ברסלב להצליח בכח המחשבה - דף הבית
חיפוש בספרי ברסלב
 

כוורא דאפיק רישה ממיא - לקו"מ ח"א טז


 הגב
מחבר
אליעד כהן
מנהל הפורום

נושא: כוורא דאפיק רישה ממיא - לקו"מ ח"א טז
http://breslev.eip.co.il/?key=45 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה טז - הַאי כַּוְרָא דְּאַפִּיק רֵישֵׁהּ מִמַּיָּא
 
וַחֲזֵינָא הַאי כַּוְרָא
שֶׁהוּא הַצַּדִּיק, הַמְכֻנֶּה בְּשֵׁם דָּג, כַּיָּדוּעַ
דְּאַפִּיק רֵישֵׁהּ מִמַּיָּא, וְדַמְיָא עֵינֵהּ כִּתְרֵי סִהֲרֵי, וְנָפִיץ מַיָּא מִתְּרֵי אוּסְיָא כִּתְרֵי מַבְרֵי דְּסוּרָא
כִּי אִי אֶפְשָׁר לַצַּדִּיק לִהְיוֹת מַחֲשַׁבְתּוֹ מְשׁוֹטֵט תָּמִיד בְּחָכְמוֹת עֶלְיוֹנוֹת
כִּי לִפְעָמִים צָרִיךְ לָצֵאת לַחוּץ לַעֲסֹק בְּדִבְרֵי הָעוֹלָם
כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה 'פְּעָמִים בִּיטּוּלָהּ שֶׁל תּוֹרָה זוֹ הִיא קִיּוּמָהּ'
וְכַד אַפִּיק רֵישָׁא מִמַּיָּא
הַיְנוּ כַּד מַפִּיק אֶת עַצְמוֹ מֵחָכְמוֹת עֶלְיוֹנוֹת
אֲזַי: וְדַמְיָא עֵינֵהּ כִּתְרֵי סִהֲרֵי
כִּי פְּקִיחַת עֵינַיִם מְכֻנִּים עַל שֵׁם הַחָכְמָה
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם"
וּכְשֶׁעוֹסֵק בְּחָכְמָתוֹ
אֲזַי עֵינָיו בִּבְחִינַת שֶׁמֶשׁ
וּכְשֶׁמְּסַלֵּק אֶת עַצְמוֹ מֵחָכְמָה עֶלְיוֹנָה
הֲוָה זֶה כְּמוֹ בִּיאַת שֶׁמֶשׁ
וּכְשֶׁבָּא הַשֶּׁמֶשׁ
אֲזַי נִשְׁתָּאֲרִים עֵינָיו בִּבְחִינַת סִהֲרֵי
כִּי סִהֲרָא אֵין מְאִירָה
אֶלָּא כַּד נִסְתַּלֵּק הַשֶּׁמֶשׁ
וְזֶה בְּחִינַת: 'וְעֵינֵינוּ מְאִירוֹת כַּשֶּׁמֶשׁ וְכַיָּרֵחַ'
לִפְעָמִים מְאִירוֹת כַּשֶּׁמֶשׁ
כַּד אֲנַחְנוּ דְּבֵקִים בְּחָכְמָה
וְלִפְעָמִים מְאִירוֹת כַּיָּרֵחַ
כַּד מְסַלְּקִין אֶת עַצְמֵנוּ מִלְּשׁוֹטֵט בְּחָכְמָה
וְנָפִיץ מַיָּא מִתְּרֵי אוּסְיָא
הֵם בְּחִינַת תְּרֵין מְשִׁיחִין
שֶׁאֲלֵיהֶם הָעַכּוּ"ם יִדְרְשׁוּ וְיִמְשְׁכוּ אֶת עַצְמָם אֲלֵיהֶם
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִים"
וְזֶה: 'תְּרֵי נְהָרוֹת דְּסוּרָא'
'סוּרָא' זֶה בְּחִינוֹת עַכּוּ"ם
עַל שֵׁם עֲבוֹדָה זָרָה
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "סָרוּ מַהֵר מִן הַדֶּרֶךְ"
וְהֵם נִכְלָלִים בִּשְׁתֵּי אֻמּוֹת: עֵשָׂו וְיִשְׁמָעֵאל
וְעַל יְדֵי אֵלּוּ תְּרֵין מְשִׁיחִין
שֶׁהֵם תְּרֵי אוּסְיָא
בְּחִינַת "רוּחַ אַפֵּינוּ מְשִׁיחַ ה'"
עַל יָדָם יִגָּאֲלוּ
וְיִמָּשְׁכוּ כִּנְהָרוֹת אֶצְלָם לִלְמד דְּבַר ה'
וּתְרֵין אֻמִּין
עֵשָׂו וְיִשְׁמָעֵאל
אִנּוּן תְּרֵין עֲנָנִין דִּמְכַסִּין עַל הָעַיְנִין
שֶׁאֵין יְכוֹלִין לְהָאִיר תָּמִיד בִּבְחִינַת שֶׁמֶשׁ
וּבִשְׁבִיל זֶה צָרִיךְ הַצַּדִּיק לְבַטֵּל אֶת דְּבֵקוּתוֹ
כְּדֵי שֶׁלּא יִתְגַּבְּרוּ הָאֻמִּין עֵשָׂו וְיִשְׁמָעֵאל עַל עֵינָיו
וְיִתְבַּטֵּל, חַס וְשָׁלוֹם, חָכְמָתוֹ לְגַמְרֵי
אֲבָל עַל יְדֵי תְּרֵין מְשִׁיחִין
שֶׁיָּפוּצוּ מַעְיְנוֹתֵיהֶם חוּצָה
וְיֵהָפֵךְ לְכֻלָּם שָׂפָה בְרוּרָה
אָז יִתְקַיֵּם: "וְהָיָה אוֹר הַלְּבָנָה כְּאוֹר הַחַמָּה"
וְאָז לא יִצְטָרֵךְ לְבַטֵּל מִדְּבֵקוּתוֹ

 
*********
 
העניין בפשיטות הוא כי יש שני צדיקים. יש צדיק יחסי היינו צדיק שנקרא כך רק בייחס לחברו שפחות צדיק ממנו. ויש צדיק אמת, היינו מי שזכה להכלל בא"ס לגמרי. שהוא צדיק אמת ממש.
 
