כי אפשר לישמוע מוזיקה גם בלי מערכת בכלל, למי שזכה לביטול הגשמיות בהתבודדות וראה שאפשר הכל גם בלי שום אמצעי. והיא גדולתו יתברך לעתיד הקרוב לבוא כ"ש רבינו שתהיה הנהגת העולם בחינת בורא יש מאין בכל רגע נתון ללא האמצעי.
 הגב עמוד  1 2 >


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 28_03_2024 השעה 12:29:28