והנה, כל זמן שהאדם הוא אינו צדיק אמת ממש, הרי שיש אצלו חילוק בין ענייני העולם הזה הגשמיים לבין ענייני העולם הבא. וזה משום שהוא עדיין לא נמצא בתכלית שהוא כולו טוב וכולו אחד. ולכן יש אצל אדם כזה חילוק בין תאוות הגוף לבין תאוות הנשמה. ולכן כאשר הוא צריך לעסוק בענייני הגוף, אז זה כמו בחינת ביאת השמש וכולי.
 
אך כל זה רלוונטי רק לצדיק שאינו אמיתי אלא רק על שם המושאל בלבד.
 
אך יש גם צדיק אחר שהוא צדיק אמת, שהוא כבר נמצא בתכלית שהוא כולו טוב וכולו אחד, שהוא בחינת שני המשיחין האלו, ואצלו יש בחינה "שפה ברורה" היינו תיקון הדיבור בשלמות, תיקון המלכות, תיקון עולם העשייה וכולי.
 
והצדיק הזה מחמת שהוא נמצא בתכלית הסופית, ממילא הוא מרגיש את שעשוע העולם הבא בכל דבר ועניין. והוא תמיד מקושר לתכלית הסופית.
 
והכל נעשה על ידי זה שהוא זוכה להתגלות התורה שמלובשת בכל דבר. ואז הוא לעולם עוסק בתורה. ועל ידי זה הוא תמיד נמצא בדבקות ואינו צריך להפסיק את דבקותו וכולי.
http://breslev.eip.co.il/?key=45 - ליקוטי מוהר"ן ח"א - תורה טז - האי כורא דאפיק רישה ממיא
וחזינא האי כורא
שהוא הצדיק, המכנה בשם דג, כידוע
דאפיק רישה ממיא, ודמיא עינה כתרי סהרי, ונפיץ מיא מתרי אוסיא כתרי מברי דסורא
כי אי אפשר לצדיק להיות מחשבתו משוטט תמיד בחכמות עליונות
כי לפעמים צריך לצאת לחוץ לעסק בדברי העולם
כמו שאמרו חכמינו, זכרונם לברכה 'פעמים ביטולה של תורה זו היא קיומה'
וכד אפיק רישא ממיא
הינו כד מפיק את עצמו מחכמות עליונות
אזי: ודמיא עינה כתרי סהרי
כי פקיחת עינים מכנים על שם החכמה
כמו שכתוב: "ותפקחנה עיני שניהם"
וכשעוסק בחכמתו
אזי עיניו בבחינת שמש
וכשמסלק את עצמו מחכמה עליונה
הוה זה כמו ביאת שמש
וכשבא השמש
אזי נשתארים עיניו בבחינת סהרי
כי סהרא אין מאירה
אלא כד נסתלק השמש
וזה בחינת: 'ועינינו מאירות כשמש וכירח'
לפעמים מאירות כשמש
כד אנחנו דבקים בחכמה
ולפעמים מאירות כירח
כד מסלקין את עצמנו מלשוטט בחכמה
ונפיץ מיא מתרי אוסיא
הם בחינת תרין משיחין
שאליהם העכו"ם ידרשו וימשכו את עצמם אליהם
כמו שכתוב: "ונהרו אליו כל הגויים"
וזה: 'תרי נהרות דסורא'
'סורא' זה בחינות עכו"ם
על שם עבודה זרה
כמו שכתוב: "סרו מהר מן הדרך"
והם נכללים בשתי אמות: עשו וישמעאל
ועל ידי אלו תרין משיחין
שהם תרי אוסיא
בחינת "רוח אפינו משיח ה'"
על ידם יגאלו
וימשכו כנהרות אצלם ללמד דבר ה'
ותרין אמין
עשו וישמעאל
אנון תרין עננין דמכסין על העינין
שאין יכולין להאיר תמיד בבחינת שמש
ובשביל זה צריך הצדיק לבטל את דבקותו
כדי שלא יתגברו האמין עשו וישמעאל על עיניו
ויתבטל, חס ושלום, חכמתו לגמרי
אבל על ידי תרין משיחין
שיפוצו מעינותיהם חוצה
ויהפך לכלם שפה ברורה
אז יתקים: "והיה אור הלבנה כאור החמה"
ואז לא יצטרך לבטל מדבקותו
 הגב


נושאים נוספים מ:פורום ברסלב ... - כל הנושאים


מעבר לפורום

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.63 Copyright ©2001-2009

בחסות אליעד כהן מאמן אימון אישי + מחבר ספרים מומלצים לקריאה + מרצה הרצאות לצפייה + מאמרים לקריאה ועוד.
לפרסום מאמרים בחינם באתר ידע הדרך שלך להצליח לחץ כאן ... בהצלחה!
התאריך כרגע הוא 16_04_2024 השעה 11:06:28